ELÄMÄN LEIPÄ
Joh.6:22-59
--
Kansa lähtee Kapernaumiin etsimään Jeesusta (22-24).
Kansa toivoi, että he saisivat taas nähdä jotakin ihmeellistä.
Ja kun he löysivät hänet järven toiselta puolelta, sanoivat he hänelle:
"Rabbi, milloin tulit tänne?" (25).
Jeesus moittii ihmisiä siitä, että he olivat nähneet ruuan lisäämisihmeen, mutta eivät välittäneet sen merkityksestä.
Jeesus vastaa:
”Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut." (27).
Jeesus aloittaa nyt laajan puheensa useammanlaatuisesta ruuasta (27-59).
Se ruoka, mitä ihmeellä ravitut olivat nyt saaneet, oli katoavaista, samoin kuin mannakin, jota israelilaiset söivät erämaassa (31,32). Ihmisen Poika tahtoo antaa katoamatonta leipää, ”totista leipää” (32), joka vie iankaikkiseen elämään.
Jeesus itse on ”elämän leipä” niille, jotka uskovat häneen (35).
Jeesus vakuuttaa: ”... sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos” (37).
Sinäkin saat uskoa tämän todeksi omalle kohdallesi.
Jeesuksen puhe leivästä on moniulotteinen.
Sen lisäksi, että hän ruokkii kuulijansa ihmeellisellä tavalla maallisella leivällä, hän toiseksi täyttää sen, mitä VT:ssa oli esikuvallisesti esitetty; Mannaihmeen (1.Moos.16.).
Kolmanneksi hän monin sanoin ennakoivasti puhui Ehtoollisesta, jonka hän pian tuli asettamaan (53-58).
--
Mietittävää:
1) Jakeessa 27 sanotaan, että ”häneen (Jeesukseen) on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
Missä tämä tapahtui?
2) Jeesus puhuu ennakoivasti ehtoollisesta (53-58).
Mitä ehtoollinen sinulle merkitsee?
Elämän leipä, Joh.6:22-59
19
371
Vastaukset
Virsi 224
--
1.
Oi Jeesus, leipä elämän,
nyt olet läsnä tässä
ja näet köyhän, nääntyvän
armoa pyytämässä.
Rukoilen, Herra, hartaasti:
Valmista armopöytääsi
myös minut vieraaksesi.
2.
Vie vihreälle niitylle
nälkäinen pöydässäsi,
elävän veden lähteelle
saattele äänelläsi.
Sieluni anna nauttia
pyhästä ehtoollisesta
suloista virvoitusta.
3.
Suo minun uskollisesti
pysyä ristin tiellä
ja tue palvelijaasi,
armoas älä kiellä.
Vahvista heikko uskoni,
tee sydän asunnoksesi
ja ruoki mannallasi.
4.
Vihasta, kateudesta
puhdista sydämeni.
Suo, että tunnen murhetta
nyt vuoksi syntieni.
Vain kuolemasi kautta on
tie auki alta tuomion,
sen uskon, Herra Jeesus.
---
8.
Oikea juhlavieraasi
suo minun, Jeesus, olla,
iloiten käydä pöytääsi
ja autetuksi tulla.
Herrani, asu minussa,
suo, että pysyn sinussa.
Vie viimein taivaan juhlaan.- löytyy Raamatusta.
Kysyt:
1) Jakeessa 27 sanotaan, että ”häneen (Jeesukseen) on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
Missä tämä tapahtui? "
Ef 1:13
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olittee kuulleet
totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKO-
VIKSI TULTUANNE, painettu luvatun Pyhän-Hengen sinetti."
Kun usko tulee kuulemisesta , Room 10:17, niin
Jumala painaa sinettinsä uskovan sydämeen, eli
antaa Pyhän-Hengen todistuksen siitä, että
olemme Jumalan lapsia!
Room 8:16.Sinetti
Lainaus Aapeli Saarisalon kirjasta (Raamatun sanakirja):
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Aikoinaan sinettiä kannettiin nuoraan pujotettuna kaulassa.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
Raamatun kuvakielessä sinetti on merkki, jolla jokin asia vahvistetaan.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Jeesus taas sanoi, että Isä on häneen painanut sinettinsä (Joh. 6:27).
Myös meihin, kuten toteat ja Ef 1:13 sanoo:
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI TULTUANNE, painettu luvatun Pyhän-Hengen sinetti."
--
Vielä jäi epäselväksi, missä yhteydessä Jumala itse painoi sinettinsä Jeesukseen?- erikoista sinettiä,
Tapio522 kirjoitti:
Sinetti
"Sinetti oli metallista tai jalokivestä valmistettu esine kaiverruksineen tai se jäljennös, joka tällä esineellä muodostuu, kun se painetaan vahaan, saveen tai johonkin pehmeään aineeseen.
Sittemmin oli käytönnössä sormessa pidettävä sinettisormus, jollaisen tuhlaajapoikakin sai merkiksi siitä, että hän oli täysivaltainen perheen jäsen (Lk.15:22)."
"Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI TULTUANNE, painettu luvatun Pyhän-Hengen sinetti."
--
Vielä jäi epäselväksi, missä yhteydessä Jumala itse painoi sinettinsä Jeesukseen?koska Hän oli syntynyt Pyhästä-Hengestä!!!!
Hän OLI JUMALA!!!!!!!Hän oli itse se sinetti! - Leikki jumala
erikoista sinettiä, kirjoitti:
koska Hän oli syntynyt Pyhästä-Hengestä!!!!
Hän OLI JUMALA!!!!!!!Hän oli itse se sinetti!Joka ryhtyy omaksi pojakseen, uhraa itsensä itselleen, ja lopuksi luovuttaa vallan itseltään itselleen.
Hellanlettas, keksikää lisää kivoja juttuja. erikoista sinettiä, kirjoitti:
koska Hän oli syntynyt Pyhästä-Hengestä!!!!
Hän OLI JUMALA!!!!!!!Hän oli itse se sinetti!Sanot: "Jeesus ei tarvinnut
erikoista sinettiä,...".
--
Kyllä Jumala painoi sinettinsä Jeesukseenkin, kuten luemme Joh.6:27.
"Raamatun kuvakielessä sinetti on merkki, jolla jokin asia vahvistetaan".
--
TODISTUS JEESUKSESTA KRISTUKSESTA
1.Joh.5:6-9
--
5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.- kasteessa
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Jeesus ei tarvinnut
erikoista sinettiä,...".
--
Kyllä Jumala painoi sinettinsä Jeesukseenkin, kuten luemme Joh.6:27.
"Raamatun kuvakielessä sinetti on merkki, jolla jokin asia vahvistetaan".
--
TODISTUS JEESUKSESTA KRISTUKSESTA
1.Joh.5:6-9
--
5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.Jeesuslapsihan vietiin ympräileikattavaksi 8 pv. ikäisenä. Se on myös sinetin paikka kuulumisesta Jumalalle. Liha ympärileikkaus.
Uuden liiton kastetta kutsutaan Kristuksen ympärileikkaukseksi (Kol.2:11-12) Sydämen/hengen ympärileikkaus on kaste. - Sähköp.
Tapio522 kirjoitti:
Sinetti
--
Vielä jäi epäselväksi, missä yhteydessä Jumala itse painoi sinettinsä Jeesukseen?Saksalaiset tatuoivat numerosarjan juutalaisten käsivarteen ja se oli sinetti taivaaseen.
- sinetti
Jeesus vastaa:
”Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut." (27)."...sinetti oli Kaste Jordanilla".
--
Näin minäkin ajattelen.
Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen lapsen kasteessa.
”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
”Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; (Hebr. 5:5)- hieman tarkempi, kun
Tapio522 kirjoitti:
"...sinetti oli Kaste Jordanilla".
--
Näin minäkin ajattelen.
Jeesus vihittiin Jordanilla kasteessa ylimmäisen papin julkiseen tehtävään.
Jeesuksen kasteessa Jumala tunnusti "isyytensä". Aivan samoin tapahtuu kristittyjen lapsen kasteessa.
”Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"? (Hebr. 1:5)
”Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; (Hebr. 5:5)pyrit esiintymään Raamatun opettajana.
Ei tulisi niin paljon harhaoppia!
Jeesus sai Pyhän-Hengen VASTA KASTEEN JÄLKEEN!!!!,
joten sinun sinettiteorialtasi putusi pohaja pois:
Matt 3:16
"Ja kun Jeesus oli kastettu, nousi Hän kohta vedestä ja katso, taivaat aukenivat ja Hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja
laskeutuvan Hänen päälleen".
Tuossakaan Pyhä-Henki EI MENNYT VETEEN, vaan Jee-
suksen päälle!
Sinulla on kova tarve niputtaa kaikki Jumalan lu-
paukset yhteen, kun koetat löytää peruasteluja
kasteopillesi, mutta miksi et ole rehellinen ja
usko niinkuin Raamattu sanoo? - Jeesuksesta
hieman tarkempi, kun kirjoitti:
pyrit esiintymään Raamatun opettajana.
Ei tulisi niin paljon harhaoppia!
Jeesus sai Pyhän-Hengen VASTA KASTEEN JÄLKEEN!!!!,
joten sinun sinettiteorialtasi putusi pohaja pois:
Matt 3:16
"Ja kun Jeesus oli kastettu, nousi Hän kohta vedestä ja katso, taivaat aukenivat ja Hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja
laskeutuvan Hänen päälleen".
Tuossakaan Pyhä-Henki EI MENNYT VETEEN, vaan Jee-
suksen päälle!
Sinulla on kova tarve niputtaa kaikki Jumalan lu-
paukset yhteen, kun koetat löytää peruasteluja
kasteopillesi, mutta miksi et ole rehellinen ja
usko niinkuin Raamattu sanoo?Jesuksellahan oli koko ajan Pyhä Henki. Jo sikiämisestä alkaen. Jeesuksen Isä oli Jumalan Pyhä Henki.
Kasteessa Jordanilla Pyhä Henki tuli Kyyhkysen muodossa merkiksi ja sinetiksi Jeesuksen päälle ja jäi siihen. Tuota samaa Pyhää Henkeä Jeesus jakaa kasteessa lapsillee, kun kristityt kastavat lapsensa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Matt.28:19-20
Siitä ihmiset tiesivät kuka on Jumalan Poika.
Joh. 1:33
Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.' - mistään sinetistä!!!!
Jeesuksesta kirjoitti:
Jesuksellahan oli koko ajan Pyhä Henki. Jo sikiämisestä alkaen. Jeesuksen Isä oli Jumalan Pyhä Henki.
Kasteessa Jordanilla Pyhä Henki tuli Kyyhkysen muodossa merkiksi ja sinetiksi Jeesuksen päälle ja jäi siihen. Tuota samaa Pyhää Henkeä Jeesus jakaa kasteessa lapsillee, kun kristityt kastavat lapsensa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Matt.28:19-20
Siitä ihmiset tiesivät kuka on Jumalan Poika.
Joh. 1:33
Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.'Tuossa Pyhä-Henki oli merkki Johannes Kastajalle.
Sinetti on merkki Jumalalle ja Jeesus ei tarvinnut
sellaista sinettiä. - Kristukseksi (Voidelluksi)
mistään sinetistä!!!! kirjoitti:
Tuossa Pyhä-Henki oli merkki Johannes Kastajalle.
Sinetti on merkki Jumalalle ja Jeesus ei tarvinnut
sellaista sinettiä."tänä päivänä" Jordanilla kasteessa Pyhä Henki muutti Jeesuksen maallisen ruumiin ylösnousemusruumiiksi
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; - Diana-ad-rem
Kristukseksi (Voidelluksi) kirjoitti:
"tänä päivänä" Jordanilla kasteessa Pyhä Henki muutti Jeesuksen maallisen ruumiin ylösnousemusruumiiksi
Hepr. 1:5
Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";Jumala sanoi:
- kuningas,
Diana-ad-rem kirjoitti:
Jumala sanoi:
Daavidin maallinen poika.
Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja Herra, koska oli siinnyt suoraan Pyhästä Hengestä.
Luuk. 1:35
Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.
Mitä ehtoollinen sinulle merkitsee?
--
1.Mitä ehtoollinen ON?
Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
-Näkyväiset: Leipä ja viini
-Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri
2.Mitä ehtoollisessa saamme?
"Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).
3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?
Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).
4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?
Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)
5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?
Ei voida!
Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.
6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?
Eivät muutu.
Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.
7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?
-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
-Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.
8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?
Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.
9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?
-Jeesuksen Kristuksen käsky
-Hänen armollinen lupauksensa
-oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.
10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?
-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
-Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
-Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
-Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.
Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
1. Kor.11:28
Matt. 5:23,24- Sähköp.
Tässäpä tuli se kytkyt jossa olemme kytkettynä Kristuksen ruumiiseen, ja saamme levollisin mielin odotta että Herra saapuu Pyhiensä kanssa meitä noutamaan,
Mutta minne?
Kun Paavali sanoo me muutumme äkisti, kun Herramme saapuu, emme siis lähde minnekkään vaan muutumme. - Diana-ad-rem
Sähköp. kirjoitti:
Tässäpä tuli se kytkyt jossa olemme kytkettynä Kristuksen ruumiiseen, ja saamme levollisin mielin odotta että Herra saapuu Pyhiensä kanssa meitä noutamaan,
Mutta minne?
Kun Paavali sanoo me muutumme äkisti, kun Herramme saapuu, emme siis lähde minnekkään vaan muutumme.Jumalaa vastaan, siksi sitä ei kukaan ymmärräkään, kunhan yrittää sokeasti uskoa.
Juutalaisesta, alkuperäisestä, oikeasta Jumalan sanasta irrottautuneet päättivät opettaa pakanoille, että epäjumalaillle uhrattua lihaa ja VERTA, sekä haureutta pitää välttää.
Kuitenkin ihmisen veren syönti, vaikkakin kuvaannollisena on sallittua.
Kun aikoinaan uhrattiin karitsoita, veri todellakin laskettiin maahan, sitä ei syöty, mutta tämän ihmisuhrilampaan/jumalan/jumalan pojan/messiaan ym...ym... verta pitää juoda pakanallisesti ja kapinallisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035