Tuli tuossa syksyllä tämä uusi laki, ammattiliikenteen kuljettaja tutkinnoista.
Eli, milloin pitää käydä kurssia, viimeistään, jotta oikeus säilyy?
L-A kulj.kurssin kävin -93 ja korttiinkin tuli ne loputkin merkit, eli nyt A BE CE DE.
Hommia en ole nyt päässyt ansio mielessä tekemään, moneen vuoteen, mutta tulevaisuutta ajatellen ajattelin pysyä "kehissä" mukana.
AMMATTITUTKINNON JATKO
8
795
Vastaukset
- kopsattua
Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)
● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008) - niin sitten
Kyllä, saitkin tuossa jo yhden lyhyen, mutta hyvän vastauksen, missä asiat kerrotaan niinkun ne on. Vielä sulla on tässä jokunen vuosi aikaa suorittaa se jatkokoulutus, 35h. Koska korttisi on myönnetty ennen 10.9.2008, niin sinune ei tarvitse tosiaan suorittaa sitä 140h kestävää kurssia, vaan olet sen ammattipätevyyden ikäänkuin saanut kaupanpäälle. Se ammattipätevyyskoulutus tosiaan kannattaa suorittaa, koska muuten et tee linja-autokortillasi kauheasti mitään vuoden 2013 jälkeen.
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!- AjuriX
jussi7106 kirjoitti:
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!Kyllä pitäisi riittää koko kortille, kaikille ajo-oikeuksille se, että keräilee ne 35 tuntia sopivista, mutta huom. koulutukseen hyväksytyistä palikoista. Tuo ADR lienee jo varma valinta. Ennakoiva ajo taisi olla pakollinen. Itse aion pitää lisenssini kunnossa myös ja käydä nuo kurssit itse maksamalla ja jo hieman ennen määräaikaa. Miten sitten on jos käy kurssit loppuun vasta kun linja-auton osalta siirtymäaika on ohi. Ainakaan itse en osaa sanoa palautuuko linja-auton ammattiajoikeus lyhyellä koulutuksella ja voiko se jopa palautua kuorma-autolle vaikka v 2017 lyhyellä koulutuksella?
- ergerg
jussi7106 kirjoitti:
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
- vaihtoehtoja
ergerg kirjoitti:
Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.
- kun ei panna vastaan
vaihtoehtoja kirjoitti:
Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.
Homataan vaan kaikki mitä jokin poliitikko keksii, tai jos keksitään jotain uusia kortteja, ei edes uskalleta panna vastaan
- AjuriX
ergerg kirjoitti:
Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
Samaan alistuu työnantajakin, työntekijä ei paiski töitä kun on kurssilla kortteja suorittamassa. No sehän ei haittaa niin kauan kuin tällaiset yhteiskunnan piilokulut saadaan sijoitettua kustannusrakenteeseen niin, että joku asiakas maksaa.
Sama on koko yhteiskunnan ongelma; periaatteellinen elinkeinovapaus on teoriaa koska lähes kaikkeen vaaditaan hillittömästi lupia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http3355094Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k1643571Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1843251Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin
Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän192201Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn401667Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2551448Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.411401- 511384
Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?
Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop3681370Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu811284
