yksi elämä

Eräs elämänkerta

Vanhempani joivat korvikkeita niin kauan kun jaksan muistaa, häpeä on se mikä jäi parhaiten mieleen. Kouluaika oli todella ikävää, köyhyys näkyi liiankin hyvin mm. pukeutumisessani. He kuolivat minun ollessani 13 tai 14 vuotias, holhoojakseni määrättiin nuorisokodin johtaja joka oli todella hyvä tyyppi. Kasvoin nuorisokodissa siihen asti kunnes 19 vuotiaana täysi-ikäisyys laski 20 -> 18 vuoteen ja olin "vapaa" koittamaan siipiäni. Nuorisokotiin mennessäni olin aivan ihmeissäni, hyvää ruokaa joka päivä, olin kotona joutunut koputtelemaan ihmisten oville "kerjätäkseni" leipää tai muuta syötävää. En tiedä miten yleensä kehtasin tehdä sen. Eräs yställinen naapurimme näki tilanteen ja antoi minun hakata halkoja pientä korvausta vastaan. Onneksi oli kouluruokailu. Omien siipien koittaminen osoittautuikin vaikeaksi, viina ym. päihteet tulivat jo nuorisokodissa tutuksi. Vuoden vierivät sekoillessa ja 25 vuotiaana huomasin jo juovani satunnaisesti korvikkeita, mutta vain jos ei muuta ollut saatavilla tai rahat oli loppu. Hieman vanhempi veljeni kuoli korvikkeisiin 2002. Raitistuin 27 vuotiaana ja nyt olen 51 vuotta, olen ollut onnellisesti naimisissa pitkään ja lapsillakin on siunattu. Moni on kysynyt olenko uskossa, en ole, se ei ainakaan toistaiseksi ole ollut minun juttuni sitä yhtään halveksimatta. Olen ns. koulu-uskovainen, mutta kun olin onnistunut olemaan ensimmäisen kerran raittiina viikon vuosikausiin eräällä klinikalla, se kolahti niin paljon että jotenkin muiden henkilöiden avustuksella aloin saamaan otetta elämääni. Eläminen ei ollut aivan helppoa raitistumisen jälkeen, mutta kuukausi kuukauden jälkeen tuntui paremmalta. Tämä ei ole mikään ylistys kirjoitus tai saarna, kunhan halusin purkaa teille tunteitani. Tämän suppeammaksi en stooriani saanut, mutta pidemmäksi kylläkin.

"jokainen ihminen on laulun arvoinen".

1

862

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terocky

      Hienoa.. Hyvä että on elämä kasassa. Oma jollain tavalla vielä solmussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe