Kilowattimittarin tarpeellisuus

uusvaanari

Ollaan hankittu eka matkailuvaunu. Nyt on tietysti mietinnässä kaikenlaisen rekvisiitan hankkiminen, myös kilowattimittarin.
Onko mittarista oikeasti hyötyä? Alkuun on tarkoitus reissata pitkin Suomen maata viikonloppuisin ja kesälomalla. Myöhemmin tulee ehkä kysymykseen kausipaikan etsiminen. Onko yleisillä leirintäalueilla kovin yleistä sähkön veloitus kulutuksen mukaan? Entä karavaanarialueilla?
Mitä mittari maksaa? Entä asennus, mitä vaatimuksia asennusliikkeeltä ja kulut?

11

5439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • G-m@n

      mene sähköliikeeseen.

      • sähköliikkkeessä

        ...vastata em. kysymyksiin kWh -mittarin tarpeellisuudesta?


    • Karavaanari malli 1975.

      jos liikut paljon niin turha vehe, mutta jos haet kausipaikka niin silloin on hyvä vekotin.
      Hinta vaihtelee 5-500 euroon riippuu siitä haluatko "vanhan" vai huippu uutuus digitaalinen.
      Pitää olla sähköasennuslupa asennukseen.

    • otek

      ilman mittaria pari kautta.Silloin vielä vedin vaunun perässäni joka viikonloppu.Vähän kyllä kismitti maksaa kesäisin 3-4 eur/vrk. Siksi yritin pärjätä tietyt viikonloput akuilla. Kesäreisuilla saatettiin olla 2-5 vuorokautta samassa paikassa jolloin mittari olisi ollut tarpeen. Uuden vaunun myötä ollaan pidetty kausipaikka ja lomilla reissailtu. Leirintäalueella oli kaveri joka 50 eurolla asensi käytettyjä sähkömittareita vaunuihin. Sen jälkeen sähkölaskut olleet noin 60 euroa/kesäkausi (maalis-lokakuu). Meillä ei ole lämminvesivaraajia etc. mutta jääkaappia ei olla kesän kuumimpina aikona sammutettu työviikon ajaksi.

      • älyätkö

        Kesällä liituttaessa kWh mittari ei ole välttämätön. Kesällä vaosähkö yleensä sisältyy vrk-maksuun. Kausipaikalla talvella, sähköllä lämmitettäessä monesti vaaditaan kWh miittarin käyttöä. Muuten sähköstä peritään tolpan sulakekoon mukaisen maksimikulutuksen mahdollistama =posketon hinta.

        Uuden kunnollisen kWh-mittarin asennuksineen saa halvimmillaan alle 100€. Kunnostettuja käytettyja saa vielä edullisemmin.


      • sisälly hintaan
        älyätkö kirjoitti:

        Kesällä liituttaessa kWh mittari ei ole välttämätön. Kesällä vaosähkö yleensä sisältyy vrk-maksuun. Kausipaikalla talvella, sähköllä lämmitettäessä monesti vaaditaan kWh miittarin käyttöä. Muuten sähköstä peritään tolpan sulakekoon mukaisen maksimikulutuksen mahdollistama =posketon hinta.

        Uuden kunnollisen kWh-mittarin asennuksineen saa halvimmillaan alle 100€. Kunnostettuja käytettyja saa vielä edullisemmin.

        Sähkö ei yleensä sisälly vuorokausi hintaan.
        Sähkö "könttihintana" tosi kallista kesällä käytettyyn sähkön määrään nähden.Mittari sähköä ei ehkä sen takia saakaan monissa paikoissa koska vrk-maksun sähkö kalliimpaa reilusti.


      • On aiheellista laittaa
        älyätkö kirjoitti:

        Kesällä liituttaessa kWh mittari ei ole välttämätön. Kesällä vaosähkö yleensä sisältyy vrk-maksuun. Kausipaikalla talvella, sähköllä lämmitettäessä monesti vaaditaan kWh miittarin käyttöä. Muuten sähköstä peritään tolpan sulakekoon mukaisen maksimikulutuksen mahdollistama =posketon hinta.

        Uuden kunnollisen kWh-mittarin asennuksineen saa halvimmillaan alle 100€. Kunnostettuja käytettyja saa vielä edullisemmin.

        Yleensä jos otat kausipaikan jostakin, niin sinulta vaaditaan kwh-mittari kalustoon kiinteästi asennettuna. Vanhoja saa jopa 10 eerolla mutta jos haluat uuden niin digitaalinen mittari maksaa asennettuna n 120-130 eeroa ja se on vaunua vaihdettaessa helppo ottaa mukaansa. Digimittari ei vaadia maadoitusta asenettaessa.


      • tais mennä ilman kuittia?

        Jos ei niin halvalla meni. Ite johtaja sähkövirmassa!


      • otek
        tais mennä ilman kuittia? kirjoitti:

        Jos ei niin halvalla meni. Ite johtaja sähkövirmassa!

        sairaseläkkeellä oleva karavanari sähköinssi niitä meidä alueella muutamalle asentanut.


    • Talvikaudella leirintäalueilla peritään sähköstä esim. 8,50-11 euron vuorokausimaksu, kun ei ole sähkömittaria. Jos autossa tai vaunussa ei ole sähköllä toimivaa lämmitystä, nestekaasulämmitykseen kuluu rahaa suunnilleen saman verran. Silloin sähkömaksu menee lähes hukkaan. Mittarillisilta peritään vain esim. 0,25 euroa/kWh. Jos sähköä käytetään vain akkujen lataukseen, jääkaappiin, valaistukseen ja tietokoneeseen/televisioon, mittari-investointi tulee nopeasti säästetyksi vuorokausimaksuissa.

      Uusi kWh-mittari maksaa 40-80 euroa tyypistä ja ostopaikasta riippuen. Itse en löytänyt sellaista sähköliikettä, joka olisi asentanut sähkömittarin matkailuautoon, mutta löysin matkailuajoneuvojen korjaamon, joka tekee myös sähköasennuksia.

      • Uusvaanari

        valaisevista vastauksista. Olen vakuuttunut, että mittari tulee asennettua ja maksaa itsensä hyvinkin pian takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1369
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      318
      991
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      643
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      538
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe