Sijoittaminen

pienillä panoksilla

Olin halukas alkamaan sijoittamisen, mutta kun amatööri olen näissä asioissa niin olen ajatellut opetella tätä sillai, että sijoittaisin pienillä panoksilla 200 euroa sinne ja toiset 200 tänne ja niin edelleen. Olisi tarkoitus sijoittaa sellaiset 4000 kaikkiaan. Ja sellaista olen ajatellut, että missä voi itse liikuttaa noita rahoja. Tänään laittaa ja huomenna ottaa pois kaikki tai osa. Onkohan tuollaista olemassakaan

52

14577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies--25

      Ehdot ovat aika kovat. Pienemmällä pelatessa kulut muodostuvat oleelliseksi asiaksi. Osakesijoituksiin kannattaisi laittaa vähän useampi satanen kerralla, ja 200 on esimerkiksi hieman pieni summa siihen peliin kulujen takia. Lisäksi sijoituksien myynnin jälkeen kestää tovi (viikko tai yli, ainakin Nordeassa), ennenkuin rahat näkyvät tilillä.

      Seligsonin rahastot sopivat kulujensa puolesta ihan mille tahansa summalle, mutta nekin perivät muistaakseni 0.5 prosentin palkkion jos sijoitusaika on alle 6kk (ainakin Suomi-rahastossa). Eihän tuo käytännössä tietysti paljoa ole. En kuitenkaan tiedä kuinka pitkään sijoituksen realisointi kestää Seligsonin tapauksessa kun en ole vielä sinne tekemiäni sijoituksia myynyt.

      Onhan tietysti aina warrantit yms. mutta niihin ei pidä koskea jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee. Voittoa voi tehdä nopeasti, mutta häviäminen lienee aloittelevalle se todennäköisempi vaihtoehto.

    • homman nimi

      Osta muutama osake.

      -Perehdy yhtiöihin
      -seuraa hintojen kehitystä
      -osingoista saat hyvät tuotot (paremmat kuin pankista)
      -myy mikäli kurssi nousee ja olet tyytyväinen tuottoon.

      Jos aktiivisesti seuraat taloutta ja osakkeitesi kehitystä, niin kohtapa et ole enää ummikko.

      • huomioida, että

        Suorat osakesijoitukset kannattavat, mikäli sinulla on jotain sellaista tietoa, jota muilla markkinoilla toimivilla ei ole, tai mikäli oletat muutoin kykeneväsi omilla valinnoillasi lyömään indeksin. Siis pitkässä juoksussa, hetkellisesti (= alle 5 vuotta) se voi onnistua keneltä tahansa.

        Muussa tapauksessa suosittelen esim. Seligsonin OMXH25-indeksiosuusrahastoa.


      • tietää
        huomioida, että kirjoitti:

        Suorat osakesijoitukset kannattavat, mikäli sinulla on jotain sellaista tietoa, jota muilla markkinoilla toimivilla ei ole, tai mikäli oletat muutoin kykeneväsi omilla valinnoillasi lyömään indeksin. Siis pitkässä juoksussa, hetkellisesti (= alle 5 vuotta) se voi onnistua keneltä tahansa.

        Muussa tapauksessa suosittelen esim. Seligsonin OMXH25-indeksiosuusrahastoa.

        Millä perusteella nyt kannattaisi sijoittaa mainitsemaasi rahastoon? Tappiota on takana reilusti. Onko sinulla jotain sellaista varmaa tietoa, että nyt tapahtuu käänne?


      • Mies--25
        tietää kirjoitti:

        Millä perusteella nyt kannattaisi sijoittaa mainitsemaasi rahastoon? Tappiota on takana reilusti. Onko sinulla jotain sellaista varmaa tietoa, että nyt tapahtuu käänne?

        Jos olet asiaa tutkinut niin tiedät että tappiota on tehnyt paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki rahastot. OMXH25-rahasto on käytännössä sama kuin suora sijoittaminen OMXH25-indeksiin (tai Suomi-rahastossa OMXHCAP). Voit siis ostaa noita osuuksia suoraan pörssistäkin, mutta se tulee pienillä poteilla huomattavasti kalliimmaksi, koska toimeksiannon hinta on käytännössä sama kuin suoralla osakesijoituksellakin. Tai sitähän se tietysti periaatteessa onkin.

        OMXH25 tarkoittaa yhtäkuin 25 suurinta yhtiötä pörssissä. Eli sijoittamalla siihen, sijoitat 25 eri yritykseen yhtäaikaa. Hajautuksellisesti ihan järkevä vaihtoehto, ja samalla melko turvallinen. Nousuja ja laskuja tietysti tapahtuu niinkuin markkinoilla nyt tapahtuu (markkinariski), mutta nykyisen talousjärjestelmän pitäisi kaatua täysin että kaikki menettäisi. OMXHCAP taas tarkoittaa samaa kuin edellämainittu, mutta siinä on se rajoitus, ettei yhteen yhtiöön ole sijoitettu yli kymmentä prosenttia. Eli riskiä on leikattu entisestään.

        Seligsonin indeksiosuusrahastossa on se huono puoli, että siitä puuttuu A-osuus. Tarkoittaa sitä että osingot tipahtavat suoraan tilille eikä rahastoon. Syy siihen miksi se on huono asia, on se että osingot verotetaan joka kerta kun ne maksetaan sijoittajalle itselleen, ja jos ne sijoittaa itse rahastoon, niistä peritään aina sama merkintäpalkkio kuin muistakin sijoituksista. Suomi-rahaston osalta ne menevät automaattisesti rahasto-osuuksina rahastoon verottomana ja korkoa korolle toteutuu vähänkään pidemmällä tähtäimellä tehokkaammin.

        Ja mitä tulee käänteeseen, niin eihän kenelläkään siitä varmaa tietoa ole. Itse uskon ainakin yhteen, mahdollisesti yli vuodenkin mittaiseen ( 40-60%) nousukauteen joka saattaa alkaa kohtakin, mutta en usko että 2-5 vuoden pohjat oli vielä tässä. Mutta se on jälleen, vain oma henkilökohtainen intuitio joka puhuu. Käsitys pitää jokaisen luoda itse, ja se tulee vain tutkimalla asioita itse.


      • Seligson!
        huomioida, että kirjoitti:

        Suorat osakesijoitukset kannattavat, mikäli sinulla on jotain sellaista tietoa, jota muilla markkinoilla toimivilla ei ole, tai mikäli oletat muutoin kykeneväsi omilla valinnoillasi lyömään indeksin. Siis pitkässä juoksussa, hetkellisesti (= alle 5 vuotta) se voi onnistua keneltä tahansa.

        Muussa tapauksessa suosittelen esim. Seligsonin OMXH25-indeksiosuusrahastoa.

        Ettei mene ihan piilomainonnaksi, niin onhan noita toisiakin jo pidempään olleita pankkiiriliikkeitä.

        Yksi mitä voisin suositella on Evli. Itse sijoitin joskus 90-luvun alussa Evli-Selectiin ja mukavasti tuo rahasto on tuottanut. Palvelu on ollut ihan asiallista ja hyvää.

        http://evli.fi/pub/web/FI/fi/index


      • laskun jälkeen
        tietää kirjoitti:

        Millä perusteella nyt kannattaisi sijoittaa mainitsemaasi rahastoon? Tappiota on takana reilusti. Onko sinulla jotain sellaista varmaa tietoa, että nyt tapahtuu käänne?

        "Millä perusteella nyt kannattaisi sijoittaa mainitsemaasi rahastoon? Tappiota on takana reilusti. Onko sinulla jotain sellaista varmaa tietoa, että nyt tapahtuu käänne?"

        Oikeastaan kommentoin ainosstaan sitä suorien osakesijoitusten mielekkyyttä. Mutta noin ylipäätään, tulevan tuoton odotusarvo on aina parempi silloin, kun osuuksia hankkitaan laskun jälkeen, ei siis kymmenien prosenttien nousukiidon jälkeen. Ja talouden käännettähän ei osaa kukaan ennustaa, joten parasta on sijoitella maltillisia summia säännöllisesti.

        (Itselläni ei sitten ole eurokaan kiinni suomalaisissa osakkeissa tai niihin sijoittavissa rahastoissa. Vaikka tästäkin suosta vielä takuulla noustaan, niin pitkällä aikajänteellä Suomi on kuitenkin globaalissa katsannossa taantuva alue. Sen miettiminen, mihin maailmantalouden painopisto tulee tulevien vuosikymmenten aikana asettumaan, jätetään kotitehtäväksi :)


      • ..!!
        laskun jälkeen kirjoitti:

        "Millä perusteella nyt kannattaisi sijoittaa mainitsemaasi rahastoon? Tappiota on takana reilusti. Onko sinulla jotain sellaista varmaa tietoa, että nyt tapahtuu käänne?"

        Oikeastaan kommentoin ainosstaan sitä suorien osakesijoitusten mielekkyyttä. Mutta noin ylipäätään, tulevan tuoton odotusarvo on aina parempi silloin, kun osuuksia hankkitaan laskun jälkeen, ei siis kymmenien prosenttien nousukiidon jälkeen. Ja talouden käännettähän ei osaa kukaan ennustaa, joten parasta on sijoitella maltillisia summia säännöllisesti.

        (Itselläni ei sitten ole eurokaan kiinni suomalaisissa osakkeissa tai niihin sijoittavissa rahastoissa. Vaikka tästäkin suosta vielä takuulla noustaan, niin pitkällä aikajänteellä Suomi on kuitenkin globaalissa katsannossa taantuva alue. Sen miettiminen, mihin maailmantalouden painopisto tulee tulevien vuosikymmenten aikana asettumaan, jätetään kotitehtäväksi :)

        Edellisille selventävistä vastauksista.


      • -Teukka-
        Seligson! kirjoitti:

        Ettei mene ihan piilomainonnaksi, niin onhan noita toisiakin jo pidempään olleita pankkiiriliikkeitä.

        Yksi mitä voisin suositella on Evli. Itse sijoitin joskus 90-luvun alussa Evli-Selectiin ja mukavasti tuo rahasto on tuottanut. Palvelu on ollut ihan asiallista ja hyvää.

        http://evli.fi/pub/web/FI/fi/index

        Vaan eipä ole oikein indeksirahastoja muilla yhtiöllä alle 5000 euron minimisijoituksella.

        "Yksi mitä voisin suositella on Evli. Itse sijoitin joskus 90-luvun alussa Evli-Selectiin ja mukavasti tuo rahasto on tuottanut. Palvelu on ollut ihan asiallista ja hyvää."

        Heh... etpä tainnut kuitenkaan silloin sijoittaa mainitsemaasi rahastoon. Huomasitko muuten, että vaikka rahaston alkuhämärissä tuotto on ollut hyvää, viimeisen viiden vuoden aikana rahasto on hyytynyt indeksin tasolle. Miksi kenenkään tulisi uskoa, että salkunhoitaja päihittää kulujen jälkeen indeksin, kun ei ole siinä pitkiin aikoihin onnistunut?


      • -Teukka-
        Mies--25 kirjoitti:

        Jos olet asiaa tutkinut niin tiedät että tappiota on tehnyt paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki rahastot. OMXH25-rahasto on käytännössä sama kuin suora sijoittaminen OMXH25-indeksiin (tai Suomi-rahastossa OMXHCAP). Voit siis ostaa noita osuuksia suoraan pörssistäkin, mutta se tulee pienillä poteilla huomattavasti kalliimmaksi, koska toimeksiannon hinta on käytännössä sama kuin suoralla osakesijoituksellakin. Tai sitähän se tietysti periaatteessa onkin.

        OMXH25 tarkoittaa yhtäkuin 25 suurinta yhtiötä pörssissä. Eli sijoittamalla siihen, sijoitat 25 eri yritykseen yhtäaikaa. Hajautuksellisesti ihan järkevä vaihtoehto, ja samalla melko turvallinen. Nousuja ja laskuja tietysti tapahtuu niinkuin markkinoilla nyt tapahtuu (markkinariski), mutta nykyisen talousjärjestelmän pitäisi kaatua täysin että kaikki menettäisi. OMXHCAP taas tarkoittaa samaa kuin edellämainittu, mutta siinä on se rajoitus, ettei yhteen yhtiöön ole sijoitettu yli kymmentä prosenttia. Eli riskiä on leikattu entisestään.

        Seligsonin indeksiosuusrahastossa on se huono puoli, että siitä puuttuu A-osuus. Tarkoittaa sitä että osingot tipahtavat suoraan tilille eikä rahastoon. Syy siihen miksi se on huono asia, on se että osingot verotetaan joka kerta kun ne maksetaan sijoittajalle itselleen, ja jos ne sijoittaa itse rahastoon, niistä peritään aina sama merkintäpalkkio kuin muistakin sijoituksista. Suomi-rahaston osalta ne menevät automaattisesti rahasto-osuuksina rahastoon verottomana ja korkoa korolle toteutuu vähänkään pidemmällä tähtäimellä tehokkaammin.

        Ja mitä tulee käänteeseen, niin eihän kenelläkään siitä varmaa tietoa ole. Itse uskon ainakin yhteen, mahdollisesti yli vuodenkin mittaiseen ( 40-60%) nousukauteen joka saattaa alkaa kohtakin, mutta en usko että 2-5 vuoden pohjat oli vielä tässä. Mutta se on jälleen, vain oma henkilökohtainen intuitio joka puhuu. Käsitys pitää jokaisen luoda itse, ja se tulee vain tutkimalla asioita itse.

        Indeksiosuusrahaston vuotuinen hallinnointipalkkio on n. 0,2% pienempi kuin Suomi-rahastossa. Tämä kompensoi noin puolet osinkojen verotuksen vaikutuksesta.


      • Mies--25
        -Teukka- kirjoitti:

        Indeksiosuusrahaston vuotuinen hallinnointipalkkio on n. 0,2% pienempi kuin Suomi-rahastossa. Tämä kompensoi noin puolet osinkojen verotuksen vaikutuksesta.

        Totta kyllä, mutta toisaalta jos esimerkiksi 1000 euron osingoista jää käteen ~795€ sijaan ~910€ (tai eihän tämä käteen tule), niin kyllä minä tuon suuremman summan valitsisin. :) Tietysti jos on erityinen syy siihen että haluaa osingot aina omalle tilille, niin se on jokaisen oma asia ja sinänsä ihan ymmärrettävääkin, etenkin jos sitä omaisuutta on rahastossa jo runsaammin. Onhan se aina mukava lisä ansioihin.

        Hyvä huomio kyllä.


    • ProfitMaker$

      Panokset on niin pieniä, että noilla erillä kustannukset kasvaa kohtuuttoman suuriksi, kannattaa sijoittaa vähintään 3000-5000€/laaki, jotta summat tulee järkeviksi.

      • Anonyymi

        Just juu,sijoita vähintään 5000e laaki.
        Mihin tuollainen neuvoa perustuu?
        Ootko itse tehnyt neuvosi mukaan?
        Kerrohan mitä olet tienannut sijoitus-
        tominnallasi?
        Tunnut olevan varsinainen taikuri.


    • AMK-opiskelija

      Pörssisäätiön sivuilta löytyy sijoittajan vero-opas 2016. Ikävä kyllä siinä on jokusia virheitä, kun sen verotuksen kurssilla opiskelin, kun kuului opintomateriaaliin. Eivät ole ilmeisesti sitä kovin tarkkaan tarkastanut, vaikka ovat ammatti-ihmisiä. Sitä kovasti ihmettelin. Mutta siitä löytyy vinkkejä sijoittamiseen.
      http://www.porssisaatio.fi/blog/books/sijoittajan-vero-opas-2016/

    • Hanhenmaksa
    • sijoittamisest
    • Anonyymi

      Masentavaa. Viruspeljoen takia pörssit lähtivät laskuun. Masentaa tuollainen studaaminen. Se siitä pörssiviihteestä sitten.

    • Anonyymi

      Nyt kannattaa sijoittaa obligaatioihin kun bondien hinnat on nousussa ja osakkeiden laskussa virusfobioiden takia.

    • Anonyymi

      Sijoittajat siirtävät nyt rahojaan riskisistä sijoituskohteista mm. kultaan jonka hinta nouseee.

    • Anonyymi

      Huolet koronaviruksen vaikutuksista maailmantalouteen on säikäyttänyt markkinoita tänään.

    • Anonyymi

      Harmittaa että laittomien villieläinkaupstelijoiden takia pörssit kyykkää. Miksei niitä ole jo aiemmin saatu kuriin kun oli sarsit sun muut.

    • Anonyymi

      Kiinassa leviävän koronaviruksen etenemistä on seurattava tarkoin, mutta Suomessa sen aiheuttama riski on toistaiseksi suhteellisen vähäinen, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n johtava asiantuntija Jussi Sane Ylen haastattelussa.

      Koronaviruksen vaara näyttää olevan pieni verrattuna tavalliseen influenssaan.

      – On hyvä suhteuttaa näitä riskejä siten, että meillä pohjoisella pallonpuoliskolla ja Suomessakin on influenssakausi käynnistymässä. Influessa aiheuttaa tuhansia tapauksia, paljon sairaalakuormitusta ja satoja kuolemia, Sane toteaa.

      THL:n tilastojen mukaan 5–10 prosenttia suomalaisista aikuisista sairastuu vuosittain kausi-influenssaan. Lapsista sairastuu vieläkin useampi. Tauti aiheuttaa vuodessa keskimäärin 500–1 000 kuolemantapausta.

      Näin laskien kausi-influenssa koituu kuolemaksi noin kahdelle promillelle tartunnan saaneista.

      Koronaviruksen tiedot täydentyvät vähitellen ja Sane kehottaakin odottamaan rauhassa tarkempia tutkimustuloksia.

    • Anonyymi

      Psykiatri määräsi suuressa viisaudessaan mulle edunvalvojan ja nyt en voi kuin hänen valtakirjallaan myydä rahastoja kun on tämä viruspeloista johtunut pörssilasku jossa rahastojen arvot sulavat silmissä.

    • Anonyymi

      Miten tällainen nordean nordic small cap, pieniin ja keskisuuriin yrityksiin sijoittava rahasto voi olla jatkuvasti miinuksella vaikka indeksit olisivat plussalla. ykköstykkiä kerrakseen

    • Anonyymi

      Vanha aloitus mutta joku taas kaivanut esiin. Aloittaja on tainut saada perinnön, kun on sitä sijoittamassa enkä minä todellakaan alkaisi kerralla tuollaista summaa laittamaan peliin.

      itse olen alkuperäisesti persaukinen. Mutta olisko tässä minun tarinassa jotain mistä aloittajan kaltainen ihminen voisi ottaa vinkin. Ei mitään neuvoa vaan kokemusta. kaikki alkoi siitä, että avasin omassa pankissani uuden tilinja laitoin sinne muutaman euron summan rahaa. Tein muutaman euron siirtoja niin, että vuoden kuluttua oli koossa uskomaton vajaan 2000e summa. Pankissakaan eivät uskoneet tätä ja pankkinauvoja oli käynyt kaiken tilivirran läpi pariin keraan eikä löytänyt mitään moitittavaa.

      Aloin "sijoittamisen" tuosta kerätystä potista. Ostin 900€ rahastoa ja tuosta samasta summasta sitten aloin siirtämään säännöllisesti tähän rahastoon 30€/kk. Tuon rahaston arvo kuitenkin hupeni ja olin jo lopettamassa koko juttua mutta pankki suositti vaihtamaan sen toiseen. Olisinko jatkanut sitä uutta rahastoa sitten 50€ määrällä ja parin vuoden päästä rahasto vaihdettiin uudelleen kolmanteen. Aloituksesta mentiin n. 10v eteenpäin ja pankki pyysi käymään ja vielä tehtiin säätöä.

      Nykyisen rahaston arvo oli 2014 alussa n, 113e ja nyt reilu 140e. Rahastonarvo on monin kertainen. En tiedä mitä tämä olisi ollut jos ostaisin osakkeita samalla rahalla.... se vaan vaatisi omaa valveutuneisuutta enemmän. Itse seuraan vain yleisindeksiä ja rahastojen arvoa sen perusteella.....

    • Anonyymi

      Olis itsellä tonnin verran jäänyt veronpalautuksista jäljelle ja ajattelin jos sijoittais ne johonkin. En vaan tiedä mitään muuta kun tää Nordnet mistä paljon puhutaan mutta vaikutti sekavalta. Törmäsin tommoseen Taalerikauppaan jota ylläpitää mobify Oy. Ilmeisesti joku laskupalvelu missä saa taloudelleen pelivaraa. Mutta Taalerikauppa vaikutti selkeältä, onko kellään kokemuksia tästä:
      https://tc.tradetracker.net/?c=30590&m=1569113&a=84926&r=&u=

    • Anonyymi

      Jos tänään laittaa ja "huomenna tai ylihuomenna" jo pois ottaa, se ei ole kovin tuottavaa sijoittamisen kannalta. Sijoittaminen https://tinyurl.com/vf78ml6 on pitkäjänteistä toimintaa, vuosien ja vuosikymmenten hommaa, siten alkaa tuottaa tulosta. Kannattaa opiskella hiukan ennen kuin laittaa rahojaan minnekään.

    • Anonyymi

      Aloittelijan kannattaa oivalta, että nyt on uusjaon aika markkinoilla. Nyt on aika ostaa pitkäjänteisesti edullisia osakkeita. Muutaman vuoden päästä ne tuottaa kun nousu kohta alkaa tämän nykykriisin jälkeen.

    • Anonyymi

      Ylipäätään kannattaa seurata maailman tilannetta, missä mennään milloinkin, se kun vaikuttaa heti tai viiveellä talouteenkin.

    • Anonyymi

      Pienillä panoksilla eri tahoille hajauttaen on hyvä ja turvallinen keino opetella näitä sijoitusasioita.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi direktiivi- ja asetusmuutokset ovat kaikkien tiedossa jo etukäteen ja näistä sijoittaja voi hyötyä huomattavasti. Tässä esimerkki:

      1.1.2022 tulee voimaan Ecodesing-direktiivi. Tulikivi, jonka uudet mallistot täyttävät tuon direktiivin hyötyy, eikä Suomeen enää muita valmistajia kuin Tulikivi jääne. Modulaarisuus tekee sen, että 1.1.2022 Tulikivi voi myydä samoja takkoja Eurooppaan ja Suomeen, joten pääomaa sitoutuu vähemmän. Ei taida muiden suomalaisten valmistajien kuin Tulikiven mallistot olla testattu 1.1.2022-kelpoisiksi. Tulikiven ja Jøtulin liitto oli nerokas.

      Tulikivi on kasvanut Saksassa noin 20%/v viimeiset kaksi vuotta ja on erittäin hyvissä asemissa hyökkäämään Saksassakin uusilla Karelia- ja Pielinen-mallistoillaan. Saksassa joudutaan vaihtamaan BimSchV-asetuksen takia 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen k u u k a u s i vuoden 2024 loppuun saakka. Ymmärrättekö kuinka iso mahdollisuus tässä on Tulikivelle?
      Katso Pörssi-ilta alkaen 1h 5 min:
      https://www.youtube.com/watch?v=o29pjoClAc0&t=4995s

    • Anonyymi

      Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE), maailmanlaajuisesti hajautettu ETF-rahasto kehittyviin ja kehittyneisiin maihin. Eipä tässä muuta tarvita. Kuukausisäästöllä tasaisesti tuohon niin hyvä tulee.

    • Anonyymi

      Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:

      "Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."

    • Anonyymi

      1000e tein Shiba inu kryptolla hyvät voitot
      Ostin viime joulukuussa .
      Toki löytyy kymmenkunta bitcoinia myös.

    • Anonyymi

      Opettelin treidaa ja nykyään teen hyvin voittoa joka kk. N2-3v meni opetella. nykyään treidaan yli 150k tilillä. Aloitin 2.5k Tarkoitus päästä yli 1mil jossain vaiheessa. Alkuvuosina tuli hävittyä helposti yli 12k. Viikko target on noin 5%-10%. Eli noin 7500k-15k.

    • Anonyymi

      Tässä yksi vaihtoehto hajauttamiseen. Nyt kryptovaluutat kuten myös monet osakkeet(kurssit) ovat alhaalla, joten kannattaa aloittaa ja laittaa edes jotain johonkin.

      Itse suosin kotimaisia mm Outokumpu, Nokia, UPM, Sampo ja ulkomaisia Apple, Tesla. Lisäksi uutena mukaan tullut Rheinmetall ja Hensoldt, jotka ovat mm panssarivaunujen ym sotateollisuuden valmistajia.

      Tuolta lisää infoa: https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/sijoitusvinkkeja/

    • Anonyymi

      Naiset aloittivat sijoitustili opinnot pankinjohtaja tittelillä, Ei ole KUin ongelmia puheluita ei saada sivu näytöt ovat mitä sattuu, luulevat omistajansa asikaansa.

    • Anonyymi

      Suosittelen osakesijoittamista tai cryptoihin sijoittamista. Jos aikaa niin opetella treidaamaan esim forex tai cryptoja myös osakkeita. Myöskään koskaan ei kannata rahoja kenellekkään antaa kukaan ei sun puolesta tee sulle tuloa. Kaikki nämä ovat huijausta. Binary optiot ovat gämbläystä joten niihinkään ei kannata aikaa kuluttaa. Jos aikaa treidata suosittelen ottamaan netistä tietoa etsiä (ulkomaalais sivustolta) myöskin turhaa maksaa toisen kursseista. Treidaamisen paras tapa on itse otta selvää ja oppia. Aloittaa demo käyttäjällä esim. Jos ei ole aikaa treidaa niin sijoittaa sitten ja ottaa itse selvää. Itse kun aloitin niin hävisin suurimman osan rahoista kun kuuntelin muita ihmisiä. Nykyään seuraan omaa kaupankäynti stragetia ja pärjään mainiosti.

    • Anonyymi

      -sijoittamisesta, kovin pieneltä kuuluu 200 eur, per osake. Tietenkin nyt on noita romahtaneita jopa centtiosakkeita , ja siellä tuurilla voi tulla hyviä vetoja. Riippuu ihan osaketilistä ja kaukankäyntikuluista, ne kun prosenttimääräisiä ja yleensä on minimikulu. Itse ajattelisin, että sellainen 1000 eur olisi vähimmäissijoitus, mutta en ole enään aktiivinen osakemarkkinoilla ja perehtynyt.
      -jos olet nuori, parasta on usein, osta ja unohda osake,
      -osta yrityksiä, joka on vakavarainen (velaton), tuottaa osinkoa, ja on tulovirtaa, myös huonossakin ajassa, ja sijoita saamasi osingot takaisin firmaan
      -jos olet 20-vuotias, ja sijoitat esim. 3-yritykseen a 3000 eur, jotka täyttävät yllämainitut kriteerin, niin 40-50vuotiaan voit saada todennäköisimmin ostettua asunnon tuotoilla.
      -älä sijoita velkarahalla, sillä jos menetät sijoitamasi summan, sinulle jää sitten velka vain jäljelle
      -edellä mainittuun viitaten, on oltava valmis häviämään myös kaikki, erityisesti, jos alat sijoittamaan rahastoihin
      -tärkeää on muistaa, että pörssi ei ole enää sitä, mitä se oli esim. 30-vuotta sitten, eli reaalitalous ei enää vaikuta kursseihin, vaan algoritmit ja pörssit ovat muuttuneet eräänlaiseksi vedonlyöntialustoiksi, joka ennakoi melkoista "mörkölamaa", jonka jälkeen realiteetit palautuvat normaaleiksi.
      Pitää muistaa, että maailma, jossa ollaan oltu 20-vuotta, on ollut "helppoa" rahastoille ja sijoittajille,, koska raha on ollut ilmaista ja kunhan vain on ollut "hyvä idea" ja sopivat taustahenkilöt, tottakai menestystarinoita on tullut kun rahaa kaadetaan. Tämä näkyy talouslehtien jatkuvasta rummutuksesta "nämä osakkeet ovat "nyt" houkuttelevia" jne. Eli melko epätoivoista, kun lehdetkin ovat eräänlaisia markkinakanavia, joka ruokkii vain ostamaan ja myymään.
      -jos ole aloitteleva, muista, että tulet tekemään vääriä päätöksi, joista sitten opit
      -muista syklit, hyvät kaudet kestää pitempään ja lamat nopeampia, josta seuraa, että kun tulee uusi "sukupolvi" ovat hieman ahneita ja sitten tempautuvat uusiin vedätyksiin ja muotiilmiöihin, kuten bitcoinit jne.
      -en ole rahastoja vastaan, mutta itse en sijoita, miksi sijoittaisin rahastoihin, koska voin sijoittaa suoraan yrityksiin. Miksi maksaisin jollekkin ulkopuoliselle, joka hallinnoi minun rahojani? Rahastot leikkaavat ylituotot itselleen, mutta tappiot realisoituvat asiakkaalle.
      -jos olet 20-30-vuotias, sinulla on aika puolellasi
      -itse sijoitan vain sellaiseen, jonka ymmärrän, kassavirtaa, osingonmaksaja, yritys on velaton
      -lue somea ja lehdistöä taiten ja analyytikkojen osto ja myyntisuositukset voi jättää omaan huomioonsa.
      -seuraa, mitä pääomistajat tekevät ja kuuntele tarkoin juuri "vanhoja pieruja"
      -opi erottamaan aito substanssi ja muista että maisterin paperit, hyvältä kuullostava titteli ja kova palkka eivät korvaa tekemisen kautta syntyvää osaamista ts. relevantein oppi tulee tekemällä
      -muista, että älykkyys on kontekstissä käsillä tekemiseen, jos henkilön osaaminen muodostuu somesta ja netistä ja työ on päätteen näpyttelyä, ymmärtää pian, että henkilöllä ei ole tuntumaa reaalimaailmaan ja pinnan alla olevaan vuorovaiktuksen mosaiikkiin.
      -vältä hypetys
      -jos haet maksimituottoja, silloin olet vähän hukassa , joukon vietävissä ja eräänlainen aropupu
      Itse en enää ole aktiivinen, lähinnä neuvon ystäviäni, muista, että kenelläkään ei ole kristallipalloa, ja varo "varmoja vinkkejä" vaikka kaveri olisi kyseisessä firmassa, käännekohdassa nämä voivat olla juuri pahimpia vinkin antajia....
      -luota vain itseesi ja kerää tietoa niiltä, jotka ovat asioita seuraanneet, älä lähde nuorten menestyjien matkaan, joista monet ovat huumaantuneet onnistumista, kokematta vielä oppiläksyjä markkinoista.

      Muista, että olemme eläneet epänormaalissa ajassa kiitos Eu:n ja erilaisten velkapakettien, jotka ovat juurisyy ongelmille, kuuman perunan vierittämistä vain eteenäpäin ja nykyiset 20-40-vuotiaat, ovat monet tässä illuusiossa vielä mukana,

      Sen takia, voi olla vaikeaa ymmärtää tulevaa, tai siis ihan mahdotonta heillä, vaikka askelmerkit selvät.

      Pörssissä tällä hetkellä ollaan odottavissa tunnelmissa, nyt toivotaan, että korot eivät nouse (Eu:ssa), ja siihen asiantuntijatkin luottavat, koska muutoin Italia ja kumppanit menisivät kriisiin. Tämä tarkoittaa, että meillä ja Eu:ssa hannoitellaan viimeiseen asti korkojen nostoa,. Unohtuu kuitenkin se, että sadut ja todellisuus, kun menevät sekaisin, on huono juttu. Kun korkoja lähdetään nostamaan liian myöhään ja nopeasti, sitten alkaa luova tuho.
      Eli ne yritykset, jotka ovat velkaisia, menevät yksinkertaisesti konkurssiin.
      Itse en seuraan mielenkiinnolla esim. Noho Partnersia, kuinka sijoittajien pinna kestää, kun yrityksellä on yli 300 milj velkaa tuollaisella toimialalla. Eli olenko minä tyhmä vai ovatko siihen sijoittaneet tyhmiä, no aika näyttää....
      Tosin sadutkin joskus päättyvä onnellisesti....

    • Anonyymi

      Hei,

      Alexandria ei huijaa vain asiakkaitaan, mutta myös työntekijöitään.

      Minulle jäi palkkoja maksamatta. Lisäksi koitettiin huijata buukatuissa asiakkaissa, ettei tietyt rajat menisi yli, koska muuten alexandria olisi joutunut maksamaan enemmän palkkaa. Heidän sijoitusneuvojansa sitten peruuttavat tai ilmoittavat ettei asiakas ollut kelvollinen. Näin Alexandri pankkiiriliike jättää palkkoja maksamatta.

      Lisäksi lupaillaan sijoitusneuvojan paikkoja, vaikka nykyisilläkään neuvojilla ei ole tarpeeksi asiakkaita.

      ALEXANDRIA PANKKIIRILIIKE ON HUIJAUSTA JA KANNATTAA KIERTÄÄ KAUKAA.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä on tuttu, tein viikossa tonnin ja seuraavassa hävisin kaksi. Oma moka, tosin..

        Nyt olen jo kuivilla ja suosittelen myös jokaista luku-ja laskutaitoista hommaamaan jonkun cryptosijoituksen. Nämä ovan tulevaisuuden valuuttaa, eittämättä.

        Tuossa Crypto com:n tarjoamassa on se hyvä, et se on yksinkertainen käyttää. Lisäksi siinä saa vähintään 1% bonusta jokaisesta ostoksesta jonka kortilla tekee. Mm kun Carunan sähkölaskun maksaa kortin kautta niin saa hiukan takaisin ”sähkö-johdannaisista”.

        Suosittelen!
        -Tauno Niska

        Tässä alla vielä linkkiä parille sivustolle, jossa asiasta lisää. Googlettamalla löydät myös paljon lisää tietoa asiasta, myös kotimaisella.

        https://kokemuksia-crypto-visa-kortista.webnode.fi/

        https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tuttu, tein viikossa tonnin ja seuraavassa hävisin kaksi. Oma moka, tosin..

        Nyt olen jo kuivilla ja suosittelen myös jokaista luku-ja laskutaitoista hommaamaan jonkun cryptosijoituksen. Nämä ovan tulevaisuuden valuuttaa, eittämättä.

        Tuossa Crypto com:n tarjoamassa on se hyvä, et se on yksinkertainen käyttää. Lisäksi siinä saa vähintään 1% bonusta jokaisesta ostoksesta jonka kortilla tekee. Mm kun Carunan sähkölaskun maksaa kortin kautta niin saa hiukan takaisin ”sähkö-johdannaisista”.

        Suosittelen!
        -Tauno Niska

        Tässä alla vielä linkkiä parille sivustolle, jossa asiasta lisää. Googlettamalla löydät myös paljon lisää tietoa asiasta, myös kotimaisella.

        https://kokemuksia-crypto-visa-kortista.webnode.fi/

        https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/

        Laitoin eilen 350€ kiinni tähän 6kk ajaksi ja sain 1% cashbackin kortin ostoksille ja ilmaisen spotifyn 6kk. Nyt arvo noussut vuorokauden aikana 15%. Olipa hyvä ajoitus 😅 Olisko kryptojen pohjat nyt nähty ja nousu alkamassa 🤔
        Harkitsen tota 3500€ visaa. Sais ilmaisen netflix 6kk ja vuosiksi eteenpäin ilmaisen loungekey lentokentille. Jos enempi matkustelee ja varsinkin jos on vaihtolentoja niin maksaa itsensä äkkiä takaisin. Samalla pientä luksusta reissuille 👍🏽


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin eilen 350€ kiinni tähän 6kk ajaksi ja sain 1% cashbackin kortin ostoksille ja ilmaisen spotifyn 6kk. Nyt arvo noussut vuorokauden aikana 15%. Olipa hyvä ajoitus 😅 Olisko kryptojen pohjat nyt nähty ja nousu alkamassa 🤔
        Harkitsen tota 3500€ visaa. Sais ilmaisen netflix 6kk ja vuosiksi eteenpäin ilmaisen loungekey lentokentille. Jos enempi matkustelee ja varsinkin jos on vaihtolentoja niin maksaa itsensä äkkiä takaisin. Samalla pientä luksusta reissuille 👍🏽

        Huomasitteko Crypto.comin Qatarin mm-kisojen mainoksista?

        Alempana suosittelulinkkini, sillä saamme kumpikin 25$ puhdasta rahaa kun rekisteröidyt ja laitat sinne 350€ sisään.

        Ensin voi hommata ilmaiskortinkin ja sit myöhemmin päivittää tohon jos ei heti rohkene. Mä laitoin samantien rahat, sillä jos nousu nyt alkaa voi sijoitettu 350€ olla puolen vuoden päästä hyvinkin 1000€. Tai vaikka 3500€ > 35000€ Saapi nähdä..

        Linkistä 25$ >> Use my referral link https://crypto.com/app/a7n6cz6744 to sign up for Crypto.com and we both get $25 USD :)


    • Anonyymi

      Sijoita Japaniin!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sijoittamisessa pitää tajuta muutama tärkeä asia.
      osakesijoittamisessa ja virtualirahasijoittamisessa pätee se sääntö että voitto tulee aina jonkun toisen häviämisestä, kuvion ulkopuolista rahaa ei tule muuten kuin ostojen yhteydessä eli joku maksaa enemmän kuin myyjä.
      Tappio tulee siitä kun joutuu myymään halvemmalla kuin olet ostanut ja se luo mahdollisuuden toiselle tehdä voittoa.

      Poikkeus on osakkeissa joissa on mukana myös osinko, joka ei tietenkään ole taattu ja osingon makuun vaikuttaa yrityksen tulostilanne ja päätökset.

      Esim. suomen pankki ei kykene enään moneen vuoteen maksamaan osinkoa valtiolle.

      Tuo totuus voitoista yritetään häivyttää ja keskustelut tukahduttaa kun ei haluta että ihmiset ihan oikeasti tiedostavat ongelmaa.
      Siksi sanotaankin että pörssiin ja kryptoihin sijoitetaan vain sellaista rahaa jonka on valmis häviämään.

    • Anonyymi

      Sijoitusvinkkejä pörssiin, kokemuksia mm puolustusvälineteollisuuteen sijoittamisesta. Lisäksi löytyy tietoa ja kokemusperäistä ohjeistusta kryptovaluutan turvalliseen aloittamiseen Crypto.com ja Plutus -sovelluksien välityksellä. Löydät myös etukoodit jos ajattelet hyödyntää edellä mainittujen firmojen visa-korttien hyödyt. Cryptolla löytyy mm houkutteleva lentokenttien Loungeen pääsy ja paljon muuta.

      Tuolta lisää:
      https://vaurastuviisaasti.webnode.fi/

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Omaan vaimoon kannattaa sijoittaa, silloin elämä on kunnossa ja pyyhkii hyvin🥰

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe