Kysyisin, että mitkä kriteerit täysi-ikäisellä henkilöllä pitää täyttyä, että voidaan uhata pakkohoidolla? Viittaan tässä myös tuohon alla olevaan viestiketjuun, jossa joku on kirjoittanut, että bmi:ssä alle 16 voidaan. Mitkä ovat täysi-ikäisen oikeudet? Mitä jos ei suostu hoitoon, mitkä ovat silloin vaihtoehdot? Kysyn tätä siksi, koska olen ollut haluamattani sairaalassa vain alaikäisenä, ja koska bmi:ni lähestyy tuota 16 rajaa. Enkä siis halua hoitoon! Toivoisin siis nyt vastauksia niiltä ihmisiltä, joita tämä asia koskettaa tai jotka muuten tietävät siitä jotain. Asiallisia vastauksia, kiitos.
Täysi-ikäisyys ja vastentahtoinen hoito
15
4145
Vastaukset
- mehkaus
Iällä ei ole väliä jos potilas katsotaan mieleltään niin häiriöityneeksi, että hänestä tehdään huoltajuudenalainen, jolloin potilaan mielipide ei enää paljoa paina.
- ystävämme auttaa
Onneksi minulla ei ole mitään vaaraa joutua osasto hoitoon, en kestäisi sitä.
Bmi on kuitenkin 16-17 välissä jumissa.
ja ikää on paljon yli täysi-ikäisyyden rajan.
täysi-ikäisen pakkohoitoon ottamiselle on tiukat kriteerit..googleta!? löysin itse sieltä jotain tietoa tästä asiasta. - kohta "liian laiha"
ystävämme auttaa kirjoitti:
Onneksi minulla ei ole mitään vaaraa joutua osasto hoitoon, en kestäisi sitä.
Bmi on kuitenkin 16-17 välissä jumissa.
ja ikää on paljon yli täysi-ikäisyyden rajan.
täysi-ikäisen pakkohoitoon ottamiselle on tiukat kriteerit..googleta!? löysin itse sieltä jotain tietoa tästä asiasta.Löytyihän tuolta googlen avulla jotain tietoa, mm. suomi24:n vanhoja anoreksiakeskusteluja. Niiden perusteella sain sellaisen käsityksen, että vastentahtoiseen hoitoon joutuminen on pitkälti tapauskohtaista. Eihän aina voida edes varmuudella sanoa, milloin ihminen on vaaraksi itselleen tai muille. Jäin siis kuitenkin epätietoisuuteen. Siksi toivonkin, että te täysi-ikäiset anorektikot tai anoreksiasta parantuneet kertoisitte aivan omakohtaisia kokemuksianne. Eli oliko se bmi miten ratkaiseva tekijä vai jokin muu seikka. Jos elämänhalua löytyy alhaisesta painosta huolimatta, niin ei silloin käsittääkseni voi minnekään joutua. Kriteerinä siis olisi että on vaaraksi itselleen (tai muille).
- Allupallupullapallo
kohta "liian laiha" kirjoitti:
Löytyihän tuolta googlen avulla jotain tietoa, mm. suomi24:n vanhoja anoreksiakeskusteluja. Niiden perusteella sain sellaisen käsityksen, että vastentahtoiseen hoitoon joutuminen on pitkälti tapauskohtaista. Eihän aina voida edes varmuudella sanoa, milloin ihminen on vaaraksi itselleen tai muille. Jäin siis kuitenkin epätietoisuuteen. Siksi toivonkin, että te täysi-ikäiset anorektikot tai anoreksiasta parantuneet kertoisitte aivan omakohtaisia kokemuksianne. Eli oliko se bmi miten ratkaiseva tekijä vai jokin muu seikka. Jos elämänhalua löytyy alhaisesta painosta huolimatta, niin ei silloin käsittääkseni voi minnekään joutua. Kriteerinä siis olisi että on vaaraksi itselleen (tai muille).
googlesta löytyy kyllä tietoa, mutta luulen asian olevan pitkälti bmi:n perusteella jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille.
- itselleen....
Allupallupullapallo kirjoitti:
googlesta löytyy kyllä tietoa, mutta luulen asian olevan pitkälti bmi:n perusteella jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille.
no eikö siinä siis ole jo vaaraksi itselleen jos on niin laiha?? siis kuolema ei enää siinä vaiheessa ole kaukana. eli sellanen peruste...
- täysi-ikäisenä
päätyy hoitoon vasten tahtoaan M1-lähetteellä vasta kun BMI 13.
- näinhän se just on hyvä
niimpä! tässä mielessä esim. minä olen hyvässä turvassa joka asian kanssa. voin yks kaks lopetaa syömisen eikä kukaan huomaa mitään, kun painokaan ei laske. Tehdä ihan mitä tahdon kun en ole vaaraksi itseleni enkä muille, ole alipainoinen ainakaan pahasti.
Kannattaa olla täysi-ikäinen! siitä on VAIN hyötyä! sanon tämän kokemuksen sanalla.Saat ihan rauhassa vain laihduttaa itsensä pois.
nimim. hanna.
- ...
Mielenterveyslain (14.12.1990/1116) mukaan aikuinen henkilö voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan hoitoon, jos
-hänen todetaan olevan mielisairas
-hän sairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen sairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
-mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä
Käytännön toteutuksesta en sitten tiedä näissä syömishäiriötapauksissa, ja varmaan on kovin yksilöllistä. Luetaanko nämä nyt sitten kuuluviksi mielenterveyslain alaisiksi ylipäätään? Uskon kuitenkin että aikamoisen laiha saa olla ennen kuin pakkohoitoa käytetään, jos käytetään. - Heinkss
Hei. Olen nyt täällä avo osastolla hoitamassa sosiaalisten pelkonen tiloja.
Ja nyt on huoli että minua pakotetaan lihomaan muuta kun painan 43 kg ( olen 162 cm ) ja bmi on 16 ja lääkäri sanoi että minun pitäisi lihoa pari kiloa. Paino vaihtelee siinä 43-45 kg ja en näe itse syytä painon nostamiseen ja en halua tuosta laihtua enkä lihoa. Olen itse tyytyväinen painoon ja olen siitä sanonut.
Joten kysymykseni onki se että voiko tuon bmi perusteella viedä minut pakko hoitoon suljetulle tuon painon takia ?
Olen täys-ikäinen. - Hollyoaks
Ei ne nyt kyllä pelkän bmi:n perusteella pakkohoitoon vie!
Siihen on tosi tiukat kriteerit.
Itse olin huonoimmillani bmi 11, olin sisätaudeilla tipassa kaliumin romahtamisen vuoksi, mutta pelkän tuon painoni (33kg) ne ei mua pakkohoitoon voineet määrätä vaan lähdin kotiin kun kaliumit vähän parani. Lääkäri ei tykännyt mutta määräs sitten tabletteja siihen.
Täysi-ikäinen olin ja olen.
Nyt bmi 13, olen avohoidossa. Sairaalahoitoa on t a r j o t t u mutta en mene. Pakottaa ne ei voi jos en täytä kriteereitä siihen. - Hollyoaks
Tahdosta riippumattomaan hoitoon määräämisen edellytykset
Mielenterveyslain 8§:n perusteella täysi-ikäinen henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain mikäli kaikki seuraavat kolme kohtaa täyttyvät samanaikaisesti: [2]
1. Henkilön todetaan olevan mielisairas
Todettava lääketieteellisin perustein.
Edellyttää huolellista tutkimusta.
Tarkoitetaan sellaista vakavaa mielenterveyden häiriötä, jossa todellisuudentaju on merkittävästi alentunut:
Skitsofrenian eri muodot
Delirium
Vakava masennustila
Kaksisuuntainen mielialahäiriö
Elimelliset ja muut harhaluuloisuushäiriöt
Vaikea dementian ilmenemismuoto
Muu psykoosi (esimerkiksi amfetamiinin käytön aiheuttama)
2. Henkilö on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen:
joko
Olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan.
Esimerkiksi ei käytä soveltuvaa lääkitystään.
ja/tai
Vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan
Itsemurhavaarassa
Taloudellinen turvallisuus uhattuna
Jättää fyysisen sairautensa (esimerkiksi diabetes) hoitamatta.
Kyky huolehtia itsestään alentunut.
ja/tai
Vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
Laajempi kuin pelkkä väkivallan uhka. Voi sisältää esimerkiksi lapsen kasvun ja kehityksen vaarantumisen.
3. Muut mielenterveyspalvelut ovat riittämättömiä tai eivät sovellu käytettäväksi.
Esimerkiksi potilas ei suostu minkäänlaiseen hoitoon tai on vakavassa itsemurhavaarassa.
Potilas on suostuvainen avohoitoon, mutta se ei riitä estämään sairauden pahenemista.
Alle 18-vuotias henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumattomaan psykiatriseen hoitoon myös vakavan mielenterveyshäiriön perusteella. Nuoren henkilön kohdalla varsinaisen mielisairauden kriteerien ei siis välttämättä tule täyttyä.
[muokkaa] Hoitoon toimittaminen, tarkkailu, ja hoitoonmääräämispäätös
Tahdosta riippumattomaan psykiatriseen sairaalahoitoon määrääminen edellyttää aina vähintään kahden (tavallisimmin kuitenkin kolmen) eri lääkärin kannanottoa potilaan hoidon tarpeeseen. Sairaalan ulkopuolella olevien ihmisten hoitoonmääräämisprosessi käynnistyy tavanomaisimmin terveyskeskuslääkärin toimesta. Myös kuka tahansa muu laillistettu lääkäri voi laatia potilaasta tahdosta riippumattoman lähetteen. Lähetteelle on olemassa erilaisia vahvistettuja kaavoja, mutta periaatteessa vaikka tyhjälle paperille laadittu vapaamuotoinen lähete voidaan tulkita lainvoimaiseksi mikäli se täyttää perustellun (M1)-lomakkeen vaatimukset. [3]
Tässä vähän infoa. - Herätkää pahvit!
Siis kyllähän lääkäri määrää tarkkailulähetteellä sairaalaan, jos esim. naapuri on ilmoittanut päivystävälle lääkärille huonon kuntosi. Lääkäri tulee sitten vaikka poliisien kanssa, jot et muuten päästä sisään. Jos olet selvästi vaarallisen laiha ja lääkäri ei tee mitään, on lääkäri syyllistynyt heitteillejättöön. Tilasi on siksi tarkistettava sairaalassa, yleensä max 3 päivää tarkkailussa suljetulla osastolla. Jos huomataan, että kuolema tulee ilman sairaalahoitoa, määrätään pakkohoitoon. '
Ihme kaupunkilegenda, ettei aikuista voisi tahdonvastaisesti määrätä hoitoon. - Maxwell Smart
Tosi ihme kaupunkilegenda. Mua ei pakotettu mihinkään bmi:llä 11.
Lääkäri kyllä yritti pelotella mutta ei voinut mitään kun kieltäydyin osastohoidosta!
Tämä 2 vuotta sitten. Nyt bmi 13 ja edelleen yritetään taivutella osastolle, en mene. - omakohtainen
Omakohtainen kokemus: riippuu ihan lääkäristä, miten paha anorektinen tila tulee olla, että sen perusteella joutuu pakkohoitoon. Jotkut lääkärit lähettävät M1:llä jo silloin, kun bmi on 15. Sinä, joka jatkoit elämääsi vapaudessa bmi:llä 11, olit onnekas. Tai sitten epäonnekas, jos ajattelee, että sinullakin olisi ELÄMÄ elettävänä.
- Maxwell Smart
Jatkoin elämääni ja täällä porskutellaan bmi 13!
Pakkohoidosta ei puhettakaan, ja voi olla lääkäri- ja jopa kaupunkikohtaista; täällä on e r i t t ä i n vaikea täysikäisen saada m i n k ä ä n l a i s t a kunnallista hoitoa. Raha kourassa yksityiseltä puolen kyllä sitten! Mutta en kyllä tällä syömisellä ( =-D ) usko että Suomessa syömishäiriön takia pakkohoitoon on suurtakaan vaaraa joutua! Eiköhän aika maksimaaløisen paskamainen flaksi pidä olla niin käy!!
Enkä edes pakkohoitoon usko; jos ne hetkeksi saa lihotettua niin kun ulos pääset sama rumba jatkuu ja pahempana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1873686Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301172
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1491117- 511024
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914