Uskovan Auktoriteetti

Kenneth Haginin

Luen tällaista kirjaa, Uskovan Auktoriteetti, sen on kirjoittanut Kenneth Hagin. Kirjan on kustantanut Uskon Sanan-kustannus Oy.

Kirjaa suositteli minulle eräs Helluntaiseurakunnan työntekijä. Kirjassa on paljon sellaista, mikä menee vastoin sitä opetusta mitä olen saanut helluntaiseurakunnassa.

"Jeesus sanoo Matt. 28:18:ssa: "...'Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.' " Meillä on tapana rukoilla: "Herra tee sitä ja tee tätä ..." Maan päällä tämä tekemisen auktoriteetti on siirretty meille. Kaikki auktoriteetti ja valta maan päällä toimii seurakunnan kautta, koska Kristus ei ole täällä. Hän on Isän oikealla puolella. Mutta me, Kristuksen ruumis, olemme täällä. Seurakunnan tulisi toteuttaa kaikki Hänen käskynsä. Auktoriteetti maan päällä on siirretty uskoville. Monet ongelmat ovat olemassa sen tähden, että me sallimme ne emmekä tee mitään niiden poistamiseksi."

Tuo yllä oleva kohta kirjassa tuntuu mun mielestä aika kummalliselta opetukselta. Sitä saa sellaisen käsityksen, ettei Jeesus ole maan päällä, vaan että meidät olisi jätetty oman onnemme varaan, jonkun ihmeen auktoriteetin kanssa, joka tuon kirjan mukaan tarkoittaa sitä, että meillä olisi kaikki Jeesuksen valta, eikä Jeesuksella olisi enää mitään valtaa eikä voimaa.

Ehkä Jeesus on itse tuosta eri mieltä.

Nyt kaikesta lukemastani hämmentyneenä, ajattelin kysyä mikä mies tuo Kenneth Hagin oikein on ?

42

1447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todé

Kenneth Hagin edustaa Pyhän Hengen toiminnalle vierasta yltiö-karismaattista ja raakaa uskon hengen autoritääristä oppia, jossa Jumalan armolle ei sijaa löydy.

• razia

juuret ovat niin sanotuissa uskon liikkeen suuntauksissa.

Olen joskus lukenut Haginin kirjoja. Niissä on paljon hyvää, mutta osaksi korostukset täytyy ymmärtää oikein tai sitten ne joskus ovat mielestäni jopa yli jonkun.

Kuitenkin esimerkiksi tuo kohta minusta oikein ymmärrettynä voi tarkoittaa vain sitä, että kyllä meillä rukouksen ja uskon kautta on tietty auktoriteetti, mitä me uskovina käytämme aivan liian vähän.
      Kuitenkaan me emme voi komentaa tai käskeä Jumalaa.
      Tavallaan, jos me eläisimme hyvin läheisessä suhteessa Jumalan kanssa, niin meidän tahtomme olisi jo niin yhtä Jumalan kanssa, että haluamisemme ja tahtomisemmekin alkaisivat olla Jumalan kanssa yhtä.

Silloin näkisimme enemmän Jumalan silmin ja voisimme myös uskollamme ja rukouksillamme puuttua asioihin, joihin Jumalakin puuttuisi.

Ymmärsitköhän :)

Haginin julistus on myös vuosien varrella muuttunut, kuten monen muunkin uskon-liikkeen parissa vaikuttavan henkilön. Tasoittunut ja tullut ehkä terveemmäksi.

• osaa sanoa

Hyvä että joku osaa sanoa tuosta jotakin.

Nyt kun ehkä vielä olet siinä paikalla, kysyn tästä kohdasta, se on siitä samasta Haginin Uskovan Auktoriteetti-kirjasta:

"Vikamme on se, että meille on saarnattu liikaa ristin uskontoa. Ihmiset ovat luulleet, että heidän pitää jäädä sinne ristin juurelle. Ristihän on itse asiassa tappion paikka. Ylösnousemus merkitsee voittoa. Ensiksi tietysti meidän tulee mennä ristin juurelle, mutta älkäämme jääkö sinne. Menkäämme eteenpäin helluntaihin ja sen jälkeen taivaaseen astumiseen. Jotkut uskovat ovat vastaanottaneet Pyhän Hengen täyteyden ja sitten menneet takaisin ristille ja jääneet sinne."

Onko risti sun mielestä tappion ja häpeän paikka ?

Eikö raamatussa ole jotakin varotusta siitä, että jotkut häpeävät ristiä ja ovat sen tähden Jeesuksen vihollisia ??

• razia
        osaa sanoa kirjoitti:

Nyt kun ehkä vielä olet siinä paikalla, kysyn tästä kohdasta, se on siitä samasta Haginin Uskovan Auktoriteetti-kirjasta:

"Vikamme on se, että meille on saarnattu liikaa ristin uskontoa. Ihmiset ovat luulleet, että heidän pitää jäädä sinne ristin juurelle. Ristihän on itse asiassa tappion paikka. Ylösnousemus merkitsee voittoa. Ensiksi tietysti meidän tulee mennä ristin juurelle, mutta älkäämme jääkö sinne. Menkäämme eteenpäin helluntaihin ja sen jälkeen taivaaseen astumiseen. Jotkut uskovat ovat vastaanottaneet Pyhän Hengen täyteyden ja sitten menneet takaisin ristille ja jääneet sinne."

Eikö raamatussa ole jotakin varotusta siitä, että jotkut häpeävät ristiä ja ovat sen tähden Jeesuksen vihollisia ??

mitä tarkoitat.

Olen joskus enemmänkin ollut tekemisissä näiden suuntien kanssa ja tavallaan ehkä osaan tulkita heidän tapaansa puhua.

Tuonkin voi tulkita siten, että siinä halveksitaan ristiä. En kuitenkaan, usko, että he sitä ovat tarkoittaneet.

Enemmänkin juuri sitä, että me jonkin suuntaisessa kristillisyydessä unohdamme kyllä sen jollakin tapaa, että Kristus kuitenkin voitti ristin ja ylösnousi kuolleista.

Eli tämä on juuri niitä kohtia, joissa helposti ymmärtää tuon julistustyylin väärin.

Mutta niinkuin sanoin, näissä suunnissa kuitenkin on myös on tietyllä tavalla menty ohi jonkin ....ja tietynlainen ihmisen oma uskominen on saattanut alkaa korostua. varsinkin niillä, jotka ovat ymmärtäneet nuo kohdat väärin.

Ja niinkuin vielä edellä sanoin :), niin koska olen aika paljonkin seurannut näiden suuntien kehitystä, niin monet julistajat noissa suunnissa ovat muokanneet sanamuotojaan ja muutoinkin tietynalinen ihmisen uskon korostus on vähentynyt ja armon korostu lisääntynyt.

Eli kannattaa lukea kriittisesti, muttei kuitenkaan hylätä.

Itse aikoinani sain paljonkin näistä suunnista, tosin myös opin erottelemaan, mitä ottaa ja mitä jättää.

• Yks-tämmönen
        osaa sanoa kirjoitti:

opettaa menestysteologiaa, niin kuin suomessa Håkan Westergård myös opettaa.
        Tässä näyte hänen opetuksestaan ja vähän Veikko Oinaksen kommenttia kristityn foorumi-sivustolta;

” Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen” Anna tämän hengen – voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen – tulla yllesi! Kun paholainen raivoaa, kun maailma raivoaa, kun uskonto vääristelee, kun olosuhteet ovat sinua vastaan, silloin sinä et ole heikko vaan rohkea, vahva ja onnellinen! Sinä olet yläpuolella etkä alapuolella, sinä olet pää etkä häntä! Sinä et häpeä evankeliumia! Se on Jumalan voima pelastukseksi (Håkan Westergård, Minä en häpeä evankeliumia).

Lukija ei heti erota tässä mitään väärää tai Jumalan sanan vastaista. Tarkemmin luettaessa huomaamme tässä valtateologian.

Tarkkaavainen lukija huomaa valheenjyvän aina ennemmin tai myöhemmin. Valtateologit paljastavat itsensä aina jossain vaiheessa. Kirjoittaja itse ei ehkä huomaa valhettaan. Me näemme tässä ajatuksen: sinä olet pää, etkä häntä.

Aivan kuin ihminen rinnastettaisiin käärmeeseen, sillä käärmeellä on ”häntä”, ihmisellä ei minun tietääkseni ole.

Westergård opettaa, että seurakunta on ottanut Kristuksen paikan maan päällä. Ei ruumis voi ottaa pään paikkaa. Silloinhan koko ruumis olisi yhtä päätä. Tämä on täysin Raamatun sanan vastainen ajatus. Valtateologian ydinajatus on siinä, että me nyt komennamme ja hallitsemme saatanaa.

Tällä opilla ja toiminnalla he osoittavat itse epäilevänsä sitä, mitä Raamattu sanoo Kristuksen täydellisestä voitosta. Eikö ole ristiriitaista, että uskon sanaa tunnustavat ovat itse epäuskoisia. Tämän opin mukaan heidän uskonsa ei perustu Jeesukseen, vaan omaan uskoonsa. Hagin opettaa, että ”usko omaan uskoosi!”

Käytännössä se onkin sitä. Opetetaan oman uskon vaikutusta. Heidän perustuksenaan on kuinka he itse onnistuvat uskomaan. Heikkouskoisia ei katsota suopeasti. Et saa olla heikko, sinun on oltava vahva, sinä et ole epäonnistuja, sinä olet kyvykäs, sinä olet hallitsija.

Sen takia komennellaan saatanaa ja samalla syrjäytetään Kristus hallintaistuimeltaan. Tämä ei eroa siitä, mitä Raamattu kertoo Lusiferin kapinasta.

• * Älä siis lue enää yhtään pidempään, ja vie kirja sille keneltä sen sait, ja käske polttaa se , ja kaikki vastaavat harhaan johtavat kirjallisuudet!

• razia

nyt mitään polttaa tarvitse.

Lukee vain kriittisesti ottaen hyvän ja jättäen vähemmän hyvä.

Hagin on kuitenkin aivan uudestisyntynyt henkilö :)

• ristiriitainen-tunne
        razia kirjoitti:

nyt mitään polttaa tarvitse.

Lukee vain kriittisesti ottaen hyvän ja jättäen vähemmän hyvä.

Hagin on kuitenkin aivan uudestisyntynyt henkilö :)

Mutta, onko Jeesus pienempi, kuin saatana ja henkivallat, kuten tuossa kirjassa olevassa näyssä Hagin opettaa ???

• ristiriitainen-tunne

Kun luin Kenneth Haginin kirjan, jäi se vaikutelma, että ei hän ole minkään tunnetun suuntauksen tai kirkkokunnan edustaja, sen verran kummallista hän kirjoittelee.

Olen jonkin verran lukenut raamattua, en tiedä siitä kaikkea, enkä ymmärrä kaikkea. Mutta tuota Haginin kirjaa lukiessani, koin että kaikki ei ole oikein kohdallaan, siksi mua hämmästyttää, että helluntaiseurakunnan työntekijä suositteli mulle tuota kirjaa. Tuon Haginin kirjoja on ollut myynnissä seurakunnassakin, mutta ei kai niitä paljoa osteta.

• todé

viime vuosina syntynyttä liikettä, jossa seurakunta- ja kirkkokuntaraja on hyvinkin hämärtynyt. Suomessa tunnetuin alan vaikuttaja on Nokia Missio.
        Aika moni Haginin tapainen julistaja on lähtöisin helluntailiikkestä, toisin kuin NM:n Koivisto esimerkiksi.
        Yltiömäinen ja epäterve suhtauminen Pyhän Hengen toimintaan ajaa ko. julistajat erottautumaan omasta seurakuntayhteydestä, ja perustamaan oman puljun.

On ikävää, että seurakunnan työntekijä suosittelee Haginin kaltaisen hurjimuksen kirjallisuutta.

• razia

Haginin sanoma on muuttunut.

Vanhemmissa kirjoissa on enemmän tätä ylivärittynyttä korostusta.

Se, joka suositeli kirjaa, on saattanut tutustua enemmän uudempaan Haginin julistukseen.

ja niinkuin sanoin, tuonkin kirjan voi lukea silmillä, joloin ymmärtää sen hyvän, joka siellä on.

Mutta aina jos joku hämmentää, niin jättää sivuun ja palaa vaikka myöhemmin pohtimaan, että mikä siinä hämmensi.

Aina täytyy ola kriittinen, jopa oman seurakuntansa julistuksen suhteen :)
        Se löytyy raamatusta :)

• solia1

Haginin ym. edustamaa suuntausta onkin kokemattoman vähän vaikeaa tunnistaa koska se ei ole järjestäytynyt miksikään kirkkokunnaksi vaan tätä heidän opetustaan ja ajattelumallia esiintyy lähes kaikkien karismaatikkojen piirissä ja siihen on kovin helppo mennä mukaan. Olen tavannut sitä myös luterilaisessa kirkossa. Sopiva yhdistävä nimitys on menestysteologia tai äärikarismaattisuus. Näitä tähän oppiin kuuluvia merkkejä ja tapoja esiintyy erikseen siellä täällä. Joku seurakunta/yhteisö voi olla kokonaan tämän opin vallassa. Yksittäinen evankelista tai pastori voi opettaa jotain tiettyä opetusta, esim. Jabesin rukousta, joka on sekin menestysteologiaa.

• solia1

Lukemasi kirja on eräs perusteoksista liikkeelle joka opettaa, että yksilökristityn ja seurakuntien pitää taistella pimeyden valtoja vastaan suorittamalla profeetallisia ihmetekoja, sitomalla henkivaltoja, ajamalla ihmisistä riivaajia Jeesuksen meille luovuttamalla auktoriteetilla. Hän itse on jättänyt meidät tulemaan toimeen tämän auktoriteetin voimin.
      Toki on myös Jumalan lähettämiä "palvelevia henkiä" jotka toimittavat uskoville taistelua varten runsaasti käyttövaroja tavalla tai toisella (joskus arveluttavalla tavalla, mutta onhan tarkoitus hyvä). Jumalattomien rahat kun kuuluvatkin kaikki uskoville ja nimenomaan näille johtajille jotka rakentavat seurakuntiaan ja viihdekeskuksia yms. Toiset vähän heikomman auktoriteetin saaneet uskovat joutuvat myös antamaan almunsa (kymmenyksensä) näille, heitä on neuvottu ottamaan jopa lainaa sitä varten.

Muita tähän menestysteologien liikkeeseen kuuluvia ovat mm. Benny Hinn, John Wimber, seuraajansa C.Peter Wagner, Morris Cerullo, Francis Frangipane ja Cindy Jakobs, Rodney Howard-Browne.
      Itsekin olen lukenut Haginin kirjoja ja ne ovat todella kavalia. Ihmisen ylpeys, vallanhimo ja halu tehdä itse jotakin erinomaista ovat vaarallinen synti, joka voi erottaa hänet tehokkaasti Jeesuksesta.

• razia

sattumoisin käynyt raamattukoulun, jossa nämä suuntaukset ovat vaikuttaneet :)

Aivan olen selväjärkinen ja pidän itseäni ihan kunnon helluntalaisena :)

Opin vain ottamaan vastaan kriittisellä tavalla hyvän ja karsiman ruodot :)

• ristiriitainen-tunne

Tuossa kirjassa on aika kumma näky, joka ikäänkuin pyrkii vahvistamaan sen, mitä tuo Hagin opettaa:

"Jumalan Sana käskee meitä voittamaan vihollisen. Vuonna 1952 Kristus ilmestyi minulle näyssä. Näyn loppupuolella havaitsin pahan hengen tulevan Kristuksen ja minun väliin ja asettavan aivan kuin mustan pilven eteeni, etten enää voinut nähdä Jeesusta. Sitten se alkoi hyppiä ylös ja alas ja huutaa kovalla äänellä. Vaikka Jeesus vielä puhui minulle, en ymmärtänyt, mitä Hän sanoi, koska en kuullut kovan metelin läpi. En voinut käsittää, miksi Jeesus salli vihollisen tehdä tällaista. Ihmettelin, miksi Jeesus ei nuhdellut saatanaa, että olisin kuullut, mitä Hän sanoi.

Odotin jonkin aikaa, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta sanoin hengelle: "Käsken sinua, paha henki, olemaan hiljaa Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä." Kun näin sanoin, henki kaatui lattialle, pilvi väistyi ja saatoin jälleen nähdä Jeesuksen. Paha henki käyttäytyi kuin koira, jota oli lyöty. Se ulisi ja vaikeroi eikä katsonut minuun. Sen jälkeen käskin sitä lähtemään. Ja se juoksi pois. Jeesus sanoi silloin: "Ellet sinä olisi tehnyt sitä, minä en olisi voinut."

Vastasin: "Herra, kuulinko oikein?"

Mutta Hän toisti: "Sanoin, etten olisi voinut."

Olin hämmästynyt enkä voinut ymmärtää, mitä Herra sanoi. Kuitenkin Hän sanoi, ettei Hän olisi voinut tehdä sitä. Pyysin Herraa todistamaan kolmella raamatunjakeella tämän tosiasian. Halusin ainakin kolme jaetta todisteeksi. Jeesus hymyili ja sanoi, että Hän antaisi neljä jaetta. Sanoin Hänelle, etten ollut huomannut yhtään todistetta Raamatussa, mutta Hän vastasi, että Raamatussa on paljon sellaista, mitä en tiennyt. Monet ihmiset yrittävät järjellään selittää asioita, mutta niitä on vaikea ymmärtää, ennen kuin saa oikein Hengen ilmoituksen niistä."

Tuon näyn mukaan saatana ja henkivallat ovat Jeesusta voimakkaampia, siksi toi kirja tuntuu aika mielettömältä opetukselta.

Ihmettelen miten mulle on voitu suositella Haginin kirjoja. Ei kai kukaan tuollaiseen näkyyn usko.

• todé
        razia kirjoitti:

sattumoisin käynyt raamattukoulun, jossa nämä suuntaukset ovat vaikuttaneet :)

Aivan olen selväjärkinen ja pidän itseäni ihan kunnon helluntalaisena :)

Opin vain ottamaan vastaan kriittisellä tavalla hyvän ja karsiman ruodot :)

Ongelmia syntyykin silloin, kun "raamattukoululainen" ei osaakaan karsimaan ruotoja, vaan nielee koko evään kaikkine moskineen.
        Joskus joulun aikaan TV 1:n "Aamusydämellä' ohjelmassa esiintyi mieshenkilö, joka oli tenhyt ymmärtämättömyyttään samantyylisen tempun eli hotkaissut syötin kaloineen päivineen.
        Ohjelman mukaan kyseinen nuori mies on kadottanut kokonaan uskonsa Jumalaan.

• razia
        ristiriitainen-tunne kirjoitti:

Tuossa kirjassa on aika kumma näky, joka ikäänkuin pyrkii vahvistamaan sen, mitä tuo Hagin opettaa:

"Jumalan Sana käskee meitä voittamaan vihollisen. Vuonna 1952 Kristus ilmestyi minulle näyssä. Näyn loppupuolella havaitsin pahan hengen tulevan Kristuksen ja minun väliin ja asettavan aivan kuin mustan pilven eteeni, etten enää voinut nähdä Jeesusta. Sitten se alkoi hyppiä ylös ja alas ja huutaa kovalla äänellä. Vaikka Jeesus vielä puhui minulle, en ymmärtänyt, mitä Hän sanoi, koska en kuullut kovan metelin läpi. En voinut käsittää, miksi Jeesus salli vihollisen tehdä tällaista. Ihmettelin, miksi Jeesus ei nuhdellut saatanaa, että olisin kuullut, mitä Hän sanoi.

Odotin jonkin aikaa, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta sanoin hengelle: "Käsken sinua, paha henki, olemaan hiljaa Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä." Kun näin sanoin, henki kaatui lattialle, pilvi väistyi ja saatoin jälleen nähdä Jeesuksen. Paha henki käyttäytyi kuin koira, jota oli lyöty. Se ulisi ja vaikeroi eikä katsonut minuun. Sen jälkeen käskin sitä lähtemään. Ja se juoksi pois. Jeesus sanoi silloin: "Ellet sinä olisi tehnyt sitä, minä en olisi voinut."

Olin hämmästynyt enkä voinut ymmärtää, mitä Herra sanoi. Kuitenkin Hän sanoi, ettei Hän olisi voinut tehdä sitä. Pyysin Herraa todistamaan kolmella raamatunjakeella tämän tosiasian. Halusin ainakin kolme jaetta todisteeksi. Jeesus hymyili ja sanoi, että Hän antaisi neljä jaetta. Sanoin Hänelle, etten ollut huomannut yhtään todistetta Raamatussa, mutta Hän vastasi, että Raamatussa on paljon sellaista, mitä en tiennyt. Monet ihmiset yrittävät järjellään selittää asioita, mutta niitä on vaikea ymmärtää, ennen kuin saa oikein Hengen ilmoituksen niistä."

Tuon näyn mukaan saatana ja henkivallat ovat Jeesusta voimakkaampia, siksi toi kirja tuntuu aika mielettömältä opetukselta.

Ihmettelen miten mulle on voitu suositella Haginin kirjoja. Ei kai kukaan tuollaiseen näkyyn usko.

voi ymmärtää.

Eivät henkivallat ole Jeesusta heikompia, mutta ymmärtäisin tuon siten, että tietyissä tilanteissa meidän täytyy osata vastustaa niitä.
        Jeesus ei aina tee sitä meidän puolestamme.

Ajatellaan vaikka lähetystyöntekijää, joka kohtaa riivatun henkilön.
        Tuon työntekijän on osattava ottaa usko käyttöönsä ja armolahjan kauta käskettävä henkiä poistumaan.

Jumala yksinkertaisesti käyttää ihmistä.

• ristiriitainen-tunne
        razia kirjoitti:

voi ymmärtää.

Eivät henkivallat ole Jeesusta heikompia, mutta ymmärtäisin tuon siten, että tietyissä tilanteissa meidän täytyy osata vastustaa niitä.

Tuon työntekijän on osattava ottaa usko käyttöönsä ja armolahjan kauta käskettävä henkiä poistumaan.

Mutta se vie täyteen toivottomuuteen, jos asiat olisivat noin kuin Hagin tuossa opettaa, silloin ei vaikean hädän hetkellä olisi ketään johon voisi turvautua, jos Jeesus olisi noin voimaton ja avuton.

Toi opetus vie ihmiseltä Jeesuksen avun pois, se jättää ihmisen oman onnensa nojaan, hädässä pitäisi turvautua vain itseensä ja olla ilman Jeesusta, koska Haginin mukaan Jeesus ei voi auttaa.

• Yks-tämmönen
        razia kirjoitti:

voi ymmärtää.

mitään ilman Jeesusta.

Luuk. 11:23
        Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa

Luuk. 11:24
        Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, kuljeksii se autioita paikkoja ja etsii lepoa; ja kun ei löydä, sanoo se: 'Minä palaan huoneeseeni, josta lähdin'.

Luuk. 11:15
        Ja kun se tulee, tapaa se sen lakaistuna ja kaunistettuna.

Luuk. 11:26
        Silloin se menee ja ottaa mukaansa seitsemän muuta henkeä, pahempaa kuin se itse, ja ne tulevat sisään ja asuvat siellä. Ja sen ihmisen viimeiset tulevat pahemmiksi kuin ensimmäiset."

• solia1
        razia kirjoitti:

voi ymmärtää.

Tarkoitat hyvää etkä tahdo olla ahdasmielinen ja jyrkkä. Se on hyvä asia. Itseäni on sanottu liiankin mustavalkoiseksi ja saatan olla nokkavakin.
        Tämä kirjoituksesi kuitenkin paljastaa että olet jo taipunut Haginin opetukseen. On aina vaarallista "ottaa usko käyttöön" ja alkaa ajelemaan henkiä pois. Muista ylipappi Skeuaan seitsemää poikaa Apostolien teoissa!

Jos saat lautasellisen keittoa, mutta tiedät että keittoon on pudonnut hiirenraato, tuskin syöt keittoa ajatellen että onhan siinä sentään vihanneksiakin.

Tottakai Jumala käyttää ihmistä työssään ja meidän on pidettävä uskon kilpeä suojanamme, mutta efesolaiskirjeen käskyssä sanotaankin että meidän on seisottava, ei rynnättävä taistelemaan.
        Ainoa aseemme on Hengen miekka joka on Jumalan Sana. Siitä Jeesuskin löysi aseen erämaassa saatanaa vastaan. "On kirjoitettu".

Kyselijämme on oikealla tiellä epäillessään ja kysellessään. Eksytys on väkevä.

• solia1

Näky on todella ahdistava, olin nuori vasta uskoon tullut kun ostin kirjan ja luin sitä. Ymmärsin kuitenkin pian että pimeyden henkiolennot siinä vain petkuttivat Hagin-raukkaa. Ne tosiaan ovat oikeita piruja; laitetaan sopivasti totuutta, ja Raamatun sanaa (jonka ne tuntevat jopa meitä paremmin) ja loput valhetta. Mielistellään ja kehutaan ihmistä ja annetaan ymmärtää että hänessä on ainesta, että hän on ansainnut vain hyvää.

Olet oikealla tiellä kun kyselet ja ihmettelet. Pyhä Henki sinua johtakoon totuudessa ja Jeesuksen tuntemisessa!
        Väkevä eksytys ja suuri luopumus Jumalan Sanasta ja Jumalan laista ovat tulleet. Laki opettaa meitä, millaisia me olemme ja millainen Jumala meillä on. Jeesuksen evankeliumi puolestaan armahtaa ja rakastaa ja antaa erehdyksiämme anteeksi jos niistä luovumme sekä kantaa meidät voittoon joka on Hänessä, ei meissä.

• matiasson
        solia1 kirjoitti:

Tarkoitat hyvää etkä tahdo olla ahdasmielinen ja jyrkkä. Se on hyvä asia. Itseäni on sanottu liiankin mustavalkoiseksi ja saatan olla nokkavakin.
        Tämä kirjoituksesi kuitenkin paljastaa että olet jo taipunut Haginin opetukseen. On aina vaarallista "ottaa usko käyttöön" ja alkaa ajelemaan henkiä pois. Muista ylipappi Skeuaan seitsemää poikaa Apostolien teoissa!

Jos saat lautasellisen keittoa, mutta tiedät että keittoon on pudonnut hiirenraato, tuskin syöt keittoa ajatellen että onhan siinä sentään vihanneksiakin.

Tottakai Jumala käyttää ihmistä työssään ja meidän on pidettävä uskon kilpeä suojanamme, mutta efesolaiskirjeen käskyssä sanotaankin että meidän on seisottava, ei rynnättävä taistelemaan.
        Ainoa aseemme on Hengen miekka joka on Jumalan Sana. Siitä Jeesuskin löysi aseen erämaassa saatanaa vastaan. "On kirjoitettu".

Kyselijämme on oikealla tiellä epäillessään ja kysellessään. Eksytys on väkevä.

>>Kyselijämme on oikealla tiellä epäillessään ja kysellessään.
        Eksytys on väkevä.

• solia1
        matiasson kirjoitti:

>>Kyselijämme on oikealla tiellä epäillessään ja kysellessään.
        Eksytys on väkevä.

Kiitos rohkaisustasi. Sen mitä kerrot itsestäsi, minäkin allekirjoitan.
        Tuo video on niin järkyttävä, että lähes itkin kun ajattelin noita "juopuvia" ihmisiä, enkä katsonut sitä loppuun. Moni on tullut vakavissaan etsimään Jumalaa, tai ehkä apua sairauteensa tai vaikeuksiinsa ja sitten tuleekin vastaan tuollainen hekottaja jolla on tarjota vain holtitonta naurua ja omituinen hurmoksellinen olotila.
        Mutta tiedän kyllä monien olevan tuollakin varta vasten etsimässä mitä tahansa kokemuksia joiden heille uskotellaan olevan Jumalan Hengen toimintaa.

• matiasson

http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M&feature=related

Helluntaiseurakunnissa annetaan tuollaisten uskonnollisten juoppojen
      Suomessakin riehua 'melko vapaasti'.

Sen tietää vallan hyvin jokainen rehellinen tämän helluntaiuskova Suomessa.
      Tarkoitan riehumisella sitä, että vaikka kaikkein karseimpia 'juoppoja'
      ei kutsuttaisikaan puhumaan, niin EI heistä myöskään kunnolla varoiteta.

• razia

sinun viestisi tyylin perusteella, veikkaisin sinun olevan vähintäänkin juovuksissa :):)

• matiasson
        razia kirjoitti:

sinun viestisi tyylin perusteella, veikkaisin sinun olevan vähintäänkin juovuksissa :):)

Sinun viestejä muutaman luettuani huomasin kyllä, mikä sinun
        todellinen asenteesi Haginin kaltaisiin 'henkijuoppoihin' on.

Olet antautunut heidän edustamiensa juovuttavien harhahenkien vietäväksi.

Sinulla on vain yksi tie pelastukseen:

Usko Herraan Jeesukseen! Hylkää kaikki harhaopit ja seuraa yksin Jeesusta!

• Näiden tyyppien
        razia kirjoitti:

kanssa ei kannata alkaa väittelemään. Se on yhtä kun puhuisi samassa huoneessa eri kieltä toistensa ohi, liikkuisi ihan eri aaltopituudella, saamatta koskaan mitään rakentavaa aikaan. Nämä tyypit keiden kanssa sinä nyt keskustelet, on vanhoja tuttuja tällä palstalla. Heillä on vahvat omat näkemyksensä uskon asioista, ja he kieltäytyvät vastaanottamasta mitään erilaisia näkökulmia vastaan, saatikka pohtimaan niitä Pyhä Hengen avulla Raamatun valossa. Tässä ketjussa kanssasi keskustelevat ihmiset ovat luterilaisia, jotka ovat päättäneet kieltäytyä täyttymästä Pyhällä Hengellä. Heidän viesteihinsä ei kannata vastailla ollenkaan, sillä pääsee kaikkein helpommalla. Antaa heidän keskustella täällä keskenänsä.

Siunausta, äläkä hukkaa voimavarojasi tai tulet huomaamattasi yhtä katkeraksi kristityksi, kuin he ovat.

• matiasson
        Näiden tyyppien kirjoitti:

kanssa ei kannata alkaa väittelemään. Se on yhtä kun puhuisi samassa huoneessa eri kieltä toistensa ohi, liikkuisi ihan eri aaltopituudella, saamatta koskaan mitään rakentavaa aikaan. Nämä tyypit keiden kanssa sinä nyt keskustelet, on vanhoja tuttuja tällä palstalla. Heillä on vahvat omat näkemyksensä uskon asioista, ja he kieltäytyvät vastaanottamasta mitään erilaisia näkökulmia vastaan, saatikka pohtimaan niitä Pyhä Hengen avulla Raamatun valossa. Tässä ketjussa kanssasi keskustelevat ihmiset ovat luterilaisia, jotka ovat päättäneet kieltäytyä täyttymästä Pyhällä Hengellä. Heidän viesteihinsä ei kannata vastailla ollenkaan, sillä pääsee kaikkein helpommalla. Antaa heidän keskustella täällä keskenänsä.

Siunausta, äläkä hukkaa voimavarojasi tai tulet huomaamattasi yhtä katkeraksi kristityksi, kuin he ovat.

Ja vaikka et olisi tarkoittanutkaan, niin muutama ystävällinen huomautus:

- en ole luterilainen

- en ole kovin tuttu tällä palstalla, tietääkseni

- en ole ollenkaan katkera, kenellekään, paitsi sielunviholliselle

- olen erittäin avoin kaikille Pyhän Hengen vaikutuksille, koko ajan!

• solia1
        Näiden tyyppien kirjoitti:

Voimme toki aina yrittää ymmärtää toisenlaisiakin näkökantoja. Eri mieltä olevalla voi olla hyvin viisas ja terveellinen huomautus ja opetus sinua varten. Itsekin sain kerran kunnolla nenälleni oman lapseni kautta ja ihan mykistyin. Se oli kuitenkin minua ohjaavan Pyhän Hengen vaikuttamaa, kyse oli uskonasioista.
        Miten minä voisin ymmärtää näitä asioita tai yleensä olla yhä uskossa jos en olisi saanut Pyhää Henkeä joka opettaa minulle Jeesuksesta ja avaa Raamatun sanaa? Janoan koko ajan lisää.
        Uudestisyntymisessä täytyin Hengellä, siitä ei ole minulla mitään epäilystä.
        Näinä päivinä Hengellä täyttyminen minulle on ollut sitä että minut valtaa ilo Jeesuksen sovitustyöstä minunkin tähteni ja Hänen rakkaudestaan ja tuskin maltan odottaa Hänen paluutaan ja näkemistään. Kaipaan tätäkin yhä enemmän, se on niin äkkiä ohimenevää ja maailma alkaa taas ahdistaa.

Ei minulla ole aihetta katkeruuteen tällä hetkellä mistään. Tunnen kyllä toki senkin synnin ja se voi kalvaa kuin mikäkin mato.
        Minulle luterilaiset ja helluntailaiset ovat yhtä rakkaita siskoja ja veljiä, ja olen löytänyt muittenkin seurakuntien edustajia samaan sarjaan.
        Se on ihanaa kun itselläni ei ole lihallisia sisaruksia ollenkaan.
        Olen varma että meillä kaikilla Jeesukseen uskovilla täällä on Pyhä Henki.

• Yks-tämmönen

mitä noissa videoissa tapahtuu johtuu siitä , että ei ymmärretä Pyhän Hengen olemusta, ja sitä kuinka Pyhä Henki toimii. Siksi juostaan tälläisten epäraittiiden saarnaajien ja kokemusten perässä.

• varottaa
    • näin on sanottu

Kuulin kauan sitten yhdestä pariskunnasta, joka oli ollut seurakunnassa jossa opetettiin menestysteologiaa, ettei heitä tahdottu, sen jälkeen kun he muuttivat toiseen kaupunkiin, ottaa ollenkaan jäseniksi helluntaiseurakuntaan. Ymmärrän asian niin, että kyseisellä helluntaiseurakunnalla oli mahdollisesti kokemuksia siitä, millaisia vaikeuksia tuollaiset ihmiset voivat tuoda seurakuntaan, kun he usein kuitenkin alkavat muille ihmisille, tuota oppimaansa opettamaan.

• opetuspuheita!!
    • toiselta kirjoittajalta.

Haginin "ilmestys" on kopioitu jokseenkin suoraan Kenyon-nimisen miehen kymmeniä vuosia varhaisemmasta kirjasta - lupaa kysymättä...

• Sinua....

Koska sinulla on näköjään hämmästyttävä kyky käsittää lukemasi teksti täysin väärin.
      ONNEA.

• ristiriitainen-tunne

Mutta mitä minä olen väärin ymmärtänyt ?

Voisitko ystävällisesti selittää, muuten kirjoituksesi ei auta asiassa mitään.

• täällä on

Monenkin viestin välityksellä koetettu valottaa tuota kokonaisuutta.

• solia1

Älä reagoi tuollaisiin ylimielisiin heittoihin jotka yrittävät hämmentää mieltäsi, eivätkä selitä mitään koska heillä ei ole itsellään mitään. Täällä näyttää olevan pilvin pimein ei-uskovia pilkkaajia jotka tekevät vain jäynää ja ärsyttelevät meitä jotka koetamme vakavissamme keskustella. Monet taas kirjoittavat provokaatioita saadakseen oikein riidellä ja nolata ja herjata. Paikka on vaarallinen vilpittömille etsijöille ja kyselijöille, jotka eivät osaa erottaa missä mennään vikaan. Ei se helppoa ole tottuneille vanhoillekaan uskiksille. Ehdottaisin että vierailisit valvotuilla foorumeillakin joista asiattomat kirjoittajat poistetaan. Niissä voi paremmin keskustella.

• Jaakkola, K

kun luin tämän ketjun, tulee mieleen monet ohjelmat joita olen tv7.kasta nähnyt, sitä toistuvaa rahaan pyytämistä ja joskeenkin epäuskottavia väitteita sairaiden parantumisestta.

• on menestys- ja valtateologiaa. Kenneth Hagin on yksi tämän mädännäisyyden nimekkäimpiä edustajia. Valitettavasti näihin "helluntailaisiin" ja tähän "helluntailaisuuteen" kuuluu niin monenlaista hengellisesti epäraitista ihmistä ja opinsuuntaa. Vain valveutuneet ja raittiit kristityt voivat edes tutkia näitä asioita omin päin. Itse olin eksyksissä näiden asioiden kanssa, vuosia sitten. Sen vuoksi myös tiedän, kuinka iljettävä tuo petos on, samoin kuin sen asialla juoksevat.

• efesolaisille 5

Hämmentyneisyytesi on hyvä merkki siitä, että Pyhä Henki puhuttelee sinua ja tahtoo ohjata oikeaan suuntaan.

Vain vahvalla rukouksella ja sanan tuntemuksella voi erottaa oikean väärästä.

Kehoittaisin sinua tutkimaan mahdollisimman paljon raamattua ja rukoilemaan sanan avautumista, ymmärrystä ja viisautta, sekä nöyrää mieltä.

Itsekkin olen törmännyt monenlaiseen hengelliseen kirjallisuuteen, ja yleensä hämmennys ja ahdistus sydämessä on varma merkki siitä, että jotain on nyt pahasti pielessä. Kyllä Jumala lapsensa oikeaan suuntaan ohjaa!!!

Paavali kirjoittaa:

6. Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuden lapsia.

7. Älkää olko niihin osallisia heidän kanssaan.

8. Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina.

9. -sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä-

10. ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;

11. älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.

12. Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;

13. mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.

14. Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"

15. Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,

16. ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.

17. Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.

• TV7 arkistosta

One Way -ohjelman jaksot menetysteologiasta ja "Raitis oppi vai harhaoppi", ovat puhuttelevia ja siellä Suonto mainitsee nimeltäkin muutaman. Tämä on salakavalaa. tiedättekö onko menestysteologia miten sidottu helluntaisrk:n oppiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162