Onko kennelläkään kokemuksia velkajärjestelystä? Olen menossa velkaneuvontaan ensi viikolla ja lainoja ihan hirveesti ja ajattelin kysyä pääsenkö velkajärjetelyyn niiden kanssa. Pääseekö sinne aina? Miksi joku ei ole päässyt? ja kauanko kestää, että se alkaa? Vastatkaa pliis, joilla kokemuksia!
Kokemuksia valkajärjestelystä?
13
2212
Vastaukset
- Velkajärjestelyssä
Velkajärjestely on viimeinen keino järjestellä ylivelkaantuminen. Yleensä ensin katsotaan muut keinot esim. sovittelu velkojien kanssa, takuu-säätiön lainatakaus jne. Velkaneuvoja kartoittaa tilanteen ja ehdottaa sinulle sopivinta keinoa.
Velkajärjestelyä ei noin vaan saa. Käräjäoikeus ratkaisee asian hakemuksen ja muun mahdollisen selvityksen perusteella. Netistä löytyy aika kattavasti tietoa velkajärjestelyn edellytyksistä ja esteistä.
Itse sain velkajärjestelyn joulukuussa ja nyt maksetaan maksuohjelman mukaisesti velkoja. Kaikki muut järjestelykeinot eivät tulleet kysymykseen. Esim. velkaa enemmän kuin takuu-säätiön lainatakaukseen saa olla ja vapaaehtoinen sovinto velkojien kanssa kaatui muutaman velkojan vastustukseen...- ,.,
Minulla myös velkaa enemmän kuin takuusäätiö lähtisi takaamaan. Velkojien kanssa en ole mitään vielä sopinut, vain muutamien kanssa jotta jeótenkuten edes leviäisin. Kannattaako nyt enää ennen velkaneuvojan luokse menoa tehdä mitään. Kaikki lainapaperit oon kasannut jo.
- Velkajärjestelyssä
,., kirjoitti:
Minulla myös velkaa enemmän kuin takuusäätiö lähtisi takaamaan. Velkojien kanssa en ole mitään vielä sopinut, vain muutamien kanssa jotta jeótenkuten edes leviäisin. Kannattaako nyt enää ennen velkaneuvojan luokse menoa tehdä mitään. Kaikki lainapaperit oon kasannut jo.
Odota velkaneuvojan ehdotusta, mitä sinun tilanteessa kannattaa tehdä. Jos vapaaehtoista velkojen järjestelyä yritätte, niin se koskee kaikkia velkoja. Silloin jo sopimasi maksujärjestelyt voivat siis muuttua. Minäkin yritin ensin itse sovitella maksujärjestelyjä, mutta ei siitä tullut mitään.
Sitten velkaneuvoja neuvotteli velkojien kanssa, tilasi saldotodistukset jne. Ja tosiaan, ensin yritettiin sitä vapaaehtoista velkojen järjestelyä, mikä ei sitten muutamille velkojille käynyt. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hakea velkajärjestelyä käräjäoikeudesta... - ,.,
Velkajärjestelyssä kirjoitti:
Odota velkaneuvojan ehdotusta, mitä sinun tilanteessa kannattaa tehdä. Jos vapaaehtoista velkojen järjestelyä yritätte, niin se koskee kaikkia velkoja. Silloin jo sopimasi maksujärjestelyt voivat siis muuttua. Minäkin yritin ensin itse sovitella maksujärjestelyjä, mutta ei siitä tullut mitään.
Sitten velkaneuvoja neuvotteli velkojien kanssa, tilasi saldotodistukset jne. Ja tosiaan, ensin yritettiin sitä vapaaehtoista velkojen järjestelyä, mikä ei sitten muutamille velkojille käynyt. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hakea velkajärjestelyä käräjäoikeudesta...sillä välin pitää tehdä kun odottaa käräjäoikeuden päätöstä? Siis jatketaanko velkojen maksua vai jääkö ne siltä ajalta maksamatta? Ja miten pian sait tiedon, että velkajärjestely onnistui?
- Aluillaan.
,., kirjoitti:
sillä välin pitää tehdä kun odottaa käräjäoikeuden päätöstä? Siis jatketaanko velkojen maksua vai jääkö ne siltä ajalta maksamatta? Ja miten pian sait tiedon, että velkajärjestely onnistui?
Hei.
Sain pari viikkoa sitten käräjäoikeudelta järjestelyn aloittamispäätöksen.
Velkaneuvojalle ensimmäistä kertaa mennessä mulla ei ollut mitään mukana. Sinne vain varatulla ajalla (jonoa taisi olla joku 4kk). Velkaneuvoja keräsi ulosotosta kaikki velat yms jotka sitten laskettiin yhteen alettiin tarkastelemaan tilannetta.
Tähän väliin täytynee muistuttaa että lähtökohtaisesti tavoitteena on saada velat maksettua, joten velkaneuvoja yrittää ensin sopia vapaaehtoista järjestelyä velkojien kanssa.
Minun kohdallani vapaaehtoiseen järjestelyyn ei suostuttu, velkojen yhteissumma oli yli takuusäätiön lainarajan, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi hakea lakisääteistä velkajärjestelyä.
Velkajärjestely ei todellakaan tarkoita että velat annettaisiin anteeksi.
Katsotaan hakijan tulot, pakolliset menot ja sen mukaan määrätään summa, jolla velkoja maksetaan kuukausittain (yleensä) viiden vuoden ajan. Tuloja seurataan, jos tienaat jotain ylimääräistä niin joudut siitä tilittämään osan (puolet) velkojille.
itsellä alustavasti päätetty kuukausimaksu on aikalailla sama kuin mitä ulosottoon meni.
Velkajärjestelyn edut on oikeastaan siinä että koronkiskonta loppuu, ja se kestää sen mitä se kestää ja sitten se on ohi. Pari vuotta sen jälkeen tarkkailussa ja olet vapaa.
Ulosoton kautta asian hoitaminen olisi minulta vienyt 8-10 vuotta, ja tämän perusteella sain hyväksytyn päätöksen.
Tällä hetkellä menossa ns rauhoitusvaihe, käräjäoikeuden nimeämä selvitysmies (paikallinen asianajaja) kerää tiedot veloista ja laatii lopullisen maksuohjelman. Ohjelma hyväksytetään minulla (siis se näytetään minulle) ja vahvistetaan käräjäoikeudessa.
Sitten se alkaa.
Velkajärjestelyä hakiessa sulla pitää olla
- säännölliset tulot.
- omalla nimellä vuokra-asunto. (asumismenot)
- lapset ja huollettavat otetaan huomioon maksujärjestelyssä
Omalla kohdalla aikaa meni kaiken kaikkiaan ekasta kerrasta velkaneuvojalla tähän päivään vuosi ja 6kk. Osittain aikaa meni asunnon hankkimiseen, maksuhäiriöisen kun on hieman vaikea saada vuokra-asuntoa, saatikka ulosoton alaisena säästää rahat takuuvuokraan.
korjatkaa jos tuli asiavirheitä.
Velkajärjestely on siinä mielessä viimeinen oljenkorsi ja todellinen rauhoittumisen paikka että tämän kun mokaat niin ikinä et uutta saa, ja maksat todennäköisesti velkojas lopun ikäs.
Poika 28v. ja aina ollut avuton raha-asioissa. Josko siperia opettais, tiedä sitten. - edelliseen
Aluillaan. kirjoitti:
Hei.
Velkaneuvojalle ensimmäistä kertaa mennessä mulla ei ollut mitään mukana. Sinne vain varatulla ajalla (jonoa taisi olla joku 4kk). Velkaneuvoja keräsi ulosotosta kaikki velat yms jotka sitten laskettiin yhteen alettiin tarkastelemaan tilannetta.
Tähän väliin täytynee muistuttaa että lähtökohtaisesti tavoitteena on saada velat maksettua, joten velkaneuvoja yrittää ensin sopia vapaaehtoista järjestelyä velkojien kanssa.
Minun kohdallani vapaaehtoiseen järjestelyyn ei suostuttu, velkojen yhteissumma oli yli takuusäätiön lainarajan, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi hakea lakisääteistä velkajärjestelyä.
Katsotaan hakijan tulot, pakolliset menot ja sen mukaan määrätään summa, jolla velkoja maksetaan kuukausittain (yleensä) viiden vuoden ajan. Tuloja seurataan, jos tienaat jotain ylimääräistä niin joudut siitä tilittämään osan (puolet) velkojille.
itsellä alustavasti päätetty kuukausimaksu on aikalailla sama kuin mitä ulosottoon meni.
Velkajärjestelyn edut on oikeastaan siinä että koronkiskonta loppuu, ja se kestää sen mitä se kestää ja sitten se on ohi. Pari vuotta sen jälkeen tarkkailussa ja olet vapaa.
Ulosoton kautta asian hoitaminen olisi minulta vienyt 8-10 vuotta, ja tämän perusteella sain hyväksytyn päätöksen.
Tällä hetkellä menossa ns rauhoitusvaihe, käräjäoikeuden nimeämä selvitysmies (paikallinen asianajaja) kerää tiedot veloista ja laatii lopullisen maksuohjelman. Ohjelma hyväksytetään minulla (siis se näytetään minulle) ja vahvistetaan käräjäoikeudessa.
Sitten se alkaa.
- säännölliset tulot.
Omalla kohdalla aikaa meni kaiken kaikkiaan ekasta kerrasta velkaneuvojalla tähän päivään vuosi ja 6kk. Osittain aikaa meni asunnon hankkimiseen, maksuhäiriöisen kun on hieman vaikea saada vuokra-asuntoa, saatikka ulosoton alaisena säästää rahat takuuvuokraan.
Velkajärjestely on siinä mielessä viimeinen oljenkorsi ja todellinen rauhoittumisen paikka että tämän kun mokaat niin ikinä et uutta saa, ja maksat todennäköisesti velkojas lopun ikäs.
Poika 28v. ja aina ollut avuton raha-asioissa. Josko siperia opettais, tiedä sitten.en tiedä miten olet velkojasi tähän asti hoitanut, mutta mun kohdalla ulosottomies on pitänyt huolen että joka kuukausi kolmannes tuloista menee velkojen maksuun. ulosotto jatkuu kunnes velkajärjestely aloitetaan.
olettaisin että sun pitää kyllä olla ulosoton otteessa ja lujasti ennenku lakisääteinen velkajärjestely tehdään. - ,.,.
edelliseen kirjoitti:
en tiedä miten olet velkojasi tähän asti hoitanut, mutta mun kohdalla ulosottomies on pitänyt huolen että joka kuukausi kolmannes tuloista menee velkojen maksuun. ulosotto jatkuu kunnes velkajärjestely aloitetaan.
olettaisin että sun pitää kyllä olla ulosoton otteessa ja lujasti ennenku lakisääteinen velkajärjestely tehdään.Ulosotossa vielä mitään. Velkoja vain yhteensä yli sen takuu säätiön myöntämän summan verran eikä riitä palkkatulo niitä maksamaan. Asumismenot on pysyvät eli asunto on nimellä. Tosin asumisoikeus eli pitääköhän siitä luopua. Muuta omaisuutta ei ole. Velkojia melko iso määrä ja jotenkin aavistelen, että he eivät suostu sopien asiaan vaan pelottaa, että velkajärjestelyyn kai tää menee.
- Kyssäri?
Aluillaan. kirjoitti:
Hei.
Sitten se alkaa.
- säännölliset tulot.
Poika 28v. ja aina ollut avuton raha-asioissa. Josko siperia opettais, tiedä sitten.Hei,
onko niin, että velkajärjestelyyn ei pääse, jos on omistusasunto? - Velkajärjestelyssä
,.,. kirjoitti:
Ulosotossa vielä mitään. Velkoja vain yhteensä yli sen takuu säätiön myöntämän summan verran eikä riitä palkkatulo niitä maksamaan. Asumismenot on pysyvät eli asunto on nimellä. Tosin asumisoikeus eli pitääköhän siitä luopua. Muuta omaisuutta ei ole. Velkojia melko iso määrä ja jotenkin aavistelen, että he eivät suostu sopien asiaan vaan pelottaa, että velkajärjestelyyn kai tää menee.
Maksa niitä velkojasi niin kauan kunnes saat ohjeita velkaneuvojalta mitä niiden kanssa tehdään. Minulla velat olivat suuremmalta osin ulosotossa, joten palkasta lähti 1/3 velkoihin. Ja vielä maksoin itse mm. pankkilainoja yms. Tiukkaa oli, tilistä jäi kaikkien menojen jälkeen 40 euroa käteen.
Kävin ensimmäisen kerran velkaneuvojalla syyskuussa 2007. Hakemus jätettiin käräjäoikeuteen lokakuussa 2008. Aloituspäätös tuli viikossa, käräjäoikeus piti hakemustani "selvänä tapauksena". Maksuohjelman vahvistamispäätös tuli joulukuussa 2008.
Maksuohjelma alkoi 1.1.2009 ja päättyy 28.2.2014 (2 kuukauden pidennys selvittäjän palkkion maksamista varten)
Pitkä prosessi, mutta kyllä kannatti! 15-vuotta ulosotossa ei olisi riittänyt kaikkien velvoitteiden maksamiseen - mutta,
Kyssäri? kirjoitti:
Hei,
onko niin, että velkajärjestelyyn ei pääse, jos on omistusasunto?se voi mennä myyntiin tai järjestelyssä oloaika pitenee
- Velkajärjestelyssä
Kyssäri? kirjoitti:
Hei,
onko niin, että velkajärjestelyyn ei pääse, jos on omistusasunto?Omistusasunto ei ole este velkajärjestelyn saamiselle. Maksuohjelma on yleensä silloin pidempi kuin 5 vuotta (5 vuotta on normaali maksuohjelman pituus tavallisille veloille vakuusvelkojen maksuohjelma)
- tuonkinkokenut
Velkajärjestelyssä kirjoitti:
Omistusasunto ei ole este velkajärjestelyn saamiselle. Maksuohjelma on yleensä silloin pidempi kuin 5 vuotta (5 vuotta on normaali maksuohjelman pituus tavallisille veloille vakuusvelkojen maksuohjelma)
sitten velkajärjestelyssä kaikki lainat joissa takaaja menevät takaajien maksettavaksi. Missä tilanteessa muuten tuon omistusasunnon saa pitää?
- käsittelyyn menossa
tuonkinkokenut kirjoitti:
sitten velkajärjestelyssä kaikki lainat joissa takaaja menevät takaajien maksettavaksi. Missä tilanteessa muuten tuon omistusasunnon saa pitää?
minkälaisia kokemuksia suullisesta käsitelystä..kutsu tuli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770