kuvan muokkaus

ei onnistu

Hei! Minun pitäisi saada muokattua kuva niin että saisisin siihen resulaatioksi 300 dpi:tä. En osaa tehdä moista muutosta...miten onnistuu? Vai olisiko joku ystävällinen valmis auttamaan minua kuvan kanssa.

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisesta avusta.

8

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Image size->siellä näpytät resoruutuun 300.

      • Ainoy

        ...ilman resample imagea.


      • Ainoy kirjoitti:

        ...ilman resample imagea.

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?


      • Jaska Perusjaska
        ThreeMice kirjoitti:

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?

        Minä voin kertoa.

        Image size -ikkunan alalaidassa on valintaruutu resample. Jos siinä on ruksi, kuvan kokoa muutettaessa photoshop laskee ja muuttaa pikseleitä, jolloin aina kuvan laatu heikkenee. Se on ainoa tapa muuttaa kuvan varsinaista pikselikokoa (no tietysti rajaaminen on toinen). Jos haluat esim. 1400x800 px kuvasta 700x400 kokoisen, täytyy kuvan pikseleitä muuttaa.

        Kun taas ruksia ei ole, kuvassa ei tapahdu mitään muutoksia. Periaatteessa ainoastaan kuvan mukana kulkevassa tiedossa, joka määrään kuvan pikseleiden tiheyden ja fyysisen koon tulostuslaitteelle.

        Esim. sama 1400x800 px kuva on 72 ppi resoluutiolla n. 49x28 cm kokoinen kun taas 300 ppi resoluutiolla se on ainoastaan 12x7 cm. Pikseleitä on täsmälleen saman verran.

        Näytöllä resoluutio on aina 72 ppi, mutta tulostettaessa sen olisi hyvä olla yli 180 ppi. Offset-painossa 300 ppi on yleinen vaatimus, vaikka paras lopputulos saadaan kun resoluutio on suhteessa rasterin linjatiheyteen. Esim. 175 lpi ja 350 ppi.

        Valokuvausliikkeeseen kuvia viedessä kannattaa katsoa, että kuvan fyysinen koko on riittävä ja että resoluutio on yli 200 ppi:n.

        Täytyy myöntää etten valokuvausliikkeiden kuvien valmistustekniikasta kovin paljon tiedä, vaikka olenkin töissä sellaisessa ollut, mutta jonkinlaisena ohjenuorana tuota voisi pitää. En tiedä, mikä olisi optimaalisin resoluutio ja että onko sillä merkitystä kunhan pikseleitä on riittävästi, mutta ainaan tuolla 200 ppi:llä ei pitäisi ihan järkyttävää jälkeä tulla.


      • Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Minä voin kertoa.

        Image size -ikkunan alalaidassa on valintaruutu resample. Jos siinä on ruksi, kuvan kokoa muutettaessa photoshop laskee ja muuttaa pikseleitä, jolloin aina kuvan laatu heikkenee. Se on ainoa tapa muuttaa kuvan varsinaista pikselikokoa (no tietysti rajaaminen on toinen). Jos haluat esim. 1400x800 px kuvasta 700x400 kokoisen, täytyy kuvan pikseleitä muuttaa.

        Kun taas ruksia ei ole, kuvassa ei tapahdu mitään muutoksia. Periaatteessa ainoastaan kuvan mukana kulkevassa tiedossa, joka määrään kuvan pikseleiden tiheyden ja fyysisen koon tulostuslaitteelle.

        Esim. sama 1400x800 px kuva on 72 ppi resoluutiolla n. 49x28 cm kokoinen kun taas 300 ppi resoluutiolla se on ainoastaan 12x7 cm. Pikseleitä on täsmälleen saman verran.

        Näytöllä resoluutio on aina 72 ppi, mutta tulostettaessa sen olisi hyvä olla yli 180 ppi. Offset-painossa 300 ppi on yleinen vaatimus, vaikka paras lopputulos saadaan kun resoluutio on suhteessa rasterin linjatiheyteen. Esim. 175 lpi ja 350 ppi.

        Valokuvausliikkeeseen kuvia viedessä kannattaa katsoa, että kuvan fyysinen koko on riittävä ja että resoluutio on yli 200 ppi:n.

        Täytyy myöntää etten valokuvausliikkeiden kuvien valmistustekniikasta kovin paljon tiedä, vaikka olenkin töissä sellaisessa ollut, mutta jonkinlaisena ohjenuorana tuota voisi pitää. En tiedä, mikä olisi optimaalisin resoluutio ja että onko sillä merkitystä kunhan pikseleitä on riittävästi, mutta ainaan tuolla 200 ppi:llä ei pitäisi ihan järkyttävää jälkeä tulla.

        ymmärtänyt kysymystä vai mikä......? Resoluutiosta kysyttiin PhotoShop-palstalla...Sä yrität nyt jotain tiedettä tehdä yksinkertaisesta asiasta. Eihän me tiedetä siitä alkuperäisestä kuvasta mitään.


      • Vain niin
        ThreeMice kirjoitti:

        mitä tarkoitat...(ilman resample...)?

        Ettei pikselimäärä muutu.
        Dpi on vain suhdeluku, joka näyttää, miten suuren tulosteen kuvasta saa tietyllä pikselitiheydellä.
        Dpi.n muutos ei siis muuta kuvaa millään tavalla.

        Tietysti kuva voidaan "resamplata" mihin kokoon ja tiheyteen tahansa laadun kustannuksella. Lisäämällä tai vähentämällä pikseleitä niin, että haluttu kuvakoko tietyllä tiheydellä saavutetaan.
        Sellainen toimenpide tehdään kuitenkin vain "äärimmäisessä hädässä".

        Miksiköhän tuo dpi on niin vaikea asia?


      • Mutta vastaan
        ThreeMice kirjoitti:

        ymmärtänyt kysymystä vai mikä......? Resoluutiosta kysyttiin PhotoShop-palstalla...Sä yrität nyt jotain tiedettä tehdä yksinkertaisesta asiasta. Eihän me tiedetä siitä alkuperäisestä kuvasta mitään.

        Mitä muuten teet tiedolla?
        Kuvasi ei muutu miksikään, vaikka "muutat" dpi:tä, ellet resamplaa sitä, eli muuta pikselimääriä, mikä on hyvin vahingollista kuvan laadulle.

        Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella.


      • Jaska Perusjaska
        Mutta vastaan kirjoitti:

        Mitä muuten teet tiedolla?
        Kuvasi ei muutu miksikään, vaikka "muutat" dpi:tä, ellet resamplaa sitä, eli muuta pikselimääriä, mikä on hyvin vahingollista kuvan laadulle.

        Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella.

        "Oikeastaan ei ole mitään merkitystä sillä, mikä dpi-arvo kuvallasi on, kunhan siinä vain on tarpeeksi pikseleitä halutunkokoisen kuvan tekemiseen halutulla tarkkuudella."

        Ja resoluutio kertoo juurikin tämän. Ainakin minun mielestäni se on helpommin ymmärrettävissä kuin pelkkä pikselimäärä & koko. En osaisi ainakaan ihan suoralta kädeltä sanoa onko 2000x1000 px kuva painokelpoinen esim. 20x10 cm kokoisena. Mutta jos tiedän, että resoluutio on n. 250 ppi, niin tiedän myös että kuvaa joutuu suurentamaan.

        Ei se kuvan koon muuttaminen niin vahingollista ole. Tottakai se joka kerta huonontaa kuvan laatua, mutta harvoin kuvia pystyy käyttämään 1:1 suhteessa. Nettiin joutuu lähes aina pienentämään kuvia, lehtien ja kirjojen taitossa mennään yleensä taiton, ei valokuvan ehdoilla. Muissakin painotuotteissa muut asiat määräävät sen, missä koossa kuvaa käytetään.

        80%-120% muutoksia kuvassa harva pystyy edes erottamaan alkuperäisestä. Sitä isompiakaan ei välttämättä huomaa ellei vertaa niitä vierekkäin. Vasta n. 50%-150% jälkeen alkaa kuva huonontua silmin nähtävästi. Sitäkin voidaan jonkin verran kompensoida terävöittämällä.

        Ja totta, vastasin hieman edellisessä viestissäni erääseen toiseen kysymykseen, johon liittyi valokuvien teettäminen, mutta silti vastasin kyllä ihan aiheeseen. Ainakaan minulle ei riitä se, että joku sanoo mitä nappia pitää milloinkin painaa. Haluan tietää miksi näin on ja mitä se nappi tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe