kuvan muokkaus

ei onnistu

Hei! Minun pitäisi saada muokattua kuva niin että saisisin siihen resulaatioksi 300 dpi:tä. En osaa tehdä moista muutosta...miten onnistuu? Vai olisiko joku ystävällinen valmis auttamaan minua kuvan kanssa.

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesta avusta.

8

1616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Image size->siellä näpytät resoruutuun 300.

      • Ainoy

        ...ilman resample imagea.


      • Ainoy kirjoitti:

        ...ilman resample imagea.

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?


      • Jaska Perusjaska
        ThreeMice kirjoitti:

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?

        Minä voin kertoa.

        Image size -ikkunan alalaidassa on valintaruutu resample. Jos siinä on ruksi, kuvan kokoa muutettaessa photoshop laskee ja muuttaa pikseleitä, jolloin aina kuvan laatu heikkenee. Se on ainoa tapa muuttaa kuvan varsinaista pikselikokoa (no tietysti rajaaminen on toinen). Jos haluat esim. 1400x800 px kuvasta 700x400 kokoisen, täytyy kuvan pikseleitä muuttaa.

        Kun taas ruksia ei ole, kuvassa ei tapahdu mitään muutoksia. Periaatteessa ainoastaan kuvan mukana kulkevassa tiedossa, joka määrään kuvan pikseleiden tiheyden ja fyysisen koon tulostuslaitteelle.

        Esim. sama 1400x800 px kuva on 72 ppi resoluutiolla n. 49x28 cm kokoinen kun taas 300 ppi resoluutiolla se on ainoastaan 12x7 cm. Pikseleitä on täsmälleen saman verran.

        Näytöllä resoluutio on aina 72 ppi, mutta tulostettaessa sen olisi hyvä olla yli 180 ppi. Offset-painossa 300 ppi on yleinen vaatimus, vaikka paras lopputulos saadaan kun resoluutio on suhteessa rasterin linjatiheyteen. Esim. 175 lpi ja 350 ppi.

        Valokuvausliikkeeseen kuvia viedessä kannattaa katsoa, että kuvan fyysinen koko on riittävä ja että resoluutio on yli 200 ppi:n.

        Täytyy myöntää etten valokuvausliikkeiden kuvien valmistustekniikasta kovin paljon tiedä, vaikka olenkin töissä sellaisessa ollut, mutta jonkinlaisena ohjenuorana tuota voisi pitää. En tiedä, mikä olisi optimaalisin resoluutio ja että onko sillä merkitystä kunhan pikseleitä on riittävästi, mutta ainaan tuolla 200 ppi:llä ei pitäisi ihan järkyttävää jälkeä tulla.


      • Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Minä voin kertoa.

        Image size -ikkunan alalaidassa on valintaruutu resample. Jos siinä on ruksi, kuvan kokoa muutettaessa photoshop laskee ja muuttaa pikseleitä, jolloin aina kuvan laatu heikkenee. Se on ainoa tapa muuttaa kuvan varsinaista pikselikokoa (no tietysti rajaaminen on toinen). Jos haluat esim. 1400x800 px kuvasta 700x400 kokoisen, täytyy kuvan pikseleitä muuttaa.

        Kun taas ruksia ei ole, kuvassa ei tapahdu mitään muutoksia. Periaatteessa ainoastaan kuvan mukana kulkevassa tiedossa, joka määrään kuvan pikseleiden tiheyden ja fyysisen koon tulostuslaitteelle.

        Esim. sama 1400x800 px kuva on 72 ppi resoluutiolla n. 49x28 cm kokoinen kun taas 300 ppi resoluutiolla se on ainoastaan 12x7 cm. Pikseleitä on täsmälleen saman verran.

        Näytöllä resoluutio on aina 72 ppi, mutta tulostettaessa sen olisi hyvä olla yli 180 ppi. Offset-painossa 300 ppi on yleinen vaatimus, vaikka paras lopputulos saadaan kun resoluutio on suhteessa rasterin linjatiheyteen. Esim. 175 lpi ja 350 ppi.

        Valokuvausliikkeeseen kuvia viedessä kannattaa katsoa, että kuvan fyysinen koko on riittävä ja että resoluutio on yli 200 ppi:n.

        Täytyy myöntää etten valokuvausliikkeiden kuvien valmistustekniikasta kovin paljon tiedä, vaikka olenkin töissä sellaisessa ollut, mutta jonkinlaisena ohjenuorana tuota voisi pitää. En tiedä, mikä olisi optimaalisin resoluutio ja että onko sillä merkitystä kunhan pikseleitä on riittävästi, mutta ainaan tuolla 200 ppi:llä ei pitäisi ihan järkyttävää jälkeä tulla.

        ymmärtänyt kysymystä vai mikä......? Resoluutiosta kysyttiin PhotoShop-palstalla...Sä yrität nyt jotain tiedettä tehdä yksinkertaisesta asiasta. Eihän me tiedetä siitä alkuperäisestä kuvasta mitään.


      • Vain niin
        ThreeMice kirjoitti:

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?

        Ettei pikselimäärä muutu.
        Dpi on vain suhdeluku, joka näyttää, miten suuren tulosteen kuvasta saa tietyllä pikselitiheydellä.
        Dpi.n muutos ei siis muuta kuvaa millään tavalla.

        Tietysti kuva voidaan "resamplata" mihin kokoon ja tiheyteen tahansa laadun kustannuksella. Lisäämällä tai vähentämällä pikseleitä niin, että haluttu kuvakoko tietyllä tiheydellä saavutetaan.
        Sellainen toimenpide tehdään kuitenkin vain "äärimmäisessä hädässä".

        Miksiköhän tuo dpi on niin vaikea asia?


      • Mutta vastaan
        ThreeMice kirjoitti:

        ymmärtänyt kysymystä vai mikä......? Resoluutiosta kysyttiin PhotoShop-palstalla...Sä yrität nyt jotain tiedettä tehdä yksinkertaisesta asiasta. Eihän me tiedetä siitä alkuperäisestä kuvasta mitään.

        Mitä muuten teet tiedolla?
        Kuvasi ei muutu miksikään, vaikka "muutat" dpi:tä, ellet resamplaa sitä, eli muuta pikselimääriä, mikä on hyvin vahingollista kuvan laadulle.

        Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella.


      • Jaska Perusjaska
        Mutta vastaan kirjoitti:

        Mitä muuten teet tiedolla?
        Kuvasi ei muutu miksikään, vaikka "muutat" dpi:tä, ellet resamplaa sitä, eli muuta pikselimääriä, mikä on hyvin vahingollista kuvan laadulle.

        Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella.

        "Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella."

        Ja resoluutio kertoo juurikin tämän. Ainakin minun mielestäni se on helpommin ymmärrettävissä kuin pelkkä pikselimäärä & koko. En osaisi ainakaan ihan suoralta kädeltä sanoa onko 2000x1000 px kuva painokelpoinen esim. 20x10 cm kokoisena. Mutta jos tiedän, että resoluutio on n. 250 ppi, niin tiedän myös että kuvaa joutuu suurentamaan.

        Ei se kuvan koon muuttaminen niin vahingollista ole. Tottakai se joka kerta huonontaa kuvan laatua, mutta harvoin kuvia pystyy käyttämään 1:1 suhteessa. Nettiin joutuu lähes aina pienentämään kuvia, lehtien ja kirjojen taitossa mennään yleensä taiton, ei valokuvan ehdoilla. Muissakin painotuotteissa muut asiat määräävät sen, missä koossa kuvaa käytetään.

        80%-120% muutoksia kuvassa harva pystyy edes erottamaan alkuperäisestä. Sitä isompiakaan ei välttämättä huomaa ellei vertaa niitä vierekkäin. Vasta n. 50%-150% jälkeen alkaa kuva huonontua silmin nähtävästi. Sitäkin voidaan jonkin verran kompensoida terävöittämällä.

        Ja totta, vastasin hieman edellisessä viestissäni erääseen toiseen kysymykseen, johon liittyi valokuvien teettäminen, mutta silti vastasin kyllä ihan aiheeseen. Ainakaan minulle ei riitä se, että joku sanoo mitä nappia pitää milloinkin painaa. Haluan tietää miksi näin on ja mitä se nappi tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe