Eli tuon päivän jälkeen vaaditaan suurempi tuntimäärä autokoulussa kuorma-autokorttia ajavilta. Hinta nousee huomattavasti korkeammalle kuin se tällä hetkellä lienee!
C-kortti uudistus 10.9.2009
43
6648
Vastaukset
- Koipireisi
Kyllähän se niin on. Jos et pääse BC-oppilaana B-ajokokeesta läpi 10.9.09 mennessä, sinulta vaaditaan lisäajokertojen LISÄKSI 20 ajokertaa, jotta B-ajojen ajokertoja on yhteensä 30. ( ne tutvon määräämät siitä hylsystä).
Jos ajokokeesi on viimeistään 9.9.09, sinun on täytynyt ajaa 20 ajokertaa kuorma-autolla ja 10 ajokertaa henkilöautolla (sekaisin).
10.09.09 lähtien kaikki autokoulun oppilaat aloittavat autokoulun B-oppilaana 30:lla ajokerralla. Vasta B-kortin suorittamisen jälkeen pääsee suorittamaan C-ajoja yhteensä 20 ajokertaa.
Autokoulujen kuorma-autot eivät vaihdu uusiksi. Näillä autokoulun BC-korteilla saa ajaa omaa kuorma-autoa ihan vapaasti, mutta jos on ammattikuski, joutuu käymään aikuiskoulutuskeskuksessa tms. tai armeijassa ammattipätevyyskoulutuksen 280 tuntia. Tämän jälkeen kurssi päivitetään viiden vuoden välein.
Tämän hetkiset ammattikuskit saavat ajaa vuoteen 2012,vai-mikä-se-oli, asti. Sitten koulunpenkille tai eläkkeelle.
Autokouluissa BC-kortin hinta nousee, koska ajokertoja tulee 20, eli kymmenen tuntia lisää. Hinnan korotus on ehkä 500 euroa, ehkä jotain muuta.- truckdrivingman
Pientä tarkennusta...
Sitä 280 tuntia ei tarvitse käydä, jos C tai CE-luokan ajo-oikeuden on saanut ennen tuota 10.9.09.
Tällöin joutuu käymään vain jatkokoulutuksen 35h/5v eli käytännössä 5 päivää koulutusta seuraavan 5 vuoden aikana. Koulutus voi sisältää mitä tahansa alaan liittyvää. Esim. ADR-luvista, Tieturva-, Työturva-, EA-kurssista jne. saa koulutuspäiviä. Ainut pakollinen taitaa olla ennakoiva ajo.
Armeijassa ammattipätevyys koulutetaan kuljetuspuolella saapumiserästä I/09 alkaen, eli tammikuussa aloittaneiden se tulisi saada. - pekka nen
truckdrivingman kirjoitti:
Pientä tarkennusta...
Sitä 280 tuntia ei tarvitse käydä, jos C tai CE-luokan ajo-oikeuden on saanut ennen tuota 10.9.09.
Tällöin joutuu käymään vain jatkokoulutuksen 35h/5v eli käytännössä 5 päivää koulutusta seuraavan 5 vuoden aikana. Koulutus voi sisältää mitä tahansa alaan liittyvää. Esim. ADR-luvista, Tieturva-, Työturva-, EA-kurssista jne. saa koulutuspäiviä. Ainut pakollinen taitaa olla ennakoiva ajo.
Armeijassa ammattipätevyys koulutetaan kuljetuspuolella saapumiserästä I/09 alkaen, eli tammikuussa aloittaneiden se tulisi saada.Jos en ole kuljetuspuolella töissä, mutta haluaisin pitää C-luvan voimassa varmuuden vuoksi, niin mistä saisi tämän tarvittavan lisäkoulutuksen 5 v aikana?
- truckdrivingman
pekka nen kirjoitti:
Jos en ole kuljetuspuolella töissä, mutta haluaisin pitää C-luvan voimassa varmuuden vuoksi, niin mistä saisi tämän tarvittavan lisäkoulutuksen 5 v aikana?
Kannattaa kysellä esim. aikuiskoulutuskeskuksista ja muista alan oppilaitoksista, jos ei ole omia kursseja, niin varmasti tietävät missä on. Myös jonkun firman mukaan voisi pyrkiä, kun järjestävät paketikoulutuksia. Tosin kustannukset koulutusten osalta jäävät itselle....
- jälkeen
...autokoulut saavat kouluttaa niillä vanhoilla kuorma-autoillaan C1-korttia. Eli vaikka ne autot ovat yli tuon C1-ajo-oikeuden 7,5 tonnin, autokoulut saavat käyttää niitä C1-opetukseen.
Oikean C-kortin saa tuon päivämäärän jälkeen vain käymällä sen koko ammatillisen koulutuksen. 280 tuntia tai oliko se yli 21 vuotiailta nopeutettuna aikuiskoulutuksena 140 tuntia. Tätä koulutusta tuskin yksikään autokoulu alkaa antaa, kun eihän sinne kukaan tule hinnan vuoksi, vaan se käydään ammattikoulussa tai aikuiskoulutuskeskuksessa. - säilyy
pekka nen kirjoitti:
Jos en ole kuljetuspuolella töissä, mutta haluaisin pitää C-luvan voimassa varmuuden vuoksi, niin mistä saisi tämän tarvittavan lisäkoulutuksen 5 v aikana?
...ihan normaalisti ilman noita kurssejakin. Vain ammattiajo-oikeus loppuu 10.9.2014. Tarvittaessa saat tuon jälkeenkin ammattiajo-oikeuden milloin vain voimaan käymällä nuo 5 päivää. Esimerkiksi muuttoa varten voit edelleen vuokrata kuorma-auton ja ajaa sillä oman muuttokuormasi ihan laillisesti ilman noita jatkokoulutuksia.
- olisi saanut
jälkeen kirjoitti:
...autokoulut saavat kouluttaa niillä vanhoilla kuorma-autoillaan C1-korttia. Eli vaikka ne autot ovat yli tuon C1-ajo-oikeuden 7,5 tonnin, autokoulut saavat käyttää niitä C1-opetukseen.
Oikean C-kortin saa tuon päivämäärän jälkeen vain käymällä sen koko ammatillisen koulutuksen. 280 tuntia tai oliko se yli 21 vuotiailta nopeutettuna aikuiskoulutuksena 140 tuntia. Tätä koulutusta tuskin yksikään autokoulu alkaa antaa, kun eihän sinne kukaan tule hinnan vuoksi, vaan se käydään ammattikoulussa tai aikuiskoulutuskeskuksessa.Antaa C-opetusta monellakaan autokoulun kuorma-autolla, koska inssiajossa pitäisi C-luokan kuormurissa olla vähintään 8 vaihdetta, ja vähintään ohjaamon kokoinen tavaratila, sitli on inssiajoon kelvannut nuo 5/6 vaihteiset avolavat...
- liittyen...
jälkeen kirjoitti:
...autokoulut saavat kouluttaa niillä vanhoilla kuorma-autoillaan C1-korttia. Eli vaikka ne autot ovat yli tuon C1-ajo-oikeuden 7,5 tonnin, autokoulut saavat käyttää niitä C1-opetukseen.
Oikean C-kortin saa tuon päivämäärän jälkeen vain käymällä sen koko ammatillisen koulutuksen. 280 tuntia tai oliko se yli 21 vuotiailta nopeutettuna aikuiskoulutuksena 140 tuntia. Tätä koulutusta tuskin yksikään autokoulu alkaa antaa, kun eihän sinne kukaan tule hinnan vuoksi, vaan se käydään ammattikoulussa tai aikuiskoulutuskeskuksessa.Tarvitseeko C1-kortin omaava ammattipätevyyttä ajaessaan työkseen C1-kuorkkia?
Oletetaan, että suorittaa kortin syyskuu -09 jälkeen. - ahashqsl
liittyen... kirjoitti:
Tarvitseeko C1-kortin omaava ammattipätevyyttä ajaessaan työkseen C1-kuorkkia?
Oletetaan, että suorittaa kortin syyskuu -09 jälkeen.Kyllä tarvitsee-
- hessuw
jälkeen kirjoitti:
...autokoulut saavat kouluttaa niillä vanhoilla kuorma-autoillaan C1-korttia. Eli vaikka ne autot ovat yli tuon C1-ajo-oikeuden 7,5 tonnin, autokoulut saavat käyttää niitä C1-opetukseen.
Oikean C-kortin saa tuon päivämäärän jälkeen vain käymällä sen koko ammatillisen koulutuksen. 280 tuntia tai oliko se yli 21 vuotiailta nopeutettuna aikuiskoulutuksena 140 tuntia. Tätä koulutusta tuskin yksikään autokoulu alkaa antaa, kun eihän sinne kukaan tule hinnan vuoksi, vaan se käydään ammattikoulussa tai aikuiskoulutuskeskuksessa.Väitteesi:
"Oikean C-kortin saa tuon päivämäärän jälkeen vain käymällä sen koko ammatillisen koulutuksen. 280 tuntia tai oliko se yli 21 vuotiailta nopeutettuna aikuiskoulutuksena 140 tuntia. Tätä koulutusta tuskin yksikään autokoulu alkaa antaa, kun eihän sinne kukaan tule hinnan vuoksi, vaan se käydään ammattikoulussa tai aikuiskoulutuskeskuksessa."
Kyllä sen C- tai muunkin kortin pitäisi saada jatkossakin siitä erikseen säädetyllä tuntimäärällä, joka on alempi kuin ammattipätevyyskoulutus. Sen kortin "korottaminen" ammattikäyttään ei vaan liene onnistua sillä 35 h koulutuksella, vaan vaatii sitten sen koko 140/280 tuntia.
Pelkän ajo-opetuksen tarjoajia aktiivisesti C-kortille ja korkeammille lienee jatkossa vain todella harvassa. Onnistunee vain jonkin kurssikeskuksen tms. oheistoimintona, kaupallinen pohja on liian heikko. - myös ope
truckdrivingman kirjoitti:
Pientä tarkennusta...
Sitä 280 tuntia ei tarvitse käydä, jos C tai CE-luokan ajo-oikeuden on saanut ennen tuota 10.9.09.
Tällöin joutuu käymään vain jatkokoulutuksen 35h/5v eli käytännössä 5 päivää koulutusta seuraavan 5 vuoden aikana. Koulutus voi sisältää mitä tahansa alaan liittyvää. Esim. ADR-luvista, Tieturva-, Työturva-, EA-kurssista jne. saa koulutuspäiviä. Ainut pakollinen taitaa olla ennakoiva ajo.
Armeijassa ammattipätevyys koulutetaan kuljetuspuolella saapumiserästä I/09 alkaen, eli tammikuussa aloittaneiden se tulisi saada.niitä ajokertoja/teoriatunteja on yhteensä 520, eli 260 tuntia. Maksaa melkoisesti. Ajakaa nyt se C-korttinne.
Silti kyseessä on ammattilaisten mielestä kosmeettinen temppu. Todellista osaamista ei kukaan saa alla 2 kk:n peruskoulutuksesta. Vain opastusta jatkoon. - tosiaan näin on
myös ope kirjoitti:
niitä ajokertoja/teoriatunteja on yhteensä 520, eli 260 tuntia. Maksaa melkoisesti. Ajakaa nyt se C-korttinne.
Silti kyseessä on ammattilaisten mielestä kosmeettinen temppu. Todellista osaamista ei kukaan saa alla 2 kk:n peruskoulutuksesta. Vain opastusta jatkoon.Niin, viisas ajaa C-ajokorttinsa nyt. Voi olla, että joku tarvitsee C-ajokorttia omalla ajalla tosi harvoin, eikä tän takia viitti ajaa sitä, mut ajatelkaa ihmiset vähän pidemmälle. Itsekkin nyt suoritin C-kortin jokunen aika sitten, ihan sillä, että jos sitä sattuis joskus vaikka työelämässä tarviimaan, niin on sitten valmiina, myöhemmin se voi sitten ottaa päähän mennä autokouluun istumaan pitkäks aikaa, kun sen kortin nyt vielä sais helpolla.
- kiki
Edelleen tuullaan vaatimaan C-korttiin 20 ajokertaa ja 12 teoriaa, joten mikään ei muutu.
- muuttaa
C- opetuksen alkaessa tulee olla voimassaoleva B- ajo-oikeus
- koipireisi
...mutta et voi ajaa C-korttia ennenkuin sinulla on B-kortti. Eli BC-oppilaan opetusmäärät nousevat.
Selkeällä laskutavalla ne siis ovat:
B-kortti= 30-32 ajokertaa
BC-kortti= 30-32 ajokertaa 20 ajokertaa kuorma-autolla.
HUOM! Nykyisin C-korotuksen saa 12 ajokerralla, mutta siihen tullee muutos. - kiki
koipireisi kirjoitti:
...mutta et voi ajaa C-korttia ennenkuin sinulla on B-kortti. Eli BC-oppilaan opetusmäärät nousevat.
Selkeällä laskutavalla ne siis ovat:
B-kortti= 30-32 ajokertaa
BC-kortti= 30-32 ajokertaa 20 ajokertaa kuorma-autolla.
HUOM! Nykyisin C-korotuksen saa 12 ajokerralla, mutta siihen tullee muutos.Edelleenkin on nykyjään AINA vaadittuu 20 ajokertaa saadakseen C-oikeuden, jopa korotuksissa.
Ja eikös se ole hyvä vaan että ei kukaan pääse ajamaan "kylmiltään" kuormuria, vaan pitää olla pohjalla se B.
Tosin ainut poikkeus on ollut se, että jso on ollut tietyn aikaa voimassa oleva B, on selvinnyt C-korotuksesta poikkeuksellisesti 5 ajokerralla... - kiki ymmärtää
kiki kirjoitti:
Edelleenkin on nykyjään AINA vaadittuu 20 ajokertaa saadakseen C-oikeuden, jopa korotuksissa.
Ja eikös se ole hyvä vaan että ei kukaan pääse ajamaan "kylmiltään" kuormuria, vaan pitää olla pohjalla se B.
Tosin ainut poikkeus on ollut se, että jso on ollut tietyn aikaa voimassa oleva B, on selvinnyt C-korotuksesta poikkeuksellisesti 5 ajokerralla......että tähän mennessä BC-kortin on saanut käymällä 10 ajokertaa henkilöautolla ja 20 kuorma-autolla. Muutoksen jälkeen saa BC1-kortin suorittamalla ensin koko B-kortin, johon kuuluu 30 ajokertaa. Vasta kirjalliset ja inssin läpäistyään voi aloittaa kuorma-autokortin ajamisen ja käydä ne 20 ajokertaa. Eli ajokertoja tulee 20 lisää HENKILÖAUTOLLA, jonka vuoksi hinta nousee ja suoritettava ajokorttiluokkakin vielä putoaa C:stä C1:seen.
Sen oikean pulla-ducatoja isomman kuorma-auton ajamiseen oikeuttavan kortin saa 10.9.2009 alkaen vain käymällä koko tuon 280/140-tuntisen ammatillisen koulutuksen. Itse voi sitten päättää tarvitseeko sitä jatkossa ammattiajoon, eli suorittaako viiden vuoden välein ammatilliset täydennyskoulutukset. - kiki
kiki ymmärtää kirjoitti:
...että tähän mennessä BC-kortin on saanut käymällä 10 ajokertaa henkilöautolla ja 20 kuorma-autolla. Muutoksen jälkeen saa BC1-kortin suorittamalla ensin koko B-kortin, johon kuuluu 30 ajokertaa. Vasta kirjalliset ja inssin läpäistyään voi aloittaa kuorma-autokortin ajamisen ja käydä ne 20 ajokertaa. Eli ajokertoja tulee 20 lisää HENKILÖAUTOLLA, jonka vuoksi hinta nousee ja suoritettava ajokorttiluokkakin vielä putoaa C:stä C1:seen.
Sen oikean pulla-ducatoja isomman kuorma-auton ajamiseen oikeuttavan kortin saa 10.9.2009 alkaen vain käymällä koko tuon 280/140-tuntisen ammatillisen koulutuksen. Itse voi sitten päättää tarvitseeko sitä jatkossa ammattiajoon, eli suorittaako viiden vuoden välein ammatilliset täydennyskoulutukset.Eikö se ole vaan HELVETIN HYVÄ että ei kukaan pääse kylmiltään edes harjoittelemaan kuormuria :)
Ja kyllä nyt C1 kortti riittää todella monelle jotka ei aja työkseen, koska monet esim sähkö ja raksafirmojen autot ovat pieniä pakun näköisiä kuormureita, ja sitten tarvitaan korttia vaikkapa asuntoauton ajoon.
Ja itselläni on iso C, ja ei vois vähempää kiinnostaa miten muuten sen jatkossa saa, ja tosiaan, noin 4 tunnin ajan olen sitä isoa C:tä tarvinnut, aina muulloin olisi riittänyt C1 - myös korotuksissa?
kiki kirjoitti:
Edelleenkin on nykyjään AINA vaadittuu 20 ajokertaa saadakseen C-oikeuden, jopa korotuksissa.
Ja eikös se ole hyvä vaan että ei kukaan pääse ajamaan "kylmiltään" kuormuria, vaan pitää olla pohjalla se B.
Tosin ainut poikkeus on ollut se, että jso on ollut tietyn aikaa voimassa oleva B, on selvinnyt C-korotuksesta poikkeuksellisesti 5 ajokerralla...Missä on jopa korotuksissa vaadittu 20 ajokertaa? Voi kai olla sitä, että jos on just saanu B kortin paria päivää aikasemmin? Noh, itsellä kun kävin korottamassa B ajokorttini BC:si, niin riitti vain 5 ajokertaa ja 12 teoriatuntia. Joku tossa jossain välissä väitti että olis 12 ajokertaa, mä vähän luulen, että on mennyt juuri noi teoriatunnit ja ajokerrat sekaisin.
- myös korotuksissa
myös korotuksissa? kirjoitti:
Missä on jopa korotuksissa vaadittu 20 ajokertaa? Voi kai olla sitä, että jos on just saanu B kortin paria päivää aikasemmin? Noh, itsellä kun kävin korottamassa B ajokorttini BC:si, niin riitti vain 5 ajokertaa ja 12 teoriatuntia. Joku tossa jossain välissä väitti että olis 12 ajokertaa, mä vähän luulen, että on mennyt juuri noi teoriatunnit ja ajokerrat sekaisin.
Niin AINA on vaadittu 20 ajokertaa, oli sitten korotus, tai suoraan BC
Ainut POIKKEUS on ollut se että, jos ollut määräajan B-kortti on selvinnyt viidellä ajokerralla myös korotuksissa kirjoitti:
Niin AINA on vaadittu 20 ajokertaa, oli sitten korotus, tai suoraan BC
Ainut POIKKEUS on ollut se että, jos ollut määräajan B-kortti on selvinnyt viidellä ajokerrallaSuoritin juuri viime viikolla C-korotuksen. Siihen vaadittiin 12 oppituntia teoriaopetusta (a 45 minuuttia) ja viisi 25 minuutin ajokertaa. Oikeastaan ajokertoja oli vain kolme, sillä ne yhdistettiin siten, että ekalla kerralla ajoin 50 minuuttia, toisella kerralla 50 minuuttia ja kolmannella kerralla 25 minuuttia ennen ajokoetta.
- mitä jo sanottiinkin
Timontti kirjoitti:
Suoritin juuri viime viikolla C-korotuksen. Siihen vaadittiin 12 oppituntia teoriaopetusta (a 45 minuuttia) ja viisi 25 minuutin ajokertaa. Oikeastaan ajokertoja oli vain kolme, sillä ne yhdistettiin siten, että ekalla kerralla ajoin 50 minuuttia, toisella kerralla 50 minuuttia ja kolmannella kerralla 25 minuuttia ennen ajokoetta.
Totuus oli siinä viestissä, johon vastasit itse. Sulla, koska oli C-ajokortti ollut jo tuon määrätyn tietyn ajan, niin selvisit viidellä ajokerralla. Ajokertoja ei missään vaiheessa ole ollut kolmea vaikka miten sen sanoisi, vaan oikeasti se on niin, että 2 kokonaista ajotuntia ja sit tää yksi ajokerta, ennen inssiä, näin oli sun tapauksessasi.
- voimassa se B-korttti
Timontti kirjoitti:
Suoritin juuri viime viikolla C-korotuksen. Siihen vaadittiin 12 oppituntia teoriaopetusta (a 45 minuuttia) ja viisi 25 minuutin ajokertaa. Oikeastaan ajokertoja oli vain kolme, sillä ne yhdistettiin siten, että ekalla kerralla ajoin 50 minuuttia, toisella kerralla 50 minuuttia ja kolmannella kerralla 25 minuuttia ennen ajokoetta.
vähintään 6 kuukautta, jolloin voitiin käyttää ko. poikkeusta...
mitä jo sanottiinkin kirjoitti:
Totuus oli siinä viestissä, johon vastasit itse. Sulla, koska oli C-ajokortti ollut jo tuon määrätyn tietyn ajan, niin selvisit viidellä ajokerralla. Ajokertoja ei missään vaiheessa ole ollut kolmea vaikka miten sen sanoisi, vaan oikeasti se on niin, että 2 kokonaista ajotuntia ja sit tää yksi ajokerta, ennen inssiä, näin oli sun tapauksessasi.
"Ajokertoja ei missään vaiheessa ole ollut kolmea vaikka miten sen sanoisi, ..."
Normaalikielessä sellaista 50 minuutin yhtäjaksoista ajoa, jossa kuljettaja ei pidä taukoa, pidettäisiin yhtenä ajokertana. Mutta tietysti siinä sääntöjen mukaan oli kaksi 25 minuutin ajokertaa.
"Eli sulla oli ollut voimassa se B-korttti vähintään 6 kuukautta, jolloin voitiin käyttää ko. poikkeusta..."
Tuttavapiirissäni lähes kaikilla 20-70 -vuotiailla ihmisillä on B-kortti ja se on ollut yli 6 kuukautta, joten on vaikea pitää heitä poikkeustapauksina.- c-korotuksissa
myös korotuksissa kirjoitti:
Niin AINA on vaadittu 20 ajokertaa, oli sitten korotus, tai suoraan BC
Ainut POIKKEUS on ollut se että, jos ollut määräajan B-kortti on selvinnyt viidellä ajokerrallaSiksi sen nimi on KOROTUS! Silloin korotat voimassa olevan määräaikaisen B-luokan ajokorttisi BC:ksi. (Määräaikanen, eli 70-vuotispäivääsi asti voimassa oleva)
Poikkeus on se, että menet korottamaan B-korttia BC:ksi heti autokoulusta päästyäsi. Myös opetuslupalaiset, jotka tulevat alle puolen vuoden päästä C-korotusta, ovat POIKKEUKSIA.
Johan sen näyttää tilastotkin. C-korottajia, joilla on ollut alle puoli vuotta B-kortti tulee vastaan 1 kappale joka toinen vuosi. - että on ollut
c-korotuksissa kirjoitti:
Siksi sen nimi on KOROTUS! Silloin korotat voimassa olevan määräaikaisen B-luokan ajokorttisi BC:ksi. (Määräaikanen, eli 70-vuotispäivääsi asti voimassa oleva)
Poikkeus on se, että menet korottamaan B-korttia BC:ksi heti autokoulusta päästyäsi. Myös opetuslupalaiset, jotka tulevat alle puolen vuoden päästä C-korotusta, ovat POIKKEUKSIA.
Johan sen näyttää tilastotkin. C-korottajia, joilla on ollut alle puoli vuotta B-kortti tulee vastaan 1 kappale joka toinen vuosi.aina 20 ajokertaa, oli sitten korotus, tai suoraan C-kortti.
Poikkeus on siis se että jos on ollut määräajan se kortti voimassa, niin pääsee viidellä ajokerralla... - mitä jo sanottiinkin
Timontti kirjoitti:
"Ajokertoja ei missään vaiheessa ole ollut kolmea vaikka miten sen sanoisi, ..."
Normaalikielessä sellaista 50 minuutin yhtäjaksoista ajoa, jossa kuljettaja ei pidä taukoa, pidettäisiin yhtenä ajokertana. Mutta tietysti siinä sääntöjen mukaan oli kaksi 25 minuutin ajokertaa.
"Eli sulla oli ollut voimassa se B-korttti vähintään 6 kuukautta, jolloin voitiin käyttää ko. poikkeusta..."
Tuttavapiirissäni lähes kaikilla 20-70 -vuotiailla ihmisillä on B-kortti ja se on ollut yli 6 kuukautta, joten on vaikea pitää heitä poikkeustapauksina.Häh? Noh, autokoulussa ajokerta on 25min. Onko tässä sanottu, että ajokerta on 25min myös autokoulun ulkopuolella? Kyllä se autokoulun ulkopuolella on vähän toinen asia se ajokerta, että eihän kukaan kortin saannin jälkeen ajattele, että kun on ajanut vaikkapa 50min, että ajoinpa 2 ajokertaa, vaikka todellisuudessa ajo ne putkeen, autokoulun ulkopuolella tollaisella ajattelulla ei kauheasti ole väliä. Siinäpä olet oikeassa, että tässä tapauksessa ei todellisuus ja lakipykälät kohtaa. Mutta autokoulusta puhuttaessa on hyvä pitää erillään tämä että ajokerta on sen 25min, muuten voi mennä sekaisin ne ajokertojen ja ajotuntien määrä, mutta kuka nyt muuten puhuisi, että ajokerta on 25min? Tavallaan olet oikeassa, mutta muista se autokoulu.
Niinkun huomaat, niin 6kk pitää olla B kortti ensin voimassa, että voi ajaa C-kortin sillein, että siinä on vain ne 5 ajokertaa. Nämä ihmiset, kellä on ollut kortti tarpeeksi pitkään eli vähintään sen 6kk, saa tosiaan sen ajokortin pienemmällä rahalla, jos menee läpi noilla minimiajokerroilla. Ei siinä mun mielestä mitään sen erikoisempaa ole.
- HuumeBasi
Eli kuulin ystävältäni, joka on nyt autokoulussa, että C-kortin (ei siis C1!) voi ajaa ensvuonnakin siihen normaaliin hintaan, sillä erotuksella että ei käytä sitä ammattiliikennöintiin. Eli voinko hommata ensvuonna ison C omaan käyttöön. Eli Scanian vaikka kauppakassiksi?
Toinen huhu minkä kuulin tuli kaveriltani joka hommasi C-kortin armeijassa. Hänelle oli väitetty, että tähänpäivään mennessä hommatut C-kortilliset, jotka ei aja ammatikseen, C kortti pienenee C1 kortitksi!
Onko näillä huhuilla perää? - hujikoe
HuumeBasi kirjoitti:
Eli kuulin ystävältäni, joka on nyt autokoulussa, että C-kortin (ei siis C1!) voi ajaa ensvuonnakin siihen normaaliin hintaan, sillä erotuksella että ei käytä sitä ammattiliikennöintiin. Eli voinko hommata ensvuonna ison C omaan käyttöön. Eli Scanian vaikka kauppakassiksi?
Toinen huhu minkä kuulin tuli kaveriltani joka hommasi C-kortin armeijassa. Hänelle oli väitetty, että tähänpäivään mennessä hommatut C-kortilliset, jotka ei aja ammatikseen, C kortti pienenee C1 kortitksi!
Onko näillä huhuilla perää?Eli jos sulla on henkilöauto, saat ajaa sitä henkilöautokortilla, ja saat sen henkilöautokortin aiká helpolla.
Jos sulla on taas taksi, joka on henkilöauto, et saa sitä ajaa työksesi pelkällä henkilöautokortilla.
Sama juttu kuormureissa, kyllä sinä sen C-kortin voit edelleen hommata ihan niikuin ennenkin, ja omaa, tai työpaikan kuormuria saa edelleen ajaa ilman mitään koulutuksia, et vaan saa ajaa työksesi sitä - Aken autokoulutiedotteessa
Voidaan aloittaa ennen 10.09 vanhoilla ajo ja teoriamäärillä,mutta AMMATTIPÄTEVYYTTÄ EI SAA 10.09.jälkeen tutkinnoissa käyneet.
- tyttö-^^--91
Aken autokoulutiedotteessa kirjoitti:
Voidaan aloittaa ennen 10.09 vanhoilla ajo ja teoriamäärillä,mutta AMMATTIPÄTEVYYTTÄ EI SAA 10.09.jälkeen tutkinnoissa käyneet.
semmosta kysyisin kun täytän marraskuusssa 18 että riittääkö jos aloittaa c-koulun ennen 10.9 vai pitääkö tuohon mennessä olla jo inssi suoritettuna,siis tuota ammatti-c korttia meinasin
- gsdhd
HuumeBasi kirjoitti:
Eli kuulin ystävältäni, joka on nyt autokoulussa, että C-kortin (ei siis C1!) voi ajaa ensvuonnakin siihen normaaliin hintaan, sillä erotuksella että ei käytä sitä ammattiliikennöintiin. Eli voinko hommata ensvuonna ison C omaan käyttöön. Eli Scanian vaikka kauppakassiksi?
Toinen huhu minkä kuulin tuli kaveriltani joka hommasi C-kortin armeijassa. Hänelle oli väitetty, että tähänpäivään mennessä hommatut C-kortilliset, jotka ei aja ammatikseen, C kortti pienenee C1 kortitksi!
Onko näillä huhuilla perää?Hinnasta en tiedä, mutta ensimmäinen väite pitää muuten paikkansa. Toinen huhu ei pidä kutiaan.
- eiiiiihh
tyttö-^^--91 kirjoitti:
semmosta kysyisin kun täytän marraskuusssa 18 että riittääkö jos aloittaa c-koulun ennen 10.9 vai pitääkö tuohon mennessä olla jo inssi suoritettuna,siis tuota ammatti-c korttia meinasin
>>riittääkö jos aloittaa c-koulun ennen 10.9 vai pitääkö tuohon mennessä olla jo inssi suoritettuna,siis tuota ammatti-c korttia meinasin
Ei ole väliä suoritatko ennen vai jälkeen. Ammattipätevyyttä et saa kummassakaan tapauksessa.
Yrittäkäähän nyt erottaa toisistaan ajo-oikeus ja ammattipätevyys. Ajo-oikeuden saa autokoulusta nyt ja jatkossa kutakuinkin samalla tavalla.
Ammattipätevyyttä varten täytyy suorittaa logistiikan perustutkinto 10.9. jälkeen 5 vuoden välein jatkokoulutus. Ennen 10.9. ajo-oikeuden saaneille riittää 5 vuoden välein jatkokoulutus.
Ja tämä ammattipätevyys koskee nimenomaan ammatikseen ajamista, esim. muuttokuormia saa jatkossakin ajaa kun on ajo-oikeus. - sekö suoritettava?
eiiiiihh kirjoitti:
>>riittääkö jos aloittaa c-koulun ennen 10.9 vai pitääkö tuohon mennessä olla jo inssi suoritettuna,siis tuota ammatti-c korttia meinasin
Ei ole väliä suoritatko ennen vai jälkeen. Ammattipätevyyttä et saa kummassakaan tapauksessa.
Yrittäkäähän nyt erottaa toisistaan ajo-oikeus ja ammattipätevyys. Ajo-oikeuden saa autokoulusta nyt ja jatkossa kutakuinkin samalla tavalla.
Ammattipätevyyttä varten täytyy suorittaa logistiikan perustutkinto 10.9. jälkeen 5 vuoden välein jatkokoulutus. Ennen 10.9. ajo-oikeuden saaneille riittää 5 vuoden välein jatkokoulutus.
Ja tämä ammattipätevyys koskee nimenomaan ammatikseen ajamista, esim. muuttokuormia saa jatkossakin ajaa kun on ajo-oikeus.Tuosta en nyt ole kuullutkaan, että logistiikan perustutkinto olisi suoritettava jotta saa sen ammattipätevyyskoulutuksen käytyä. Toki sen saa siellä amiksessa suoritettua ihan koulun puolesta, mutta kyllä mulla on se käsitys, että sen voi sen ammttipätevyyskoulutuksen (mikälie 140 tai 280 tuntia) suorittaa muuallakin, eikä tätä kannata sotkea logistiikan perustutkintoon.
- eiiiiihh
sekö suoritettava? kirjoitti:
Tuosta en nyt ole kuullutkaan, että logistiikan perustutkinto olisi suoritettava jotta saa sen ammattipätevyyskoulutuksen käytyä. Toki sen saa siellä amiksessa suoritettua ihan koulun puolesta, mutta kyllä mulla on se käsitys, että sen voi sen ammttipätevyyskoulutuksen (mikälie 140 tai 280 tuntia) suorittaa muuallakin, eikä tätä kannata sotkea logistiikan perustutkintoon.
Niin siis tämä koskee vain niitä, jotka saavat ajo-oikeuden tuon ensi syksyn jälkeen. Muut vapautetaan siitä ja riittää jatkokoulutus.
Ja tuo ammattipätevyyskoulutus on yhtä kuin logistiikan perustutkinto. Sen voi suorittaa "muuallakin", eli aikuiskoulutuskeskuksissa ja vähän missä vain. Ei siitä kannata päätään vaivata, se on juuri tuo "mikälie 140 tai 280 tuntia", vastaa siis täysin logistiikan perustutkintoa. - BECE-mies
eiiiiihh kirjoitti:
Niin siis tämä koskee vain niitä, jotka saavat ajo-oikeuden tuon ensi syksyn jälkeen. Muut vapautetaan siitä ja riittää jatkokoulutus.
Ja tuo ammattipätevyyskoulutus on yhtä kuin logistiikan perustutkinto. Sen voi suorittaa "muuallakin", eli aikuiskoulutuskeskuksissa ja vähän missä vain. Ei siitä kannata päätään vaivata, se on juuri tuo "mikälie 140 tai 280 tuntia", vastaa siis täysin logistiikan perustutkintoa.C-kortilla 140h ja CE-kortilla 280h.
Vastaa sisällöltään logistiikan perustutkintoa tai esim. yhdistelmäajoneuvon kuljettajan ammattitutkintoa, mutta ei missään nimessä ole sama asia... Ottaen huomioon, että esim. logistiikan perustutkinto kestää nuorisoasteen opiskelijalla 3v... - Koulutus
BECE-mies kirjoitti:
C-kortilla 140h ja CE-kortilla 280h.
Vastaa sisällöltään logistiikan perustutkintoa tai esim. yhdistelmäajoneuvon kuljettajan ammattitutkintoa, mutta ei missään nimessä ole sama asia... Ottaen huomioon, että esim. logistiikan perustutkinto kestää nuorisoasteen opiskelijalla 3v...Nuorisoasteen "Logistiikan perustutkinto" kestää tosiaan 3 vuotta. Päivinä 3x190pv = 570pv. Tunteina mitattuna keskimäärin 570x6,5t = 3705 tuntia. Tästä opetuksesta on 280 tuntia "Kuljettajan perustason ammattipätevyyttä".
- minä vaan
Koulutus kirjoitti:
Nuorisoasteen "Logistiikan perustutkinto" kestää tosiaan 3 vuotta. Päivinä 3x190pv = 570pv. Tunteina mitattuna keskimäärin 570x6,5t = 3705 tuntia. Tästä opetuksesta on 280 tuntia "Kuljettajan perustason ammattipätevyyttä".
tässä miettiä että joskus silloin kun itse suoritin ajokorttia niin työvoimatoimisto avusti esim.kuorkkikorttia hankittaessa koska se oli ikään kuin kouluttautumista ammattiin.en tiedä onko kyseiset pykälät enää voimassa mutta viisas pääsee vähemmällä jos kysyy asiasta työvoimatoimistosta.
- Aloitus +pit6ää aloittaa
minä vaan kirjoitti:
tässä miettiä että joskus silloin kun itse suoritin ajokorttia niin työvoimatoimisto avusti esim.kuorkkikorttia hankittaessa koska se oli ikään kuin kouluttautumista ammattiin.en tiedä onko kyseiset pykälät enää voimassa mutta viisas pääsee vähemmällä jos kysyy asiasta työvoimatoimistosta.
Ei auta.Kortti pitää olla taskussa,ennen 9.9.t.tliikenneope
- vieläkään sitä
eiiiiihh kirjoitti:
Niin siis tämä koskee vain niitä, jotka saavat ajo-oikeuden tuon ensi syksyn jälkeen. Muut vapautetaan siitä ja riittää jatkokoulutus.
Ja tuo ammattipätevyyskoulutus on yhtä kuin logistiikan perustutkinto. Sen voi suorittaa "muuallakin", eli aikuiskoulutuskeskuksissa ja vähän missä vain. Ei siitä kannata päätään vaivata, se on juuri tuo "mikälie 140 tai 280 tuntia", vastaa siis täysin logistiikan perustutkintoa.Niin, no en nyt ihan tajunnut sitä, että se olisi se ammattipätevyyskoulutus sama kuin logistiikan perustutkinto, kuten jo joku muu on sanonut, että se voi olla sisällöltänsä sama, mutta se ei kuitenkaan ole sama asia.
Nuoriso asteella se logistiikan perustutkinto kestää sen 3vuotta. Olishan se vähän tyhmää, kun jos olis valmistunut tyyliin ensimmäisen kuukauden opiskelun jälkeen koulusta, kun kurssit käyty, mut melkein pitäs vielä käydä 3vuotta koulua jotta koulu vois kirjottaa todistuksen. Tosiaan jostain aikuiskoulutuskeskuksesta pääsee nopeemmin pois, sielläkin se ammattipätevyysdirektiivin mukanen koulutus kuuluu siihen perustutkintoon, mutta ei ole sama asia kuitenkaan. - näin se menee
Koulutus kirjoitti:
Nuorisoasteen "Logistiikan perustutkinto" kestää tosiaan 3 vuotta. Päivinä 3x190pv = 570pv. Tunteina mitattuna keskimäärin 570x6,5t = 3705 tuntia. Tästä opetuksesta on 280 tuntia "Kuljettajan perustason ammattipätevyyttä".
Joo, näin se menee kuten sä sanoit. Jotenkin tuntuu, että se joka väitti tuota 280tuntia kestävää ammattipätevyyskoulutusta logistiikan perustutkinnoksi, ei nyt ole ollut ihan asian tasalla. Logistiikan perustutkinto ei ole edelleenkään kuljettajille pakollinen, vaan se pakollinen osio tulee olemaan se "Kuljettajan perustason ammattipätevyys", kun se kortti on saatu sen tietyn ajan jälkeen. Kaikki joutuu sit aikanaan käymään sen kertauskurssin.
- ei tipu
HuumeBasi kirjoitti:
Eli kuulin ystävältäni, joka on nyt autokoulussa, että C-kortin (ei siis C1!) voi ajaa ensvuonnakin siihen normaaliin hintaan, sillä erotuksella että ei käytä sitä ammattiliikennöintiin. Eli voinko hommata ensvuonna ison C omaan käyttöön. Eli Scanian vaikka kauppakassiksi?
Toinen huhu minkä kuulin tuli kaveriltani joka hommasi C-kortin armeijassa. Hänelle oli väitetty, että tähänpäivään mennessä hommatut C-kortilliset, jotka ei aja ammatikseen, C kortti pienenee C1 kortitksi!
Onko näillä huhuilla perää?Ei C kortti putoa C1 vaan ammattipatevyys tipahtaa pois syksylla 2014 jos ei kay ammati patevyyskoulutusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196070- 173636
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193036Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1662249Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6432242Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721515Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421455Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31258Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061176Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641137