Rikkoutuvat imusarjan läpät

Bemucca

BMW on "lopullisesti" kieltäytynyt kaikesta vastuustaan ja väittää, että osassa "ei ole mitään vikaa, takuu ummessa, jne". Eli asiaa lähdetään nyt hoitamaan viranomaisreittejä, kun ei muuten mene jakeluun.

* MISTÄ ON KYSYMYS *

Kuten olemme saaneet täältä foormumiltakin lukea, niin imusarjan läppiä irtoilee tiettyjen n. vuoden 2000 jälkeen valmistettujen koneiden sisään oikein olan takaa ja tuhot ovat käytännössä aina suuria (tai todella suuria).

BMW toteaa vaatimuksiin kulujen korvaamisesta suunnilleen: "On ikävää kuulla autonne moottorin vauriosta, mutta emme korvaa, koska sitä ja tätä jne". Perusteluina on käytetty mm.

"takuu on ummessa"
"olet itse toiminnallasi aiheuttanut vaurion"
"(merkkihuolletulla) koneella on ajettu jo 200tkm"

ja ehkä parhaana kaikista:

"koska korjasitte moottorinne 4.000 eurolla, ettekä vaihtamalla koneen 14.000 eurolla BMW:n korjaamolla, emme korvaa".

Tähänastisista BMW:n perusteluista saa sen käsityksen, että BMW:n mielestä on hyväksyttävää, että BMW:n kone voi kestää vain 30-200tkm, jonka jälkeen se on tuhoutunut. Pidän tätä suorastaan käsittämättömänä, koska olen kuvitellut BMW:n olevan erittäin tarkka maineestaan ja laadústaan.

Itselläni kilahti kone imusarjan läpän hulahdettua koneen sisään ja olen vaatinut korvausta BMW:ltä, tuloksetta.

* ASIAAN LIITTYVÄT FAKTAT *

1) Imusarjan läppien akselissa on ollut virhe jo uutena (suunnitteluvirhe, kestämätön kohteeseensa). Tämä ilmenee siitä, että akseleita on mennyt poikki täysin ajomäärästä ja -tyylistä riippumatta (30-220tkm) eli kyseessä EI ole kuluman aiheuttama vika, minkä itse kukin voi päätellä em. ajomääristä. Tämä käy ilmi myös siitä, että akselit ovat saatujen tietojen mukaan murtuneet aina samasta kohtaa.

2) Erityisesti on huomattava, ettei BMW edes ole väittänyt taphtunutta "sattumaksi" tai "yksittäistapaukseksi". Tämäkin väite olisi kestämätön, koska tältäkin foorumilta löytyy todella monta vahingon kärsinyttä. Uskon, että vaurioiden määrä tulee vain kasvamaan. Se toki on sattumaa, *kenen* kohdalle vaurio osuu ja *milloin* se osuu, mutta mistään muutamasta yksittäistapauksesta ei ole kysymys. Sama ilmenee ulkomaisilta foorumeilta - koneita hajoaa ja BMW kiistää mitään vikaa olevan.

3) Osan rikkoutumiseen tai rikkoutumattomuuteen ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Paitsi poistamalla läpät. Tätäkään ei 99% auton omistajista älyä tehdä, koska tietoa tästä vaurioriskistä ei ole. Ja vaikka älyäisikin, jää läppien poistamisen kustannus (600-800 euroa) omistajan maksettavaksi. Tätä tietoa tulee kaikkien meidän pyrkiä levittämään, jotta saadaan mahdollisimman moni konevaurio torjuttua. Vaikka tämä olisi kyllä BMW:n tehtävä.

4) Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa!

5) Osan tulisi kestää oletettava auton elinikä (eikä luokkaa 30-200tkm). Tämä ilmenee siitä, että imusarja ei ole huolto-ohjelmassa (eikä se ole sitä millään muullakaan automerkillä). Asiaan on suoraan verrattavissa esim. jakoketju. Jos sitä ei ole merkitty huolto-ohjelmaan vaihdettavaksi, niin ei sitä myöskään tarvitse vaihtaa. Jos osasta OLISI annettu vaihtosuositus, niin silloinkin sen tulisi kestää vaihtoväli.

6) BMW on tehnyt muutoksia osaan myöhemmin. Olen kysynyt BMW Suomelta, miksi osaa on muutettu, jos siinä ei ollut mitään vikaa. Vastaus oli: "normaalia tuotekehitystä, ei tarkoita sitä, että on vikaa". Väite olisi uskottavampi, jos vaurioita ei syntyisi...

7) BMW on antanut korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, MIKSI IMUSARJAN VAIHTOSUOSITUS ON ANNETTU, JOS OSASSA "EI OLE MITÄÄN VIKAA".

En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

8) Olen kysynyt BMW Suomelta "Onko normaalia ja hyväksyttävää, että BMW:n kone kestää - sattumanvaraisesti valikoituen - 30-220tkm, minkä jälkeen se on käytännössä tuhoutunut".

En ole saanut vastausta kolmen kysymiskerran jälkeenkään.

* MITÄ MINUN PITÄÄ TEHDÄ, JOS KONEENI ON JO VAURIOITUNUT JA HALUAN SIITÄ KORVAUKSEN, MUTTA BMW KIELTÄYTYY VASTUUSTAAN? *

Kaikki halukkaat vaurion kärsineet ilmoittautukoon allekirjoittaneelle mukaan ryhmään, jonka kanssa tarkastellaan mahdollisuutta nostaa ryhmäkanne BMW Suomea vastaan. Todettakoon, että ryhmäkanne on kuluttajalle kuluriskin suhteen täysin riskitön ja sitä ajaa kuluttaja-asiamies kaikkien ryhmään liityneiden puolesta, mikäli päättää nostaa kanteen. Mikäli asiassa saadaan tätä kautta myönteinen päätös, saavat kaikki ryhmään kuuluvat korvauksen vaurioistaan tuomioistuimen tuomion mukaisesti. Lisäksi tämä päätös luo pohjan tuleville korvausvaatimuksille, mutta tällöin kukin joutuu itse hakemaan oikeuden kautta korvaukset omalla riskillään ja rahoillaan.

Tässä vaiheessa kuitenkin kootaan vain ne henkilöt, jotka ovat kärsineet vaurion ja haluavat tutkia mahdollisuutta ryhmäkanteeseen. Kun tarpeeksi monta halukasta on koossa, kartoitamme vaurioiden määrät, laadut ja viemme asian kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaksi.

EDIT: Jo nyt on neljä vahingon kärsinyttä ilmoittautunut.

Toivon teltä *kaikkea* mahdollista tietoa aiheesta (vaikka ette olisi osallistumassa ryhmäkanneryhmään). Esim.

- Voiko kone vaurioitua siten, että voimansiirto lukitsisi takapyörät? Tämä vaihtoehto olisi erittäin vaarallinen liikenteessä! Joka tapauksessa, esim. ohitustilanteessa, tehojen yht'äkkinen katoaminen / suuri nykäisy liikenteessä on myös vaarallista.
- miten osaa on muutettu myöhemmin (EDIT: saatujen tietojen mukaan akselin paksuutta on kasvatettu 4 -> 4,5mm siitä kohdasta, mistä murtumat ovat tapahtuneet)
- kokemuksia riidoista BMW:n kanssa tästä aiheesta (EDIT: Kaikille annettu sama tyhjänpäiväisillä perusteluilla varustettu kieltäytyminen, joillekin tuoreemmille tapauksille luvattu osa varaosien hinnasta eli käytännössä ei juuri mitään)
- paljonko autollanne oli ajettu, kun kone tuhoutui (EDIT: 30-220tkm)
- paljon korjaus maksoi (EDIT: 4-22k€)
- mikä vuosimalli, mikä kone (EDIT: 2001-2007)
- jne

Älkää "suodattako" tietoanne, kaikki vain jakoon! Myös kaikki ideat, näkemykset ja kommentit otetaan vastaan. Jos saadaan myönteinen päätös asialle, niin siitä on iloa kaikille saman vaurion kärsineille.

56

6938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva bemaristi

      Kokemuksistani taistelusta autoliikkeitä vastaan, esim. metro-auto yms. voin vain sanoa, että tuota taistelua ei ole mitään mahdollisuutta voittaa.Oli vaan pakko luopua taistelusta oman mielenterveyden vuoksi.

      Parasta mitä on silti tehdä on juurikin tuo mitä nyt teet eli asian tuominen julkisuuteen ja nostan asialliselle tekstillesi ja yrityksellesi vilpittömästi hattua.Kannattaa silti harkita jotakin muutakin foorumia esim. Tekniikan Maailma jne. Nuo autolehdet taitaa vaan olla autoteollisuuden äänitorvi Toivottavasti saavutat tavoitteesi.

    • Juha1234

      Pari bmw:n kolmelitraista dieseliä, molemmilla ajettu 300tkm.
      Ei ongelmia, läpällisiä versioita.

      Onko sinulla siis henkiläkohtainen ongelma tuon kanssa, vai kerrotko jotian nettilegendaa?

      • sgds

        se mikään nettilengenda ole jos joka foorumilla jauhetaan...ulkomaita myöden


      • Sniff

        Noita läppiä menee ja se on FAKTAA. Riippuu tuurista kauanko kestää voi mennä jo 100 tkm aikana tai sitten saat ajella yli 600tkm kuten kaverille kävi.
        Varoittelin, että ota ne pois ei uskonut ja sitten meni. No nyt hänelläkin uusi kone.


      • tämä ole

        mikään Toyota Thread, kyllä täällä saa ogelmista ja tyyppivioista kertoa.

        Se ongelmien salailu ja kieltäminen vasta fiksua onkin...


      • Juha1234
        tämä ole kirjoitti:

        mikään Toyota Thread, kyllä täällä saa ogelmista ja tyyppivioista kertoa.

        Se ongelmien salailu ja kieltäminen vasta fiksua onkin...

        Ongelmista saa kertoa. kannattaa kuitenkin edes yrittää laittaa linkki johonkin virallisempaan tarinaan kuin keskustelupalstojen jutusteluun.

        Olisi aika mukavaa jos jostain lytyisi vaikka edes kuvalla häystetty artikkeli jonkun oikean henkilön nimellä. Se takaisi että asia on todellinen, sillä jos ei olisi niin auton valmistaja nostaisi kovan äläkän perättömistä syytteistä.

        Eli alottaja, jos hänellä on omakohtainen kokemus, voisi muiden ja oman edun nimissä tehdä vaikkapa nettisivun jossa kävisi tapauksen yksityiskohtaisesti läpi. Sitten vaan odottamaan virallista vastetta.

        Tällaisilla nettipalstoilla kirjoitetaan niin paljon roskaa ettei kukaan voi tietää niiden todenperäisyydestä. Omien kokemuteni mukaan tuollaista ongelmaa ei ole. Toisesta meni ahdin 170tkm kohdalla, siinä iso remppa.


    • Jo pitkään

      Kaikkihan tietää ettei kannata koskea 300-sarjan tai 500-sarjan automaattilaatikkoisiin dieselihin. Näissä ne ongelmat ovat,jos bensakone tai manuaali niin ei ole mitään rikkoutuvia läppiä edes.

      Oma vika kun olet väärän ostanut.

      • bvbvbbv

        Mikä näiden läppien virka on. Jos kerran ne voi poistaa, eikö mikään muutu koneen käytöksessä??


      • mie vuan
        bvbvbbv kirjoitti:

        Mikä näiden läppien virka on. Jos kerran ne voi poistaa, eikö mikään muutu koneen käytöksessä??

        vaihdettiin manuaalin imusarja ja sanoi että ehkä aavistuksen alarekisterissä heikompi, mutta ei mitään selkeää. Joten pois vaan. Säästyy rahaa!


    • isfsfij

      aika hyvin on julkisuudessa vaiettu tämä bemareiden kallis tyyppivika - ja juuri näiden vuosimallien autoja tuodaan saksasta tiet sonnalla ! - aika kallista lystiä !

      • Sniff

        Tuo korjaus onnistuu ensikertalaiselta n4h ja senjälkeen parissa tunnissa. Eikä maksa kuin vaivan.


      • fjsjfksjk
        Sniff kirjoitti:

        Tuo korjaus onnistuu ensikertalaiselta n4h ja senjälkeen parissa tunnissa. Eikä maksa kuin vaivan.

        Aloittaja: "Osan rikkoutuminen aiheuttaa aina suuren vaurion, koska vieras esine kannen ja männän välissä ei tee hyvää koneelle. Useassa tapauksessa koneen korjaus ei edes kannata, vaan eteen tulee uuden koneen hankinta. Kustannukset ovat tällä hetkellä saamieni tietojen mukaan vaihdelleet välillä 3.800 - 22.000 euroa! "

        On halpaa !


      • mie vuan

        uskoo ajoissa ja ottaa läpät pois. Ne saa itsekin helposti. Eikä maksa mitään...... Mitenkään tehdasta pulustelematta niin itse en ikinä osta automaatti bemua ja jos ostaisin, niin läpät lähtee heti pois. Lastulla saa kuitenkin korvattua kaikki vääntöjen menetykset....


    • Juha1234

      "7) BMW on antanut korjaamoille suosituksen (normaalin huolto-ohjelman ulkopuolella, jälkikäteen) vaihtaa imusarja 100tkm välein. Myös tämä osoittaa, että BMW tietää virheestä ja pyrkii torjumaan vastuutaan asiassa siten, että kun asiakkaalle on ilmoitettu "vaihtosuosituksesta", niin on asiakkaan ongelma jos ei imusarjaa vaihda ja kone sitten tuhoutuu. Olen kysynyt BMW Suomelta, MIKSI IMUSARJAN VAIHTOSUOSITUS ON ANNETTU, JOS OSASSA "EI OLE MITÄÄN VIKAA"."

      No, konettahan pitää huoltaa ohjeiden mukaan. Jos tuo on virallinen huolto-ohje niin se pitää tehdä. Huollon laiminlyöminen voi tietysti aiheuttaa koneen rikkoutumisen.

      Tuli tuossa mieleen että onkohan minulta vaihdettu nuo normaalien huoltojen yhteydessä? Ei sinänsä väliä, hienosti toimivat joka tapauksessa.

      • Bemukuski

        Mitä vuosimalleja tuo riski koskee?

        Oma 530 DA (E61) on vuodelta 2006.


      • 2000-mallin
        Bemukuski kirjoitti:

        Mitä vuosimalleja tuo riski koskee?

        Oma 530 DA (E61) on vuodelta 2006.

        loppuvuodesta lähtien ihan tähän päivään saakka. Olen itse nähnyt 2kpl E60/E61-mallin koneita päreinä ja 2 kpl E39 - toinen 530dA ja toinen 525dA.

        Itse en uskaltaisi ajella 'läpät sisällä' ja omasta onkin poistettu. Mikään muu ei muuttunut paitsi moottorijarrutus hieman pieneni. Nyt saa yönsä nukuttua rauhassa.

        Valitettavasti tämä tarina on totta. Onnea ja siunausta vaan niille, jotka riskillä tuolla painelevat läpät paikoillaan. Todennäköisyys läpän irtoamiseen ei ole kovin suuri, mutta lasku sitten ikävästi käydessä onkin...


      • Kuulostaa tutulta
        2000-mallin kirjoitti:

        loppuvuodesta lähtien ihan tähän päivään saakka. Olen itse nähnyt 2kpl E60/E61-mallin koneita päreinä ja 2 kpl E39 - toinen 530dA ja toinen 525dA.

        Itse en uskaltaisi ajella 'läpät sisällä' ja omasta onkin poistettu. Mikään muu ei muuttunut paitsi moottorijarrutus hieman pieneni. Nyt saa yönsä nukuttua rauhassa.

        Valitettavasti tämä tarina on totta. Onnea ja siunausta vaan niille, jotka riskillä tuolla painelevat läpät paikoillaan. Todennäköisyys läpän irtoamiseen ei ole kovin suuri, mutta lasku sitten ikävästi käydessä onkin...

        Itselläki sama 3-litran diesel jolla ajettu 220tkm ja viime kesänä sain kuulla ks. läppien olemassa olosta ja mahdollisista haitoista. Sit lopultaki ei muuta ku koneen kimppuun niin siellä oli jo 2/6:desta läpästä enää toisesta reunasta hyvin heikosti kiinni. Eli taisi olla ihan viimeisiä hetkiä että poistin ne. Autossa en ole huomannu mitään eroa sen jälkeen.. en edes moottorijarrutuksessa. Tosiaan homma ei maksa mitään kun sen tekee itse. aikaa menee muutama tunti. Ja netistähän tähän löytyy erittäin hyvät kuvalliset ohjeet ku viitsii vähä googlea käyttää. Suosittelen kaikille ks auton omistaville poistaa ne läpät välittömästi jos sitä ei ole vielä tehnyt!


      • Pekka-
        Kuulostaa tutulta kirjoitti:

        Itselläki sama 3-litran diesel jolla ajettu 220tkm ja viime kesänä sain kuulla ks. läppien olemassa olosta ja mahdollisista haitoista. Sit lopultaki ei muuta ku koneen kimppuun niin siellä oli jo 2/6:desta läpästä enää toisesta reunasta hyvin heikosti kiinni. Eli taisi olla ihan viimeisiä hetkiä että poistin ne. Autossa en ole huomannu mitään eroa sen jälkeen.. en edes moottorijarrutuksessa. Tosiaan homma ei maksa mitään kun sen tekee itse. aikaa menee muutama tunti. Ja netistähän tähän löytyy erittäin hyvät kuvalliset ohjeet ku viitsii vähä googlea käyttää. Suosittelen kaikille ks auton omistaville poistaa ne läpät välittömästi jos sitä ei ole vielä tehnyt!

        Kuinkahan muuten se läpän irtoaminen vaikuttaa?

        Olet nähnyt minkä kokoisia ne ovat. Jos ne irtoavat ja kulkeutuvat venttiilikoneiston luo niin mitä tapahtuu?

        Mennekö irronnut läppä venttiilin väliin, sen palautusjousen väliin vai minne?

        En ainakaan heti oivalla miten irronnut pellin palanen rikkoisi moottorin. voisiko joku selittää mekanismin?


      • Pekka-
        Kuulostaa tutulta kirjoitti:

        Itselläki sama 3-litran diesel jolla ajettu 220tkm ja viime kesänä sain kuulla ks. läppien olemassa olosta ja mahdollisista haitoista. Sit lopultaki ei muuta ku koneen kimppuun niin siellä oli jo 2/6:desta läpästä enää toisesta reunasta hyvin heikosti kiinni. Eli taisi olla ihan viimeisiä hetkiä että poistin ne. Autossa en ole huomannu mitään eroa sen jälkeen.. en edes moottorijarrutuksessa. Tosiaan homma ei maksa mitään kun sen tekee itse. aikaa menee muutama tunti. Ja netistähän tähän löytyy erittäin hyvät kuvalliset ohjeet ku viitsii vähä googlea käyttää. Suosittelen kaikille ks auton omistaville poistaa ne läpät välittömästi jos sitä ei ole vielä tehnyt!

        Niin, jos sieltä oli jo neljä irronnut ja ne eivät olleet aiheuttaneet mitään ongelmaa, niin kuinka iso riski ihan oikeasti on?

        Voihan nuo irrottaa. Tuntuu vaan ehkä hieman turhalta touhulta. Moottori voi varmaan rikkua muutenkin, vai voiko?


      • irronnut?
        Pekka- kirjoitti:

        Niin, jos sieltä oli jo neljä irronnut ja ne eivät olleet aiheuttaneet mitään ongelmaa, niin kuinka iso riski ihan oikeasti on?

        Voihan nuo irrottaa. Tuntuu vaan ehkä hieman turhalta touhulta. Moottori voi varmaan rikkua muutenkin, vai voiko?

        Taisit ymmärtää väärin jotain? Yksi läppä kun irtoaa ja menee koneeseen niin matka loppuu siihen > rikkoo männän, venttiilit pilaa sylinterin ja parhaassa tapauksessa menee vielä turbo, katalysaattori jne. 5000€ jos ehtii sammuttaa koneen ajoissa ja 15000€ jos tulee isompi remontti.

        Siitä voit laskeskella riskejä...


      • Pekka-
        irronnut? kirjoitti:

        Taisit ymmärtää väärin jotain? Yksi läppä kun irtoaa ja menee koneeseen niin matka loppuu siihen > rikkoo männän, venttiilit pilaa sylinterin ja parhaassa tapauksessa menee vielä turbo, katalysaattori jne. 5000€ jos ehtii sammuttaa koneen ajoissa ja 15000€ jos tulee isompi remontti.

        Siitä voit laskeskella riskejä...

        Kerro nyt miten se läppä sinne sylinteriin pääsee.

        Millaista materiaalia se on(1), mahtuuko venttiileistä (2), miten menee sylinteriin (3), millä mekanismilla hajottaa koneen (4) etc (n).

        Voi olla että näin voi käydä, voisit kertoa kuitenkin miten ja miten rikkoutuminen on mahdollista.

        Jos tämä olisi ihan oikea ongelma laajassa mitassa niin olisihan tuosta noussut hirveä meteli.
        Muuallakin kuin tällaisella palstalla jossa 80% kirjoittajista on kortittomia tai juuri kortin saaneita.


      • ymmärrän
        Pekka- kirjoitti:

        Kerro nyt miten se läppä sinne sylinteriin pääsee.

        Millaista materiaalia se on(1), mahtuuko venttiileistä (2), miten menee sylinteriin (3), millä mekanismilla hajottaa koneen (4) etc (n).

        Voi olla että näin voi käydä, voisit kertoa kuitenkin miten ja miten rikkoutuminen on mahdollista.

        Jos tämä olisi ihan oikea ongelma laajassa mitassa niin olisihan tuosta noussut hirveä meteli.
        Muuallakin kuin tällaisella palstalla jossa 80% kirjoittajista on kortittomia tai juuri kortin saaneita.

        sulla on noi moottoriopin perusteet vielä hieman hukassa... Omasta 530dA on otettu läpät (metallia) pois, ja olen nähnyt muutaman rikkoutuneen koneen, joten tiedän mistä puhun. Mistäs venttiilistä luulet sen läpän sinne menevän? Vararenkaan venttiilistä vai?

        Ajokortin olen ajanut vuonna 1983. Et kai itse kuulu tuohon 80% joukkoon? On nuo kysymykset vaan hiukan sitä tasoa...


      • Pekka-
        ymmärrän kirjoitti:

        sulla on noi moottoriopin perusteet vielä hieman hukassa... Omasta 530dA on otettu läpät (metallia) pois, ja olen nähnyt muutaman rikkoutuneen koneen, joten tiedän mistä puhun. Mistäs venttiilistä luulet sen läpän sinne menevän? Vararenkaan venttiilistä vai?

        Ajokortin olen ajanut vuonna 1983. Et kai itse kuulu tuohon 80% joukkoon? On nuo kysymykset vaan hiukan sitä tasoa...

        No kun nuo venttiilit tuppaavat olemaan suhteellisen pieniä tuonne sylinteriin ja näkemättä (tietenkin) olettaisin että nuo läpät ovat isompia.

        Elikkä etkö sitten asiasta tietävänä voisi kertoa vastausta noihin kysymyksiin.

        On minulla ollut kortti jonniin verran pidempään kuin sinulla. eipä ole vain autojen kanssa ollut ongelmia ja huollot teetän merkkiliikkeissä.

        Moottoria en ole ikinä avattuna elävänä nähnyt. Ja lisäksi itsellä ei ole tuollaisista ongelmista tietoa. Siksi kyselen. En viitsisi turhaan maksaa satoja euroja niiden poistosta pekän huhun perusteella. Siitä syystä yritän ymmärtää hieman tarkemmin mistä on kyse.

        Löytyiskö jostain netistä vaikkapa kuvasarja avatusta koneesta jolle tuo kyseinen rikko on tapahtunut?

        Ei taida.

        Suomeen on tuotu 5-sarjan autoja tällä vuosikymmenellä keskimäärin reilu tuhat vuodessa. 530d oli ainakin jossain välissä suosituin variantti, ja lähes poikkeuksetta automaattina. Jos tuo olisi yleinen ongelma niin olettaisin että tästä olisi noussut iso haloo.

        Ei ole noussut. Miksei?

        Joko ymmärrät miksi kyselen. Aion joka tapauksessa ottaa asian esille kun seuraavan kerran vien autoa huoltoon.


      • merkkiliikkeestä
        Pekka- kirjoitti:

        No kun nuo venttiilit tuppaavat olemaan suhteellisen pieniä tuonne sylinteriin ja näkemättä (tietenkin) olettaisin että nuo läpät ovat isompia.

        Elikkä etkö sitten asiasta tietävänä voisi kertoa vastausta noihin kysymyksiin.

        On minulla ollut kortti jonniin verran pidempään kuin sinulla. eipä ole vain autojen kanssa ollut ongelmia ja huollot teetän merkkiliikkeissä.

        Moottoria en ole ikinä avattuna elävänä nähnyt. Ja lisäksi itsellä ei ole tuollaisista ongelmista tietoa. Siksi kyselen. En viitsisi turhaan maksaa satoja euroja niiden poistosta pekän huhun perusteella. Siitä syystä yritän ymmärtää hieman tarkemmin mistä on kyse.

        Löytyiskö jostain netistä vaikkapa kuvasarja avatusta koneesta jolle tuo kyseinen rikko on tapahtunut?

        Ei taida.

        Suomeen on tuotu 5-sarjan autoja tällä vuosikymmenellä keskimäärin reilu tuhat vuodessa. 530d oli ainakin jossain välissä suosituin variantti, ja lähes poikkeuksetta automaattina. Jos tuo olisi yleinen ongelma niin olettaisin että tästä olisi noussut iso haloo.

        Ei ole noussut. Miksei?

        Joko ymmärrät miksi kyselen. Aion joka tapauksessa ottaa asian esille kun seuraavan kerran vien autoa huoltoon.

        Ei ne siellä mitään myönnä ja tässähän se ongelma onkin. Jos myöntäisivät niin joutuisivat samalla vastuuseen asiasta.

        Saattavat suosittaa sinulle imusarjan vaihtoa 100tkm välein hiukan reilut tonnin hintaan. Sääli vaan, että siinäkin on ne samaiset läpät sisällä. Toivottavasti kohdallesi ei satu kallista remonttia - kannattaa kuitenkin kuunnella sen koneen ääniä tarkasti...


      • bmw:ltä
        merkkiliikkeestä kirjoitti:

        Ei ne siellä mitään myönnä ja tässähän se ongelma onkin. Jos myöntäisivät niin joutuisivat samalla vastuuseen asiasta.

        Saattavat suosittaa sinulle imusarjan vaihtoa 100tkm välein hiukan reilut tonnin hintaan. Sääli vaan, että siinäkin on ne samaiset läpät sisällä. Toivottavasti kohdallesi ei satu kallista remonttia - kannattaa kuitenkin kuunnella sen koneen ääniä tarkasti...

        Mutta kun käskee vaihtamaan manuaalivaihteisen auton läpättömän imusarjan, niin sillähän se korjaantuu. Merkkiliikkeen korjaamohenkilö saattaa antaa oikeata tai sitten aivan väärää tietoa asiasta. Yksi kaveri väitti, että 2005-mallissa ei ongelmaa olisi ja toinen että onhan se sama ongelma edelleen. Kolmas ei muka ollut koskaan sellaisesta kuullutkaan. Kuitenkin läpättömän imusarjan vaihtoon olisi pyynnöstä ryhdytty. Hintaa joitakin satoja euroja.


      • Ei bemaria, vielä
        Pekka- kirjoitti:

        No kun nuo venttiilit tuppaavat olemaan suhteellisen pieniä tuonne sylinteriin ja näkemättä (tietenkin) olettaisin että nuo läpät ovat isompia.

        Elikkä etkö sitten asiasta tietävänä voisi kertoa vastausta noihin kysymyksiin.

        On minulla ollut kortti jonniin verran pidempään kuin sinulla. eipä ole vain autojen kanssa ollut ongelmia ja huollot teetän merkkiliikkeissä.

        Moottoria en ole ikinä avattuna elävänä nähnyt. Ja lisäksi itsellä ei ole tuollaisista ongelmista tietoa. Siksi kyselen. En viitsisi turhaan maksaa satoja euroja niiden poistosta pekän huhun perusteella. Siitä syystä yritän ymmärtää hieman tarkemmin mistä on kyse.

        Löytyiskö jostain netistä vaikkapa kuvasarja avatusta koneesta jolle tuo kyseinen rikko on tapahtunut?

        Ei taida.

        Suomeen on tuotu 5-sarjan autoja tällä vuosikymmenellä keskimäärin reilu tuhat vuodessa. 530d oli ainakin jossain välissä suosituin variantti, ja lähes poikkeuksetta automaattina. Jos tuo olisi yleinen ongelma niin olettaisin että tästä olisi noussut iso haloo.

        Ei ole noussut. Miksei?

        Joko ymmärrät miksi kyselen. Aion joka tapauksessa ottaa asian esille kun seuraavan kerran vien autoa huoltoon.

        Kyllä ne imusarjaläpät mahtuvat imeytymään sylinteriin imuventtiilin auetessa. Dieselmoottorin männänlaen ja sylinterikannen välinen rako on pienempi kuin imusarjaläpän paksuus, niin että kyllä se kone on paskana, kun mäntä ei mahdu nousemaan ylös. Jos ja kun tietysti yleensä irronnut läppä jää imuventtiilin auenneeseen rakoon venttiilin sulkeutuessa, venttiili estyy sulkeutumasta ja taas mäntä iskee venttiililautaseen, joten rikki menee kone silläkin konstilla.


      • Kallo
        Pekka- kirjoitti:

        No kun nuo venttiilit tuppaavat olemaan suhteellisen pieniä tuonne sylinteriin ja näkemättä (tietenkin) olettaisin että nuo läpät ovat isompia.

        Elikkä etkö sitten asiasta tietävänä voisi kertoa vastausta noihin kysymyksiin.

        On minulla ollut kortti jonniin verran pidempään kuin sinulla. eipä ole vain autojen kanssa ollut ongelmia ja huollot teetän merkkiliikkeissä.

        Moottoria en ole ikinä avattuna elävänä nähnyt. Ja lisäksi itsellä ei ole tuollaisista ongelmista tietoa. Siksi kyselen. En viitsisi turhaan maksaa satoja euroja niiden poistosta pekän huhun perusteella. Siitä syystä yritän ymmärtää hieman tarkemmin mistä on kyse.

        Löytyiskö jostain netistä vaikkapa kuvasarja avatusta koneesta jolle tuo kyseinen rikko on tapahtunut?

        Ei taida.

        Suomeen on tuotu 5-sarjan autoja tällä vuosikymmenellä keskimäärin reilu tuhat vuodessa. 530d oli ainakin jossain välissä suosituin variantti, ja lähes poikkeuksetta automaattina. Jos tuo olisi yleinen ongelma niin olettaisin että tästä olisi noussut iso haloo.

        Ei ole noussut. Miksei?

        Joko ymmärrät miksi kyselen. Aion joka tapauksessa ottaa asian esille kun seuraavan kerran vien autoa huoltoon.

        Oheisessa linkissä kuvamateriaalia läppävaurion jäljiltä. Läppäakseli katkeaa ohuimmasta kohdasta, eli läpän kiinnitysruuvin kohdalta. Irronnut akselin pala holahtaa välittömästi sylinteriin ja itse läppä saattaa jäädä ensin venttiilin väliin ja mäntä viimeistelee työn.

        http://viltsikas.pri.ee/xdrem/index.html

        Romanttisista harhakuvitelmista huolimatta ongelma on todellinen. Vaikka ongelma koskisi alle 1% kyseisestä mallikannasta, tapahtuma on yksittäiselle kuluttajalle aina negatiivinen lottovoitto. BMW ei kanna vastuutaan asiassa ja juuri tähän mahdollisella ryhmäkanteella ollaan hakemassa muutosta.


      • kysyä
        Pekka- kirjoitti:

        No kun nuo venttiilit tuppaavat olemaan suhteellisen pieniä tuonne sylinteriin ja näkemättä (tietenkin) olettaisin että nuo läpät ovat isompia.

        Elikkä etkö sitten asiasta tietävänä voisi kertoa vastausta noihin kysymyksiin.

        On minulla ollut kortti jonniin verran pidempään kuin sinulla. eipä ole vain autojen kanssa ollut ongelmia ja huollot teetän merkkiliikkeissä.

        Moottoria en ole ikinä avattuna elävänä nähnyt. Ja lisäksi itsellä ei ole tuollaisista ongelmista tietoa. Siksi kyselen. En viitsisi turhaan maksaa satoja euroja niiden poistosta pekän huhun perusteella. Siitä syystä yritän ymmärtää hieman tarkemmin mistä on kyse.

        Löytyiskö jostain netistä vaikkapa kuvasarja avatusta koneesta jolle tuo kyseinen rikko on tapahtunut?

        Ei taida.

        Suomeen on tuotu 5-sarjan autoja tällä vuosikymmenellä keskimäärin reilu tuhat vuodessa. 530d oli ainakin jossain välissä suosituin variantti, ja lähes poikkeuksetta automaattina. Jos tuo olisi yleinen ongelma niin olettaisin että tästä olisi noussut iso haloo.

        Ei ole noussut. Miksei?

        Joko ymmärrät miksi kyselen. Aion joka tapauksessa ottaa asian esille kun seuraavan kerran vien autoa huoltoon.

        jotain? Piditkö kuvasarjasta?

        T. ''ajokortti vain vuodesta 1983 enkä sattuneesta syystä asioi pelkästään merkkihuollossa''


      • Pekka-
        kysyä kirjoitti:

        jotain? Piditkö kuvasarjasta?

        T. ''ajokortti vain vuodesta 1983 enkä sattuneesta syystä asioi pelkästään merkkihuollossa''

        No niin, ensi kerralla huoltoon viedessä pitää keskustella tuosta.

        Olen käyttänyt samaa huoltomiestä viiden peräkkäisen bemarin kanssa. Kertoo kyllä mitä tietää, koska tietää että seuraavakin auto on heiltä hyvin suurella todennäköisyydellä.


      • huoltomies...
        Pekka- kirjoitti:

        No niin, ensi kerralla huoltoon viedessä pitää keskustella tuosta.

        Olen käyttänyt samaa huoltomiestä viiden peräkkäisen bemarin kanssa. Kertoo kyllä mitä tietää, koska tietää että seuraavakin auto on heiltä hyvin suurella todennäköisyydellä.

        takuulla kertoo sinulle kaiken, jos olet niin montaa bemaria hänellä huollattanut. Kyllä ilman muuta - työpaikkansa ja mahdollisten muiden sanktioiden uhallakin. Mitä sait muuten joulupukilta?

        Olen itse keskustellut muutaman bemarilta jo pois lähteneen huoltomiehen kanssa ja hekin ovat puhuneet asioista vain hyvin 'epävirallisesti'.

        Jos yhtiön kanta on, että ongelmaa ei ole, luuletko tosiaan, että joku lallattaa sinulle jotain muuta!?


      • Pekka-
        huoltomies... kirjoitti:

        takuulla kertoo sinulle kaiken, jos olet niin montaa bemaria hänellä huollattanut. Kyllä ilman muuta - työpaikkansa ja mahdollisten muiden sanktioiden uhallakin. Mitä sait muuten joulupukilta?

        Olen itse keskustellut muutaman bemarilta jo pois lähteneen huoltomiehen kanssa ja hekin ovat puhuneet asioista vain hyvin 'epävirallisesti'.

        Jos yhtiön kanta on, että ongelmaa ei ole, luuletko tosiaan, että joku lallattaa sinulle jotain muuta!?

        Se ei lienee sinun murheesi?

        Olen aina saanut erinomaista palvelua tuolta. Kymmenet positiiviset kokemukset puoltavat rehellistä vastausta. Se voi olla vaikka toteamus että: "2% kyseisistä autoista kärsii tuosta ongelmasta, poistetaanko, tekee xxx EURoa?"

        Ja olen edelleen tyytyväinen, saan kuulla miten asia on.


      • maailmassa
        Pekka- kirjoitti:

        Se ei lienee sinun murheesi?

        Olen aina saanut erinomaista palvelua tuolta. Kymmenet positiiviset kokemukset puoltavat rehellistä vastausta. Se voi olla vaikka toteamus että: "2% kyseisistä autoista kärsii tuosta ongelmasta, poistetaanko, tekee xxx EURoa?"

        Ja olen edelleen tyytyväinen, saan kuulla miten asia on.

        on vielä hyväuskoisia ihmisiä!!

        Ainahan voi myös iltarukouksessa muistaa mainita, että 'eihän vaan minun autoni läpät mene sinne koneeseen, eihän'. Sitten ei ainakaan pitäisi olla enää mitään vaaraa.


      • Pekka-
        maailmassa kirjoitti:

        on vielä hyväuskoisia ihmisiä!!

        Ainahan voi myös iltarukouksessa muistaa mainita, että 'eihän vaan minun autoni läpät mene sinne koneeseen, eihän'. Sitten ei ainakaan pitäisi olla enää mitään vaaraa.

        No, 15 vuoden hyvistä kokemuskista oppineena luotan häneen.
        Voiko sitä sanoa hyväuskoisuudeksi?

        Mitä hän menettää jos suosittelee niiden poistoa? Ei mitään.

        Harmi että sinulla ei ole kunnon huoltomiestä.


      • uskotun
        Pekka- kirjoitti:

        No, 15 vuoden hyvistä kokemuskista oppineena luotan häneen.
        Voiko sitä sanoa hyväuskoisuudeksi?

        Mitä hän menettää jos suosittelee niiden poistoa? Ei mitään.

        Harmi että sinulla ei ole kunnon huoltomiestä.

        huoltomiehesi kanssa, kun et itse näytä ymmärtävän. Jo nuo aikaisemmat kysymyksesi paljastivat ettet ymmärrä moottoreista mitään.

        Minä olen jutellut 3 hyvän bemarin huoltomiehen kanssa ja kaikki ovat suositelleet tehtäväksi jotakin - ja äkkiä. Yksi mainitsi ottaneensa ne kirotut läpät omastaan heti pois - muuten ei uskaltaisi ajella ollenkaan. Minulla on omat paskaiset, poistetut läpät tallella ja taisi olla 11. hetki poistaa ne. Bemarin hiljainen suositus on vaihtaa imusarja vähintään 100tkm välein, jos joku sattuu asiaa kysymään. Sekin jo kertoo asiasta jotain.

        Mitäs luet näitä juttuja täällä, jos et kerran usko mitään? Lyttäät vaan kaikki muut kirjoittajat teinipojiksi ja olet itse olevinasi jokin suurinkin bemarikunigas luottohuoltomiehinesi.

        Jatka juttujasi vasta sitten, kun olet oikeasti ottanut asioista selvää 'luottohenkilöiltäsi' äläkä jatkuvasti kyseenalaista viisaampiasi, jotka ovat sen jo tehneet.


      • mie vuan
        Pekka- kirjoitti:

        Se ei lienee sinun murheesi?

        Olen aina saanut erinomaista palvelua tuolta. Kymmenet positiiviset kokemukset puoltavat rehellistä vastausta. Se voi olla vaikka toteamus että: "2% kyseisistä autoista kärsii tuosta ongelmasta, poistetaanko, tekee xxx EURoa?"

        Ja olen edelleen tyytyväinen, saan kuulla miten asia on.

        Jos kerran olet asiasta varma, niin miksi ihmeessä murehdit? Anna olla. Ehkä voitto osuu kohdallesi... Sitten voit kysellä luottohuoltajaltasi että onko kaikki ok...
        Ja minä olen pitkän linjan BMW kuljettaja...Enkä paskan jauhaja. Hyvä ystäväni on töissä BMW huollossa.... en usko että valehtelee. Oikeasti hyvä että kissa nostetaan pöydälle!


      • Pekka-
        uskotun kirjoitti:

        huoltomiehesi kanssa, kun et itse näytä ymmärtävän. Jo nuo aikaisemmat kysymyksesi paljastivat ettet ymmärrä moottoreista mitään.

        Minä olen jutellut 3 hyvän bemarin huoltomiehen kanssa ja kaikki ovat suositelleet tehtäväksi jotakin - ja äkkiä. Yksi mainitsi ottaneensa ne kirotut läpät omastaan heti pois - muuten ei uskaltaisi ajella ollenkaan. Minulla on omat paskaiset, poistetut läpät tallella ja taisi olla 11. hetki poistaa ne. Bemarin hiljainen suositus on vaihtaa imusarja vähintään 100tkm välein, jos joku sattuu asiaa kysymään. Sekin jo kertoo asiasta jotain.

        Mitäs luet näitä juttuja täällä, jos et kerran usko mitään? Lyttäät vaan kaikki muut kirjoittajat teinipojiksi ja olet itse olevinasi jokin suurinkin bemarikunigas luottohuoltomiehinesi.

        Jatka juttujasi vasta sitten, kun olet oikeasti ottanut asioista selvää 'luottohenkilöiltäsi' äläkä jatkuvasti kyseenalaista viisaampiasi, jotka ovat sen jo tehneet.

        Eiköhän se ole parempi varmistella hieman niitä juttuja joita täällä kirjoitellaan.

        Onko siinä jotain vikaa jos kysyy asiallisia kysymyksiä? Kysymyksen vastauksista sitten selviää onko juttu tosi vai Esson baarin tasoa.

        Ja kuten kerroin niin kysyn seuraavalla huoltokerralla tuota.

        Onko sinulla jonkinlainen ongelma luetun ymmärtämisdessä, vai eikö tuo tullut selväksi aiemmista kirjoituksistani?

        Viisaammista en tiedä, eiköhän se viisaampi tapa ole kysellä hieman tarkemmin tällaisella palstalla, vai oletko sitä mieltä että täällä on pelkästään asillisia kirjoittajia?
        Kun sanoin kysyväöni huotomiehelötä niin jo joku irvileuka epäili kertooko huoltomies totuuden.

        Kasvahan aikuiseksi niin opit erottamaan provot ja asialliset jutut. Mitä lisäarvoa tuo avautumisesi tähän threadiin toi? Ei mitään.


      • tuonut
        Pekka- kirjoitti:

        Eiköhän se ole parempi varmistella hieman niitä juttuja joita täällä kirjoitellaan.

        Onko siinä jotain vikaa jos kysyy asiallisia kysymyksiä? Kysymyksen vastauksista sitten selviää onko juttu tosi vai Esson baarin tasoa.

        Ja kuten kerroin niin kysyn seuraavalla huoltokerralla tuota.

        Onko sinulla jonkinlainen ongelma luetun ymmärtämisdessä, vai eikö tuo tullut selväksi aiemmista kirjoituksistani?

        Viisaammista en tiedä, eiköhän se viisaampi tapa ole kysellä hieman tarkemmin tällaisella palstalla, vai oletko sitä mieltä että täällä on pelkästään asillisia kirjoittajia?
        Kun sanoin kysyväöni huotomiehelötä niin jo joku irvileuka epäili kertooko huoltomies totuuden.

        Kasvahan aikuiseksi niin opit erottamaan provot ja asialliset jutut. Mitä lisäarvoa tuo avautumisesi tähän threadiin toi? Ei mitään.

        tyhmyydelläsi mitään lisäarvoa - pelkkiä kirjoitusvirheitä, paskanjauhantaa ja amispellekehuskelua huoltomiehilläsi.

        Onneksi osoitit jo niissä ensimmäisissä viesteissäsi ettet ymmärrä koko asiasta yhtään mitään.


    • Sniff

      Ihan ilman ihmettelemistä mitä tapahtuu jos läppä irtoaa. Seurauksena on koneen rikkoutuminen.

      Läpät tuli 3l diesel automaatteihin E39 ja E46 3/2000 alkaen. Muihin malleihin sitten tämän jälkeen. Samoin uudemmissa manuaaleissa on myös nuo.

      Helppo tarkastaa sieltä imusarjan alta löytyy se läppäakseli. Jos se siellä on niin poistakaa läpät.

      Onnistuu ihan kotikonstein kunhan on tarvittavat työkalut, ei tarvitse mitään erikoisavaimia.

      Läpät irtoaa satuunaisesti, joistakin ei koskaan mutta tämä on niinkuin lotto arvonta ei koskaan tiedä milloin osuu kohdalle.

      Läppien poisto ei vaikuta moottorin käyntiin eikä päästöihin käytännössä ollenkaan.

      • Sniff

      • joku reppana
        Sniff kirjoitti:

        Niille jotka ei halua koneremonttia ottakaa talteen linkki
        http://www.netikka.net/anninajathomas.laine/egrjalappienpoisto.htm
        Ohjeen mukaan myös muut mallit onnistuu, tietysti pienillä eroilla.

        vielä uskoo että ei tuo minun autoani koske. Ei minun autoni läpät noin likaannu kun ei ne ole bemarilla mitään sanoneet. Ongelma koskee vain 1 ja 2% autoista, mutta ei minun.

        No, 15000,- on pikkurahaa sinisilmäisyydestä ja saahan siinä uuden koneen...


      • Pekka-
        joku reppana kirjoitti:

        vielä uskoo että ei tuo minun autoani koske. Ei minun autoni läpät noin likaannu kun ei ne ole bemarilla mitään sanoneet. Ongelma koskee vain 1 ja 2% autoista, mutta ei minun.

        No, 15000,- on pikkurahaa sinisilmäisyydestä ja saahan siinä uuden koneen...

        Mitä se sinulle kuuluu?

        Jos sinä poistat ne nmiin ok, ei kait minun rahani ole sinulta pois?

        On se kumma kun tällä palstalla ei nykyisin voi puhua mistään asiallisesti ettei joku molopää ala vinoilemaan.


      • Sniff
        Pekka- kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu?

        Jos sinä poistat ne nmiin ok, ei kait minun rahani ole sinulta pois?

        On se kumma kun tällä palstalla ei nykyisin voi puhua mistään asiallisesti ettei joku molopää ala vinoilemaan.

        Pekka- tietenkin saat tehdä autosi kanssa ihan mitä haluat, se ei muille kuulu.
        Kuitenkin jos haluat säästää ja ajaa bemarillasi rauhassa niin suosittelen niitä läppien poistamista. Sen voit tehdä itse ei tarvii viedä minnekkään.
        Olen aikaisemmin ja nyt yrittänyt ja yritän antaa neuvoja ja ohjeita. Valitettavasti ne vaan hukkuu kaikkeen paskaan mitä tänne trollit työntään.
        Olet oikeassa siinä, että asiallista keskustelua ei saa aikaan kun 2-3 postauksen jälkeen joku sotkee. Nuo kommentit tässä topicissa ymmärrän ne saattaa olla tuon läppä ongelman kohdanneiden kriittisiä komennetteja niille jotka sitä vielä jaksaa epäillä.
        Nimimerkillä vasta viisitoista vuotta bemarilla ja jatkuu.


      • 530DA -01
        Sniff kirjoitti:

        Pekka- tietenkin saat tehdä autosi kanssa ihan mitä haluat, se ei muille kuulu.
        Kuitenkin jos haluat säästää ja ajaa bemarillasi rauhassa niin suosittelen niitä läppien poistamista. Sen voit tehdä itse ei tarvii viedä minnekkään.
        Olen aikaisemmin ja nyt yrittänyt ja yritän antaa neuvoja ja ohjeita. Valitettavasti ne vaan hukkuu kaikkeen paskaan mitä tänne trollit työntään.
        Olet oikeassa siinä, että asiallista keskustelua ei saa aikaan kun 2-3 postauksen jälkeen joku sotkee. Nuo kommentit tässä topicissa ymmärrän ne saattaa olla tuon läppä ongelman kohdanneiden kriittisiä komennetteja niille jotka sitä vielä jaksaa epäillä.
        Nimimerkillä vasta viisitoista vuotta bemarilla ja jatkuu.

        Kirjoitin tuohon aikaisemmin omista kokemuksista ja nyt ku olen tätä ketjua lukenut en ymmärrä miksi tästä pitää alkaa tappelee??? Eikö se ole sama ku asiasta on kerrottu niin jos joku ei halua asialle tehdä jotain niin antaa ajaa niin kauan kuin auto kulkee! Itse olin onneksi viisas ja toimin viimetingassa. läppien poistosta on nyt aikaa vuosi ja voin vannoa että mulla olisi ollut moottori remppa hetkenä minä hyvänsä jos en olisi asialle jotain tehnyt silloin. Mut jokainen tyylillään...


      • Sniff
        530DA -01 kirjoitti:

        Kirjoitin tuohon aikaisemmin omista kokemuksista ja nyt ku olen tätä ketjua lukenut en ymmärrä miksi tästä pitää alkaa tappelee??? Eikö se ole sama ku asiasta on kerrottu niin jos joku ei halua asialle tehdä jotain niin antaa ajaa niin kauan kuin auto kulkee! Itse olin onneksi viisas ja toimin viimetingassa. läppien poistosta on nyt aikaa vuosi ja voin vannoa että mulla olisi ollut moottori remppa hetkenä minä hyvänsä jos en olisi asialle jotain tehnyt silloin. Mut jokainen tyylillään...

        Että ehdit ajoissa.
        Ja todellakin jokainen tyylillä, mutta kun tätä merkkiä nyt tulle ns harrastettua niin pitää yrittää jakaa tietoa ja takoa järkeä niille jotka epäilee eivätkä usko kerralla.
        Mutta saahan sitä rahalla sitten bemmiin uuden myllyn niin voi taas ajella odottaen milloin saa sauraavan. :):)


      • Pekka-
        Sniff kirjoitti:

        Pekka- tietenkin saat tehdä autosi kanssa ihan mitä haluat, se ei muille kuulu.
        Kuitenkin jos haluat säästää ja ajaa bemarillasi rauhassa niin suosittelen niitä läppien poistamista. Sen voit tehdä itse ei tarvii viedä minnekkään.
        Olen aikaisemmin ja nyt yrittänyt ja yritän antaa neuvoja ja ohjeita. Valitettavasti ne vaan hukkuu kaikkeen paskaan mitä tänne trollit työntään.
        Olet oikeassa siinä, että asiallista keskustelua ei saa aikaan kun 2-3 postauksen jälkeen joku sotkee. Nuo kommentit tässä topicissa ymmärrän ne saattaa olla tuon läppä ongelman kohdanneiden kriittisiä komennetteja niille jotka sitä vielä jaksaa epäillä.
        Nimimerkillä vasta viisitoista vuotta bemarilla ja jatkuu.

        Ok, poistatan ne heti kun on sopiva tilaisuus.

        jos ne siis vielä ovat paikallaan.

        Itse en homman ala, ei ole paikkaa missä tehdä ja minun kokemuksellani siihen menee pari päivää. Mieluummin maksan työt.


      • Gyselijä
        Sniff kirjoitti:

        Että ehdit ajoissa.
        Ja todellakin jokainen tyylillä, mutta kun tätä merkkiä nyt tulle ns harrastettua niin pitää yrittää jakaa tietoa ja takoa järkeä niille jotka epäilee eivätkä usko kerralla.
        Mutta saahan sitä rahalla sitten bemmiin uuden myllyn niin voi taas ajella odottaen milloin saa sauraavan. :):)

        Miksi ne laittavat tehtaalla ne läpät jos niistä ei kerta ole mitään hyötyä ja rikkovat vain moottoreita?


      • Sniff
        Gyselijä kirjoitti:

        Miksi ne laittavat tehtaalla ne läpät jos niistä ei kerta ole mitään hyötyä ja rikkovat vain moottoreita?

        Saavutetaan jotain pienempiäpäästöjä/vast muutta eivät käytännössä vaikuta katsastuksen päästömittauksiin mitenkää.
        Eli ovat kaasutettaessa auki ja ns tyhjäkäyniillä kiinni. Kuitenkin kyseessä täysin sama kone kuin ne missä noita ei olle ollut alunperinkään.


      • Kallo
        Gyselijä kirjoitti:

        Miksi ne laittavat tehtaalla ne läpät jos niistä ei kerta ole mitään hyötyä ja rikkovat vain moottoreita?

        Läpät on asennettu pelkästään alakierrosten (


    • Sniff

      Tänään pelastettiin yksi E60:nen läppätuholta. Ensikertaa tehtiin ja aikaa meni rauhallisella tahdilla alle kolme tuntia.
      Nyt saa kaveri nukkua yönsä rauhassa.

    • kaverilta

      posahti moottori tossa ihan äsken :(

    • japo

      Poistettiin läpät 2002 530D:stä ajettu oli 203tkm. Läpät,akselit sekä kanavat näyttivät aika hyviltä.
      Kannattaa teettää 35-36 mm RST levy valmiiksi niin ei mene turhaa aikaa. Kiitoksia kaikille tälle palstalle asiaa kirjoittaneille.

    • Läpätin

      Joko asia on käsitelty oikeudessa?

      • pekka-

        En tiedä, mutta en ole omastani läppiä poistanut eikä mitään ongelmia ole ollut.
        Nyt on kilsoja taas liki sata tuhatta lisää.

        Näillä mennään.


      • Anonyymi
        pekka- kirjoitti:

        En tiedä, mutta en ole omastani läppiä poistanut eikä mitään ongelmia ole ollut.
        Nyt on kilsoja taas liki sata tuhatta lisää.

        Näillä mennään.

        Tyhmä saa olla Mutta idiootti vedättää.Pidä sinä läppäsi ihan rauhassa.MEne sinne huoltoon.Täällä on kyllä aiheesta ihan asiallista keskustelua.Sulla mitään autoo ees oo.


    • ladyboy&M3

      BMW pojat ne imee oikeen sarjassa,mielenkiintoista...

    • Sixsax

      Kymppitonnissa asennettiin korjaussarja kun hikiklmänä luin tätä foorumia. Ihan hyvin toiminut korjaussarja. Olen ajatellut kaikenvaralta vaihtaa uudemman immun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe