TM Juha Molarin väitöskirja

16

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------------

7, 6, 5, 4, 3, 2, 1,0.

• noista parjatuista

lahko johtajista kärsi vainoa ja sortoa, sekä lopuksi marttyyrikuoleman, eivätkä he koskaan yllyttäneet lahkolaisiaan kapinaan.

• tutkinut syvemmältä

kuin Apostolien tekoja lukenut on. Kirkkohistoriakin, patristiikasta puhumattakaan taitaa olla aika vierasta. Mitäh?

• tulee vainoa niin en ihmettele yhtään mutta tuota voi ihmetellä että siitä tulee marttyyrikuolema.

• Siellä toimittiin
        Pe.ku kirjoitti:

tulee vainoa niin en ihmettele yhtään mutta tuota voi ihmetellä että siitä tulee marttyyrikuolema.

vähän samalla lailla kuin Venäjällä nykyisin.

" kun löydetään ensiksi 'syyllinen', niin kyllä sille ne syytkin löytyy jostain; ja jos ei löydy, niin keksitään ne."

• Äärikristillisyydestä

mm. helluntailaisuudesta näyttää löytyvän tyyppejä jotka suhtautuvat esim. kaste- ja kielilläpuhumiskiivaudessaan jotakuinkin asioihin tuolla tavoin. No. nämä samathan "elvistelevätkin" seuraavansa alkuseurakunnan esimerkkiä.

• Kyllähän se vähän noin taisi olla kun Paavalin kirjeitäkin tarkastelee.

• todé

Molarin alkuseurakunnasta käyttämä lahko -nimitys.

• Juha Molari

Väitöskirjassani lahko-sana ilmaisee sen, mikä oli ylipäätänsä ilmeistä ensimmäisen vuosisadan Israelissa juutalaisuudessa. Baumgarter on osuvasti kuvannut, miten "rajan merkitsemismekanismi" hallitsi, kun kukin määritteli itsensä toista vastaan. Q-evankeliumin synnyttänyt Jeesus-liike oli tuollainen eräs lahko, joka ei hyväksynyt epävarmuutta, piti olla ehdottomasti tarjotun totuuden puolesta jne. Ilmapiiri oli ylipäätänsä sellainen silloisessa maailmassa.

Kiinnitin tähän huomiota ja totesin, että nämä Jeesuksen sanansaattajat eivät tunnustaneet omia syntejään, vaan lähtökohtaisesti vihamiestensä syntejä. Lisäksi heidän julistuksessa painottui Jumalan ankara tuomio vihamiehille tavalla, joka oli selvästi oman vihan heijastumaa Jumalan tuomioon. Hyvä sikäli, etteivät pistäneet itse kostoa käytäntöön. Nyt se jäi Jumalan teoksi, johon viha heijastui. Kaiken kaikkiaan tuota aikakautta hallitsi väkivaltaisuudet ja levottomuudet, joista myös Jeesuksen sanansaattajat joutuivat kärsimään. Sen tähden heidän tunnemaailmansa ja ryhmänsä sisäinen dynamiikka on verrattavissa luontevasti vastaavissa tilanteissa toimivien muidenkin ihmisten ja ryhmien tapaan toimia.

Olen lukuisissa rippikouluissakin havainnut, että evankeliumeja lukevat rippikoululaiset kauhistuvat tekstien väkivaltaisuutta ja julmuutta. Itse asiassa Q-teksti sulkee sisäänsä valtaosan näistä hurjista teksteistä. Sen vuoksi ei pitäisi olla ihme, jos tällaisia tekstejä havaitaan evankeliumeista. Joskus hyvässä sokeassa uskossa hyppäämme ikävien tekstien yli ja unohdamme niiden olemassaolon, kun muodostamme fantasian ihanan rakastavasta alkuseurakunnasta.

• to..

juutalaisuuden lahko, muuttui opiltaan pikku hiljaa sitten niin että siitä tuli erillinen uusi uskonto.Hyvin pian emouskontoaan vainoava ja halveksiva, siihen tilaan kristinusko jäikin tietääkseni useimmissa ellei kaikissa muodoissaan.

• todé
        to.. kirjoitti:

juutalaisuuden lahko, muuttui opiltaan pikku hiljaa sitten niin että siitä tuli erillinen uusi uskonto.Hyvin pian emouskontoaan vainoava ja halveksiva, siihen tilaan kristinusko jäikin tietääkseni useimmissa ellei kaikissa muodoissaan.

mutta kristityn käyttämä lahko -nimitys vaatii sitten hieman selittämistä.

• todé
        Juha Molari kirjoitti:

Väitöskirjassani lahko-sana ilmaisee sen, mikä oli ylipäätänsä ilmeistä ensimmäisen vuosisadan Israelissa juutalaisuudessa. Baumgarter on osuvasti kuvannut, miten "rajan merkitsemismekanismi" hallitsi, kun kukin määritteli itsensä toista vastaan. Q-evankeliumin synnyttänyt Jeesus-liike oli tuollainen eräs lahko, joka ei hyväksynyt epävarmuutta, piti olla ehdottomasti tarjotun totuuden puolesta jne. Ilmapiiri oli ylipäätänsä sellainen silloisessa maailmassa.

Kiinnitin tähän huomiota ja totesin, että nämä Jeesuksen sanansaattajat eivät tunnustaneet omia syntejään, vaan lähtökohtaisesti vihamiestensä syntejä. Lisäksi heidän julistuksessa painottui Jumalan ankara tuomio vihamiehille tavalla, joka oli selvästi oman vihan heijastumaa Jumalan tuomioon. Hyvä sikäli, etteivät pistäneet itse kostoa käytäntöön. Nyt se jäi Jumalan teoksi, johon viha heijastui. Kaiken kaikkiaan tuota aikakautta hallitsi väkivaltaisuudet ja levottomuudet, joista myös Jeesuksen sanansaattajat joutuivat kärsimään. Sen tähden heidän tunnemaailmansa ja ryhmänsä sisäinen dynamiikka on verrattavissa luontevasti vastaavissa tilanteissa toimivien muidenkin ihmisten ja ryhmien tapaan toimia.

Olen lukuisissa rippikouluissakin havainnut, että evankeliumeja lukevat rippikoululaiset kauhistuvat tekstien väkivaltaisuutta ja julmuutta. Itse asiassa Q-teksti sulkee sisäänsä valtaosan näistä hurjista teksteistä. Sen vuoksi ei pitäisi olla ihme, jos tällaisia tekstejä havaitaan evankeliumeista. Joskus hyvässä sokeassa uskossa hyppäämme ikävien tekstien yli ja unohdamme niiden olemassaolon, kun muodostamme fantasian ihanan rakastavasta alkuseurakunnasta.

oli kuitenkin Jumalan demonstraatio uuden liiton seurakunnasta, jota vieläkin kutsutaan Jumalan seurakunnaksi. Tuskinpa syyttä suotta kutsutaan?

• palstalle

väittelemään, niin saisi jotain vastustakin, eikä väittelyn läpimenokaan olisi niin varmaa.

• hän on tuossa ylempänä väitellytkin.

Ainakin nimimerkistä päätellen ja tekstikin sopii hyvin kuvaan.

• pelleilee.
        Pe.ku kirjoitti:

hän on tuossa ylempänä väitellytkin.

Ainakin nimimerkistä päätellen ja tekstikin sopii hyvin kuvaan.

ei kannata mennä retkuun.

Kunnon väittelyt vaan pystyyn niin nähdään onko vastusta.

• Juha Molari
        pelleilee. kirjoitti:

ei kannata mennä retkuun.

Kunnon väittelyt vaan pystyyn niin nähdään onko vastusta.

Periaatteessa en karkaa, jos joku tahtoo väitellä. Omassa väitöskirjassani asenteeni ei ole kuitenkaan niin paljon väittely kuin keskustelu. Jo esipuhe päättyy lauseeseen, jossa kerron tilanteen mielenkiintoiseksi, koska keskustelu ei ole vielä päättynyt. Minä olen esittänyt perustellun puheenvuoron, joka ehkä avaa tieteellistä ja muutakin keskustelua aihepiiriin, mutta minua paremmat vievät ymmärrystä sitten parempaan ja jalompaan viisauteen.

Toivottavasti ymmärrätte, että minulla ei ole kirkkoherran viranhoidon, juuri valmistuvan Venäjää käsittelevän paksun kirjan, lukuisten tälle viikolle kasaantuneiden kirjoitettavien talousartikkeleiden (erääseen sanomalehteen) ja väitöstilaisuuteen valmistautumisen rinnalla paljon aikaa monivaiheiseen väittelyyn Suomi24-kanavalla. Olen kuitenkin lähtökohtaisesti avoin sille, että ymmärrys ei ole yksissä aivoissa, vaan on erityisen hyödyllistä oivaltaa lisää juuri vuorovaikutuksessa eri tavalla ajattelevien kanssa - myös tällä kanavalla.

Mikäkö oli niin paha asia väitöskirjassani? Mielestäni se on aika konservatiivinen, itse asiassa ei kovin poikkeava kuva edes siitä mitä Raamatusta itsestään voi jo lukea. Asiat on vain ilmaistu käyttäytymistieteilijöiden, mm. NATO:n ja CIA:n tutkijoiden sanoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1184
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      850
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      613
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      542
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe