Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä rakennetaan taas pilvilinnoja isä Teemun piispuudesta. Rohkenen vahvasti epäillä tämän Leena Kekkos-Toimittajan hommaavan "tietonsa" kirkkokahvien kukkahattutädeiltä, veikkaan hänen lutherkirkolliseksi koulutuksekseen nicepappeutta tai jotain diakonissanvirkaa.
Isä Teemu SK:ssa
70
4616
Vastaukset
- vanha käännynnäinen
SK:ssa nro 6 eli eilen ilmestyneessä lehdessä on neljällä sivulla(52-55). isä Teemun haastattelu. SK-sarjassa HÄN ei tleensä siteerata "kukkahattutätejä", vaan teksti perustuu asianomaisen haastateltavan kanssa tehtyyn keskusteluun. Artikkeli on hyvä ja lehti kannattaa hankkia ja myös säilyttää.
- Henrikiläinen minäkin
Kyllä varmaankin kaikki suomalaiset katolilaiset kannattavat isä Teemua piispaksi. Hän ei ole liberaali eikä konservatiivinen, vaan luotettava keskitien kulkija. Hänellä ei ole korkeita akateemisia arvoja, vaan hän on käynyt pitkän seurakuntapappeuden koulun.
- Bernard Gui
Minä en todellakaan haluaa häntä piispaksi. Hän on "ekumaniak", modernistinen liberaali.
Kannatan jonkun ulkomaalaisen, joka olisi oikea traditionalisti, kun Suomessa ei sellaista löydy.
Tuo Teemu Sippo on kova ekumenian-kannattaja, enkä halua sellaista piispaksi.
Minä halusin esim. bp. B.Tissierin De Mallerais FSSPX.stä. - haluavat
Bernard Gui kirjoitti:
Minä en todellakaan haluaa häntä piispaksi. Hän on "ekumaniak", modernistinen liberaali.
Kannatan jonkun ulkomaalaisen, joka olisi oikea traditionalisti, kun Suomessa ei sellaista löydy.
Minä halusin esim. bp. B.Tissierin De Mallerais FSSPX.stä.Oletko suomalainen? No, onneksi sinä et päätä asiaa.
- Henrikiläinen minäkin
Bernard Gui kirjoitti:
Minä halusin esim. bp. B.Tissierin De Mallerais FSSPX.stä.Mistä sinä voit tuntea isä Teemun? Sinähän asut "Kuusamossa" ja olet "ulkomaalainen", etkä "koskaan pääse messuun".
- Bernard Gui
Henrikiläinen minäkin kirjoitti:
Mistä sinä voit tuntea isä Teemun? Sinähän asut "Kuusamossa" ja olet "ulkomaalainen", etkä "koskaan pääse messuun".
Asun Kuusamossa, mutta tuo Teemusta olin aika paljon lukenut, kun kiinnostaa katolilaisuus Suomessa. Enkä voi sanoa että hän olisi paras.
Bernard Tissier de Mallerais olisi paras. - henrikki----
Bernard Gui kirjoitti:
Minä halusin esim. bp. B.Tissierin De Mallerais FSSPX.stä.suomalaiset emme ole kiinnostuneita siitä, kenet sinä tsekitär(?) haluat Suomeen piispaksi tai et. Me suomalaiset haluamme suomalaisen piispan Suomeen ja sillä siisti.
- puhumatta
henrikki---- kirjoitti:
suomalaiset emme ole kiinnostuneita siitä, kenet sinä tsekitär(?) haluat Suomeen piispaksi tai et. Me suomalaiset haluamme suomalaisen piispan Suomeen ja sillä siisti.
kaikkien suomalaisten puolesta. minun puolestani et tosiaankaan puhu.
- Kirkkokahvien kukkahattutäti
Hiippakunnan asiainhoitajalla on parhaimmat edellytykset toimia KAIKKIEN seurakuntalaisten piispana.
- Naisten ystävä
Silloin valta siirtyisi kirkkokahvien kirkolliskokouksille ja kypsille rouville. Verszurenin meininki palaisi. Irtisanoudun siitä kuten Bernardkin. Katolisessa kirkossa hallitsee Kristus ja hänen sijaisensa paavi, ei teresat.
- möykkääjiin kyllästynyt
Naisten ystävä kirjoitti:
Silloin valta siirtyisi kirkkokahvien kirkolliskokouksille ja kypsille rouville. Verszurenin meininki palaisi. Irtisanoudun siitä kuten Bernardkin. Katolisessa kirkossa hallitsee Kristus ja hänen sijaisensa paavi, ei teresat.
sulle typerine juttuinesi.Opettele edes kirjoittamaan oikein Josefia edeltäneen kunnioitetun ja rakastetun piispamme nimi.Voi jospa saisimmekin samanhenkisen uuden piispan, vaikkapa Teemun.
- Henrikiläinen minäkin
möykkääjiin kyllästynyt kirjoitti:
sulle typerine juttuinesi.Opettele edes kirjoittamaan oikein Josefia edeltäneen kunnioitetun ja rakastetun piispamme nimi.Voi jospa saisimmekin samanhenkisen uuden piispan, vaikkapa Teemun.
"Opettele edes kirjoittamaan oikein Josefia edeltäneen kunnioitetun ja rakastetun piispamme nimi.Voi jospa saisimmekin samanhenkisen uuden piispan, vaikkapa Teemun."
Samanhenkinen piispa olisi isä Teemu. Vanhat, hyvät ajat palaisivat takaisin. - Naisten ystävä
Henrikiläinen minäkin kirjoitti:
"Opettele edes kirjoittamaan oikein Josefia edeltäneen kunnioitetun ja rakastetun piispamme nimi.Voi jospa saisimmekin samanhenkisen uuden piispan, vaikkapa Teemun."
Samanhenkinen piispa olisi isä Teemu. Vanhat, hyvät ajat palaisivat takaisin.Kylläpäs teillä rupesi mehut virtaamaan jo ajatuksestakin! Tämä hiippakunta tarvitsee vahvan piispan joka pistää muorit aisoihin.
- Turun srk:n jäsen
Kunpa tuo haastattelu olisi tehty vuosi sitten, jotta se olisi ehtinyt Vatikaaniin asti.
Minun tietojeni mukaan siellä uusi piispa on jo valittu eikä hän ole suomalainen.- Bernard Gui
Hienoa, parempi kun tuo Teemu. Teemu Sippo on ekumenia- neuvosto johtaja. Ei enää mikään ekumenia, vaan traditio täällä tarvitaan. toivon että seuraava piispa on hyvin traditionallistinen.
- szigethy
Bernard Gui kirjoitti:
Hienoa, parempi kun tuo Teemu. Teemu Sippo on ekumenia- neuvosto johtaja. Ei enää mikään ekumenia, vaan traditio täällä tarvitaan. toivon että seuraava piispa on hyvin traditionallistinen.
Ensinnäkin. Isä Teemu on sinullekin isä Teemu, eikä "tuo Teemu". Toiseksi.
Et sinäkään pysty pysäyttämään sitä liikettä, jota kutsutaan ekumeniaksi. Totta on, että se etenee vielä kivuliaan hitaasti, kiitos sinunkaltaisille taantumuksellisille. Se teidän oikeassaolemisen pakko on hetkeksi pysäyttänyt myös vapautuksen teologian etenemistä, mutta vain pysäyttänyt, ei hävittänyt.
Kolmanneksi.
Sooloilusi ei oikeuta sinua vaatimaan niinkin peräkylästä olevan yhteisön esiintuloa kuin SSPX. Vai oliko se peräti VSOP?
Jos sinua inhottaa olla "liberaalien, ekumenististen tai muita oireita" osoittavien ihmisten keskellä, olet vapaa ja..........
Richard Williamson kuulemma kieltäisi naisten opiskelua yliopistoissa tai lukioissa koska se ei sovi heille. Ei sovi myöskään päättämistä koska se "muuttaa naisten olemista (?)"
Guy, missä helkkarissa te elätte? - mikkihiiri
szigethy kirjoitti:
Ensinnäkin. Isä Teemu on sinullekin isä Teemu, eikä "tuo Teemu". Toiseksi.
Et sinäkään pysty pysäyttämään sitä liikettä, jota kutsutaan ekumeniaksi. Totta on, että se etenee vielä kivuliaan hitaasti, kiitos sinunkaltaisille taantumuksellisille. Se teidän oikeassaolemisen pakko on hetkeksi pysäyttänyt myös vapautuksen teologian etenemistä, mutta vain pysäyttänyt, ei hävittänyt.
Kolmanneksi.
Sooloilusi ei oikeuta sinua vaatimaan niinkin peräkylästä olevan yhteisön esiintuloa kuin SSPX. Vai oliko se peräti VSOP?
Jos sinua inhottaa olla "liberaalien, ekumenististen tai muita oireita" osoittavien ihmisten keskellä, olet vapaa ja..........
Richard Williamson kuulemma kieltäisi naisten opiskelua yliopistoissa tai lukioissa koska se ei sovi heille. Ei sovi myöskään päättämistä koska se "muuttaa naisten olemista (?)"
Guy, missä helkkarissa te elätte?eipä kannata ottaa herneitä nenään tuon Bernandin eli narisevan Kuusamossa asuvan entisen kotimaasi naapurista kotoisin olevan naisen jutuista.
- szigethy
mikkihiiri kirjoitti:
eipä kannata ottaa herneitä nenään tuon Bernandin eli narisevan Kuusamossa asuvan entisen kotimaasi naapurista kotoisin olevan naisen jutuista.
peitätystäkin valaisevasta henkilö ja paikanmääritälmistäsi. Totta puhut, ei kannattaa edes reagoida. Reagoin silti, koska viimeaikaiset tiedot, plus hänen SSPX toivomuksensa avasivat jotkut venttiilistäni. Hyvää jatkoa Sinulle edelleen.
- Helena K.
Tänne Amerikkaan tuo haastattelu ei ole vielä ehtinyt, mutta tahdon silti esittää muutaman toivomuksen seuraavan piispan suhteen.
Koska olen syntyperäinen ortodoksi (kummatkin vanhempanikin olivat ortodokseja), mutta sittemmin unioitunut Apostoli Pietarin seuraajan eli paavin alaisuuteen, minulle uniatismi-kysymys on tärkeä.
Seuraavan piispan tulisi ehdottomasti olla avoin uniaattiseurakunnan perustamiselle Helsinkiin. Suomessa asuu aivan varmasti jo nyt satoja uniaattisiirtolaisia etenkin Romaniasta ja Ukrainasta ja toisaalta uniaattiseurakuntaan olisi varmasti liittymässä ortodokseja. Olen jokseenkin varma siitä, että Suomen ortodoksinen kirkko tulee vielä ajautumaan Moskovan patriarkan alaisuuteen, missä tilanteessa monet suomalaiset ortodoksit saattavat pitää pienempänä "pahana" unioitumista. Sellaista puhuvat ainakin omat sukulaiseni.
Uniaattiseurakuntaa ei voida sulkea pois myöskään ekumeenisista syistä. Ortodoksit kyllä ovat aina vaatimassa muilta vaikka mitä, mutta heiltä ei kukaan voi odottaa mitään muuta kuin ongelmia.
Olen muuttamassa perheineni Suomeen muutaman vuoden kuluttua. Ainakin toivomme niin tällä hetkellä. Toivottavasti siinä vaiheessa siellä on jo uniaattiseurakunta ja siinä kaunis liturgia!- Mutta rahat puuttuu
Eiköhän tarvetta ole suurestikin KAIKKIA katolilaisia palveleville seurakunnille. Tikkurilaanhan seurakunta rakennettaisiin, jos varaa olisi. Varmasti olisi myös muita kaupunkeja, joissa seurakunnille olisi tarvetta. Jos siis joku kuvittelee (tai hakuaisi), että Helsinkiin rakennettaisiin kolmas seurakunta, henkilöllä ei taida olla minkäänlaista käsitystä kirkon tilanteesta Suomessa.
- mikkihiiri
varmasti perustetaan Hkiin haluamasi seurakunta, jos rahoitat kirkon rakentamisen ja sen jälkeen hoidat kaikki kulut mitä ko. seurakunnan pyörittämiseen tarvitaan. Vai luuletko että me muut osallistuisimme sinun seurakuntasi rahoitukseen? Älä hyvä ihminen unta näe.
- Seurakuntalainen maakunnasta
Katolisten piispojen täytyy olla tohtoreita. Tämä arvo isä Sipolta puuttuu.
- Ciccio
Olet täysin oikeassa. Tätä seikkaa ei mainittu ollenkaan SK:n jutussa. "Mukava mies" ei riitä piispuuden perusteeksi.
- henrikki-----
kaikissa tapauksissa tarvitse olla tohtori.
- Konservatiivinen sielu
Ciccio kirjoitti:
Olet täysin oikeassa. Tätä seikkaa ei mainittu ollenkaan SK:n jutussa. "Mukava mies" ei riitä piispuuden perusteeksi.
En pidä tästä palstasta, mutta tähän aiheeseen sanon yhden huomion. On varmasti melko lailla helppoa olla pappina "mukava mies". Meidän hiippakunnassamme siihen riittää yksinkertaisesti se, ettei puhu koskaan aborttia, ehkäisyä, avioeroja, avoliittoja, homosuhteita tai muuta moraalittomuutta vastaan.
Minä en tahdo piispaksemme "mukavaa miestä", vaan sellaisen, joka on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. - Saarijärven Paavo
Konservatiivinen sielu kirjoitti:
En pidä tästä palstasta, mutta tähän aiheeseen sanon yhden huomion. On varmasti melko lailla helppoa olla pappina "mukava mies". Meidän hiippakunnassamme siihen riittää yksinkertaisesti se, ettei puhu koskaan aborttia, ehkäisyä, avioeroja, avoliittoja, homosuhteita tai muuta moraalittomuutta vastaan.
Minä en tahdo piispaksemme "mukavaa miestä", vaan sellaisen, joka on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä."on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä".
Sellaista piispaa toki kaikki toivomme. Ja sellainen piispa olisi isä Teemu.
Kirkkomme opetus käsittää huikean paljon muutakin, oleellisempaakin, kuin ehkäisyasiat ja homosuhteet. Muistaakseni Jeesus puhui pääosin ihan muista asioista: rakkaudesta, itsensä kieltämisestä, palvelemisesta, nöyryydestä, anteliaisuudesta, hyvyydestä, luotettavuudesta, armahtavaisuudesta. - Konservatiivinen sielu
Saarijärven Paavo kirjoitti:
"on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä".
Sellaista piispaa toki kaikki toivomme. Ja sellainen piispa olisi isä Teemu.
Kirkkomme opetus käsittää huikean paljon muutakin, oleellisempaakin, kuin ehkäisyasiat ja homosuhteet. Muistaakseni Jeesus puhui pääosin ihan muista asioista: rakkaudesta, itsensä kieltämisestä, palvelemisesta, nöyryydestä, anteliaisuudesta, hyvyydestä, luotettavuudesta, armahtavaisuudesta."on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä - Sellaista piispaa toki kaikki toivomme. Ja sellainen piispa olisi isä Teemu."
Tästä asiasta rohkenen olla kanssasi jyrkästi eri mieltä. Mutta ei meidän tarvitsekaan olla siitä samaa mieltä.
Piispan valitsee paavi. Et sinä etkä minä, eivätkä varsinkaan mitkään "kirkkokahvien kukkahattutädit", kuten tuossa toisessa viestissä osuvasti huomautetaan. - vanha käännynnäinen
Korkea oppiarvo on toivottava, mutta ei pakollinen edellytys katolisen piispan nimitykselle. Vatikaani tekee päätöksen, onneksi.
- Saarijärven Paavo
"on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä - Sellaista piispaa toki kaikki toivomme. Ja sellainen piispa olisi isä Teemu."
Tästä asiasta rohkenen olla kanssasi jyrkästi eri mieltä. Mutta ei meidän tarvitsekaan olla siitä samaa mieltä.
Piispan valitsee paavi. Et sinä etkä minä, eivätkä varsinkaan mitkään "kirkkokahvien kukkahattutädit", kuten tuossa toisessa viestissä osuvasti huomautetaan.Emme valitse piispaa, sinä enkä minä eivätkä kukkahattutädit. Siksi en haluaisi esittää täällä kielteisiä kannanottoja ketään mahdollista tulevaa piispaa vastaan.
Sinä pidät arvollesi sopivana esittää julkisesti kielteisiä arvioita nimeltä mainittua pappia vastaan, ainoaa syntyperäistä suomalaista pappia vastaan. Miksi? Siksikö, että se on helppoa ja mukavaa nimimerkillä, ilman omien kasvojen paljastamista? Onko tuollainen itselle riskitön pahan puhuminen toisesta henkilöstä, papista, moraalisempaa kuin ehkäisy?
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että seuraavan piispan tulisi pelottomasti puhua katolisesta moraalista. Se moraali on kyllä paljon laajempi asia kuin tietyt seksuaalisuuteen liittyvät ongelmalliset kysymykset.
Mitä sinulla muuten on hampaankolossa kirkkokahvien kukkahattutätejä vastaan? Onko kahvin juominen vai kukkahatun pistäminen päähän sinulle sellainen asia, jota et voi sulattaa? Miksi? Tuollainen asenne (ylenkatsova? vihamielinen?) katolisia uskonsisaria kohtaan tuntuu kovin suvaitsemattomalta.
Eräät mukavimmista ystävistäni ovat katolisia kukkahattutätejä, hyväntuulisia, avuliaitaja vastuuntuntoisia ihmisiä. Vaikka en kahvista itse perustakaan. - Konservatiivinen sielu
Emme valitse piispaa, sinä enkä minä eivätkä kukkahattutädit. Siksi en haluaisi esittää täällä kielteisiä kannanottoja ketään mahdollista tulevaa piispaa vastaan.
Sinä pidät arvollesi sopivana esittää julkisesti kielteisiä arvioita nimeltä mainittua pappia vastaan, ainoaa syntyperäistä suomalaista pappia vastaan. Miksi? Siksikö, että se on helppoa ja mukavaa nimimerkillä, ilman omien kasvojen paljastamista? Onko tuollainen itselle riskitön pahan puhuminen toisesta henkilöstä, papista, moraalisempaa kuin ehkäisy?
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että seuraavan piispan tulisi pelottomasti puhua katolisesta moraalista. Se moraali on kyllä paljon laajempi asia kuin tietyt seksuaalisuuteen liittyvät ongelmalliset kysymykset.
Mitä sinulla muuten on hampaankolossa kirkkokahvien kukkahattutätejä vastaan? Onko kahvin juominen vai kukkahatun pistäminen päähän sinulle sellainen asia, jota et voi sulattaa? Miksi? Tuollainen asenne (ylenkatsova? vihamielinen?) katolisia uskonsisaria kohtaan tuntuu kovin suvaitsemattomalta.
Eräät mukavimmista ystävistäni ovat katolisia kukkahattutätejä, hyväntuulisia, avuliaitaja vastuuntuntoisia ihmisiä. Vaikka en kahvista itse perustakaan.No, kirkkokahvien kukkahattutätien keskuudessa on tuskin yhtäkään onnellisesti avioliitossa elävää. Itse sen sijaan olen perheellinen, joten koen tuon ilmapiirin ja sen arviot perin vieraiksi. Kierränkin kirkkokahvit kaukaa.
Tämän keskustelun aloitti tuo "ainut" (ei ole muuten totta) syntyperäinen pappi itse antaessaan senhenkisen haastattelun SK:lle. Sen tarkoitus on päivänselvä. Oletko muuten lukenut tekstin? Jos olisit, voisit sanoa itsekin, ettei toiminut tahdikkaasti. Oudoksun kaikkia mainoskampanjoita ja melkeinpä veikkaan, että niin oudoksutaan Vatikaanissakin. - Saarijärven Paavo
No, kirkkokahvien kukkahattutätien keskuudessa on tuskin yhtäkään onnellisesti avioliitossa elävää. Itse sen sijaan olen perheellinen, joten koen tuon ilmapiirin ja sen arviot perin vieraiksi. Kierränkin kirkkokahvit kaukaa.
Tämän keskustelun aloitti tuo "ainut" (ei ole muuten totta) syntyperäinen pappi itse antaessaan senhenkisen haastattelun SK:lle. Sen tarkoitus on päivänselvä. Oletko muuten lukenut tekstin? Jos olisit, voisit sanoa itsekin, ettei toiminut tahdikkaasti. Oudoksun kaikkia mainoskampanjoita ja melkeinpä veikkaan, että niin oudoksutaan Vatikaanissakin.Mitäh? Minun tuntemistani kukkahattutädeistä suurin osa on (tietääkseni onnellisessa) avioliitossa. Käynemme eri kirkkokahveilla - ai niin, sinä et käy kirkkokahveilla, mutta silti tiedät, keitä kukkahattutätejä siellä kahvia hörppii. Minkä lienee urkintajärjestelmän avulla.
Totta kai olen lukenut isä Teemun haastattelun ja ollut lukemaani sangen tyytyväinen.
Ja sillä "ainoalla" syntyperäisellä suomalaisella papilla tarkoitin tietenkin ainoaa syntyperäistä Suomessa toimivaa pappia. Suomalaisia ei-syntyperäisiä pappeja maassa on muitakin, ja yksi syntyperäinen on muissa tehtävissä ulkomailla. - "arvioista"
No, kirkkokahvien kukkahattutätien keskuudessa on tuskin yhtäkään onnellisesti avioliitossa elävää. Itse sen sijaan olen perheellinen, joten koen tuon ilmapiirin ja sen arviot perin vieraiksi. Kierränkin kirkkokahvit kaukaa.
Tämän keskustelun aloitti tuo "ainut" (ei ole muuten totta) syntyperäinen pappi itse antaessaan senhenkisen haastattelun SK:lle. Sen tarkoitus on päivänselvä. Oletko muuten lukenut tekstin? Jos olisit, voisit sanoa itsekin, ettei toiminut tahdikkaasti. Oudoksun kaikkia mainoskampanjoita ja melkeinpä veikkaan, että niin oudoksutaan Vatikaanissakin.Millä tavoin a) onnettomassa avioliitossa elävien, b) naimattomien ja c) sinun kaltaistesi onnellisten perheellisten arviot ovat niin perusteellisen erilaisia, että koet noiden a- ja b- ryhmien arviot itsellesi perin vieraiksi? Minkähän tyyppisistä "arvioista" on kysymys?
- kukkahatuton
"on rohkeasti kirkkomme uskon ja opetuksen takana ja osaa puolustaa sitä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä - Sellaista piispaa toki kaikki toivomme. Ja sellainen piispa olisi isä Teemu."
Piispan valitsee paavi. Et sinä etkä minä, eivätkä varsinkaan mitkään "kirkkokahvien kukkahattutädit", kuten tuossa toisessa viestissä osuvasti huomautetaan.kelpaa "kirkkokahvien kukkahattutätien" keittämä kahvi ym. palvelut, mitä he tekevät eri seurakuntien hyväksi.
Eipä siellä paljon esim. miehiä näy palvelemassa. Suutaan vaan soitatte, mutta palveluhalu puuttuu. - marius
Tämän keskustelun aloitti tuo "ainut" (ei ole muuten totta) syntyperäinen pappi itse antaessaan senhenkisen haastattelun SK:lle. Sen tarkoitus on päivänselvä. Oletko muuten lukenut tekstin? Jos olisit, voisit sanoa itsekin, ettei toiminut tahdikkaasti. Oudoksun kaikkia mainoskampanjoita ja melkeinpä veikkaan, että niin oudoksutaan Vatikaanissakin.Sulla on kuule tosi outoja juttuja.Kerro mulle ensin,missä näitä kukkahattu-tätejä on? Mä en ole nähnyt ainuttakaan vaikka käyn messussa.
Toisekseen,mitä sinä tiedät heidän avioliitoistaan tai niiden onnellisuudesta tai mitä ne asiat ylipäätään kuuluvat sinulle. - L.-M.
Tämän keskustelun aloitti tuo "ainut" (ei ole muuten totta) syntyperäinen pappi itse antaessaan senhenkisen haastattelun SK:lle. Sen tarkoitus on päivänselvä. Oletko muuten lukenut tekstin? Jos olisit, voisit sanoa itsekin, ettei toiminut tahdikkaasti. Oudoksun kaikkia mainoskampanjoita ja melkeinpä veikkaan, että niin oudoksutaan Vatikaanissakin."Kirkkokahvien kukkahattutätien keskuudessa on tuskin yhtäkään onnellisesti avioliitossa elävää. Itse sen sijaan olen perheellinen, joten koen tuon ilmapiirin ja sen arviot perin vieraiksi. Kierränkin kirkkokahvit kaukaa."
Allekirjoitan joka sanan.
- Marialainen
Aiheesta "Suomalainen piispa nyt!" käytiin kesällä tällä palstalla allekirjoittaneen aloitteesta merkittävä keskustelu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000101&posting=22000000036565489
Se kannattaisi itse kunkin lukea. Toistan vain lyhyesti, että tässä tilanteessa hiippakuntamme tarvitsee kotimaisen piispan. Tilanteemme on sen verran hajanainen, sekasortoinen ja hengetön.
Kumpi tahansa suomalaisista ehdokkaista sopii minulle.- ylimielinen
kommentti "minulle kelpaa"... Kukaan ei varmasti tule sinulta kysymään kelpaako vai ei.
- Henrikiläinen
ylimielinen kirjoitti:
kommentti "minulle kelpaa"... Kukaan ei varmasti tule sinulta kysymään kelpaako vai ei.
Minusta taas Marialaisen viesti ei ollut ollenkaan ylimielinen. Itse kukin näyttää tulkitsevan näitä viestejä miten huvittaa.
- ajattelija x
Jokainen voi nyt tämän keskustelun perusteella todeta, ettei isä Teemulla ole ihan yksimielistä kannatusta hiippakunnassa. Minusta on aivan turha enää spekuloida isä Teemun piispuudesta, se olisi jo tapahtunut. Ilmeisesti tilanne on se, että tänne ei ole kovin monta halukasta tulemaan. Ilmeisesti jotkut ovat jo kieltäytyneet, koska muuten tilanne olisi jo toinen. Yksi asia on varma ja se on tulevan piispan ehdoton luottamus Vatikaanista. On myös melko harvinaista, että joku piispa jättää hiippakuntansa. Se kuulostaa varmasti vähemmän houkuttelevalta.
- Marialainen
"Ilmeisesti tilanne on se, että tänne ei ole kovin monta halukasta tulemaan. Ilmeisesti jotkut ovat jo kieltäytyneet, koska muuten tilanne olisi jo toinen."
On perin kummallista, että tuota samaa vanhaa valhetta levitellään yhä uudestaan. Kysyin asian laitaa ex-nuntius Tonuccilta AC:n tilaisuuden yhteydessä ja hän kertoi, että ei ole laisinkaan totta, että piispaksi olisi valittu joku, joka olisi siitä kieltäytynyt.
Sittemmin on käynyt ilmi nettikeskusteluista, että jotkut tavalliset seurakuntalaiset olivat kyselleet eri pappien halukkuutta piispaksi, mutta nämä olivat (tietenkin) vastanneet "No enhän nyt minä" tai muuta sellaista. Mutta tuota tuskin voidaan pitää minään virallisena kieltäytymisenä piispanvirasta.
Minua on alkanut kerrassaan tympäistä tuon saman valheen levitteleminen joka paikassa. - vanha käännynnäinen
Marialainen kirjoitti:
"Ilmeisesti tilanne on se, että tänne ei ole kovin monta halukasta tulemaan. Ilmeisesti jotkut ovat jo kieltäytyneet, koska muuten tilanne olisi jo toinen."
On perin kummallista, että tuota samaa vanhaa valhetta levitellään yhä uudestaan. Kysyin asian laitaa ex-nuntius Tonuccilta AC:n tilaisuuden yhteydessä ja hän kertoi, että ei ole laisinkaan totta, että piispaksi olisi valittu joku, joka olisi siitä kieltäytynyt.
Sittemmin on käynyt ilmi nettikeskusteluista, että jotkut tavalliset seurakuntalaiset olivat kyselleet eri pappien halukkuutta piispaksi, mutta nämä olivat (tietenkin) vastanneet "No enhän nyt minä" tai muuta sellaista. Mutta tuota tuskin voidaan pitää minään virallisena kieltäytymisenä piispanvirasta.
Minua on alkanut kerrassaan tympäistä tuon saman valheen levitteleminen joka paikassa.Eiköhän tuo ajattelija x puhu tämän kertaisesta piispan valinnasta.
- Ajattelija x
Marialainen kirjoitti:
Minua on alkanut kerrassaan tympäistä tuon saman valheen levitteleminen joka paikassa.Mitä ilmeisemmin kopioit tismalleen saman viestisi
aivan toisesta aiheesta. - Henrikiläinen
Minä taas luulen tai ainakin haluan uskoa, että piispannimitys kestää nyt jonkin verran, koska Vatikaanissa on opittu viime kerran virheestä.
Kenestä tulee uusi piispa Suomeen, tällä kerralla se varmasti mietitään kunnolla ja hartaasti. Uuteen vikavalintaan ei ole enää varaa.
Toisaalta ei tässä niin paljon aikaa ole vielä mennytkään. Piispa Wróbel lähti kesäkuun lopulla ja nyt elämme helmikuuta. Piispojen Verschuren ja Wróbel välillä oli muistaakseni yli kaksi vuotta asiainhoitajan aikaa. - itse näitä
kirjoituksianne, vaikuttavatko ne katolilaisten kirjoittamilta? On aivan selvää, että te ansaitsette tänne kovaa kuria pitävän irlantilaisen, puolalaisen tai baijerilaisen piispan. Italialainen, espanjalainen tai ranskalainen olisi aivan ymmällä, kun hänellä olisikin johdettavanaan parin tuhannen aasialaisen kristityn lauma, jonka lisäksi sitten vielä tuhatkunta mieleltään protestanttista "kaikkein oikeimmin uskovaa" suomalaista.
Lisäksi katedraalin katto on romahtamaisillaan, seinissä on kosteusvaurioita ja lattiassa kai lattiasieni. Piispantalossa vetää kaikista nurkista. - Sivuhuomauttelija
itse näitä kirjoitti:
kirjoituksianne, vaikuttavatko ne katolilaisten kirjoittamilta? On aivan selvää, että te ansaitsette tänne kovaa kuria pitävän irlantilaisen, puolalaisen tai baijerilaisen piispan. Italialainen, espanjalainen tai ranskalainen olisi aivan ymmällä, kun hänellä olisikin johdettavanaan parin tuhannen aasialaisen kristityn lauma, jonka lisäksi sitten vielä tuhatkunta mieleltään protestanttista "kaikkein oikeimmin uskovaa" suomalaista.
Lisäksi katedraalin katto on romahtamaisillaan, seinissä on kosteusvaurioita ja lattiassa kai lattiasieni. Piispantalossa vetää kaikista nurkista."Lisäksi katedraalin katto on romahtamaisillaan, seinissä on kosteusvaurioita ja lattiassa kai lattiasieni. Piispantalossa vetää kaikista nurkista."
Kukas se olikaan katedraalin kirkkoherrana lähes 20 vuotta eli tasan sen ajan, jolloin mitään rakennetarkastuksia saatikka -korjauksia ei tehty? Ettei vai juuri tuo oma ehdokkaasi? - on hyvin köyhä
Sivuhuomauttelija kirjoitti:
"Lisäksi katedraalin katto on romahtamaisillaan, seinissä on kosteusvaurioita ja lattiassa kai lattiasieni. Piispantalossa vetää kaikista nurkista."
Kukas se olikaan katedraalin kirkkoherrana lähes 20 vuotta eli tasan sen ajan, jolloin mitään rakennetarkastuksia saatikka -korjauksia ei tehty? Ettei vai juuri tuo oma ehdokkaasi?ja se johtuu siitä, että kaikki Suomen katolilaiset ovat vähävaraisia, eikä heillä ole varaa maksaa mitään seurakunnalleen. Jos seurakuntalaisten joukossa olisi varakasta väkeä, heistä olisi joku jo lahjoittanut kirkolleen jotain. Mutta ikävä totuus on, ettei rahaa ole, eivätkä seurakuntalaiset näe tarpeelliseksi maksaa mitään, koska he ovat tottuneet luottamaan kaikessa vain valtion apuun.
- amazon22
Minäkin tutustuin tuohon hastatteluun ja yllätyin positiivisesti sen sisällöstä ja postiivisudesta Isä Teemua kohtaan. Ihanaa on lukea taas jotakin myönteistä Suomen katolisen kirkon asioista.Se oli niin Isän tuntinen haastattelu aivan sellainen kuin hän juuri on. Tasaisesti myönteinen, positiivinen, ihmisrakas ja huumorintajuinen pappi.Olen iloinen ja ylpeä hänen puolestaa, hyvä Isä Teemu! Jos minulla olisi päätöntävaltaa niin isä olisi paras piispa tässä tilanteessa kirkkomme ykseyden mahdollisen eheytymisen kannalta, suomalainen keskitien kulkija varmasti saa paikattua monta haavaa joita on nyt katolisten keskuudessa syntynyt. Tarvitsemme piispan joka omaa myös diplomaattisia taitoja ja isä Teemu on siinä mestari. Kauan ja hartaasti olen asiaa mielessäni pohtinut ja jos oikein innostuisin ja ryhdistäytyisin niin olen harkinnut kirjoittaa elämäni ensimmäisen kerran hänen valinnastaa Pohjoismaiselle nuntiuksella sekä tietysti ei yhtää enempää eikä vähempää itse Pyhälle Isällemme Vatikaaniin. Ja hartaa rukoukset Isä Jumalalle vielä perään.
- Marialainen
Olen itse pitänyt asiallisena toivoa meille esimerkiksi suomalaista piispaa, mutta EN taas sitä, että yksittäisten pappien ominaisuuksia ja kelpoisuuksia arvioidaan nimeltä mainiten, mutta itse nimimerkin takaa kirjoittaen.
Oletko uusi katolilainen? Kysyn tätä nyt, koska viestisi antaa hieman sellaisen kuvan. Yleensä me katolilaiset emme näet kirjoita koskaan sanaa Isä suurella alkukirjaimella muuten kuin taivaan Isän kohdalla. Lisäksi emme puhu "isistä" kolmannessa persoonassa tyyliin "näin isän menevän kauppaan" tai "olisi mukaavaa, jos joku isä tulisi mukaan".
Lopuksi muistuttaisin, ettei piispanvirka ole mikään kunnianosoitus millekään papille, vaan merkitsee ennen muuta hengellista johtajuutta, kovaa työtä ja pitkäpinnaisuutta. Siitä olen tosin samaa mieltä kanssasi, että mainitsemasi pappi oli siihen sopiva. Mutta muitakin toki on. - amazon22
Marialainen kirjoitti:
Olen itse pitänyt asiallisena toivoa meille esimerkiksi suomalaista piispaa, mutta EN taas sitä, että yksittäisten pappien ominaisuuksia ja kelpoisuuksia arvioidaan nimeltä mainiten, mutta itse nimimerkin takaa kirjoittaen.
Oletko uusi katolilainen? Kysyn tätä nyt, koska viestisi antaa hieman sellaisen kuvan. Yleensä me katolilaiset emme näet kirjoita koskaan sanaa Isä suurella alkukirjaimella muuten kuin taivaan Isän kohdalla. Lisäksi emme puhu "isistä" kolmannessa persoonassa tyyliin "näin isän menevän kauppaan" tai "olisi mukaavaa, jos joku isä tulisi mukaan".
Lopuksi muistuttaisin, ettei piispanvirka ole mikään kunnianosoitus millekään papille, vaan merkitsee ennen muuta hengellista johtajuutta, kovaa työtä ja pitkäpinnaisuutta. Siitä olen tosin samaa mieltä kanssasi, että mainitsemasi pappi oli siihen sopiva. Mutta muitakin toki on.No minähän kommentoin lähinnä erään suomalaisen papin mielestäni positiivista ja ilahduttavaa haastatelua lehdesä jonka aiheena tämä ketjun otsikko on. Mielestäni olen myös iloinen että välillä saan lukea positiivisuutta Suomen katolisesta kirkosta sen edustajista jne suomalaisesta mediasta. Toisinaan kyllästyy jatkuvaan pessimistiin ja negatiivisuuten mitä melkein aina annetaan kuvata mediassa meistä. Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä.
Olen olut n. 20 v katolisen kirkon jäsen eli en tiedäonko se sinun mittapuusi mukaan uusi tai vanha jäsen, koe se niinkuin haluat. Olen muutenkin aika kyllästynyt siihen miten uusia katolisia täälläkinnimitellään ja yritetään painaa alas "vanhempien ym" käännynnäisten taholta. He eivät saa missään nimessä olla yhtään yli-innokkaina touhuamassa missään ja suu pitäisi pitää supummalla kun "vanhemmat käännynnäiset" laukovat suuria viisauksia ja yhtä ainoita totuuksia heidän näkökulmastaan. Minä otan uudet kat. vastaan lämpöisellä sylillä ja olen tavannut heissä monia hyviä hedelmiä rikastuttamaan Suomen kat.kirkkoa ja näitä tulevaisuuden sukupolvia me taidetaankin tarvita jotta kirkkomme ei täällä kuolisi sukupuuttoon.
Pappia voi kutsua pelkästään isäksi etkö ole sitä tiennyt. Eli kyllä sinulla onnyt terminologiassasi päivittämistä.
Minä voin ainakin henk.koht. pitää kunnianosoituksena kyseistä isää kohtaan hän on sen ansainnut ja minulla hän on antanut niin paljon hyvää, rakkautta ja inhimillisyyttä näiden vuosien ajan kun olen hänen kanssaan toiminut ja keskustellut. Kirkko saa ajatella muuta jos niikseen on. Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä. - Ikivanha katolilainen
amazon22 kirjoitti:
No minähän kommentoin lähinnä erään suomalaisen papin mielestäni positiivista ja ilahduttavaa haastatelua lehdesä jonka aiheena tämä ketjun otsikko on. Mielestäni olen myös iloinen että välillä saan lukea positiivisuutta Suomen katolisesta kirkosta sen edustajista jne suomalaisesta mediasta. Toisinaan kyllästyy jatkuvaan pessimistiin ja negatiivisuuten mitä melkein aina annetaan kuvata mediassa meistä. Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä.
Olen olut n. 20 v katolisen kirkon jäsen eli en tiedäonko se sinun mittapuusi mukaan uusi tai vanha jäsen, koe se niinkuin haluat. Olen muutenkin aika kyllästynyt siihen miten uusia katolisia täälläkinnimitellään ja yritetään painaa alas "vanhempien ym" käännynnäisten taholta. He eivät saa missään nimessä olla yhtään yli-innokkaina touhuamassa missään ja suu pitäisi pitää supummalla kun "vanhemmat käännynnäiset" laukovat suuria viisauksia ja yhtä ainoita totuuksia heidän näkökulmastaan. Minä otan uudet kat. vastaan lämpöisellä sylillä ja olen tavannut heissä monia hyviä hedelmiä rikastuttamaan Suomen kat.kirkkoa ja näitä tulevaisuuden sukupolvia me taidetaankin tarvita jotta kirkkomme ei täällä kuolisi sukupuuttoon.
Pappia voi kutsua pelkästään isäksi etkö ole sitä tiennyt. Eli kyllä sinulla onnyt terminologiassasi päivittämistä.
Minä voin ainakin henk.koht. pitää kunnianosoituksena kyseistä isää kohtaan hän on sen ansainnut ja minulla hän on antanut niin paljon hyvää, rakkautta ja inhimillisyyttä näiden vuosien ajan kun olen hänen kanssaan toiminut ja keskustellut. Kirkko saa ajatella muuta jos niikseen on. Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä."Pappia voi kutsua pelkästään isäksi etkö ole sitä tiennyt."
Kyllä ja ei voida.
Peiraatteessa voidaan kysyä papilta "Onko isä nyt valmis lähtemään?", mutta ainakin suomen kielellä se kuulostaa kovin äiteläältä (sic!).
Olen Marialaisen kanssa samaa mieltä siitä, ettei meillä ole ollut tapana puhua "isistä" tai edes yksikössä "isästä" kolmannessa persoonassa. Emme esimerkiksi sano "Törmäsin raitiovaunussa yhteen isään" emmekä "Yhdyn isän mielipiteeseen", vaan näissä ja muissa vastaavissa tilanteissa käytämme sanaa pappi. Muiden kielten tapakulttuuria ei tässä(kään) suhteessa voida tuoda kieleemme noin vain.
"Kukaan meistä ei ole täydellinen katolilainen", sanoi piispa Paul Verschuren. Joten tämän asian suhteen sinulla, amazon22, on kyllä tsempattavaa. - Ikivanha katolilainen
amazon22 kirjoitti:
No minähän kommentoin lähinnä erään suomalaisen papin mielestäni positiivista ja ilahduttavaa haastatelua lehdesä jonka aiheena tämä ketjun otsikko on. Mielestäni olen myös iloinen että välillä saan lukea positiivisuutta Suomen katolisesta kirkosta sen edustajista jne suomalaisesta mediasta. Toisinaan kyllästyy jatkuvaan pessimistiin ja negatiivisuuten mitä melkein aina annetaan kuvata mediassa meistä. Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä.
Minä voin ainakin henk.koht. pitää kunnianosoituksena kyseistä isää kohtaan hän on sen ansainnut ja minulla hän on antanut niin paljon hyvää, rakkautta ja inhimillisyyttä näiden vuosien ajan kun olen hänen kanssaan toiminut ja keskustellut. Kirkko saa ajatella muuta jos niikseen on. Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä."Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä."
Me olemme KATOLILAISIA. Katolinen on pelkkä adjektiivi, esim. katolinen kirkko, katolinen koulu, katolinen rukousperinne, katolinen pyhä, katolinen moraalikäsitys jne.
"Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä."
Olet siis sukua isä Teemulle? Ainakin sanoistasi saa sen kuvan. Jos olet, minusta on epäasiallista tuoda se esille tuolla tavalla ja sukulaisuuteen vedoten "puolustaa" hänen valintaansa piispaksi. Tuollaiset lotkautukset voivat kääntyä pahimmassa tapauksessa isä Teemua vastaan. Tiedoksi sinulle, että katolisessa kirkossamme sukulaisuus ei ole koskaan peruste, paremminkin päinvastoin. - mezzotinto
Ikivanha katolilainen kirjoitti:
"Pappia voi kutsua pelkästään isäksi etkö ole sitä tiennyt."
Kyllä ja ei voida.
Peiraatteessa voidaan kysyä papilta "Onko isä nyt valmis lähtemään?", mutta ainakin suomen kielellä se kuulostaa kovin äiteläältä (sic!).
Olen Marialaisen kanssa samaa mieltä siitä, ettei meillä ole ollut tapana puhua "isistä" tai edes yksikössä "isästä" kolmannessa persoonassa. Emme esimerkiksi sano "Törmäsin raitiovaunussa yhteen isään" emmekä "Yhdyn isän mielipiteeseen", vaan näissä ja muissa vastaavissa tilanteissa käytämme sanaa pappi. Muiden kielten tapakulttuuria ei tässä(kään) suhteessa voida tuoda kieleemme noin vain.
"Kukaan meistä ei ole täydellinen katolilainen", sanoi piispa Paul Verschuren. Joten tämän asian suhteen sinulla, amazon22, on kyllä tsempattavaa.Onhan se noin, että varsinkin kirkoitetussa tekstissä on parempi sanoa "isä Teemu" tai muodollisemmin "isä Teemu Sippo" kuin pelkästään käyttää sanaa "isä". Ja jos ei puhuta tietystä nimetystä henkilöstä, on parempi käyttää yleisnimeä pappi.
Mutta suullisessa kevyemmässä kielenkäytössä ja etenkin puhuttelussa pelkkä "isä" on ihan sopiva. Papit puhuttelevat toisiaankin jatkuvasti isiksi: "Otatko lisää kahvia ,isä?" "Kiitos, puoli kuppia, isä." Ihmettelen, jos tätä joku katolilainen pitää äitelänä. - Ikivanha katolilainen
mezzotinto kirjoitti:
Onhan se noin, että varsinkin kirkoitetussa tekstissä on parempi sanoa "isä Teemu" tai muodollisemmin "isä Teemu Sippo" kuin pelkästään käyttää sanaa "isä". Ja jos ei puhuta tietystä nimetystä henkilöstä, on parempi käyttää yleisnimeä pappi.
Mutta suullisessa kevyemmässä kielenkäytössä ja etenkin puhuttelussa pelkkä "isä" on ihan sopiva. Papit puhuttelevat toisiaankin jatkuvasti isiksi: "Otatko lisää kahvia ,isä?" "Kiitos, puoli kuppia, isä." Ihmettelen, jos tätä joku katolilainen pitää äitelänä."Mutta suullisessa kevyemmässä kielenkäytössä ja etenkin puhuttelussa pelkkä "isä" on ihan sopiva. Papit puhuttelevat toisiaankin jatkuvasti isiksi: "Otatko lisää kahvia ,isä?" "Kiitos, puoli kuppia, isä." Ihmettelen, jos tätä joku katolilainen pitää äitelänä."
Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että lähes kaikki pappimme ovat taustaltaan ulkomaalaisia, jotka hallitsevat suomea selvästi huonommin kuin edelliset hollantilaiset pappimme.
En ole koskaan kuullut kummankaan syntyperäisen pappimme harrastavan tuota "isittelyä" saatikka puhumista "isä piispasta". Kummatkin tavat ovat mitä ilmeisimmin peräisin puolan kielestä.
Ainakin Helsingissä tuollaista (anteeksi nyt vain) äitelää isittelyä on harrastettu kuulemani perusteella lähinnä tuoreiden katolilaisten kirkkokahvikeskusteluissa. - Marialainen
"Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä."
Me olemme KATOLILAISIA. Katolinen on pelkkä adjektiivi, esim. katolinen kirkko, katolinen koulu, katolinen rukousperinne, katolinen pyhä, katolinen moraalikäsitys jne.
"Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä."
Olet siis sukua isä Teemulle? Ainakin sanoistasi saa sen kuvan. Jos olet, minusta on epäasiallista tuoda se esille tuolla tavalla ja sukulaisuuteen vedoten "puolustaa" hänen valintaansa piispaksi. Tuollaiset lotkautukset voivat kääntyä pahimmassa tapauksessa isä Teemua vastaan. Tiedoksi sinulle, että katolisessa kirkossamme sukulaisuus ei ole koskaan peruste, paremminkin päinvastoin.AMAZON22: "Minulla on oikeus puolustaa hänen valintaansa ylpeydellä olenhan samaa perhettä hänen kanssaan. Perheenjäsenistä pidetään huolta, ainakin minä."
IKIVANHA: "Olet siis sukua isä Teemulle? Ainakin sanoistasi saa sen kuvan. Jos olet, minusta on epäasiallista tuoda se esille tuolla tavalla ja sukulaisuuteen vedoten "puolustaa" hänen valintaansa piispaksi. Tuollaiset lotkautukset voivat kääntyä pahimmassa tapauksessa isä Teemua vastaan. Tiedoksi sinulle, että katolisessa kirkossamme sukulaisuus ei ole koskaan peruste, paremminkin päinvastoin."
Luin juuri äsken tuon amazonin viestin ja jäin ihmettelemään aivan samaa asiaa. Olisi melko outoa julistautua nimettömänä jonkun tunnetun papin "perheenjäseneksi" ja sitten ryhtyä yhtä lailla tässä ominaisuudessa edesauttamaan tämän nimitystä piispaksi.
Mikäli taas tuolla "perheenjäsenyydellä" amazon tarkoittaa seurakuntaansa tai hiippakuntaamme, sitten kyllä KAIKKI hiippakuntamme papit ovat yhtä lailla meidän "perheenjäseniämme". En ole vain koskaan kuullut kenenkään käyttävän tuota ilmaisua. Ja kieltämättä se kuulostaa oudolta. - amazon22
"Pappia voi kutsua pelkästään isäksi etkö ole sitä tiennyt."
Kyllä ja ei voida.
"Kukaan meistä ei ole täydellinen katolilainen", sanoi piispa Paul Verschuren. Joten tämän asian suhteen sinulla, amazon22, on kyllä tsempattavaa.Kyllä pappia voi kutsua pelkästään isäksi, mutta on tietysti aivan eri asia että me tai te suomalaiset suomen puhekielessä ette ole siihen tottuneet.
Minä itse pidän sitä suurempana kohteliaisuutena kutsuttaessa niin pappia kuin esim kun sanon isä Teemu, isä Marino jne. Eli tämä on makuasia joten eipä meidän kannata siitä kiistellä, kunnioitan myös teidän näkemystänne asiasta toki.
En ole täydellinen katolinen enkä koskaan tule olemaankaan sen verran minulla on inhimillisiä puutteita olen sinut puutteitteni kanssa, mutta yhtään sen huonompi katolinen en suostu olemaan kuin esim te kaksi.
Minkäslainen mittari teillä muuten on käytössä kun pyritte arvioimaan muiden katolisten lahimmäisienne hyvää katolista tuntemusta tai tietämystä tai olemusta? Onko se jokin korkakoulutettu akateeminen tutkinto, kenties tohtorinhattu vai mitä.
Viime vuosilta tiedän erään erittäin korkearvoisen professori piispan (jonka koulutuksesta oli jopa ylpeä)jota tämä kunnioitettu akateeminen tunkinto ei kyllä mitenkään auttanut sopeutumaan lampaintensa pariin paimentamaan eräässä syrjäisessä pohjoisessa maassa.Jotakin häneltä tuntui puuttuva, olisikohan se puuttuva osa ollut sosiaaliset taidot, diplomaattisuus, lähimäisenrakkaus jne jne. Ei auttanut professuurin diplomit häntä tässä asiassa, ihme kyllä. - amazon22
"Tämä on siis minun mielipiteeni muut katoliset voivat ja saavat olla puolestani eri mieltä."
Olet siis sukua isä Teemulle? Ainakin sanoistasi saa sen kuvan. Jos olet, minusta on epäasiallista tuoda se esille tuolla tavalla ja sukulaisuuteen vedoten "puolustaa" hänen valintaansa piispaksi. Tuollaiset lotkautukset voivat kääntyä pahimmassa tapauksessa isä Teemua vastaan. Tiedoksi sinulle, että katolisessa kirkossamme sukulaisuus ei ole koskaan peruste, paremminkin päinvastoin.Me seurakuntalaiset, kirkko ja isät jne olemme Jumalan suuri perhe. Eli olemme ns sukulaisia.
Mistään verisukulaisuudesta tai maallisesta sukulaisuudesta en muista maininneeni olevani kyseisen isän kanssa. Jos annoin epäselvän ja epätarkan olettamuksen niin anteeksipyyntöni. - Marialainen
amazon22 kirjoitti:
Kyllä pappia voi kutsua pelkästään isäksi, mutta on tietysti aivan eri asia että me tai te suomalaiset suomen puhekielessä ette ole siihen tottuneet.
Minä itse pidän sitä suurempana kohteliaisuutena kutsuttaessa niin pappia kuin esim kun sanon isä Teemu, isä Marino jne. Eli tämä on makuasia joten eipä meidän kannata siitä kiistellä, kunnioitan myös teidän näkemystänne asiasta toki.
En ole täydellinen katolinen enkä koskaan tule olemaankaan sen verran minulla on inhimillisiä puutteita olen sinut puutteitteni kanssa, mutta yhtään sen huonompi katolinen en suostu olemaan kuin esim te kaksi.
Minkäslainen mittari teillä muuten on käytössä kun pyritte arvioimaan muiden katolisten lahimmäisienne hyvää katolista tuntemusta tai tietämystä tai olemusta? Onko se jokin korkakoulutettu akateeminen tutkinto, kenties tohtorinhattu vai mitä.
Viime vuosilta tiedän erään erittäin korkearvoisen professori piispan (jonka koulutuksesta oli jopa ylpeä)jota tämä kunnioitettu akateeminen tunkinto ei kyllä mitenkään auttanut sopeutumaan lampaintensa pariin paimentamaan eräässä syrjäisessä pohjoisessa maassa.Jotakin häneltä tuntui puuttuva, olisikohan se puuttuva osa ollut sosiaaliset taidot, diplomaattisuus, lähimäisenrakkaus jne jne. Ei auttanut professuurin diplomit häntä tässä asiassa, ihme kyllä."Kyllä pappia voi kutsua pelkästään isäksi, mutta on tietysti aivan eri asia että me tai te suomalaiset suomen puhekielessä ette ole siihen tottuneet."
Kuten sinulle jo huomautettiin, muiden kielien tapoja ja tottumuksia ei voida noin vain soveltaa suomen kieleen. Suomeksi ne kuulostaisivat melko naurettavilta, kuten kuulostaa "isittely", jota muuten tietojeni mukaan ortodoksitkaan eivät harrasta. On ihan oikein puhua isä Jamesista, isä Johanneksesta jne., mutta korrektia ei ole puhua pelkästään "isästä".
Ihmettelen reaktiotasi. Itse poistit tältä palstalta varmaan kymmenkunta Helena K.:n minusta ihan asiallista viestiä (pari asiatonta oli mukana, tunnustan), koska hän oli sinun mukaasi pelkkä "trolli", mutta itse et ole valmis vastaanottamaan minkäänlaista kritiikkiä tai edes huomautuksia meiltä, joiden äidinkielemme on suomi ja jotka olemme olleet katolilaisia jo vuosikymmeniä ellemme koko elämämme. - Marialainen
amazon22 kirjoitti:
Me seurakuntalaiset, kirkko ja isät jne olemme Jumalan suuri perhe. Eli olemme ns sukulaisia.
Mistään verisukulaisuudesta tai maallisesta sukulaisuudesta en muista maininneeni olevani kyseisen isän kanssa. Jos annoin epäselvän ja epätarkan olettamuksen niin anteeksipyyntöni.perheenjäsenyydestä puhuminen tarkoittaa kyllä vain ja ainoastaan verisukulaisuutta.
Eri asia olisi ollut, jos olisit sanonut "me olemme yhtä Jumalan perhettä" tms. - amazon22
Marialainen kirjoitti:
"Kyllä pappia voi kutsua pelkästään isäksi, mutta on tietysti aivan eri asia että me tai te suomalaiset suomen puhekielessä ette ole siihen tottuneet."
Kuten sinulle jo huomautettiin, muiden kielien tapoja ja tottumuksia ei voida noin vain soveltaa suomen kieleen. Suomeksi ne kuulostaisivat melko naurettavilta, kuten kuulostaa "isittely", jota muuten tietojeni mukaan ortodoksitkaan eivät harrasta. On ihan oikein puhua isä Jamesista, isä Johanneksesta jne., mutta korrektia ei ole puhua pelkästään "isästä".
Ihmettelen reaktiotasi. Itse poistit tältä palstalta varmaan kymmenkunta Helena K.:n minusta ihan asiallista viestiä (pari asiatonta oli mukana, tunnustan), koska hän oli sinun mukaasi pelkkä "trolli", mutta itse et ole valmis vastaanottamaan minkäänlaista kritiikkiä tai edes huomautuksia meiltä, joiden äidinkielemme on suomi ja jotka olemme olleet katolilaisia jo vuosikymmeniä ellemme koko elämämme.Jos nyt leikisti ajateltaisiin että tätä "isä" nimitystä ei voi soveltaa suomen kieleen siin eihän siinä mitään kunnioitan toki niitä jotka niin tätä vastustavat. Mutta kysymys on nyt tavallaan siitä että minulla suomalaisena on täysi oikeus kutsua pelkäksi "isäksi" pappia jos koen sen omasta mielestäni kauniiksi jakunnioittavaksi pappejamme kohtaan. Ette te voi sitä minulta kieltää. En mitenkään koe sitä sokeriseksi ym siirappimaiseksi(tai että se jotenkin alistaisi minua tai en olisi korreksti kun puhun papille). Kutsukaa te isiänne miten vain enhän minäkään siitä mitenkään pahastu. Tässä nyt tehdään ihan kärpäsestä härkänen, antakaa meidan kaikkien katolisten olla kumminkin omia persoonallisia yksilöitämme ihan rohkeasti vain.
Olen ollut katolinen vain vaatimattomat muutaman vuosikymmenen ja eihän se toki ole mitään teihin verrattuna joilla on enemmän vuosikymmeniä takananne kuin kaksi jopa olette olleet iäti katolisia. Kunnioitan teitä mutta ei minun tarvitse pokkuroida teidän edessänne. Jumalalle aika on ikuista ei hän meidän vuosikymmenistä taida pajon perustaa. - Konservatiivinen sielu
amazon22 kirjoitti:
Kyllä pappia voi kutsua pelkästään isäksi, mutta on tietysti aivan eri asia että me tai te suomalaiset suomen puhekielessä ette ole siihen tottuneet.
Viime vuosilta tiedän erään erittäin korkearvoisen professori piispan (jonka koulutuksesta oli jopa ylpeä)jota tämä kunnioitettu akateeminen tunkinto ei kyllä mitenkään auttanut sopeutumaan lampaintensa pariin paimentamaan eräässä syrjäisessä pohjoisessa maassa.Jotakin häneltä tuntui puuttuva, olisikohan se puuttuva osa ollut sosiaaliset taidot, diplomaattisuus, lähimäisenrakkaus jne jne. Ei auttanut professuurin diplomit häntä tässä asiassa, ihme kyllä."Minä itse pidän sitä suurempana kohteliaisuutena kutsuttaessa niin pappia kuin esim kun sanon isä Teemu, isä Marino jne."
Ei ole kohteliasta puhua tuttavallisesti isä Teemusta eikä ainakaan isä Marinosta. Kirkkoherra Marino Trevisini on monsignore, eikä "isä". Tapa puhua papeista heidän etunimillään on oikeasti enemmän ortodoksinen kuin katolinen tapa. On kohteliaampaa puhua isä Siposta ja monsignore Trevisinista.
"Eli tämä on makuasia joten eipä meidän kannata siitä kiistellä, kunnioitan myös teidän näkemystänne asiasta toki."
Tämä EI OLE mikään makuasia, vaan katolisessa kirkossa tässäkin asiassa on omat perinteensä, jotka sinun olisi parasta paremminkin sisäistää kuin asettua niiden yläpuolelle. - amazon22
"Minä itse pidän sitä suurempana kohteliaisuutena kutsuttaessa niin pappia kuin esim kun sanon isä Teemu, isä Marino jne."
Ei ole kohteliasta puhua tuttavallisesti isä Teemusta eikä ainakaan isä Marinosta. Kirkkoherra Marino Trevisini on monsignore, eikä "isä". Tapa puhua papeista heidän etunimillään on oikeasti enemmän ortodoksinen kuin katolinen tapa. On kohteliaampaa puhua isä Siposta ja monsignore Trevisinista.
"Eli tämä on makuasia joten eipä meidän kannata siitä kiistellä, kunnioitan myös teidän näkemystänne asiasta toki."
Tämä EI OLE mikään makuasia, vaan katolisessa kirkossa tässäkin asiassa on omat perinteensä, jotka sinun olisi parasta paremminkin sisäistää kuin asettua niiden yläpuolelle.En asetu minkään enkkä kenenkään toisen katolisen yläpuolelle mutta tuntuu että jotkut suomaliset katoliset asettuvat koko universaalin katolisen kirkon yläpuolelle. Sanonta "isä" papista on esim Puolassa käytössä yleisesti eli siis sano sitten vaikka suoraan jos sinulla on jotakin esim puolalaisuutta tapakulttuuria kohtaan.
Olen suomalaissyntyinen katolinen joka olen universaalin katolisen kirkon jäsen ja henkilökohtaisesti pidän tätä univertaalisuutta suurena rikkautena mutta en voi mitään sille jos joillakin suomalaisilla on niin ahdas mieli etteivät voi hyväksyä mitään suomalaisuuden ulkopuolelta tulevaa tapaa keskudessaan joten sitten teidän täytyy elää hengellisesti melko köyhässä kulttuurisessa kuplassa. Minä en voi niin elää muutoin yksinkertaisesti näivetyn uskossani. Jokainen uskoo tavallaan. - Konservatiivinen sielu
amazon22 kirjoitti:
En asetu minkään enkkä kenenkään toisen katolisen yläpuolelle mutta tuntuu että jotkut suomaliset katoliset asettuvat koko universaalin katolisen kirkon yläpuolelle. Sanonta "isä" papista on esim Puolassa käytössä yleisesti eli siis sano sitten vaikka suoraan jos sinulla on jotakin esim puolalaisuutta tapakulttuuria kohtaan.
Olen suomalaissyntyinen katolinen joka olen universaalin katolisen kirkon jäsen ja henkilökohtaisesti pidän tätä univertaalisuutta suurena rikkautena mutta en voi mitään sille jos joillakin suomalaisilla on niin ahdas mieli etteivät voi hyväksyä mitään suomalaisuuden ulkopuolelta tulevaa tapaa keskudessaan joten sitten teidän täytyy elää hengellisesti melko köyhässä kulttuurisessa kuplassa. Minä en voi niin elää muutoin yksinkertaisesti näivetyn uskossani. Jokainen uskoo tavallaan."Jokainen uskoo tavallaan."
Tuo ei nyt ainakaan edusta katolista uskoa ja elämää. Lisäksi sinulle huomautettiin jo siitä, että me olemme katoliLAIsia ja että katolinen on pelkkä adjektiivi. Sitäkään et ottanut kuuleviin korviisi.
Ahdasmielisyyttä edustaa mm. pappien titteleillä leikittely omien oikkujen mukaan sen sijaan, että noudattaisi vakiintuneita tapoja. Puolasta taas meillä tuskin on mitään opittavaa.
- Tympääntynyt
Mielestäni on sinänsä hyvä, että Suomen Kuvalehti kerrankin kirjoittaa myönteisesti kirkostamme. On niin ikään paikallaan, että isä Teemu on antanut sille haastattelun.
Olen näistä myönteisistä havainnoista huolimatta samaa mieltä nimim. Ciccion kanssa "pilvilinnojen rakentamisesta isä Teemun piispuudesta". Olisi varmaankin ollut paikallaan, että spekulaatiot uuden piispan nimityksestä ja henkilöstä olisi kokonaan jätetty haastattelusta pois.
Entä jos isä Teemusta ei tulekaan piispaa? Kuka on sanonut, että hänestä tulisi? Jos näin kävisi, pelkään pahasti, että moisesta turhautuneiden kiukku, katkeruus ja jopa viha purkautuisivat seuraavaan piispaan. Kun hiippakunta on jo nyt köyhä ja vararikon partaalla sekä katedraali romahtamaisillaan, moinen tilanne ei muodostaisi todellakaan hyvää lähtökohtaa uuden piispan toiminnalle keskuudessamme.
Kysyin kerran yhdeltä papilta mitä mieltä hän on piispannimityksestä ja sitä olisiko hän itse valmis tehtävään. Hänen vastauksensa oli: en ota kantaa asiaan, vaan pyydän kaikkia rukoilemaan sen puolesta. Viisaasti sanottu. Tavallaan olen pettynyt, ettei isä Teemu sanonut Kuvalehdelle samalla tavalla.- Konservatiivinen sielu
"Entä jos isä Teemusta ei tulekaan piispaa? Kuka on sanonut, että hänestä tulisi? Jos näin kävisi, pelkään pahasti, että moisesta turhautuneiden kiukku, katkeruus ja jopa viha purkautuisivat seuraavaan piispaan."
Siinäpä muutamia oikeutettuja kysymyksiä.
Lisäksi tilanne olisi perin nolo kyseisen papin itsensä kannalta, kun hän jo ehtinyt mennä julistuttamaan itsensä (tahallaan tai vahingossa, sillä tuskin on merkitystä) "todennäköisesti ensimmäiseksi suomalaiseksi katoliseksi piispaksi" moneen vuosisataan. Jos nyt suoraan saa sanoa, niin sanon, että tyhmästi tehty. - Saarijärven Paavo
"Entä jos isä Teemusta ei tulekaan piispaa? Kuka on sanonut, että hänestä tulisi? Jos näin kävisi, pelkään pahasti, että moisesta turhautuneiden kiukku, katkeruus ja jopa viha purkautuisivat seuraavaan piispaan."
Siinäpä muutamia oikeutettuja kysymyksiä.
Lisäksi tilanne olisi perin nolo kyseisen papin itsensä kannalta, kun hän jo ehtinyt mennä julistuttamaan itsensä (tahallaan tai vahingossa, sillä tuskin on merkitystä) "todennäköisesti ensimmäiseksi suomalaiseksi katoliseksi piispaksi" moneen vuosisataan. Jos nyt suoraan saa sanoa, niin sanon, että tyhmästi tehty.Ei haastattelun myöntäminen tässä piispattomassa tilanteessa ole mitään mainoskampanjaa. Oli ihan myönteistä kaikkien meidän Suomen katolilaisten kannalta, että meidän asioistamme kirjoitettiin valtakunnallisesti koko lailla arvostetussa lehdessä järkevä ja asiallinen juttu. Jos joku näkee tässä jotain tyhmää, menköön itseensä ja miettiköön omaa asennettaan kirkkoaan kohtaan.
Ei isä Teemu Sippo varmasti ole "mennyt julistuttamaan" itseään yhtään miksikään. Eikä tilanne ole millään lailla nolo hänelle, jos tänne joku muu piispa nimitetään. Isä Teemu sanoo haastattelussa nimenomaan, että hän kokee kappalaisena olevansa onnellinen.
Jutussa sanotaan ainoastaan, että isä Teemun nimi todennäköisesti on nuntiuksen listalla. Se lienee realistinen olettamus, ja olisi väärää nöyryyttä, jos isä Teemu kieltäisi tuon olettauksen.
En myöskään usko, että isä Teemua piispaksi toivovat hiippakuntalaiset ryhtyisivät turhautuneina purkamaan kiukkuaan, jos häntä ei piispaksi valita. Tiedämme kaikki, että valinta tehdään Vatikaanissa, ja siellä pyritään katsomaan hiippakunnan parasta.
Uusi piispa otetaan vastaan ilolla ja kiitollisuudella, niin kuin muuten otettiin piispa Wròbelkin. Riippuu ihan uuden piispan omista päätöksistä ja teoista, saavuttaako hän hiippakuntalaisten luottamuksen. - Konservatiivinen sielu
Ei haastattelun myöntäminen tässä piispattomassa tilanteessa ole mitään mainoskampanjaa. Oli ihan myönteistä kaikkien meidän Suomen katolilaisten kannalta, että meidän asioistamme kirjoitettiin valtakunnallisesti koko lailla arvostetussa lehdessä järkevä ja asiallinen juttu. Jos joku näkee tässä jotain tyhmää, menköön itseensä ja miettiköön omaa asennettaan kirkkoaan kohtaan.
Ei isä Teemu Sippo varmasti ole "mennyt julistuttamaan" itseään yhtään miksikään. Eikä tilanne ole millään lailla nolo hänelle, jos tänne joku muu piispa nimitetään. Isä Teemu sanoo haastattelussa nimenomaan, että hän kokee kappalaisena olevansa onnellinen.
Jutussa sanotaan ainoastaan, että isä Teemun nimi todennäköisesti on nuntiuksen listalla. Se lienee realistinen olettamus, ja olisi väärää nöyryyttä, jos isä Teemu kieltäisi tuon olettauksen.
En myöskään usko, että isä Teemua piispaksi toivovat hiippakuntalaiset ryhtyisivät turhautuneina purkamaan kiukkuaan, jos häntä ei piispaksi valita. Tiedämme kaikki, että valinta tehdään Vatikaanissa, ja siellä pyritään katsomaan hiippakunnan parasta.
Uusi piispa otetaan vastaan ilolla ja kiitollisuudella, niin kuin muuten otettiin piispa Wròbelkin. Riippuu ihan uuden piispan omista päätöksistä ja teoista, saavuttaako hän hiippakuntalaisten luottamuksen."Jutussa sanotaan ainoastaan, että isä Teemun nimi todennäköisesti on nuntiuksen listalla. Se lienee realistinen olettamus, ja olisi väärää nöyryyttä, jos isä Teemu kieltäisi tuon olettauksen."
Mihin tuollaiset "tiedot" voivat ylipäätään perustua? Tuskinpa nuntius on niistä laverrellut postinkantajalleen ja parturilleen. Olisi ollut realistista nöyryyttä isä Teemun taholta sanoa, ettei hän tiedä asiasta yhtään mitään. Niinkuin emme tiedä me muutkaan.
"En myöskään usko, että isä Teemua piispaksi toivovat hiippakuntalaiset ryhtyisivät turhautuneina purkamaan kiukkuaan, jos häntä ei piispaksi valita. Tiedämme kaikki, että valinta tehdään Vatikaanissa, ja siellä pyritään katsomaan hiippakunnan parasta."
Viime kerralla suuren joukon toive-ehdokas oli silloinen asiainhoitaja. Kun hänestä ei sitten tullut piispaa, sivukärsijäksi joutui piispa, jolla ei varmasti ollut asiaan osaa eikä arpaa. - Saarijärven Paavo
"Jutussa sanotaan ainoastaan, että isä Teemun nimi todennäköisesti on nuntiuksen listalla. Se lienee realistinen olettamus, ja olisi väärää nöyryyttä, jos isä Teemu kieltäisi tuon olettauksen."
Mihin tuollaiset "tiedot" voivat ylipäätään perustua? Tuskinpa nuntius on niistä laverrellut postinkantajalleen ja parturilleen. Olisi ollut realistista nöyryyttä isä Teemun taholta sanoa, ettei hän tiedä asiasta yhtään mitään. Niinkuin emme tiedä me muutkaan.
"En myöskään usko, että isä Teemua piispaksi toivovat hiippakuntalaiset ryhtyisivät turhautuneina purkamaan kiukkuaan, jos häntä ei piispaksi valita. Tiedämme kaikki, että valinta tehdään Vatikaanissa, ja siellä pyritään katsomaan hiippakunnan parasta."
Viime kerralla suuren joukon toive-ehdokas oli silloinen asiainhoitaja. Kun hänestä ei sitten tullut piispaa, sivukärsijäksi joutui piispa, jolla ei varmasti ollut asiaan osaa eikä arpaa.Eipä ole totta väitteesi:
"Kun hänestä ei sitten tullut piispaa, sivukärsijäksi joutui piispa, jolla ei varmasti ollut asiaan osaa eikä arpaa".
Ei kukaan alkanut protestoida piispa Wróbelia vastaan siksi, että isä Aartsista ei tullut piispaa. Piispa Wróbelin vihkimistä virkaan vietettiin riemullisin mielin.
Protestit piispaa vastaan alkoivat vasta sen jälkeen, kun hän puolitoista vuotta myöhemmin karkotti isä Aartsin maasta esittämättä tälle päätökselleen mitään muuta perustetta kuin ikäviä ja ristiriitaisia vihjailuja. Kyllä piispa Wróbelilla toden totta oli kaikki osa ja kaikki arvat ja kaikki avaimet siihen prosessiin, joka lopulta johti hänen eroamiseensa. - mezzotinto
"Jutussa sanotaan ainoastaan, että isä Teemun nimi todennäköisesti on nuntiuksen listalla. Se lienee realistinen olettamus, ja olisi väärää nöyryyttä, jos isä Teemu kieltäisi tuon olettauksen."
Viime kerralla suuren joukon toive-ehdokas oli silloinen asiainhoitaja. Kun hänestä ei sitten tullut piispaa, sivukärsijäksi joutui piispa, jolla ei varmasti ollut asiaan osaa eikä arpaa."Olisi ollut realistista nöyryyttä isä Teemun taholta sanoa, ettei hän tiedä asiasta yhtään mitään"
Luultavasti isä Teemu noin on sanonutkin. Toimittaja on kirkoittanut julki sen, mikä on useimpien suomalaisten katolilaisten käsitys: todennäköisesti isä Teemu on nuntiuksen listalla.
Mikä sinulla nyt on tässä niin vaikeaa? Jokin pakko vain olla yleisesti vastaan ja tietää aina muita paremmin, mikä katolilaisille ja katoliselle papille sopii? - Konservatiivinen sielu
mezzotinto kirjoitti:
"Olisi ollut realistista nöyryyttä isä Teemun taholta sanoa, ettei hän tiedä asiasta yhtään mitään"
Luultavasti isä Teemu noin on sanonutkin. Toimittaja on kirkoittanut julki sen, mikä on useimpien suomalaisten katolilaisten käsitys: todennäköisesti isä Teemu on nuntiuksen listalla.
Mikä sinulla nyt on tässä niin vaikeaa? Jokin pakko vain olla yleisesti vastaan ja tietää aina muita paremmin, mikä katolilaisille ja katoliselle papille sopii?"Toimittaja on kirkoittanut julki sen, mikä on useimpien suomalaisten katolilaisten käsitys: todennäköisesti isä Teemu on nuntiuksen listalla."
Ja mihin perustuu tuo "todennäköisesti"? Oletko ehkä nähnyt moisen listan?
"Mikä sinulla nyt on tässä niin vaikeaa? Jokin pakko vain olla yleisesti vastaan ja tietää aina muita paremmin, mikä katolilaisille ja katoliselle papille sopii?"
Ajattelen seuraavan piispamme parasta. - Albeit Vital
Viime kerralla suuren joukon toive-ehdokas oli silloinen asiainhoitaja. Kun hänestä ei sitten tullut piispaa, sivukärsijäksi joutui piispa, jolla ei varmasti ollut asiaan osaa eikä arpaa.Piispa Wróbelin lähdöstä ei ole vielä vuottakaan, ja jo aletaan asioida muistaa "toisin" (miten paljon evankeliumeiden ja apostolien tekojen kirjoittajat ovatkaan mahtaneet muistaa "toisin"...). Ei piispa miksikään sijaiskärsijäksi joutunut, vaan aivan oli osallinen silloisen ex-asianhoitajan maastapoistumiseen. Ylipäätään piispa pääasiassa aiheutti itse omat ongelmansa.
Vatikaanissa tuskin katsotaan hiippakunnan parasta. Siellä katsotaan kirkon parasta. Sekin tosin onnistuu aika huonosti, kun suuri joukko kristittyjä kärvistelee myötähäpeän piinassa paavin edesottamuksien vuoksi. Bush lähti, vielä meillä on Berlusconi ja Pena XVI Italiassa, anteeksi, Vatikaani-valtiossa jälkimmäinen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18313718
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585493Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454960Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1563734Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402863Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1201811Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721707Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371525