Tyhjä täyttyy Hengellä,

hirvas

silloin kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo Jeesuksen julistamaan evankeliumiin. Epäuskoisessa ihmisessä ei ole Jumalan Henkeä, joten hän on TYHJÄ. Vasta uskon kautta tapahtuvassa uudestisyntymisessä hänestä tulee Jumala lapsi ja hän SAA (TYHJÄ TÄYTETÄÄN) Pyhällä Hengellä. Tämä Henki on Jumalan voima, joka ohjaa, opettaa ja toimii ihmisessä monin tavoin.

Mutta tuo voima ei ole tasapaksu kuten 220 voltin sähköjännite pistorasiassa. Kun ihmisellä tulee maallinen hätä, niin silloin hänen lihallinen elimistö tuottaa esimerkiksi adrenaliinia selvitäkseen tilanteesta.

Samoin toimii Jumalan lapsissa asuva Pyhä Henki. Se opettaa, ohjaa ja toimii aina ja jatkuvasti. Mutta eteen tulee myös tilanteita, jolloin voimaa annetaan lisää. Mikäli me rukoilemme, anomme ja pyydämme, niin me saamme sen mitä kulloinkiin tarvitsemme.

Siksipä kukaan ihminen ei voi sanoa toiselle Jeesukseen uskovalle, ettei sinussa ole Pyhää Henkeä. Eikä kukaan ihminen voi tutkia toisen ihmisen hengellistä tilaa, eikä sanoa, että minulla on Henkeä enemmän kuin sinulla.
Jumala ei anna Henkeänsä mitalla, vaan kaikissa vaikuttaa SAMA Henki.

Jumala antaa ihmiselle, jossa asuu Pyhä Henki, armolahjojaan. Ne ovat moninaiset, mutta mitä Jumala kenellekin antaa, se on Hänen tahtonsa. Eräs niistä monista armolahjoista on kielilläpuhuminen. Ne joille Jumala on sen lahjan antanut, he puhuvat kielillä. Ne, jotka profetoivat mutteivät puhu kielillä, heille on annettu profetoimisen lahja.

Kaikista Jumalan lapsille annettavista lahjoista suurin on kuitenkin iankaikkinen elämä.

54

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ML213

Ap. t. 13:52
      Ja opetuslapset tulivat täytetyiksi ilolla ja Pyhällä Hengellä.

Ap. t. 4:31
      Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa rohkeasti.
      ----

On helpompi ymmärtää mitä on Pyhällä Hengellä täyttyminen kun ymmärtää mitä todellisuudessa on kun ihmnen täytyy ilolla

"Ja opetuslapset tulivat täytetyksi ILOLLA ja Pyhällä Hengellä".

Niin, miten ymmärrät ilolla täyttymisen ja miten sen täyttymisen näet toisessa ihmisessä.

PS.
      Ilolla täyttynyt ihminen lienee harvinaisempi näin laman kourissa.

• hirvas

täyttyminen, tai tulla täytetyksi on kuvaava ilmaus. vastaavasti voidaan sanoa, että ihminen on täytetty surulla....

Luuk. 2:40
        Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi (sai lisää viisautta) viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

Ilm. 17:17
        Sillä Jumala on pannut heidän sydämeensä, että he täyttävät (tekevät hänen tahtonsa mukaan) hänen aivoituksensa, yksimielisesti, ja antavat kuninkuutensa pedolle, kunnes Jumalan sanat täyttyvät.

Gal. 4:4
        Mutta kun aika oli täytetty ( kun aika oli tullut), lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,

Jaak. 1:15
        kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, ( kun on tehnyt synnin tahdon) synnyttää se kuoleman.

Sana "täyttää" on hyvin vertauksellisesti käytetty ilmaus monissa eri yhteyksissä.

PS: Laman kanssa on osattava ja yritettävä elää, kunnes sekin on "täyttynyt"..

• karanneeseen viestiin "Ilo kuvaa ammennusastiaa".

Jes. 12:3
        "Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä".

Joh. 4:14
        "mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

5. Moos. 32:2
        "Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle".

• että voi olla hengen tuntemisen armolahja, ja tämä armolahja tunnistaa henget.
      * Paavalikin sanoi, että häntä ei kiinnosta mitä hänen aikanaan toimineet kaikenmaailaan vieraat opit puhuvat, vaan millä voimalla ja mikä henki heillä on takanaan, ja siinä nimenomaan tarvitaan hengentuntemisen armolahjaa.

• on tuolla alhaalla olevassa Psalmi50.15 aloituksessa. Lukisit tuon kirjoituksen
      huolellisesti ja ottaisit vastaan. Erittäin raitista ja selvää opetusta joka perustuu Raamatun ilmoitukseen.

Miksi teet oman aloituksen samasta aiheesta? Olethan jo selittänyt näitä omia
      mielipiteitäsi allaolevassa Psalmi50.15 aloituksessa.

• on niin kovasti

lihallisuutensa paisuttama, ettei hänen egonsa mahdu muiden ketjuihin.
        Ja eräässä mielessä on hyvä, jos harhaoppiset kerääntyvätkin ihmisoppiensa kanssa omiin aloituksiinsa. Se tekee palstan vähän siistimmäksi! :-D

• ML213

No, vissi ero on siinä, että tässä ketjussa POHDITAAN aiheeseen liittysiä asiita.

Taas toisessa ketjussa sanellaan, miten tulee ymmärtää asia.No, tyypillistä toimintaa sinänsä.

Pohdintahan rauhan hengessä on erityisen mielekästä ja jopa hausakaa.Saneleminen,- miten asia tulee uskoa on jo vastenmielistä.

• ML213 kirjoitti:

No, vissi ero on siinä, että tässä ketjussa POHDITAAN aiheeseen liittysiä asiita.

Taas toisessa ketjussa sanellaan, miten tulee ymmärtää asia.No, tyypillistä toimintaa sinänsä.

Pohdintahan rauhan hengessä on erityisen mielekästä ja jopa hausakaa.Saneleminen,- miten asia tulee uskoa on jo vastenmielistä.

Pyhän Hengen täyteydestä vastenmielisenä?

>>>Pohdintahan rauhan hengessä on erityisen mielekästä ja jopa hausakaa.Saneleminen,- miten asia tulee uskoa on jo vastenmielistä.

• ML213 kirjoitti:

asian just niin kuin se on. Tällä foorumilla on eräitä kirjoittajia jotka mielellään jakavat meidät vuohiin ja lampaisiin eivätkä muista että Isän luona ensimmäiset saattavat jäädä viimeisiksi ja viimeiset nostetaan ensimmäisiksi.

• ML213
        jaikal kirjoitti:

Pyhän Hengen täyteydestä vastenmielisenä?

>>>Pohdintahan rauhan hengessä on erityisen mielekästä ja jopa hausakaa.Saneleminen,- miten asia tulee uskoa on jo vastenmielistä.

Vastaan ihan pintapuolisesti.

"Pidätkö raamatullista opetusta Pyhän Hengen täyteydestä vastenmielisenä"?
        ----

Tämä asia ja sen pohtiminen ei todella ole vastenmielistä tms.No, eihän muutakaan esim. Hirvaskaan pidä tyämän aiheen käsittelyä vastenmielisenä.Ihmettelen/kin mistä moinen ajatus.

Ymmärrän tämän asian Raamatun valossa samoin kuin Hirvas,- pieniä viilauksia lukuunottamatta.

Jos hieman kertaan miten näe asian.Ihminen on ennen uskoon tuloaan Hengellisesti todella tyhjä ja tämä ilmentyy juuri hänen ajatusmaailmastaan/mielikuvista.Hän ei todella ilmennä yhtään Pyhän Hengen aivoituksia tms.

Kun tämä ihminen uudestisyntyy, niin tämä uudestisyntyminen ilmentyy juuri siinä, miten hänen tietoisuutensa valtaa/täyttää Pyhän Hengen asioiden pohtiminen.Kun olet tämä ihmisen,- jka on täynnä Pyhää Henkeä, niin hän pienenajan kuluessa siirtyy arkisesta asiasta JUmalan aivoituksien pohtimiseen tai kulminoi ajatuksensa tähän.
        Muistan vieläkin kirkkaasti mitenb minulle karjaistiin; "Etkö osaa enää ajatella muuta kuin uskonasioita".Ajatukseni oli todella täynnä Pyhän Hengen innoittamia asioita.

Ymmärrän, kun ihminen on täynnä Pyhää Henhkeä, niin ihmnen ensiksi pohtii Pyhässä Hengessä asioita ja erikoinen piirre tästä on rohkeus.Olen persoonaltani/geneettisesti arka ihminen ja tämä ilmentyy jos minun pitää seurtustella tilanteessa, jossa pohditaan politiikkaa, urheilua, työelämää, pörssiosinkoja jne... eli maailmallisia asioita maailman ihmisen kanssa.
        Tässä tilanteessa koen jopa ahdistusta ja jännittynisyyttä, jos tilanteessa ei voi asioita käsitellä Jumalan aivoituksien valossa.

Monasti tässä tilamnteessa tuleekin kinasteluja kun väksinkin puheeni ohjautuu Jumalan aivoituksiin.

Mutta,- jos tilanne on avoin, niin olen kuin toinen ihminen ja sivulliset todella aistivat mikä alue eniten innoittaa mieltäni.Olen todella täynnä tätä asiaa/Henkeä.

Niin, pohdin tätä asiaa siksi miten ihmisessä ilmentyy Pyhän Hengen täyteys.Tarkoitukseni ei ollut tuoda itseäni esille, vaan ilmentää kokemukseni kautta miten Pyhässä Hengessä oleva ihminen toimii ja ajattelee.Siis KAIKKI Pyhää Henkeä täynnä olevat ihmiset ovat rohkeita,avoimia, ja innokkaita tuomaan Jumalan aivoituksia esillle.

Vaikka ihminen puhuisi kielillä, mutta olisi arka ja erittäin vastenmielinen pohtimaan uskonasioita.Pohtisi mielu8immin voittaako tänä vuonna Räikkönen maailman mestaruuden formuloissa. Tai innostuu kun asia etenee Nokian osakkeisiin tai miksi Demareiden kannatus on laskussa, musiikista puhumattakaan jne.., niin nä'mä asiat ilmentää mitä asiaa ihminen on tännä.

Siis ymmärrän Hengen täyteyden ja Hengellä täyttymisen täysin erilailla kuin Helluntai oppi on.Helluntaioppi on täysin sokea todellisuudelle eli tämä oppi voi mieltää ihmisen olevan Hengellä täyttyneen, vaikka on arka ja innoton uskon asioiden pohdinnoissa,------kunhan vain puhuu kielillä.

Lopuksi. Pyhän Hengen täyteyden keskienen merkki ihmisessä on innokkuus/palavuus ja rohkeus.Nämä käyttäytymiset ilmentyvät aina kun Raamatussa käsitellään Hengellä täyttymistä/he olivat täynnä Pyhää Henkeä.

• Taivas tie ja sen kulkia

Jumalalla on niin suunattomasti armolajoja, että ei voida sanoa se joka profetoi ei puhu kielillä.
      Minullakin on lähes kymmenkunta armolajaa ja kaikki, joka on käytän Jumalalle kunniaksi.

Mitä uudesti syntyminen tapahtuu vasta sitten, kun Jeessuksen kautta parannusta tehden ihminen kasvaa Jumalan antamaan määrämittaan asti.

Jumalahan punnitsee ihmisen onko hän pienessä uskollinen, jotta hänet pantaisiin paljoa hallitsemaan.

Jumala yksin tietää millä tavoin hän kasvattaa.
      Toiset tulella poltetaan, jotka hän valjastaa suuria tehtäviä varten.

Toiset taas saipualla pestään, jotta jokainen uskova uudesti syntyisi, hän tehkööt parannusta ja pyytäkööt kasvua ylhäältä.

Monet, jotka luulevat olevansa taivaskelpoisia eivätkä ole.
      Vain he, jotka tahtovat täytää taivaallisen Isän tahdon ja uskoa käskyt ja rakkauden lain ja noudattaa sitä.

• sana "se"

Jos tunnet Jeesuksen et jehovalaisten tavoin käytä Pyhästä Hengestä sanaa "se".

• muitakin kuin persoonapronomineja, sillä Isä Jumala, joka on "kaikki kaikissa", on paljon enemmän kuin vain persoona eikä häpeä olla myös "se" ja "joka" sekä häntä etsiessä käytettävä "mikä" tai "kuka" jne., demonstratiivisillä pronomineilla ilmaistava!

2. Moos. 3:14
        "Jumala vastasi Moosekselle: »Minä olen "se", "joka" minä olen». Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

• hirvas

rauhallisesti. Asenteesi osoittaa, ette pidä minun aloitukstani sisällöstä. Mutta vastaahan nyt kun kerran puutuit tuohon SE sanaan, onko oikein sanoa myös Jeesuksesta, että "SE" ?

Raamattu tekee niin:

Luuk. 1:35
        Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös SE pyhä, MIKÄ SYNTYY, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Pysytään veljellisessä keskutelussa ilman pikkumaisuuksia.

• hirvas kirjoitti:

rauhallisesti. Asenteesi osoittaa, ette pidä minun aloitukstani sisällöstä. Mutta vastaahan nyt kun kerran puutuit tuohon SE sanaan, onko oikein sanoa myös Jeesuksesta, että "SE" ?

Raamattu tekee niin:

Luuk. 1:35
        Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös SE pyhä, MIKÄ SYNTYY, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

Pysytään veljellisessä keskutelussa ilman pikkumaisuuksia.

kiivaudestaan, veli Hirvas,

Room. 10:2
        "Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan";

• ja kuuluu siihen
        ekivaari kirjoitti:

"Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan";

sarjaan pilkallisia heittoja, missä Jeesus alennetaan luoduksi ja Pyhästä Hengestä pelkkä voimavaikutus.

Kyse ei ole "oikea-oppisten srk:laisten" uuslukutaidottomuudesta Raamatun sanaan nähden, vaan pilkkahenkisten harkittua valhekampanjaa. Aloituksen jehovalainen kirjoitustyyli on taas osoitus, kuinka ihminen on sitä innokkaampi opettajaksi, mitä harhaisempi hän on.

• hirvas
        ekivaari kirjoitti:

Ilmeisesti asia on niin, että tällä palstalla pitäisi kaikkien olla täysin samaa mieltä kuin muutamat fundis-hellarit. Tuo nimi on vain lyhennys, eikä mikä pilkkanimi.

Mutta minusta täällä on myös hyviä keskustelijoita, joiden kanssa voi vapaasti pohtia Jumalan sanaa ilman mitään ihmisopin taakkaa. Se että jotkut puolustavat uskonnollisen järjestönsä näkemyksiä, on ymmärrettävää, mutta heillä on harvoin "pelivaraa" myöntää, että Jumalan sana opettaakin eri tavalla kuin he itse.

Mutta eipä tuo haittaa, totuus pysyy totuutena ja kirjoitettu kirjoitettuna. Ei ne miksikään muutu, ne pitää vaan löytää, ymmärtää ja uskoa.

Siunattua jatkoa sinulle ja rouvallesi.

• hirvas
        ja kuuluu siihen kirjoitti:

sarjaan pilkallisia heittoja, missä Jeesus alennetaan luoduksi ja Pyhästä Hengestä pelkkä voimavaikutus.

Kyse ei ole "oikea-oppisten srk:laisten" uuslukutaidottomuudesta Raamatun sanaan nähden, vaan pilkkahenkisten harkittua valhekampanjaa. Aloituksen jehovalainen kirjoitustyyli on taas osoitus, kuinka ihminen on sitä innokkaampi opettajaksi, mitä harhaisempi hän on.

että mihinkä uskontokuntaan sinä kuulut? Oletko helluntailainen, mitä vastaat?

• ja kuuluu siihen kirjoitti:

liian innokkaasti opettaa?

Sananl. 19:2
        "Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan".

• hirvas kirjoitti:

Ilmeisesti asia on niin, että tällä palstalla pitäisi kaikkien olla täysin samaa mieltä kuin muutamat fundis-hellarit. Tuo nimi on vain lyhennys, eikä mikä pilkkanimi.

Mutta minusta täällä on myös hyviä keskustelijoita, joiden kanssa voi vapaasti pohtia Jumalan sanaa ilman mitään ihmisopin taakkaa. Se että jotkut puolustavat uskonnollisen järjestönsä näkemyksiä, on ymmärrettävää, mutta heillä on harvoin "pelivaraa" myöntää, että Jumalan sana opettaakin eri tavalla kuin he itse.

Mutta eipä tuo haittaa, totuus pysyy totuutena ja kirjoitettu kirjoitettuna. Ei ne miksikään muutu, ne pitää vaan löytää, ymmärtää ja uskoa.

Siunattua jatkoa sinulle ja rouvallesi.

ja siunausta terveyttä sinullekin ja rouvallesi.

Minulla on sellainen tunne että aina vaan useammat ja useammat palstan lukijat alkavat ymmärtämään paremmin kirjoituksiamme ja myös rakentuvat esillä pitämästämme Raamatun koko totuudesta.

Helluntaiopin ja kolminaisuusopin sisältö on muodostunut ihmisten mielipiteistä ja muutamista "valituista paloista", jotka on muodon vuoksi Raamatusta kelpuutettu mukaan otettavaksi.

2. Kor. 13:8
        "Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta".

• frihet
        ekivaari kirjoitti:

muitakin kuin persoonapronomineja, sillä Isä Jumala, joka on "kaikki kaikissa", on paljon enemmän kuin vain persoona eikä häpeä olla myös "se" ja "joka" sekä häntä etsiessä käytettävä "mikä" tai "kuka" jne., demonstratiivisillä pronomineilla ilmaistava!

2. Moos. 3:14
        "Jumala vastasi Moosekselle: »Minä olen "se", "joka" minä olen». Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

Ehkä emme itseämme ihan Jumalan tasolle nosta, eli ehkä kunnioitamme Häntä vielä vanhaan hyvään tapaan "teitittelemällä".

Eikä vielä vanhan-liiton puolella ollut lain-pelko suuri kun juuri kukaan ei sinutellut Jumalaa.

Daavidkin psalmissa 23:4 "kuoleman-laaksossa" "lähestyi" niin, että sinuksi muuttui "läheisyys", mut, mut.

Hyvää illan jatkoo sinulle ja muille, ihan rakkaan Jeesuksen nimissä.

• Ilonanne

Vai on ihminen "tyhjä" ja täytetään Pyhällä Hengellä? Onko siis "tyhjiä ihmisiä" ja "täytettyjä" ihmisiä? Mihin Pyhä Henki menee?
      Ja voiko välillä tulla vajaustakin?

Kiinnoistais kuulla lisää tästä teidän teologiasta, joka tuntuu tietty olevan se "oikea".

• Alinanne

jumalan henkeä on hengellisesti tyhjä.

• ML213

Onko siis "tyhjiä ihmisiä" ja "täytettyjä" ihmisiä? Mihin Pyhä Henki menee?
        -----

Kyllä näin on.Ajatteleppa syvällisesti tätä asiaa ja erikoisesti asiassa olevaa tyhjyyden ilmentyumää.

"Sentähden, että lihan mieli on vihollisuus JUmalaa vastaan, sillä se ei voi alistua Jumalan lain alle, eikä se voikkaan".

Kun ihminmen on ja elää erossa Jumalasta, niin hän on tyhjä ajatellen Pyhää Henkeä ja sen täyteyttä/vaikutusta.Ihminen elää siis ns maailmassa ja maailmasta.

Kun tämä ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee asumaan hänen sydämeensä, niin hänen ajatuksensa ja mielensä muuttuvat juuri tämänHengen täyteyden takia.Ihmisen tietoisuuden täyttää Jumalan aivoituksien ajattelu ja pohtiminen.Siis tämä tila on aivan luontainen,- eikä millään muodoin pakollinen tai hänelle vasten mielinen.Hän iloitsee ja on täynnä iloa ja Pyhää Henkeä.

• Ilonanne
        ML213 kirjoitti:

Onko siis "tyhjiä ihmisiä" ja "täytettyjä" ihmisiä? Mihin Pyhä Henki menee?
        -----

Kyllä näin on.Ajatteleppa syvällisesti tätä asiaa ja erikoisesti asiassa olevaa tyhjyyden ilmentyumää.

"Sentähden, että lihan mieli on vihollisuus JUmalaa vastaan, sillä se ei voi alistua Jumalan lain alle, eikä se voikkaan".

Kun ihminmen on ja elää erossa Jumalasta, niin hän on tyhjä ajatellen Pyhää Henkeä ja sen täyteyttä/vaikutusta.Ihminen elää siis ns maailmassa ja maailmasta.

Kun tämä ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee asumaan hänen sydämeensä, niin hänen ajatuksensa ja mielensä muuttuvat juuri tämänHengen täyteyden takia.Ihmisen tietoisuuden täyttää Jumalan aivoituksien ajattelu ja pohtiminen.Siis tämä tila on aivan luontainen,- eikä millään muodoin pakollinen tai hänelle vasten mielinen.Hän iloitsee ja on täynnä iloa ja Pyhää Henkeä.

Olet pikkusen sivuraiteilla koska et ole oivaltanut Jumalan sanasta sellaista asiaa, että on olemassa persoonallinen Pyhä Henki, joka tulee ja tekee asumuksen tähän ihmistemppeliin, kun ihminen syntyy uudesti. Pyhän Hengen täyteys taas on tuota voimavaikutusta, mitä sinä pyörität. Sen tähdenhän Paavalikin kehoittaa meitä jatkuvasti täyttymään Pyhällä Hengellä.
        Ja voiko ihminen olla, ettei "jonkinlaista henkeä" ole kuljettamasta ihmistä, "pahaa henkeä" tai Pyhää Henkeä? Miksi ihmistä sanotaan synnin orjaksi, jollei ihminen olisi jonkun toisen hengen oma?

Sanot että kun ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee sydämeen? Mistä päättelet että paikka on sydän? Miksei kaikkien ihmisten ajatukset muutu samallalailla? Miksi toiset muuttuvat enemmän ja toiset vähemmän? Onko Pyhä Henki epäoikeudenmukainen?
        Ilo on Hengen hedelmä ja se ei välttämättä ole ihan samanlaista iloa, kun me maallisilla silmillämme näemme. Iloisuus voi olla myös luonteenpiirre, toiset ovat luonnostaan iloisempia, avoimempia kuin toiset!

• iloiloiloilo
        Ilonanne kirjoitti:

Olet pikkusen sivuraiteilla koska et ole oivaltanut Jumalan sanasta sellaista asiaa, että on olemassa persoonallinen Pyhä Henki, joka tulee ja tekee asumuksen tähän ihmistemppeliin, kun ihminen syntyy uudesti. Pyhän Hengen täyteys taas on tuota voimavaikutusta, mitä sinä pyörität. Sen tähdenhän Paavalikin kehoittaa meitä jatkuvasti täyttymään Pyhällä Hengellä.
        Ja voiko ihminen olla, ettei "jonkinlaista henkeä" ole kuljettamasta ihmistä, "pahaa henkeä" tai Pyhää Henkeä? Miksi ihmistä sanotaan synnin orjaksi, jollei ihminen olisi jonkun toisen hengen oma?

Sanot että kun ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee sydämeen? Mistä päättelet että paikka on sydän? Miksei kaikkien ihmisten ajatukset muutu samallalailla? Miksi toiset muuttuvat enemmän ja toiset vähemmän? Onko Pyhä Henki epäoikeudenmukainen?
        Ilo on Hengen hedelmä ja se ei välttämättä ole ihan samanlaista iloa, kun me maallisilla silmillämme näemme. Iloisuus voi olla myös luonteenpiirre, toiset ovat luonnostaan iloisempia, avoimempia kuin toiset!

ole ilonamme.

• ML213
        Ilonanne kirjoitti:

"Ja voiko ihminen olla, ettei "jonkinlaista henkeä" ole kuljettamasta ihmistä, "pahaa henkeä" tai Pyhää Henkeä? Miksi ihmistä sanotaan synnin orjaksi, jollei ihminen olisi jonkun toisen hengen oma"?
        -----
        Ihmistähän mahdollistaa kuljettamaan monet henget ja henkivallat.Maailman henki lie yleisin.

Mutta ihminen on todella synnin orja,jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä.

*

"Sanot että kun ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee sydämeen? Mistä päättelet että paikka on sydän? Miksei kaikkien ihmisten ajatukset muutu samallalailla? Miksi toiset muuttuvat enemmän ja toiset vähemmän? Onko Pyhä Henki epäoikeudenmukainen"?
        --------
        Ymmärrän, miten Raamatussa oleva sydän ja sydämentila ei tarkoita ihmisen lihallista sydäntä, joka pumppaa verta.Onhan tehty sydämensiirtoja ja sillä ei ole persoonallisuuteen mitään vaikutusta.

Jos leikitään ajatuksella, että mahdollistuttaisiin tekemään ihmiselle aivojen siirto, niin tämä leikkaus muuttaisi KOKO persoonalisuuden eli aivojen saaja saisi samalla aivojen luovuttajan persoonallisuuden aina muistia myöten.

Siis ihmisen sydän,jota Raamatussa ilmennetään ymmärrän sen olevan ihmisen alitajuisissa alieissa/aivoissa, joihin vaikuttaa aistien kautta tuleva informaatio.Siis hyvä ja huono, kumman ihminen sisäiustää/hyväksyy.

"Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lahtee".

Jos ihminen uudestisyntyy, niin tämä kokemusperäisesti tapahtuva asia muuttaa ihmisen mielen ja kaikilta ihmisiltä.Ihmiset ajattelevat Jumalan aivoituksista saman suuntaisesti.Taas ihmisen ymmärryskyky,- johon liittyy jo geneettisyys/kin, niin tällä on merkityksensä miten nopåeasti ihminen omaksuu uuden tavan ymmärtää asioita.
        Ymmärtänet, miten ja miksi heikkouskoista on hoivattava,- eikä alkaa riidellä hänen kanssaan.

*

"Ilo on Hengen hedelmä ja se ei välttämättä ole ihan samanlaista iloa, kun me maallisilla silmillämme näemme. Iloisuus voi olla myös luonteenpiirre, toiset ovat luonnostaan iloisempia, avoimempia kuin toiset"!

--------

Ihmisen iloisuuden mieltäminen ja miten laajasti ihmisen iloisuteen vaikuttaa laajat asiat, niin on jo,- jopa vaikea ymmärtää.

Mutta Pyhän Hengen tuoma ilo ei missään nimessä ole luonteen piirre, jos se ei ole erikoisesti lihallisessa ihmisessäkään.

On ymmärrettävä, ettei esim. nauramisella,- joka on reagoimistapa, niin sillä on erittäin vähän yhteistä ihmisen iloisuuden kanssa. "Nauraessakin voi sydän kärsiä".Ihmisen iloisuuden näkee selkeimin kun juttelee hänen kanssaan.Iloisuus ilmentyykin ihmisen mielikuvissa/ajattelutapa,joka taas vaikuttaa sanattomaan viestintään.Siis ihminen on iloinen, vaikka ei nauraisi.

Parhaiten ihmisen iloisuuden kuvaa ja tuo sen vaikutuksen ihmiseen tämä Raamatun jae.

" Iloinen sydän kaunistaa kasvot, muta sydämen tuskassa on mieli murtunut."

• ML213
        ML213 kirjoitti:

"Ja voiko ihminen olla, ettei "jonkinlaista henkeä" ole kuljettamasta ihmistä, "pahaa henkeä" tai Pyhää Henkeä? Miksi ihmistä sanotaan synnin orjaksi, jollei ihminen olisi jonkun toisen hengen oma"?
        -----
        Ihmistähän mahdollistaa kuljettamaan monet henget ja henkivallat.Maailman henki lie yleisin.

Mutta ihminen on todella synnin orja,jos hänellä ei ole Pyhää Henkeä.

*

"Sanot että kun ihminen uudestisyntyy ja Pyhä Henki tulee sydämeen? Mistä päättelet että paikka on sydän? Miksei kaikkien ihmisten ajatukset muutu samallalailla? Miksi toiset muuttuvat enemmän ja toiset vähemmän? Onko Pyhä Henki epäoikeudenmukainen"?
        --------
        Ymmärrän, miten Raamatussa oleva sydän ja sydämentila ei tarkoita ihmisen lihallista sydäntä, joka pumppaa verta.Onhan tehty sydämensiirtoja ja sillä ei ole persoonallisuuteen mitään vaikutusta.

Jos leikitään ajatuksella, että mahdollistuttaisiin tekemään ihmiselle aivojen siirto, niin tämä leikkaus muuttaisi KOKO persoonalisuuden eli aivojen saaja saisi samalla aivojen luovuttajan persoonallisuuden aina muistia myöten.

Siis ihmisen sydän,jota Raamatussa ilmennetään ymmärrän sen olevan ihmisen alitajuisissa alieissa/aivoissa, joihin vaikuttaa aistien kautta tuleva informaatio.Siis hyvä ja huono, kumman ihminen sisäiustää/hyväksyy.

"Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lahtee".

Jos ihminen uudestisyntyy, niin tämä kokemusperäisesti tapahtuva asia muuttaa ihmisen mielen ja kaikilta ihmisiltä.Ihmiset ajattelevat Jumalan aivoituksista saman suuntaisesti.Taas ihmisen ymmärryskyky,- johon liittyy jo geneettisyys/kin, niin tällä on merkityksensä miten nopåeasti ihminen omaksuu uuden tavan ymmärtää asioita.
        Ymmärtänet, miten ja miksi heikkouskoista on hoivattava,- eikä alkaa riidellä hänen kanssaan.

*

"Ilo on Hengen hedelmä ja se ei välttämättä ole ihan samanlaista iloa, kun me maallisilla silmillämme näemme. Iloisuus voi olla myös luonteenpiirre, toiset ovat luonnostaan iloisempia, avoimempia kuin toiset"!

--------

Ihmisen iloisuuden mieltäminen ja miten laajasti ihmisen iloisuteen vaikuttaa laajat asiat, niin on jo,- jopa vaikea ymmärtää.

Mutta Pyhän Hengen tuoma ilo ei missään nimessä ole luonteen piirre, jos se ei ole erikoisesti lihallisessa ihmisessäkään.

On ymmärrettävä, ettei esim. nauramisella,- joka on reagoimistapa, niin sillä on erittäin vähän yhteistä ihmisen iloisuuden kanssa. "Nauraessakin voi sydän kärsiä".Ihmisen iloisuuden näkee selkeimin kun juttelee hänen kanssaan.Iloisuus ilmentyykin ihmisen mielikuvissa/ajattelutapa,joka taas vaikuttaa sanattomaan viestintään.Siis ihminen on iloinen, vaikka ei nauraisi.

Parhaiten ihmisen iloisuuden kuvaa ja tuo sen vaikutuksen ihmiseen tämä Raamatun jae.

" Iloinen sydän kaunistaa kasvot, muta sydämen tuskassa on mieli murtunut."

Siis ihmisen sydän,jota Raamatussa ilmennetään ymmärrän sen olevan ihmisen alitajuisissa alieissa/aivoissa,
        --

.......sen olevan ihmisen alitajunnassa olevissa tekijöissä/aivoissa.

• sydämen uskolla
        ML213 kirjoitti:

Siis ihmisen sydän,jota Raamatussa ilmennetään ymmärrän sen olevan ihmisen alitajuisissa alieissa/aivoissa,
        --

Jos sydän hengellisessä mielessä on ihmisen alitajunnassa, emme voi olla 'sydämen uskossa', jolla pelastutaan. Alitajunta on mielen osa, jonka sisältämä tietomäärä ei ole tajunnassa. Osia tuosta tietomäärästä päästämme ajoittain tajunnan tasolle.

Usko on mitä suurimmassa määrin ihmisen havaittavassa tietoisuudessa/tajunnassa, koko mielessä. Muutoinhan ei mielenmuutoskaan/parannus olisi mahdollista.

• ML213
        sydämen uskolla kirjoitti:

Jos sydän hengellisessä mielessä on ihmisen alitajunnassa, emme voi olla 'sydämen uskossa', jolla pelastutaan. Alitajunta on mielen osa, jonka sisältämä tietomäärä ei ole tajunnassa. Osia tuosta tietomäärästä päästämme ajoittain tajunnan tasolle.

Usko on mitä suurimmassa määrin ihmisen havaittavassa tietoisuudessa/tajunnassa, koko mielessä. Muutoinhan ei mielenmuutoskaan/parannus olisi mahdollista.

Ihmisen olemus ja kehitys sinänsä on vaikeasti ymmärretävä kokonaisuus.

Mutta , ymmärrän ihmisen toiminnan näin, jonka oivalsin tutkiessani ihmisen änkytys problematiikkaa ja miten siihen mahdollistutaan vaikuttamaan.

Alku ymmärrys ja usko tulee olla miten Jumala on suunnitellut ihmisen.Siis kaiken aivojen välittäjä aineineen ja alitajuntoineen jne... ja näillä on merkityksensä myös ihmisen uskonelämässäkin.

Ymmärrän, miten ihminen käsittelee asioitaan tietoisuudessa vain murto-osan, mutta alitajunnassa valtavasti ja juuri tämän alitajunnan toiminta ja sen ohjaus on kaikkein merkityksellisin asia ajatellen ihmisen muuttumista,- olipa kyseessä ongelmoituminen ja siitä paraneminen tai uskonelämän vaellus ja kasvu.

Kun ihminen uudestisyntyy, niin ihmisessä muuttuu ihmeellisesti se, miten hän mahdollistuu muutamaan asioita, joihin hän uskoo.Siis ennen ei uskonut, mutta uskoon tultuaan uskoo.

Kun ihminen lukee Raamattua ja uskoo lukemaansa, niin tämä tieto alkaa ohjaamaan ihmisen alitajuntaa/sydäntä.Siis sydämestä alkaa tulla tietoisuuteen toisen laisia mielipiteitä ja mielikuvia.Siis sydämentila on muuttunut.ihmisen sisin.
        Raamattuhan ilmentää, miten ihmisen sydämestä lähtee kaikki ajatukset ja sydämetila vaikuttaa siten onko ajatukset hyviä vai huonoja.

Siis usko Jeesukseen/JUmalaan/Raamattuun toimii ihmisen aistien kautta.Kun ihminen lukee jonkun Eaamatun ilmoituksen ja uskoo siihen. Vaikka hän unohtaisi lukemansa tunnin päästä, niin siitä huolimatta tämä lukemansa asia alkaa vaikuttamaan ihmisen alitajunnassa.Ihminen huomaa tämän vaikutuksen kasvussaan eli hedelmissä.

"Usko tulee siis kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta".

Tai.

"Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän, mikä sata jyvää,mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä"......

Tuossakin hyvin ilmnetyy miten ihmisen tulee kuulla ja ymmärtää kuulemansa ja jos hän uskoo, niin tämä kuultu sana ohjaa ihmisen käyttäytymistä eli tuotttaa sen hedelmän.Jos hän ei tuota hedelmää, niin se on merkki, ettei hän usko, vaan kuultu asia on tiedollista.

Siis. Ihmiselle on erittäin merkityksellistä mitä asioita hän sisäistää/uskoo tietoisuudessaan.Juuri aistiti imuroivat ihmisessä ympäristöä ja ihminen käsittelee valtavasti informaatiota, jolla on taipumus alkaa ohjaamaan ihmisen alitajuntaa/sydäntä ja tämä taas alkaa vaikuttamaan ihmisen käytäytymiseen haluineen.
        Siis ihmisen on varjeltava sydäntään tietoisuudesta käsin.Kun ihminen uskoo Raamatun kehoituksiin ja varoituksiin, niin tämä tekijä toimii ihmisen sydäntä ajatellen kuin tietokoneessa/netissä virusten torjunta ohjelmat.Se ei läpäise väärää tiedostoa koneeseen.Samoin uskoessamme Raamatun ohjeistukseen, sydämeemme ei pääse väärää tietoa, joka turmelisi elämämme. Siis valvominen on tärkeää.

"Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet peöastava sekä itsesi, että ne, jotka sinua kuulevat".

Huomioikaapa ihmisen aistien merkitys ja usko.Mutta, tietenkin kaiken taustalla on Pyhän Hengen ohjaus ja opetus.

• Ilonanne
        ML213 kirjoitti:

--

Kyllä sekin sieltä raamatusta selville saa mihin Pyhä Henki konkreettisesti ihmisessä "tulee"...
        sehän on jotain ikuista ja täydellistä meissä.

Ihminenhän muuten on myös kolminaisuus, kuten Luojakin, joka kuvakseen meidät loi. Ja uudestisynnyttäessään meidät tekee vielä uudeksi luomukseksi. Nämä olkoon vihjeenä...

• ML213
        Ilonanne kirjoitti:

Kyllä sekin sieltä raamatusta selville saa mihin Pyhä Henki konkreettisesti ihmisessä "tulee"...
        sehän on jotain ikuista ja täydellistä meissä.

Ihminenhän muuten on myös kolminaisuus, kuten Luojakin, joka kuvakseen meidät loi. Ja uudestisynnyttäessään meidät tekee vielä uudeksi luomukseksi. Nämä olkoon vihjeenä...

Sekin on huomioitava, miten alkuperäisen ilmoituksen kääntäminen Suomenkielelle mahdoolistaa muuttamaan/sävyttämään ilmoitusta.

Samoin ja ehkä eniten ajan tuoma vaikutus kieliasuun.Esim. kun ajatellaan sanaa sydän, niin sen tänä aikana voidaan mieltää keskukseksi.Esim. jonkun koneen sydän on siellä ja siellä.

Mutta itse ymmärrän ja uskon selkeästi, miten Raamatun ohjeistus sydämestä ja sen varjelemisesta ilmnetää tänä aikana tiedostettua ihmisen alitajuisia asioita, joiden vaikuttajana on aivotoiminta.Jokainen ymmärtänee, miten ihmisen aivotoimintojen takana on ihmisen persoonallisuus ja koko käyttäuytyminen mielikuvineen.
        Muuten ihmisen turmeltuneisuuden,- josta Raamattu puhuu, voidaan havainnoida juuri mielikuvien kehityksessä eli miten turmeltuneisuus vaikuttaa ihmisen kehitykseen.Tämä taas liittyy läheisesti ihmisen aivotoimintaan.

Mutta, sekin on totta, miten Jumala mahdollistuuu muuttamaan näitäkin asioita, joka ilmentyy ihmisen paranemisena.

• Ilonanne
        ML213 kirjoitti:

Sekin on huomioitava, miten alkuperäisen ilmoituksen kääntäminen Suomenkielelle mahdoolistaa muuttamaan/sävyttämään ilmoitusta.

Samoin ja ehkä eniten ajan tuoma vaikutus kieliasuun.Esim. kun ajatellaan sanaa sydän, niin sen tänä aikana voidaan mieltää keskukseksi.Esim. jonkun koneen sydän on siellä ja siellä.

Mutta itse ymmärrän ja uskon selkeästi, miten Raamatun ohjeistus sydämestä ja sen varjelemisesta ilmnetää tänä aikana tiedostettua ihmisen alitajuisia asioita, joiden vaikuttajana on aivotoiminta.Jokainen ymmärtänee, miten ihmisen aivotoimintojen takana on ihmisen persoonallisuus ja koko käyttäuytyminen mielikuvineen.
        Muuten ihmisen turmeltuneisuuden,- josta Raamattu puhuu, voidaan havainnoida juuri mielikuvien kehityksessä eli miten turmeltuneisuus vaikuttaa ihmisen kehitykseen.Tämä taas liittyy läheisesti ihmisen aivotoimintaan.

Mutta, sekin on totta, miten Jumala mahdollistuuu muuttamaan näitäkin asioita, joka ilmentyy ihmisen paranemisena.

Oletko kuullut sellaisesta kuin sielu?

Sielussa on meidän persoonallisuutemme ja tunnemaailmamme. ei aivoissa. Aivot ovat vain koneisto tähän fyysiseen ruumiiseemme, joka ohjaa toimintoja joita taas Jumalan henki ohjaa ja pitää yllä. Jumalan henki läpäisee koko maailmankaikkeuden ja pitää kaikkea yllä, jokaisen sydämenlyonninkin. Mutta aivot ovat ohjaamassa siis tätä kaikkea yksilöissä. Mutta aivot jää multiin muun ruumiin kanssa kun aika jättää ja sielu ja henki jatkaa joko ylös Herran luo tai sitten tuonelaan.

Eli sieluun on tallennettuna kaikki muistot, kokemukset käytösmallit. Se on meidän oma persoonamme keskus, ikuinen.

• ML213
        Ilonanne kirjoitti:

Sielussa on meidän persoonallisuutemme ja tunnemaailmamme. ei aivoissa. Aivot ovat vain koneisto tähän fyysiseen ruumiiseemme, joka ohjaa toimintoja joita taas Jumalan henki ohjaa ja pitää yllä. Jumalan henki läpäisee koko maailmankaikkeuden ja pitää kaikkea yllä, jokaisen sydämenlyonninkin. Mutta aivot ovat ohjaamassa siis tätä kaikkea yksilöissä. Mutta aivot jää multiin muun ruumiin kanssa kun aika jättää ja sielu ja henki jatkaa joko ylös Herran luo tai sitten tuonelaan.

Eli sieluun on tallennettuna kaikki muistot, kokemukset käytösmallit. Se on meidän oma persoonamme keskus, ikuinen.

En osaa tai tiedä miten määritellään ihmisessä sielu ja mitebn se liittyy ihmisen sisimpään.

Mutta sen tiedän, että ihmisen persoonalliset piirteet ovat aivotoimintojen ilmentymää/tuottamaa.

Ja senkin tiedän kokemukseeni vedoten miten ihmisen aivotoiminnot ja alitajunnan muutokset liittyvät erittäin läheisesti ihmisen vanhurskauteen tai vanhurskaudessa elämiseen.

Kun ihminen siirtyy vanhurskauden valtakuntaan sisälle, niin hänen aivotoimintansa muuttuu ja todella rajusti ja toteutuu mitä on Raamatussa ilmoitettu;

Jesaja 32. Pohdin asiaa kokemusperäisesti ,- en mutu tuntumalla.

• fundikseksi
        ML213 kirjoitti:

En osaa tai tiedä miten määritellään ihmisessä sielu ja mitebn se liittyy ihmisen sisimpään.

Mutta sen tiedän, että ihmisen persoonalliset piirteet ovat aivotoimintojen ilmentymää/tuottamaa.

Ja senkin tiedän kokemukseeni vedoten miten ihmisen aivotoiminnot ja alitajunnan muutokset liittyvät erittäin läheisesti ihmisen vanhurskauteen tai vanhurskaudessa elämiseen.

Kun ihminen siirtyy vanhurskauden valtakuntaan sisälle, niin hänen aivotoimintansa muuttuu ja todella rajusti ja toteutuu mitä on Raamatussa ilmoitettu;

Jesaja 32. Pohdin asiaa kokemusperäisesti ,- en mutu tuntumalla.

otan sen suurena kohteliaisuutena. Siinä on tunnustus tinkimättömästä totuuden puolustamisesta ja Raamatun asettamisesta auktoriteettiasemaan, jossa Sana pidetään erehtymättömänä Jumalan ilmoituksena ja sitä noudatetaan kirjaimellisesti.

Näin ollen tunnustuksen tullessa "Oikea-oppisten srk:sta," jotka keskittyvät Raamatun vääristelyyn, ja he näin myöntävät täällä olevan vielä monia henkilöitä tuomassa aitoa Sanaa heidän valhesaastansa keskelle, on heidän kannanottonsa merkittävä.

• sielun peili.
        Ilonanne kirjoitti:

Simistä myös heti näkee ihmisen syvimmän luonteen; onko ihminen kova vai lämmin, ilkeä vai rakastava. Silmät ovat sielun peili. Vaikka ihminen puhuisi kuinka kauniita ja hurskaita sanoja tahansa Jeesuksesta ja armosta ja taitaisi kaiken'oikean' opin, niin silmät paljastavat totuuden tämän ihmisen hengellisestä tilasta.

• ML213
        sielun peili. kirjoitti:

Simistä myös heti näkee ihmisen syvimmän luonteen; onko ihminen kova vai lämmin, ilkeä vai rakastava. Silmät ovat sielun peili. Vaikka ihminen puhuisi kuinka kauniita ja hurskaita sanoja tahansa Jeesuksesta ja armosta ja taitaisi kaiken'oikean' opin, niin silmät paljastavat totuuden tämän ihmisen hengellisestä tilasta.

Ihmisen olemus ja koko käyttäytymiseen liittyvät tekijät ovat kyllä mielenkiintoisia asioita.

Esim. ihmisessä sanaton vistintä on n 85% ja sanallinen vain 15%.Tämän ajan suurimpia ongelmia evankeliopimisessa onkin ihmisten uskottavuus.Siis sanaton viestiontä ilmnetää aivan muuta kuin mitä suu puhuu sanoina.

Vaikka me ihmiset sanomme uskovamme Raamattuun, niin monasti teoillamme sen kiellämme. "Löytäneeköhän uskoa/uskollisuutta maanpäältä" on erikoisen ajankohtainen aihe tänä/kin päivänä.

*

Toisaalta ihan harmittaa miten tänä aikana ihmisen terveyteen ja parantumiseen etsitään kahtaalla ratkaisuja tai paremmikin ymmärretään /pohditaan asioita kahdella eri taholla.

Maailmassa pyritään löytämään menetelmiä ja lääkitystä ihmiosen aivotoimintojen/psykkeen muuttamiseksi eli ihmisen ongelmien/elämän arjessa helpottamiseksi.

Taas Raamatussa on selkeitä syvällisiä ohjeita, jota muuttavat ihmisen aivotoimintaja/kin ja näinj ihmisen psyyke muuttuu ja elämä arjessa helpottuu.Siis tämä on todellisuutta, jos ihminen USKOO mitä on kirjoitettu.

Niin, sitä ihmettelen, miksi nämä' kaksi tahoa ei pohdi yhdessä ihmisen olemusta ja siihen vaikuttamista.Uskovat kaihtavat/harhaollisuus pelko ymmärtämistä mitä ihmiselle tapahtuu kun hän uskoo Jumalan aivoituksiin.

Taas maailman psykiatrit eivät tiedosta ja usko mitä Raamattu pitää sisällään.Todella Raamatun ilmoitus on salattu ihmisiltä ja vasta uudestisyntymän kautta se mahdollistuuu avutumaan.

• ML213
        fundikseksi kirjoitti:

otan sen suurena kohteliaisuutena. Siinä on tunnustus tinkimättömästä totuuden puolustamisesta ja Raamatun asettamisesta auktoriteettiasemaan, jossa Sana pidetään erehtymättömänä Jumalan ilmoituksena ja sitä noudatetaan kirjaimellisesti.

Näin ollen tunnustuksen tullessa "Oikea-oppisten srk:sta," jotka keskittyvät Raamatun vääristelyyn, ja he näin myöntävät täällä olevan vielä monia henkilöitä tuomassa aitoa Sanaa heidän valhesaastansa keskelle, on heidän kannanottonsa merkittävä.

Monasti on hyvä ja rakentavaa huomata/ymmärtää, etei aina vastapuoli ymmärrä asiaa, jota pohdimme.Eihän ymmärtäm,ättömälle ihmiselle tule kiukustua tai,- jopa kivastua.

Esim. pienelle lapselle, joka ei mahdollistu ymmärtämään jotain tilannetta, jossa lapsi toimi väärin, niin on aivan mieletöntä alkaa raivota lapselle.Ainoastaan on hyvä ohjata lapsi näkemään tilanne miten tulisi toimia.

No, itsensä hillitseminen on erikoisen hyvä ja kasvattava asia.Asia, josta harvoin puhutaan ja sen kavattavasta tekijästä.

• miten saisi
        ML213 kirjoitti:

Monasti on hyvä ja rakentavaa huomata/ymmärtää, etei aina vastapuoli ymmärrä asiaa, jota pohdimme.Eihän ymmärtäm,ättömälle ihmiselle tule kiukustua tai,- jopa kivastua.

Esim. pienelle lapselle, joka ei mahdollistu ymmärtämään jotain tilannetta, jossa lapsi toimi väärin, niin on aivan mieletöntä alkaa raivota lapselle.Ainoastaan on hyvä ohjata lapsi näkemään tilanne miten tulisi toimia.

No, itsensä hillitseminen on erikoisen hyvä ja kasvattava asia.Asia, josta harvoin puhutaan ja sen kavattavasta tekijästä.

nämä eksyneet lapsoset "Oikea-oppisten srk:ssa" takaisin Kristuksen helmaan. Ei heille voi tietenkään voi kiukustua tai raivota, he ovat vain niin syvässä hengellisessä pimeydessä etteivät osaa käyttäytyä. Heitä on täällä lempeästi, mutta päättäväisesti yritetty saattaa tuntemaan armon evankeliumia. Samalla tavoin kuin lapsiakin opetetaan kurinalaisuuteen, etteivät joutuisi aivan hunningolle.

Ehkä he ovat joskus antaneet pikkusormen pahalle ja se henki on tullut täyttämään tyhjän tilan sokaisevilla valheillaan. Paha on myös lyönyt heidän sieluunsa syviä haavoja, jotka nyt märkivät erilaista harhaoppien lemuavaa visvaa palstalle.

He ovat sairaudestaan katkeroituneet kapinoimaan meidän Herraamme Jeesusta Kristusta vastaan, ymmärtämättä lainkaan, että Hän juuri voisi parantaa heidät.
        Tässä välikädessä monetkin fundikset ovat täällä toimineet parhaansa mukaan ja ihmetelleet miten kauan näiden lapsosten hengellinen uhmaikä kestää??

• hirvas
        miten saisi kirjoitti:

nämä eksyneet lapsoset "Oikea-oppisten srk:ssa" takaisin Kristuksen helmaan. Ei heille voi tietenkään voi kiukustua tai raivota, he ovat vain niin syvässä hengellisessä pimeydessä etteivät osaa käyttäytyä. Heitä on täällä lempeästi, mutta päättäväisesti yritetty saattaa tuntemaan armon evankeliumia. Samalla tavoin kuin lapsiakin opetetaan kurinalaisuuteen, etteivät joutuisi aivan hunningolle.

Ehkä he ovat joskus antaneet pikkusormen pahalle ja se henki on tullut täyttämään tyhjän tilan sokaisevilla valheillaan. Paha on myös lyönyt heidän sieluunsa syviä haavoja, jotka nyt märkivät erilaista harhaoppien lemuavaa visvaa palstalle.

He ovat sairaudestaan katkeroituneet kapinoimaan meidän Herraamme Jeesusta Kristusta vastaan, ymmärtämättä lainkaan, että Hän juuri voisi parantaa heidät.
        Tässä välikädessä monetkin fundikset ovat täällä toimineet parhaansa mukaan ja ihmetelleet miten kauan näiden lapsosten hengellinen uhmaikä kestää??

esimerkiksi minua, niin sitten pallo on sinulla esittää, mihin minun sinun opetuksesi mukaan pitää uskoa.

Kun jatkuvasti otat asian esille, nyt otamme esille Raamatun ja keskustelemme asian selväksi.
        Siis mikä on minun uskossani PIMEYTTÄ? Ole hyvä ja selitä.

• Ehkä se on
        hirvas kirjoitti:

esimerkiksi minua, niin sitten pallo on sinulla esittää, mihin minun sinun opetuksesi mukaan pitää uskoa.

Kun jatkuvasti otat asian esille, nyt otamme esille Raamatun ja keskustelemme asian selväksi.
        Siis mikä on minun uskossani PIMEYTTÄ? Ole hyvä ja selitä.

vielä (--huokaus-) kerran selitettävä. Ensiksi on kuitenkin kysyttävä, miksi ne areiolais/jehovalais/uskonsana ym-opit ovat niin rakkaita?

Jos niiden seasta ei sanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Kristuksesta, jossa pelastuksemme on, yhtään pilkota vaikka siitä on täällä puhuttu sivujen/ketjujen täydeltä, on vaikea ymmärtää mistä pitäisi aloittaa?
        Ja tarkoitin siis vilpittömästi asiaan suhtautuen eikä tavanomaisella väittelyretoriikalla, joka on jatkunut vuosikausia!

• hirvas
        Ehkä se on kirjoitti:

vielä (--huokaus-) kerran selitettävä. Ensiksi on kuitenkin kysyttävä, miksi ne areiolais/jehovalais/uskonsana ym-opit ovat niin rakkaita?

Jos niiden seasta ei sanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Kristuksesta, jossa pelastuksemme on, yhtään pilkota vaikka siitä on täällä puhuttu sivujen/ketjujen täydeltä, on vaikea ymmärtää mistä pitäisi aloittaa?
        Ja tarkoitin siis vilpittömästi asiaan suhtautuen eikä tavanomaisella väittelyretoriikalla, joka on jatkunut vuosikausia!

Jeesukseen Kristukseen on pimeyttä? Muuta uskoa minulla ei ole.

Minä perustelen aina Jeesuksella sanani, olehan hyvä, aloitetaan. Nyt ei ole kyse väittelystä vaan siitä, mikä on totuus ja Jumalan sana ja tahto.
        Olehan hyvä niin selvitetään kerrankin juurta jaksaen pois tämä asia, ettei tarvitse puskista viljailla ja panetelle. Mennään suoraan asiaan, aloita.

• ML213
        Ehkä se on kirjoitti:

Ihmettelen kyllä näkemystäsi.Eikö juuri Ekivaari/Hirvas perusta ymmärrystään juuri Raamatun ilmituksilla, joita he tuovat selkeästi esiin lähes jokaisessa vistissään ja kannanotoissaan.

Seuraileppa esim. jaikkalin järjen päätelmiä, miten hän jatkaa Raamatun ilmoituksia omilla päättelyillään.Siis siten, ettei koko jakeessa mainita asaa, johon hän uskoo.

Seuraileppa todella ja syvenny havaimmoimaan mihin kirjoittajat uskovat ja miten monet jopa röikeäasti lisäävät omiaan tai eivät sitten usko selkeää Raamatun jakeen ilmoitusta.

• ehkä joka päivä.
        hirvas kirjoitti:

Jeesukseen Kristukseen on pimeyttä? Muuta uskoa minulla ei ole.

Minä perustelen aina Jeesuksella sanani, olehan hyvä, aloitetaan. Nyt ei ole kyse väittelystä vaan siitä, mikä on totuus ja Jumalan sana ja tahto.
        Olehan hyvä niin selvitetään kerrankin juurta jaksaen pois tämä asia, ettei tarvitse puskista viljailla ja panetelle. Mennään suoraan asiaan, aloita.

Jeesuksen opetukset kertovat, että ihmisen pelastukseen vaaditaan hyvin vähän. Se vaatimus on USKO HÄNEEN.
        Apt 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut niin myös sinun perhekuntasi".

Kaikki keskittyy kysymykseen kuka on Jeesus? Kaikilla pelastuvilla uskovilla on sama käsitys Jeesuksesta ja sama usko.
        Ef 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Meillä on elämä vain Jeesuksen nimessä, Joh 20:23
        Ainoastaan Jeesuksen veri toi meidän Jumalan luo Ef 2:12-16
        Armosta, yksin uskosta pelastumme ilman ainuttakaan tekoa - tämä on Jumalan lahja, Ef 2:8-9

Kaikkea voi toki kysyä:
        - voiko Jeesuksesta uskoa mitä tahansa ja silti pelastua?
        - voiko jt:t, mormoonit tai muut pelastua, jos he alentavat Jeesuksen luoduksi?

Raamatun todistus on selkeä. Opetuslapset tiesivät ja tunsivat Hänet
        Matt 16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
        17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

Maan päällä ollessaan Hän oli täydellinen ihminen ja Kristus, jonka fariseukset tahtoivat kivittää, koska Hän piti itseään kaikkivaltiaan Jumalan vertaisena. Ja niin Hän olikin, olemalla Isän kanssa yhtä. Ja teki samoja tekoja, koska Hän tunsi Isän, joka oli Hänet lähettänyt. Hänellä oli valta yli kuoleman ja Hän saattoi antaa syntejä anteeksi

Hänestä oli Jesaja ennustanut:
        40:3 Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
        Hänet näki Johannes taivaassa arvolliseksi:
        Ilm 5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista

Käsitys Jeesuksen olemuksesta on ratkaisevaa. Suuri osa UT:n jakeista keskittyy ilmoittamaan kuka ja mikä on pelastukseen johtava tie: Nasaretilainen Jeesus Kristus, ristin Herra, ennustettu Messias, iankaikkinen Jumala ja maailman Vapahtaja.

Ihmisopit eri tavoin tekevät Jeesuksesta luodun, jo syntyperästä alkaen. Tai kuolevaisen ja epätäydellisen jumalan, apujumalan, joka ei voi pelastaa ketään eikä ole tarkoituskaan. Niissä opeissa pelastus tulee aivan muusta.

Kumpi on sinun oppisi?

• hirvas
        ehkä joka päivä. kirjoitti:

Jeesuksen opetukset kertovat, että ihmisen pelastukseen vaaditaan hyvin vähän. Se vaatimus on USKO HÄNEEN.
        Apt 16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut niin myös sinun perhekuntasi".

Kaikki keskittyy kysymykseen kuka on Jeesus? Kaikilla pelastuvilla uskovilla on sama käsitys Jeesuksesta ja sama usko.
        Ef 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

Meillä on elämä vain Jeesuksen nimessä, Joh 20:23
        Ainoastaan Jeesuksen veri toi meidän Jumalan luo Ef 2:12-16
        Armosta, yksin uskosta pelastumme ilman ainuttakaan tekoa - tämä on Jumalan lahja, Ef 2:8-9

Kaikkea voi toki kysyä:
        - voiko Jeesuksesta uskoa mitä tahansa ja silti pelastua?
        - voiko jt:t, mormoonit tai muut pelastua, jos he alentavat Jeesuksen luoduksi?

Raamatun todistus on selkeä. Opetuslapset tiesivät ja tunsivat Hänet
        Matt 16:15 Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?"
        16 Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika".
        17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.

Maan päällä ollessaan Hän oli täydellinen ihminen ja Kristus, jonka fariseukset tahtoivat kivittää, koska Hän piti itseään kaikkivaltiaan Jumalan vertaisena. Ja niin Hän olikin, olemalla Isän kanssa yhtä. Ja teki samoja tekoja, koska Hän tunsi Isän, joka oli Hänet lähettänyt. Hänellä oli valta yli kuoleman ja Hän saattoi antaa syntejä anteeksi

Hänestä oli Jesaja ennustanut:
        40:3 Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa Herralle tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme.
        Hänet näki Johannes taivaassa arvolliseksi:
        Ilm 5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista

Käsitys Jeesuksen olemuksesta on ratkaisevaa. Suuri osa UT:n jakeista keskittyy ilmoittamaan kuka ja mikä on pelastukseen johtava tie: Nasaretilainen Jeesus Kristus, ristin Herra, ennustettu Messias, iankaikkinen Jumala ja maailman Vapahtaja.

Ihmisopit eri tavoin tekevät Jeesuksesta luodun, jo syntyperästä alkaen. Tai kuolevaisen ja epätäydellisen jumalan, apujumalan, joka ei voi pelastaa ketään eikä ole tarkoituskaan. Niissä opeissa pelastus tulee aivan muusta.

Kumpi on sinun oppisi?

Isäni tahdon ja uskon Jeesuksen sanaan, koska ne sanat pelastavat minut. Ja minä olen tehnyt juuri niin, mutta haluatko lisätä tuohon jotakin?

Mark.12:28-31

28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
        29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Haluatko siis lisätä jotakin tuohon Jeesuksen todistukseen? Minä uskon juuri noin mitä Hän itse sanoi. Ja silloin minä olen tehnyt juuri Isän tahdon, koska olen Jeesuksen opetuslapsi, ja Jumalan lapsi.

• Mikset vastannut?
        hirvas kirjoitti:

Isäni tahdon ja uskon Jeesuksen sanaan, koska ne sanat pelastavat minut. Ja minä olen tehnyt juuri niin, mutta haluatko lisätä tuohon jotakin?

Mark.12:28-31

28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
        29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
        30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Haluatko siis lisätä jotakin tuohon Jeesuksen todistukseen? Minä uskon juuri noin mitä Hän itse sanoi. Ja silloin minä olen tehnyt juuri Isän tahdon, koska olen Jeesuksen opetuslapsi, ja Jumalan lapsi.

Etkö tunne Häntä?

• Eija I.

Olen uskossa Jumalaan Jeesuksen kautta ja minulla on Pyhän Hengen suojelus ja puolustus.
      Luin sinun kirjoituksesi, jonka sulhaseni (1.Tim.2:5) näytti minulle ja vaikutat miellyttävältä ja hyväntahtoiselta.
      Olen kiinnostunut ihmisten suhtautumisesta kaikkinaisiin asioihin, joten haluaisin tietää sen verran sinustakin, että mikä on zodiaakkimerkkisi, koska tämä ihmisten erilaisuus vaikuttaa yleiseen ihmisten väliseen rikkauteen, jos ymmärrämme tämän merkityksen.
      Hyvällä tarkoituksella.

• hirvas

Ja kiitti vaan mielenkiinnosta, tällaisen tavallisen suomalaisen miehen uskoon ja ajatuksiin.
        En tiedä mitä tarkoittaa zodiaakkimerkki, mutta sehän selviää, jos kerrot mitä se on "suomeksi"..

Mutta kerro lisää...

• Pakanainen
        hirvas kirjoitti:

Ja kiitti vaan mielenkiinnosta, tällaisen tavallisen suomalaisen miehen uskoon ja ajatuksiin.
        En tiedä mitä tarkoittaa zodiaakkimerkki, mutta sehän selviää, jos kerrot mitä se on "suomeksi"..

Mutta kerro lisää...

tiedustelee sinulta horoskooppi merkkiä.

• hirvas
        Pakanainen kirjoitti:

tiedustelee sinulta horoskooppi merkkiä.

..no, ne ovat sellaisia "uskonasioita" myös, eli joku voi uskoa niihin. En yleensä kiinnitä niihin huomiota, ehkä joitakin paikallislehtiin huumorimielesstä tehtyjä voi lukaista hauskan vuoksi.
        No, jos sellainen jotakuta kiinnostaa, niin olen eräänlainen tasapainon mittari..

• siis..
        hirvas kirjoitti:

..no, ne ovat sellaisia "uskonasioita" myös, eli joku voi uskoa niihin. En yleensä kiinnitä niihin huomiota, ehkä joitakin paikallislehtiin huumorimielesstä tehtyjä voi lukaista hauskan vuoksi.
        No, jos sellainen jotakuta kiinnostaa, niin olen eräänlainen tasapainon mittari..

vaaka? Luulin sinun olevan vankkarakenteinen kauris.

• Eija I.
        hirvas kirjoitti:

Mutta kerro lisää...

Ymmärsin, sinulla on kauniit luonteenpiirteet ja haluaisin tietää sinun syntymäaikasi. Minun syntymäaikani on 26.4.1959.

• Eija I.
        hirvas kirjoitti:

Mutta kerro lisää...

Olen kastettu helluntailainen.
        Kysyttäessä en osaa kertoa, milloin tulin uskoon.
        Tulin uskoon pikkuhiljaa.
        Minulta tingataan aina, että olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä.
        Muistan jo pinnasängyssä miettineeni Jumalan olemassa oloa.
        Tunnen olevani totuudessa.
        Olen ollut Jumalan luotu jo ennen maallista syntymääni.
        HYVÄ VOITTAA PAHAN AINA.
        Tykkäätkö samasta
        Fredi:Kun rakkaus kerran voittaa

• hirvas
        Eija I. kirjoitti:

Olen kastettu helluntailainen.
        Kysyttäessä en osaa kertoa, milloin tulin uskoon.
        Tulin uskoon pikkuhiljaa.
        Minulta tingataan aina, että olenko täyttynyt Pyhällä Hengellä.
        Muistan jo pinnasängyssä miettineeni Jumalan olemassa oloa.
        Tunnen olevani totuudessa.
        Olen ollut Jumalan luotu jo ennen maallista syntymääni.
        HYVÄ VOITTAA PAHAN AINA.
        Tykkäätkö samasta
        Fredi:Kun rakkaus kerran voittaa

suosikkilaulaja on Kari Tapio. Kuunteleppa hänen esityksenään mm. Olen kuullut on kaupunki tuolla, ja Valoon päin..ym.

Hienoa kuunneltavaa..!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      353
      5810
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      77
      5233
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4296
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3911
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      52
      3679
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      160
      3371
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3154
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      47
      3130
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2259
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49