Vakuusvaje asuntolainassa

uusi asunto

Antavatko pankit jäädä uusissa asuntolaina neuvotteluissa yhtään vakuusvajetta? Paljonkohan voisi vakuusvajetta maksimissaan jäädä?

10

4855

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhden pankin mielipide

      On tiukentunut pankkien suhtautuminen vakuusvajeeseen niin perhanasti.

      Oma kokemuksemme: kysyimme pankista lainaa marraskuussa 2008 seuraavilla spekseillä:

      Asunnon hinta 280 000 euroa
      Oma rahoitus 25 000 euroa
      Lainan tarve: 255 000 euroa

      Saimme vastauksen että asunto riittäisi vakuutena 224 000 euron lainaan (80 %). Lopuille 31 000 eurolle olisi tarvittu pankin lainatakaus-tuote, reaalivakuus, tai sitten takaajat.

      Tämä siitä huolimatta että olisimme maksaneet takaisin 2000 euroa kuussa (lyhennys korko) alussa, ja nostaneet sen 3000 euroon vuoden kuluttua.

      Tuskinpa tilanne tuosta on muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.

    • Haaveilekkaan

      Pankki ei "siedä" yhtään vakuusvajeta vaan päinvastoin. Vakuudet pitää olla reilusti yli sen lainamäärän.
      Pankki ei ota pinintäkään riskiä rahojensa takaisin saamisessa.

      • uusi asunto

        Olen alkuperäinen lainanhakija, vakuusvajetta sai jäädä 30 000 euroa, että repikää siitä.


      • on otettu
        uusi asunto kirjoitti:

        Olen alkuperäinen lainanhakija, vakuusvajetta sai jäädä 30 000 euroa, että repikää siitä.

        80-90 luvulla


      • Anonyymi

        Ei pankilla ole rahaa mitä se lainaa. Pankki myy rahaa jota mm tallettaja tuo pankkiin!

        Ihmiset ei tajua mitä puuttuva raha on! Jos puuttuu vaikka 30000€, niin se lisää laina-aikaa ja korkoa! Ihmetyttää yli 150000€ kämppä ja 5-15% omaraha joka ei välttämättä ole edes omaa vaan esim vanhempien nimiä!


    • Tapauskohtaisia aisoita

      Periaatteessahan pankki vaatii yleensä takaajan tai muita vakuuksia jos itse asunnon arvo ei riitä.

      Mutta tosiaalta pankki itse voi hommata tuon puuttuvan vakuuden markkinoilta tai sitten ottaa riskin itselleen, ja näin myöntää lainan asiakkaalle vaikka asiakkaalla on vakuusvajetta. Vakuusvajeen uupuminen näkyy kuitenkin marginaalissa tai muissa lainan hoitokuluissa, eli sitä ei saa täysin samaan hintaa, mitä silloin jos vakuusvajetta ei olisi.

      • Tapauskohtaisia aisoita

        Jos pankki myöntää lainan, niin siinä ei ole otto/anto hetkellä vakuusvajetta, eli joku ottaa aina siitä riskin itselleen. Lainaa myönnettäessä asiakkaalle, marginaali riippuu enemmänkin siitä lainan ja vakuuksien riskipitoisuuksista, eikä suoraan/vain vakuuksien arvosta.

        Esim. vakuutena toimivan asunnon, pörssisalkun, kullan, tms. arvo voi muuttua ja heittelehtiä laina-aikana. Myös takaaja toimiva henkilö voi jäädä työttömäksi tai saada parempi palkattua työtä laina-aikana. Eli vakuuksiin liittyy aina riski lainaajan kannalta, ja se riski voi olla eri suuri eri vakuuksissa vaikka vakuuksien arvo olisikin sama. Riskittömimpiä voidaan pitää valtiontakausta, (eli on yleensä varma maksaja).

        Mitä enemmän on vakuuksia, sitä riskittömämmäksi luotto yleensä tulee, ja sitä matalammalla marginaalilla sen saa.

        Vakuus vaje tulee realistiseksi yleensä vasta lainan oton jälkeen jos vakuuksien arvo laskee, esim. kun asunnon arvo laskee enemmän mitä kerkiää lyhentämään, ja jos muut vakuudet eivät tällöin ylitä jäljellä olevan velan määrää, syntyy vakuusvaje. Tätä syntynyttä vakuusvajetta pankki voi halutessaan yrittää paikata ostamalla vakuuden markkinoilta.


    • Anonyymi

      Tehtiin konsanaan asuntolaina ja jäi jonkin verran vakuusvajetta. Onnistui kyllä, menee sitten pankin omalla riskillä

    • Anonyymi

      Jos finanssivalvonta suosittaa 5-15 pinnan omarahoitusosuutta ja uuden asunnon hinta on esim 200-250-300, niin on ihme ettei vajetta ole! Vaikka eturahan määrä tuplataan ja laina-aika olisi 20v, niin. Ne varsinkin joilla rahoitus on kunnossa ovat kusessa!

    • Anonyymi

      Meillä saatiin pankista lainaa ja vakuusvajetta jäi reilu 30k, onnistui silti. Hyvin kilpailtu ala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe