Ylinopeusraja? 10%, 10km/h ?

80 -> 88

Sain kameravalvonnasta rikesakon, nopeutta 80 alueella oli 88. Olen aina LUULLUT että ylinopeutta saa olla 10% ilman että sakkoja tulee, mutta toki kotiini tullut kirje kertoo nyt ihan muuta. Onko kenelläkään varmaa, lakiin pohjautuvaa tietoa että mikä se virallinen ylinopeuden raja on? Googlettelin jo asiaa mutta tuntuu olevan kovin eriäviä mielipiteitä ihmisillä, ja kiinnostaa nyt ihan fakta eikä mielipiteet. Joidenkin mukaan laki sanoo että ylinopeutta on jo 1km/h ylitys, siis laitonta, sakotettavaa ylinopeutta.

38

3030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoli 24???????????????

      Hah hah haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • Nimetön

      Nopeusrajoutukset kertovat maksiminopeuden, joten 1km/h ylityskin on ylinopeutta. Yleensä pienistä ylinopeuksista ei sakoteta, mutta nollatoleranssikampanjoissa pienemistä lähetetään kirjallinen huomautus ja vähänkin selkeämmistä sakko. 1km/h ylityksestä sakottaminen saattaisi kaatua oikeudessa, jos tutkassa olisi vähänkin mittavirhettä.

      • Alkup.

        Kyllähän sen tietenkin järki sanoo, että ylinopeutta se on se yksikin kilometri. Mutta olen tosiaan aina vaan luullut, että sakotettava raja on sitten jotain ihan muuta.

        No, pitääpä pitää tämä sitten vastaisuudessa mielessä tuossa Pohjois-Haagan kohdilla. :)


    • niinkuin se

      luetaan. Itse en lakikirjaa ala asian vuoksi tavaamaan mutta poliisi on asiasta sanonut näin että kilometrinkin ylitys on ylinopeus. Partion puuttumiskynnystä se vielä tuskin ylittää mutta kameravalvonta on eri juttu. Eikös taannoin jossain Turuntiellä ollut taannoin tehovalvonta nimenomaan kameroilla jota toitotettiin isosti ja puuttumiskynnys oli nimenomaan juuri tämä kilometrin ylitys.
      Ihan vielä kysyn tähän loppuun että mitä siinä nopeusrajoitusmerkissä ne numerot kertoo? Olisiko suurin sallittu nopeus? Eri asia on kuinka moni niitä orjallisesti noudattaa.

      • The Rat

        Ongelma nopeusrajoitusten nollatoleranssissa on pitkälti sama kuin liikennevalojen punaisia päin ajamisessa.

        Yleensä kotimaassa on valot säädetty siten, että kun punaiset syttyvät suuntaan A, on vielä muutaman sekunnin varoaika, ennen kuin suunnalle B syttyy vihreät. Tämän varoajan lisäksi tulee tietysti normaali reaktioaika. Idea on sujuvan liikenteen kannalta täysin järjetön ja niinpä sitten "vanhoilla vihreillä" (tai oikeastaan vanhoilla keltaisilla) ajellaan aika surutta... Ja miksipä ei, onhan valot säädetty sitä silmällä pitäen.

        Sama koskee nopeusrajoituksia. Ne on säädetty selvästi alakanttiin olettaen, että suurin osa kuskeista ajaa kuitenkin vähän yli. Siksipä poliisilla olikin ennen epävirallinen noin 15 km/h toleranssi rajoituksiin, vaan kameroillapa ei ole. Nollatoleranssi on minusta ehdottomasti järkevä, mutta samalla nopeusrajoituksen pitäisi nostaa vastaavalle tasolle, eli yleensä 30=>40, 40=>50-60, 50=>60, 80=>100, 100=>120 ja 120=>140. Valitettavasti nuo yläpään muutokset vaatisivat muutoksia lakiin, joten niitä on turha odottaa ihan hetkessä, ja alapäähän ei kosketa, koska se loukkaisi seksuaalista itsemääräämisoikeutta tai helpottaisi kaupunkiliikennettä.

        Että kusessa ollaan.


      • väitteitä
        The Rat kirjoitti:

        Ongelma nopeusrajoitusten nollatoleranssissa on pitkälti sama kuin liikennevalojen punaisia päin ajamisessa.

        Yleensä kotimaassa on valot säädetty siten, että kun punaiset syttyvät suuntaan A, on vielä muutaman sekunnin varoaika, ennen kuin suunnalle B syttyy vihreät. Tämän varoajan lisäksi tulee tietysti normaali reaktioaika. Idea on sujuvan liikenteen kannalta täysin järjetön ja niinpä sitten "vanhoilla vihreillä" (tai oikeastaan vanhoilla keltaisilla) ajellaan aika surutta... Ja miksipä ei, onhan valot säädetty sitä silmällä pitäen.

        Sama koskee nopeusrajoituksia. Ne on säädetty selvästi alakanttiin olettaen, että suurin osa kuskeista ajaa kuitenkin vähän yli. Siksipä poliisilla olikin ennen epävirallinen noin 15 km/h toleranssi rajoituksiin, vaan kameroillapa ei ole. Nollatoleranssi on minusta ehdottomasti järkevä, mutta samalla nopeusrajoituksen pitäisi nostaa vastaavalle tasolle, eli yleensä 30=>40, 40=>50-60, 50=>60, 80=>100, 100=>120 ja 120=>140. Valitettavasti nuo yläpään muutokset vaatisivat muutoksia lakiin, joten niitä on turha odottaa ihan hetkessä, ja alapäähän ei kosketa, koska se loukkaisi seksuaalista itsemääräämisoikeutta tai helpottaisi kaupunkiliikennettä.

        Että kusessa ollaan.

        Vai on nopeusrajoitukset säädetty alakanttiin tuollaisen syyn takia. Saiskos tälle aivopierulle perusteluja edes näön vuoksi?


      • The Rat
        väitteitä kirjoitti:

        Vai on nopeusrajoitukset säädetty alakanttiin tuollaisen syyn takia. Saiskos tälle aivopierulle perusteluja edes näön vuoksi?

        Muutama helppo peruste/testi:
        1. Mene ajamaan autolla hyvällä kelillä ja kevyen liikennemäärän aikaan maantielle. Mieti, tuntuuko siltä, että nopeusrajoitukset voisi ylittää turvallisesti vaikka 20 km/h arvolla. Yritä olla nukahtamatta.
        2. 90% autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta. Kyllä tämä tiedetään muuallakin kuin tällä palstalla.
        3. Nopeusrajoituksia on laskettu jatkuvasti viime aikoina vedoten parantuvaan liikenneturvallisuuteen (joskaan tämä ei ole näkynyt tilastoissa). Yhdistettynä kohtaan kaksi, on johtopäätös aika selvä.

        Nopeusrajoitus on siis 80 km/h paikassa X, jotta suurin osa ihmisistä ajaisi alle satasta. Ihan kiva, mutta samaan oltaisiin päästy pistämällä nopeusrajoituksesi 100 ja ottamalla käyttöön nollatoleranssi.


      • kiitos nauruista!
        The Rat kirjoitti:

        Muutama helppo peruste/testi:
        1. Mene ajamaan autolla hyvällä kelillä ja kevyen liikennemäärän aikaan maantielle. Mieti, tuntuuko siltä, että nopeusrajoitukset voisi ylittää turvallisesti vaikka 20 km/h arvolla. Yritä olla nukahtamatta.
        2. 90% autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta. Kyllä tämä tiedetään muuallakin kuin tällä palstalla.
        3. Nopeusrajoituksia on laskettu jatkuvasti viime aikoina vedoten parantuvaan liikenneturvallisuuteen (joskaan tämä ei ole näkynyt tilastoissa). Yhdistettynä kohtaan kaksi, on johtopäätös aika selvä.

        Nopeusrajoitus on siis 80 km/h paikassa X, jotta suurin osa ihmisistä ajaisi alle satasta. Ihan kiva, mutta samaan oltaisiin päästy pistämällä nopeusrajoituksesi 100 ja ottamalla käyttöön nollatoleranssi.

        Aivopierua näköjään seurasi kolme kökkärettä paskaa :D

        Jännää miten tuota "90% autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta" hoetaan ikäänkuin mantraa. Tämä tietty johtuu siitä, että 90% prosenttia autoilijoista on myöntänyt joskus ajaneensa ylinopeutta. Asioita on kiva vääristellä jos ei muuhunkaan pystytä...


      • The Rat
        kiitos nauruista! kirjoitti:

        Aivopierua näköjään seurasi kolme kökkärettä paskaa :D

        Jännää miten tuota "90% autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta" hoetaan ikäänkuin mantraa. Tämä tietty johtuu siitä, että 90% prosenttia autoilijoista on myöntänyt joskus ajaneensa ylinopeutta. Asioita on kiva vääristellä jos ei muuhunkaan pystytä...

        Onko sinulla kenties joku vaihe päällä? Ajattelin vain, että jos ainut viestiesi sisältö on muiden keskustelijoiden haukkuminen, niin ikävältähän se pidemmän päälle varmaan alkaa tuntumaan.


      • vaihetta ole
        The Rat kirjoitti:

        Onko sinulla kenties joku vaihe päällä? Ajattelin vain, että jos ainut viestiesi sisältö on muiden keskustelijoiden haukkuminen, niin ikävältähän se pidemmän päälle varmaan alkaa tuntumaan.

        Näin typerän kommentin, pyysin siihen perusteluja, enkä saanut sellaisia. Ei ole minun syyni jos kommentin esittäjä tuntee itsensä sellaisen jälkeen tyhmäksi, vaikka varmasti olet jo sellaiseen tottunut.


      • Mestaaja1
        The Rat kirjoitti:

        Muutama helppo peruste/testi:
        1. Mene ajamaan autolla hyvällä kelillä ja kevyen liikennemäärän aikaan maantielle. Mieti, tuntuuko siltä, että nopeusrajoitukset voisi ylittää turvallisesti vaikka 20 km/h arvolla. Yritä olla nukahtamatta.
        2. 90% autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta. Kyllä tämä tiedetään muuallakin kuin tällä palstalla.
        3. Nopeusrajoituksia on laskettu jatkuvasti viime aikoina vedoten parantuvaan liikenneturvallisuuteen (joskaan tämä ei ole näkynyt tilastoissa). Yhdistettynä kohtaan kaksi, on johtopäätös aika selvä.

        Nopeusrajoitus on siis 80 km/h paikassa X, jotta suurin osa ihmisistä ajaisi alle satasta. Ihan kiva, mutta samaan oltaisiin päästy pistämällä nopeusrajoituksesi 100 ja ottamalla käyttöön nollatoleranssi.

        Asiahan riippu tietenkin kokonaan siitä, onko kuski fiksu vai tyhmä. Jos on fiksu noudattaa liikennesääntöjä jos tyhmä ei noudata. Tostahan voisi päätellä, että voit myös ottaa mutaman huikan ennen ajamista. Kato jos on 10% kännissä niin voisi ajaa.

        Hei, jos ajat et ota on aivan sama kun jos ajat et aja ylinopeutta.
        Itse ei koskaan ollut ongelmia nopeuden kanssa, kun laittaa säätimen päälle ei tule ongelmia.


      • The Rat
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Asiahan riippu tietenkin kokonaan siitä, onko kuski fiksu vai tyhmä. Jos on fiksu noudattaa liikennesääntöjä jos tyhmä ei noudata. Tostahan voisi päätellä, että voit myös ottaa mutaman huikan ennen ajamista. Kato jos on 10% kännissä niin voisi ajaa.

        Hei, jos ajat et ota on aivan sama kun jos ajat et aja ylinopeutta.
        Itse ei koskaan ollut ongelmia nopeuden kanssa, kun laittaa säätimen päälle ei tule ongelmia.

        On sinullakin määritelmät fiksulle ja tyhmälle.

        Mutta joo... Kyllähän minä ajan hieman ylinopeutta ja saatanpa hypätä rattiin muutaman huikan ottaneena. Viimeksikin vihelsin 0,24 promillea...

        Alkoholin ja ylinopeuden rinnastaminen on kuitenkin hieman ontuvaa, ainakin meidän tyhmien ihmisten mielestä. Katsos, useimmissa autoissa on sellainen poljin, jota painamalla ylinopeus vähenee huomattavasti, saattaapa kadota kokonaankin. Sen sijaan sellaista poljinta en vielä ole tavannut, jota painamalla ne promillet katoaisivat uloshengitetystä ilmasta (tai ehkä mielummin verestä). Yritän tässä nyt vain tehdä sitä eroa, että pystyn säätelemään nopeuttani tilannekohtaisesti, mutta kännitilan säätely on huomattavasti hankalampaa ja varsinkin hitaampaa.

        > Itse ei koskaan ollut ongelmia nopeuden kanssa

        Itsellänikään ei koskaan ole ollut ongelmia nopeuden kanssa. Vakkarin kanssa tulee joskus ajettua lujempaa kuin muuten (kun ei tuo vakkarin poisotto ole ihan yhtä automaattinen tapaus kuin jalan nosto kaasulta), mutta ei siitäkään varsinaista vaaraa ole päässyt syntymään... Vakkari sopii kyllä erittäin hyvin käytettäväksi kevyen liikennemäärän tapauksissa. Ruuhkissa sen käyttö on turhaa, kun koko ajan pitää kuitenkin nopeutta sovittaa edellämenijöiden mukaan (sitten ovat tietysti ne kusipäät, jotka ajavat ruuhkassakin vakkari päällä - muttei heistä nyt tässä).


      • Mestaaja1
        The Rat kirjoitti:

        On sinullakin määritelmät fiksulle ja tyhmälle.

        Mutta joo... Kyllähän minä ajan hieman ylinopeutta ja saatanpa hypätä rattiin muutaman huikan ottaneena. Viimeksikin vihelsin 0,24 promillea...

        Alkoholin ja ylinopeuden rinnastaminen on kuitenkin hieman ontuvaa, ainakin meidän tyhmien ihmisten mielestä. Katsos, useimmissa autoissa on sellainen poljin, jota painamalla ylinopeus vähenee huomattavasti, saattaapa kadota kokonaankin. Sen sijaan sellaista poljinta en vielä ole tavannut, jota painamalla ne promillet katoaisivat uloshengitetystä ilmasta (tai ehkä mielummin verestä). Yritän tässä nyt vain tehdä sitä eroa, että pystyn säätelemään nopeuttani tilannekohtaisesti, mutta kännitilan säätely on huomattavasti hankalampaa ja varsinkin hitaampaa.

        > Itse ei koskaan ollut ongelmia nopeuden kanssa

        Itsellänikään ei koskaan ole ollut ongelmia nopeuden kanssa. Vakkarin kanssa tulee joskus ajettua lujempaa kuin muuten (kun ei tuo vakkarin poisotto ole ihan yhtä automaattinen tapaus kuin jalan nosto kaasulta), mutta ei siitäkään varsinaista vaaraa ole päässyt syntymään... Vakkari sopii kyllä erittäin hyvin käytettäväksi kevyen liikennemäärän tapauksissa. Ruuhkissa sen käyttö on turhaa, kun koko ajan pitää kuitenkin nopeutta sovittaa edellämenijöiden mukaan (sitten ovat tietysti ne kusipäät, jotka ajavat ruuhkassakin vakkari päällä - muttei heistä nyt tässä).

        En nyt viitsi noihin muihin ....... kommentteihin vastata, mutta totean tosin noista vakkareista että niitäkin on hyviä ja huonoja. Mullaa oli Volvossa tosi hankala vakkari mutta kun vaihdoin oikeaan autoon(jenkki) niin kyllä on helppoa ja luotettavaa, ei tarvii kun nappia painella niin nopeus pysyy sellaisena kun haluaa. Oikeasaa olet noiden ruuhkassa vakkari päälä ajelevien suhteen. Toisaalta minua ainakin ottaa päähän sellainen asia, että kun ajelen joka vkl mökilta kotiin ja ei ole paljon liikennettä laitan vakkarin päälle nopeuden mukaan, sitten kun eteen tulee hitaampi ajoneuvo ja pitäisi ohittaa, niin eikös sieltä juuri puske niitä vasemman kaistan kahjoja jotka luulee että se 10 % ylitys on sallittua. No sitten vaan taas nappeja painelemaan ja odottamaan että pääsee ohi, mutta jos ehdin itse sille ohituskaitalle ennen takaa tulevia ja ajelen sitä oikeaa nopeutta, niin eikös jo valot vilku takana ja aivan puskurissa vielä.
        No lopuksi lause mitä kuulin radiosta viime kesänä liikkuvan poliisin kertomana: Kun liikenne menee tiellä suurinta sallittua nopeutta, ei kenelläkään ole ohitus tarvetta!


      • The Rat
        Mestaaja1 kirjoitti:

        En nyt viitsi noihin muihin ....... kommentteihin vastata, mutta totean tosin noista vakkareista että niitäkin on hyviä ja huonoja. Mullaa oli Volvossa tosi hankala vakkari mutta kun vaihdoin oikeaan autoon(jenkki) niin kyllä on helppoa ja luotettavaa, ei tarvii kun nappia painella niin nopeus pysyy sellaisena kun haluaa. Oikeasaa olet noiden ruuhkassa vakkari päälä ajelevien suhteen. Toisaalta minua ainakin ottaa päähän sellainen asia, että kun ajelen joka vkl mökilta kotiin ja ei ole paljon liikennettä laitan vakkarin päälle nopeuden mukaan, sitten kun eteen tulee hitaampi ajoneuvo ja pitäisi ohittaa, niin eikös sieltä juuri puske niitä vasemman kaistan kahjoja jotka luulee että se 10 % ylitys on sallittua. No sitten vaan taas nappeja painelemaan ja odottamaan että pääsee ohi, mutta jos ehdin itse sille ohituskaitalle ennen takaa tulevia ja ajelen sitä oikeaa nopeutta, niin eikös jo valot vilku takana ja aivan puskurissa vielä.
        No lopuksi lause mitä kuulin radiosta viime kesänä liikkuvan poliisin kertomana: Kun liikenne menee tiellä suurinta sallittua nopeutta, ei kenelläkään ole ohitus tarvetta!

        Suosittelen ohituskaistaosuudella ohitukseen, että nostat nopeutta hetkellisesti sellaiset 20 km/h. Siis jos ohitat. Onhan se laitonta, mutta parantaa turvallisuutta huomattavasti, kun koko jono (tai ainakin paljon useampi) ehtii tulpasta ohi siinä missä se on turvallisinta, eikä seuraavassa mutkassa, tms.

        Olen kyllä kuullut huhuja, että jotkut poliisit rahastavat tutkan kanssa ohituskaistan päässä, mutta enpä ole vielä (onneksi) tavannut. Jos tulee vastaan, pitää kai vain maksaa siitä ilosta, että on auttanut muita sujuvaan ja turvalliseen liikennöintiin.

        Ja vakkarista vielä, ainakin siinä jota yleensä tulee käytettyä, vakkari ei napsahda pois päältä, jos polkaisee kaasua. Eli ohituksen jälkeen kun nostaa jalan kaasulta, palataan takaisin siihen asetettuun nopeuteen.


      • Herra pyhyimykseltä
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Asiahan riippu tietenkin kokonaan siitä, onko kuski fiksu vai tyhmä. Jos on fiksu noudattaa liikennesääntöjä jos tyhmä ei noudata. Tostahan voisi päätellä, että voit myös ottaa mutaman huikan ennen ajamista. Kato jos on 10% kännissä niin voisi ajaa.

        Hei, jos ajat et ota on aivan sama kun jos ajat et aja ylinopeutta.
        Itse ei koskaan ollut ongelmia nopeuden kanssa, kun laittaa säätimen päälle ei tule ongelmia.

        Jos syyllistyy hetkelliseen ylinopeuteen ei tarkoita, että on rattijuoppo, veronkiertäjä, pedofiili ja muu rikollinen. Paras lopettaa elvistely ja yrittää jotain ymmärtääkkin.


      • ....
        Herra pyhyimykseltä kirjoitti:

        Jos syyllistyy hetkelliseen ylinopeuteen ei tarkoita, että on rattijuoppo, veronkiertäjä, pedofiili ja muu rikollinen. Paras lopettaa elvistely ja yrittää jotain ymmärtääkkin.

        Olet kuitenkin samassa porukassa...


      • Mestaaja1
        The Rat kirjoitti:

        Suosittelen ohituskaistaosuudella ohitukseen, että nostat nopeutta hetkellisesti sellaiset 20 km/h. Siis jos ohitat. Onhan se laitonta, mutta parantaa turvallisuutta huomattavasti, kun koko jono (tai ainakin paljon useampi) ehtii tulpasta ohi siinä missä se on turvallisinta, eikä seuraavassa mutkassa, tms.

        Olen kyllä kuullut huhuja, että jotkut poliisit rahastavat tutkan kanssa ohituskaistan päässä, mutta enpä ole vielä (onneksi) tavannut. Jos tulee vastaan, pitää kai vain maksaa siitä ilosta, että on auttanut muita sujuvaan ja turvalliseen liikennöintiin.

        Ja vakkarista vielä, ainakin siinä jota yleensä tulee käytettyä, vakkari ei napsahda pois päältä, jos polkaisee kaasua. Eli ohituksen jälkeen kun nostaa jalan kaasulta, palataan takaisin siihen asetettuun nopeuteen.

        Olen todella pettynyt,luulin ihan tosissani että keskustelen jonkin fiksun kanssa, mutta oletkin juuri tuollainen omia lakeja noudattava "lainsuojaton".
        Katkaisen keskustelun täällä tähän, täällä tänään Aarnemies Porkkakoski yli 50.000 km/vuodessa.


      • The Rat
        Mestaaja1 kirjoitti:

        Olen todella pettynyt,luulin ihan tosissani että keskustelen jonkin fiksun kanssa, mutta oletkin juuri tuollainen omia lakeja noudattava "lainsuojaton".
        Katkaisen keskustelun täällä tähän, täällä tänään Aarnemies Porkkakoski yli 50.000 km/vuodessa.

        Jos fiksuutesi määritelmään todellakin kuuluu ehdoton lainkuuliaisuus, niin enpä voi väittää fiksu olevani.

        Hmm... Tässä olisi tietysti paikka natsikortille, mutta jätettäköön vetämättä.

        Niin, minulle siis laki on jossain kolmannella sijalla tuolla liikenteessä. Edellään turvallisuus ja sujuvuus. Siinä mielessä tilanne on hyvä, että laki tähtää muun muassa turvallisuuteen ja sujuvuuteen, joten emme hirveän usein ole törmäyskurssilla (mainitsemani ohitustilanne sellainen esimerkiksi on).

        Mutta jos keskusteluhalut katosivat, niin eipä muuta sitten. Hyvää viikonloppua vaan.


      • The Rat
        .... kirjoitti:

        Olet kuitenkin samassa porukassa...

        Kaikkihan sitä samaa porukkaa ollaan. Ihmisiä kai kaikki...


      • ole pelkkiä
        The Rat kirjoitti:

        Suosittelen ohituskaistaosuudella ohitukseen, että nostat nopeutta hetkellisesti sellaiset 20 km/h. Siis jos ohitat. Onhan se laitonta, mutta parantaa turvallisuutta huomattavasti, kun koko jono (tai ainakin paljon useampi) ehtii tulpasta ohi siinä missä se on turvallisinta, eikä seuraavassa mutkassa, tms.

        Olen kyllä kuullut huhuja, että jotkut poliisit rahastavat tutkan kanssa ohituskaistan päässä, mutta enpä ole vielä (onneksi) tavannut. Jos tulee vastaan, pitää kai vain maksaa siitä ilosta, että on auttanut muita sujuvaan ja turvalliseen liikennöintiin.

        Ja vakkarista vielä, ainakin siinä jota yleensä tulee käytettyä, vakkari ei napsahda pois päältä, jos polkaisee kaasua. Eli ohituksen jälkeen kun nostaa jalan kaasulta, palataan takaisin siihen asetettuun nopeuteen.

        huhuja tutkan kanssa rahastus. On omakohtaista kokemusta.


    • luulla...

      Ylinopeuden raja menee siinä tienvarren tikkariin merkityn lukeman kohdalla. Käytännössä poliisi harvemmin sakottaa aivan pienistä ylityksistä, mutta lain mukaan se kyllä on mahdollista.

      "Sallitusta" ylityksestä on eriäviä mielipiteitä, koska mitään sallittua ylitystä ei ole laissa määritelty. Nopeusvalvontaa suorittavia poliiseja toki ohjeistetaan epävirallisilla puuttumiskynnyksillä, mutta nuokin ovat tilannekohtaisia.

    • Warkauden ...

      mac cloud haluaa sakottaa jo miinus toleranssilla, joillakin on todellisuuden tajua.

    • jos ei ylity tarpeeksi

      Rajaahan kiristetään jos rahantulo kangertelee.
      Näinhän se rahankeräys toimii Suomessa, turha olla liian kiltti raja siinä vaan tiukkenee.

    • sehän on

      1 km/h yli on ylitys.
      Partioilla rajat vaihtelee, riippuen mielialasta, kiireestä ja kelistä jne.

      Tolpissa on taas eri virityksiä, 0-toleranssi tiellä oli 4km/h raja kirjeelle (kun 3km/h ovat ilmoittaneet kamerasydeemin tarkkuudeksi, jonka vähentänevät mitatusta nop.), sitten riippuu nop.rajoituksesta ja kameran sijoituspaikasta missä menee kuvanoton raja ja missä menee muistutuksen ja maksumuistutuksen raja...

      • Kallonkutistaja1

        Ja tiedän tapauksen, jossa ylinopeussakko oli tullut yhden km/h:n ylityksestä. Osansa siinä tilanteessa oli tosin vääränlaisella suojatiekäyttäytymisellä, mutta ylinopeudesta se sakko oli kirjoitettu.


    • mukaan

      92-94kmh

      vittu mikä peelo , tollaset likenteen vaarantajat tuomiolle vaan ja kortti auto pois

      • Autolla ajaminen on mukavaa

        15 km/h ylinopeus ei liikennettä vaaranna vielä millään tavalla, jos ajat 128 km/h ja osut toiseen autoon se on vasta liikenteen vaarantamista.


    • juttu....

      Täällä on moni tiennyt, että 10% ylitys on sallittu. Väittänyt tuollaista jopa lailliseksi.

      Onkohan noista yhdessäkään tarpeeksi miestä tulla tänne nyt myöntämään, etteivät ole tienneet vaan pelkästään luulleet?

      • pitäisi ajatella tästä..

        Tällainen oli joskus jo lopetetulla poliisin
        kysymyksiä palstalla:

        Kysymys poliisille (lyhennetty):
        Usein työmatkaliikenteessä liikennevirta etenee ylinopeudella, koska jos noudattaa nopeusrajoitusta, niin 90% autoista ajaa lopulta ohi.
        Vaikka nopeus ei oleellisesti poikkeaisikaan, niin ohitustarve ainakin on voimakas.
        Pitäisikö siis reilusti vaan ajaa jonon mukana, vaikka mittarissa olisikin 5 ... 10 km/h?

        Poliisi vastaa:
        Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Pääsääntö on, että nopeusrajoituksia tulee noudattaa ja omien taitojensa mukaan ajaa.

        n.n
        Ylikonstaapeli
        Tampere pl


      • yleensä

        80 km/h alueella yli 90 km/h, ei ole liikkuvia kiinnostanut, mutta kamera-alueella en aja, kameroilla kun on aikaa napsia kuvia toisin kuin liikkuvilla ei ole aikaa pysäytellä (satasen alueella 120 ei vielä liikkuvia kiinnosta). Ja taajamissa ei tietenkään ajeta kuin korkeintaan viisikilometriä yli sallitun.


    • Kallonkutistaja1

      Mitään virallista puuttumisrajaa ei ole. Käytännössä pienimmän sakotusrajan määrittää laitteiden tarkkuudelle "sallittu" toleranssi. Olen joskus nähnyt jonkinlaisen listan, jossa poliisi kertoi puuttumisrajoista. Ainut, mikä siitä on jäänyt mieleen, on, että moottoritiellä 120:n alueella puuttumiskynnys oli silloin 135km/h. Mutta silti voisi olla vaikea saada oikeudessa oikeutta puolelleen, jos sakon on saanut moottoritiellä 125:n nopeudesta.

      • The Rat

        Tuossa esimerkissäsi 125@120 ei oikein voisi vedota siihen, että olisi lakia noudattanut. Mutta minusta tuossa voi vedota kansalaisten yhdenvertaisuuteen lain edessä. Samoista rikkeistä pitäisi saada samat rangaistukset. Eihän voi olla niin, että joillakin tieosuuksilla sakotusraja on alempi kuin toisilla... Sehän asettaisi ihmiset eriarvoiseen asemaan lain kanssa asuinseudusta riippuen.

        Tätä ei ehkä kuitenkaan kannata ottaa puheeksi, ottaisivat vain nollatoleranssin käyttöön kaikilla tolppateillä ja poliisien tutkilla... Sitten voitaisiin taas ihastella, kuinka turvallisuus paranee, vaikka onnettomuuksia vähän enemmän tapahtuukin, tms. :)


      • Kyllä se oli vielä muutama vuosi sitten poliisin sivuilla selvästi sanottu ja se oli niin, että taajamissa 5 km/h ja muualla 10%. Tuo sitten poistettiin sieltä jostain syystä.


    • ei-luottamusmies

      Niin se on. Ei kannata yhtää ylittää nopeusrajoitusta, koska sakko saattaa rapsahtaa missä vaan.

      Itse en luota autoni nopeusmittariin sen vertaa, että ajaisin edes mittarin mukaan suurinta sallittua. Olen ottanut tavakseni ajaa *vähintään* 5 km/h alle mittarin näyttämän. Siis jos tiellä on rajoitus 80 km/h, ajan varmuuden vuoksi korkeintaan 75 km/h. Ei ainakaan tule sakkoa. En luota lainkaan mihinkään teknisiin laitteisiin, en nopeusmittariin, en liikennekameraan, en poliisin tutkaan. Varmuus on aina parasta.


      Muut saa mennä ohi jos huvittaa.

    • autoja omistava veroalamainen

      Täällä autoilijoita kyykyttävässä autoilun kehitysmaassa on poliisilla ja tullilla (jopa lakiin perustumatonta) mielivaltaa, valitettavasti.

    • gbrre

      1 km yli suurimman sallitun nopeuden.
      Nollatoleranssi on nollatoleranssi.

      • minä vaan

        olen vauhtini määrittänyt eli ne auton nopeusmittaritkin pukkaa valehtelemaan.omassa näyttää 8km/h liikaa eli mittarin mukaan olen ajanut 90km/h 80nopeusrajoitusalueella eli 2km/h tunnissa ylinopeutta eikä peltipoliisit oo räppiny kun edellä ajavista kuvia.silti siellä jostain syystä tulee porukkaa "perä edellä" vastaan vaikka varmasti ajavat tuon samaisen tarkistustolpan ohitse harva se päivä.missä lienee vika?tietysti turvallisinta on jos kaikki ajavat sen mukaan mihinkä taidot riittää mutta antakaa silloin tietä nopeammille!


      • hitaasti kiiruhtaja
        minä vaan kirjoitti:

        olen vauhtini määrittänyt eli ne auton nopeusmittaritkin pukkaa valehtelemaan.omassa näyttää 8km/h liikaa eli mittarin mukaan olen ajanut 90km/h 80nopeusrajoitusalueella eli 2km/h tunnissa ylinopeutta eikä peltipoliisit oo räppiny kun edellä ajavista kuvia.silti siellä jostain syystä tulee porukkaa "perä edellä" vastaan vaikka varmasti ajavat tuon samaisen tarkistustolpan ohitse harva se päivä.missä lienee vika?tietysti turvallisinta on jos kaikki ajavat sen mukaan mihinkä taidot riittää mutta antakaa silloin tietä nopeammille!

        Poliisn oma virheraja kiinteissä nopeusvalvontakameroissa on 3 km/h, jonka kai vähentävät automaattisesti sakkoa kirjoitettaessa. Helsingin seudulla liikkuvassa nopeusvalvonta-autossa on havaittu suurempia virheitä, jotka ilmeisesti johtuvat osaamattomasta laitteiston käytöstä. Valitettavasti väärin sakotettujen uhrien mahdollisuudet näyttää toteen todellinen nopeaus ovat olemattomat. Onko kukaan saanut valokuvattua "nopeusrajoitusliikennemerkin huomiotta jättämistä" kumottua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe