Raamattu on totta

Joona kalan masussa

Olin kerran, n. 5 vuotiaana leikkimässä serkun kanssa legoilla. Meillä oli sellanen kylpyammeellinen kaikkia sekaisin. Me oltiin rakentamassa jotain autoa johon kuului jokin erikoinen ratti, joita oli koko ammeessa vain yksi tai kaksi. Oltiin etitty sitä yli puoli tuntia kun oli muistaakseni viimeinen osa mikä puuttui koko jutusta. Sanoin sitte mun serkulle: "Höh, ei sitä löydy. Ehkä Jumala auttaa meitä jos me rukoillaan."
Sit me rukoiltiin yhessä ja heti sen jälkeen yhden kerran vedin kädellä legoja pois eestä ja heti löyty. Sellainen puolen neliösentin kokoinen.

Tuo on sellainen tapaus mitä en ole ikinä unohtanut. Luin eilen Matteuksen evankeliumia ja löysin kohdan: "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on tivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

Ja minullahan oli uskoa. En ollut siinä vaiheessa epäillyt Jumalan olemassaoloa ikinä. Ennenkuin joku vastaa tähän että "hyvä, lähdenpä veljen kanssa rukoilemaan kultaharkkoja taivaalta", haluaisin huomauttaa että koko pointti tuossa oli se, että me olimme lasten kaltaisia. Lapset ei halua kultaharkkoja, lapsille riittää kun ne saa erikoisen ratin löytymään leegoammeesta.

4

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä esimerkki...

siitä, että Jumala kuulee meitä aivan tavallisissa ja arkisissa asioissa, kun uskomme.

Lapsen usko on todellakin sitä aidointa.

• on todellakin

aidoimmillaan esimerkki siitä, miten uskonnollinen indoktrinaatio toimii. Lapset ovat herkkiä uskomaan asioita, koska vanhempien sanojen uskominen on evolutiivisesti kehittynyt ominaisuus. Tämän ominaisuuden tarkoituksena on hengissäpysymyminen. "Älä mene jyrkänteen reunalle" "Älä koske käärmeeseen" tai "Älä polta kättäsi nuotiossa", ovat esimerkkejä siitä, millaisten vanhempien sanojen uskominen on edesauttanut eloonjäämistä. Kun vanhemmat sanovat samalla vakavuudella, että "muista uhrata jänis Rutjalle tai muuten saat salaman päähäsi" tai vaikka "muista pyhittää lepopäivä, koska kaikkinäkevä Jahve sen vaatii", uskoo lapsi tämän yhtä lailla. Näin syntyy nk. lapsenusko ja juuri se mahdollistaa erilaisten uskomusten siirtymisen sukupolvesta toiseen. Lapsena opettua ei hevillä unohdeta on tosiseikka, mitä uskonnollisissa yhteisöissä käytetään siekailematta hyväksi.

• ja myönnä häviö
        on todellakin kirjoitti:

aidoimmillaan esimerkki siitä, miten uskonnollinen indoktrinaatio toimii. Lapset ovat herkkiä uskomaan asioita, koska vanhempien sanojen uskominen on evolutiivisesti kehittynyt ominaisuus. Tämän ominaisuuden tarkoituksena on hengissäpysymyminen. "Älä mene jyrkänteen reunalle" "Älä koske käärmeeseen" tai "Älä polta kättäsi nuotiossa", ovat esimerkkejä siitä, millaisten vanhempien sanojen uskominen on edesauttanut eloonjäämistä. Kun vanhemmat sanovat samalla vakavuudella, että "muista uhrata jänis Rutjalle tai muuten saat salaman päähäsi" tai vaikka "muista pyhittää lepopäivä, koska kaikkinäkevä Jahve sen vaatii", uskoo lapsi tämän yhtä lailla. Näin syntyy nk. lapsenusko ja juuri se mahdollistaa erilaisten uskomusten siirtymisen sukupolvesta toiseen. Lapsena opettua ei hevillä unohdeta on tosiseikka, mitä uskonnollisissa yhteisöissä käytetään siekailematta hyväksi.

saatana.

11 vuotta olin pois uskosta. Pois Jumalan luota. Mutta en enää. Saatana hävisi taistelun tästä sielusta.

• pelastuksemme
        ja myönnä häviö kirjoitti:

saatana.

11 vuotta olin pois uskosta. Pois Jumalan luota. Mutta en enää. Saatana hävisi taistelun tästä sielusta.

tulee uskosta Jeesukseen, Jumalan Poikaan.
        Hän on meidän Pelastajamme!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4990
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1570
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1053
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      927
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      56
      751
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe