Tässä päivitetty hinta ajokortille opetusluvalla. Opetus tehty elo-joulukuussa viime vuonna. Kirjalliset joulukuun alussa ja inssi loppiaisviikolla. Ja kulut ohessa:
- auton katsastus 42
- passikuvat 10
- opetuslupa oppilaan hakemus 79
- liukkaan kelin harjoittelu 75
- kirjallinen 17
- inssiajo 36
- ajokortin lunastus 25
- opiskeluaineisto 15
- opetuspoljin (asennus itse) 40
- yhteensä 339 euroa
Puuttuu:
- mahdollinen lääkärintodistus (meillä ilmainen)
- ajot (meillä ehkä 1000 km á 15 snt kirjanpidon mukaan eli 150 €).
Kokonaiskulut siis noin 500 euroa. Ja ajotaito sekä auton käsittely saivat kehuja tutvolta.
Ajokortin hinta opetusluvalla
162
26927
Vastaukset
- Laskelmasta
1000km á`042c(Verohallituksen mukaan,todelliset kulut):420e.Opettjan palkka keskin.25km/h:40h oppitunnit20h:1350e sivukuluineen.(alv 0%).Todelliset kulut ovat siis.n.2100E
- inssi'
En tiennytkään, että maksat palkkaa minulle tuosta opetuksesta. Voisitko tuoda rahat vaikka ensi lauantaina klo 18.30 Kuopion torille. Mielellään käteisenä ja pieninä, käytettyinä seteleinä. Ja tasaraha.
- Viisastele
inssi' kirjoitti:
En tiennytkään, että maksat palkkaa minulle tuosta opetuksesta. Voisitko tuoda rahat vaikka ensi lauantaina klo 18.30 Kuopion torille. Mielellään käteisenä ja pieninä, käytettyinä seteleinä. Ja tasaraha.
Mikään ei ole ilmaista.
- lare78
Jotkut on töissä 8h päivä, eivätkä saa lisäansioita. Illat löhötään telkkarin edessä. Eikös se silloin ole viisasta kuluttaa se aika opettamiseen. Sitä paitsi, voihan laskea itselleen palkan opettamisesta, vaikka sen erotuksen opetusluvan, ja autokoulun välillä. Silloinhan saat sen rahan tavallaan itse, eikä autokoulu.
Ja tuon sun logiikan mukaan, ei kannata esim omaa autoa korjata. Korjaamon ottama hinta 50e/h. Teet 5 tuntia töitä, eli 250e. korjaamo olisi tehnyt 3:ssa tunnissa, eli 150e. Sun logiikan mukaan menetin 100e vai.. Mun logiikan mukaan sain 5 tunnin työstä 150e. Itse asiassa jos tienaa vaikka 10e/h, eikä töiden jälkeen jaksa tehdä esim remonttihommia kotona, ja palkkaa annattilaisen 40e/h, joutuu tekemään 4h töitä, yhtä remonttimiehen tuntia kohtaan. Eli ei kannata käydä töissä, vaan jäädä kotiin tekemään, ja saa periaatteessa 30e enemmän palkkaa.
Tosin jos tienaa töissä tunnissa yli autokoulun tuntiveloituksen, ei opetusluvalla kannata opettaa. Paitsi jos ei ole mahdollisuus tehdä opetustunteja"töissä", ja on valmis hiukan pienepään tuntipalkkaan (eli siis opettaa illalla) - Make60
Itseäni aikoinaan isäni opetti ja kortti maksoi markka-aikaan noin 400 markkaa.
Ylimääräisiä ajoja tuli noin 100km koska kaikki opetusajot olivat sellaisia mihin olisi muutenkin pitänyt mennä esim. mökkiajot ja kaikki muut tarpelliset ajot ja eihän sitä kukaan utselleen palkkakuluja laske. Kun lapsesi käy autokoulun niin aja se maksaa vaikka 2000€ niin todellinen kustannus on se että kuinka kauan täytyy tehdä töitä että saat sen 2000€ käteen niin normaalipalkalla kuukaudesta kahyeenkuukauteen niin todellisuudessä ajokortin hinta onkin 3000€ ja siitä johtuen kannattaa kortti jos mahdollista opetusluvilla. Kolmanneksi sitä ei kukaan valvo paljonko ajat vai ajatko ollenkaan. Minulla piti olla lupa voimassa kuukauden niin sai mennä inssiin. Eihän minua tarvinnut paljon opettaa kun oli jo 11-12 vuotiaana järven jäällä opetellut autolla ajamaan ja liikennesäännöt oppii kirjallisista ja ajaa niiden mukaan niin hyvää tulee. - JOS....
LOTTOLAPUN VIENTI UNOHTUU KIUKUTTELEVAN TEINIKOKELAS KANDIDAATIN TAKIA..JA TÄYSOSUMALLA OLISI SAANUT 1,3 MILJOONAA.ELI LASKUTAPOJA SUHT.MONIA.ITSE KYLLÄ KANNATAN EHDOTTOMASTI ITSEOPETUSTA.SIINÄ NÄKEE VÄHÄN KUINKA LAPSENSA SUHTAUTUU LIIKENTEESEEN JA AUTOILUUN YLEENSÄ.....
- jonna__
Make60 kirjoitti:
Itseäni aikoinaan isäni opetti ja kortti maksoi markka-aikaan noin 400 markkaa.
Ylimääräisiä ajoja tuli noin 100km koska kaikki opetusajot olivat sellaisia mihin olisi muutenkin pitänyt mennä esim. mökkiajot ja kaikki muut tarpelliset ajot ja eihän sitä kukaan utselleen palkkakuluja laske. Kun lapsesi käy autokoulun niin aja se maksaa vaikka 2000€ niin todellinen kustannus on se että kuinka kauan täytyy tehdä töitä että saat sen 2000€ käteen niin normaalipalkalla kuukaudesta kahyeenkuukauteen niin todellisuudessä ajokortin hinta onkin 3000€ ja siitä johtuen kannattaa kortti jos mahdollista opetusluvilla. Kolmanneksi sitä ei kukaan valvo paljonko ajat vai ajatko ollenkaan. Minulla piti olla lupa voimassa kuukauden niin sai mennä inssiin. Eihän minua tarvinnut paljon opettaa kun oli jo 11-12 vuotiaana järven jäällä opetellut autolla ajamaan ja liikennesäännöt oppii kirjallisista ja ajaa niiden mukaan niin hyvää tulee.www.opetuslupa.net löytyy lisää tietoa
- ale 400km
Jos ajat 1000km 30x25 minuutin aikana, niin keskinopeus olisi 80km/h... just joo. Mainittakoon että omassa työmatka-ajossani keskinopeus on 45km/h, kun ajan täältä "maalta" kaupunkiin edestakaisin 10km, nopeusrajoituksen ollessa 120...30km/h.
Autokoulun opetuksessa keskinopeus lienee jotain 30km/h, jos sitäkään, koska suurin osa ajosta on kaupungissa ja tehdään pysäköintiharjoituksia yms. Ajot jää takuulla alle 400km:iin.
- kiki
Kun mukaan lasektaan myös polttoaineet, auton kulutut, asionmenetykset, asiointikulut yms, niin todellinnen summa on reilusti yli tuhat euroa, no itseään siinä vain huijaa laskemalla halvamman hinnan...
- inssi'
Sinä huijaat tämän palstan lukijoita milloin missäkin. Minä taas pitäydyn ainoastaan faktoissa ja olen tässäkin ilmoittanut ne kulut, mitä ajokortin hankkimisesta opetusluvalla aiheutuu. Olen ilmoittanut mm. auton käytöstä aiheutuneet kulut. Miksi minun pitäisi vielä lisätä polttoainekuluja. Lasketko sinä tähän myös ruohonleikkurin ja perämoottorin viemän bensan. Vai mitä polttoaineita tarkoitat, ehkä talon lämmitykseen käytettävää polttoöljyä. Mitä ovat nuo ihmeelliset "asiointikulut". Ansionmenetyksiä koitui vain autokoululle, ei minulle.
Ja sille toiselle, joka tätä on kommentoinut: ainakaan minulle ei makseta vapaa-ajan vietosta 25 euroa/tunti. Joillakuilla voi olla parempi tilanne tämän suhteen.
Esitän tähän vielä toisen laskeman, noiden vähäisillä lahjoilla varustettujen iloksi. Kokonaiskulut tuolla ensimmäisellä laskelmalla olivat siis 500 euroa. Tässä oikeat kulut:
- säästyneet bussirahat 10xoppitunneille meno ja 25xajotunnit meno-paluu, 35x4,80= 168 euroa
- 16 kertaa harrastuksiin vienti, säästö 16x30 kmx15 snt = 72 euroa
- opettajan juomatta jääneet kaljat ym., kun olikin opettamassa, varovainen arvio 160 euroa
- alennukset vakuutusmaksuissa, kun kilpailutti vakuutukset ennen opetuksen alkua 99 euroa
- säästöt yhteensä 499 euroa
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro. - Taas tein toisin
inssi' kirjoitti:
Sinä huijaat tämän palstan lukijoita milloin missäkin. Minä taas pitäydyn ainoastaan faktoissa ja olen tässäkin ilmoittanut ne kulut, mitä ajokortin hankkimisesta opetusluvalla aiheutuu. Olen ilmoittanut mm. auton käytöstä aiheutuneet kulut. Miksi minun pitäisi vielä lisätä polttoainekuluja. Lasketko sinä tähän myös ruohonleikkurin ja perämoottorin viemän bensan. Vai mitä polttoaineita tarkoitat, ehkä talon lämmitykseen käytettävää polttoöljyä. Mitä ovat nuo ihmeelliset "asiointikulut". Ansionmenetyksiä koitui vain autokoululle, ei minulle.
Ja sille toiselle, joka tätä on kommentoinut: ainakaan minulle ei makseta vapaa-ajan vietosta 25 euroa/tunti. Joillakuilla voi olla parempi tilanne tämän suhteen.
Esitän tähän vielä toisen laskeman, noiden vähäisillä lahjoilla varustettujen iloksi. Kokonaiskulut tuolla ensimmäisellä laskelmalla olivat siis 500 euroa. Tässä oikeat kulut:
- säästyneet bussirahat 10xoppitunneille meno ja 25xajotunnit meno-paluu, 35x4,80= 168 euroa
- opettajan juomatta jääneet kaljat ym., kun olikin opettamassa, varovainen arvio 160 euroa
- alennukset vakuutusmaksuissa, kun kilpailutti vakuutukset ennen opetuksen alkua 99 euroa
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro.Minäkin harkitsin opetusluvalla ajattamista,mutta,aloin laskeen.Viikonloput ja illat tein ylitöitä ja tienasin samalla 60h laskuopilla n.1800e,eikä trvinnut stressata itseään opetuksella.Näin laskien tienasin n.500e,kun laitoin lapseni ammattilaisen oppiin.Suosittelen.
- kiki
Taas tein toisin kirjoitti:
Minäkin harkitsin opetusluvalla ajattamista,mutta,aloin laskeen.Viikonloput ja illat tein ylitöitä ja tienasin samalla 60h laskuopilla n.1800e,eikä trvinnut stressata itseään opetuksella.Näin laskien tienasin n.500e,kun laitoin lapseni ammattilaisen oppiin.Suosittelen.
Tuo on juuri oikea asennenne, se että ei laske auton kuluja, tai omaa työtä, on itsensä huijaamista.
Vähän sama on diesekuskeilla tällä palstalla, pakko ajaa todella paljon, jopa tarpeetonta ja ylimmäräistä ajoa, että saadaan itselleen uskoteltua että "kyllä se naftakoneen käyttö on tosi halpaa"
Mutta kyllä todellisuudessa talaoudesta riippuen, opetusluvalla opetuksen hinnaksi tulee 1000-2000€, suurituloisilla vielä enemmän - inssi'
Taas tein toisin kirjoitti:
Minäkin harkitsin opetusluvalla ajattamista,mutta,aloin laskeen.Viikonloput ja illat tein ylitöitä ja tienasin samalla 60h laskuopilla n.1800e,eikä trvinnut stressata itseään opetuksella.Näin laskien tienasin n.500e,kun laitoin lapseni ammattilaisen oppiin.Suosittelen.
Joo joo, mutta kun minä tienaan jo peruspalkalla enemmän kuin sinä ylitöinesi ja prosentteinesi. Ja sitten kun olen hommien takia reissussa, niin silloin sitä rahaa vasta tuleekin. Ja saa viettää vapaa-aikansa ihan niinkuin huvittaa. Vaikka ajelemalla lapsen kanssa autolla ympyrää. Erikoinen tapa tuo, että laskee vapaa-aikansa menetettynä rahana. Mene kouluun ja hanki kunnon ammatti, niin on sinullakin varaa pitää vapaita.
Mutta sorvaa sinä vaan. - kiki
inssi' kirjoitti:
Joo joo, mutta kun minä tienaan jo peruspalkalla enemmän kuin sinä ylitöinesi ja prosentteinesi. Ja sitten kun olen hommien takia reissussa, niin silloin sitä rahaa vasta tuleekin. Ja saa viettää vapaa-aikansa ihan niinkuin huvittaa. Vaikka ajelemalla lapsen kanssa autolla ympyrää. Erikoinen tapa tuo, että laskee vapaa-aikansa menetettynä rahana. Mene kouluun ja hanki kunnon ammatti, niin on sinullakin varaa pitää vapaita.
Mutta sorvaa sinä vaan.No ompahas täällä yksi tyyppi laskenut jopa opetusluvan hinnaksi 10€ koko kortille, koska säästää bussimatkakulut auokoululle, eväät kahvilassa, säästyneet leffaliput yms joita menisi odotellessa, puhelut tuntien varaamiseen, poissalot töistä/kouluista vaikeiden ajoaikojen takia yms.
Eli se on ihan laskutavasta kiinni, laskeeko hinnksi 10€ 300€ 500€ tai 1000€ tai jopa 2000€ jos on tosi erityinen asema opettajalla.
Eli kysymykseen "mitä opetuslupa tulee maksamaan" ei voi vastata - provo...
inssi' kirjoitti:
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro.Olen inssin kanssa samaa mieltä. Itsekin opetin äskettäin lapseni. Teoria ja ajokoe menivät eka kerralla läpi. Ajokoe sai meidänkin tutvon antamaan kehuja. Kyllä me harjoiteltiinkiin kaikkea ja paljon. Mäkilähtöjäkin miltei jokaisella ajokerralla. Peruutuksia ja parkkeerauksia paljon. Ajotuntejakin merkattiin yli 40, joista jokainen oli lähes tunnin mittaisia. Kaikkea ei edes merkattu.
Tälläkin palstalla moni autokoulun oppilas kyselee paniikissa kun koulu laittaa vajaavaisilla taidoilla kokeeseen, että "miten mäkilähtö tehdään" tai "mikä on kulmaperuutus" jne. Ymmärrän autokoulujen intressin. Oppilas on maksanut koulumaksun, jonka jälkeen hän on pelkkä kuluerä, josta pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Business is business...
Kotiopetuksessa voi edetä nuoren ehdoilla ja harjoitella riittävästi. Meneehän siinä omaakin aikaa ja hieman rahaa bensaan, mutta itse pidin opetustunteja "laatuaikana", jolloin sain olla nuoren kanssa yhdessä tekemässä vastuullista ja toiset huomioon ottavaa kuljettajaa.
Laskeskelin kuluja tulleen karkeasti noin 500 euroa, jolloin säästöä autokouluun verrattuna tuli ainakin 1000 euroa. Lisäksi, vaikka itse kehunkin, oppilas sai hyvää ja motivoitunutta opetusta. - Opetusluvalla opetettu
provo... kirjoitti:
Olen inssin kanssa samaa mieltä. Itsekin opetin äskettäin lapseni. Teoria ja ajokoe menivät eka kerralla läpi. Ajokoe sai meidänkin tutvon antamaan kehuja. Kyllä me harjoiteltiinkiin kaikkea ja paljon. Mäkilähtöjäkin miltei jokaisella ajokerralla. Peruutuksia ja parkkeerauksia paljon. Ajotuntejakin merkattiin yli 40, joista jokainen oli lähes tunnin mittaisia. Kaikkea ei edes merkattu.
Tälläkin palstalla moni autokoulun oppilas kyselee paniikissa kun koulu laittaa vajaavaisilla taidoilla kokeeseen, että "miten mäkilähtö tehdään" tai "mikä on kulmaperuutus" jne. Ymmärrän autokoulujen intressin. Oppilas on maksanut koulumaksun, jonka jälkeen hän on pelkkä kuluerä, josta pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Business is business...
Kotiopetuksessa voi edetä nuoren ehdoilla ja harjoitella riittävästi. Meneehän siinä omaakin aikaa ja hieman rahaa bensaan, mutta itse pidin opetustunteja "laatuaikana", jolloin sain olla nuoren kanssa yhdessä tekemässä vastuullista ja toiset huomioon ottavaa kuljettajaa.
Laskeskelin kuluja tulleen karkeasti noin 500 euroa, jolloin säästöä autokouluun verrattuna tuli ainakin 1000 euroa. Lisäksi, vaikka itse kehunkin, oppilas sai hyvää ja motivoitunutta opetusta.Minäkin olen inssin kanssa samaa mieltä. Äitini opetti minut ja kaksoisveljeni opetusluvalla. Teoria- ja ajokoe meni minullakin ekalla läpi. Luottavaisin mielin sai mennä inssiin ja kirjallisiin, kun oli saanut opetella asiat kunnolla :-) Laskimme kanssa, että kulut olivat 500€ luokkaa. Suosittelen kyllä kaikille!! :-)
- opetusluvalla
Opetusluvalla opetettu kirjoitti:
Minäkin olen inssin kanssa samaa mieltä. Äitini opetti minut ja kaksoisveljeni opetusluvalla. Teoria- ja ajokoe meni minullakin ekalla läpi. Luottavaisin mielin sai mennä inssiin ja kirjallisiin, kun oli saanut opetella asiat kunnolla :-) Laskimme kanssa, että kulut olivat 500€ luokkaa. Suosittelen kyllä kaikille!! :-)
Ei opeteta oikein.Se on saMA KUIN JOIS MAITOA LEHMÄN TISSISTÄ ilman pastorointia,tauti tulee.
- KIITOS ,KIITOS
opetusluvalla kirjoitti:
Ei opeteta oikein.Se on saMA KUIN JOIS MAITOA LEHMÄN TISSISTÄ ilman pastorointia,tauti tulee.
ÖPETUSLUPA LOPETETAAN,KOSKA NUO RAHARIKKAAT VAIN SURFFAILEVAT TUOLLA LIIKENTEESSÄ,EIVÄTKÄ OSAA OPETTAA PÄTKÄÄKÄÄN.KATSOKAA 855 ON mersuja.
- inssi'
kiki kirjoitti:
No ompahas täällä yksi tyyppi laskenut jopa opetusluvan hinnaksi 10€ koko kortille, koska säästää bussimatkakulut auokoululle, eväät kahvilassa, säästyneet leffaliput yms joita menisi odotellessa, puhelut tuntien varaamiseen, poissalot töistä/kouluista vaikeiden ajoaikojen takia yms.
Eli se on ihan laskutavasta kiinni, laskeeko hinnksi 10€ 300€ 500€ tai 1000€ tai jopa 2000€ jos on tosi erityinen asema opettajalla.
Eli kysymykseen "mitä opetuslupa tulee maksamaan" ei voi vastataNiin tai sitten voi. Meillä insseillä on tapana pitäytyä faktoissa. Niin tein tuossa avauksessani. En ottanut mitään kantaa sen paremmin halpuuteen tai kalleuteen. Kirjasin vain toteutuneet kulut. Auton käytöstä johtuvat kulut ovat tarkan kirjanpidon mukaiset. Siinä ei ole huomioitu pääomakuluja, koska minulle auto on käyttötarvike, ei investointi.
Tiedän tasan tarkkaan, että vaikka kirjoittaa kuinka asiallisen kirjoituksen, niin jo viimeistään kolmas kommentti on vittuilua ja sivuaa korkeintaan viitteellisesti alkuperäistä aihetta. Tässä se nyt oli jo ensimmäinen.
Joillakuilla on vaikeaa elää reaalimaailmassa. Meille insseille se taas on toinen luonto. Ekonomit ja humanistit yrittävät parhaansa mukaan sotkea inssien järjestämää maailmaa ja onnistuvatkin siinä silloin tällöin. Kuten näinä aikoina hyvin nähdään. Mutta kohta taas kiljutaan inssejä apuun laittamaan pakka kondikseen. Onneksi meitä vielä on.
Mitä tulee Kikiin, niin hän on niitä onnettomia reppanoita, joita kaikki tuntevat. Tulee mieleen se isompien poikien porukan liepeillä pyörivä räkänokka, joka kiroilemalla ja tupakkaa polttamalla luulee olevansa ihan niin kuin isotkin pojat. Näinhän asia ei ole. Päinvastoin, häntä säälitellään ja naureskellaan, kun teot ja puheet eivät oikein synkkaa. Eikä koskaan oteta mukaan silloin, kun jotain oikeasti tapahtuu. Mutta ehkäpä ikä tuo näkemystä tullessaan. - tyynyyn!
opetusluvalla kirjoitti:
Eikö äiti ole laittanut sinua vielä nukkumaan. Menepäs nyt heti ja kiltisti pehkuihin. Jos hyvin käy, näet unta omasta ajokortista ja autoilusta...
- Kiki
inssi' kirjoitti:
Niin tai sitten voi. Meillä insseillä on tapana pitäytyä faktoissa. Niin tein tuossa avauksessani. En ottanut mitään kantaa sen paremmin halpuuteen tai kalleuteen. Kirjasin vain toteutuneet kulut. Auton käytöstä johtuvat kulut ovat tarkan kirjanpidon mukaiset. Siinä ei ole huomioitu pääomakuluja, koska minulle auto on käyttötarvike, ei investointi.
Tiedän tasan tarkkaan, että vaikka kirjoittaa kuinka asiallisen kirjoituksen, niin jo viimeistään kolmas kommentti on vittuilua ja sivuaa korkeintaan viitteellisesti alkuperäistä aihetta. Tässä se nyt oli jo ensimmäinen.
Joillakuilla on vaikeaa elää reaalimaailmassa. Meille insseille se taas on toinen luonto. Ekonomit ja humanistit yrittävät parhaansa mukaan sotkea inssien järjestämää maailmaa ja onnistuvatkin siinä silloin tällöin. Kuten näinä aikoina hyvin nähdään. Mutta kohta taas kiljutaan inssejä apuun laittamaan pakka kondikseen. Onneksi meitä vielä on.
Mitä tulee Kikiin, niin hän on niitä onnettomia reppanoita, joita kaikki tuntevat. Tulee mieleen se isompien poikien porukan liepeillä pyörivä räkänokka, joka kiroilemalla ja tupakkaa polttamalla luulee olevansa ihan niin kuin isotkin pojat. Näinhän asia ei ole. Päinvastoin, häntä säälitellään ja naureskellaan, kun teot ja puheet eivät oikein synkkaa. Eikä koskaan oteta mukaan silloin, kun jotain oikeasti tapahtuu. Mutta ehkäpä ikä tuo näkemystä tullessaan.Älä siiinö selitele, se opuslupa juttu on semmonen, että ei sille voi laskea hintaa, koksa hinnaksoi voi tulla noin 10-2000€ riippuen hnekilöstä ja laskutavasta...
- meneppä nyt
tyynyyn! kirjoitti:
Eikö äiti ole laittanut sinua vielä nukkumaan. Menepäs nyt heti ja kiltisti pehkuihin. Jos hyvin käy, näet unta omasta ajokortista ja autoilusta...
Vai että taidat sinä olla sellainen autokoulun vihaaja? Huomioithan myös sen, ettei kaikilla ole sitä mahdollisuutta hankkia opetuslupaa, vaan ainoa keino hankkia kortti on mennä autokouluun. Mitenkä mielestäsi tuossa tilanteessa pitäisi toimia, olisko odotettava et joku tulee ja opettaa opetusluvalla, vai mentävä sinne autokouluun?
- juujuujuu123
kiki kirjoitti:
Tuo on juuri oikea asennenne, se että ei laske auton kuluja, tai omaa työtä, on itsensä huijaamista.
Vähän sama on diesekuskeilla tällä palstalla, pakko ajaa todella paljon, jopa tarpeetonta ja ylimmäräistä ajoa, että saadaan itselleen uskoteltua että "kyllä se naftakoneen käyttö on tosi halpaa"
Mutta kyllä todellisuudessa talaoudesta riippuen, opetusluvalla opetuksen hinnaksi tulee 1000-2000€, suurituloisilla vielä enemmänKyllä on monenlaista ajatustapaa maailmassa...
Tosiasia on kuitenkin se että jos ne illat jotka muuten viettäis tehden EI YHTÄÄN MITÄÄN käyttääkin oman jälkikasvun opettamiseen niin ei ainakaan siitä mitään palkkakuluja pidä laskea... ainoastaan siinä tapauksessa jos tulisi todellista ansionmenetystä... eli olisi den opetus ajan ansiotyöstään pois!!!!
Ja mitä tulee niihin muihin kuluihin esim km korvaus... niin kyllä siinäkin ajatusmaailmassa toivomisen varaa... Jotkut täällä kirjoittaneet ovat sitä mieltä että pitää laskea sen verottajan maksimin verottoman km. korvaus hinnan mukaan (0,45€ /km) aika ristiriitaista kun jos olet esim. tavallinen palkansaaja ja olet oikeitettu vahentämään oman auton käytön aiheuttamat matkakustannukset verotuksessa niin et voi vähentää 0,45€/km vaan saat maksimisissaan 0,23€/km ja siinä on 500€ omavastuu ja lisäksi yläraja kilometreille jonka jälkeen et saa vähentää yhtään kilometriä!!!!
Että on niin monta tapaa laskea sitä kulua... mut eikö oikea tapa kuitenkin ole se joka syntyy siitä kun mietit että kuinka paljon OIKEAA RAHAA sun pitää antaa omasta pussistasi POIS!!!!!! kullakin tavalla. - yhden opettanut
kiki kirjoitti:
Mutta kyllä todellisuudessa talaoudesta riippuen, opetusluvalla opetuksen hinnaksi tulee 1000-2000€, suurituloisilla vielä enemmänei tosiaan hinnaksi tule kun noin puolet tuosta 1000.
auto ei kulu sen enempää kun käyttää opetukseen ajoa joka olis tullut ilman opetustakin eikä silloin polttoainettakaan mee normaalia enempää.
tuossahan tulee omalle työlle palkkaa kun ei tarvii olla rahaa auto koulua varten.
miten suurituloisella voi tulla opetus kalliimmaksi ? saman verran on kaikki maksut. - opetuslupa kannattaa
inssi' kirjoitti:
Mutta sorvaa sinä vaan.jos kerran tienaat niin paljon rahaa niin kuka sitä sit viittis enää opettaa.. helppohan se on laittaa lapsi autokouluun niin ei tarvitse ainakaan pelätä että itse opettaisi väärin.
- opetuslupa kannattaa
provo... kirjoitti:
Olen inssin kanssa samaa mieltä. Itsekin opetin äskettäin lapseni. Teoria ja ajokoe menivät eka kerralla läpi. Ajokoe sai meidänkin tutvon antamaan kehuja. Kyllä me harjoiteltiinkiin kaikkea ja paljon. Mäkilähtöjäkin miltei jokaisella ajokerralla. Peruutuksia ja parkkeerauksia paljon. Ajotuntejakin merkattiin yli 40, joista jokainen oli lähes tunnin mittaisia. Kaikkea ei edes merkattu.
Laskeskelin kuluja tulleen karkeasti noin 500 euroa, jolloin säästöä autokouluun verrattuna tuli ainakin 1000 euroa. Lisäksi, vaikka itse kehunkin, oppilas sai hyvää ja motivoitunutta opetusta.tässä on sitä oikeaa asennetta!!!!
- vertaus
opetusluvalla kirjoitti:
Parempi vertaus olisi tuo "Väärin sammutettu" sanoi palopäällikkö, kun VPK ehti palopaikalle ensin.
Lopputulos ratkaisee. Se, mitä pedagokisissa taidoissa menettää, korvautuu asiaan omistautumisella. Omalle lapselle opettaminen otetaan vähän eri tavalla, kuin luokalliselle nukkujia. Ajo-opetuskin tehdään niin, että asia osataan, eikä asenteella, "Tunnit täynnä, nyt inssiin" - jep jep
yhden opettanut kirjoitti:
ei tosiaan hinnaksi tule kun noin puolet tuosta 1000.
auto ei kulu sen enempää kun käyttää opetukseen ajoa joka olis tullut ilman opetustakin eikä silloin polttoainettakaan mee normaalia enempää.
tuossahan tulee omalle työlle palkkaa kun ei tarvii olla rahaa auto koulua varten.
miten suurituloisella voi tulla opetus kalliimmaksi ? saman verran on kaikki maksut.Suurin osa opetusajosta on sellaista ajoa joka tehtäisiin joka tapauksessa, eli harrastuksiin viemistä ja kaupassa käyntiä yms.
- on the road
Kokemuksesta voin sanoa että liian usein opetuslupaopetuksessa tietämättömyyttä, virhetottumuksia, vääriä asenteita, luuloja ja aiheetonta itsevarmuuttta siirretään sukupolvelta toiselle. Näin on.
Opetusluvan lunastusmaksua on tulevaisuudessa pakko nostaa, jotta sillä kompensoitaisiin yhteiskunnalta opetuslupaopetuksessa saamatta jääviä veroja.- voin myös
sanoa kaksi lasta opettaneena, ja heidän autoiluaan kokeneena ja seuranneena, että yli kymmenen vuoden aikana ei kummallakaan yhtä parkkisakkoa lukuunottamatta minkäänlaisia rikkomuksia liikenteessä. Kyllähän se niin on, että jokainen pitää omasta lapsestaan eniten huolta ja sen mukaan myös opettaa ja antaa esimerkkiä liikenteessä.
- Mutta kaikilla
voin myös kirjoitti:
sanoa kaksi lasta opettaneena, ja heidän autoiluaan kokeneena ja seuranneena, että yli kymmenen vuoden aikana ei kummallakaan yhtä parkkisakkoa lukuunottamatta minkäänlaisia rikkomuksia liikenteessä. Kyllähän se niin on, että jokainen pitää omasta lapsestaan eniten huolta ja sen mukaan myös opettaa ja antaa esimerkkiä liikenteessä.
Ei kykyjä opettaa.
- kiki
voin myös kirjoitti:
Parkkiskko ei ole mikään pikkujuttu, ja sitä ei saa helpolla, se vaatii törkeää tahallisuutta, tuottamusta ja vaaran aiheuttamista.
Esim isäni jolla on ollut kortti yli 30 vuotta, ei ole ikinä saanut parkkisakkoa. - sakoton myös
kiki kirjoitti:
Parkkiskko ei ole mikään pikkujuttu, ja sitä ei saa helpolla, se vaatii törkeää tahallisuutta, tuottamusta ja vaaran aiheuttamista.
Esim isäni jolla on ollut kortti yli 30 vuotta, ei ole ikinä saanut parkkisakkoa.No ei kai isäsi niitä parkkisakkoja kortilla saakaan, vaan autolla. Ja pysäköintivirhemaksuja hän on varmasti saanut vaikka kuinka monta, jos on puoliksikaan yhtä uuno kuin poikansa?
- tyttö...
sakoton myös kirjoitti:
No ei kai isäsi niitä parkkisakkoja kortilla saakaan, vaan autolla. Ja pysäköintivirhemaksuja hän on varmasti saanut vaikka kuinka monta, jos on puoliksikaan yhtä uuno kuin poikansa?
Ei kukaan poika tuollaisia kirjoittele. Miehet vielä vähemmän. Ämmän kirjoituksia.
- kiki
sakoton myös kirjoitti:
No ei kai isäsi niitä parkkisakkoja kortilla saakaan, vaan autolla. Ja pysäköintivirhemaksuja hän on varmasti saanut vaikka kuinka monta, jos on puoliksikaan yhtä uuno kuin poikansa?
Kyllähän virhemaksun voi saada vaikka ihan siksi että on unohtunut kiekko, auto huonosti ruudussa, ylitetty parkkaiaika tms. yksityisellä puolella riittää jopa se, että ei ole ovi lukossa...
Mutta sakon saaminen väärästä pysäköinnistä vaatii jö törkeyttä, tahallisuutta yms. - juu´´
kiki kirjoitti:
Kyllähän virhemaksun voi saada vaikka ihan siksi että on unohtunut kiekko, auto huonosti ruudussa, ylitetty parkkaiaika tms. yksityisellä puolella riittää jopa se, että ei ole ovi lukossa...
Mutta sakon saaminen väärästä pysäköinnistä vaatii jö törkeyttä, tahallisuutta yms.se on palstan lempilapsi isolla LEELLÄ ottanut käyttöön tämän hienon vastausotsikon jolla itse kommentoin taannoin paria juttua. Hyvähyvä, eipä sitä muutoin pakukuskiksi pääsisikään. Ai anteeksi, sehän onkin KUORKKI mitä ajat, 3510kg kokonaispainoltaan oleva Citroén Jumper. Sillä sitä pääsee pätemään. Vaan jostain se on aloitettava.
- sakkoja sakkoja
juu´´ kirjoitti:
se on palstan lempilapsi isolla LEELLÄ ottanut käyttöön tämän hienon vastausotsikon jolla itse kommentoin taannoin paria juttua. Hyvähyvä, eipä sitä muutoin pakukuskiksi pääsisikään. Ai anteeksi, sehän onkin KUORKKI mitä ajat, 3510kg kokonaispainoltaan oleva Citroén Jumper. Sillä sitä pääsee pätemään. Vaan jostain se on aloitettava.
Oon aina tienyt sen että kaikki suomalaiset ovat kateellisia. Mutta että näin kateellisia että jos toinen kehuu säästävänsä jossain niin ruvetaan epäilemään. Kyllä ihmettelen vanhempaa joka laski asian tuolla niin että kun on illat töissä ja ylityöt ja viikonlopputyöt niin säästä enemmän säästää kyllä mutta onko se siintä lapsesta niin kivaa jos isukki painaa 24h joka päivä töitä ?
Onko kukaan huomioinut sitä että opetusluvalla ajaessa ei ajoihin mene välttämättä yhtään rahaa kun mietitään kaupassa käynit harjotuksissa käynit ja muut hyötyajot. Ja opetusluvalla kun suorittaa kortin saa ainakin ajaa autokoulussa kun ajotunti on 25min ja ajokerta on kaksi ajotuntia eli 50min ja kun siintä miinustetaan se aika mitä menee lähtiessä niin ajokerta on n. 40min Lisäksi liikennerikkomukset ei varmasti ole pahimmasta päästä lakirikkomuksista. Ylinopeutta ajetaan koko ajan ja pysäköinti virheitäkin sattuuu osa tietämöttyymyyttä osa erehdyksiä ja osa tahallisia. Ja se ei johdu opetuksesta vaan se johtuu kuskista joka ajaa. - sksammy
kiki kirjoitti:
Mutta sakon saaminen väärästä pysäköinnistä vaatii jö törkeyttä, tahallisuutta yms.eikös auto ole silloinkin väärin pysäköity jos ei ole kiekkoa, ulkona ruudusta tai on aika loppu? mietihän ny itekki..
- on todellakin
sksammy kirjoitti:
eikös auto ole silloinkin väärin pysäköity jos ei ole kiekkoa, ulkona ruudusta tai on aika loppu? mietihän ny itekki..
Mutta ei siitä sakkoa tule, jos on kiekko unohtunut tai aika ylittynyt.
Tei meinaatko että tulee sakkoa, seliääköhän rikesakolla, tai meneekö päiväsakkojen puolelle, jos esim on unohtunut laittaa kiekko... - ja veljeni
Olemme veljeni kanssa molemmat ajaneet kortit opetusluvilla. Kyllä on kauhulla tullut kuunneltua näitä autokoulussa opiskelleita joilla on järestään muutama sakko, jos on enää korttiakaan. Erään ystäväni kyydissä istuessa mainitsin ylittäessämme tasoristeystä ettei hän hidastanut. Tällaista ei kulma ollut kuullutkaan autokoulussa.
Toisessa vaiheessa kun kävin meitä oli 6 20:stä jotka olivat ajaneet opetusluvilla kortin. Sakkoja oli koko ryhmästä saanut 9 joista kukaan ei ollut opetusluvilla ajanut. Kolarin ajanut tai autoa muuten (esim.parkkipaikalla) kolhineita oli 11 joista yksi oli opetusluvilla ajanut. Auton hallintaani kehuttiin loistavaksi ja tulipa vielä radalta lähtiessä huomattua muutama autokoulun käynyt joka ei turvavyötä käyttänyt.
Olisipa muuten kiva saada joskus jonkin näköistä luotettavaa tutkimustietoa autokoulussa kortin ajaneiden ja opetusluvilla ajaneiden väliltä. Esimerkiksi kuinka ylinopeudet, kolaritilanteet ym. jakautuvat kun suhteutetaan määrään moniko ajaa kortin opetusluvilla tai autokoulussa. - kkkkkkkk
on todellakin kirjoitti:
Tei meinaatko että tulee sakkoa, seliääköhän rikesakolla, tai meneekö päiväsakkojen puolelle, jos esim on unohtunut laittaa kiekko...no kyllähän siitä sakko napsahtaa kuule jos ei kiekkoa ole.. kannattas varmaan tarkistaa asia jostain? sen kiekon tarkotushan on olla parkkiliisoille merkkinä siitä ettei auto seiso esim. 4h paikalla 2vrk putkeen..
- että tulisi
kkkkkkkk kirjoitti:
no kyllähän siitä sakko napsahtaa kuule jos ei kiekkoa ole.. kannattas varmaan tarkistaa asia jostain? sen kiekon tarkotushan on olla parkkiliisoille merkkinä siitä ettei auto seiso esim. 4h paikalla 2vrk putkeen..
sakkoa siitä, virhemaksu voi kyllä tulla, mutta sillä ei taasen sakon kanssa ole mitään tekemistä, vaikka kumpikin on "rangaistusmaksu"
- kkkkkkkk
että tulisi kirjoitti:
sakkoa siitä, virhemaksu voi kyllä tulla, mutta sillä ei taasen sakon kanssa ole mitään tekemistä, vaikka kumpikin on "rangaistusmaksu"
saivartelua, kun puhun sakosta tarkoitan sillä pysäköintivirhemaksua, ja varmasti sen itsekin tiedät.. puhekielessä yleisesti käytössä "parkkisakko" eikö?
- Viliiii
kkkkkkkk kirjoitti:
saivartelua, kun puhun sakosta tarkoitan sillä pysäköintivirhemaksua, ja varmasti sen itsekin tiedät.. puhekielessä yleisesti käytössä "parkkisakko" eikö?
Jos sinä et tiedä oikeita termeja asioille, niin turha sun on siinä päätäs paukuttaa!
- viagra
on todellakin kirjoitti:
Tei meinaatko että tulee sakkoa, seliääköhän rikesakolla, tai meneekö päiväsakkojen puolelle, jos esim on unohtunut laittaa kiekko...fvpujnko, kamagra italia, ebxawhic, kamagra, vdkpavcv, levitra, rusaxdbv, kamagra costo, eremwopo,
- opetuslupa kannattaa
Mutta kaikilla kirjoitti:
Ei kykyjä opettaa.
sillon ei tarvis omistaa itsekkään ajokorttia jos ei osaa opettaa omaa lastansa ajamaan
- Iceman65
kiki kirjoitti:
Esim isäni jolla on ollut kortti yli 30 vuotta, ei ole ikinä saanut parkkisakkoa.Onhan se mahdollista että isä ei oo saaanut ikinä parkkisakkoa voihan olla mahdollista että isä ei ole ikinä käynytkään lähelläkään sellaista paikkaa mistä semmoisen voisi saada esim.kaupungeissa
- vihtors
Hei. Inssin laskelmasta puuttuu opettajan teoriakoe 16 eur. Muuten pidän
laskelmaa oikeana. Jos ei tule ansionmenetyksiä, omalle ajalle ei tarvitse
laskea palkkaa. En minä lisää lehden tilaushintaan sen lukemiseen käytetyn
ajan ansionmenetystä, jollei sitä ole.
Eikä autonkaan kustannuksia siltä osin, kun ne eivät synny opettamisesta.
Ei autoni liikennevakuutusmaksu pienene, vaikka lapseni kävisi autokoulun.
Opetusluvan juuri saanut.- inssi'
Niinhän siitä puuttuu, mutta inssi'n ei tarvinnut tällä kertaa tuota maksua maksaa. Teoriakoe on voimassa kaksi vuotta ja edellisestä opetuksesta oli kulunut alle kaksi vuotta. Sain opettaa siis kaksi kertaa samalla kokeella. Pikku vinkkinä muillekin.
Meilläpäin hinta on muuten tuossa laskelmassani näkyvä 17 euroa. - gjöafjdkäg
inssi' kirjoitti:
Niinhän siitä puuttuu, mutta inssi'n ei tarvinnut tällä kertaa tuota maksua maksaa. Teoriakoe on voimassa kaksi vuotta ja edellisestä opetuksesta oli kulunut alle kaksi vuotta. Sain opettaa siis kaksi kertaa samalla kokeella. Pikku vinkkinä muillekin.
Meilläpäin hinta on muuten tuossa laskelmassani näkyvä 17 euroa.No jos et tarvinnut omaa teoriakoetta niin miksi jouduit maksamaan opetuspolkimesta, et kai mennyt sitä välillä myymään, vaikka tiesit että toinen opetetava on tulossa ihan just.
Ja toinen juttu, miksi maksat teoria-aineistosta kahdesti???
Fiksu olisi selvinnyt vieläkin halvemmalla! Nää inssit kuvittelee olevansa maailman fiksuimpia!
- Pörje
Aika samoissa pyöri meilläkin,liukkaankelin rata oli täällä kymenlaaksossa 48e
ja inssi 33 ja kirjalliset 16 sekä ajokorttilupa ja opetuslupa yhteensa 83e. - Ak konttoristi
Katsastus 32€
opetuslupa 19€
Opettjan koe 16€
ELi yhteensä koko hupi maksaa alle 70€ ja autokoulu maksaa alkaen 800€
Toki kummassakin tapauksessa tulee vielä. ns viranomaiskulut päälle.
Mutta tosiaan, autokoulun vähintään 10 kertainen hinta ihmetyttää... - harabein
Sain ajokortin vuonna 1974-02-04 , ja se maksoi 850 markkaa eli noin 141 € , ajokortin leimavero. Siihen aikaan ei ollut liukkaanajoa ! Että sillä lailla !!!
- ajokortin hinnaksi
opetusluvalla ei tullut montaa satasta. autokoulu maksoi siihen aikaan noin 1.000 mk. NO ihan sama kummallako tavalla ajokortin hommaa, TÄRKEINTÄ on mitä tapahtuu kortin saamisen jälkeen. minulla vanhemmat olivat ymmärtäväisiä ja sain autoa lainaksi silloin kun se oli vapaana, eli sain ajoharjoitusta jatkuvasti. hyvin olen pärjännyt isäni opetuksella, enkä varmaan enää tunne kaikkia uusia liikennesääntöjä, mutta kun muistaa ajaa nopeusrajoituksien mukaan ja väistää oikealta ajavia niin hyvin pärjää.
- justihi
Olen laskenut että mun korttini tulivat maksamaan n.550€ (1998 - 2001 välillä ajettuja). Ammattikoulussa ajettu B ja C, silloin ei tarvinnu maksaa kuin inssin ja kirjalliset. Kakkos vaihe piti suorittaa autokoulussa ja on ollut isoin kulu erä kaikista. Aikuiskoulutus keskuksessa BE ja CE, ja sama juttu, pelkkä inssi ja kirjalliset. DE:stä piti maksaa linja-auton laina maksun inssi ja kirj. lupa maksut. Eipä hinta päätä huimaa, vertaa autokoulu maksuihin nykyään..
- -jaakko-
Vuoden 1974 850 mk ei ole 141 €. Oikeampi lukema tämän päivän rahaksi muutettuna on n. 750 €.
Tuntipalkkani kesätöissä v 1974 oli n. 8 mk/h, eli n. 7 €/h. Suunnilleen sama kuin minimipalkka tänä päivänä. - ABC 357€ 1989
-jaakko- kirjoitti:
Vuoden 1974 850 mk ei ole 141 €. Oikeampi lukema tämän päivän rahaksi muutettuna on n. 750 €.
Tuntipalkkani kesätöissä v 1974 oli n. 8 mk/h, eli n. 7 €/h. Suunnilleen sama kuin minimipalkka tänä päivänä.1989 ABC kortti maksoi autokoulussa käytynä kaiken kaikkiaan jotain 3200mk, mutta silloin bensakin maksoi "vain" 3mk litra vaikka oli juuri ylitetty tuo kolmen markan kipukynnys. No, kipukynnykset on ylitetty aika monesti uudelleen sen jälkeen.
- Lainoppinut
Hieman ovat alakanttiin nuo kulut mm. passikuvien, liukkaan kelin harjoittelun ja opetuspolkimen osalta, vaikkei omaa työtä laskisikaan mukaan....heinäkuun alussa 2009 suoritettuun inssiin mennen kertyi kuluja n. 550,-.
Merkkiliikkeessä olisi pelkkä poljinasennus maksanut 500,- pari vuotta vanhaan kärryyn, jossa kaikenlaista letkua ja putkea kulkee asennuskohdilla ja pelivaraa on vain muutama milli.- inssi'
Joo, voi olla alakanttiin sinun tapauksessasi. Minä olen sitävastoin kirjannut kulut siten kuin ne ovat toteutuneet. Kaikki maksut ovat siis todellisia. Paikkakuntakohtaisia heittoja on varmaan eri maksuissa.
Jos ei opetuspoljinta saa paikalleen alle 500:n, niin kannattaa ehkä harkita autokoulua. Pitää myös varautua, että jos lapsonen ruttaa melkein uuden auton, niin välit saattavat katketa loppuiäksi, onko se sen arvoista. Lisäksi oman vapaa-ajan uhraaminen sen vietävän tenavan takia lienee typerää. Kun siitä ei edes makseta. - samalla luvalla
inssi' kirjoitti:
Joo, voi olla alakanttiin sinun tapauksessasi. Minä olen sitävastoin kirjannut kulut siten kuin ne ovat toteutuneet. Kaikki maksut ovat siis todellisia. Paikkakuntakohtaisia heittoja on varmaan eri maksuissa.
Jos ei opetuspoljinta saa paikalleen alle 500:n, niin kannattaa ehkä harkita autokoulua. Pitää myös varautua, että jos lapsonen ruttaa melkein uuden auton, niin välit saattavat katketa loppuiäksi, onko se sen arvoista. Lisäksi oman vapaa-ajan uhraaminen sen vietävän tenavan takia lienee typerää. Kun siitä ei edes makseta.Kesäkuussa nuorin sai korttinsa toisella yrittämällä. Keskimäinen vajaat 2 vuotta sitten ekalla. Vanhin autokoulussa (ylioppilaslahja). Polkimet purettu autosta. Opetuslupaopen on ensiksi korjattava omat asenteensa liikenteeseen, kiireeseen ja yleiseen kohteliaisuuteen. Keskari oli kriittinen hän kyseli, että miks mun pitää pysähtyä jo keltaisilla, kun itsekin jne... Muutin omaa ajokäyttäytymistäni radikaalisti, kun tajusin mistä on kyse. Molemmille olen yrittänyt teroittaa, että "turvallista tietä" ei ole, aina on vaara hirvien, muiden tielläliikkujien takia. Yksi murhe poistui toinen tuli tilalle. Aina olen huolestunut, kun nuoriso on liikkeellä, että miten ne pärjäävät. Joo mä menen kuskiksi Suskille ja minä siihen, että voihan viulu ja uneton yö lisää. Tällaisen tapauksen jälkeen nuorin aamulla sanoi "tankkasin muuten". Hyvin ja vastuullisesti näyttävän ajelavan.
- BigBadYankee
samalla luvalla kirjoitti:
Kesäkuussa nuorin sai korttinsa toisella yrittämällä. Keskimäinen vajaat 2 vuotta sitten ekalla. Vanhin autokoulussa (ylioppilaslahja). Polkimet purettu autosta. Opetuslupaopen on ensiksi korjattava omat asenteensa liikenteeseen, kiireeseen ja yleiseen kohteliaisuuteen. Keskari oli kriittinen hän kyseli, että miks mun pitää pysähtyä jo keltaisilla, kun itsekin jne... Muutin omaa ajokäyttäytymistäni radikaalisti, kun tajusin mistä on kyse. Molemmille olen yrittänyt teroittaa, että "turvallista tietä" ei ole, aina on vaara hirvien, muiden tielläliikkujien takia. Yksi murhe poistui toinen tuli tilalle. Aina olen huolestunut, kun nuoriso on liikkeellä, että miten ne pärjäävät. Joo mä menen kuskiksi Suskille ja minä siihen, että voihan viulu ja uneton yö lisää. Tällaisen tapauksen jälkeen nuorin aamulla sanoi "tankkasin muuten". Hyvin ja vastuullisesti näyttävän ajelavan.
Vaimon opetin yli 20v sitten ajamaan ja hyvin on ajanut. Ei hölmöile liikenteessä ja uskallan itsekin istua kyydissä...tuolloin laitatin polkimen yhteiseen autoomme.
Pojan kohdalla homma on viittä vaille valmis. Pojalle ostin auton, johon laitoin polkimen ja kun kortti on aikanaan taskussa, pojalle jää tuttu auto, jolla jatkaa opettelua (sitähän se on liikenteessä koko ajan). Mukavia yhteisiä hetkiä on ollut eikä minkäänlaisia yhteenottoja, vaikka joskus on joutunut puuttumaan asenteisiin, joita on yllättäen ehtinyt imeä ikätovereiltaan, jotka ovat KÄYNEET AUTOKOULUN! Poika ei ole koskaan ajanut autoa ennen ensimmäistä ajotuntia, joten sen puoleen ei ollut poisopittavia temppuja harmina.
Arvostan autokoulun opettajia, mutta sanonnan mukaan "harjoitus tekee mestarin" ja autokoulussa ei ole turhan paljon aikaa harjoitteluun. Vanhimman lapsen laitoin laiskuuttani autokouluun ja harjoituksen puute näkyi pitkään varsinkin auton käsittelyssä (mäkilähtö, ryömitys, peruuttaminen etc).
Onneksi meillä on vaihtoehtoja. Valitettavasti lähes jokainen suomalainen mies on keskimääräistä parempi kuljettaja ja sellainen ei välttämättä ole opettajaksi sopiva...
- Minävainkirjoitan
...kuin autokoulussa. Huomattavasti halvempi. Lapsemme on autokoulussa ja saa ajokortin ( toivottavasti ) viikon kuluttua ja se on maksanut tähän mennessä 1790€!!!!! Aivan JÄRKYTTÄVÄN HINTAINEN!!! Yhden ajotunnin hinta on 37 €!! Lapsen kummi opetti omansa ajamaan ja laski kuluiksi kaikkineen tulleen 550€. Kuitit oli tallella kaikista. Ajotunnit ajettiin hyötyajoin, mummolareissulla, jossa sai maantieajokokemusta, kauppa- ja muilla asiointireissuilla. Polkimet ja kirjan cd:n osti huutonetistä ja maksoi 40€ joka sisältyy tuohon 550€. Että näin näin meillä päin.
- Viliiiii
Olkaa tyytyväisiä että saatte ajokortin hoidettua lapsellenne tai jollekkin noin edullisesti. Itse ajoin BC kortin vuonna 2003 maksoin n. 1600e kaikkineen kuluineneen pimeän ajo rahastusvaihe eli toinen vaihe. Sitten BE CE kortti oli "halpa" 50e viranomaismaksuja 50e lääkärintarkastus, toisin 6kk enemmän piti olla intissä. Miten sen 6kk hinnan sitten määrittelee. Itse en sitä kuitenkaan rahallisena menetyksenä laske.
Nyt pitäisi ajaa se A kortti joka on n. 650e, ei sekään halpa ole. Ole onhan tossa jo aika paljon ajokortille hintaa. Vaikka nykysen hinnaston mukaan halpa. Viellä kalliimmaksi toi C kortti on juuri näinä päivinä muuttumassa ja puhutaan sillon ihan utopistisistä hinnoista. E korttia tuskin ketään suorittaa omalla kustannuksellaan. Ellei ole ollut 3kk työajokokemusta ja menny inssiin ja teoriaan joka nykyään on sekin mahdotonta.
Mun kohdalla mietittiin et opettaako mun isä ajamaan vai autokoulu, päädyttiin autokouluun, jotta ei mene huutotappeluksi ajaminen. Miten sen nyt ottaa, oliko hyvä vai huono idea, nykyään ajan työkseni täysperävaunua. Jos isä olisi opettanut tuskin mulla olisi nykystä työpaikkaa ja edelleen luultavasti taskussa olisi pelkkä B kortti, tai maksimissaan AB.- Helppoa
Eli olit vuoden intissä, lasketaan sille hinta vaikka näin
12 kuukauden palkka, noin 25000€
12 kuukauden vapaudenmenetys (päivähinta 240€) noin 85000€
Eli sen CE-kortin hinnaksi tuli vaatimattomat 110000€ ja viranomaiskulut, eli halpaa oli :)
- kjhg
kaikista ei vain ole opettajiksi, selittivät he sen asian millä haluavat. Monilla ei ole hermoja opettaa jääräpäisille kakaroilleen näitä asioita, kun menee hermot vähemmistäkin kotihommista. Rahaa on helppoi syytää lapsen menoihin, mutta kuin moni vanhempi antaa aikaa nuorilleen, sen jälkeen kun he pärjäisivät jo yksinkin ?
Löysin muuten tänne kun etsin tietoa opetusluvalla opettamisesta. Oma opettaja on mieheni, joskin hänen mielipide on, että kyllä tästä nyt selvitään vähälläkin... itse kovasti epäilen asiaa :D Meillä kun on takapenkki täynnä ajo-opetuksen aikana.- dunk
Rakensin omakotitalon itse ja säästin 200.000€
- Outo ajattelutapa
dunk kirjoitti:
Rakensin omakotitalon itse ja säästin 200.000€
Kävin katselee uusia autoja. Maksoi 100 000 euroa. Jätin ostamatta ja säästin 100 000. kätevää. missähän sitten vielä voisi säästää
- TALIPALLooo
Opetusluvalla ajaessa pääset reilusti alle 1000e, itse muistelisin, että 700-850e vaikka asensi jarrupolkimenkin autokorjaamolla KIITOS.
- työssä käyvä.
harvalla vanhemmalla on aikaa ajatta töitten ohella.
- O.Pinion
Kuten tämän viestiketjun alussa todettiin, tuli meilläkin koko ruljanssin hinnaksi n. 500 euroa v. 2008 syksyllä. Tähän on laskettu myös polttoainekustannukset. Palkkaa en tohtinut itselleni laskea, mutta eihän noita tunteja oikein voi rahassa mitata. Kokemus oli kaikin puolin myönteinen ja samalla tuli omatkin taidot päivitettyä. Uskallan jopa väittää, että olen itsekin parempi kuljettaja opetuksen jälkeen. Aion opettaa myös seuraavan ajokortti-ikäisen perheessämme. Suosittelen ehdottomasti!
- Be Wise
KOKO KESKUSTELU MENEE JO PELLEILYKS
- ,,,
Be Wise kirjoitti:
KOKO KESKUSTELU MENEE JO PELLEILYKS
Ajokortin hinta opetusluvalla on viestin otsikko ja jos inssi saa yhteensä hinnaksi 500e miten se voi muitten toimesta muuttua 1000-2000e olemattomilla ja sitäpaitsi typerilla ajatustavoilla.
- vielä kolme jäljellä
,,, kirjoitti:
Ajokortin hinta opetusluvalla on viestin otsikko ja jos inssi saa yhteensä hinnaksi 500e miten se voi muitten toimesta muuttua 1000-2000e olemattomilla ja sitäpaitsi typerilla ajatustavoilla.
ensimmäinen muksu 500€
toinen 350€
ja seuraa kauppareisuille :)
hauska kokemus suositelen kaikille joilla riittää aikaa ja halua opetaa omaa jälkikasvua ...
aina muksut saa rahalla jaloista pois - jyllli
vielä kolme jäljellä kirjoitti:
ensimmäinen muksu 500€
toinen 350€
ja seuraa kauppareisuille :)
hauska kokemus suositelen kaikille joilla riittää aikaa ja halua opetaa omaa jälkikasvua ...
aina muksut saa rahalla jaloista poistietääkö kukaan, saako opetusluvilla ajaa oman katsastuspiirin ulkopuolella?
- saa saa
jyllli kirjoitti:
tietääkö kukaan, saako opetusluvilla ajaa oman katsastuspiirin ulkopuolella?
Ajaa koko suomessa, pois lukien ahvenanmaa
- Ope1256
n. 300€ vielä lisää.
- halpaa on
ilmoita tuota hintaa
Jos opetuluvan hinta ilmoitetaan autokouluhinnastan mukaan, niin hinnaksi tulee
muutoskatastus 25
opettajan teoria 19€
opetuslupa 20€
Eli siis 64€ plus teoriat :) - 40
halpaa on kirjoitti:
ilmoita tuota hintaa
Jos opetuluvan hinta ilmoitetaan autokouluhinnastan mukaan, niin hinnaksi tulee
muutoskatastus 25
opettajan teoria 19€
opetuslupa 20€
Eli siis 64€ plus teoriat :)Ja´ajokortti 40e
- Reple
Hinta voi hieman nousta kun opettelun laatu on mitä on ja vahinkoja sattuu, mutta niistä ei haluta/muisteta mainita kun hintoja lasketaan. Pari omaa kaveria ovat parkkipaikalla kolhineet opetusluvalla iskän kanssa marketin pihalla ja auton oven maalaus ei ollut halpaa. Tai sitten voi käydä muitakin vahinkoja.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010081412189333_uu.shtml- inssi'
No meillä on siis kaksi lasta opetettu opetusluvalla ja kohta alkaa kolmas sessio. Mitään ylimääräisiä vahinkoja ei ole tullut.
Miten muuten autokoulussa vältetään vahingot, siellähän on rengit ajattamassa. Kun omalla autolla ajetaan, niin siitä pidetään aika tarkka huoli, ettei kolise.
- Vanha käpy
Vieläkö tämä ns. inssi näillä palstoilla keikkuu KIKI:kin lienee jo vaihtanut nimeään. 1,5 vuotta sitten, kun meidän toinen (jälkimäinen ) jälkikasvu oli ajokortti-iässä, niin sama laulu oli palstoilla silloinkin. Pääsääntöisesti oli kaksi suuntaa, opetusluvan puoltajat, vastustajat ja tietenkin autokoulun puoltajat ja heidän vastavoimansa, eli vastustajat. Mikään ei ole kuitenkaan muuttunut sen enempää näillä palstoilla, kuin oikeassakaan liikeneteessä. Mitä väliä sillä on millä tavalla korttinsa saa.
- inssi'
Vielä se keikkuu. Parin kuukauden sisällä alkaa nimittäin taas yhden kortin kohdalla noin tonnin tienaaminen. Mutta mitäpä sen väliä, köyhäähän se vain kirpaisee.
Mukava nähdä, miten pakolliset maksut ovat kehittyneet tässä välissä. Miten on indeksi vaikuttanut. Mutta kevväämmällä saatte sitten te muutkin taas päivitettyä tietoa kustannuksista. Kirjallisissakin täytyy taas käydä.
Jotenkin on sellainen kutina, että tämä nuorimmainen on helpoin opettaa. Osittain oman rutiinin kasvun lisäksi, mutta osittain myös siksi että hän on eniten käytännönläheinen muissakin toimissaan. Ja on sitäpaitsi harjoitellut kavereidensa peltoautolla.
P.S. Erityisesti nimimerkille "vanha käpy". Suosittelen nukkumista öisin. Riittävä lepo on vanhuksille tärkeää. - vanha käpy 1
inssi' kirjoitti:
Vielä se keikkuu. Parin kuukauden sisällä alkaa nimittäin taas yhden kortin kohdalla noin tonnin tienaaminen. Mutta mitäpä sen väliä, köyhäähän se vain kirpaisee.
Mukava nähdä, miten pakolliset maksut ovat kehittyneet tässä välissä. Miten on indeksi vaikuttanut. Mutta kevväämmällä saatte sitten te muutkin taas päivitettyä tietoa kustannuksista. Kirjallisissakin täytyy taas käydä.
Jotenkin on sellainen kutina, että tämä nuorimmainen on helpoin opettaa. Osittain oman rutiinin kasvun lisäksi, mutta osittain myös siksi että hän on eniten käytännönläheinen muissakin toimissaan. Ja on sitäpaitsi harjoitellut kavereidensa peltoautolla.
P.S. Erityisesti nimimerkille "vanha käpy". Suosittelen nukkumista öisin. Riittävä lepo on vanhuksille tärkeää.Suosittelen sinullekin nukkumista, jos niitä kokelaita riittää kortti ja vuosi tahtiin. Vanhus ei saanut, kuin pari aikaiseksi.
- veksis
On se kumma miten ihmiset kilpailee sillä miten hienolla autolla ajaa, ja sitten paljastaa persaukiutensa opettamalla itse. En mä ainakaan kehtais. Sitäpaitsi kyllä mä sen opetukseen käytetyn ajan harrastan mielummin jotain mukavampaa lasten kanssa.
- inssi'
Mitä mukavaa siis harrastat vajaa 2-kymppisten lasten kanssa. Eipä taida pojalla paljon olla tietoa oikeasta elämästä. Ei tuon ikäisten kanssa ole enää vuosiin harrastettu yhdessä mitään kivaa. Korkeintaan kuskattu harrastuksiin.
Mutta tuo opetuslupa-ajelu sen sijaan uudistaa aika hyvin niitä vanhoja yhdessä koettuja juttuja. lapset ovat tuossa iässä jo ehtineet aika hyvin irti vanhemmistaan. Tässä pääsee taas sen muutaman kuukauden aikana sisälle lapsensa maailmaan. lapsihan hän kuitenkin vanhemmilleen edelleen on.
Meillä on kaksi vajaa 10 vuotta vanhaa autoa. Niillä on kiva elvistellä.
- inssi'
Nyt on tällä jälkimmäiselläkin opetettavalla ajokortti 70-vuotiaaksi asti. 2 vaihe maksoi 290 75 euroa, eli lähes saman verran kuin opetuslupaopetus. Kurssi piti sisällään pari tuntia teoriaa, puolen tunnin ajon autokoulun autolla ja omatoimisen ajon omalla autolla liukkaan kelin radalla.
Eipä ihme, että opetuslupa kiinnostaa entistä useampia. Varsinkin, kun sillä tavalla saa huomattavasti paremman tuntuman liikenteeseen ja ajamiseen.- piipoo...
Joo, sitten on vielä se hyvä puoli opetusluvassa että itsykälle tai äitsykälle tulee kerrattua noi liikennesäännöt. En olis arvannu että liikennemerkkejä on tullu reilussa 20 vuodessa noin paljo lisää. Sitten vielä se että opetusluvan aikana on open itsensäkin ajeltava aika rauhallisesti muuten voi lupa olla katkolla kun ottaa sakot. Toi ei olis huonompi idea käydä esmes 45sena kirjallisessa ton näkötarkistuksen ohessa, avautus toi liikenne noille kikeille... Ja saahan kotoa hyvän syyn lähteä lauantai-iltana opetusajolle (heittään rinksaa)....
- Iceman65
nykyään opetuslupa oppilaan hakemus maksaa jotain vähä yli 80€. olisko ollu 82-86€
- tietämätön42
että voiko perheessä molemmat vanhemmat suorittaa tuon opetusluvan, jolloin opettajina voisivat toimia molemmat vanhemmat riippuen siitä, kumpi ehtii juuri sillä hetkellä yms?
- Matsonation
tietämätön42 kirjoitti:
että voiko perheessä molemmat vanhemmat suorittaa tuon opetusluvan, jolloin opettajina voisivat toimia molemmat vanhemmat riippuen siitä, kumpi ehtii juuri sillä hetkellä yms?
Ei siihen ole estettä.
Tulevassa ajokorttilaissa se mahdollistettaneen siten, että huoltajan ollessa opettajana, opettajia voisi olla kaksi, joista toinen olisi vastuullinen opettaja. Myöskin opetettavia voisi olla kaksi, mikäli ovat huollettavia.
Uusi laki kun ei edellyttäisi perhesuhdetta opettajan ja opetettavan välillä.
No tämä ei ollut enää vastausta.
- 14+13
Eli täällä päässä Suomen maata nämä hinnat on tälläiset:
-Auton katsastus (pirkanmaalla) opetuskäyttöön: 48€
-liukkaankelin harjoittelu 68,90€ (nokian rataharjoittelupisteessä)
--opiskeluaineisto oppilaalle 15-20€ riippuen hankinta paikasta
--oppiaineisto opettajana työskentelevälle 38 € katsastuskonttorilta (kirja dvd)
Saattaa olla että eri katsastuskonttoreilla nuo opetusauton katsastushinnat vaihtelevat jonkin verran.
Katsastuskonttorin hinnat ympäri suomen A-Katsastuksen toimipisteissä:
nykyiset tutkintohinnat voimassa alk.1.1.2010---31.12.2010 asti:
-Teoriakoe: 19€
-Ajokoe 39€
-Ajokortin lunastus 30e
Eli yht.88€
(suullinen teoriakoe:43€)
Tulevat tutkintohinnat alk.1.1.2011--31.12.2012
--Teoriakoe 26€
--Ajokoe 55€
-- Ajokortin lunastus 30€
Eli yht.111€
Huomioittehan myöskin sen,että teoriakokeesta ei välttämättä pääse heittämällä läpi. Tällöin on mahdollisuus "suulliseen teoriaan" mikä tarkoittaa: Ei aikarajoja kokeessa vaan kysymys/kuva vaihtuu vastattaessa. kuitenkin maksimissaan on tunti aikaa tehdä koetta. Huoneessa on paikalle tutkinnon vastaanottaja joka seuraa tilannetta (ettei soitella kavereille) ja vastaa kun kysytään esim.jos on epävarma kuvissa missä kohtaa auto sijaitsee. kuulostaa näin kerrottuna typerältä mutta osalle oppilaista tuottaa hahmottamisongelmia koneella käsittää onko auto nyt vasemmassa vai oikeassa reunassa. mutta tutvo ei vastaa itse kysymykseen. hän on paikalla lähinnä siksi jos ei ymmärrä luettua.
Suulliseen teoriakokeeseen pääsyn edellytyksenä pitää olla hyväksyttävä syy. Näitä ovat esim:
- oppilaan äidinkieli muu kuin suomi tai ruotsi eikä hän hallitse hyvin kumpaakaan.
-oppilas on lukutaidoton,kuuro tai hänellä on lukihäiriö (terveysperusteet)
-oppilas on hylätty kolmesti
terveysperustein haettavaan suulliseen kokeeseen oppilas on velvollinen esittämään kirjallisen,allekirjoitetun lausunnon. Lausunnon antajan tulee olla lukihäiriöön perehtynyt erityisopettaja,erikoislääkäri,psykologi,puheterapeutti,lasten neurologi,foniatri tai lukihäiriöön perehtynyt lääkäri.
terveysperustein haetussa teoriakokeessa on normaali hinta 26€,mutta muutoin hinta on 80€ johtuen suurimmalta osin siitä että kokeeseen on varattu normaalikoetta vastaavasti kaksinkertainen aika.
eli hintaa saattaa kortille tulla roimasti enemmän mikäli tutkinnot ei menekään ekalla kertaa läpi :/
tuo lääkärintodistuksen hinta vaihtelee paljolti sen mukaan mistä haetaan terveyskeskuksissa on lähes sama hinta kuin yksityisillä,täälläpäin 35-40€ mutta jos on koululainen niin kannattaa hyödyntää koululääkäriä ja pyytää nuorison terveystodistus. niitä saa useamman kappaleen siinä nipussa ja ovat voimassa 5 vuotta lääkärin allekirjoituksesta. omasta 6kk joten ei kannata allekirjoitella etukäteen. tästä samasta nipusta voi sitten myöhäisempää käyttöä varten olla myöskin hyötyä.jos esim ajaakin B kortin jälkeen joskus A korttia niin ei tarvi maksaa taas uutta lääk.todistusta :)
jos näistä nyt taas oli jotain valaisevaa tietoa tuohon hinta kysymykseen. Hyvää joulua vaan kaikille. :) - Hinnat nyt
Näin hinnoitellaan Kuopiossa tänään:
Ajo-opetuslupa 26,-
Oppilaan ajokorttihakemus 60,-
Polkimen katsastus 26,-
Opettajan teoriakoe 26,-
Ajoharjoittelurata 65,-
Oppilaan teoriakoe 26,-
Oppilaan ajokoe 55,-
Ajokortin lunastus 30,-
YHT 314,-
Ja lisähintaa tulee alla olevista, ellei ole aiemmin hankittuna / näppärä käsistään.
Passikuvat
Lääkärintodistus (Nuorison terveystodistus)
Poljin asennus
Ajoa oppilaan kanssa n. 1200 km/ 75 ajokertaa = n. 180 euroa. Tämä on laskennellinen hinta, jos ajatat erillisenä ajona. Kortin hinta on joka tapauksessa huomattavasti vähemmän kuin autokoulussa ja se on lisäksi mukavaa. Olen opettanut nyt 3 lastani ja 2 on vielä jäljellä. Lisäkustannuksilta on vältytty, koska kaikki menneet kerralla läpi. Olen saanut siis 3 korttia autokoulun nykyisillä hinnoilla.- Kuka veti välistä
Minulta nyysivät 48 euroa katsastuksesta Kuopiossa eli halvalla selvisit.
- Hinnat nyt
Poljin katsastettiin vuosikatsastuksen yhteydessä; alempi hinta saattoi johtua siitä?
- Sonohma
Tervehdys,
Mielenkiintoista keskustelua kaiken kaikkiaan.
Itse ajattelin opettaa lapseni opetusluvalla.
Itse asiassa mulle ei ole paskan väliä onko se halvempaa tai kalliimpaa kuin autokoulussa, vaan pointti on se, että saan viettää lapseni kanssa yhteistä aikaa (vaikka ei kai se varmaan tule aina niin auvoisaa olemaankaan).
Joku alkaa nyt viisastelemaan, että olen huono perheenisä tai meillä on jotenkin huono perhe- elämä. Valitettavasti joudun tuottamaan pettymyksen, eipäs olekkaan. MUTTA tuossa iässä lapsella on jo sen verran muuta menoa, että yhteinen aika on hyvin vähäistä ja toivon (en tiedä) että siinä ajellessa saisi hyviä keskusteluita aikaiseksi ja voisi antaa eväitä itsenäiseen elämään. Ainakin osaisin neuvoa ihan omasta kokemuksesta, miten ei kannata elämää elellä nuorena aikuistuvana ihmisenä.
Että semmosta.- 1+1=3
Hoi,
Komppia Sonohmalle, raha on sivuseikka silloin , kun tytär huolii isäpapan opettajaksi ja ennen kaikkea kuuntelee ja ottaa vastaan ohjeita ja oppeja.
Muistissa vielä murrosikä jolloin ei kyllä vanhempia kuunneltu. - inssi'
Minulla on kaikki kolme lasta jo opetettu, joten jonkin verran voin sanoa puhuvani kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Kannattaa ensin tietysti ihan oikeasti funtsia, mikä on oma suhde lapseen. Sen täytyy olla kunnossa, muuten homma ei (ehkä) onnistu. Ei tarvitse olla paras kaveri eikä kaveri ollenkaan. Mutta asialliset puhevälit pitää olla. Auktoriteettia täytyy olla jonkin verran, mutta mitään oppimestari- tai armeijatyyliä ei kannata alkaa harrastaa.
Minä sanoin heti alussa ja oikeastaan jo paljon aikaisemmin, että en kertaa omia virheitäni, sillä jokaisen täytyy itse tehdä omat virheensä. Tämä koskee tietysti elämää yleensä ja myös autolla ajamista. Mutta fataaleja virheitä ei kannata tehdä. Niitä saa tehdä yleensä vain kerran. Tuo opetuslupaopetus ei välttämättä tuo lasta yhtään lähemmäs, jos ja kun hän on jo alkanut omaehtoisen ajattelun. Kaikki eivät tosin ole, eivätkä koskaan aloitakaan ajattelua. Mutta en suosittele kyllä hirveästi sotkemaan tähän yleisiä elämänohjeita. On siinä varsinkin oppilaalla hommaa muutenkin. Ehkä teoriasessioissa (joita kannatta kyllä pitää) voi filosofoida vähän laajemminkin.
Mutta ei muuta kuin hyviä hetkiä. Ei se ihan aina niin hauskaa ole, mutta oppiipahan laskemaan 10:een tai ehkä kahteen. inssi' kirjoitti:
Minulla on kaikki kolme lasta jo opetettu, joten jonkin verran voin sanoa puhuvani kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Kannattaa ensin tietysti ihan oikeasti funtsia, mikä on oma suhde lapseen. Sen täytyy olla kunnossa, muuten homma ei (ehkä) onnistu. Ei tarvitse olla paras kaveri eikä kaveri ollenkaan. Mutta asialliset puhevälit pitää olla. Auktoriteettia täytyy olla jonkin verran, mutta mitään oppimestari- tai armeijatyyliä ei kannata alkaa harrastaa.
Minä sanoin heti alussa ja oikeastaan jo paljon aikaisemmin, että en kertaa omia virheitäni, sillä jokaisen täytyy itse tehdä omat virheensä. Tämä koskee tietysti elämää yleensä ja myös autolla ajamista. Mutta fataaleja virheitä ei kannata tehdä. Niitä saa tehdä yleensä vain kerran. Tuo opetuslupaopetus ei välttämättä tuo lasta yhtään lähemmäs, jos ja kun hän on jo alkanut omaehtoisen ajattelun. Kaikki eivät tosin ole, eivätkä koskaan aloitakaan ajattelua. Mutta en suosittele kyllä hirveästi sotkemaan tähän yleisiä elämänohjeita. On siinä varsinkin oppilaalla hommaa muutenkin. Ehkä teoriasessioissa (joita kannatta kyllä pitää) voi filosofoida vähän laajemminkin.
Mutta ei muuta kuin hyviä hetkiä. Ei se ihan aina niin hauskaa ole, mutta oppiipahan laskemaan 10:een tai ehkä kahteen.Heips,
Päätin ajokortti-iässä (90-luvulla) etten taatusti aja lähivuosina korttia, koska tunsin olevani liian arka siihen hommaan. Olin saanut ankaran kotikasvatuksen enkä ollut nähnyt maailmaa ympärilläni juurikaan enempää kuin mitä oman huoneeni ikkunasta näin ( ainakaan melkein) Vanhempani vaativat että ajokortti on ajettava, koska kaikki muutkin tekevät niin. Jos jossain sain pidettyä oman pääni, niin siinä etten suostunut menemään autokouluun mistään hinnasta. Seuraavat 10 v sain kuulla sekä vanhemmiltani että monelta muultakin taholta kuinka tärkeää olisi hankkia ajokortti. Yli 10:een vuoteen en kokenut tarvitsevani ajokorttia, koska pääsin aina julkisilla kulkuvälineillä minne halusin. Sitten n. 6v. sitten tapasin nykyisen avopuolisoni, jonka kanssa asumme n. 10 km:n päässä lähimmästä taajamasta. Kuljin monta vuotta kesät talvet osan työmatkasta pyörällä, osan junalla. Sit totesin että nuo ihmiset olivat olleet oikeassa, tarvitsin ajokorttia ennemmin tai myöhemmin. Näin "myöhäisherännäisenä" ja omat hahmotusvaikeuteni tiedostaen päätin olla rohkea ja yrittää ajaa ajokortin opetusluvalla. Otin riskin ja päätin luottaa avopuolisoni apuun tietäen että hänen kohdallaan lehmän hermoista ei ollut tietoakaan (kaikkea se Rakkaus teettää!) Yllättäen avopuolisoni oli hyvinkin ymmärtäväinen n. 3 kk:n ajan ja pikkuhiljaa ylenpalttinen jännitykseni alkoi laueta ja opin ajamaan kohtuullisen hyvin. Sit eka inssi kaatui kaistanvaihtovirheeseen. Toisella kerralla taskuun peruutukseni oli varmasti aika säälittävä suoritus, eikä siinä auttanut muuten niin hyvin suoritettu ajokoe; hylkäys tuli.
Nyt avopuolisollani ei tunnu enää riittävän hermot peruutusharjoituksiini ja pelkäänkin että kortin saanti siirtyy ja siirtyy. Suhteemme ei ole tästä särkynyt, mutta surulliseksi se on minut tehnyt :( Olisiko sittenkin pitänyt mennä autokouluun? Olen iloinen että opetusluvalla olen saanut ajaa juuri niin paljon kuin olen halunnut (n. 50 ajotuntia), mutta harmittaa kun avopuolisoni on tässä vaiheessa kyllästynyt koko touhuun. Olemme molemmat vuor.vapaalla, joten työ ei ainakaan rasita. Paikallisella r-asemalla olisi niin hyvä harjoitella peruutuksia, mutta kun se ei ole yksinäni sallittua...- inssi'
virpi-tuulikki kirjoitti:
Heips,
Päätin ajokortti-iässä (90-luvulla) etten taatusti aja lähivuosina korttia, koska tunsin olevani liian arka siihen hommaan. Olin saanut ankaran kotikasvatuksen enkä ollut nähnyt maailmaa ympärilläni juurikaan enempää kuin mitä oman huoneeni ikkunasta näin ( ainakaan melkein) Vanhempani vaativat että ajokortti on ajettava, koska kaikki muutkin tekevät niin. Jos jossain sain pidettyä oman pääni, niin siinä etten suostunut menemään autokouluun mistään hinnasta. Seuraavat 10 v sain kuulla sekä vanhemmiltani että monelta muultakin taholta kuinka tärkeää olisi hankkia ajokortti. Yli 10:een vuoteen en kokenut tarvitsevani ajokorttia, koska pääsin aina julkisilla kulkuvälineillä minne halusin. Sitten n. 6v. sitten tapasin nykyisen avopuolisoni, jonka kanssa asumme n. 10 km:n päässä lähimmästä taajamasta. Kuljin monta vuotta kesät talvet osan työmatkasta pyörällä, osan junalla. Sit totesin että nuo ihmiset olivat olleet oikeassa, tarvitsin ajokorttia ennemmin tai myöhemmin. Näin "myöhäisherännäisenä" ja omat hahmotusvaikeuteni tiedostaen päätin olla rohkea ja yrittää ajaa ajokortin opetusluvalla. Otin riskin ja päätin luottaa avopuolisoni apuun tietäen että hänen kohdallaan lehmän hermoista ei ollut tietoakaan (kaikkea se Rakkaus teettää!) Yllättäen avopuolisoni oli hyvinkin ymmärtäväinen n. 3 kk:n ajan ja pikkuhiljaa ylenpalttinen jännitykseni alkoi laueta ja opin ajamaan kohtuullisen hyvin. Sit eka inssi kaatui kaistanvaihtovirheeseen. Toisella kerralla taskuun peruutukseni oli varmasti aika säälittävä suoritus, eikä siinä auttanut muuten niin hyvin suoritettu ajokoe; hylkäys tuli.
Nyt avopuolisollani ei tunnu enää riittävän hermot peruutusharjoituksiini ja pelkäänkin että kortin saanti siirtyy ja siirtyy. Suhteemme ei ole tästä särkynyt, mutta surulliseksi se on minut tehnyt :( Olisiko sittenkin pitänyt mennä autokouluun? Olen iloinen että opetusluvalla olen saanut ajaa juuri niin paljon kuin olen halunnut (n. 50 ajotuntia), mutta harmittaa kun avopuolisoni on tässä vaiheessa kyllästynyt koko touhuun. Olemme molemmat vuor.vapaalla, joten työ ei ainakaan rasita. Paikallisella r-asemalla olisi niin hyvä harjoitella peruutuksia, mutta kun se ei ole yksinäni sallittua...Minulla on siis jo kolme opetussessiota takana. Kuulostaa jotenkin tutulta tuo peruutusharjoittelu. Sitä tehtiin meillä paljon, ainakin 10 ajokertaa/lapsi, ja kyllä se raastoi opettajan hermoja. Pinna paloi joskus puolin ja toisin, mutta ajamista jatkettiin siitä huolimatta. Tosin kolmannen lapsen kohdalla osasin jo suhtautua asiaan. Kaikilla meni kyllä inssi hyvin siinä(kin) suhteessa. Autokoulussa ei (lasten kertoman mukaan) juurikaan peruuttamista harjoitella. Ymmärrän oikein hyvin, miksei harjoitella.
Jossain toisessa ketjussa kirjoitin, että meillä ainakaan ei olisi onnistunut minun opettaa vaimoa. Ei olisi kemiat siinä toimineet. Olen myös todennut, että jos haluaa puolisostaan eroon, niin kannattaa alkaa rakentaa tai opettaa opetusluvalla.
Ei millään pahalla. - kertauskertaus
Heips,
Nyt avopuolisollani ei tunnu enää riittävän hermot peruutusharjoituksiini ja pelkäänkin että kortin saanti siirtyy ja siirtyy. Suhteemme ei ole tästä särkynyt, mutta surulliseksi se on minut tehnyt :( Olisiko sittenkin pitänyt mennä autokouluun? Olen iloinen että opetusluvalla olen saanut ajaa juuri niin paljon kuin olen halunnut (n. 50 ajotuntia), mutta harmittaa kun avopuolisoni on tässä vaiheessa kyllästynyt koko touhuun. Olemme molemmat vuor.vapaalla, joten työ ei ainakaan rasita. Paikallisella r-asemalla olisi niin hyvä harjoitella peruutuksia, mutta kun se ei ole yksinäni sallittua...Jos teillä on oma piha, niin pahvilaatikoista rakennatte "taskuparkin" ja siiä sahaat (vaikka yksin) niin kauan että alkaa luonnistumaan, välillä kysyt "niksejä" puolisoltasi, niin hänen ei tarvitse istua autossa hermojaan menettämässä ;)
- revi siitä
inssi' kirjoitti:
Minulla on siis jo kolme opetussessiota takana. Kuulostaa jotenkin tutulta tuo peruutusharjoittelu. Sitä tehtiin meillä paljon, ainakin 10 ajokertaa/lapsi, ja kyllä se raastoi opettajan hermoja. Pinna paloi joskus puolin ja toisin, mutta ajamista jatkettiin siitä huolimatta. Tosin kolmannen lapsen kohdalla osasin jo suhtautua asiaan. Kaikilla meni kyllä inssi hyvin siinä(kin) suhteessa. Autokoulussa ei (lasten kertoman mukaan) juurikaan peruuttamista harjoitella. Ymmärrän oikein hyvin, miksei harjoitella.
Jossain toisessa ketjussa kirjoitin, että meillä ainakaan ei olisi onnistunut minun opettaa vaimoa. Ei olisi kemiat siinä toimineet. Olen myös todennut, että jos haluaa puolisostaan eroon, niin kannattaa alkaa rakentaa tai opettaa opetusluvalla.
Ei millään pahalla.Vau mahtavaa mulla on päivässä 8 opettavaa ja kaikki oppii.
- inssi'
revi siitä kirjoitti:
Vau mahtavaa mulla on päivässä 8 opettavaa ja kaikki oppii.
No niin, hienoa, että sinäkin olet löytänyt kutsumuksesi ja pääset toteuttamaan itseäsi.
Minulle lasten opettaminen oli laatuaikaa parhaimmillaan, mutta ei se ole sitä hommaa, jota olen tehnyt jo päälle 30 vuotta ja jota teen eläkeikään asti. Miten sinä vietät aikaasi lastesi kanssa? inssi' kirjoitti:
Minulla on siis jo kolme opetussessiota takana. Kuulostaa jotenkin tutulta tuo peruutusharjoittelu. Sitä tehtiin meillä paljon, ainakin 10 ajokertaa/lapsi, ja kyllä se raastoi opettajan hermoja. Pinna paloi joskus puolin ja toisin, mutta ajamista jatkettiin siitä huolimatta. Tosin kolmannen lapsen kohdalla osasin jo suhtautua asiaan. Kaikilla meni kyllä inssi hyvin siinä(kin) suhteessa. Autokoulussa ei (lasten kertoman mukaan) juurikaan peruuttamista harjoitella. Ymmärrän oikein hyvin, miksei harjoitella.
Ei millään pahalla.Olen samaa mieltä inssi´n kanssa siitä että opetusluvalla saa helposti hyvänkin suhteen rakoilemaan. Talo oli sentään suurimmaksi osaksi valmis kun minä astuin avopuolisoni elämään. Se oli hyvin ajoitettu; pääsin vaikuttamaan kodin tapetteihin ja sisustukseen ;-)
Kun harkitsimme opetuslupaa, puolisoni oli hyvin kannustava ja korosti miten paljon enemmän saan ajotunteja hänen opetuksellaan, ja miten paljon halvemmaksi se tulee kuin autokoulussa. Näinhän se on. Mulla on mennyt rahaa bensakuluineen kaikkineen arviolta 650€. Puolisoni sanoi yllättyneensä kuinka vaikeaa mun oli oppia ajamaan, oltiinhan kuitenkin ajettu 3kk:n aikana n. 50 ajotuntia. Niin kai sitten. Puolisollani on 20 vuotta ajokokemusta eikä hänen ajo- eikä peruutustaidoissaan ole moittimista. Mutta kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, kaikista vain ei ole opettajiksi. Se vaatii pitkää pinnaa, ymmärrystä ja toisen asemaan asettumista. Omalla kohdallani on nyt niin että joudun opettelemaan peruutukseen liittyvät kikat yksikseni. Otankin "kertauskertaus" -nimimerkin neuvosta vaarin ja lähden laatikoiden kanssa tonne rantaan harjoittelemaan. Omassa pihassa on liian ahdasta enkä halua puolisoani siihen pyörittelemään päätään. Turha ilmeily vain lannistaa enemmän jo murentumaan käynyttä itsetuntoa.
- vähän mallia
Liikenneopettaja opettaa 15 min. ja oppilas osaa taskuparkin vaikka unisaan. Tänään viimeksi kokeiltu ja tätä ennen 10000 kertaa. Ammattilainen on aina ammattilainen.
- inssi'
Minkähän takia täälläkin palstalla sitten näkee useasti kysymyksiä, miten taskuperuutus tehdään ja joutuuko sen tekemään inssin ajossa. Kun sitä ei autokoulussa harjoitella ollenkaan.
Virtuaalisesti opettaminen on työlästä, mutta jotkut senkin näemmä osaavat. - no huh huh
Hah hah hah.... ehkä unissaan, entä käytännössä?
- inssi'
Palstalla ylempänä on kytkinkysymys aloittelijalta.
Hän on omien sanojensa mukaan jo ajanut autokoulussa muutaman kerran. Siitä huolimatta ei vielä tiedä, miten kytkintä käytetään. Sinä sen sijaan opetat taskuperuutuksenkin 15 minuutissa.
Kukahan mahtaa puhua ns. paskaa.
- seurattu on
Joo onhan se vaikeeta opettaa kun ei osaa itsekään peruuttaa.
- inssi'
Auton äärimittojen ja näkymättömien kulmien näkemistä ei voi opettaa. Ihan sama kuin yrittäisi opettaa jollekulle, miten saada pallopeleissä tarpeellinen hyvä pelisilmä. Ei voi opettaa. Mutta opetella voi siitä huolimatta.
Jos peruuttamisen kriteeri on, että osaa ajaa autolla takaperin, niin sen oppii 15 minuutissa. Pitää ottaa huomioon, että useimmat autokoululaiset eivät ole koskaan ajaneet mopoa kummempaa, kaikki eivät sitäkään. Autolla ajaminen ei ole rakettitiedettä, mutaa kyllä sen omat niksinsä vaatii. Ja näitä niksejä voi opetusluvalla opettaa ja opiskella riittävästi. Tuo 15 minuuttia kuvaa hyvin autokoulun liukuhihnatyötä.
Sen, mitä opetusluvalla ei oikein osaa opettaa, on ne oman kaupungin miinapaikat, joissa tutvot yrittävät käräyttää epävarmat kokelaat. Näitä varmaan kierretään autokouluissa riittävän monta kertaa, että juuri se paikka menee hienosti. Kokonaisuudesta viis. Opetusluvalla täytyy vain koluta niitä risteyksiä riittävän monta kertaa, että taito on oikeasti omissa hyppysissä.
Meidän kaupungissa on mm. seuraavanlainen paikka. Tullaan kolmea kaistaa liikennevaloihin. Oikealta kaistalta pääsee kääntymään vain oikealle ja sinne opastaa vihreä nuolivalo. Käännytään kaksikaistaiselle, luonnollisesti oikealle kaistalle. Seuraava risteys on noin 50 metrin päässä, josta voi kääntyä molempiin suuntiin tai jatkaa suoraan.
Nuolivalon pääperiaatehan on, että samaan liikennesuuntaan ei ole muita tulijoita. Mutta tässä risteyksessäpä on. Samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta tulee sieltä suunnasta vasemmalle kääntyviä, sille vasemmalle kaistalle. Jos tutvo on määrännyt jo ennen risteystä, että tämän jälkeen seuraavasta käännytään vasemmalle, niin tulee täpärät paikat, jos ei ole tiedossa, että sille vasemmalle kaistalle saattaa ollakin tulijoita toisesta suunnasta.- Itse juuri opetan
Niinpä, siksi pitää ajattaa risteykset kaikista suunnista, varsinkin nuo "koukkupaikat", niin oppii ajattelemaan eri tavalla = aina voi joku tulla jostain, vaikka väärin, eli ns. liikennesilmä kehittyy. Sama ton taskuparkin kanssa, ensin kun opettaa hahmottamaan auton äärimitat esim. mainituilla pahvilaatikoilla yms. apuvälineillä, niin ei varmasti tuota ongelmia jatkossa, ja toi 15 min:ssa opetettu taskuparkki ei pidä paikkaansa, ehkä tyhjällä kentällä, mutta ei oikeassa tilanteessa jossa vieraitten ajoneuvojen väliin pitäisi laittaa, en vaan usko. Tämä opetusluvalla opettaminen opettaa itseänikin kertaamaan niitä sääntöjä mukavalla tavalla, kaikkia kun ei enää muista/huomioi koska kortti on taskussa ;))
Itse juuri opetan kirjoitti:
Niinpä, siksi pitää ajattaa risteykset kaikista suunnista, varsinkin nuo "koukkupaikat", niin oppii ajattelemaan eri tavalla = aina voi joku tulla jostain, vaikka väärin, eli ns. liikennesilmä kehittyy. Sama ton taskuparkin kanssa, ensin kun opettaa hahmottamaan auton äärimitat esim. mainituilla pahvilaatikoilla yms. apuvälineillä, niin ei varmasti tuota ongelmia jatkossa, ja toi 15 min:ssa opetettu taskuparkki ei pidä paikkaansa, ehkä tyhjällä kentällä, mutta ei oikeassa tilanteessa jossa vieraitten ajoneuvojen väliin pitäisi laittaa, en vaan usko. Tämä opetusluvalla opettaminen opettaa itseänikin kertaamaan niitä sääntöjä mukavalla tavalla, kaikkia kun ei enää muista/huomioi koska kortti on taskussa ;))
Painelin tänään kotturani kanssa rantaan ja siellä lumisateessa pinosin muutaman lootan päällekkäin kahdeksi "tolpaksi". Onko niiden väli taskuunperuutuksessa sopiva jos se on noin kaksi auton mittaa, vai kuinka ahtaaseen pitäis osata peruuttaa? Aloin jo pikkasen saada juonesta kiinni, mut lopetin kun avopuolisoni tuli sinne koiraamme lenkittämään (=uteliaisuuttaan!)
Jossain vaiheessa puolisoni ehdotti että menisin ja ostaisin autokoululta lisätunteja ja keskittyisin siellä peruutusharjoituksiin. Monet täällä ovat kuitenkin kirjoittaneet, ettei autokoulussa juurikaan panosteta peruutuskuvioihin. Aika outoa jos näin on. Miksi se on sitten inssistä kortin saannin edellytyksenä. Mun toinen inssiyritys kaatui nimeenomaan epäonnistuneeseen taskuun peruutukseen.- Itse juuri opetan
Painelin tänään kotturani kanssa rantaan ja siellä lumisateessa pinosin muutaman lootan päällekkäin kahdeksi "tolpaksi". Onko niiden väli taskuunperuutuksessa sopiva jos se on noin kaksi auton mittaa, vai kuinka ahtaaseen pitäis osata peruuttaa? Aloin jo pikkasen saada juonesta kiinni, mut lopetin kun avopuolisoni tuli sinne koiraamme lenkittämään (=uteliaisuuttaan!)
Jossain vaiheessa puolisoni ehdotti että menisin ja ostaisin autokoululta lisätunteja ja keskittyisin siellä peruutusharjoituksiin. Monet täällä ovat kuitenkin kirjoittaneet, ettei autokoulussa juurikaan panosteta peruutuskuvioihin. Aika outoa jos näin on. Miksi se on sitten inssistä kortin saannin edellytyksenä. Mun toinen inssiyritys kaatui nimeenomaan epäonnistuneeseen taskuun peruutukseen.Joo alkuun ihan hyvä se 2 autonmittaa ja sitten kun sujuu, niin lyhennä sitä väliä vaikka 1,5:een mittaan, harjoittele kummatkin, tien suuntaisesti ja ns. market-parkki, elämä helpottuu ja inssa ei jännitä.
- niin on
Jossain vaiheessa puolisoni ehdotti että menisin ja ostaisin autokoululta lisätunteja ja keskittyisin siellä peruutusharjoituksiin. Monet täällä ovat kuitenkin kirjoittaneet, ettei autokoulussa juurikaan panosteta peruutuskuvioihin. Aika outoa jos näin on. Miksi se on sitten inssistä kortin saannin edellytyksenä. Mun toinen inssiyritys kaatui nimeenomaan epäonnistuneeseen taskuun peruutukseen.Autokoululla opetetaan kaikki ajamisen perusasiat esim. peruutus , koska aina tutkinnossa asiat kuitenkin testataan.Autokoulunoppilaat osaavat nämä ,sen takia hylkäkset ajokokeissa ovat vai n.10% luokkaa. Toisin opetusluvalla koska "opettajakaan" ei osaa mitään hylkäkset lähentelee 50%. Eli tervetuloa autokouluun siellä opettaa ammatilainen.
- inssi'
niin on kirjoitti:
Autokoululla opetetaan kaikki ajamisen perusasiat esim. peruutus , koska aina tutkinnossa asiat kuitenkin testataan.Autokoulunoppilaat osaavat nämä ,sen takia hylkäkset ajokokeissa ovat vai n.10% luokkaa. Toisin opetusluvalla koska "opettajakaan" ei osaa mitään hylkäkset lähentelee 50%. Eli tervetuloa autokouluun siellä opettaa ammatilainen.
Oikean tilaston mukaan autokoulun käyneen ja opetusluvalla opetelleen hylkäysprosenteissa ei ole mitään eroa. Sen sijaan ajotaidossa on. Pääsääntöisesti opetusluvalla opetelleet osaavat ajaa ja hallitsevat auton paremmin.
Mitä sanot tuohon erään autokoulussa olevan kysymykseen, miten kytkintä käytetään. Eikö sitä opeteta autokoulussa. Opetusluvalla opetetaan. Lisäksi opetetaan mm. renkaan vaihto, öljyn tarkistamien ja lisääminen (niin, nuorilla autot ovat monesti sellaisia, missä öljy on kulutustavaraa), sulakkeen vaihto, polttimoiden vaihto, akun jännitteen tarkastus. Ja monta muuta asiaa, joita autokoulussa ei edes mainita. - sivustasewwe
inssi' kirjoitti:
Oikean tilaston mukaan autokoulun käyneen ja opetusluvalla opetelleen hylkäysprosenteissa ei ole mitään eroa. Sen sijaan ajotaidossa on. Pääsääntöisesti opetusluvalla opetelleet osaavat ajaa ja hallitsevat auton paremmin.
Mitä sanot tuohon erään autokoulussa olevan kysymykseen, miten kytkintä käytetään. Eikö sitä opeteta autokoulussa. Opetusluvalla opetetaan. Lisäksi opetetaan mm. renkaan vaihto, öljyn tarkistamien ja lisääminen (niin, nuorilla autot ovat monesti sellaisia, missä öljy on kulutustavaraa), sulakkeen vaihto, polttimoiden vaihto, akun jännitteen tarkastus. Ja monta muuta asiaa, joita autokoulussa ei edes mainita.joo ja moottorinvaihto, kytkimenvaahto, vaahtonivelet, pakoputken kannartuslaakerin remontti, ja monta muuta. Öljy on hyvä vahrata mutta kulutustraata en ömmärrä.
pääsääntöösesti opetulupalaiset ei hallittse erikoistemppuja. myös kaupunki ajo ei niiltä luonnistu ollenkaan. - kahvi hetki
inssi' kirjoitti:
Mitä sanot tuohon erään autokoulussa olevan kysymykseen, miten kytkintä käytetään. Eikö sitä opeteta autokoulussa. Opetusluvalla opetetaan. Lisäksi opetetaan mm. renkaan vaihto, öljyn tarkistamien ja lisääminen (niin, nuorilla autot ovat monesti sellaisia, missä öljy on kulutustavaraa), sulakkeen vaihto, polttimoiden vaihto, akun jännitteen tarkastus. Ja monta muuta asiaa, joita autokoulussa ei edes mainita.Joo joo monta kertaa vuodessa tutvot ja liikenneopettajat käyvät paikkakunta- maakunnaliset- ja valtakunnaliset kohtaiset hylkäys prosentit läpi sekä teoria ja ajo-opetuksen kohdalta. Valitettavasti tulos on mitä edellä mainittiin.
- inssi'
kahvi hetki kirjoitti:
Joo joo monta kertaa vuodessa tutvot ja liikenneopettajat käyvät paikkakunta- maakunnaliset- ja valtakunnaliset kohtaiset hylkäys prosentit läpi sekä teoria ja ajo-opetuksen kohdalta. Valitettavasti tulos on mitä edellä mainittiin.
Ennenkuin näemme linkin nohin "hylkäys prosentteihin", olemme yhtä päteviä tietoinemme. Hylkäysprosenteissa ei ole merkittävää eroa.
Sinänsä se, että tutvot ja liikenneopettajat kävisivät tilastoja läpi, viittaa tarkoitushakuisuuteen, lobbaukseen ja muutenkin melko lailla harmaalla alueella olemiseen. Mitä tekemistä liikenneopettajilla on tuossa läpikäynnissä? Korjaillaanko siellä tilastoja, kenties? Liikkuuko rahaa, palveluksia tai tavaraa ns. pöydän alla?Pukki kaalimaan vartijana. Esim. tutvojen ja poliisin yhteiset palaverit olisivat paremmin perusteltuja. - kitke harmaatalous
inssi' kirjoitti:
Ennenkuin näemme linkin nohin "hylkäys prosentteihin", olemme yhtä päteviä tietoinemme. Hylkäysprosenteissa ei ole merkittävää eroa.
Sinänsä se, että tutvot ja liikenneopettajat kävisivät tilastoja läpi, viittaa tarkoitushakuisuuteen, lobbaukseen ja muutenkin melko lailla harmaalla alueella olemiseen. Mitä tekemistä liikenneopettajilla on tuossa läpikäynnissä? Korjaillaanko siellä tilastoja, kenties? Liikkuuko rahaa, palveluksia tai tavaraa ns. pöydän alla?Pukki kaalimaan vartijana. Esim. tutvojen ja poliisin yhteiset palaverit olisivat paremmin perusteltuja.Myös poliisin edustaja on paikalla ja usein huolestunut opetuslupa opettajien tasosta, liikennerikkeitä, törkeitä piittaamuksia liikenteestä.yms. Nämä sidos ryhmät koontuvat trafin määräysten mukaan 4 kertaa vuodessa. Siellä kydään läpi kaikki autokoulujen opetuksen taso ja myös opetuslupalaiset. Viimeksi juuri tokaisu" luojan kiitos että opetusluvilla m- kortinajajia on vähän." Inssin kannattaisi vähän miettiä mitä kirjoittaa kun ei ymmärä tätä kuljettajaopetus asiaa ollenkaan. Mitään linkkiä ei ole mutta paperit saat rahalla trafilta siitä vaan kohtaa totuus.
- Suolakaloja
inssi' kirjoitti:
Sinänsä se, että tutvot ja liikenneopettajat kävisivät tilastoja läpi, viittaa tarkoitushakuisuuteen, lobbaukseen ja muutenkin melko lailla harmaalla alueella olemiseen. Mitä tekemistä liikenneopettajilla on tuossa läpikäynnissä? Korjaillaanko siellä tilastoja, kenties? Liikkuuko rahaa, palveluksia tai tavaraa ns. pöydän alla?Pukki kaalimaan vartijana. Esim. tutvojen ja poliisin yhteiset palaverit olisivat paremmin perusteltuja.Pöydällä liikuu kahvia ja pullaa ja lounas, jonka tarjoo kaikki sinä vuonna opetusluvalla uuteen tutkintoon joutuneet .Pöytä on todella runsas, kiitos siitä.
- inssi'
kitke harmaatalous kirjoitti:
Myös poliisin edustaja on paikalla ja usein huolestunut opetuslupa opettajien tasosta, liikennerikkeitä, törkeitä piittaamuksia liikenteestä.yms. Nämä sidos ryhmät koontuvat trafin määräysten mukaan 4 kertaa vuodessa. Siellä kydään läpi kaikki autokoulujen opetuksen taso ja myös opetuslupalaiset. Viimeksi juuri tokaisu" luojan kiitos että opetusluvilla m- kortinajajia on vähän." Inssin kannattaisi vähän miettiä mitä kirjoittaa kun ei ymmärä tätä kuljettajaopetus asiaa ollenkaan. Mitään linkkiä ei ole mutta paperit saat rahalla trafilta siitä vaan kohtaa totuus.
En minä oikein tiedä, mikä totuus pitäisi kohdata. Meillä kolme lasta kävi yhteensä kahdeksan kertaa testeissä. Kun minimi olisi ollut kuusi. Mielestäni se on kiitettävä suoritus. Kahdella kerralla kolmesta tutvo kehui kokelaan liikennesilmää ja auton hallintaa. Sen totuuden olen kohdannut.
Laitatko linkin Trafin sivulle, mistä "paperit" voi tilasta. Ennen tuota linkkiä minun totuuteni on pätevämpi kuin autokoulun lobbaajien. Kaikkien kannatta miettiä, mitä kirjoittaa ja mikä on kenenkin motiivi. Minä puolustan opetuslupaopetusta ilman mitään taka-ajatuksia, koska minun kohdallani opetusluvat ovat taakse jäänyttä elämää. Mikä on autokoulun puolustajien motiivi. Ja yllättäen palavereihin ilmestyikin myös poliisi, kun olin heidän puuttumistaan hieman ihmetellyt.
Miten muuten opetusluvalla opettavien taso voidaan selvittää ilman opetusluvan haltijoiden tai opetusluvalla opiskelleiden kuulemista. Kuulostaa inkvisitiolta. Tai autokoulun kahvipöydältä, kuten tuossa toinen kirjoittaja osuvasti maalailee. - kuopionpojalle
inssi' kirjoitti:
En minä oikein tiedä, mikä totuus pitäisi kohdata. Meillä kolme lasta kävi yhteensä kahdeksan kertaa testeissä. Kun minimi olisi ollut kuusi. Mielestäni se on kiitettävä suoritus. Kahdella kerralla kolmesta tutvo kehui kokelaan liikennesilmää ja auton hallintaa. Sen totuuden olen kohdannut.
Laitatko linkin Trafin sivulle, mistä "paperit" voi tilasta. Ennen tuota linkkiä minun totuuteni on pätevämpi kuin autokoulun lobbaajien. Kaikkien kannatta miettiä, mitä kirjoittaa ja mikä on kenenkin motiivi. Minä puolustan opetuslupaopetusta ilman mitään taka-ajatuksia, koska minun kohdallani opetusluvat ovat taakse jäänyttä elämää. Mikä on autokoulun puolustajien motiivi. Ja yllättäen palavereihin ilmestyikin myös poliisi, kun olin heidän puuttumistaan hieman ihmetellyt.
Miten muuten opetusluvalla opettavien taso voidaan selvittää ilman opetusluvan haltijoiden tai opetusluvalla opiskelleiden kuulemista. Kuulostaa inkvisitiolta. Tai autokoulun kahvipöydältä, kuten tuossa toinen kirjoittaja osuvasti maalailee.trafi, tilastot, kuljettajatutkinnot siellä näkyy vaan kaikki samassa ei eriteltynä, mutta rahalla saa tilata.
- 2. opetuslupa taskus
niin on kirjoitti:
Autokoululla opetetaan kaikki ajamisen perusasiat esim. peruutus , koska aina tutkinnossa asiat kuitenkin testataan.Autokoulunoppilaat osaavat nämä ,sen takia hylkäkset ajokokeissa ovat vai n.10% luokkaa. Toisin opetusluvalla koska "opettajakaan" ei osaa mitään hylkäkset lähentelee 50%. Eli tervetuloa autokouluun siellä opettaa ammatilainen.
http://www.opetuslupa.fi/?Oppilaan_ajokoe
"Opetuslupalaisten menestyminen ajokokeessa
Vuonna 2007 hyväksyttiin kuljettajantutkinnon B-ajokorttiluokan ajokokeessa opetusluvalla opiskelleista 60 % ensimmäisellä kerralla. Autokoulun käynneillä läpipäässeiden prosentti oli 72 %. Erot selittyvät paljolti sillä, että autokouluopettaja tietää milloin oppilas on kypsä menemään ajokokeeseen. Tällaista arviointikykyä opetuslupaopettajalla ei voi olla, koska hänelle opetuslupaopetus on ehkä ainutkertainen tapahtuma. Monelle opetuslupaopettajalle liikennetilanteiden systemaattinen arviointi saattaa olla myös kokonaan uusi lähestymistapa katsoa liikennettä."
Ohessa lainaus linkistä. Ei tarvi tilata Trafista tilastoja. Ei siis mennyt arvaus oikein "niin on":lta. Suuntaa antavana liioiteltiin omaa näkemystä ja mollattiin toisten näkemystä. Jos hylkäysprosentit tiedossa lähentelee ammattilainen valehtelua omaan pussiin.
- opettava 2013
No ensi vuonnahan nuo alan ammattilaiset alkavatkin opettamaan opetusluvalla opettavia kun se uusi laki tulee voimaan.
- ex-ope
Opetusluvan kustannukset sitten n.1500e
- opettava 2013
Ja paljonkohan niistä tuo autokoulun osuus? Onko tähän laskettu myös kakkosvaihe
- harmaa talous kuriin
Opetus on 3- vaiheinen ja opetusluvalla ajavat maksavat kaikista vaiheista yhteensä n. 2000€ sis. alv 23%
- Opettava 2013
No jos opetusluvalla kokonaiskustannukset on tuota luokkaa, niin mitähän se maksaa autokoulun kautta hankittuna???
- 87k
Oikeastaan tuo kustannuslaskema oli hieman yläkanttiin, todellisia kuluja on vain:
- auton katsastus 42
- passikuvat 10 (Hinta tulee myös autokoululaiselle)
- opetuslupa oppilaan hakemus 79 (60€ maksu tulee myös autokoululaiselle, eli maksettavaa vain 19€ opetusluvasta)
- liukkaan kelin harjoittelu 75 (tuokin tulee autokoululaisen maksettavaksi)
- kirjallinen 17 (tämäkin tulee autokoululaisen maksettavaksi)
- inssiajo 36 (myös tämä tulee autokoululaisen maksettavaksi)
- ajokortin lunastus 25 (myös tämä tulee autokoululaisen maksettavaksi)
- opiskeluaineisto 15
Puuttuu opettajan teoriakoe, 17€
Lisäksi voidaan laskea että polkimesta saa vielä 30€ kun myy sen pois.
eli kuluja aloittajan tapauksessa tulee yheensä 103€
JA tuo 103€ on siis autokoulun osuus, eli autokoulu sisältää samat asiat kuin tuo 103€ hinta, noi muut kulut tulee myös autokoulun hintojen päälle.
Eli ei ole oikea tapa verttata kuluja että opetuslupaan lasketaan kaikki kulut, ja autokoulun hintaan vain opetuksen hinta - inssi'
87k kirjoitti:
Oikeastaan tuo kustannuslaskema oli hieman yläkanttiin, todellisia kuluja on vain:
- auton katsastus 42
- opetuslupa oppilaan hakemus 79 (60€ maksu tulee myös autokoululaiselle, eli maksettavaa vain 19€ opetusluvasta)
- opiskeluaineisto 15
JA tuo 103€ on siis autokoulun osuus, eli autokoulu sisältää samat asiat kuin tuo 103€ hinta, noi muut kulut tulee myös autokoulun hintojen päälle.
Eli ei ole oikea tapa verttata kuluja että opetuslupaan lasketaan kaikki kulut, ja autokoulun hintaan vain opetuksen hintaAloittaja on siis ilmoittanut, kuinka paljon ajokortin 1. vaihe tulee maksamaan opetusluvalla. Kaikkine kuluineen. Sitä ei ole verrattu mihinkään.
Viime vuonna tuohon tuli muutaman kympin korotus. - 87k
inssi' kirjoitti:
Aloittaja on siis ilmoittanut, kuinka paljon ajokortin 1. vaihe tulee maksamaan opetusluvalla. Kaikkine kuluineen. Sitä ei ole verrattu mihinkään.
Viime vuonna tuohon tuli muutaman kympin korotus.Totta, mutta monet kun vertaa sitä autokoulun hintoihin, ja silloinhan hinta ei ole todellinen.
Kyllä itsekin pystyn laskemaan opetusluvalla annetun opetuksen hinnaksi pitkälti yli 1500€ - inssi'
87k kirjoitti:
Totta, mutta monet kun vertaa sitä autokoulun hintoihin, ja silloinhan hinta ei ole todellinen.
Kyllä itsekin pystyn laskemaan opetusluvalla annetun opetuksen hinnaksi pitkälti yli 1500€Laske pois.
Minä ole ilmoittanut todelliset toteutuneet kulut. Tuota halvemmalla ajokorttia ei voi saada. - näin mennään
1800€ 1500 50 150 opetuslupa 1800 100 200
- ikik
87k kirjoitti:
- auton katsastus 42
- opiskeluaineisto 15
Eli ei ole oikea tapa verttata kuluja että opetuslupaan lasketaan kaikki kulut, ja autokoulun hintaan vain opetuksen hintaVai on kiki päässyt lomalle pöpilästä.Mene heti takaisin!
- inssi'
näin mennään kirjoitti:
1800€ 1500 50 150 opetuslupa 1800 100 200
Niin, aikaisemmin olen esittänyt teoreettiset opetusluvan kulut, eli noin 500 euroa. Ohessa kuitenkin ihan oikeat kulut, mitä joutuu maksamaan, kuin opetusluvalla hankkii ajokortin.
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro. - Ei saa olla halpaa
inssi' kirjoitti:
Niin, aikaisemmin olen esittänyt teoreettiset opetusluvan kulut, eli noin 500 euroa. Ohessa kuitenkin ihan oikeat kulut, mitä joutuu maksamaan, kuin opetusluvalla hankkii ajokortin.
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro.Opetusajot kun tekee ns. hyötyajona ei tarvitse bensakulujakaan laskea, aivan loistava homma tämä opetusluvalla opettaminen, mutta sekin muuttuu sitten 2013.
Ei saa olla halpaa kirjoitti:
Opetusajot kun tekee ns. hyötyajona ei tarvitse bensakulujakaan laskea, aivan loistava homma tämä opetusluvalla opettaminen, mutta sekin muuttuu sitten 2013.
Näinhän se on. Mulla on mennyt opetusluvalla tähän mennessä n. 650€. Siitä on iso osa mennyt bensakuluihin, paljon on tullut ajeltua. Suuri osa ajoista on ajettu kuitenkin silloin kun on ollut tarvetta lähteä asioimaan kauppaan, harrastuksiin tms. Kax inssiajokertaakin on jo takana. Tässä ketjussa joku oli sitä mieltä että opetuslupalaisilta ei onnistu kaupunkiajo ollenkaan. Vaikka mulla ei olekaan vielä ajokorttia, sanoi inssimies eka yrityksen jälkeen että ajoni on sujuvaa (kytkimen ja vaihteiden käyttö ja muun liikenteen huomiointi), ja siltä osin keskimäärin parempi suoritus kuin monella autokoulun käyneellä. Useinhan se on noin kun ajotunteja tulee opetuslupalaiselle reilusti enemmän. Teitä ajokortin omaavia ja meitä harjottelijoita on vähän joka lähtöön; taidot, oppimisnopeus ja kärsivällisyys vaihtelevat huomattavasti. Mun ongelmana on puutteelliset peruutustaidot, joita olen parhaimpani mukaan yrittänyt parantaa. Mutta mikä on kun ei taidot riitä... ;-)
Nyt on aika huokaista helpotuksesta, sain suoritettua inssiajon kolmannella yrityksellä. Inssimiehellä ei ollut ajostani mitään huomautettavaa, peruutus taskuunkin onnistui vekslattuani hieman. Ja kun keskustelun otsikkona on autokoulun hinta opetusluvalla, niin mainittakoon että kaikkineen hinnaksi tuli n. 700€.
- Noniin hienoa!
Onneksi olkoon, taas yksi kohtuuhinnalla korttinsa ajanut lisää ;))
- meit on moneksi
Puolet lisää, niin osaisit ajaa et vain tyyrätä.
- Opetuslupalainen
Missäpäin maata virpi-tuulikki inssiä ajeli?
Insseissäkin kun on eroja, toinen saattaa pompauttaa ihan pikku virheestä ollessaan pahalla päällä. - virpi-t.
Opetuslupalainen kirjoitti:
Missäpäin maata virpi-tuulikki inssiä ajeli?
Insseissäkin kun on eroja, toinen saattaa pompauttaa ihan pikku virheestä ollessaan pahalla päällä.Valkeakoskella tuli ajeltua. Eniten mua harmitti inssiajoissa se, että inssimies ei antanut yhtään anteeksi jännittämistäni. Mainitsin vielä että olen tavallista kovempi jännittämään. Inssi ei kommentoinu asiaa mitenkään, vaan lisäsi epävarmuuttani huokailemalla ja rummuttamalla sormiaan polviinsa. Eka koetilanteen kaistanvaihtovirhekin oli hieman kyseenalainen; tammikuussa tiet olivat siinä kunnossa että sulkuviivaa oli hankala nähdä. Ilmeisesti olisi pitänyt käsittää asia näkemättäkin. Peruutusongelmistani sain syyttää omaa huonouttani. Mulla on ollu kortti nyt 3kk, enkä ole kertaakaan taskuunperuuttanut tuona aikana. Pitäis varmaan harjoitella..;-). Kolmannessa ja viimeisessä ajokokeessa inssimies oli itse aurinko, ja se varmaan osaltaan vähensi jännitystäni ja suoriuduin hyvin.
- hhhhhhhg
mistä vitusta jotkut repii ton hinnan 1000-2000e kun hommaa kortin opetusluvalla?
juuri hommasin harkkaluvilla kortin noin 3 viikkoo sitte kuluja tuli reilu 500e. Isä ajatti eikä tullut siitä minkäänlaisia lisäkuluja kenellekkään kun käytiin aina vapaa ajalla ajelemassa töiden ja koulun jälkeen. Bensaan ei mennyt rahaa paljoa kun merkattiin kaikki ajotunnit valmiiksi kun osas ajaa jo muutenki. 6 tuntia tais tulla ajettuu ennen inssiä. Ei siitä siltikään olis tullu kauheesti lisää hintaa- 87k
Helposti, laskelamlla mukaan KAIKKI kulut, esim:
opettajan ansionmenetykset 30 tuntia á hinta 12€ 360€ koska tämä opetusaikahan on pois opettajan omasta ajasta, toisin kuin autokoulun käyvillä
Sitten lasketaan mukaan ajot, sanotaan vaikka 300kilometriä, á hinta 45c (joka kattaa auton kulut ja polttoainekulut) tekee 135€ eli tällöin oma auto "kuluu ja maksaa" yhtäpaljon kuin että kävisi autokoulua
Sitten tietenkin opetuspoljn, maksaa helpolla 100€ myydessä saa 50€ eli kokonaiskustannus 50€
Polkimen asennus maksaa helpolla uudehkoon autoon 300€ ja asennuksen purku 100€, toki sen voi asentaa itse, mutta ei autokoululainenkaan sitä itse joudu asentamaan.
Sitten tietenkin laitetaan päälle viellä kaikki viranomaiskulut, jotka ei tietenkään sisälly siihen autokouluhintaan.
Näinollen saadaa helpolla laskettua opetuslupaopetuksesta kalliimpi kuin autokoulun käymällä.
Eli verratessa hintaa autokoulun hintaan, kannattaa mukaan laskea vain seuraavat kulut:
Opettajan teoriakoe 26
Auton muutoskatsastus 30
Opetusluvan hinta 19
Opetuspolkimen yms varusteiden käytön hinta (arvonalenema) 40€
Ja ajot jotka ei ole hyötyajoa, niin 45c/km
ELi noi yllämainitut asiat saa sillä autokoulun kurssimaksulla, kaikki muut otetaan erikseen, opetti sitten opetusluvalla tai autokoulussa - inssí'
87k kirjoitti:
opettajan ansionmenetykset 30 tuntia á hinta 12€ 360€ koska tämä opetusaikahan on pois opettajan omasta ajasta, toisin kuin autokoulun käyvillä
Sitten lasketaan mukaan ajot, sanotaan vaikka 300kilometriä, á hinta 45c (joka kattaa auton kulut ja polttoainekulut) tekee 135€ eli tällöin oma auto "kuluu ja maksaa" yhtäpaljon kuin että kävisi autokoulua
Sitten tietenkin opetuspoljn, maksaa helpolla 100€ myydessä saa 50€ eli kokonaiskustannus 50€
Polkimen asennus maksaa helpolla uudehkoon autoon 300€ ja asennuksen purku 100€, toki sen voi asentaa itse, mutta ei autokoululainenkaan sitä itse joudu asentamaan.
Sitten tietenkin laitetaan päälle viellä kaikki viranomaiskulut, jotka ei tietenkään sisälly siihen autokouluhintaan.
Näinollen saadaa helpolla laskettua opetuslupaopetuksesta kalliimpi kuin autokoulun käymällä.
Eli verratessa hintaa autokoulun hintaan, kannattaa mukaan laskea vain seuraavat kulut:
Opettajan teoriakoe 26
Auton muutoskatsastus 30
Opetusluvan hinta 19
ELi noi yllämainitut asiat saa sillä autokoulun kurssimaksulla, kaikki muut otetaan erikseen, opetti sitten opetusluvalla tai autokoulussaEsitän tähän vielä toisen laskeman, jossa näkyy opetusluvalla hankittavan ajokortin todellinen hinta. Kokonaiskulut tuolla ensimmäisellä laskelmalla olivat siis 500 euroa. Tässä oikeat kulut:
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro. - 87k
inssí' kirjoitti:
Esitän tähän vielä toisen laskeman, jossa näkyy opetusluvalla hankittavan ajokortin todellinen hinta. Kokonaiskulut tuolla ensimmäisellä laskelmalla olivat siis 500 euroa. Tässä oikeat kulut:
Näin siis opetusluvalla ajetun kortin hinnaksi tulee 1 euro.Meinaat että siis autosi ei kulu lainkaan käyttämisestä, eikä se vie löpöä ollenkaan.
Samaten mielestäni voi hyvin laskea mukaan hinnan opettajan ansionmenetyksille, koska eihän autokoulukaan vie opettajan "omaa" aikaa, niin miksi opetusluvan pitäisi viedä, eli tunnit*päivätyön tuntipalkka.
Samaten polkimen asennuksen voi helpolla laskea mukaan, eihän autokoulussa käyväkään niitä itse joudu asentelemaan.
Eli hinnaksi saadaan 115-1500€, riippuen mitä kaikkea otetaan mukaan laskelmaan - inssi'
87k kirjoitti:
Meinaat että siis autosi ei kulu lainkaan käyttämisestä, eikä se vie löpöä ollenkaan.
Samaten mielestäni voi hyvin laskea mukaan hinnan opettajan ansionmenetyksille, koska eihän autokoulukaan vie opettajan "omaa" aikaa, niin miksi opetusluvan pitäisi viedä, eli tunnit*päivätyön tuntipalkka.
Samaten polkimen asennuksen voi helpolla laskea mukaan, eihän autokoulussa käyväkään niitä itse joudu asentelemaan.
Eli hinnaksi saadaan 115-1500€, riippuen mitä kaikkea otetaan mukaan laskelmaanOlet jättänyt ketjun avauskirjoitukseni lukematta. Kehotan lukemaan, mutta ymmärrätkö lukemasi, onkin jo toinen juttu.
Olen esittänyt ketjun avauksessa autosta koituvat kulut. Auton km-kustannus on ollut 15 snt/km, sisältäen kaikki käyttökulut. Siinä on lueteltu myös kaikki muut kulut, siis kaikki. Pääomakuluja autolle en ole jyvittänyt, koska auto oli jo silloin vanha ja on edelleen perheen käytössä.
Laskelmaan pitää ottaa mukaan kaikki, mistä tulee oikeita kuluja, virtuaalikulut voi jättää pois.
1 euro! - 87k
inssi' kirjoitti:
Olet jättänyt ketjun avauskirjoitukseni lukematta. Kehotan lukemaan, mutta ymmärrätkö lukemasi, onkin jo toinen juttu.
Olen esittänyt ketjun avauksessa autosta koituvat kulut. Auton km-kustannus on ollut 15 snt/km, sisältäen kaikki käyttökulut. Siinä on lueteltu myös kaikki muut kulut, siis kaikki. Pääomakuluja autolle en ole jyvittänyt, koska auto oli jo silloin vanha ja on edelleen perheen käytössä.
Laskelmaan pitää ottaa mukaan kaikki, mistä tulee oikeita kuluja, virtuaalikulut voi jättää pois.
1 euro!Nimenomaan, pitää laskea kaikki kulut, ja esim autokouluopetus ei kuluta vanhempien työaikaa/vapaa-aikaa lainkaan, joten näinollen voidaan hyvin laskea opettajan ansionmenetykset.
Samaten autokoululainen ei joudu itse asentamaan polkimia, joten asennus ja purku voidaan hyvin laskea mukaan.
Jotkut ajaa ajossa myös "hyötyajoa" jotkut vain opetusajoa, jota ei muuten ajeta.
Eli laskutavasta riiippuen saadaan hinnaksi noin 100€ viranomaiskulut, jotka tulee myös autokoulualisille ja toinen ääripää on se 1500€ kun mukaan lasketaan kaikki kulut
Se antaako omalle ajalle hintaa, on sitten itsestään kiinni - 500€ nettokulu
87k kirjoitti:
Meinaat että siis autosi ei kulu lainkaan käyttämisestä, eikä se vie löpöä ollenkaan.
Eli hinnaksi saadaan 115-1500€, riippuen mitä kaikkea otetaan mukaan laskelmaan"Meinaat että siis autosi ei kulu lainkaan käyttämisestä, eikä se vie löpöä ollenkaan."
Oman auton käytölle voi laskea kustannusta 45 senttiä kilomertille. AJo-opetuskessa kilometrejä tulee ehkä noin 300-400km. Mutta toisin kun autokoulussa, tuo ajaminen ei ole turhaa ajamista. Kauppareissulla saa kuitattua kaksi ajo-opetuskertaa ja se on sellainen reissu joka olisi ajettu joka tapauksessa. Huomio myös se että ei tule kulkukustannuksia autokoululle, sekin on sievoinen lisäsäästö opetusluvalla opetettavalle.
"Samaten mielestäni voi hyvin laskea mukaan hinnan opettajan ansionmenetyksille,"
Päin vastoin, sillä säästetty euro on tienattu euro. Vapaa ajalla suoritetulle opetukselle voi laskea tienestiä noin 30€/h, sen verran säästyy autokouluun verrattuna.
"Samaten polkimen asennuksen voi helpolla laskea mukaan, eihän autokoulussa käyväkään niitä itse joudu asentelemaan."
No tämä on tietysti lisäkustannuksia, jotka on jo mukana tuolla laskelmissa. Itse maksoin poljinsarjasta 99€, ostin sen uutena Motonetistä. Aikaa asentamiseen meni kaksi iltaa, ehkä yhteensä 10h. Mutta tällä polkimella tulen luultavasti opettamaan kaikki kolme lastani, eli seuraavalla kerralla sen uudelleen asentamiseen menee tuskin tuntia enempää.
Voithan sinä laskea niin että opetusluvalla opettaminen maksaa 1500€, mutta noin tonni kulusta on itse itselle maksettua korvauta opetukseta. - pelkkää säästöä
87k kirjoitti:
Opettajan teoriakoe 26
Auton muutoskatsastus 30
Opetusluvan hinta 19
ELi noi yllämainitut asiat saa sillä autokoulun kurssimaksulla, kaikki muut otetaan erikseen, opetti sitten opetusluvalla tai autokoulussa"ansionmenetykset 30 tuntia á hinta 12€ 360€ koska tämä opetusaikahan on pois opettajan omasta ajasta, toisin kuin autokoulun käyvillä"
Asia on täysin päinvastoin. Meiltä ei ole iltapäivällä julkista liikennettä kaupunkiin päin, joten joutuisin lapsen teoriatuntien vuoksi lähtemään aikaisemmin töistä että saan vietyä hänet autokouluun. Sitten joudun joko odottamaan häntä tai jamaan välin kahdesti. Ajotunnit ovat paljon joustavampia, kun niitä järjestetään aamusta iltaan ja ajat ovat sovittavissa.
Itse opettaessa ei tule ansionmenetyksiä kun voi vapaasti pitää tunnit sopivina aikoina. - 87k
pelkkää säästöä kirjoitti:
"ansionmenetykset 30 tuntia á hinta 12€ 360€ koska tämä opetusaikahan on pois opettajan omasta ajasta, toisin kuin autokoulun käyvillä"
Asia on täysin päinvastoin. Meiltä ei ole iltapäivällä julkista liikennettä kaupunkiin päin, joten joutuisin lapsen teoriatuntien vuoksi lähtemään aikaisemmin töistä että saan vietyä hänet autokouluun. Sitten joudun joko odottamaan häntä tai jamaan välin kahdesti. Ajotunnit ovat paljon joustavampia, kun niitä järjestetään aamusta iltaan ja ajat ovat sovittavissa.
Itse opettaessa ei tule ansionmenetyksiä kun voi vapaasti pitää tunnit sopivina aikoina.autokoulu ei ole pois opettajan vapaa-ajasta, joten miksi opetusluvankaan pitäisi olla.
Eli voidaan ihan hyvin laskea ansiotyötä vastaava hinta tälle ajalle.
Ja tosiaan, laskutavasta riippuen saadaan hinnaksi noin 100-1500€
- hhhhhhhg
Jos osaa käyttää rahansa oikeen niin selviää ykkösvaiheesta 500-600 eurolla. Asennettiin poljin itse ja ku osaa ettiä nii hyväkuntosia polkimia saa viidelläkympillä. ansiomenetyksiä ei tullu meille yhtään... ja kun opettaja löyty perheestä
- ex ope
Ensivuonna opetuslupa ainakin 1500e.
- nykope
ex ope kirjoitti:
ja paljonko autokoulun kautta??
- Harmaat markkinat
ex ope kirjoitti:
Ensivuonna voi opettaa samaan aikaan kahta oppilasta ja myös muita kuin perheen jäseniä.
Tässähän tulee mahdollisuus tienata ajo-opetuksella.
No joo... (kaikki mitä toiset tekee täällä suomessa on VÄÄRIN)
Itse opetan nyt toista lastani opetusluvalla ja hyvin sujuu. Tosin hintaa oman lapseni kanssa olemiseen en ole laskenut enkä aio milloinkaan laskeakaan. Sen tosin lasken, että jos autokoulu ottaa pakollisten viranomaiskulujenkin jälkeen opetuksesta yli 1000 euroa, niin ennemmin sillä summalla tankkaan omaa autoani ja opetan jälkikasvun ajamaan.
Seuraava opetettava olisi tarkoitus opettaa vuonna 2014 ja jo nyt kauhulla odotan paljonko kaikki välistävetäjät vievät omasta panoksestani aivan turhina maksuina. Kun niitä on jo nyt. Esim. jarrupolkimen katsastus maksaa Turun seudulla 54euroa, eli yksinkertaisesti sanottuna pelkkä jarrutesti maksaa sen. Myös vuosikatsastuksen yhteydessä! (Merkinnän poisto muuten maksaa sen saman 54euroa uudestaan, mutta onneksi sen voi jättää rekisteriotteeseen muistoksi!)
Liukkaan kelin ajorataharjoitus mielestäni aivan ylihinnoiteltu ja osin turhakin... maksun/leiman jälkeen ei ketään kiinostanut jäimmekö radalle leikkimään `aidoissa öljytyissä tilanteissa`, vai olisimmeko lähteneet pois... Pääasia että rahat saatiin kerättyä.
No. Muutama härnäys tähänkin ketjuun. Itse opetan automaatilla; ei ongelmia mäkilähdöissä eikä ryömityksissä, mihin sitä manuaalivatkainta oikein tarvitaan? (Tosin tulee merkintä ajokorttiin, saa ajaa vain automaatilla). Miksiköhän? Entäs sitten kun autokoulu opettaa autolla missä peruutustutkat ja -avustimet ym. härpäkkeet? Eipä taida tulla mainintaa korttiin "saa ajaa vain peruutusavustimella varustettua autoa"? Ja toiseksi; kukaan muu kuin ajoinssi(tutvo nyk.) ei pakota peruuttamaan taskuparkkiin. Miksi ajo-opetuksessa vaaditaan taskuparkkia? Ei sellaiseen ole mielestäni pakko pysäköidä;pysäköintivaihtoehtoja löytyy vaikka sitten vähän matkaa kävelisikin. Tosin nykyruudut eivät ole mitoitettuja yli viisi metriselle autolle, eli katsotaan miten kesällä käy...
Kakkosvaihe ja taloudellisuus? Rahaa palaa taas toisten taskuun. No, nähtäväksi jää miten vanha V8 selviää taloudellisuusajosta...
Eipä muuta kuin tsemppiä meille lapsiaan itse opettaville ja heidän kanssaan viihtyville ja odotellaan paljonko muut meitä kärkkyvät tahot haluavat eurojamme tulevaisuudessa viedä! Sitä odotellessa seuraillaan myös uutisia, missä opetuslupalaisen ajama auto aiheutti onnettomuuden! Oikeiden Autokoulujen autothan eivät milloinkaan kolaroi/aja väärin, vai mitä?!- alkupostaus
Ei kyllä täällä on sitten tyhmää porukkaa. Ei yhtään ihme, että rupee meneen osalla porukkaa järki Suomessa. Toivottavasti kohta muutan pois teidän keskeltä. Hirveätä lukea tämmöistä.
- Autokoulu kallis
Hinnat ovat vähän nousseet, mutta laskin että ilman auton käytön kuluja rahaa menee kortin hankkimiseen opetusluvalla noin 500€, etli noin tonni vähemmän kuin autokoulussa.
Jos laskee oman käytölle hintaa 0,45€km, niin ajotuntien aikana tulee ajettua ehkä noin 375km, eli 169€. (30x25min, keskinopeus 30km/h, 12,5km/ajokerta, =375km).
Teoriatunteja täytyy pitää 20x45min ja ajotunteja 30x25min, eli aikaa palaa 27,5h, jolloin omalle työlle ja auton käytelle saa nettona noin 30€. Aika harva saa edes bruttona noin hyvää palkkaa, joten kannattaa vaikka olla pois töistä hoitaakseen ajo-opetusta.
Aika hyvän rahan autokoulu saa, kun huomioi sen että teoriatunnit pidetään paljon tehokkaammin kuin ajo-opetuksessa, eli samalla kerralla voidaan hoitaa parin kymmenen oppilaan opetus. - isukkki
Itselleni pääasia on turvallisuus. Oma tytär ei ennen ajokortti-ikää ollut ikinä edes istunut kuskin paikalla saatikka tiennyt mitään vaihteistoista ja auton toiminnoista. Noh ratin toiminnan tiesi. Oppiiko näillä lähtökohdilla oleva henkilö autokoulun 16h tunnissa ajamaan autoa turvallisesti? Ei taatusti ja sen huomaa lukemalla tätäkin palstaa. Kysellään kytkimen käytöstä, vaihteista jne vaikka inssiajo olisi seuraavana aamuna.
Minulla on aikaa illalla ajella vaikka loppuvuosi tytön kanssa kunnes autonhallinta on siinä mallissa, että hän voi keskittyä täysillä turvalliseen ajamiseen ja muun liikenteen seuraamiseen! Normaaliälyinen henkilö osaa kirjasta opiskella asiat ja sitten ollaan niitä välillä yhdessä mietitty niin autossa kuin kotonakin. Omalle ajalle en laske hintaa, sillä en saa palkkaa sohvalla istumisestakaan.
Autolla on varmaan jonkun verran ajettu ylimääräisiä kilometrejä ja tekniikkakin varmasti alussa kärsi vähän tottumattoman kuskin käsissä, mutta tässä nyt ei varsinaisesti olekkaan kysymys rahasta. Vaan siitä, että saa ajaa tarpeeksi paljon.- matsonation
Terveet ovat perustelut isukkkilla.
Tämmöisiä opetuslupaopettajia kun olisivatkin kaikki, niin asia olisi hyvällä mallilla. Valitettavasti joukkoon sopii niitä, jotka menevät aidan matalimmasta kohtaa. Se on järkevää, että inssiin mennään vasta silloin, kun on ajotaito hanskassa. Ei tietyn tuntimäärän jälkeen kokeilemaan, jos se menisi läpi. Oppilaat ovat yksilöitä. Jotkut ovat ajaneet paljonkin peltoautolla, ennen ajokortti-ikää, toiset eivät yhtään.
Ja se pointti, että opetetaan omaa lasta, on tärkeä asia, silloin homma hoidetaan parasta yrittäen.
Ja silloin kaivataan isukkkin kaltaisia opettajia.
Näissä asioissa ei raha saa ratkaista, kun puhutaan nykyliikenteen vaatimuksista.
Tosin ajokortin hankkiminen on kallista, sitä en kiistä. - Lo-ammatilainen
Voi sanoa että kyllä oppii, 3000 oppilasta takana. Suurin osa autokoulun oppilaista ei ole ajanut aikaisemmin. Varmasti tietävät nuo asiat,nehan kysytään jopa teoriakokeessa.
- Tulonsiirto autokoul
Mitä autokoulu voi antaa nuorelle, kun hän nykyään ajaa päivittäin mopoautolla kaupungissa/ maantiellä ja on suorittanut ajotutkinnon nykyisen lain mukaan ja haluaa ajaa 18 vuotiaana henkilöautolla?
Olen opetusluvalla opettanut lapseni ajamaan mopoautolla ja ajattelin opettaa myös henkilöautolla ajamisen.
Ajoluvan saaminen mopoautolla edyllytti tapauksessamme oppilaan ja opettajan suorittavan autokoulussa joitan tunteja. Niiden tuntien laadullinen painoarvo oli täysi nolla. Ainoa tarkoitus oli rahastus. Jokainen isä tai äiti, joka opetusluvalla opettaa lastansa, osaa käsitellä samat asiat.
Olen itse ajanut mopoautolla ja henkilöautolla useita kilometrejä. Tiedän niiden todellisen eron. Osaan siirtää tiedon myös opetettavalle. Tiedän myös, että autokouluissa on opettajia, jotka eivät ole koskaan istuneetkaan mopoautossa.
Miten siis on mahdollista, että opetuslupaopetuksessa opetuksen tarve ja hinta on kasvanut, mutta laatu ei? Vaikuttaa siltä, että rahastus jatkuu vielä suurempana- Asennevammaton
Höpö,höpö,sulla on asennevamma.Tyypillinen opetuslupa ruikuttaja "minä tiedän kaiken"asenteella.Jos olet vaikka hammaslääkäri niin opetatko minut tunnissa paikkaan lapseni hampaat, ettet rahastaisi minua?
Ketjusta on poistettu 131 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781