Nunnaksi?

MiriaSelena

Olen nyt 19-vuotias tyttö ja olen kiinnostunut luostarielämästä. Nunnaksi ryhtyminen pyörii paljon mielessä, mutta en vielä tiedä onko se ohimenevää. on ollut kausia joina olen miettinyt tätä enemmän, ja kausia joina en ole sitä ajatellut. Mutta nyt pyörii taas mielessä. Odottaisin kuitenkin vielä muutaman vuoden että tietäisin varmasti mitä haluan.

Mutta en oikein tiedä millaista on nunnan elämä. Mitä he syövät? Voiko olla kasvissyöjä? Entäs terveys? Eikö nunnaksi pääse jos on lääkitys? (minulla on) Pitävätkö nunnat kunnostaan ollenkaan huolta esim. käymällä kävelyllä vai viettävätkö he päivänsä enimmäkseen sisätiloissa? Mitä nunnien päivään kuuluu? Pidetäänkö yhtään yhteyttä esim. vanhempiin kirjoittamalla tai tapaamalla? Mitä työtä nunnat tekevät rukoilemisen ohessa esim. suomalaisissa luostareissa? Ja mitä eroja eri luostareiden välillä on?

Onko teillä suositeltavana jotain kirjaa josta saisin lisää tietoa nunnaelämästä?

20

2493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RE:Nunnaksi?
      MiriaSelena 26.1.2009 klo 15.14

-sanon suoraan, Jumalan tahto ei ole se, että uskovat sulkeutuvat johonkin erilleen ulkomaailmasta. Parhaiten voit olla Jumalalle hyödyksi tavallisessa elämässä apuatarvitsevien ihmisten keskellä, se on "järjellinen Jumalan palveluksenne". (Room 12:1) (Jaakob 1:27)

• että luostareissa

on paljon lesboja. Kun seksuaalista kiihkoa ei saa kokea niin ilmeisesti se johtaa saman sukupuolene erotisoimiseen, siksi luostareissa on paljon lesboja. Luostareiden turmelluksesta puhui mm. Martti Luther ne ovat lähes yksinomaan pelkkiä turmelluksen ja säädyttömyyden paikkoja. Kielletty mies kirjakin valaisee asiaa, en suosittele, Jumalaa voi palvella muutenkin ilman aviomiestä jos sitä niin kamalsti haluaa.

• _Mervi_
      • MiriaSelena

Voisin hyvin mennäkin sinne tutustumaan :) Haluan kovasti tietää millaista luostarissa on.

• MiriaSelena
        MiriaSelena kirjoitti:

Voisin hyvin mennäkin sinne tutustumaan :) Haluan kovasti tietää millaista luostarissa on.

Kävisin oikein mielellänmi tutustumassa, jos vain kesätöiltä ennätän. Vanhemmat pakottavat kesätöihin ja sanoivat että minun pitäisi hakea töitä heti YO-kirjoitusten jälkeen... Jos saan työnantajan kanssa sovittua (siis jos ylipäätään saan töitä) jonkun ajan jona ei tarvitsisi olla töissä vaikka heinäkuussa kun kaupoissa on hiljaisempaa, niin sitten käyn tutustumassa :)

• MiriaSelena

Missä päin suomea tuo Enonkoski on?

• ihmettä?

• Wikipedia vastaa

• Trubaduuri

Elämää voi paeta kyllä monella tapaa. Yksi on, mennä luostariin, itsensä ja mielensä vangiksi.

• Eric Cartman
    • tässä yksi
    • katolilainen....

sinun pitää olla katolisen kirkon jäsen ja toiseksi ei nunnaksi niin vaan tulla.
      En viitsi vastata kysymyksiisi enemmän, koska sinua tuntuu vaan kiinnostavan mitä sisaret (me katolilaiset kutsumme heitä sisariksi) syövät, voivatko he kirjoittaa kirjeitä etc.
      Sinua ei esim. näytä kiinnostavan Kristuksen seuraaminen, messu, rukous ym., joten .... eipä sitten muuta

• MiriaSelena

eiväthän kaikki luostarit ole katolisia. Onhan Suomessa myös luterilaisia luostareita.

Ja kyllä minua kiinnostaa myös Kristus, en kai minä muuten nunnaksi haluaisi kuin pyhittääkseni elämäni Jeesukselle. Ja mitä olisin rukoilusta kysynyt, sillä rukoilenhan minä kotonakin, ja olen käynyt kirkon messuissa.

• MiriaSelena
        MiriaSelena kirjoitti:

eiväthän kaikki luostarit ole katolisia. Onhan Suomessa myös luterilaisia luostareita.

Ja kyllä minua kiinnostaa myös Kristus, en kai minä muuten nunnaksi haluaisi kuin pyhittääkseni elämäni Jeesukselle. Ja mitä olisin rukoilusta kysynyt, sillä rukoilenhan minä kotonakin, ja olen käynyt kirkon messuissa.

Ja tietysti luterilaisten luostarien lisäksi on myös ortodoksinen luostari Lintula.

• Yks-tämmönen
        MiriaSelena kirjoitti:

Ja tietysti luterilaisten luostarien lisäksi on myös ortodoksinen luostari Lintula.

sut pelastanut ja Jumala ottanut lapsekseen ja siunannut sinut, niin Jumala ei ole siunannut sinua itseäsi varten, vaan muita varten. Miten voit luostarista käsin johdattaa ihmisiä Jeesuksen luo. Sanoohan Jeesus, että "menkää kaikkeen maailmaan". Jumala ei halua, että piilotamme uskomme luostarin seinien sisäpuolelle.

• noin?
        Yks-tämmönen kirjoitti:

sut pelastanut ja Jumala ottanut lapsekseen ja siunannut sinut, niin Jumala ei ole siunannut sinua itseäsi varten, vaan muita varten. Miten voit luostarista käsin johdattaa ihmisiä Jeesuksen luo. Sanoohan Jeesus, että "menkää kaikkeen maailmaan". Jumala ei halua, että piilotamme uskomme luostarin seinien sisäpuolelle.

Sinulla on kovin yksipuolinen näkemys sekä luostareista, että kristinuskosta...

• kuulumattomana
        Yks-tämmönen kirjoitti:

vaikka mm. kristinuskoon ja sen historiaan tutustuneena ja joissakin luostareissa sekä Suomessa että ulkomailla käyneenä olen eri mieltä. Luostareilla on paljon antaa jopa ei-uskovaisille. Jos ei muuta niin ainakin sellaista rauhaa ja hiljaisuutta mikä puhuttelee elämän tarkoituksesta enemmän kuin saarnamiehet saarnoineen. Johannes Kastaja meni erämaahan, ihmisettömään paikkaan, ja evankeliumit kertovat miten kansa vaelsi sinne häntä kuulemaan. Vähän samoin luostarikin paikkana toimii. Monissa kuten Suomen luostareissa käy paljon turisteja. Ja monet heistä syystä tai toisesta haluavat myös käydä uudestaan.

Jos joku valitsee sellaista itsestäkieltäytymistä vaativan mutta varmasti paljon antavan elämäntavan kuin nunna tai munkki, niin se on hyvin kunnioitettava valinta.

• pääsee tutustumaan

läheltä myös vapaaehtois- ja talkootöiden muodossa. Paremmin siitä tietävät kertoa kun kyselee vaikka luostareista suoraan. Sekin kokemus itsessään on kuulema jo paljon antava, sen lisäksi että näkee läheltä paikan päällä päivästä toiseen mitä luostarissa eläminen on.

• ..........

Kovaan työntekoon ja fyysiseen rasitukseen! sekä on aikoja jolloin et saa puuhua kenenkään kanssa!

• zenmaster

Hyvä Miria!

Tulevana pääsiäisenä tulee YLE:n jommalta kummalta kanavalta dokumentti Espoon naiskarmeliittaluostarista. Se varmaaan avaa vähän silmiä luostarielämään joskin ao sääntökunta on siitä tiukemmasta päästä.

Youtubesta löytyy videopätkiä jos vaan laittaa oikean hakusanan.

Etsimisen ja löytämisen iloa!

Rauhaa ja iloa,

zenmaster

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2306
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      425
      2170
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1186
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      975
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      804
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      776
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      774
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      699
    Aihe