Loron Wade: Elämän käyttöohje
Kolmas käsky: Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimeänsä turhaan lausuu.
Jeesus sanoi: ”Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois”. (Joh.6:37) Tämä tarkoittaa meitä kaikkia. Tulemme hänen luokseen ehkä epäröiden, toisaalta epäillen, toisaalta uskoen, ja epävarmasti pohtien, olisiko meillä toivoa. Millään näistä ajatuksista ei ole merkitystä. Avainsana on ”Tule!” Se, joka tulee, otetaan Jumalan lapseksi. ”Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden”. (Ef.1:5) Kukaan ei tule koskaan kuulemaan sanoja: ”En tiedä kenen lapsi tämä on”. Meidät hyväksytään Kristuksen tähden. Olemme kaikki Jumalan laillisia poikia ja tyttäriä.
”Älä pelkää”, Jeesus sanoo. ”Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun”. (Jes.43:1) Miten kaunis vakuutus! Mutta siihen sisältyy enemmän: ”Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala, eikä liekki sinua polta. Nämä lupaukset ovat jokaiselle, ”joka on kutsuttu minun nimiini”. Mikä ihana etuoikeus onkaan kantaa Isän nimeä!
Tämän ajatuksen vallassa Paavali lankeaa polvilleen julistaen: ”Tämän vuoksi minä polvistun Isän eteen, hänen, joka asemaa jokainen isän ja lapsen suhde taivaassa ja maan päällä kuvastaa (Ef.3:14,15). Ja Johannes huudahtaa: ”Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen”. (1. Joh.3:1)
Kun annamme elämämme Jeesukselle, meissä tapahtuva muutos on niin suuri, ettei ole liioiteltua puhua siitä ”kuolemana” tai jopa ”ristiinnaulitsemisena”. Kyseessä on sen syntisen ihmisen teloittaminen, joka olimme. Kun muutumme mielemme uudistuksen kautta (Room.12:2), vanhat häiritsevät ja tuhoisat ajattelumallit häviävät. Uudet mieltymykset ja arvot pääsevät vallalle. Motiivimme ja päämäärämme ovat niin erilaiset, että voimme täydellä syyllä sanoa, että se henkilö, joka ennen olimme, on kuollut, ja uusi on syntynyt. Vesikaste, joka tapahtuu upottamalla, on tuon kuolleen henkilön hautaamista. Samaan aikaan kaste on syntymän juhla. Se on syntymäilmoitus, näkyvä todiste jostakin sellaisesta, joka on näkymätöntä, vaikkakin hyvin todellista. Se on myös julkinen ilmoitus siitä, että uusi ja hyvin erilainen henkilö asuu nyt vanhassa talossa.
Jos todella olemme Jumalan lapsia uuden syntymän kautta, muistutamme taivaallista Isäämme. Kun ihmiset voivat sanoa meistä: ”Hän on ystävällinen ja kärsivällinen” tai ”hän on vaatimaton ja auttavainen”, silloin he voivat lisätä: ”hän on todella Jumalan lapsi”.
Jeesus sanoi: ”Rakastakaa vihamiehiänne --- jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia” (Matt.5:44,45). Miten ystävällisyys niitä kohtaan, jotka eivät sitä ansaitse, osoittaa meidän olevan Jumalan lapsia? Koska Jumala on sellainen. ”Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille”.
Tämä auttaa meitä ymmärtämään kolmannen käskyn merkitystä, kun siinä sanotaan, että meidän ei pidä käyttää Jumalan nimeä väärin. Jumalan nimen käyttäminen väärin tarkoittaa, että kutsumme itseämme Jumalan lapsiksi ja jatkamme kuitenkin entistä elämäntyyliämme. Se tarkoittaa sitä, että otamme tuon pyhän nimen käyttöön ilman, että olemme kokeneet mitään todellista muutosta. Tämä vastaa sitä, jos alkaisimme käyttää jonkin perheen nimeä ilman, että todella kuulumme tuohon perheeseen.
Miten arvokkaana pitäisit Jumalan nimeä? Kun emme elä nimen kristillisen vakaumuksen mukaisesti, saamme Jumalan näyttämään huonolta. Vedämme perheen nimen lokaan. Paavali puhui joillekin, jotka tekivät näin hänen aikanaan, ja sanoi: ”Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä”. (Room.2:24) Mekin saamme Jumalan näyttämään huonolta, kun käytämme hänen pyhää nimeään kevyesti tai kevytmielisesti tai liitämme sen julkeuksiin tai siivottomuuksiin. Näin tehdessämme kerromme kaikille, että Jumalan nimi ei ole pyhä ja että sillä ei ole arvoa tai merkitystä meille. Vielä vakavampaa olisi, jos käyttäisimme Jumalan nimeä jonkin valheellisen asian vakuuttamiseen tai jos emme pitäisi lupausta, jonka olemme tehneet hänen nimessään.
Jumalan nimen kunnioittaminen
1
65
Vastaukset
Jumalalla oli monta nimeä nk. rakkalla lapsella lempinimiä.
Tai ei kai niitä niin montaa ollut, "Herrsta" oli versioita, ja JHWH tuo erisnimi.
Jumalan nimen lausumista pelättiin käskyn johdosta, ja siksi sitä ei enää uskallettu lausua koskaan ja JHWH:n ääntämistapaa eivät edes tutkijat tiedä varmuudella.
Kyllähän nykyihmisen päivittelyyn päivittäin saattaa kuulua asiatonta tuossa asiassa ihan arkikielessä huomaamatta monilla erilainen jeesustelu ja jumalattelu.
JUMALAN NIMI RAAMATUSSA
Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15, Jes 42:18) UT:ssä nimi ei esiinny.
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja, ja siksi on arvoitus miten JHWH on äännetty. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä lain rikkomisen pelon vuoksi. He pelkäsivät että lausuvat turhaan Jumalan nimen, ja rikkoisivat lain toista käskyä. (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16) Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. JHWH on luettu "Adonai," joka tarkoittaa; "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa JHWH on korvattu sanalla "Herra."
Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova," mutta nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa"Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. He ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen, mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n, kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. On olemassa monia syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa. Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet monista eri syistä tutkimuksissaan. Emme kuitenkaan voi saada täyttä varmuutta kummankaan lausumistavan puolelle. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille, säilyi tuo masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalainen.
Jo Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Siis asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan! Katso myös Fil 2:11, Kol 3:24, jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Siis Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin samaakin nimeä.
Jumalan nimi jota Raamattu käyttää ensimmäisenä on "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto, ja kuvaa jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa. El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.
Siunausta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780