34:11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
34:12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
34:13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
34:14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
34:15 Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
34:16 ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.
34:17 Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia.
34:18 Vietä happamattoman leivän juhlaa: seitsemänä päivänä syö happamatonta leipää, niinkuin minä olen sinua käskenyt, määrättynä aikana, aabib-kuussa, sillä aabib-kuussa sinä olet lähtenyt Egyptistä.
34:19 Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.
34:20 Mutta aasin ensiksisynnyttämä lunasta lampaalla, mutta jos et sitä lunasta, niin taita siltä niska. Jokainen esikoinen pojistasi lunasta. Ja tyhjin käsin älköön tultako minun kasvojeni eteen.
34:21 Kuusi päivää tee työtä, mutta lepää seitsemäs päivä; kyntö- ja elonleikkuuaikanakin sinun on levättävä.
34:22 Ja vietä viikkojuhla, kun leikkaat nisusi uutisen, ja korjuujuhla vuoden vaihteessa.
34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
34:24 Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
34:25 Älä uhraa minun teurasuhrini verta happamen leivän ohella. Ja pääsiäisjuhlan uhrista älköön mitään jääkö yli yön seuraavaan aamuun.
34:26 Parhaat maasi uutisesta tuo Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen. Älä keitä vohlaa emänsä maidossa."
34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa (1992 käännöksessä KYMMENEN KÄSKYÄ.
Miten tämä on jäänyt kaikilta
19
250
Vastaukset
- Bushmanni
Kyllä tämän kaikki kristityt tietävätkin. Ei tämä mitään salatietoa ole.
Adventtikultin jäsenillä tosin ylhäältä säädetään mitä raamatun jakeita he saavat lukea ja nämä jakeet eivät sisälly sallittujen listaan, niin ovat autuaan tietämättömiä näistä jakeista.
Siksi heillä on ohjeita pilvin pimein, jotta heidät saataisiin pysymään keskiaikaisen pimeyden kaltaisessa tilassa ja lauhkeina lampaina Ellen Whiten höpöoppien suuntaan.- hirvas
kuulu kristinuskoon lainkaan, koska sillä on omat oppinsa.
Se on uskonnollispoliittinen amerikkalainen kultti. - Bushmanni
hirvas kirjoitti:
Se on uskonnollispoliittinen amerikkalainen kultti.Olen samaa mieltä, että adventismi on kultti. Ei nyt pahimmasta päästä, mutta kultti kuitenkin.
Sitä yritin viestissäni ilmaista.
Kristittyjen kanssa adventismilla ei ole mitään yhteistä. Adventismi on puhtaasti susi, tosin tökerösti lampaaksi naamioituneena. Bushmanni kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että adventismi on kultti. Ei nyt pahimmasta päästä, mutta kultti kuitenkin.
Sitä yritin viestissäni ilmaista.
Kristittyjen kanssa adventismilla ei ole mitään yhteistä. Adventismi on puhtaasti susi, tosin tökerösti lampaaksi naamioituneena.Täysin vieras kultti Raamatulle, ellet minua usko, niin kai uskot kai sentään Raamattuusi!
Koska sitä ei ole raamatussa Jumala uskoksi tehty, niin se on ja pysyy ikuisesti maailman mahtavimpana Kristillis pakanallisena kulttina. Tämä on totuus, josta ei tule loukkaantua. Näet suurin ei aina ole oikein. Ei Kristus sunnuntai kultin pelastaja ole?- Eikä sapattisinetistä
Una-Fortuna2 kirjoitti:
Täysin vieras kultti Raamatulle, ellet minua usko, niin kai uskot kai sentään Raamattuusi!
Koska sitä ei ole raamatussa Jumala uskoksi tehty, niin se on ja pysyy ikuisesti maailman mahtavimpana Kristillis pakanallisena kulttina. Tämä on totuus, josta ei tule loukkaantua. Näet suurin ei aina ole oikein. Ei Kristus sunnuntai kultin pelastaja ole?Kumpikin on syntynyt egw:n mielikuvituksessa.
- Kulteista
Ha hämmsätyttävän lähellä eurooppalaista paaviutta.
- hirvas
Una-Fortuna2 kirjoitti:
Täysin vieras kultti Raamatulle, ellet minua usko, niin kai uskot kai sentään Raamattuusi!
Koska sitä ei ole raamatussa Jumala uskoksi tehty, niin se on ja pysyy ikuisesti maailman mahtavimpana Kristillis pakanallisena kulttina. Tämä on totuus, josta ei tule loukkaantua. Näet suurin ei aina ole oikein. Ei Kristus sunnuntai kultin pelastaja ole?ja siksihän täällä onkin hauska tilanne, kun kaksi Jeesuksen opetuksesta poikennutta uskonnollispoliittista järjestöä kiistelee keskenään. Kumpikin kannattaa ihmisoppia, ja ovat näin ylenkatsoneet Jumalan sanan.
hirvas kirjoitti:
Se on uskonnollispoliittinen amerikkalainen kultti.Tulisko adventismi heittää kristinuskon ulkopuoliseksi kultiksi?
Vaikka adventismi on kristillisperäinen.
Kuitenkin olen samaa mieltä hirvaksen kanssa.
Kuittaa!Una-Fortuna2 kirjoitti:
Koska sitä ei ole raamatussa Jumala uskoksi tehty, niin se on ja pysyy ikuisesti maailman mahtavimpana Kristillis pakanallisena kulttina. Tämä on totuus, josta ei tule loukkaantua. Näet suurin ei aina ole oikein. Ei Kristus sunnuntai kultin pelastaja ole?Jumalan Sana ei tuomitse sunnuntai päivää, eikä sen viettoa. Adventismi tuomitsee sunnuntain pyhittäjät kadotukseen.
Sunnuntain demonisointiin rohkaiseva uskonlahko seitsemännen päivän adventistit!!
- Yks-tämmönen
joita luemme Raamatusta kuitenkin usein unohdamme.
Apt. 15:10
Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
Apt. 15:11
Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."
Apt. 15:12
Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa.
Apt. 15:13
Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: "Miehet, veljet, kuulkaa minua!
Apt. 15:14
Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä.
Apt. 15:15
Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu:
Apt. 15:16
'Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn,
Apt. 15:17
että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee,
Apt. 15:18
mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista'.
Apt. 15:19
Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
Apt. 15:20
vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.- Ja siksi noudattaa lakia
Ainakin heidän papit ja kaikki hartaat.
"Miten tämä on jäänyt meiltä huomaamatta?"
Meidän ei-juutalaisten eikä myöskään messiaanisten juutalaisten, ei tarvitsekaan niin
välttämättä huomata sitä raamatunkohtaa.
"Kirjoita itsellesi nämä sanat"
Ehkä adventisti ajattelee, että laki on vain
Moosekselle itselleen?
- IDENEB
/// Miten tämä on jäänyt kaikilta
lukematta? 5.2.2009 klo 15.14
-
2.Moos. 34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta.
Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa.
(1992 käännöksessä KYMMENEN KÄSKYÄ.) \\\
Okei -- nyt vihdoin saamme kaikki tietää. (Suurkiitos aloittajalle!)
Mooses siis käskystä kirjoitti 10 käskysanaa
ja käskijänä olivat Jumalan enkelit:
Gal. 3:19
Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
Niinpä niin -- Mooseksen kädellä, enkeleiden (monikko)
sanelemana nuo käskyt ja kiellot. "Jumalan sormi"
on vain kuvakieltä (toisaalla mainittu).
Ei olisi Jumalalta mennyt 40 päivää aj yötä sen
kirjoittamiseen!!
Aloittaja olisi voinut alkaa jo aiheen eka jakeesta:
2. Moos.34:10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
Tästä siis alkoi "jälestäpäin lisätty laki" ja se
on vain Israelin kansalle, kunnes Kristus tulee.
Kristushan on "lain loppu", jokaiselle joka uskoo.
420 vuotta Abrahamin kanssa tehdyn armoliiton
jälkeen. Abraham ei tiedä mitään lakiliitosta!!
Meidän uskomme isä, Abraham.
ISRAEL JA MUUKALAISET HEIDÄN JOUKOSSAAN
Aloituksesta poimittua ..
34:12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
VARMA MENESTYS OLISI SEURAKUNNALALKIN, JOS MIEHET
EDES KOLMASTI VUODESSA KOKOONTUISIVAT YKSIMIELISESTI HERRAN ETEEN RUKOILEMAAN?
(Aloituksesta poimittu sanankohta)
34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran, sinun Herrasi, Israelin Jumalan, kasvojen eteen.
34:24 Sillä minä karkoitan kansat sinun tieltäsi ja laajennan sinun alueesi; eikä kukaan ole himoitseva sinun maatasi, kun sinä kolme kertaa vuodessa vaellat tullaksesi Herran, sinun Jumalasi, kasvojen eteen.
HERRA TEKI SIIS LIITON MOOSEKSEN JA ISRAELIN KANSSA - JA MOOSES KIRJOITTI SANOJA 40 VRK
(Aloituksesta poimittu sanankohta)
34:27 Ja Herra sanoi Moosekselle:
"Kirjoita itsellesi nämä sanat,
sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa."
34:28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän KIRJOITTI TAULUIHIN LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa (1992 käännöksessä KYMMENEN KÄSKYÄ).
Raamatunselittäjänä:
Ideneb- Raamatusta
että JUMALA ITSE omalla sormellaan kirjoitti 10 käskyä lain tauluihin. Sekin sanotaan, mutta te vain kapinoitte Jeesusta vastaan. Loppunne on helvetin tulessa. voi voi.
- käskyä?
Raamatusta kirjoitti:
että JUMALA ITSE omalla sormellaan kirjoitti 10 käskyä lain tauluihin. Sekin sanotaan, mutta te vain kapinoitte Jeesusta vastaan. Loppunne on helvetin tulessa. voi voi.
Näytäpä raamatusta ne kohdat, joissa mainitaan sanat "kymmenen käskyä" ja selitä millaisista käskyistä siinä on kysymys.
Oliko erikseen LIITON TAULUT, joissa olivat LIITON EHDOT eli kymmenen käskyä, joita säilytettiin LIITON ARKISSA ........... ja kivitaulut, joihin myöhemmin Luther raapusti itse valitsemansa kymmenen käskyä, joita ei raamatussa ole missään kohdassa nimitetty kymmeneksi käskyksi, kun niitä muita käskyjä oli satoja. - Benedi-IDENEB= siunattu
saa palkkansa maanpäällä, kuten vanhurskaatkin
Raamatun selittäjät!!
" Ja Herra sanoi Moosekselle: " Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin MINÄ ANNAN SINULLE KIVITAULUT YNNÄ LAIN KÄSKYT, jotka M I N Ä O L E N kirjoittanut heille opetukseksi!! 2 Moos 24: 12
Mooses kun ei ole " M i n ä O l e n " kts. 2 Moos 3: 14
" Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua ( ei lain kirjaa)KIVITAULUA, joitten KIRJOITUS OLI JUMALAN SORMELLA KIRJOITETTU" 2 Moos. 31: 18
Ottakaa ideneb kiinni, ja heittäkää hänet syvyyteen, ettei hän enää kansoja villitsisi väärillä opetuksillaan!! t. benedi - Benedi-IDENEB= siunattu
käskyä? kirjoitti:
Näytäpä raamatusta ne kohdat, joissa mainitaan sanat "kymmenen käskyä" ja selitä millaisista käskyistä siinä on kysymys.
Oliko erikseen LIITON TAULUT, joissa olivat LIITON EHDOT eli kymmenen käskyä, joita säilytettiin LIITON ARKISSA ........... ja kivitaulut, joihin myöhemmin Luther raapusti itse valitsemansa kymmenen käskyä, joita ei raamatussa ole missään kohdassa nimitetty kymmeneksi käskyksi, kun niitä muita käskyjä oli satoja.Näytetään lapsille leipää, mutta anneta ei, elleivät he pyydä nälkäänsä!!
" Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen" 5 Moos. 4 12
" Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, NIMITTÄIN NE KYMMENEN KÄSKYSANAA, JA HÄN (Jumala) kirjoitti NE KAHTEEN KIVITAULUUN" jae 13
Jumala itse ne kirjoitti 2 Moos 24: 12
Jumalan omalla sormella: 2 Moos 31: 18
Jumalan lakia säilytettiin Arkin sisällä: 5 Moos 10: 5
LAKI JÄRJESTYKSENPIDOSTA JA SEREMONIOISTA:
Mooses puhui: 3 Moos. 1: 1, 2
- Mooses kirjoitti itse 5 Moos 31:9
- Mooseksen laki kirjoitettiin KIRJAAN! 5 mOOS 31: 24
KTS 2 aIKAK. 35: 12
-Oli käsin kirjoitettu järjestyksenpidosta Kol 2: 14
-Tämä laki sijoitettiin arkin sivulle 5 Moos. 31: 26...sen vesi aikanaan pyyhki pois " Minä olen elämän vesi" Jeesus
Kol 2: 14 lopetettiin riskillä
- -Kutsuttiin lain KIRJAKSI 5 Moos 31: 26
- Kutsuttiin Mooseksen laiksi Mal. 4: 4
- Tätä lakia ei tehty täydelliseksi Heb 7: 19
jos ei selvinnyt, niin ootellaan kun humalanne haihtuu...!!!! - on?
Benedi-IDENEB= siunattu kirjoitti:
Näytetään lapsille leipää, mutta anneta ei, elleivät he pyydä nälkäänsä!!
" Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen" 5 Moos. 4 12
" Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, NIMITTÄIN NE KYMMENEN KÄSKYSANAA, JA HÄN (Jumala) kirjoitti NE KAHTEEN KIVITAULUUN" jae 13
Jumala itse ne kirjoitti 2 Moos 24: 12
Jumalan omalla sormella: 2 Moos 31: 18
Jumalan lakia säilytettiin Arkin sisällä: 5 Moos 10: 5
LAKI JÄRJESTYKSENPIDOSTA JA SEREMONIOISTA:
Mooses puhui: 3 Moos. 1: 1, 2
- Mooses kirjoitti itse 5 Moos 31:9
- Mooseksen laki kirjoitettiin KIRJAAN! 5 mOOS 31: 24
KTS 2 aIKAK. 35: 12
-Oli käsin kirjoitettu järjestyksenpidosta Kol 2: 14
-Tämä laki sijoitettiin arkin sivulle 5 Moos. 31: 26...sen vesi aikanaan pyyhki pois " Minä olen elämän vesi" Jeesus
Kol 2: 14 lopetettiin riskillä
- -Kutsuttiin lain KIRJAKSI 5 Moos 31: 26
- Kutsuttiin Mooseksen laiksi Mal. 4: 4
- Tätä lakia ei tehty täydelliseksi Heb 7: 19
jos ei selvinnyt, niin ootellaan kun humalanne haihtuu...!!!!Haluaisin nähdä ne raamatun lauseet, joissa mainitaan sanat "kymmenen käskyä".
Löytyykö esim 2.Moos 20:sta niitä sanoja? - kiemurreltu
Raamatun selittäjät!!
" Ja Herra sanoi Moosekselle: " Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin MINÄ ANNAN SINULLE KIVITAULUT YNNÄ LAIN KÄSKYT, jotka M I N Ä O L E N kirjoittanut heille opetukseksi!! 2 Moos 24: 12
" Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua ( ei lain kirjaa)KIVITAULUA, joitten KIRJOITUS OLI JUMALAN SORMELLA KIRJOITETTU" 2 Moos. 31: 18
Ottakaa ideneb kiinni, ja heittäkää hänet syvyyteen, ettei hän enää kansoja villitsisi väärillä opetuksillaan!! t. benediMutta mitkä käskyt ovat ne 2.Moos 20, nehän jumala vaan puhui?
- Bushmanni
Raamatun selittäjät!!
Ottakaa ideneb kiinni, ja heittäkää hänet syvyyteen, ettei hän enää kansoja villitsisi väärillä opetuksillaan!! t. benediPs.147:19-20 kertoo näin:
19 Hän on ilmoittanut sanansa Jaakobille,
käskynsä ja säädöksensä Israelille.
20 Muille kansoille hän ei niitä ilmoittanut, hänen säädöksiään eivät toiset tunne. Halleluja!
Näin se vain on, vaikka haluaisit uskoa muuta.
2 Moos. 24:7-8
"Sitten hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen, ja kansa sanoi: "Me teemme kuuliaisesti kaiken, mitä Herra on käskenyt." Mooses otti veren, vihmoi sillä kansaa ja sanoi: "Tämä on sen liiton veri, jonka Herra nyt tekee teidän kanssanne näillä ehdoilla."
Ja jae 12: "Herra sanoi Moosekselle: "Nouse tälle vuorelle minun luokseni ja odota täällä. Minä annan sinulle kivitaulut, joihin olen kirjoittanut lain ja käskyt, että voisit opettaa ne kansalle."
Laki ja käskyt ovat suuri kokonaisuus, joita ei voi erottaa toisistaan ja ne on annettu vain ja ainoastaan israelin kansalle.
Ei ole olemassa mitään seremonialakia ja ikuista lakia ja herran lakia, tai Jumalan lakia.
Meillä on yksi ja sama jakamaton lakikokoelma, jonka yhtenä osana on dekalogi (Kymmenen käskyä). Dekalogi kuuluu siihen liiton kirjaan, jonka Herran teki Israelin kansan kanssa Siinailla.
Kaikki muu on valhetta ja Raamatun vääristelyä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4346173- 875480
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest514477- 543996
- 803983
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33616SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933549Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1213274Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713251- 432309