Tässä pieni ajatusrakennelmani ylistyksestä:
http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/ylistys.htm
Ylistätkö Jumalaa?
4
249
Vastaukset
- WeijoLindroos
Tässä linkin takana oleva teksti:
YLISTYKSEN VAIPPA!
Jeesus on kaiken toimintamme keskus! Hänestä iloitsemme! Vapaan sydämen ilo Herrassa saa meidät antamaan Hänelle ”huultemme uhrit”, ”niiden huulten hedelmää, jotka Hänen Nimeänsä ylistävät” (Hebr.13:15). – ”Minun sydämeni tulvii ihania sanoja” (Ps. 45:2). – ”… niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää” (Room.15:6).
Tahdomme kiittää ja ylistää Jumalaa kaikesta sydämestämme! Olemmehan synneistä vapautetut (Room.6:22). Palvomme Jumalaa iloiten, kätten taputuksin, huutaen, laulaen, riemuiten ja palvoen. ”Sillä ilo Herrassa on meidän väkevyytemme!” (Neh. 8:10).
Saamme vapaasti jopa hyppiä Jumalan kunniaksi kuten Daavid aikoinaan (2 Sam.6:13-15). Siinä pimeä uskonnollisuus karisee. Efes. 5:18-20. Esra 3:10-11.
”Ja kun Herran liitonarkki tuli leiriin, nosti koko Israel suuren riemuhuudon, niin että maa jymisi. Kun filistealaiset kuulivat sen riemuhuudon, sanoivat he: "Mitä tuo suuri riemuhuuto on hebrealaisten leirissä?" Ja he saivat tietää, että leiriin oli tullut Herran arkki. Silloin filistealaiset pelästyivät, sillä he ajattelivat: "Jumala on tullut leiriin." Ja he sanoivat: "Voi meitä! Tällaista ei ole milloinkaan ennen tapahtunut” (1 Sam.4:5-7). Halleluja!
”Kohottakaa riemuhuuto Herralle kaikki maa!” (Ps.100). ”Oikeamielisten on soveliasta Häntä kiittää!” (Ps. 33:1). Jumala asuu kansansa kiitoksen keskellä: ”.. jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä” (Ps.22:4).
Jotkut väittävät, ettei suomalaiseen mentaliteettiin sovi riemuiten ylistäminen. Sellaisen valhe-identiteetin on saanut aikaan surkeileva suomalainen ”minämatomatkamiesmaan” -uskonnollisuus. Suomalaiset ovat pienestä pitäen totutetut kirkolliseen hapannaamaisuuteen. Siitä on vapauduttava. Eräs hapannaama jo sanoi näin: "En mee semmoseen kokoukseen, mis ylistetään!" - - - Voi parkaa. Vääränlainen, parjaava arvostelu saa aikaan tuollaiset reaktiot. – Irti meistä uskonnollinen hapannaamakulttuuri!
Musiikista eräs kirjoittaja antoi todella hyvän kommentin: "Olisi hyödyllistä ottaa jälleen käyttöön suurenmoiset Jumalan voideltujen miesten ja naisten menneisyydessä kirjoittamat virret, jotka selittävät raamatullista oppia."
Tuo synnytti riemun sydämeen. Aamen. Hengelliset laulut, joissa on mukana opetussanoma, ovat Jumalan mielen mukaista ylistystä!
Ylistys on aina Jumalan tahto. Se on Sanan opetus. Mm. Room. 15:6 ja Hebr. 13:15. Mutta sen on noustava puhtaasta sydämestä. Teknisin keinoin tehty "ylistys" ja diskovaloin yms. tehostein lisätty tunnelman luominen on sielullista ja vierasta tulta, jota Jumala ei tahdo. Sellaiseen pinnalliseen hauskanpitoylistykseen ei siis pidä mennä mukaan.
Olen huomannut, että joissain kysymyksissä uskovien tapana on pistää sellainen asia kokonaan pois, jota jotkut käyttävät väärin. Ylistys on eräs sellainen. Mutta se pitää ohjata toimimaan raitishenkisesti, ei lopettaa. Armolahjojen toiminta kuuluu samaan ryhmään.
Meillä ylistetään joka kokouksessa Jeesusta ja Hänen verensä voittovoimaa! Kielilläpuhumista kuuluu (Apt. 10:46). Ja se on oikein. Halleluja Herralle! - - - Jo halleluja -sanan lausuminen pitää sisällään Jumalan ylistystä.
Jeesuskin ”riemuitsi Pyhässä Hengessä” (Luuk.10:21) ja ylisti Isää Raamatun esimerkin mukaisesti. Sama esimerkki kuuluu meillekin: ”Psalmeilla, kiitosvirsillä…” (Ef.5:19 = Ps.149:3; 150). ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä…” (1Piet.1:3).
Taivaassa kuuluu jatkuva ylistys! ”ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä". Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat, ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen". Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!" Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat” (Ilm.5:8-14).
Jeesus tahtoo antaa meille nyt ”iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan” (Jesaja 61;3). Otammeko tämän vastaan?
[email protected]
"Totuutta noudattaen rakkaudessa!" Efes. 4:16.- skandaali,
miksi Turun siion seurakunta sulki ovensa. Oliko kyseessä pelkästään ystäväsi Abdullah Tammen sekoilut Siitoimen irk. ryhmän kanssa, vai oliko seurakuntasi myös sekaantunut irk:n kuvioihin. Vieläkö olet Tammesta samaa mieltä, kuin tässä antamassasi haastattelussa.
http://www.youtube.com/watch?v=JNfytS6tmjs - WeijoLindroos
skandaali, kirjoitti:
miksi Turun siion seurakunta sulki ovensa. Oliko kyseessä pelkästään ystäväsi Abdullah Tammen sekoilut Siitoimen irk. ryhmän kanssa, vai oliko seurakuntasi myös sekaantunut irk:n kuvioihin. Vieläkö olet Tammesta samaa mieltä, kuin tässä antamassasi haastattelussa.
http://www.youtube.com/watch?v=JNfytS6tmjsJeesus siunatkoon sinua!
Aihe ei ole kosketttanut paljoakaan itseäni. Mutta tunsin silloisen Risto (Abdullah) Tammen henkilökohtaisesti. Tiedän myös varmuudella, että hän silloin oli Jeesuksen seuraaja. Rukoilimme monet kerrat yhdessä. Muistan, miten hän rukoili palavasti Pyhässä Hengessä perheensä ja ystäviensä sekä seurakuntalaisten puolesta. Samalla työmaalla, Pernon telakalla olimme samaan aikaan muutaman vuoden. Hän oli palomiehenä. Itse olin nosturikuskina.
Olimme myös Riston kanssa Turun kaduilla jakamassa traktaatteja yhdessä. Tiedän myös pari uskossa olevaa, jotka tulivat Riston johdattamana uskoon. Pyhä Henki toimi hänessä silloin.
Riston uskonelämä kariutui natsismi-väritteiseen siitoinyhteyteen. Jumalahan ei voi johdattaa ihmistä, joka tieten tahtoen jättää Hänen hyvyytensä. Ristosta tuli ns. luopio. Sillä sivuraiteella hän on edelleen.
Siion seurakunnan vaiheista en tiedä paljoa, koska en ollut kovin aktiivinen osallistuja. Tiedän siitä sen, että sen jäsenet siirtyivät Turun helluntaiseurakunnan jäsenyyteen Siion-seurakunnan lopettaessa.
Olen itse ollut Jumalan seurakunnan yhteydessä vuodesta 1975. Mutta olen käynyt joskus paljonkin muissa uskonsuunnissa, mm. helluntaiseurakunnassa.
Lisää asiaa sivuilta:
http://www.Jeesus-on-Herra.com
- Uskonnot ovat
saaneet niin paljon pahaa aikaan maailmassa, eritoten kristinusko etten näe mitään syytä ylistää semmoisen Jumalaa. Vielä vähemmän koska en voi uskoa Jumalaa todelliseksi vaan pidän sitä satujen kyseenalaisena sivuhahmona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455020Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121580Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481159- 131073
Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella10106981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76959Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57759Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27723