Vaihtoehtoja, onko?

Joojoo, nyt ymmärrän

Hei, ajattelin kysyä täältä neuvoa ja samalla purkaa sydäntäni....
Eli tilanteeni on tämä: Olin aikaisemmin töissä ja minuun iski jokin rahantuhlausvimma... Eniten rahaa meni erilaisiin peleihin, vaatteisiin, osamaksulla kodin elektroniikkaan jne...
Otin vippejä joka paikasta ja lainoja kaikkialta mistä vain sain.
Noh, yllätys, en voinut ( aluksi en edes halunnut) maksaa velkojani pois ja kaikki menivät perintätoimistoille, tuli maksusopimuksia, lisää maksettavaa jne... Tuttu tarina.
Sit marraskuussa jäin työttömäksi ja nyt tammikuussa aloitin koulun.
Opintolainan otin ja jopa maksoin velkojani koko rahalla... Nyt yritän maksella kaikella rahalla niitä pois mutta eihän opintotuki mihinkään riitä... Osa-aikasta työ en voi aloittaa, koska koulupäivät ovat yleensä seitsämään illalla..
Arvelinki kysyä, että onko minulla mitään mahdollisuuksia selvitä tästä?
Olen harkinnut, että antaisin mennä ulosottoon ja ulosottoviranomaisen kanssa neuvottelisin maksuista mutta pelottaa luottotietojen menetys esim. työharjottelujen vuoksi....
Olen oikeasti epätoivoinen ja ennen kaikkea erittäin pettynyt itseeni, koska annoin asioiden mennä tähän... Jälkiviisaus on kai se paras viisaus...
Kiitos asiallisista vastauksista!
Ja kaikille vielä; ei kannata ottaa vippejä jos niitä ei ole vara tai aikomus maksaa!
Typerältä tuntuu nyt maksella aikaisemmista virheistä.. :/

7

852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hymmi

Luulen että vaihtoehdot ovat sinulla vähissä, jos et pysty maksamaan jo sovittuja eriä tai vaihtoehtoisesti maksat ne, mutta jäät ilman ruokaa ja asuntoa. Vähemmällä stressillä luultavasti pääset, jos annat velkojen mennä ulosottoon. Siinä käsittääkseni velat suurenevat entisestään eli maksettavaa on sitten taas enemmän. Miten ulosotto liittyy harjoittelupaikkaan? Ei kai siellä kysytä luottotietoja?

Tulee mieleen, että olisitko pärjännyt paremmin, jos olisit jatkanut työttömänä? Jos olisit ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen, olisi ehkä kannattanut maksaa velkoja vuoden tai kahden verran ja sitten vasta ruveta opiskelijaksi, mutta tämä menee nyt jälkiviisausosastolle...

Jos kyse ei ole mistään ihan käsittämättömän suurista summista, kannattaisi toki kysyä ensin omilta vanhemmilta tai muilta sukulaisilta tulisivatko nämä avuksi. Sinulle suuri summa ei ole välttämättä niin kauhean suuri jollekin työssäkäyvälle...

• Joojoo, nyt ymmärrän

Olen kyllä miettinyt, että kannattaisi antaa velkojen ulosottoon mennä ja sopia sitten yhdestä maksuerästä ulosottomiehen kanssa.... Ei ole enää yhtään hauskaa pelätä mitä posti tuo tullessaan...
        Mutta luottotietojen menettäminen pelottaa, ja se olisi erittäin suuri häpeä ja muistutus seuraavat neljä vuotta tyhmyydestäni. Olen kuitenkin vasta 21 vuotta, ja monissa yrityksissä tarkistetaan luottotiedot....
        Ja kouluun lähtö oli paras vaihtoehto, koska sain opintolainallani maksettua hyvin velkoja pois. Eikä ainakaan ole päivät pitkät aikaa miettiä kurjuuksia.... :)
        Vanhemmiltani en voi enää pyytää rahaa, koska ainoastaan isäni on työelämässä ja heillä on asuntolainaa maksettavana... Eikä olisi reilua sälyttää ongelmaa heidän harteille...
        Miten voi selvitä oikeasti neljä vuotta ilman luottotietoja?!?
        Noh, pakko yrittää katsoa valoisaa puolta, joka on se, etten enää koskaan ainakaan velkaannuta tälleen itseäni...

• hymmi
        Joojoo, nyt ymmärrän kirjoitti:

Olen kyllä miettinyt, että kannattaisi antaa velkojen ulosottoon mennä ja sopia sitten yhdestä maksuerästä ulosottomiehen kanssa.... Ei ole enää yhtään hauskaa pelätä mitä posti tuo tullessaan...
        Mutta luottotietojen menettäminen pelottaa, ja se olisi erittäin suuri häpeä ja muistutus seuraavat neljä vuotta tyhmyydestäni. Olen kuitenkin vasta 21 vuotta, ja monissa yrityksissä tarkistetaan luottotiedot....
        Ja kouluun lähtö oli paras vaihtoehto, koska sain opintolainallani maksettua hyvin velkoja pois. Eikä ainakaan ole päivät pitkät aikaa miettiä kurjuuksia.... :)
        Vanhemmiltani en voi enää pyytää rahaa, koska ainoastaan isäni on työelämässä ja heillä on asuntolainaa maksettavana... Eikä olisi reilua sälyttää ongelmaa heidän harteille...
        Miten voi selvitä oikeasti neljä vuotta ilman luottotietoja?!?
        Noh, pakko yrittää katsoa valoisaa puolta, joka on se, etten enää koskaan ainakaan velkaannuta tälleen itseäni...

Sinä olet vasta 21-vuotias, eikä minusta ole kummoinen häpeä, jos nuorena ei osaa hallita rahankäyttöään. Mietin sitä, että sinun olisi joka tapauksessa parasta kertoa tilanteesta vanhemmillesi, jos teillä on jonkunlaiset välit olemassa. Joudut sitten luottotiedottomaksi tai on muuten tiukkaa, niin se varmaan näkyy elämässäsi ja varmasti vanhemmat haluavat tietää sinun asioistasi. Ei sitä tiedä vaikka suostuisivat takaamaan sinulle pienen pankkilainan, jolla pystyisit hoitamaan tämän tilanteen.

Sinä vaikutat tällä hetkellä suhtautuvan hyvin vastuullisesti raha-asioihisi, joten sinulle on ihan hyvä tulevaisuus tiedossa, kunhan selvität tämän tilanteen.

• velkaneuvojalle

vaikka ei kai sielläkään paljon voi tehdä niin kauan kun opiskelet. Oletko jo käyttänyt kevään lainan valkoihin. Jos aloitin opinnot jo syksyllä sinulla oli silloinkin oikeus opintolainaan, onko se nostettu. Sitten pitäis yrittää ehtiätöihin edes vähäksi aikaa viikossa. Katso esimhenk.kohtavustajan hommia. Siellä tarjotaan paljon viikonlopputuurauksia, sunnuntaityöstämaksetaan tupla palkka. samoin kauppojen kassatyöstä. Tekemällä kaikki sunnuntait työtä saat jo yli 500 euron palkan/kk.Opiskelijana voit tienata sievoisen summan verottomasti oletko käynyt muuttamassa veroprosentin verokorttiisi jo.

• Kiitos molemmille!

Aloitin nyt keväällä opinnot, joten koko lainaosa, johon olen oikeutettu on käytetty. Täällä päin, missä asun on todella huono työtilanne tuon taloustaantuman vuoksi mutta kokoajan yritän etsiä työtä, joka sopisi aikatauluun. Suoritan nyt anniskelupassin niin ehkä pääsisi vaikka baariin töihin :)
        Mutta kiitos molemmille vastaajille!

• apu!
        Kiitos molemmille! kirjoitti:

Aloitin nyt keväällä opinnot, joten koko lainaosa, johon olen oikeutettu on käytetty. Täällä päin, missä asun on todella huono työtilanne tuon taloustaantuman vuoksi mutta kokoajan yritän etsiä työtä, joka sopisi aikatauluun. Suoritan nyt anniskelupassin niin ehkä pääsisi vaikka baariin töihin :)
        Mutta kiitos molemmille vastaajille!

On tämän palstan ansiota että uskaltauiduin asiasta puhua lähimmilleni ja löydettiin ratkaisu!
        Eli vanhempani ottavat lainan, jolla maksetaan velkani pois. Teemme lainasta virallisen velkakirjan, jotta maksan sit vanhemmilleni joka kuukausi pienen summan opintotuestani!
        Kuukausierän suuruudeksi laitoimme sellaisen, että elämiseen jää varaa, ettei tarvitse enää turvautua pikavippeihin yms!
        Tottakai olen onnellinen, että luottotietoni jäävät puhtaaksi mutta enemmän olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että tämä ahdistus poistuu!! Ei tarvitse joka päivä enää pelätä mitä posti tuo tullessaan :)
        Vanhempani asettivat minulle kaksi ehto: 1. Maksan kuukausittain heille, että opetus tästä kaikesta säilyy.
        2. EN ENÄÄ IKINÄ OLE TÄSSÄ TILASSA!
        Ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen jostain asiasta varma; ja se on etten enää ikinä aja itseäni typeryyttäni velkahelvettiin!
        Kiitos teille vastailijat, koska teidän ansiosta uskalsin lähestyä vanhempiani asian suhteen! :)
        Nyt voin rehellisesti sanoa, että saan oikeasti elämäni takaisin, ja tästä lähin en sitä halua enää menettää!!!! :)

• hymmi
        apu! kirjoitti:

On tämän palstan ansiota että uskaltauiduin asiasta puhua lähimmilleni ja löydettiin ratkaisu!
        Eli vanhempani ottavat lainan, jolla maksetaan velkani pois. Teemme lainasta virallisen velkakirjan, jotta maksan sit vanhemmilleni joka kuukausi pienen summan opintotuestani!
        Kuukausierän suuruudeksi laitoimme sellaisen, että elämiseen jää varaa, ettei tarvitse enää turvautua pikavippeihin yms!
        Tottakai olen onnellinen, että luottotietoni jäävät puhtaaksi mutta enemmän olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että tämä ahdistus poistuu!! Ei tarvitse joka päivä enää pelätä mitä posti tuo tullessaan :)
        Vanhempani asettivat minulle kaksi ehto: 1. Maksan kuukausittain heille, että opetus tästä kaikesta säilyy.
        2. EN ENÄÄ IKINÄ OLE TÄSSÄ TILASSA!
        Ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen jostain asiasta varma; ja se on etten enää ikinä aja itseäni typeryyttäni velkahelvettiin!
        Kiitos teille vastailijat, koska teidän ansiosta uskalsin lähestyä vanhempiani asian suhteen! :)
        Nyt voin rehellisesti sanoa, että saan oikeasti elämäni takaisin, ja tästä lähin en sitä halua enää menettää!!!! :)

Olipa ihanaa, että homma päättyi näin onnellisesti:) Veikkaan että useimmat vanhemmat tekisivät tuon saman, jos vaan lapset kertoisivat tilanteestaan. Sinä olet varmaan opetuksesi saanut ja muutaman vuoden päästä pääset taas jatkamaan normaalia elämää. Kaikkea hyvää sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe