Tuolla dieselmoottorin lämpenemiskeskusteluissa oli puhetta myöskin Subarun Xenonvalojen korkeussäädöstä, joten aloitan tästä uuden keskustelun. Kysymys kuuluukin että mitenkä saadaan Legacyssa säädettyä ajovalojen korkeutta, kun lähivalojen tehdassäätö on täysin maassa. Kantama on vajaat 30 metriä ja tuolla 1% aleneman laskentakaavalla lähivalojen kantaman tulisi ulottua teoriassa n.50 metrin päähän. Linssityyppinen Xenonvalo rajaa tehokkaasti kantaman äärialueet, joten pieni ylöspäin säätäminen ei aiheuta häikäisyä, toisin kuin GM:n tuotteiden Xenonvalot. Subarun huoltoneuvoja väitti että automaattisäädön takia homma pitää tehdä tietokoneen kautta, mutta minä uskallan epäillä tätä väitettä. Korjatkaa, mikäli olen väärässä.
Subarun Xenon valojen säädöstä
32
11186
Vastaukset
- tarvita
tietokonetta. Säätö ruuvi on 8mm pultti lampun takana. Koska valot palaa vain virta päällä, toimii tällöin myös automaattisäätö joka korjaa korkeutta kuulemma 2min välein. Itse säädin valot pimeänä ja kokeilin säädön jälkeen mihin valot näyttää. Kyllä toimii. Säädä tietenkin ensin toinen niin saat vertailu kohdan miten paljon tarvitsee säätää.
- SubaHuba
Ei ainakaan minulla ollut mitään ongelmia säädössä.Kesti ainakin enemmäm kuin kaksi minuuttia, valot päällä,tiedä siitä sitten.Aivan normaali säätö.Lähivalojen kantama on nyt noin 80 metriä,eikä kukaan ole vilkutellut.
- kiintoista
Säädin valot päällä korkeutta 2 kertaa ja kävin koeajolla jotta näkisin minne näyttää säädön jälkeen niin molemmilla kerroilla automatiikka sääti valot takas yhtä alas kuin ennen säätöä. Liekö auton asennolla sitten ollut joku vaikutus. Sain "omituiset" ohjeet maahantuojalta jossa jonkun pitäisi istua kuskin paikalla säädön aikana??? Ei ihan onnistu jos meinaa yksin säätää, no se oli täyttä puppua kuten loputkin niistä ohjeista. No kukin säätäköön miten voi.
- tarinoita vai
kiintoista kirjoitti:
Säädin valot päällä korkeutta 2 kertaa ja kävin koeajolla jotta näkisin minne näyttää säädön jälkeen niin molemmilla kerroilla automatiikka sääti valot takas yhtä alas kuin ennen säätöä. Liekö auton asennolla sitten ollut joku vaikutus. Sain "omituiset" ohjeet maahantuojalta jossa jonkun pitäisi istua kuskin paikalla säädön aikana??? Ei ihan onnistu jos meinaa yksin säätää, no se oli täyttä puppua kuten loputkin niistä ohjeista. No kukin säätäköön miten voi.
perinnejuttuja? Onhan niitä molempia olemassa, mutta aika erikoiselta kuulostaa tuo kuskin takana istuminen. Tuo valojen sammuttamiskeino tuntuu paremmalta.
- Hubalega
tarinoita vai kirjoitti:
perinnejuttuja? Onhan niitä molempia olemassa, mutta aika erikoiselta kuulostaa tuo kuskin takana istuminen. Tuo valojen sammuttamiskeino tuntuu paremmalta.
juttu tuo ajovalojen säätö ajovalot sammutettuna. Voisin kuvitella että nk. nollataso voidaan säätää oli valot päällä tai ei ja auton takajousitukseen kytketty kuormantunnistus hoitaa yleensä tuon asetusarvon muutostarpeen, sitä kun näyttäisi olevan viivästetty turhan säätötarpeen välttämiseksi.Kuskin paikallaistuminen säädön aikana on sitten jo hifistelyä.
Täytyypä kokeilla tuota säätöä jahka ilta pimenee...raportoin testin jälkeen miten kävi. - oliko.
valot päällä ja kone käynnissä. Taitaa tuo automaattinen korkeussäätö vaatia, että kone käy??
- SubaHuba
oliko. kirjoitti:
valot päällä ja kone käynnissä. Taitaa tuo automaattinen korkeussäätö vaatia, että kone käy??
Ainakin meidän autossa oli moottori käynnissä säädön aikana.Vaikuttaa aika oudolta tuo kahden minuutin viive.
- Subahuba
SubaHuba kirjoitti:
Ainakin meidän autossa oli moottori käynnissä säädön aikana.Vaikuttaa aika oudolta tuo kahden minuutin viive.
Säättelin valoja illalla ja homma onnistui kuten arvelinkin. Valot oli päällä mutta kone ei ollut käynnissä. Valoumpiopaketin takana olevaa ruuvia kiertämällä valot säätyi hienosti, eikä automatiikka puuttunut peliin missään vaiheessa. Valoihin on merkattu tehdasohjarvo alenemalle, joka on 1,2%. Minä sääsin valot näyttämään n 50 metrin päähän, eikä tämä näyttäisi aiheuttavan minkäänlaista häikäisyä vastaantuleville. Kiitos kaikille avun tarjoajille.
- Subrule
Subahuba kirjoitti:
Säättelin valoja illalla ja homma onnistui kuten arvelinkin. Valot oli päällä mutta kone ei ollut käynnissä. Valoumpiopaketin takana olevaa ruuvia kiertämällä valot säätyi hienosti, eikä automatiikka puuttunut peliin missään vaiheessa. Valoihin on merkattu tehdasohjarvo alenemalle, joka on 1,2%. Minä sääsin valot näyttämään n 50 metrin päähän, eikä tämä näyttäisi aiheuttavan minkäänlaista häikäisyä vastaantuleville. Kiitos kaikille avun tarjoajille.
Paljonko tuota säätöruuvia pitää vääntää, noin suurinpiirtein? Yritin eilen valot päällä, kone ei käynnissä, mutta yksi kokonainen kierroskaan ei vaikuttanut mitenkään enkä uskaltanut enempää....
- Hubalega
Subrule kirjoitti:
Paljonko tuota säätöruuvia pitää vääntää, noin suurinpiirtein? Yritin eilen valot päällä, kone ei käynnissä, mutta yksi kokonainen kierroskaan ei vaikuttanut mitenkään enkä uskaltanut enempää....
5-10 kierrosta saa aikaan jo näkyvän muutoksen.
- Jorma_Kovanlainen
Kiitos neuvoista ! Täällä toimi moottori käydessä, valot päällä. Kyseessä 2015 forester. Niin ja säädin repsikanpuolesta ylös muovista vaaleaa ruuvia myötäpäivään kiertäen n, kierroksen. Oli jostain syystä alempana.
- ewrgwrgw
onnistua noinkin mutta jos oikeaoppisesti tehdään niin kyllä se vaatii testerin jolla valot "ajetaan" perus-säätö tilaan jolloin säädetään mekaanisesti siitä ruuvista säätö kohilleen jonka jälkeen automatiikalla on varaa tarpeen tulle säätää valojen ylös sekä alas tarpeen mukaan...eli "yli kauaksi" säätö ei onnistu näin....jos säätelet valoja ilman testeriä niin näyttämä voi kasvaa mutta automatiikka ei toimi enään tarkoitetulla tavalla koska olet ruuvannut säätö varat pois ilman perus-säätö tilaa ja mahdollisesti valojen ohjaus yksikköön pukkaa vikakoodia....mutta mitäpä siitä jos vain tuntuu että näyttämä on hyvä....
- forre
tämä keskustelu taisi saada alkunsa tuolla jossakin muualla siitä, kun merkkihuollossa oli väitetty että ei voi säätää...jne. skeidaa. Saisi maahantuoja kouluttaa kaikki huollot, koska jossakin sitä tietoa kuitenkin on, hyvä edes niin.
- tuo mittään?
Tehtaan asetuksethan ovat aivan turhan alas säädetyt. Jos niitä nyt korjaa ylöspäin sopivasti ilman kuormaa ja toteaa käytännön ajotilanteessa hyväksi niin eikö kaikki ole ok?
Säätövaraa jää sitten automatiikalle enemmän alaspäin eli juuri siihen suuntaan kuin automatiikan niitä kormauksen vuoksi tuleekin säätää.
Harvoinpa sitä keulapainoa onnistuu lisäämään normitasosta niin, että automatiikan pitäisi ylöspäin säätää. Jos sitten tämä säätövara loppuisikin jossakin erikoistilateessa, niin so what? - asiaa.
tuo mittään? kirjoitti:
Tehtaan asetuksethan ovat aivan turhan alas säädetyt. Jos niitä nyt korjaa ylöspäin sopivasti ilman kuormaa ja toteaa käytännön ajotilanteessa hyväksi niin eikö kaikki ole ok?
Säätövaraa jää sitten automatiikalle enemmän alaspäin eli juuri siihen suuntaan kuin automatiikan niitä kormauksen vuoksi tuleekin säätää.
Harvoinpa sitä keulapainoa onnistuu lisäämään normitasosta niin, että automatiikan pitäisi ylöspäin säätää. Jos sitten tämä säätövara loppuisikin jossakin erikoistilateessa, niin so what?Kun valitin huollossa että valot näyttää liian alas, niin vastaus oli että ovat aivan oikein säädetty, just joo ja näyttämä oli alle 30m. Siinäpä oli hyvä "testeri". Paras "testeri" on jokaisella ja niitä on kaksi joita silmiksi kutsutaan.
- uskottava
asiaa. kirjoitti:
Kun valitin huollossa että valot näyttää liian alas, niin vastaus oli että ovat aivan oikein säädetty, just joo ja näyttämä oli alle 30m. Siinäpä oli hyvä "testeri". Paras "testeri" on jokaisella ja niitä on kaksi joita silmiksi kutsutaan.
se on. Samma täällä, olen uudesta asti ihmetellyt kun edellä ajavan auton peräpeilistä katoaa valoraja jo arviolta 30 - 40 metrin etäisyydellä. Kävin sitten tarkistamassa OB diesselini valot tallissa, ei kun vatupassi esiin. Sain lampun korkeudeksi maasta 70 cm. Puolen metrin päässä autotallin ovi ja valokiilan selkeä raja oli 1 cm vaakatasosta alempana, tarkoittanee kaiketi, että valon kantama noin 35 metriä.
Säätöruuvi on tosi herkkästi pyöriteltävissä, siinä on myös hahlo, jos talttameisseliä halajaa käyttää. Täytyy vielä tarkistaa vähän pidemmältä kantamalta, että mittaus ja säätö meni kohdalleen, mutta tuo pieni säätö ylös on selkeästi huomattavissa. - SubuLubu
uskottava kirjoitti:
se on. Samma täällä, olen uudesta asti ihmetellyt kun edellä ajavan auton peräpeilistä katoaa valoraja jo arviolta 30 - 40 metrin etäisyydellä. Kävin sitten tarkistamassa OB diesselini valot tallissa, ei kun vatupassi esiin. Sain lampun korkeudeksi maasta 70 cm. Puolen metrin päässä autotallin ovi ja valokiilan selkeä raja oli 1 cm vaakatasosta alempana, tarkoittanee kaiketi, että valon kantama noin 35 metriä.
Säätöruuvi on tosi herkkästi pyöriteltävissä, siinä on myös hahlo, jos talttameisseliä halajaa käyttää. Täytyy vielä tarkistaa vähän pidemmältä kantamalta, että mittaus ja säätö meni kohdalleen, mutta tuo pieni säätö ylös on selkeästi huomattavissa.Ainakin minulle vastattiin merkkihuollossa,että voi huoletta itse säätää.Ei ainakaan pitäisi mennä mitään rikki.Huollossa niitä ei kuitenkaan säädetty vaikka näyttivät liian lähelle.
- gfnhyny
SubuLubu kirjoitti:
Ainakin minulle vastattiin merkkihuollossa,että voi huoletta itse säätää.Ei ainakaan pitäisi mennä mitään rikki.Huollossa niitä ei kuitenkaan säädetty vaikka näyttivät liian lähelle.
jokaikinen saa ruuvailla ne ihan minne huvittaa mutta jos se tehdään OIKEAOPPISESTI niin se tehdään kuten aiemmin kerroin...sunhan se auto on....saathan sä heitellä sitä vaikka pienillä kivillä jos hyvältä tuntuu....
- sitten,
gfnhyny kirjoitti:
jokaikinen saa ruuvailla ne ihan minne huvittaa mutta jos se tehdään OIKEAOPPISESTI niin se tehdään kuten aiemmin kerroin...sunhan se auto on....saathan sä heitellä sitä vaikka pienillä kivillä jos hyvältä tuntuu....
että olet niitä miehiä, jotka toteavat klassisesti, että "väärin sammutettu!"
Periaatteensa kullakin. - kumma kun
sitten, kirjoitti:
että olet niitä miehiä, jotka toteavat klassisesti, että "väärin sammutettu!"
Periaatteensa kullakin.asiallinen keskustelu tuntuu johtavan melkein aina sivuraiteille. Miten kivien heittely liittyy valojen säätöön??? Pitäiskö tähdätä ajovaloihin, onko koolla väliä?
- SubuLubu
gfnhyny kirjoitti:
Mistäs tiedät että on oikeaoppisesti suoritettu säätö?Ei tunnu merkkiliikekään tietävän.Seuraavalla kertaa asiallista keskustelua.
- tg4g34g543
SubuLubu kirjoitti:
Mistäs tiedät että on oikeaoppisesti suoritettu säätö?Ei tunnu merkkiliikekään tietävän.Seuraavalla kertaa asiallista keskustelua.
sen merkkiliikkeen viisaimman miehen puheille ja käske sen selvittää niistä korjausoppaista miten se valojen säätö tapahtuu niin huomaat kummia.....
- merkkiliikkeessä
tg4g34g543 kirjoitti:
sen merkkiliikkeen viisaimman miehen puheille ja käske sen selvittää niistä korjausoppaista miten se valojen säätö tapahtuu niin huomaat kummia.....
minulle vastattiin, että "ei voi säätää, ne on tehtaalla säädetty ja automatiikka kyllä säätää itse."
Ihmettelin sitten, että ei kai ne nyt voi olla kiinni hitsattukaan?
Vastaus: "Joo, ei voi säätää!"
Merkkiliikkeessä pääkaupunkiseudulla huoltotiskillä ja autonmyyjä nyökytteli vieressä. - hnyrnyn64
merkkiliikkeessä kirjoitti:
minulle vastattiin, että "ei voi säätää, ne on tehtaalla säädetty ja automatiikka kyllä säätää itse."
Ihmettelin sitten, että ei kai ne nyt voi olla kiinni hitsattukaan?
Vastaus: "Joo, ei voi säätää!"
Merkkiliikkeessä pääkaupunkiseudulla huoltotiskillä ja autonmyyjä nyökytteli vieressä.jos noin on ukot sanoneet niin eivät kyllä tiedä mistään mitään.....
- Hubalega
hnyrnyn64 kirjoitti:
jos noin on ukot sanoneet niin eivät kyllä tiedä mistään mitään.....
puhuu nuo ukot. Ehkä olisi parempi että siirtyisivät muihin hommiin. Onhan se totta että automatiikka säätää.Kuormittamaton perussäätö pitää olla kohdallaan mihin automatiikka sitten säätää kuorman mukaan. Minä ainakin sääsin itse... ja hyvin onnistui!
- thethhye
Hubalega kirjoitti:
puhuu nuo ukot. Ehkä olisi parempi että siirtyisivät muihin hommiin. Onhan se totta että automatiikka säätää.Kuormittamaton perussäätö pitää olla kohdallaan mihin automatiikka sitten säätää kuorman mukaan. Minä ainakin sääsin itse... ja hyvin onnistui!
sitähän mä sanoinkin että kyllähän sä omaas saat vaikka heitellä pienillä kivillä.....
- subbaru
Onko kukaan hokannut katsoa ,kuskin puolen etu ja taka rataankohdalla olevia asennon tunistintankoja .Kuulakärkikynän kokoiset tangot yleensä 250tkm jälkeen resuna.
- Alasnäyttääjapirusti
Miten niin resuna? Onko tangot nivelöity jotenkin pyöräntuentoihin.
Meneekö poikki vai irtoaa päistään?
Pitääpä itsekkin katsoa niitä tankoja kuhan ehdin. - Anonyymi
Pikkusen vanha keskustelu löytyi mutta hyvää asiaa. Noista tunnistintangoista: tein etupääremppaa 2006 Outbackiin ja kuskin puolelta piti irrottaa toinen tunnistintanko, eli semmonen pieni "koiranluu". Sen toinen nivel liikkui jotenkin mutta toinen oli kuin hitsattu. Ajan ja vaivan kanssa sain nivelet elvytettyä liikkuviksi kuitenkin. Takana kuskin puolella on myös, ja sama homma sielläkin. Nivelten suojakumit oli sököjä, että saas kattoo kauanko liikkuvat. Jos renkaita vaihtaessa muistais vähän rasvata...
Eilen illalla vasta ajoin pimeässä ja huomasin, että valot näyttää varsin alas, toisin kuin aiemmin, kun olin ne itse säätänyt sopiviksi. Pitäiskö tuo systeemi jotenkin resetoida ensin, vai vaan ruuveista säätää valot sopivasti?
Foresterissa on ollut valojen säätö kojelaudasta
niin pitkään kuin minä muistan. On sinänsä mukava
ominaisuus kun esim. jahdissa ajetaan tuttujen
kesken peräkkäin, niin voi suunnata valot alas,
ei häikäise edessä ajavaa.
Kuormituksen mukaan niitä ei tarvitse säätää, sillä
Forester nostaa kuormitettuna automaattisesti perää.
Xenoneilla taitaa olla toinen juttu, olisko ihan
lakisääteinen tuo säätöpakko? Kiinnostaa sikäli,
jos "joutuu" ostamaan seuraavaksi autoksi Out-
backin, tosin aivan uudesta mallista 2010 ei ole
kuulunut pitkään aikaan mitään uutta.- Anonyymi
Kuka viisas kertoo mistä löydän forester -11 vuosimallin xenoneitten säätömoottorin anturin?
- Anonyymi
Vasemmalta takaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t3912620V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!914341Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1134067- 513668
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳533361- 1163314
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul482245- 392173
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul271988On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva141688