Vesimelonin kasvatus

Viherpiiperö

Onko kukaan kasvattanut vesimeloneita tai hunajameloneita?

Päätin kokeilla ainakin vesimelonin kasvatusta, mutta kuinka suureksi yksi kasvi tulee? Kasvaako se kurpitsan tavoin? Siemenpussin kyljessä on taimiväliksi ilmoitettu 60 * 60cm. Riittääkö se?

Ajattelin kasvattaa kasvin kasvihuoneessa, mutta mietityttää, valtaako yksi meloni lähes koko huoneen :) Olisiko oma katettu lava sille sittenkin parempi ratkaisu?

Toivottavasti jollakulla olisi kokemusta melonin kasvatuksesta :)

15

12266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesimeloni sopii mielestäni parhaiten mustalla muovilla peitettyyn kohopenkkiin. Eteläsuomessa kasvaa jopa avomaalla (lämpöisenä kesänä tulee satoa), mutta varminta on peittää harsolla tai muovitunnelilla/lasilla. Pölytyksen takia on harso poistettava välillä aurinkoisina päivinä, kun kukkia on auennut. Itse kasvatin melonia isossa muovihuoneessa "köynnöksenä", mutta se oli kaikin puolin hankalaa. (ja tilaa vievää)
      Sivuillani jotakin vinkkejä (ei vesimeloonista!):
      http://personal.inet.fi/luonto/whitepaprika/

      • piikkipiru

        Kertoisitko lisää tästä suojasta? Millaista harsoa voi käyttää ja koska sen voi ottaa pois?


    • meeloppi

      Hunajamelonin taimet siemenestä sisätiloissa, istutin tavallisiin (n.10 litran) muoviämpäreihin joissa oli jo halkeamia ja pohjaan tein lisää reikiä liikaveden poistoon. Sitten vain aurinkoiseen paikkaan ja isoshkosta kirkkaasta muovista väsäsin ´kasvihuoneen´ympärille, jota sitten kasvun mukaan isontelin. Kasvoi maata myöten, haaratikuilla nostin hedelmän kohdalta ylös ja kukinnan aikana ´katto´auki että pölyttäjät pääsee (voi toki itsekkin pölyttää) mutta helpompaa antaa luonnon se hoitaa..tuli aivan ihanan makuisia, tosin viime kesän sato oli pienehkö sateiden vuoksi, mutta aion kyllä nytkin laittaa. Ei kasva kuten kurpitsa, pikemminkin kuin avomaan kurkku..lannotusta tarvii enemmän.

    • ....

      Kasvatin 'Sugar Baby'a kasvihuoneessa kasvusäkissä. Pölytin itse heti kun sattui olemaan poika- ja tyttökukka samaan aikaan avoinna :)
      Eikä vie paljon tilaa.

      • Viherpiiperö

        Kiitos vastauksista!

        Minulla on just noita "Sugar Babyn" siemeniä. Taidan laittaa yhden taimen kasvihuoneeseen ja tehdä toisille avomaalle lavan :)

        Vielä yksi tyhmä kysymys, erottaako poika- ja tyttökukat selvästi toisistaan?


      • ......
        Viherpiiperö kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Minulla on just noita "Sugar Babyn" siemeniä. Taidan laittaa yhden taimen kasvihuoneeseen ja tehdä toisille avomaalle lavan :)

        Vielä yksi tyhmä kysymys, erottaako poika- ja tyttökukat selvästi toisistaan?

        Kyllä ne erottaa, tytöillä on sellainen "pampula" jo valmiina, eli pikkumelonin alku kukan juuressa :)

        Olen vaan ottanut hedekukan irti ja tupsutellut emiin, helposti pölyttyy.


      • minutkin
        ...... kirjoitti:

        Kyllä ne erottaa, tytöillä on sellainen "pampula" jo valmiina, eli pikkumelonin alku kukan juuressa :)

        Olen vaan ottanut hedekukan irti ja tupsutellut emiin, helposti pölyttyy.

        innostumaan! Ainoa haitta on villiintynyt pelto, rikkaruohoa täynnä. Laitettiin maalämpö ja siksi on kaikki sekaisin siltä osin.


      • potero
        minutkin kirjoitti:

        innostumaan! Ainoa haitta on villiintynyt pelto, rikkaruohoa täynnä. Laitettiin maalämpö ja siksi on kaikki sekaisin siltä osin.

        Kaiva kuoppa ja upota sinne pohjasta reiitetty ämpäri tms. Poteron ympärille voit levittää katteeksi mansikkamuovia tai vaikka tyhjiä multasäkkejä musta puoli ylöspäin. Kerää lämpöä ja hoitaa rikkaruohot samalla. Istutat taimen hyvään multaan ämpäriin, helppo täsmäkastella ja -lannoittaa. Jos tarvii suojata, tökkäät kepakoita sinne tänne pystyyn ja vedät harson päälle. Pölytä itse, jos pidät suojaa läpi kesän.

        Konsti toimii muidenkin kasvien kanssa, esim. pensaat voi istuttaa syvään poteroon vuoraamalla seinustat, pohja saa jäädä auki. Ei tartte kitkeä ikinä, kun pitää juurella vettä läpäisevän katteen (kuitukangas, kuorike, kivet ym) tarpeeksi paksuna.


      • vuokki
        potero kirjoitti:

        Kaiva kuoppa ja upota sinne pohjasta reiitetty ämpäri tms. Poteron ympärille voit levittää katteeksi mansikkamuovia tai vaikka tyhjiä multasäkkejä musta puoli ylöspäin. Kerää lämpöä ja hoitaa rikkaruohot samalla. Istutat taimen hyvään multaan ämpäriin, helppo täsmäkastella ja -lannoittaa. Jos tarvii suojata, tökkäät kepakoita sinne tänne pystyyn ja vedät harson päälle. Pölytä itse, jos pidät suojaa läpi kesän.

        Konsti toimii muidenkin kasvien kanssa, esim. pensaat voi istuttaa syvään poteroon vuoraamalla seinustat, pohja saa jäädä auki. Ei tartte kitkeä ikinä, kun pitää juurella vettä läpäisevän katteen (kuitukangas, kuorike, kivet ym) tarpeeksi paksuna.

        Muovi on hyvä apu moneen ite laitoin ihan tavallista mustaa jätesäkkiä auki revittynä peltoon. Pitää hyvin kosteuden ja rikkaruohot kurissa. Uudet perunat tuli nopeasti ja kasvoivat heti muovin alle, alussa keräsin vaan suurimmat ja laitoin muovin takas:) Mulla on vesimeloonit kyllä epäonnistuneet joka kerta, pikkuisessa kasvihuoneessa homehtui ja avomaalla paleltui. Aion kyllä kokeilla taas! meloonilla on myös arat juuret, ei tykkää siirtelystä.


      • Vesiheinä
        vuokki kirjoitti:

        Muovi on hyvä apu moneen ite laitoin ihan tavallista mustaa jätesäkkiä auki revittynä peltoon. Pitää hyvin kosteuden ja rikkaruohot kurissa. Uudet perunat tuli nopeasti ja kasvoivat heti muovin alle, alussa keräsin vaan suurimmat ja laitoin muovin takas:) Mulla on vesimeloonit kyllä epäonnistuneet joka kerta, pikkuisessa kasvihuoneessa homehtui ja avomaalla paleltui. Aion kyllä kokeilla taas! meloonilla on myös arat juuret, ei tykkää siirtelystä.

        Itse olen kasvattanut vesimelonin taimia kaupan melonien siemenistä ja taimet ovat jo lähes metrin mittaisia. Missä vaiheessa taimet kannattaa siirtää suurempaan ruukkuun? Tällä hetkellä taimet ovat jo aukaisseet monta hedekukkaa ja jopa yhden emikukan. Pölyttelin sitä ahkerasti, saa nähdä tuleeko edes hedelmän alkua. Tietääkseni melonit ovat aika arkoja juuriensa suhteen, haittaako jos vaihdan isompaan ruukkuun kukinnan päätyttyä? Kun säät vaan lämpenisi niin voisi kai istuttaa harson alle ulos. Tuo musta muovi voisi olla myös olla hyvä vaihtoehto kokeilla...


      • juuristosta
        Vesiheinä kirjoitti:

        Itse olen kasvattanut vesimelonin taimia kaupan melonien siemenistä ja taimet ovat jo lähes metrin mittaisia. Missä vaiheessa taimet kannattaa siirtää suurempaan ruukkuun? Tällä hetkellä taimet ovat jo aukaisseet monta hedekukkaa ja jopa yhden emikukan. Pölyttelin sitä ahkerasti, saa nähdä tuleeko edes hedelmän alkua. Tietääkseni melonit ovat aika arkoja juuriensa suhteen, haittaako jos vaihdan isompaan ruukkuun kukinnan päätyttyä? Kun säät vaan lämpenisi niin voisi kai istuttaa harson alle ulos. Tuo musta muovi voisi olla myös olla hyvä vaihtoehto kokeilla...

        Jos juuret tunkevat purkin pohjasta, voi olettaa, että tilaa tarttis lisää. Kunnon kiinteä juuripaakku on helppo siirtää uuteen ruukkuun. Liian aikaisin jos ryhtyy toimeen, tulee särkeneeksi juuria kun paakku leviää kynsiin. Maanpäällisten osien pituudella ei niin ole väliä, paitti jos alkaa mennä purkki nurin kasvuston painosta.

        Ei kai se kukinta pääty ihan heti kun on alkuun päässyt, tottahan tarkotus ois saada satoakin? Nythän ei ole kuin yksi potentiaalinen meloni vaarassa, myöhemmin voi olla vaikk kuin monta eli sen suhteen on turha odotella.


      • meloni talvesta?
        juuristosta kirjoitti:

        Jos juuret tunkevat purkin pohjasta, voi olettaa, että tilaa tarttis lisää. Kunnon kiinteä juuripaakku on helppo siirtää uuteen ruukkuun. Liian aikaisin jos ryhtyy toimeen, tulee särkeneeksi juuria kun paakku leviää kynsiin. Maanpäällisten osien pituudella ei niin ole väliä, paitti jos alkaa mennä purkki nurin kasvuston painosta.

        Ei kai se kukinta pääty ihan heti kun on alkuun päässyt, tottahan tarkotus ois saada satoakin? Nythän ei ole kuin yksi potentiaalinen meloni vaarassa, myöhemmin voi olla vaikk kuin monta eli sen suhteen on turha odotella.

        Jos kasvattaisin ihan kaupan vesimelonin siemenestä melonin, ja pitäisin sen sisällä, selviäisikös se talven ylitse?


    • jonnatietämätön

      Auttakaa nyt amatöörimaista kasvattelijaa!
      Laitoin halkaistuun maitopurkkiin sisälle ikkunalaudalle vähän multaa ja sinne vesimelonin ja omenan siemeniä ihan huvikseni vaan kokeillakseni mitä tapahtuu.. Nyt on jo vesimelonin taimia ja omena on alkanut itää. Mitä minä niille seuraavaksi teen?!?

    • Melonitar

      Omena ei todennäköisesti menesty Suomessa ulkona (paleltuu, kun se on lämpimien maiden kasvatusta varten suunniteltu), joten voit siirtää sen toiseen purkkiin kasvamaan, jos haluat kasvatella huvikseen.

      Melonin voit antaa kasvaa purkissa. Kastelet tasaisesti (ei litimäräksi!), mieluiten teet purkin alakulmiin reiät, ettei vesi jää seisomaan sinne juurelle. Kun hallanvaara on ohi, siirrät lämpimään paikkaa ulos kasvamaan - joskus kesäkuun toisella viikolla. Ohjeita tästä löytyy tuolta alusta, esim. meeloppi 28.1.2009 13:52 tai sitä edeltävät viestit.

    • Anonyymi

      Mitä ravinteita vesimeloni tarvitsee?

      on nyt altakasteluruukussa ku kaupungissa ei oo omaa parveketta saati pihaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe