Apostolit eivät kannattaneet kymmenyksiä! Katolinen kirkko alkoi 500-luvulla keräämään innokkaasti kymmenyksiä. Luther ei hyväksynyt kymmenyksiä!
Adventtikirkolla menee huonosti! Pitkälti juuri mummoilta ja vaareilta kerätään 2,5 Me (15 000 000 mummonmarkkaa) vuodessa. Silti tuosta suunnattomasta rahamäärästä huolimatta jäsenmäärä pysyy pikkuruisena. Adventtikirkkoon liitytään lähinnä suvunperintönä.
Evankeliointi adventtikirkon keinoin on tavattoman siis tavattoman tehotonta. Sapattisaarnalle tulee käytännössä hintaa kelpoauton verran ja Sana ei etene. Kristus ei näköjään siunaa toimintaa kun ei tule eikä kuulu herätystä!
Jehovantodistajilla taas menee todella lujaa. Jehovilla ei ole palkkapapistoa vaan työ tehdään maallikkotyönä tehokkaasti!
kymmenysoppi
11
246
Vastaukset
- RAAMATUSTA
1 Kor 9:13-14 "Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Joten kymmenysoppi kuuluu kristinuskoon, eikä asialla ole mitään tekemistä 500-luvun katolisen kirkon kanssa.
Luuletko tosiaan, että suuret massat haluaisivat seurata totuutta? Raamatussa se on aina niin, että vain pienen pieni joukko on ollut Jumalalle uskollinen. Niin tulee olemaan ajan loppuun saakka.- hirvas
mainita sanallakaan kymmenyksistä. Sitäpaitsi Jeesus lähettäessään matkaan sananjulistajat sanoi näin:
Luuk.10:1-4
1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.
2 Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.
Ja sitten Jeesus varoitti vielä juuri noista palkkalaista näin:
Joh.10:11-13
11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
12 Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
13 Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
Toki SDA:lle voi kerätä rahaa, mutta se menee vain sen järjestön ylläpitoon ja jotkut elävät leveästi.
- alex-kasi
minun ei tulisi maksaa kirkollisverojani?
koska Luther oli niitä vastaan? vai mitä tarkoitat?
Kuka ylläpitää kaikki kirkot ja hautausmaat - vain esimerkiksi tai lastentarhat tai vanhusten toiminnat? Vai revitäänkö kirkot ja kynnetä hautausmaat pelloksi - tai ... mitenkä olet ajatellut asian?- hirvas
instituutio, joka on samanlainen elin kuin esimerkiksi KELA. Siihen kuuluminen ei pelasta ketään.
Mutta jos ihmiset haluavat ylläpitää siitäkin huolimatta sellaista laitosta, ja rahoittavat sen, niin se on heidän oma asiansa.
Mitä tulee hautausmaihin, niin vaikka ne ovat seurakuntien omistuksessa, niitä rahoittaa myös yhteiskunta. - PLH
VANHAN JA UUDENTESTAMENTIN MUKAISESTI KYMMENYKSET KUULUU MAKSAA. KIRKOLLISVERO ON JOTAIN MUUTA KUIN 10% BRUTTOTULOISTA. LUUKAS 11:42 JEESUKSEN ITSENSÄ SANAT: VOI TEITÄ TE FARISEUKSET KUN TE ANNATTE KYMMENYKSET MINTUISTA JA RUUDUISTA JA KAIKENLAISISTA VIHANNEKSISTA, MUTTA SIVUUTATTE OIKEUDEN JA JUMALAN RAKKAUDEN! NÄITÄ OLISI TULLUT NOUDATTAA EIKÄ NOITAKAAN LAIMINLYÖDÄ. SELVÄSTI SANOTTU! MISTÄ SE KIRKOLLISVERO TULEE EIHÄN SITÄ PIDÄ USKOMATTOMILTA IHMISILTÄ PERIÄ, EIVÄTHÄN KAIKKI USKO AINAKAAN RAAMATUN ILMOITUKSEN MUKAISESTI, JUMALAN VALTAKUNTA ON MEISSÄ SISÄISETI EIKÄ SUOMEN VALTIN RAJOJEN SSÄPUOLELLA KAIKKI OLE USKOVIA. KOSKA USKO EI OLE JOKA MIEHEN JÄTTIHÄN JO DEEMAS USKOVAT KUN MIELTYI TÄHÄNMAAILMAA.SAATIKKA NE JOTKA EIVÄT KOSKAAN OLE USKOON TULLEETKAANAAN.
- alex-kasi
hirvas kirjoitti:
instituutio, joka on samanlainen elin kuin esimerkiksi KELA. Siihen kuuluminen ei pelasta ketään.
Mutta jos ihmiset haluavat ylläpitää siitäkin huolimatta sellaista laitosta, ja rahoittavat sen, niin se on heidän oma asiansa.
Mitä tulee hautausmaihin, niin vaikka ne ovat seurakuntien omistuksessa, niitä rahoittaa myös yhteiskunta.rahan maksaminen pelastaisi? Minähän kysyin että onko kirkollisverojen maksaminen aloituksen tekijän mielestä väärin - hänhän itse otti Lutherin esimerkiksi, sanoi että Luther oli vastaan kymmenysten maksamistra.
Siis onko kirkollisverójen maksamnen väärin? ja jos on niin kuka pitää huolta kaikesta siitä minkä otin esiin ja jos ei ole niin mitä varten siitä sitten piti kirjoittaa negatiiviseen sävyyn?
Hirvas - rehellisesti sanoen, oletko menettänyt vapautesi? olet puolustelemassa vaikka minkälaisia kirjoituksia - jos ne ovat anti-adventistisia.
- ....
Jehovilla ei ole palkkapapistoa vaan työ tehdään maallikkotyönä tehokkaasti!
-Työ ei ole tehokasta eikä tuota tulosta. Suomessa jehovien on tehtävä yli 9000 tuntia saarnaustyötä yhtä kastettua kohti. Joo, ja tähän on laskettu mukaan myös kasteelle menevät jehovien omat lapset.- PLH
JOS TE ETTE USKO MINUA SIKSI MIKÄ MINÄ OLEN TE KUOLETTE SYNTEIHINNE. JEESUKSEN SANAT OVAT NÄMÄ, EN TUNNE TEITÄ, MUTTA OLEN KÄSITTÄNYT ETTÄ ETTE USKO ETTÄ JEESUS OLI LIHAAN TULLUT JUMALA. MUTTA ME TIEDÄMME, ETTÄ JUMALAN POIKA ON TULLUT JA ANTANUT MEILLE YMMÄRRYKSEN, TUNTEAKSEMME SEN TOTISEN;JA ME OLEMME SIINÄ TOTISESSA, HÄNEN POJASSANSA, JEESUKSESSA KRISTUKSESSA. HÄN ON TOTINEN JUMALA JA IANKAIKKINEN ELÄMÄ.EPÄUSKOINEN TUOMASKIN HUUDAHTI JOH.20:28 MINUN HERRANI JA MINUN JUMALANI!JOH.8:58 JEESUS SANOI HEILLE:TOTISESTI, TOTISESTI SANON MINÄ TEILLE: ENNENKUIN ABRAHAM SYNTYI, OLEN MINÄ OLLUT. OLISI KIVA KUULLA JEHOVAT USKOTTEKO NOIN SILLOINHAN EI OLE VÄLILLÄMME EROTUSTA.
- annu42
Eikö kirkollisvero ainakin ole ihmisten ja vallanpitäjien keksintöä? Jeesus käski antaa keisarille (eli valtion johdolle) sen mikä hänelle kuuluu, ja Jumalalle, mikä Jumalalle kuuluu. Puhuiko Jeesus jo tuolloin kirkollisverosta, joka kannetaan valtion kassan kanssa yhdessä?
Hän itse puhui kymmenyksistä seuraajilleen ja samalla myös fariseuksille. He olivat varsin tikkukyntisiä näissä asioissa, kun mintut ja tillitkin tulivat huomioonotetuksi. Matt. 23:23 "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää."
Kun lukee koko luvun, tulee mieleen tämä aika, jolloin ihmiset myös ovat ulkokultaisia ja kalkittujen hautojen kaltaisia; ulospäin näyttää hyvältä, mutta onko sisällä pelkkää mätää? Juuri äsken A-Zoomissa tuli esiin asia, joka tulisi nostaa esiin näinä aikoina. Se oli ihminen, jonka Desmond Tutu toi esille Jumalan luomana. Ihmisyyttä tulisi kunnioittaa ja hänen arvoaan lisätä näinä aikoina. Jokaisen tulisi tulla siis yhtä suureksi kuin laupias samarialainen, joka armahti haavoittunutta ja auttoi häntä. Autammeko lähimmäistämme, on kysymys, joka meille tehdään. Ei siis se, mitä teet muuten; käytkö kirkossa, seuroissa, rukouskokouksissa. Sinulta kysytään vain käyvitkö katsomassa sairaita, vanhuksia, vaatetitko, tai ruokitko nälkäisiä. Siitä on kysymys.
Jatkossa Mikko Kosonen Sitrasta toisti saman ajatuksen; kovat arvot tulisi vaihtaa ja ottaa ihminen ensimmäiseksi huomioon, ei hierarkia, joka nostaa johdon ja viimeisenä olevan pienen ihmisen kovin etäälle toisistaan. Silloin täällä maallakin olisi samat mahdollisuudet kuin on kolmosen sisäpuolella palveluja tarvitessa. Toivottavasti tuo ohjelma avasi silmiä muullekin kuin itsekkyydelle ja minä-itte-ajattelulle, joka on nyt vallalla.
Minä maksan kymmenykset mielelläni, ja se on minulle etuoikeus. Seurakuntani on omani, kunnes se kaatuu, mitä se ei todellakaan tee, vaikka niin uskotkin. Minä uskon, että sen viholliset kyllä kaatuvat, sillä onhan meillä puolustajamme itse Herra. Meidän ei tarvitse pelätä, vaan mennä rohkeasti eteenpäin ja antaa kymmenysten lisäksi myös lahjoja ja antimia muihinkin seurakuntamme tarpeisiin varojemme mukaan. Meillä on mittavaa avustustoimintaa, kun katsoo kansainvälisiltä sivuilta. Emme todellakaan ole joku "vähäpätölä", vaan joukko Kuninkaan poikia ja tyttäriä, jotka toimivat, kuka pinemmissä ja kuka suuremmissa piireissä. Kaikki vaikuttaa ympäri maailman, olemme yksi kansa, joka hyviä töitä ahkeroitsee, kunnes Jeesu saapuu.
Uskollisuutemme palkitaan. Siihen voimme luottaa, kiitos hänelle, joka näkee ja kuulee. Hei
Luther ei ollut kymmenyksiä vastaan, vaan paavin kirkon ahneutta vastaan.
Sehän myi syntejä anteeksi rahalla.
Paaveilla huolto pelasi ja komeat kirkot ja yltäkylläisyys ja köyhiä piisasi.
Raamattu sanoo että evankeliumin palvelijoiden tulee saada evankeliumista elantonsa.
Heillä ei aika ja ovimat riitä hankkia elantoa muualta.
Kyllä kirkkoon liitytään toki, mutta Adventtikirkon naiset ymmrtävät että heidän enaismmäinen lähetyskenttänsä on kotona lapsissa.
Olen nähnyt sellaisenkin ihmeen eräässä piirissä jossa liikuin, että lapset jätettiin kotiin, ja ihmettelinkin aina eivätkö vanhemmat halua lapsistaan uskovaisia, rakasta lapsiaan, olin todella järkyttynyt.
Itse istuivat kirkossa hurskaina ja lapset kotona tai hoidossa jossakin.
Kymmenykset ovat vaapaaehtoinen asia.
Kirkko ei haluakaan pitkin hampain jätettyjä kymmenyksiä ja uhreja, sanahan kehottaa antamaan mielellään mitä antaa.
Vain rahastonhoitaja tietää rahaliikenteen lahjoituksien suhteen, ja hän on joka käänteessä vaitiolovelvollinen.
Jehovan todistajien työ on kadehdittavaa, mutta jehovantodistajat ovat pakon edessä ollakseen jehovantodistajia.
Asia on pakko heidän seurakunnassaan.
Ei vapaaehtoinen asia.
Ei onnistu olo jehovan todistajana jos ei suostu oville.
Olen samaa mieltä että maallikkotyötä tarvitaan lisää.
Hyödytöntä käännyttää ja kasvattaa omia kirkossa, kuten jotkut kai tekevät, heh,
olen ollut aina vihainen että kasvatustyö kuuluu Jumalan Hengelle eli Jumalalle ja mummot suu kiinni.
Kristityn tehtävä on kertoa mitä on kirjoitettu ja rakastaa lähimmäisiään, muu merkitsee Jumalan paikan ottamista.
Kaikki seurakunnat eri piireissä ovat ns laodikean seurakiuntia.
Eivät kuumia eivätkä kylmiä vaan haaleita, ja tuo suoritus ei kelpaa Jumalalle.
"Oksentaa suustaan." Ilm 3:14-
Jumalan siunausta
jari laurila
KYMMENYKSET JA NIIDEN KÄYTTÖ
Jumala odottaa Hänen omikseen tunnustautuvilta vapaaehtoisia uhreja. Kymmenysten suhteen asia on toisin, sillä Jumala esittää, että kymmenesosa ihmisen tuloista ilman muuta kuuluu Jumalalle. (3 Moos 27:30,32) Kymmenesosa palautetaan Jumalalle Jumalan omaisuutena, ja käytetään evankeliumin työhön. Koko maailma on Herran ja Jumalan omaisuutta. (1 Kor 10:26, 2 Moos 19:5, 3 Moos 25:23) Siksi ihmisellä ei ole oikeutta aivan oman mielensä mukaan käyttää varojaan.
Kymmenykset mainitaan ensimmäisen kerran jo 1 Moos 14:20, kun Aabraham maksoi kymmenykset. Myös patriarkka Jaakob maksoi kymmenyksiä. (1 Moos 28:20-22) Temppelipalveluksen aikana kymmenykset maksettiin Leevin heimon papeille, jotka vastasivat temppelipalveluksen hoidosta, eli “evankeliumin työstä.” Kaikki kymmenykset menivät leeviläisten ylläpitoon, joille ei maata annettu lainkaan. (4 Moos 18:21-24) Vanhassa liitossa kymmenyksien maksu merkitsi Jumalan tunnustamista.
Lisäksi kerättiin uhrilahjoina muihin menoihin. Temppelin rakentaminen tapahtui uhrilahjoin. (2 Moos 25:1-8, 35:4-29) Köyhien sosiaaliapukin rahoitettu. (3 Moos 19:9-10, 25:25-28, 35-46) Alkuseurakunnassa annettiin lahjoja köyhille erikseen. (Apt 11:29, 1 Kor 16:1-4, Gal 2:10)
Profeetta Malakia puhutteli kansaa ankarasti kun kansa laiminlöi kymmenyksien maksun: Mal 3:7-12. Kymmenyksien maksuun on liittynyt aina Herran siunaus. (Jae 10) Malakia opetti kymmenyksien laiminlyömisen olevan riistämistä Jumalalta. (jae 8) Nykyaikana on paljon kertomuksia miten Herra on siunannut ihmeellisesti kymmenyksien maksajia. Rahat riittävät paremmin kun maksaa kymmenykset! Siunaus on näkynyt käytännössä kun rahaa on ihmeellisesti järjestynyt pulaan, ja että kristitty on tyytyväinen, eikä jatkuvasti näe turhia houkutuksia. Jumalan valtakunnan etsiminen on tärkein asia, ja Jeesus lupasi kaiken muunkin järjestyvän kun ensin huolehtii Herran työn. (Matt 6:32-33)
Uusi Testamentti muistuttaa kymmenyksistä, että temppelin palvelijat saavat kymmenyksistä elantonsa. Evankeliumin työntekijöillä on elantoon oikeus, koska kokopäiväisen evankeliumin työn vuoksi voimat ja aika eivät enää riitä elannon hankkimiseen muualta. “-Samoin Herra on määrännyt että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista.” (1 Kor 9:13-14) Paavali vertasi uuden liiton aikaa kymmenysasiassa leeviläisten aikaan. Jeesus muistutti kymmenyksistä kehottaessaan oikeudenmukaisuuteen, laupeuteen ja uskollisuuteen. Vapahtaja muistutti että näitä arvoja tulee noudattaa, “noita muitakaan (kymmenyksiä) unohtamatta.” (Matt 23:23) Mark 12:17 Jeesus kehotti antamaan Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.
Lopun aikana evankeliumin työn merkitys on ehkä vieläkin suurempi mitä oli temppelipalveluksen aikaan vanhassa liitossa? Siksi myös varoista huolehtiminen on tärkeä uuden liiton uskovan etuoikeus. Sananpalvelijoilla on oltava mahdollisuudet viedä evankeliumia. Maallikot tietenkin huolehtivat myös oman osuutensa kykyjensä ja armolahjojensa mukaan minkä voivat erilaisissa palvelutehtävissä lähimmäisten hyväksi Herran työssä.
Ahneus on synti joka ajaa itsekkyyteen, rakkauden tekojen ja evankeliumin työn laiminlyömiseen. (Matt 6:24, Luuk 12:15, Ef 5:3) Jos kaikki huolehtisivat uskollisesti taloudenhoitonsa Herran edessä, ei evankeliumin työ kärsisi puutetta. Jos kaikki huolehtisivat talenttinsa Herran edessä, työ edistyisi, ja tuottaisi hedelmää runsaammin. (Matt 25:14-30, 24:45-51, 21:33-46, 2 Kor 9:6, Gal 6:7,9) Herra lupaa pitää huolen omistaan. (Ps 37:3-5, Matt 19:27-29, Joh 14:1-3)- mitään oikein
Valitettavasti adventistit eivät itsekään maksa kymmenyksiä.
Perusadvari (suomessa) maksaa n. 45-50 euroa kuussa "kymmenyksiä". jenkki maksaa vielä n. 100 taalaa kuussa. Suomalaiset ovat siis joko todella köyhiä (keskiansio siis 400-500 e/kk) tai sitten välinpitämättömiä tuota rahastusta kohtaan.
Ja mitä tulee kirkollisveron, niin se ei taida olla ihan 10% palkasta, vaan pääsemme hiukan vähemmällä.
Adventtikirkko on sitä paitsi konkurssissa muutaman vuoden/vuosikymmenen jälkeen.
Syy siihen on se, että rikkaissa maissa jäsenet kaikkovat, eli ne jotka ovat edes sen 40 kuussa pistäneet kirkon kassaan.
Tällä hetkellä adventtikirkon jäsenistöstä tulee 80 % köyhästä afrikasta ja köyhästä latinalaisesta amerikasta. Köyhästä aasiasta hiukan.
Eurooppalaisia on jäsenistöstä alle 5%
Amerikkalaisia alle 8% ja sitä rataa.
Kuinka luulette afrikkalaisten rahoilla kirkon ökypalatseja rahoitettavan, jos perusafrikkalainen tienaa 40-50 euroa VUODESSA. Siitä kymmenys on 4-5 euroa vuodessa.
Sopii miettiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107662
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1165318Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1193547Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293527Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352574Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?691381Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366