Onko jokin laki tai sääntö, joka määrää, että hautajaisissa arkunkantajien tulee olla miehiä? Olemme keskustelleet aiheesta ystäväni kanssa ja haluamme tietää! Onko se vaan jokin vanha perinne, vaiko laissa määrätty? Haluan tietää myös muita sääntöjä, jotka koskevat kantajien pukeutumista jne.
Arkunkantajista
14
1510
Vastaukset
- yksinkertaisesti
...perinne jota ei tarvitse noudattaa.
Arkku kylläkin painaa kohtuullisesti vainaan kera, joten sopii miettiä kahdesti halutaanko ottaa riski että arkku lipeää kantajan otteesta vaikka liinat onkin apuna. - kantajina
Kuten tuossa jo todettiinkin, kysymyksessä on vain perinne, jota ei tarvitse noudattaa, etkä sinä tai ystäväsi olisi ensimmäinen tapaus, joka on tuota perinnettä rikkonut.
Harvinaistahan se toki on eli nähty lähinnä perheissä, joissa vainajalla on ollut vain naispuolisia jälkeläisiä.- epätietoinen kummityttö
Haluan korjata, että ystäväni jonka kanssa keskustelimme asiasta on mieshenkilö. Tämä asia tuli vaan meille mieleen, koska olen menossa hautajaisiin. Ja koska suku on pieni ja naisvaltainen on hyvin vaikeaa löytää noita kuutta kantajaa. Lisäksi, kun muutamat miehet ovat jo niin iäkkäitä etteivät jaksaisi kantaa.
- kaulahuivifin
Hautajaisia ei säätele lait, vaan kirkolliset perinteet. Sotien aikana naiset kantoivat hyvin yleisesti arkkuja. Omaiset kunnioittavat vainajaa toimimalla arkunkantajina, mutta toisinaan ei ehkä sukulaisia tai lapsia ole, joten silloin kirkko tulee apuun kutsumalla mm. partiolaisia kantajiksi. Näin esim. sotaveteraanien kohdalla.
Kantomurheista pääsee valitsemalla polttohautauksen. Olen omalta kohdallani miettinyt, että kun lähisukulaisia ei ehkä aikanaan enää ole, polttohautaus on näppärä hautausmuoto.
Pukeutumista ei myöskään säätele lait, vaan perinteet. Tumma vaatetus kunnioittaa vainajaa. Tosin varhaiskirkossa pukeuduttiin valkoisiin, koska kuolema oli iloinen asia. Vainaja oli päässyt perille parempaan paikkaan ja ylösnousemuksen ilo täytti hautajaiset, mutta luterilaisuus tappoi tuonkin jälleennäkemisen ilon hautajaisista ja tilalle tuli suru ja ikävä tummine vaatteineen. Suru on ihan oikein. Itse toivoisin, että hautajaisissani olisi vallitsevaa ilo, kiitollisuus ja tyytyväisyys elämään ja Jumalan armoon.
http://hautajaiset.helsinginseurakunnat.fi/hautajaiset.html- epätietoinen kummityttö
Voiko kantaa sotilaspuvussa?
- kysyjälle.
epätietoinen kummityttö kirjoitti:
Voiko kantaa sotilaspuvussa?
Kyllä voi, erityisesti jos kantaja on varusmiespalveluksessa/sotilasvirassa.
Itse kannoin äitini isoäidin arkkua ollessani varusmiehenä, sain oikein käydä varusvarastolla hakemassa paremman lomapuvun tähän tarkoitukseen ja aikaa parturissa käyntiin sekä pidennetyn loman. - wroom wroom
käytettiin vaunuja. arkku vain kannettiin vaunuille ja sitten huruteltiin hautausmaalle.
- Kössönöm
ei säätele kirkolliset perinteet.
- Jeesuksen veren todistaja
Kössönöm kirjoitti:
ei säätele kirkolliset perinteet.
Joo, uskonnottomien hautajaisiin voi mennä vaikka shorteseissa ja räkä poskella. Joskus perinteitä kannattaisi pikkasen kunnioittaa ja olla kohtelias. Niin, kalsareissakin voi mennä ateistien hautajaisiin ja se olisi ihan sopivaa se.
- Jeesus sentään
Jeesuksen veren todistaja kirjoitti:
Joo, uskonnottomien hautajaisiin voi mennä vaikka shorteseissa ja räkä poskella. Joskus perinteitä kannattaisi pikkasen kunnioittaa ja olla kohtelias. Niin, kalsareissakin voi mennä ateistien hautajaisiin ja se olisi ihan sopivaa se.
Mikäs uskovainen sinä olet jos suhtaudut uskottomiin noin suvaitsemattomasti.
Yhtä hyvin sitten taikauskoisten, eli uskovaisten hautajaisiin taas voi ottaa vaikka tarot-kortit ja horoskooppikartat mukaan niin saa hoidettua kaikki huuhaat kerralla.
Mun ruumiin voi aikanaan kipata vaikka Ekokemille niin tulee asianmukaisesti hävitettyä.
- E.-
Arkut ovat painavia.
Tuhkauurna on naisenkin helppo kantaa.
Minä olen kantanut ja myös itse haudannut sukuhautaan minulle hyvin läheisen ihmisen tuhkan.- etsivä-xx
Yhtä paljon se arkku painaa, kun sen kantaa kirkosta hautaustoimiston autoon kuljetettavaksi krematorioon. Kukkien kanssa ja kellot soiden on arkku lähtenyt monissa hautajaissa pääkaupunkiseudun kirkoissa. Krematorion kappeleihin ei edes kaikki tilaisuudet mahdu eikä arkkua useinkaan sinne kirkkoon jätetä, kun uusi tilaisuus on heti perään.
Kaiketi se on sama kuka kantaa, jos jaksaa. Nuori nainen jaksaa enemmän kuin iäkäs mies. - Eläkeläispappi
etsivä-xx kirjoitti:
Yhtä paljon se arkku painaa, kun sen kantaa kirkosta hautaustoimiston autoon kuljetettavaksi krematorioon. Kukkien kanssa ja kellot soiden on arkku lähtenyt monissa hautajaissa pääkaupunkiseudun kirkoissa. Krematorion kappeleihin ei edes kaikki tilaisuudet mahdu eikä arkkua useinkaan sinne kirkkoon jätetä, kun uusi tilaisuus on heti perään.
Kaiketi se on sama kuka kantaa, jos jaksaa. Nuori nainen jaksaa enemmän kuin iäkäs mies.Kyllä useamman kerran olen tavannut naisia arkunkannossa viimeisen 40 vuoden aikana. Asia onnistuu aivan samalla lailla molemmilta sukupuolilta. Joskus, kun hautajaisväkeä on ollut niukasti, olen kantanut arkkua minäkin hautajaisissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915896
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv933001Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262780Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252036Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48754