KUINKA PITKÄLLE SOLVAUS

Voi mennä

olen lukenut tätä palstaa ihan mielenkiinnosta ja ihmettelen kuinka pitkälle voi toista uskonsuuntaa solvata !SIELUNVIHOLLINEN käyttää tilaisuutta hyväkseen joitakin ihmisiä saada solvaamaan vl.ää .Itse EN ole vl.uskova ,mutta usossa JEESUKSEEN .Ota nyt järki ns.käteen ja ajattele miten solvaat SOLVAUS ON ALAARVOISTA.

51

1913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkä suosittele kokeilemaankaan. Lähtökohtahan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa täytyy olla toisen kunnioitus. Esim toisen sanominen "epäuskoiseksi" on mitä suurin solvaus.

• hups.....

***En tiedä Enkä suosittele kokeilemaankaan.****

:D. Muurit murtuu pikkuhiljaa :D.

(joskus naurattaa asiat joita ei ole edes vitsiksi tarkoitettu, pitäs varman vähentää tätä virtuaalielämää, puhun itsestäni)

• hups..... kirjoitti:

***En tiedä Enkä suosittele kokeilemaankaan.****

:D. Muurit murtuu pikkuhiljaa :D.

(joskus naurattaa asiat joita ei ole edes vitsiksi tarkoitettu, pitäs varman vähentää tätä virtuaalielämää, puhun itsestäni)

""(joskus naurattaa asiat joita ei ole edes vitsiksi tarkoitettu, pitäs varman vähentää tätä virtuaalielämää, puhun itsestäni)"".

Ei se vielä ole niin vakavaa, kun itse huomaat. ;)

• metaskeema

...ja ylpeä siitä. En kuitenkaan hyväksy kyseistä titteliä, jos siihen sisältyy syrjintään yllyttäviä konnotaatioita.

• metaskeema kirjoitti:

...ja ylpeä siitä. En kuitenkaan hyväksy kyseistä titteliä, jos siihen sisältyy syrjintään yllyttäviä konnotaatioita.

Agnostismi ei niinkään, siinähän vielä epäillään..

• metaskeema
        Devoit kirjoitti:

Agnostismi ei niinkään, siinähän vielä epäillään..

Negatiivisella ateismilla tarkoitetaan uskon puutetta jumaliin. Uskon puute ei ei ole uskontoa. En minä ainakaan tunne sellaista uskonnon määritelmää, jolla se voitaisiin luokitella uskonnoksi.

On myöskin harhaanjohtavaa väittää positiivista ateismia uskonnoksi, koska perusteita sille löytyy ainakin kristinuskon Jumalan suhteet. Uskonnothan eivät perustu perusteltuihin oppeihin vaan dogmeihin.

• sinä toistelet
        metaskeema kirjoitti:

tuota sinun "epäuskoinen" "ylpeyttäsi", vain sen tähden kun olet uskonut sen itsellesi.

Haluat tällä saavuttaa jotakin, ja se on: tämän maailman kunniaa ja kummarrusta.
        Tuotahan tavoittelee valtaosa maailman ihmisistä, ja et ole tuossa kilpailussasi ainakaan yksin liikkeellä.

Mutta voin pudottaa eli todistaa sinun "epäuskosi" uskovaiseksi, sillä että
        a) olet tunnustanut sen -olkoonpa se vaikka "ateismi" (ehkäpä jopa omalla suullasi) ja
        b) toimit juuri niin kuin sinun sisäinen äänesi sinun käskee toimia.

• ...
        metaskeema kirjoitti:

Negatiivisella ateismilla tarkoitetaan uskon puutetta jumaliin. Uskon puute ei ei ole uskontoa. En minä ainakaan tunne sellaista uskonnon määritelmää, jolla se voitaisiin luokitella uskonnoksi.

On myöskin harhaanjohtavaa väittää positiivista ateismia uskonnoksi, koska perusteita sille löytyy ainakin kristinuskon Jumalan suhteet. Uskonnothan eivät perustu perusteltuihin oppeihin vaan dogmeihin.

Kuten muutkin uskovaiset, tuijotat valitsemiisi dogmeihin kykenemättä näkemään sitä mikä ei dogmeihisi mahdu.

• metaskeema
        ... kirjoitti:

Kuten muutkin uskovaiset, tuijotat valitsemiisi dogmeihin kykenemättä näkemään sitä mikä ei dogmeihisi mahdu.

Voisitko vähän selventää, mitä tarkoitat dogmeillani? Kaikki uskomukset eivät ole dogmeja, kuten näytät kuvittelevan. Uskomukset, jotka ovat tosia ja johdonmukaisesti perusteltija ovat tietoja eivätkä dogmeja.

Siinä olet kyllä oikeassa, etten kykene näkemään sitä, mikä ei mahdu dogmeihini. Tosin näin kerran uskovaisena ollessani unessa Jumalan, mutta sitä ei kai lasketa. Saatanan näin silloin unessa paljon useammin. Nykyään en näe uskonnollisia unia.

• metaskeema
        sinä toistelet kirjoitti:

tuota sinun "epäuskoinen" "ylpeyttäsi", vain sen tähden kun olet uskonut sen itsellesi.

Haluat tällä saavuttaa jotakin, ja se on: tämän maailman kunniaa ja kummarrusta.
        Tuotahan tavoittelee valtaosa maailman ihmisistä, ja et ole tuossa kilpailussasi ainakaan yksin liikkeellä.

a) olet tunnustanut sen -olkoonpa se vaikka "ateismi" (ehkäpä jopa omalla suullasi) ja

Ts. kaikki mitä ihminen puhuu on uskontoa. Sanokoon vaikka oman nimensä. Näin voisi tulkita tuon määritelmän perusteella.

• metaskeema
        sinä toistelet kirjoitti:

Onhan se niin, että kaikki retoriikka on uskontoa. Sanoipa ihminen mitä tahansa.

En ole ihan oikeasti tätä mieltä. Minun mielestäni on syytä erottaa fakta ja fiktio toisistaan, koska sillä on tärkeä merkitys viestinnässä.

• ...
        metaskeema kirjoitti:

Voisitko vähän selventää, mitä tarkoitat dogmeillani? Kaikki uskomukset eivät ole dogmeja, kuten näytät kuvittelevan. Uskomukset, jotka ovat tosia ja johdonmukaisesti perusteltija ovat tietoja eivätkä dogmeja.

Siinä olet kyllä oikeassa, etten kykene näkemään sitä, mikä ei mahdu dogmeihini. Tosin näin kerran uskovaisena ollessani unessa Jumalan, mutta sitä ei kai lasketa. Saatanan näin silloin unessa paljon useammin. Nykyään en näe uskonnollisia unia.

Halutessasi voit itse selvittää ne itsellesi. Valistuneena ihmisenä kykenet kyseenalaistamaan totuuksina pitämäsi uskomukset.

Minulla on viestejäsi lukiessasi jatkuva tunne siitä, että ateismisi pohjana on jokin perustavaa laatua oleva väärinkäsitys, joka ei vain ole tullut tietoisuuteesi. Jos olisi tullut, et olisi ateisti. Mitään järkeä tässä uskomusjärjestelmässäsi ei nimittäin ole. Onko se siis vain reaktiota ahdasmielisen kristillisyyden jumalakuvaa kohtaan vai mistä on kyse?

Itse pidät uskomuksiasi johdonmukaisesti perusteltuina. Minusta ne ovat kaikkea muuta. Jokainen väitteesi olisi kumottavissa, jos siihen viitsisi ryhtyä. Selityksesi ovat vain niin mielettömiä, ettei kanssasi huvita edes väitellä.

• uskontosi
        metaskeema kirjoitti:

Ts. kaikki mitä ihminen puhuu on uskontoa. Sanokoon vaikka oman nimensä. Näin voisi tulkita tuon määritelmän perusteella.

on tuo ateismi, jos sen olet tunnustnut ja sen puolesta mesot eli olet ateismi -uskovainen.

Ja tiedät näin myös isäntäsi nimen, jota Jumalan vastustajaksi kutsutaan, muut nimet tiedät myös...
        Tämän tien valitsijat, tietävät myös loppunsa kohtalon.

• metaskeema
        ... kirjoitti:

Halutessasi voit itse selvittää ne itsellesi. Valistuneena ihmisenä kykenet kyseenalaistamaan totuuksina pitämäsi uskomukset.

Minulla on viestejäsi lukiessasi jatkuva tunne siitä, että ateismisi pohjana on jokin perustavaa laatua oleva väärinkäsitys, joka ei vain ole tullut tietoisuuteesi. Jos olisi tullut, et olisi ateisti. Mitään järkeä tässä uskomusjärjestelmässäsi ei nimittäin ole. Onko se siis vain reaktiota ahdasmielisen kristillisyyden jumalakuvaa kohtaan vai mistä on kyse?

Itse pidät uskomuksiasi johdonmukaisesti perusteltuina. Minusta ne ovat kaikkea muuta. Jokainen väitteesi olisi kumottavissa, jos siihen viitsisi ryhtyä. Selityksesi ovat vain niin mielettömiä, ettei kanssasi huvita edes väitellä.

>>Jokainen väitteesi olisi kumottavissa, jos siihen viitsisi ryhtyä.>>

Maa kiertää aurinkoa.

• metaskeema
        uskontosi kirjoitti:

on tuo ateismi, jos sen olet tunnustnut ja sen puolesta mesot eli olet ateismi -uskovainen.

Ja tiedät näin myös isäntäsi nimen, jota Jumalan vastustajaksi kutsutaan, muut nimet tiedät myös...
        Tämän tien valitsijat, tietävät myös loppunsa kohtalon.

Kristinuskoon kuuluu tuo mesoaminen tuonpuoleisista rangaistuksista. Niillä on kätevä uhkailla ihmisiä tekemään vaikka mitä.

• kukas sinut
        metaskeema kirjoitti:

Kristinuskoon kuuluu tuo mesoaminen tuonpuoleisista rangaistuksista. Niillä on kätevä uhkailla ihmisiä tekemään vaikka mitä.

ja meidät on luonut ja tehnyt,
        Hän myös haluaa pitää sinut omanaan,
        ainiaan
        ettet hylkäisi ja unohtaisi
        Luojaasi Lunastajaasi
        täällä armonajassa,
        jolloin syntisiä töitäs
        saat vain armosta
        Karitsan verellä
        pestä täysin puhtaaksi.

• metaskeema
        kukas sinut kirjoitti:

ja meidät on luonut ja tehnyt,
        Hän myös haluaa pitää sinut omanaan,
        ainiaan
        ettet hylkäisi ja unohtaisi
        Luojaasi Lunastajaasi
        täällä armonajassa,
        jolloin syntisiä töitäs
        saat vain armosta
        Karitsan verellä
        pestä täysin puhtaaksi.

Näin ajattelen.

• ...
        metaskeema kirjoitti:

Näin ajattelen.

Monelle se on koettua, koeteltua todellisuutta. Ihaninta ja ihmeellisintä, mitä maailmankaikkeudessa on.

• metaskeema
        ... kirjoitti:

Monelle se on koettua, koeteltua todellisuutta. Ihaninta ja ihmeellisintä, mitä maailmankaikkeudessa on.

Suuret tunteetko mielestäsi todistavat Jumalan olemassaolon. Suuria tunteita voidaan saada aikaan myös keinotekoisesti kemikaaleilla.

• Raamatun

vastaiset perkeleen opit, joita vl-herätysliike opettaa?

• asko-

miten voi tietää hyvästä ellei ole pahasta tietoinen

vastakohtia ikä kaikki

• Emmalia.

"KUINKA PITKÄLLE SOLVAUS
      Kirjoittanut: Voi mennä 1.2.2009 klo 14.07
      olen lukenut tätä palstaa ihan mielenkiinnosta ja ihmettelen kuinka pitkälle voi toista uskonsuuntaa solvata !SIELUNVIHOLLINEN käyttää tilaisuutta hyväkseen joitakin ihmisiä saada solvaamaan vl.ää"

Harvoin taas huomannut tällä palstalla, että vl-ihmisiä solvataan. Yleensä kritiikki kohdistuu vl-oppiin, ja taas vl-opin arvostelua ei tule kenenkään ottaa solvauksena, saati henkilökohtaisena.

Kyllä täällä solvataan joitain vl-ihmisiä kuten nyt viime aikoina kielonenkeli on joutunut pilkan uhriksi. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa ovatko nämä pilkkaajat jonkun uskonliikkeen jäseniä.

• olen vain esittänyt ihmettelyni monista vl-lahkon jutuista. Niin kuin esim. ihmisoikeuksien polkemisesta, erioikeuksien vaatimisesta kouluissa, naisen asemasta vl-lahkon keskuudessa, ulkokultaisuudesta jne.

Usko ja uskonto eivät ole sama asia.

Olenkohan solvannut vl-miehiä? Siitä en mene takuuseen. Antakaa nyt anteeksi jos olen epähuomiossa useamman kerran niin tehnyt.

• Emmalia.
        Wariska kirjoitti:

olen vain esittänyt ihmettelyni monista vl-lahkon jutuista. Niin kuin esim. ihmisoikeuksien polkemisesta, erioikeuksien vaatimisesta kouluissa, naisen asemasta vl-lahkon keskuudessa, ulkokultaisuudesta jne.

Usko ja uskonto eivät ole sama asia.

Olenkohan solvannut vl-miehiä? Siitä en mene takuuseen. Antakaa nyt anteeksi jos olen epähuomiossa useamman kerran niin tehnyt.

"Olenkohan solvannut vl-miehiä? Siitä en mene takuuseen. Antakaa nyt anteeksi jos olen epähuomiossa useamman kerran niin tehnyt."

Vikaa on ehkä paljonkin joissan vl-miehissä, mutta ei se vikakaan ehkä ole näissä miehissä. Ikävä kyllä vl-oppi antaa ns. sika-miehelle myös loistavat puitteet toimia sikamaisesti.

Ja vaikka puhunkin juuri siitä mitä vl-oppi voi saada aikaiseksi miehessä, niin ei kenenkään sitä tarvitse henkilökohtaisesti ottaa jos ei ole mitään syytä. En yleistä vl-miehiä kaikkia sioiksi. Mutta ei vl-liikkeen johdossakaan kovin hyviä miehiä taida olla, koska ovat epärehellisiä, ja jos se tarttuu muihinkin vl-ihmisiin, niin ei hyvä ei.

• Jaakoppiz

Lopunajalla Pyhäinleiriä piiritetään.

• on niin

syvällä juoksuhaudassa ettei tarvi kuin kusta poteroon hukuttaakseen koko höskän

• Avaaja on leirinne ulkopuolella. Hän ei ilmoituksensa mukaan ole vl.

Tuo pyhäinleiri vertaus, tarkoittaa lopun ajan israelin valtiota. ei omahyväistä vl-joukkoa.

Huomaathan kuinka monet maat ovat viime päivinä katkaisset diplomaattisuhteensa israeliin?

• Jaakoppiz
        Devoit kirjoitti:

Avaaja on leirinne ulkopuolella. Hän ei ilmoituksensa mukaan ole vl.

Tuo pyhäinleiri vertaus, tarkoittaa lopun ajan israelin valtiota. ei omahyväistä vl-joukkoa.

Huomaathan kuinka monet maat ovat viime päivinä katkaisset diplomaattisuhteensa israeliin?

...myös hengellinen israel!

• Jaakoppiz
        Devoit kirjoitti:

Avaaja on leirinne ulkopuolella. Hän ei ilmoituksensa mukaan ole vl.

Maallinen ja hengellinen Israel eroavat toisistaan, ja niistä on kiistelty tähän päivään asti ja näyttää siltä, että maallisesta Israelista pyritään tekemään hengellinen Israel, jonka rakentajina ovat antikristilliset kirkot ekumeenisessa yhteydessään.

• Jaakoppiz kirjoitti:

Maallinen ja hengellinen Israel eroavat toisistaan, ja niistä on kiistelty tähän päivään asti ja näyttää siltä, että maallisesta Israelista pyritään tekemään hengellinen Israel, jonka rakentajina ovat antikristilliset kirkot ekumeenisessa yhteydessään.

Nyt hengellistät vääriä asioita. Kyllä juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa edelleenkin. Antoihan Jumala Aabrahamille lupauksensa..

• Jaakoppiz
        Devoit kirjoitti:

Nyt hengellistät vääriä asioita. Kyllä juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa edelleenkin. Antoihan Jumala Aabrahamille lupauksensa..

..enhän ole väittänytkäään ettei olisi, mutta ei suinkaan ole sama kuin hengellinen Israel.

• Jaakoppiz kirjoitti:

..enhän ole väittänytkäään ettei olisi, mutta ei suinkaan ole sama kuin hengellinen Israel.

Kempeleen jussi, on enempi tässä asiassa asiantuntija, kuin minä. Minun pitää kerrata, ennenkuin kovin kantaaottavaa lauon.

Hengellinen israel oli hyvä vertaus niin kauan, kunnes tuli oikea, konkreettinen israel. Sitten tuli problems.

• Jaakoppiz
        Devoit kirjoitti:

Kempeleen jussi, on enempi tässä asiassa asiantuntija, kuin minä. Minun pitää kerrata, ennenkuin kovin kantaaottavaa lauon.

Hengellinen israel oli hyvä vertaus niin kauan, kunnes tuli oikea, konkreettinen israel. Sitten tuli problems.

paiskataan toverillisesti kättä ja annetaan viisaampien hoitaa juttu kotiin. ; )

• Jaakoppiz kirjoitti:

paiskataan toverillisesti kättä ja annetaan viisaampien hoitaa juttu kotiin. ; )

Ainoa huono puoli konsensuksessa on, että se lopettaa keskustelun :)

• Jaakoppiz
        Devoit kirjoitti:

Ainoa huono puoli konsensuksessa on, että se lopettaa keskustelun :)

Alan keskustelemaan asiasta itseni kanssa ; )

• Jaakoppiz kirjoitti:

Alan keskustelemaan asiasta itseni kanssa ; )

Ja Raamattukin pitää kaivaa esille :)

• vähän
        Jaakoppiz kirjoitti:

Minä kyllä olen ymmärtänyt, vain Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus syntein anteeksisaamisen kautta Pyhässä Hengessä.
        Ei siis maallinen Israel, vaan hengellinen Israel. Lukekaapa tarkoin sanasta sanaan seuraavat jakeet:

Jes. 45:23
        " Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. "

Fil. 2:10
        " niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,"

Gal. 3:
        "27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin "siementä", perillisiä lupauksen mukaan. "

Room. 9:29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille "siementä", niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".

30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee "uskosta";
        31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
        32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
        33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

Room. 9:
        "1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
        2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
        3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
        4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
        5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
        6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. "Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel",

7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
        8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan "lupauksen lapset", ne luetaan "siemeneksi"."

2Room. 9:
        5 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.
        26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä "vain jäännös".

28 Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."
        29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille "siementä", niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".
        30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee "uskosta; ""

Gal. 3:16
        "Mutta nyt lausuttiin "lupaukset" Aabrahamille ja hänen "siemenelleen". Hän ei sano: Ja siemenille, ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: Ja sinun "siemenellesi", joka on "Kristus"."

• vähän kirjoitti:

Minä kyllä olen ymmärtänyt, vain Jeesuksessa Kristuksessa on pelastus syntein anteeksisaamisen kautta Pyhässä Hengessä.
        Ei siis maallinen Israel, vaan hengellinen Israel. Lukekaapa tarkoin sanasta sanaan seuraavat jakeet:

Jes. 45:23
        " Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman. "

Fil. 2:10
        " niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,"

Gal. 3:
        "27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin "siementä", perillisiä lupauksen mukaan. "

Room. 9:29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille "siementä", niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".

30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee "uskosta";
        31 mutta Israel, joka tavoitteli vanhurskauden lakia, ei ole sitä lakia saavuttanut.
        32 Minkätähden? Sentähden, ettei se tapahtunut uskosta, vaan ikäänkuin teoista; sillä he loukkautuivat loukkauskiveen,
        33 niinkuin kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".

Room. 9:
        "1 Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
        2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
        3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
        4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
        5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!
        6 Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. "Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel",

7 eivät kaikki ole lapsia sentähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset";
        8 se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan "lupauksen lapset", ne luetaan "siemeneksi"."

2Room. 9:
        5 niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.
        26 Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä "vain jäännös".

28 Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja rutosti."
        29 Niinkuin Esaias myös on ennustanut: "Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille "siementä", niin meidän olisi käynyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi".
        30 Mitä me siis sanomme? Että pakanat, jotka eivät tavoitelleet vanhurskautta, ovat saavuttaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka tulee "uskosta; ""

Gal. 3:16
        "Mutta nyt lausuttiin "lupaukset" Aabrahamille ja hänen "siemenelleen". Hän ei sano: Ja siemenille, ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: Ja sinun "siemenellesi", joka on "Kristus"."

Kiitos, yhteisestä sopimuksesta me päätimmekin odottaa viisaamman sanaa.

• on pyhiksi julistettu?

• Jaakoppiz

• Gigatavu

Vanhoillislestadiolaisuuden on syytä ymmärtää ja hyväksyä, että vapaassa demokraattisessa maassa Suomessa sananvapaus on ehdoton oikeus. Uskontokriittinen julkinen keskustelu ulottuu vanhoillislestadioalisuuteen ja SRK:n oppeihin saakka.

Se ei voi vaatia itselleen erikoiskohtelua eikä suojelua julkiselta kritiikiltä.

SRK on tähän saakka voinut uhkailemalla ja painostamalla (mikä on lainvastaista ja rikos) saanut tiedotusvälineet vaikenemaan liikkeen kipukohdista. Täällä Pohjois-Suomessa monen lehden ja muun organisaation tulot riippuvat vl-omisteisten yritysten ja yhteiskunnassa vaikuttavissa asemissa istuvien vanhoillislestadiolaisten päättäjien ratkaisuista.

Internetin aikana uhkailu ja painostaminen ei enää onnistu.

Asiaton sovaaminen sen sijaan tulisi palstalta moderoida pois. Palstalla ei kai ole tänä päivänä modea joka hoitaisi asian.

• Jaakoppiz

Keskustelua ei saa tyrehdyttää ja sitä käydään jopa liikkeen sisällä, mutta herjaaminen ja kiihotus kansanryhmää vastaan on tuomittavaa jo demokraattisesti laaditussa laissamme.

• faktat esille
        Jaakoppiz kirjoitti:

Keskustelua ei saa tyrehdyttää ja sitä käydään jopa liikkeen sisällä, mutta herjaaminen ja kiihotus kansanryhmää vastaan on tuomittavaa jo demokraattisesti laaditussa laissamme.

Missä on herjattu?

• Vl-oppi

jos olet uskossa Kristukseen, mutta et ole vanhoillislestadiolainen.

• Lyhyestä virsi kaunis

saatanasta.

• saarnoja kuunnellut

Kuinka pitkälle epäuskoisten solvaus voi saarnapuheissa mennä. Kirkon piispat, papit ja muut epäuskoiset pötkylät haukutaan alimpaan helvettiin. Lääkärit, kätilöt, lainlaatijat ja muu yhteiskunta koetaan pahana maailmana jota vastaan Jumalan valtakunta taistelee.

Kyllä vl saarnamiehet aivan itse tarkoituksella rakentavat järkyttävän vastakkainasettelun Jumalan valtakunnan ja muun maailman välille.

Koskaan ei saisi arvostella vaikka nämä ukot mitä jauhaisivat.

• maksimietäisyys

on 17 metriä.

• Vai haluatko ärsyttää?

Opettelehan perusasia: Välimerkin jälkeen painat välilyönti-näppäintä, et ennen sitä.

• sepeteusX

Jos tämä uskonsoturi onkin niin oikeaoppinen, että noudattaa Vanhan Testamentin alkuperäistekstien kirjotustapaa - kaikki yhteen pötkyyn - ei sanavälejä eikä väilmerkkejä.

Siisnäinkirjoitettiinsiihenaikaankokokirjakuparipelilletaipapyrusarkilleotatästänytselvääsiihenaikaan eivokaalejakaanmerkitty! Mltntmmnntkstkvslmnhjksjvrmnvsnttlktvrht!

• pitkälle

Olin eilen päivällä aikeissa tehdä ilmoituksia asiattomasta viestistä. Usea yritys pysähtyi ilmoitukseen, että siitä on jo ilmoitus tehty. Pari ilmoitusta sain illemmalla tehdyksi, mutta kaikki pornahtavatkin viestit olivat hetki sitten näkyvissä. En tosiaan tiedä, valvooko näitä keskusteluja kukaan ihminen. Voimme olla silti turvallisella mielellä, sillä kyllä Jumala valvoo näitäkin, vaikka on näennäisesti hiljaa. Jo kymmeniä vuosia sitten tulin käsitykseen, että silloin kun Jumala on todella vihainen, vaikuttaa siltä ettei Jumala ole lainkaan vihainen. Kun Jumala on hiljaa ja sallii syntielämän vähän aikaa näennäisesti menestyä, se on todellisuudessa merkki siitä, että Jumala on todella vihainen.
      Todellinen Jumalan rakkaus ilmenee silloin, kun Jumala pysäyttää syntisen syntimenossaan ja osoittaa halunsa armahtaa hänet.

• Samaa mieltä

että vanhoillislestadiolaiset nimittävät oman lahkonsa ulkopuolisia uskovaisia halveksivasti "epäuskoisiksi".

Hävytöntä solvausta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4048
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2901
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      864
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      750
    Aihe