niin tulee kotimaisesta kaunokirjallisuudesta lähinnä mieleen Kalle Päätalo.
Molemmat ovat äärimmäisen pitkäpiimäisiä kirjoittajia, asioita vatvotaan ja vatvotaan eikä loppua meinaa tulla millään. Jostakin pienehköstä asiasta saadaan sivukaupalla lauseita.
Yhtään Whiten kirjaa en ole kertakaikkiaan jaksanut lukea loppuun saakka, vaikka olen moneen otteeseen yrittänyt.
Lisäksi toisinaan tulee tunne, että lukijaa pidetään jonkinasteisena idioottina. Niitä hallitsee liikaa sanat; tulisi, pitäisi, olisi,,lakia lakia lakia lakia..
Kun lukee
3
95
Vastaukset
Heh,
Minulla sattuu olemaan koko Päätalon 28- osainen Iijoki sarja hyllyssäni ja jokunen muukin kaikki suomennetut EGW kirjat.
Voin varmaan antaa lausuntoni asiassa.
Luin Päätalot nuorukaisena, se oli kaupunkilaiselle aivan uutta elämää Koillismaalla elämän meno siihen aikaan.
Voi sanoa että olin niin innoissani että ahmin koko kirjan yhteen pötköön, eli meni siinä kellonympärystä lukiessa yhteen soittoon ja nauroin itsekseni aivan vääränä huumorille.
Nyt voisin niin karkeata kielenkäyttöä vierastaa, vaikka itsekin joskus korostan tunnetilojani rahvaanomaisella kielenkäytöllä.
EGW kirjoista olen lukenut kaikki suomennetut.
Koska olin kovin innostunut tietämään kaiken mahdollisen luin ne innokkaasti.
En havainnut mitään Raamatun kanssa ristiriitaista koskaan.
Minä olin vilpitön ja valmis muuttamaan mieltäni jos havaitsin olevani väärässä.
EGW opetti Raamattua takaperin eli menneet, ja myös tulevat, mutta kaikessa vain Raamattua "mitä kirjoitettu on" hän vain selitti mitä kirjoitetut tekstit merkitsevät, mm. vaikeaselkoisen Ilmestyskirjankin tapahtumat.
Toki hän eli 1800 lukua ja oli ihmisenä sen ajan ja tiedon varassa, paitsi mihin oli Jumalan Henki antamassa ohjeen.
Hän oli tinkimättömän hurskas ämmä ja hengellinen kirjailija joka kirjoitti kymmeniä tuhansia sivuja.
Hänellä oli vain Kristus ja Raamattu, ei muuta.
Hän varoitti puhumasta sanaakaan hänestä ennenkuin tuntee hyvin kirjoitukset ja olemaan syyttämättä etukäteen profetoista.
Tämän monet unohtavat, ja saan A-kirkkolaisille monille huomauttaa tästä.
Täällä tosin on vain keskustelijoita, kukaan täällä ei anna kirkon lausuntoja koskaan.
Kirkon lausunnot annetaan Tampereelta suoraan pääkonttorista aina poikkeuksetta.
Jumalan siunausta
jari laurila- näinköhän?
> En havainnut mitään Raamatun kanssa ristiriitaista koskaan.>
- Et huomannut!
------
> Hänellä oli vain Kristus ja Raamattu, ei muuta. >
Miten lienee Ellenin elämäkerran ja Seitsemännen Päivän Adventismin syntyhistorian lukemisen kanssa? näinköhän? kirjoitti:
> En havainnut mitään Raamatun kanssa ristiriitaista koskaan.>
- Et huomannut!
------
> Hänellä oli vain Kristus ja Raamattu, ei muuta. >
Miten lienee Ellenin elämäkerran ja Seitsemännen Päivän Adventismin syntyhistorian lukemisen kanssa?Ei ole vikaa eikä hämminkiä.
Adventtikirkko oli uskonpuhdistusliike, jolla oli käytettävissä kaikki aikaisempien uskonpuhdistusliikkeiden saama ja antama valo eli tieto, ja löydettiin edelleen lisää valoa Raamatusta.
Kaikki viimmesen päälle OK.
Ikävää vaan että siellä on ihmisiä.
Ei pelkkiä jumalolentoja ja enkeleitä.
Päätalon kirjoissa kiroillaan niin pirusti, ei niissä muuta vikaa.
En lue enä romaaneita, ja taitaa elokuvankiin katsomisesta olla jo 20 vuotta, onhan toki hyviäkin elokuvia.
Ostin Iijoki sarjan loppuun, vaikka lopetin lukemisen Tampereen aikoihin, ei ollut enää innostavaa Tampereen ajat.
Suositan EGW kirjoja, mutta jos et tahdo olla vilpitön ja rehellinen itsellesi uskossa, ei tule mitään. Tuo on ehtom jota tosin minä en aseta.
EGW kielsi puhumasta mitään hänestä ennen kuin tuntee hyvin Raamatun kirjoitukset.
Niitä ei pysty arvioimaan jos ei tunne kirjoituksia, ovat liian "hienoa" teologiaa.
Perusasiat ensin.
EGW tosin opettaa perusasiatkin hyvin ja ennen kaikkea.
1 Tess 5:20-23 on Raamatun ohje tässä.
Arvostelu ilman perusteluja ei ole koskaan asiallista.
Minulla ei ole EGW kirjoista arvosteltavaa.
Kaikki OK.
Jos Sinulla on on oma asiasi, minun päätä et käännä, etkä muidenkaan.
Olen tosin olut harha-askeleella uskosta ja parannusta tehty, mutta en ole mukana aktiivisessa uskonelämässä, uuvuin siinä joskus ja vietän rauhassa eläkepäiviäni, niin rauhassa kuin pystyn.
Minua on turha kenenkään painostaa missään asiassa.
Suositan srk elämää, siinä on etunsa jos/kun sujuu, mutta minä voin tyytyä metsäseurakuntaan.
Joidenkin ratkaisu on tuo jos joutuu vaikeuksiin srk elämässä, siellähän on vain ihmisiä.
Linnun laulua, raikasta ilmaa ja puiden huminaa, ja vaikka välillä rantaan laineiden liplatuksille ja suolaiselle meri-ilmalle, ja taivaanrannan maalariksi piisaa metsäseurakunnassa.
Väsyin joskus kirkon työhön ja moneen muuhunkin, ja olenkin pysytellyt uskonelämästäkin poissa 1.6.2006 lukien.
Tarkoitus puuhailla harrastuksissani loppuelämän noin 40 aktiivista vuotta, jos terveenä pysyn ja hengissä ja maalimaa piisaa.
Lue Raamattu hyvin, aloita UT, ja EGW kirjat perään.
Kirjatoimi.fi löytyy monia hyviä kirjoja jo tarpeisiisi.
Siunausta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865352
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784714Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113017Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv872948Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232514Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251966- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328