Kaksikin kysymystä akvaarion hoidosta

Akva-68

Hankin tässä 96L akvaarion ja sisustin sen. Piilopaikkoja ja luolia. Laitoin myös kasvit istuttaen kun vesimäärä oli 1/3 vajaa. Miekkalehti keskikokoinen, Anubias iso ja pieni, verkkolehti sekä leväpallo. kauanko pitää odottaa että saan laittaa kalat akvaan? Kaloiksi tulisi 5 Punahelmikirjoahventa. Ovat vielä pieniä noin 3cm ja pitäisi kasvaa noin 12cm mittaisiksi. Mitä muuta sinne uskaltaa laittaa? Akvaario on liikkeestä ostettu koko paketti sisältäen tekniikan. Akvaario hankittiin ja sisustettiin torstaina ja vesi oli tosi kirkasta jo seuraavana aamuna.

22

865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan

Punatimantti tarvitsee väh. 200-litran altaan. Niitä en siis menisi laittamaan ollenkaan. Harkitse joitain kääpiöahvenia, jos ahvenia kerta haluat.

Oletko mitannut akvaariovetesi nitraattia ja nitriittiä? Miten olet allastasi kypsyttämässä? Pelkkä veden laittaminen ei riitä uuteen altaaseen.

• Akva-68

Onko Punatimantti ja Punahelmikirjoahven sama asia kun ei näytä Punatimanttikirjoahvenelta, ennemmin Helmikirjoahvenelta? Eikä kasva kuin 12cm mittaiseksi. En löytänyt mitään tietoa Punahelmikirjoahvenesta.

• mie vaan

• mie vaan

• Akva-68
        mie vaan kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pilkkutimanttiahven

Itse tarkoitin kyllä noilla altaaseesi sopivammilla kääpiöahvenilla esim. perhoskirjoahventa.

Pilkkutimanttiahven näyttää siltä mitä ajattelin. Sopiiko 96L tankkiin viisi sellaista?

• Akva-68
        Akva-68 kirjoitti:

Pilkkutimanttiahven näyttää siltä mitä ajattelin. Sopiiko 96L tankkiin viisi sellaista?

Minkälaista hoitoa tarvitsevat? Ruoka, uimatila, piilot, valo, pohjan väri, kasvillisuus ym. ym.

• mie vaan
        Akva-68 kirjoitti:

Minkälaista hoitoa tarvitsevat? Ruoka, uimatila, piilot, valo, pohjan väri, kasvillisuus ym. ym.

Tässä Markku Varjon kirjasta tietoa: minimi allas 200-litraa (omasi siis liian pieni), pariskuntakala (ei siis pieni parvi, kuten suunnittelit).

Aika aggressiivinen ja reviiritietoinen kala, joten tuon kokoisessa altaassa, mikä sinulla on, ei luultavammin elo tulisi olemaan kovinkaan sopuisaa.

• rahaa nyt

niin saat altaan missä kalasi edes viihtyvät...

• C-5

Ihmetyttää kun akvaarioharrastajat vaativat
        tankkikooksi aivan mahdottomia.
        Kyllä ne kymmensenttiset lurut asustaa ja
        pärjää pienemmissäkin tankkikokoluokissa.
        Ja kasvu kestää kauan,ostaa sitten myöhemmin isompaa tankkia jos rahkeet kestävät. Eihän lapsillekkaan osteta aikuisten housuja vaan lasten.
        Ja sehän on suomalaista asua ahtaasti kuten valta
        osa ihmis- perheistäkin.

• mie vaan
        C-5 kirjoitti:

Ja kasvu kestää kauan,ostaa sitten myöhemmin isompaa tankkia jos rahkeet kestävät. Eihän lapsillekkaan osteta aikuisten housuja vaan lasten.
        osa ihmis- perheistäkin.

..mukaista kotia, miksi ottaa sitä ollenkaan.

Kyllähän nyt kala elää (hetken) vaikka lasimaljakossa, mutta onko se oikein?

• fish KING
        C-5 kirjoitti:

osa ihmis- perheistäkin.

Kun harrastaja ne vangitsee kotiakvaansa, on mielestäni kohtuus noudattaa tutkijoiden ja vaatimus mittareiden laatijoiden suosituksia, ei ne ole tuulesta tempaistuja.

Kun kala kasvaa, yleensä ei sitten hankitakkaan sitä suurempaa akvaariota kun ei olekaan rahaa, miksi sijoittaa muutaman euron kultakalalle satojen eurojen akvaariota, mä vaan ihmettelen taas...

Jos asenteella harrastaa, hankkii toki aina sopivan akvaarion jos poikasia kasvattaa ensin pienemmässä akvaariossa ja on valmis niitä siirtelemään suurempiin akvaarioihin.
        Itse oon sitä koulukuntaa joka suosittelee hankkimaan heti 200 litran akvaariota kaloille kodiksi, sinne voi jo ostaa sellaista kalastoa jota on sitten mukava seurata ja harrastaa koko kalojen iän ajan, joskus jopa yli kaksikymmentä vuotta. En ymmärrä ihmisiä jotka hankkivat lemmikin vain hetken mielijohteesta ja sitten suraavana keväänä taas jotain muuta, hukataan se edellinen lemmikki ties minne vaikka ilmaiseksi. Näille harrastaja tyypeille ei kannattaisi antaa mitään lemmikkiä. Omassa kaveripiirissänikin on pari tällaista tyyppiä joilta sitten olen ostanut lemmikit huostaani, pikku rahalla, nyt olisi koira tarjolla, osti tyyppi belkkarin kerrostaloon, itse hän käy töissä kolmivuorossa, en tajuu kun omistaja ihmettelee ettei jää koiralle aikaa ja menee hermot kun se elukka tuhoaa kämpän kalusteita.

Kymmensenttinen luru, jos kyseessä on vielä parvikala, vaatii sellainen jo satoja litroja akvaario tilavuutta, ahvenpariskuntakin vaatii ylimetrin akvaarion pituutta pitääkseen reviirinsä ja muut mahdolliset kalat samassa akvaariossa henkensä jos koiras sattuu ja yleensä on agressiivinen muita kohtaan.

• Akva-68
        fish KING kirjoitti:

Kun harrastaja ne vangitsee kotiakvaansa, on mielestäni kohtuus noudattaa tutkijoiden ja vaatimus mittareiden laatijoiden suosituksia, ei ne ole tuulesta tempaistuja.

Kun kala kasvaa, yleensä ei sitten hankitakkaan sitä suurempaa akvaariota kun ei olekaan rahaa, miksi sijoittaa muutaman euron kultakalalle satojen eurojen akvaariota, mä vaan ihmettelen taas...

Jos asenteella harrastaa, hankkii toki aina sopivan akvaarion jos poikasia kasvattaa ensin pienemmässä akvaariossa ja on valmis niitä siirtelemään suurempiin akvaarioihin.
        Itse oon sitä koulukuntaa joka suosittelee hankkimaan heti 200 litran akvaariota kaloille kodiksi, sinne voi jo ostaa sellaista kalastoa jota on sitten mukava seurata ja harrastaa koko kalojen iän ajan, joskus jopa yli kaksikymmentä vuotta. En ymmärrä ihmisiä jotka hankkivat lemmikin vain hetken mielijohteesta ja sitten suraavana keväänä taas jotain muuta, hukataan se edellinen lemmikki ties minne vaikka ilmaiseksi. Näille harrastaja tyypeille ei kannattaisi antaa mitään lemmikkiä. Omassa kaveripiirissänikin on pari tällaista tyyppiä joilta sitten olen ostanut lemmikit huostaani, pikku rahalla, nyt olisi koira tarjolla, osti tyyppi belkkarin kerrostaloon, itse hän käy töissä kolmivuorossa, en tajuu kun omistaja ihmettelee ettei jää koiralle aikaa ja menee hermot kun se elukka tuhoaa kämpän kalusteita.

Kymmensenttinen luru, jos kyseessä on vielä parvikala, vaatii sellainen jo satoja litroja akvaario tilavuutta, ahvenpariskuntakin vaatii ylimetrin akvaarion pituutta pitääkseen reviirinsä ja muut mahdolliset kalat samassa akvaariossa henkensä jos koiras sattuu ja yleensä on agressiivinen muita kohtaan.

Onko liian pieni Pilkkutimanttiahven parille. Ei oo vielä mitään kaloja, mutta oli kauniita ja vilkkaita kun niitä kaupassa näin. Eikä tankki ole vielä edes kypsä kaloille vielä odotellaan ainakin pari viikkoo kypsymistä.

• Mie vaan
        Akva-68 kirjoitti:

Onko liian pieni Pilkkutimanttiahven parille. Ei oo vielä mitään kaloja, mutta oli kauniita ja vilkkaita kun niitä kaupassa näin. Eikä tankki ole vielä edes kypsä kaloille vielä odotellaan ainakin pari viikkoo kypsymistä.

Yhä ja edelleen.

• mie vaan

• Akva-68
        mie vaan kirjoitti:

http://www.theaquariumwiki.com/Hemichromis_bimaculatus

...Marmoriravun poikasia ja mahtuu 96L altaaseen? Ei oikein noi perhoset innostaneet. Marmorit on omassa altaassa, mutta tulee kokoajan lisää, enkä halua kilpikonnaa. Sille allas on ehdottomasti liian pieni. Akvaarioliikkeessä suosittelivat Pilkkuja, kylläkin väärällä nimellä. Miten muuten pääsee Marmoreista eroon, en henno isoa tappaa, poikaset menis ruokana kaloille nippa nappa. En kyllä itse siirrä on miehen tehtävä.

• mie vaan
        Akva-68 kirjoitti:

...Marmoriravun poikasia ja mahtuu 96L altaaseen? Ei oikein noi perhoset innostaneet. Marmorit on omassa altaassa, mutta tulee kokoajan lisää, enkä halua kilpikonnaa. Sille allas on ehdottomasti liian pieni. Akvaarioliikkeessä suosittelivat Pilkkuja, kylläkin väärällä nimellä. Miten muuten pääsee Marmoreista eroon, en henno isoa tappaa, poikaset menis ruokana kaloille nippa nappa. En kyllä itse siirrä on miehen tehtävä.

ja saattaa isona nitistää kaloja hengiltä.

Itselläni on kääpiöpallokaloja ja ne tekevät selvää niin kotiloista kuin sukaravuista. Eiköhän kääpiöpallot tuhoaisi myös marmorirapukannan. Jos näin onnellisesti kävisi, niin vie tuo iso pois eläinkauppaan - on hirveä babytehdas.

Kääpiöpallot tarvitsevat pienen koonsa vuoksi säännöllistä ruokintaa, itse ruokin omiani punaisilla hyttysentoukilla (pakaste). Jos altaassasi ei ole muita kaloja, niin suosittelen lämpimästi tekemään siitä kääpiöpallokala-allas, nämä veikeät otukset ovat kuin akvaarion pikkukoiria. Tuon kokoiseen altaaseen menisi jo komea porukka 1-2 poikaa ja 11-10 tyttöä (yht. 12 kalaa).

• Akva-68
        mie vaan kirjoitti:

ja saattaa isona nitistää kaloja hengiltä.

Itselläni on kääpiöpallokaloja ja ne tekevät selvää niin kotiloista kuin sukaravuista. Eiköhän kääpiöpallot tuhoaisi myös marmorirapukannan. Jos näin onnellisesti kävisi, niin vie tuo iso pois eläinkauppaan - on hirveä babytehdas.

Kääpiöpallot tarvitsevat pienen koonsa vuoksi säännöllistä ruokintaa, itse ruokin omiani punaisilla hyttysentoukilla (pakaste). Jos altaassasi ei ole muita kaloja, niin suosittelen lämpimästi tekemään siitä kääpiöpallokala-allas, nämä veikeät otukset ovat kuin akvaarion pikkukoiria. Tuon kokoiseen altaaseen menisi jo komea porukka 1-2 poikaa ja 11-10 tyttöä (yht. 12 kalaa).

ottaa vastaan tollasen Marmorimamman? Se mistä ostettiin ei enään halua lisää niitä. Mistä on peräisin kyseinen laji ja miten luonnossa kanta pysyy kurissa?

• mie vaan
        Akva-68 kirjoitti:

ottaa vastaan tollasen Marmorimamman? Se mistä ostettiin ei enään halua lisää niitä. Mistä on peräisin kyseinen laji ja miten luonnossa kanta pysyy kurissa?

Kokeile kaupitella rapua www.aqua-web.org sivustolla.

• fish KING
        Akva-68 kirjoitti:

tässä taas yksi kompastunut, itsekin noita joskus kokeilin mutta melkein tappoivat lehtikala bisnekseni. Saivat lähtee, kissanruokaa... ;)

Ei oikein taida kelvata kaloillekaan, ovat kovia vaanimaan niin poikasia kuin täysmittaisiakin kaloja. Harmi kun kaupiaat ei tiedä näistä mitään tai eivät vaivaudu ottamaan selvää, marmori sikiää yhdestä ravusta sadoiksi. Onneksi taitaa syödä omia jälkeläisiään.

• fish KING
        mie vaan kirjoitti:

Kokeile kaupitella rapua www.aqua-web.org sivustolla.

Sama homma kuin partisten, palettikalojen, miljoonakalon etc. kanssa, joudut antamaan rahaa että huolivat ;)

• Akva-68
        fish KING kirjoitti:

tässä taas yksi kompastunut, itsekin noita joskus kokeilin mutta melkein tappoivat lehtikala bisnekseni. Saivat lähtee, kissanruokaa... ;)

Ei oikein taida kelvata kaloillekaan, ovat kovia vaanimaan niin poikasia kuin täysmittaisiakin kaloja. Harmi kun kaupiaat ei tiedä näistä mitään tai eivät vaivaudu ottamaan selvää, marmori sikiää yhdestä ravusta sadoiksi. Onneksi taitaa syödä omia jälkeläisiään.

Marmoreista kun en henno tappaa. Ja jos joku tappas ne, niin miten, etteivät kärsi turhaan? Itse en niitä käsiini ota, en edes koske veteen. Ruokin kyllä, mutta ukko saa putsata. Luolat kyllä putsaan kunhan ravut on poissa ja luolat pois vedestä.

• fish KING
        Akva-68 kirjoitti:

Marmoreista kun en henno tappaa. Ja jos joku tappas ne, niin miten, etteivät kärsi turhaan? Itse en niitä käsiini ota, en edes koske veteen. Ruokin kyllä, mutta ukko saa putsata. Luolat kyllä putsaan kunhan ravut on poissa ja luolat pois vedestä.

Voipi tulla vastaus, "iteppä oot hankkinu tapa ite"

No haavit ravut ja vasaraa peliin... jos et muuta keksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82