Jos menet 17-vuotiaana (vanhemmat ei ole antaneet lupaa erota kirkosta) vapaaehtoisesti varusmiespalvelukseen, olet velvoitettu osallistumaan julkisiin rukoushetkiin, ja mikä parasta, vieläpä rukoilemaan mukana (sulkeiskomento "rukoilkaamme", jolloin pää käännetään alaviistoon levossa seisten).
Siinä sitä uskonnonvapautta. Koulussa vain teoriassa opetetaan uskontoa, mutta armeijassa harjoitetaan, teoriassa ja käytännössä. Tämä on toki marginaaliryhmä jota tämä koskee näin äärimmäisellä tavalla, mutta kuitenkin väärin.
17 vuotias ei siis millään ole voinut välttää joutumasta uskonnonharjoittamiseen mukaan, mikäli siis haluaa mennä inttiin vuoden muita ennemmin jostain syystä (monella on hyvät syyt, kuten kouluun, töihin, tyttöystävän raskauteen ym liittyvät syyt).
Toki loputkin kirkkoon kuuluvat joutuvat pakosta osallistumaan uskonnonharjoitukseen, mutta ovat teoriassa voineet erota. Vaikka tämä mahdollisuus onkin ollut, ei sitä silti ole välttämättä ymmärtänyt erota, sillä tästä pakkopullasta ei ole mainuttu esim. kutsunnoissa tyyliin, hei, erotkaa kirkosta ennen inttiä jos ette halua palvoa jumalaa siellä yhdessä muiden kanssa kaatosateessa...
Uskonnonvapauslain ja tietosuojalain mukaan ei mielestäni ole oikeutettua pakottaa kirkkoon kuuluvia uskonnollisiin tilaisuuksiin tuoden näin muiden tietoon henkilön uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluminen. Tässä rikotaan yksityisyydensuojaa sekä uskonnonvapautta!
perustuslaki intissä?
14
554
Vastaukset
- vala?
Naisena ei tietenkään armeijasta mitään tiedä, enkä ymmärrä, mutta eikös valatilaisuus paljasta ketkä ovat vielä kirkon jäseniä ja ketkä ovat järjissään. Virheitä tietenkin voi sattua, kuten kävi meidän pojalle, että hänet oli laitettu siihen porukkaan, jotka kuuluvat kirkkoon, vaikka ei ole kirkon jäsen koskaan ollutkaan.
- big_banggggg
Vaihtoehtoina vala ja vakuutus.
Uskonnottomat saavat valita, kumpaan osallistuvat. Kirkkoon kuuluvista en ole varma. Ehkä saavat valita tai sitten menevät valaan. - Jori Mäntysalo
big_banggggg kirjoitti:
Vaihtoehtoina vala ja vakuutus.
Uskonnottomat saavat valita, kumpaan osallistuvat. Kirkkoon kuuluvista en ole varma. Ehkä saavat valita tai sitten menevät valaan.Uuden uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa valita valan ja vakuutuksen väliltä.
Asevelvollisuuslaki onkin jo korjattu tätä vastaavaksi. Oikeudenkäymiskaarta ei ole, mutta silti todistajan vakuutus/vala on valinnainen, ts. uskonnonvapauslaki on siltä osin uudempana lakina määräävämpi. - uhkaamalla
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Uuden uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa valita valan ja vakuutuksen väliltä.
Asevelvollisuuslaki onkin jo korjattu tätä vastaavaksi. Oikeudenkäymiskaarta ei ole, mutta silti todistajan vakuutus/vala on valinnainen, ts. uskonnonvapauslaki on siltä osin uudempana lakina määräävämpi.2 viikon putkarangaistuksella on pelotellut alokkaat papin eteen tekemään valan valtiolle ?
- Atte Ateisti
uhkaamalla kirjoitti:
2 viikon putkarangaistuksella on pelotellut alokkaat papin eteen tekemään valan valtiolle ?
Missä tuollaista on tapahtunut?
Jos jossain on, niin sen patterin päällikön on täytynyt olla harvinaisen tietämätön tai piittaamaton Suomen laista.
Päällikköä saattaa kohdata samainen kahta viikkoa pitempikin vankeustuomio siviilituomioistuimessa. - olen itse
Atte Ateisti kirjoitti:
Missä tuollaista on tapahtunut?
Jos jossain on, niin sen patterin päällikön on täytynyt olla harvinaisen tietämätön tai piittaamaton Suomen laista.
Päällikköä saattaa kohdata samainen kahta viikkoa pitempikin vankeustuomio siviilituomioistuimessa.sen kokenut.
- vai valehtelija
olen itse kirjoitti:
sen kokenut.
Keksityn asian ainoa perustelu on usein "On tosi tapaus. koska olen itse sen kokenut."
Jos asia olisi tosi, tämä ei olisi oikea paikka asian käsittelemiseen vaan siitä _pitää_ tehdä tutkintapyyntö eduskunnan oikeusasiamiehelle tai poliisille tutkintapyyntö. Vääryydestä valittamiseen tarvittava siviilirohkeus pitää jokaisella olla vaikka ei olisi Jumalaa turvanaan.
Ellei asia ole totta, tällainen kirjoittelu osoittaa moraalin tason. Oletko raukka vai valehtelija? - heittäköön ensimmäisen kiven
vai valehtelija kirjoitti:
Keksityn asian ainoa perustelu on usein "On tosi tapaus. koska olen itse sen kokenut."
Jos asia olisi tosi, tämä ei olisi oikea paikka asian käsittelemiseen vaan siitä _pitää_ tehdä tutkintapyyntö eduskunnan oikeusasiamiehelle tai poliisille tutkintapyyntö. Vääryydestä valittamiseen tarvittava siviilirohkeus pitää jokaisella olla vaikka ei olisi Jumalaa turvanaan.
Ellei asia ole totta, tällainen kirjoittelu osoittaa moraalin tason. Oletko raukka vai valehtelija?Epäileminen ja pelkääminen on myös uskovaisten keskuudessa yleistä. Muista, että Pietari kielsi kolmasti Herransa.
- Jori Mäntysalo
Olin kuvitellut, että tuo lakipykälä poistui jo 2000, ja nyt vasta 18-vuotias pääsee hakemaan harmaisiin. Tosin mil.fi:ssä vielä yksi sivu kertoi 17-vuotiaista (ilmavoimissa), mutta lienee unohtunut. Lähetin siitä varmistuskysymyksen.
Näin se minustakin on. Ilkeät ulkomaalaiset kun väittivät, että Suomessa käytettäisiin lapsisotilaita...
- Atte Ateisti
Muuten oikein, mutta tiettävästi 2006 jälkeen Suomessa ei ole otettu varusmieheksi 17-vuotiaita.
Tähän tultiin, koska Suomi joutui samalle listalle afrikkalaisten diktatuurien kanssa lapsisotilaiden käyttäjänä.
Uskonnnonvapauslaki kyllä edelleen tökkii salliessaan vasta 18-vuotiaan erota kirkosta tapauksessa, että vanhemmat vastustavat eroamista. Lapsen uskonnosta päättää kuitenkin lain mukaan viime kädessä lapsen äiti. Koska teiniraskauksiakin sattuu, tulee tapauksia, että 17-vuotias teiniäiti saa kyllä päättää oman lapsensa kirkkoon kuulumisesta, mutta ei omastaan. Tässä on ristiriita.
Aiemmin laki mahdollisti myös naisten avioitumisen miehiä aikaisemmin, jo 17-vuotiaana. Nyttemmin tämä on tiettävästi tasoitettu 18 vuoteen. - Atte Ateisti
Vielä huomautus pikkujuttuun:
"olet velvoitettu osallistumaan julkisiin rukoushetkiin, ja mikä parasta, vieläpä rukoilemaan mukana (sulkeiskomento "rukoilkaamme", jolloin pää käännetään alaviistoon levossa seisten). "
Muistaakseni komennossa "rukoilkaamme" ollaan asennossa, ei levossa. Korjaa, jos olen väärässä. Lepo otetaan komennolla "aamen" papin lopetettua rukoiluttamisen.- big_banggggg
totta. Hieman muistikuva oli hämärtynyt. Kun tulee aamen, liikutaan hieman normaalia rauhallisemmin lepoon.
Se ei poista homman järjettömyyttä vaikka asennossa ovatkin :)
Aika jännä, etten tiennyt tuota ikähommaa, vaikka olin intissä vuosi sitten. - big_banggggg
big_banggggg kirjoitti:
totta. Hieman muistikuva oli hämärtynyt. Kun tulee aamen, liikutaan hieman normaalia rauhallisemmin lepoon.
Se ei poista homman järjettömyyttä vaikka asennossa ovatkin :)
Aika jännä, etten tiennyt tuota ikähommaa, vaikka olin intissä vuosi sitten.siitä, että puhuttiin niin paljon vapaaehtoisena varusmiespalvelukseen tulleista. Tällä tarkoitettiin tietty tyttöjä lähinnä, mutta oma mielleyhtymä näihin 17-vuotiaisiin tuli kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107582
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293517Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352564Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?621364