AMMATTITUTKINNON JATKO

Tuli tuossa syksyllä tämä uusi laki, ammattiliikenteen kuljettaja tutkinnoista.

Eli, milloin pitää käydä kurssia, viimeistään, jotta oikeus säilyy?


L-A kulj.kurssin kävin -93 ja korttiinkin tuli ne loputkin merkit, eli nyt A BE CE DE.
Hommia en ole nyt päässyt ansio mielessä tekemään, moneen vuoteen, mutta tulevaisuutta ajatellen ajattelin pysyä "kehissä" mukana.

8

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopsattua

      Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
                                    
      ● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)       
      ● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008)

    • niin sitten

      Kyllä, saitkin tuossa jo yhden lyhyen, mutta hyvän vastauksen, missä asiat kerrotaan niinkun ne on. Vielä sulla on tässä jokunen vuosi aikaa suorittaa se jatkokoulutus, 35h. Koska korttisi on myönnetty ennen 10.9.2008, niin sinune ei tarvitse tosiaan suorittaa sitä 140h kestävää kurssia, vaan olet sen ammattipätevyyden ikäänkuin saanut kaupanpäälle. Se ammattipätevyyskoulutus tosiaan kannattaa suorittaa, koska muuten et tee linja-autokortillasi kauheasti mitään vuoden 2013 jälkeen.

      • Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?

        Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.

        Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!


      • AjuriX
        jussi7106 kirjoitti:

        Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?

        Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.

        Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!

        Kyllä pitäisi riittää koko kortille, kaikille ajo-oikeuksille se, että keräilee ne 35 tuntia sopivista, mutta huom. koulutukseen hyväksytyistä palikoista. Tuo ADR lienee jo varma valinta. Ennakoiva ajo taisi olla pakollinen. Itse aion pitää lisenssini kunnossa myös ja käydä nuo kurssit itse maksamalla ja jo hieman ennen määräaikaa. Miten sitten on jos käy kurssit loppuun vasta kun linja-auton osalta siirtymäaika on ohi. Ainakaan itse en osaa sanoa palautuuko linja-auton ammattiajoikeus lyhyellä koulutuksella ja voiko se jopa palautua kuorma-autolle vaikka v 2017 lyhyellä koulutuksella?


      • ergerg
        jussi7106 kirjoitti:

        Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?

        Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.

        Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!

        Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina


      • vaihtoehtoja
        ergerg kirjoitti:

        Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina

        Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.


      • kun ei panna vastaan
        vaihtoehtoja kirjoitti:

        Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.

        Homataan vaan kaikki mitä jokin poliitikko keksii, tai jos keksitään jotain uusia kortteja, ei edes uskalleta panna vastaan


      • AjuriX
        ergerg kirjoitti:

        Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina

        Samaan alistuu työnantajakin, työntekijä ei paiski töitä kun on kurssilla kortteja suorittamassa. No sehän ei haittaa niin kauan kuin tällaiset yhteiskunnan piilokulut saadaan sijoitettua kustannusrakenteeseen niin, että joku asiakas maksaa.
        Sama on koko yhteiskunnan ongelma; periaatteellinen elinkeinovapaus on teoriaa koska lähes kaikkeen vaaditaan hillittömästi lupia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe