Opetuslapsien uskoa koetellaan, Joh.6:60-71

OPETUSLASTEN USKOA KOETELLAAN
Joh.6:60-71
--
6:60 Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"

6:61 Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?

6:62 Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

6:64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.

6:65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

6:66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.

6:67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"

6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
6:69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."

6:70 Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."

6:71 Mutta sen hän sanoi Juudaasta, Simon Iskariotin pojasta; sillä tämä oli hänet kavaltava ja oli yksi niistä kahdestatoista.

14

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksella oli suuri joukko opetuslapsia.
      Monet heistä napisivat ja loukkaantuivat (60,61), kun kuulivat Jeesuksen Kapernaumin synagogassa pitämän puheen elämän leivästä (Joh. 6:22-59).
      Puhe saa aikaan joukkoeroamisen Jeesuksen laajemmassa opetuslapsipiirissä (66).

      Samoin kuin Jeesus oli puhunut taivaasta alastulemisestaan (32,33,41), niin hän nyt puhuu takaisin palaamisestaan (62).
      Tämän saavat opetuslapset nähdä (Mark.16:19, Luuk. 24:51, Apt. 1:9-11, Ef. 4:8).
      Sitä ennen henki vapautti Jeesuksen lihan niistä rajoituksista, jotka estivät sitä hengen tavoin liikkumasta ja toimimasta (63).

      ”Ne kaksitoista” (67) muodostivat ahtaamman piirin Jeesuksen opetuslapsista. He olivat jättäneet kaikki ja pysyivät, Juudasta lukuun ottamatta, uskollisina Jeesukselle loppuun saakka.
      Jeesuksen kysymykseen "Tahdotteko tekin mennä pois?", vastaa Pietari toisten ja omassa nimessään: ” "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." (68,69).
      Jeesus on Pyhä täydellisessä merkityksessä (1. Joh.2:20)!

      Mekin saamme tulla Jeesuksen tykö. Hän antaa meille levon.

      • Pietari tunnusti uskonsa Jeesukseen: "Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
        ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." Joh.6:68

        Jeesuksen edellä pitämä kova puhe oli koskenut, kuten mainitsitkin, elämän leipää:

        "Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

        Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne." Joh. 6:51


        Miten sinä Tapio ymmärrät tuon kovan puheen; mitä Jeesus halusi sillä sanoa?


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Pietari tunnusti uskonsa Jeesukseen: "Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
        ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä." Joh.6:68

        Jeesuksen edellä pitämä kova puhe oli koskenut, kuten mainitsitkin, elämän leipää:

        "Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

        Silloin juutalaiset riitelivät keskenään sanoen: "Kuinka tämä voi antaa lihansa meille syötäväksi?"

        Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne." Joh. 6:51


        Miten sinä Tapio ymmärrät tuon kovan puheen; mitä Jeesus halusi sillä sanoa?

        Jeesus puhui lihansa ja verensä syömisestä ja juomisesta.
        Ei ihme, että juutalaiset närkästyivät, koska veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottomasti kielletty, koska sielu on siinä.

        Leipä, jonka Jeesus antoi, on hänen kuolemansa (Joh. 6:51), jotta maailma saisi elää. Jeesuksen sanat tulevat ymmärrettäväksi, kun ne asetetaan yhteyteen Herran ehtoollisen kanssa. Jeesus siis puhuu ennakoivaisti ehtoollisesta (Joh. 6:53-58) samoin kuin hän puhui ennakoivasti kasteestakin (Joh.3:5).

        Herran ehtoollinen on vastineena juutalaisten pääsiäislampaan nauttimiselle.
        Luvun (6:4) alussa viitataankin pääsiäisjuhlan läheisyyteen.
        --
        Jeesus ruokkii uskoviaan Jumalan sanalla:
        "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'." (Mt 4:4).
        --
        Virsi 224
        --
        1.
        Oi Jeesus, leipä elämän,
        nyt olet läsnä tässä
        ja näet köyhän, nääntyvän
        armoa pyytämässä.
        Rukoilen, Herra, hartaasti:
        Valmista armopöytääsi
        myös minut vieraaksesi.

        2.
        Vie vihreälle niitylle
        nälkäinen pöydässäsi,
        elävän veden lähteelle
        saattele äänelläsi.
        Sieluni anna nauttia
        pyhästä ehtoollisesta
        suloista virvoitusta.

        4.
        Vihasta, kateudesta
        puhdista sydämeni.
        Suo, että tunnen murhetta
        nyt vuoksi syntieni.
        Vain kuolemasi kautta on
        tie auki alta tuomion,
        sen uskon, Herra Jeesus.


      • Tapio522 kirjoitti:

        Jeesus puhui lihansa ja verensä syömisestä ja juomisesta.
        Ei ihme, että juutalaiset närkästyivät, koska veren juominen oli juutalaisten laissa ehdottomasti kielletty, koska sielu on siinä.

        Leipä, jonka Jeesus antoi, on hänen kuolemansa (Joh. 6:51), jotta maailma saisi elää. Jeesuksen sanat tulevat ymmärrettäväksi, kun ne asetetaan yhteyteen Herran ehtoollisen kanssa. Jeesus siis puhuu ennakoivaisti ehtoollisesta (Joh. 6:53-58) samoin kuin hän puhui ennakoivasti kasteestakin (Joh.3:5).

        Herran ehtoollinen on vastineena juutalaisten pääsiäislampaan nauttimiselle.
        Luvun (6:4) alussa viitataankin pääsiäisjuhlan läheisyyteen.
        --
        Jeesus ruokkii uskoviaan Jumalan sanalla:
        "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'." (Mt 4:4).
        --
        Virsi 224
        --
        1.
        Oi Jeesus, leipä elämän,
        nyt olet läsnä tässä
        ja näet köyhän, nääntyvän
        armoa pyytämässä.
        Rukoilen, Herra, hartaasti:
        Valmista armopöytääsi
        myös minut vieraaksesi.

        2.
        Vie vihreälle niitylle
        nälkäinen pöydässäsi,
        elävän veden lähteelle
        saattele äänelläsi.
        Sieluni anna nauttia
        pyhästä ehtoollisesta
        suloista virvoitusta.

        4.
        Vihasta, kateudesta
        puhdista sydämeni.
        Suo, että tunnen murhetta
        nyt vuoksi syntieni.
        Vain kuolemasi kautta on
        tie auki alta tuomion,
        sen uskon, Herra Jeesus.

        Jeesuksen sanoilla "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta"; ja
        "minun lihani on totinen ruoka", niillä täytyy olla paljon syvempi merkitys
        kuin pelkästään ehtoollisen 'sakramentti', jonka tarkoitus jää pinnalliseksi.
        Tarkoitan pinnallisuudella sitä tapaa, jolla kirkkokansa osallistuu ehtoolliseen.
        Tunnet sakramenttisymboliikan paremmin kuin minä, itse olen aika kyyninen
        - en Sanan suhteen, vaan niiden sakramentaalisten muotomenojen suhteen!

        Niin, uskon että elämän leipä ja se "totinen ruoka", josta Jeesus opettaa,
        on yhteydessä Jumalan TAHDON tekemiseen, josta Jeesus puhui Joh. 4:34
        "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa."

        Yleinen ehtoolliskäytäntö ei minun nähdäkseni saa eläväksi sitä Jeesuksen lihan
        syömistä (kovaa puhetta todella!), josta luemme seikkaperäisesti Joh. 6. luvussa.

        Jeesuksen lihan, elämän leivän, syöminen on Jumalan tahdon tekemistä, Matt. 7:21.
        Hänen verensä juominen on osallisuutta Hänen ristinkuolemaansa, 2.Kor. 4:10.
        Kaikki ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa.
        Gal. 5:24. Sitä rukoilen, että Henki saisi tehdä Jeesuksen sanat yhä elävämmiksi.


        Johanneksen evankeliumi:

        6:63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat,
        jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Jeesuksen sanoilla "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta"; ja
        "minun lihani on totinen ruoka", niillä täytyy olla paljon syvempi merkitys
        kuin pelkästään ehtoollisen 'sakramentti', jonka tarkoitus jää pinnalliseksi.
        Tarkoitan pinnallisuudella sitä tapaa, jolla kirkkokansa osallistuu ehtoolliseen.
        Tunnet sakramenttisymboliikan paremmin kuin minä, itse olen aika kyyninen
        - en Sanan suhteen, vaan niiden sakramentaalisten muotomenojen suhteen!

        Niin, uskon että elämän leipä ja se "totinen ruoka", josta Jeesus opettaa,
        on yhteydessä Jumalan TAHDON tekemiseen, josta Jeesus puhui Joh. 4:34
        "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa."

        Yleinen ehtoolliskäytäntö ei minun nähdäkseni saa eläväksi sitä Jeesuksen lihan
        syömistä (kovaa puhetta todella!), josta luemme seikkaperäisesti Joh. 6. luvussa.

        Jeesuksen lihan, elämän leivän, syöminen on Jumalan tahdon tekemistä, Matt. 7:21.
        Hänen verensä juominen on osallisuutta Hänen ristinkuolemaansa, 2.Kor. 4:10.
        Kaikki ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa.
        Gal. 5:24. Sitä rukoilen, että Henki saisi tehdä Jeesuksen sanat yhä elävämmiksi.


        Johanneksen evankeliumi:

        6:63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat,
        jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."

        JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
        Matt.26:26-28
        --
        26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
        26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        --
        Toteat:"Tunnet sakramenttisymboliikan paremmin kuin minä, itse olen aika kyyninen
        - en Sanan suhteen, vaan niiden sakramentaalisten muotomenojen suhteen"!
        --
        En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat muotomenoilla ehtoollisesta puhuessasi!

        Jeesus sanoo maljasta: "tämä ON minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi" ja leivästä "tämä ON minun ruumiini".

        Huomaa sana "ON": Jeesuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisessa.
        Ehtoollisaineet eivät muutu, niin kuin katoliset opettavat.

        Jotkut muuttavat on-sanan muuksi.
        Esim. "Tämä on minun ruumiini" on ymmärrettävä: "tämä tarkoittaa minun ruumistani".
        Näin he näkevät ehtoollisessa vain vertauskuvia ja merkkejä.
        Tämä on järjelle yksinkertaisinta.
        --
        Mitä sinä ymmärrät Jeesuksen tarkoittavan on-sanalla?
        Pitääkö uskoa "niin kuin on kirjoitettu"- järkeilemättä?

        (Muutkin voivat kommentoida!)


      • Tapio522 kirjoitti:

        JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
        Matt.26:26-28
        --
        26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
        26:27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        26:28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        --
        Toteat:"Tunnet sakramenttisymboliikan paremmin kuin minä, itse olen aika kyyninen
        - en Sanan suhteen, vaan niiden sakramentaalisten muotomenojen suhteen"!
        --
        En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat muotomenoilla ehtoollisesta puhuessasi!

        Jeesus sanoo maljasta: "tämä ON minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi" ja leivästä "tämä ON minun ruumiini".

        Huomaa sana "ON": Jeesuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisessa.
        Ehtoollisaineet eivät muutu, niin kuin katoliset opettavat.

        Jotkut muuttavat on-sanan muuksi.
        Esim. "Tämä on minun ruumiini" on ymmärrettävä: "tämä tarkoittaa minun ruumistani".
        Näin he näkevät ehtoollisessa vain vertauskuvia ja merkkejä.
        Tämä on järjelle yksinkertaisinta.
        --
        Mitä sinä ymmärrät Jeesuksen tarkoittavan on-sanalla?
        Pitääkö uskoa "niin kuin on kirjoitettu"- järkeilemättä?

        (Muutkin voivat kommentoida!)

        >>EHTOOLLISEN LAHJA (ote evl.kirkon opetuksesta)
        - - - - -
        Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää. Kristuksen veri, kuolemattomuuden lääke, parantaa meitä ja lahjoittaa meille iankaikkisen elämän. Ehtoollinen ennakoi taivaallista juhla-ateriaa, jolle Kristus kerran kokoaa kaikki omansa.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        >>EHTOOLLISEN LAHJA (ote evl.kirkon opetuksesta)
        - - - - -
        Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää. Kristuksen veri, kuolemattomuuden lääke, parantaa meitä ja lahjoittaa meille iankaikkisen elämän. Ehtoollinen ennakoi taivaallista juhla-ateriaa, jolle Kristus kerran kokoaa kaikki omansa.

        Semper.Fidelis: "Vaikka em. Sanan merkitystä ei täysin ymmärräkään, tahdon sanoa Pietarin tavoin:
        "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
        ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
        --
        Niin...on monia asioita, joita emme ymmärrä. Pääasia on, ettemme tee tyhjäksi tai muuta Jumalan sanaa muuksi omilla järjenpäätelmillämme.
        Kiusaus tähän on kovin suuri.
        ---
        Perkele kiusasi Jeesusta erämaassa (Matt.4:1-11).
        Jeesuksen kiusaukset ovat esikuvallisia: samanlaisia tulee meillekin.

        Jeesus oli paastonnut 40 päivää ja Hänen tuli nälkä (2).
        Kiusaaja käytti Jeesuksen "heikkoa" hetkeä hyväkseen.
        Juuri näin saatana toimii tänäänkin; se iskee juuri silloin, kun meillä on heikko hetki.
        -Kiusaaja sanoi Jeesukselle:
        "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi" (3).

        Jeesus vastaa:
        "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee' (4).

        Ajallinen puute (nälkä) horjuttaa uskoamme Jumalaan.
        Jeesus osoitti, että paras ase kiusauksia vastaan on Jumalan Sana.

        -Toisessa kiusauksessa (5-7) perkelekin vetoaa Jumalan Sanaan:
        "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta' ja:'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi' (6).

        Jeesus vastaa:
        "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi' (7).

        Jumala kyllä varjelee omansa vaaroissa, mutta emme saa kiusata Jumalaa kevytmielisellä vaelluksellamme: ei tule yltiöpäisesti "heittäytyä" tilanteisiin, joíssa on mahdollista langeta.

        -3. kiusauksessa (8-10) perkele kiusaa Jeesusta tarjoamalla kärsimyksen tien sijasta "oikotien", mutta ehtona on kunnian antaminen perkeleelle:
        "Tämän kaiken annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua" (9).

        Jeesus vastaa:
        "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on;'Herra, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman' (10).

        Ihmiskunnian tavoittelu ja erilaiset nautinnot, viettelevät monet kumartamaan kiusaajaa Jumalalle annettavan kunnian sijasta.

        Jeesus voi meitä heikkoja ja kiusattuja auttaa ja armahtaa, koska hän on itsekkin ollut kiusattu (Hebr.4:15,16, 2:18).
        "Tuskin se piru tulee sinua vastaan sarvet päässä ja hiilihanko kainalossa, ei se eksyttäjä niin tyhmä ole"?
        -------------------
        "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat...".


      • Tapio522 kirjoitti:

        Semper.Fidelis: "Vaikka em. Sanan merkitystä ei täysin ymmärräkään, tahdon sanoa Pietarin tavoin:
        "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
        ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."
        --
        Niin...on monia asioita, joita emme ymmärrä. Pääasia on, ettemme tee tyhjäksi tai muuta Jumalan sanaa muuksi omilla järjenpäätelmillämme.
        Kiusaus tähän on kovin suuri.
        ---
        Perkele kiusasi Jeesusta erämaassa (Matt.4:1-11).
        Jeesuksen kiusaukset ovat esikuvallisia: samanlaisia tulee meillekin.

        Jeesus oli paastonnut 40 päivää ja Hänen tuli nälkä (2).
        Kiusaaja käytti Jeesuksen "heikkoa" hetkeä hyväkseen.
        Juuri näin saatana toimii tänäänkin; se iskee juuri silloin, kun meillä on heikko hetki.
        -Kiusaaja sanoi Jeesukselle:
        "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi" (3).

        Jeesus vastaa:
        "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee' (4).

        Ajallinen puute (nälkä) horjuttaa uskoamme Jumalaan.
        Jeesus osoitti, että paras ase kiusauksia vastaan on Jumalan Sana.

        -Toisessa kiusauksessa (5-7) perkelekin vetoaa Jumalan Sanaan:
        "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta' ja:'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi' (6).

        Jeesus vastaa:
        "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi' (7).

        Jumala kyllä varjelee omansa vaaroissa, mutta emme saa kiusata Jumalaa kevytmielisellä vaelluksellamme: ei tule yltiöpäisesti "heittäytyä" tilanteisiin, joíssa on mahdollista langeta.

        -3. kiusauksessa (8-10) perkele kiusaa Jeesusta tarjoamalla kärsimyksen tien sijasta "oikotien", mutta ehtona on kunnian antaminen perkeleelle:
        "Tämän kaiken annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua" (9).

        Jeesus vastaa:
        "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on;'Herra, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman' (10).

        Ihmiskunnian tavoittelu ja erilaiset nautinnot, viettelevät monet kumartamaan kiusaajaa Jumalalle annettavan kunnian sijasta.

        Jeesus voi meitä heikkoja ja kiusattuja auttaa ja armahtaa, koska hän on itsekkin ollut kiusattu (Hebr.4:15,16, 2:18).
        "Tuskin se piru tulee sinua vastaan sarvet päässä ja hiilihanko kainalossa, ei se eksyttäjä niin tyhmä ole"?
        -------------------
        "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat...".

        ja jos he joskus tekevät tyhmyyksiä, niin Hyvä Paimen tahtoo
        ohjata heidät takaisin laumaansa.

        Tapio522:
        >>Jumala kyllä varjelee omansa vaaroissa, mutta emme saa kiusata
        Jumalaa kevytmielisellä vaelluksellamme: ei tule yltiöpäisesti
        "heittäytyä" tilanteisiin, joíssa on mahdollista langeta.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        ja jos he joskus tekevät tyhmyyksiä, niin Hyvä Paimen tahtoo
        ohjata heidät takaisin laumaansa.

        Tapio522:
        >>Jumala kyllä varjelee omansa vaaroissa, mutta emme saa kiusata
        Jumalaa kevytmielisellä vaelluksellamme: ei tule yltiöpäisesti
        "heittäytyä" tilanteisiin, joíssa on mahdollista langeta.

        Paholainen kiusaa meitä ihmisiä, kuten Jeesustakin, monin tavoin.
        Se virittää erilaisia ansoja eteemme.
        Mikään ansa ei päällepäin näytä vaaralliselta. Eihän sinne kukaan silloin menisikään.

        Nuorena poikana laittelin jänisansoja. Se oli silloin vielä luvallista. Yritin naamioida ansan viattoman näköiseksi ja lisäksi käytin houkuttimena heiniä.
        Pari jänistä sainkin tällä tavoin saaliiksi.

        Valppaana tulee olla, ettemme joudu kiusaajan virittämään ansaan.
        Kiusaaja on mestarillinen tuntemaan ihmisten heikkoudet.
        Hän osaa rakentaa jokaiselle sopivan ansan. Ja hän osaa hyökätä myös oikealla hetkellä ja suunnalta, jota emme arvaa. Mutta kun tähän ansaan astuu ja luulee saavansa palkinnon, niin toisin käy.
        Ansa laukeaa ja olet loukussa. Saalis on kiinni eikä pääse ulos.
        Aihetta on siis rukoilla: ”Älä saata meitä kiusaukseen”.
        --
        Ps 124:7
        Meidän sielumme pääsi kuin lintu pyydystäjäin paulasta: paula katkesi, ja me pääsimme pois.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        ja jos he joskus tekevät tyhmyyksiä, niin Hyvä Paimen tahtoo
        ohjata heidät takaisin laumaansa.

        Tapio522:
        >>Jumala kyllä varjelee omansa vaaroissa, mutta emme saa kiusata
        Jumalaa kevytmielisellä vaelluksellamme: ei tule yltiöpäisesti
        "heittäytyä" tilanteisiin, joíssa on mahdollista langeta.

        Jeesus kysyi kolme kertaa Pietarilta (Joh.21.): ”Rakastatko sinä minua”.
        Ja kolme kertaa Pietari myönsi rakastavansa.
        Jeesus antaa Pietarille myös tehtävän: ”Ruoki minun karitsoitani.” (15), ”Kaitse minun lampaitani” (16), ”Ruoki minun lampaitani” (17).

        Kaitsijan tehtävä on vastuullinen ja jalo virka, kuten lammaspaimenvertauksesta voimme lukea (Joh. 10:1-16).

        Niin kuin paimen lauma saa ruokansa ajallaan ja oikeasta paikasta, niin seurakunnan kaitsijankin tulee viedä laumansa ”Sanan laitumille”.
        Hänen tulee valvoa, ettei kukaan joudu harhapoluille.
        Hyvä paimen saa myös vastarakkautta lampailtaan.


    • Virsi 288
      --
      1.
      Silmäisi eteen, Jeesus,
      tuon sydämeni syyllisen
      ja paljastan sen kurjuuden
      silmäisi eteen, Jeesus.

      2.
      Silmäisi eteen, Jeesus,
      nyt syntieni taakan tuon
      ja ikävöivän katseen luon
      silmiisi helliin, Jeesus.   

      3.
      Silmäisi nähden, Jeesus,
      tein syntiä ja rikoin lain.
      Nyt tuomariini katson vain,
      silmiisi helliin, Jeesus.

      4.
      Silmiisi katson, Jeesus.
      Jos tuomionkin kuulisin,
      niin katson hyljättynäkin
      silmiisi helliin, Jeesus.

    • Trubaduuri

      Tuossa kyseisessä kohdassa kahdentoista apostolin kykyä luottaa(uskoa) koeteltiin, ja toisaalta heidän kykyä uskoa jokin asia todeksi koeteltiin.
      On kuitenkin hyväksi kaikkien muistaa. Ihmisen kuuluu olla alaimainen Luojalleen, taivaalliselle Isälleen, Kristuksen antaman esimerkin mukaisesti
      ja niitä opetuksia seuraten joita hän myös kosolti viljeli, jonka nuo ko. raamatun tekstien kirjoittajat ovat unohtaneet paikkapaikoin melkein
      kokonaan. Ja kuten melkein jokainen oikein uskova ihminen tietää, ihmisen usko koetellaan vain tekojen avulla, niiden kautta, ei huulten välistä lähtevillä sanoilla, tai paperille painetulla tekstillä. Oikea käännös *perkeleen sijaan kuuluu olla; Yksi teistä on *vastustajani!

      Muuten. Apostoleja olikin siis vain kolmetoista
      kaiken kaikkiaan, mutta yhdeltä otettiin pois tuo kallisarvoinen palkaton virka! Mutta toki hänelle annettiin myös anteeksi, sillä heikkouttaan hän teki sen jonka teki ja tottakait sellaisten voimien painostuksella, joita hän ei tuntenut!
      Kristus, ihmisen Poika käytti usein tuota sanaa tuntenut, monissa sen muodoissan, muunmuassa kun hän vastaili kirjanoppineile, viitaten etteivät nämä tunteneet sitäkään ja Häntä, joita niin varmalla äänellä usein tulkitsivat.

      • Niinpä: "...meidän kaikkien uskoa koetellaan".

        Pietarinkin uskoa koeteltiin vielä usein, eikä hän saanut aina hyviä arvosanoja.

        Saatana, maailma ja oma liha viettelee meitäkin epäuskoon ja muihin suuriin synteihin ja paheisiin.
        Meidän on siksi syytä rukoilla: "....äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta".


      • Trubaduuri
        Tapio522 kirjoitti:

        Niinpä: "...meidän kaikkien uskoa koetellaan".

        Pietarinkin uskoa koeteltiin vielä usein, eikä hän saanut aina hyviä arvosanoja.

        Saatana, maailma ja oma liha viettelee meitäkin epäuskoon ja muihin suuriin synteihin ja paheisiin.
        Meidän on siksi syytä rukoilla: "....äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta".

        Pietari, jonka varaan alunperin koko apostolisuus rakennettiin, oli tietysti heikko heikkoudessaan ja erityisen vahva vahvuuksissaan. Ja hän toimi kuten Luoja, taivaallinen Isä edellytti, ei siten kuinka joku muu, tai siten kuinka joku muu toivoi. Ja hän myönsi kyllä auliisti ne virheet joita teki. Kuten esim. kasteen kohdalla jota hän ensin piti pelkästään veden avulla tapahtuvaksi toimitukseksi Johannen kastajan esimerkin mukaan , mutta kuitenkin myöhemmin muisti jotta kaste ilman pyhän Hengen vuodattamista on yleensä vaikutukseltaan tehoton. Näin siis se Paha saa jopa aidon ja ensimmäisen apostolin epäröimään ja tekemään asioita joita ei kuulu tehdä sekä myös sanomaan sanoja jotka eivät ole totuuden kanssa yhtä. Paavalin tasolle hän ei kuitenkaan alentunut
        vaan kuoli marttyyrina muiden edestä, kuten Kristuskin. Hänkin siis pääsi täysin irti pahasta
        , toisin kuin Paavali joka mielistyi valtaan ja kunniaan sekä antautui orjaksi valheelle. Hänellä tosin oli meriittiä ja karriaaria jo siihenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      323
      13139
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      229
      5375
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2908
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      169
      2159
    5. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      136
      2088
    6. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1688
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      95
      1388
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      45
      1206
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1176
    10. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1080
    Aihe