Hyvä, jos saimme lestadiolaisenkin tähän keskusteluun. Kysyin tätä jo luterilaisella keskustelupalstalla, mutta ei ole selvinnyt minule vielä.
Olen tuntenut yhden henkilön, joka lienee ollut lestadiolainen, vaikka ei siitä puhunutkaan. Kaiken kunnioituksen ansaitseva ihminen, josta pidin oikeastaan liikaakin. Työt ainakin hoituivat ihan mutkattomasti ja varmasti moraalisesti hyvin eikä lusmuillen.
Uskon asian osalta toivoisin kyllä selvennystä siitä, millä ajatusmallilla lestadiolaiset kuuluvat ev. lut kirkkoon. Minulle on nimittäin luterialisen kirkon seurakunta, joka jumalanpalvelukseen kokoontuu, oikeasti kristillinen seurakunta. Se on yhteisö, joka pelastuu uskosta. Tuntuu mahdottomalle ajatella, että kirkossa kanssani samassa seurakunnassa istuu henkilöitä, jotka lähtökohtaisesti eivät usko minun, saman seurakunna jäsenen saavan syntejäni anteeksi luterilaisen kirkon uskon perustana olevan messun syntien anteeksiantamisen mukaisesti. Sehän on koko ev. lut. kirkon olemassaolon perusta. Se, että lestadiolainen pappi ei usko antavansa syntejä anteeksi vaikka niin julistaa jumalanpalveluksessa, on mielestäni uskonpetos meitä kohtaan. Vielä pahempi, jos kahdenkeskeisessä ripissä haluaisi sen tehdä. Valheessako lestadiolaiset papit elävät. Eikö siinä tehdä jo syntiä, kun ei olla rehellisiä toisia kohtaan.
Ymmärtäisin lestadiolaisen uskon, jos toimisitte omana kirkkokuntana. Olen tuntemani ihmisen silmissä nähnyt sellaisen inhimillisen lämmön, avoimmuuden ja mielen puhtauden, että hyvin ymmärrän halunne toimia niin kuin toimitte. Mutta miksi luterilaisessa perusseurakunnassa?
Lestadiolaisten suhde luterilaiseen kirkkoon
34
1126
Vastaukset
Vaikutat aidosti meistä kiinnostuneelle!
Jos haluat tässä linkki aitoon VL:äis uskoviin!!!
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/index.php
http://www.srk.fi/
suosittelen menemistä paikalliseen uskovaisten seuroihin tutustumaan.- etsivä
Se suhde luterilaiseen seurakuntaan ei vielä selvinnyt. Vieläkin kaipaan selitystä luterilaisen Jumalanpalveluksen ja seurakuntayhteyden ja rehellisyyden ongelmaan. Jotenki vielä voisin ymmärtää tavallisen seurakuntalaisen mutta en papin roolia. Luterilainen kirkko velvoittaa virassa olevaa pappia vastaanottamaan ripin. Mielestäni silloin molempien osapuolien tulee uskoa saamaan uskoon syntien anteeksi saamisesta.
Jos kyse on siinä rippitilanteessa epärehellisyydestä papin puolelta, niin miten se ei ole synti. Jos papin osalta sitä pyydetään anteeksi kerta kerran jälkeen (olen valehdellut lähimmäiselleni) niin eikö silloin ole kyseessä jatkettu synti kerta kerran jälkeen, jota armo ei koske.
En vaan ymmärrä tätä alkuunkaan. etsivä kirjoitti:
Se suhde luterilaiseen seurakuntaan ei vielä selvinnyt. Vieläkin kaipaan selitystä luterilaisen Jumalanpalveluksen ja seurakuntayhteyden ja rehellisyyden ongelmaan. Jotenki vielä voisin ymmärtää tavallisen seurakuntalaisen mutta en papin roolia. Luterilainen kirkko velvoittaa virassa olevaa pappia vastaanottamaan ripin. Mielestäni silloin molempien osapuolien tulee uskoa saamaan uskoon syntien anteeksi saamisesta.
Jos kyse on siinä rippitilanteessa epärehellisyydestä papin puolelta, niin miten se ei ole synti. Jos papin osalta sitä pyydetään anteeksi kerta kerran jälkeen (olen valehdellut lähimmäiselleni) niin eikö silloin ole kyseessä jatkettu synti kerta kerran jälkeen, jota armo ei koske.
En vaan ymmärrä tätä alkuunkaan.siten, että minulla on omat henkilökohtaiset kaitsijat, joita seuraan. Raamatussa kehotetaan, seuraamaan luotettavia miehiä, jotka ovat soveliaita muitakin opettamaan. Pääosin käyn omissa kotisiionini tilaisuuksissa, joko toimitaloilla ja kirkoissa. Saatan myös hyvin osallistua kirkon jumalanpalvellukseen, joissa on ihan oikeat virret ja tunnustus.
Raamattu opettaa, että Pyhän Hengen viran kautta ihminen uudestisyntyy. Pelkkä sananvirka ei sitä saa aikaan. Raamatussa on vain yhdenlainen oikea usko ja oppi. Niin on tänäänkin, Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla, näin uskon.
Minulla on jokunen kaveri, joka on saanut myös parannuksen armon tähän uskoon, sen ulkopuolisista uskoista. Varmaan on toisinkin päin.- etsivä
Nyt olen lukenut sekä tämän linkin että tämän keskustelun suhteesta ev lut kirkkoon. Ja vähän muitakin linkkejä ja keskusteluja useamman kuukauden.
Sen kuvauksen ja erilaisten keskustelujen antaman kuvan ja sen millaiseksi ihmiseksi tuntemani henkilö on kasvanut välillä on niin iso ristiriitä, että siitä ei nyt ota selvää millään. Mietintämyssyyn menee.
on ollut monivaiheinen. Olen ollut ikäni toisenlaisessa uskossa, lähinnä ns. tunnustuksellinen luterilainen. Vaikkakin isovanhempani olivat Vanhoillislestadiolaisia, ja heidän mukanaan kyllä joskun kävin suviseuroissa ja ihan joskus kävin tuossa koti-siionissakin, heidän mukanaan. Mutta nyt ei pidä loukkaantua, kun mielipide on vain omani. Väärähengellisyys ja maailma on sitten ollut osani elämässä. Omasta mielestäni nuo käsitteet eivät todellakaan ole toisistaan kaukana.
Sitten sain todellisen parannuksen armon Jumalan lasten joukkoon ja sitten tovin olin tästä uskosta poissa, kun Vaimo asia alkoi kiusaamaan ja menin vääräänhengellisyyteen ja ajattelin sitäkin vielä samalla kokeilla. Sitten tulin parannuksen tuntoon ja muistelin kuinka seuroissa annettiin selkeästi seiniä myöten syntejä anteeksi ja otin yhteyttä uskovaiseen seurakunnan kaitsijaan ja sain parannuksen armon. Tuli siis hirveeseen kaipuuseen, kun muistelin kuinka hyvä oli käydä uskovaisten seuroissa ja siitä se alkoi sitten taas Jumalan valtakunnassa asuminen. Mikään muu usko ei minulle antanut rauhaa. Jos jollakin on erilaisia kokemuksia, ne hänelle hyvin suon.Käsitykseni mukaan kansankirkko, on hengellinen esivalta ja se on meille tärkeä ja kallis asia.
Niinkuin Jeesus saarnasi synagogissa ja piti sitä erittäin arvossa, vaikka siellä oli fariseuksia ja publikaaneja, siis epäuskoisia. Niin toimivat myös apostolit synagogissa, kun saivat siihen luvan. Näin toimi myös uskonpuhdistaja Martti Luther paavin kirkossa, niinkauan kun sai siellä opettaa oikein. Niin mekin voimme toimia hyvin ja hyvällä omallatunnolla kirkossa ja siellä tavoittaa paljon, myös uskomme ulkopuolisia ihmisiä ja ihan sekakansaa. Siellä jos missä on myös otolliset mahdollisuudet tavoittaa ihmisiä.- etsivä
Luterilaisuudesta tuli oma kirkkokunta ja ihmettelen edelleen ettei lestadiolaisuudesta. Varmaankin lestadiolaiselta kannalta voidaan ajatella kirkko kirkossa ajattelulla. Mutta siitä syntyy kyllä pappeuden ongelma erityisesti silloin, kun ei erikseen ole ilmoitusta seurakunnan ilmoituksissa, minkä opin mukaisesti kukin pappi esim. ripin toimittaa. Jeesus ilmaisi avoimesti oppinsa, samoin Lutter. Rehellisyys on kymmenessä käskyssä eikä Jeesus niitä poistanut.
Hyvät tavat kuten raittius ovat ihmiselle hyväksi. Itselleni lasten lukumäärän rajoittamisen ehdoton kielto olisi kuitenkin vaikea eettinen asia, vaikka itse en koskaan olisi voinut saada muutamaa lasta enempää ja nekin on vain Jumalan armosta.
Luterilaisessa kirkossa haluaisin edelleen elää ja sen jumalanpalveluksen sisältöön uskoa. etsivä kirjoitti:
Luterilaisuudesta tuli oma kirkkokunta ja ihmettelen edelleen ettei lestadiolaisuudesta. Varmaankin lestadiolaiselta kannalta voidaan ajatella kirkko kirkossa ajattelulla. Mutta siitä syntyy kyllä pappeuden ongelma erityisesti silloin, kun ei erikseen ole ilmoitusta seurakunnan ilmoituksissa, minkä opin mukaisesti kukin pappi esim. ripin toimittaa. Jeesus ilmaisi avoimesti oppinsa, samoin Lutter. Rehellisyys on kymmenessä käskyssä eikä Jeesus niitä poistanut.
Hyvät tavat kuten raittius ovat ihmiselle hyväksi. Itselleni lasten lukumäärän rajoittamisen ehdoton kielto olisi kuitenkin vaikea eettinen asia, vaikka itse en koskaan olisi voinut saada muutamaa lasta enempää ja nekin on vain Jumalan armosta.
Luterilaisessa kirkossa haluaisin edelleen elää ja sen jumalanpalveluksen sisältöön uskoa.Olen luterilainen ja uskon myös luterilaisiin tunnustuskirjoihin.
Uskovaiset papit puhuvat avoimesti opetuksistaan myös kirkossa ja on ihan kuulijan kohdalla se, mitä hän siitä ymmärtää ja kuulee.
Myös kymmnen käskyä on voimassa, mutta uskovaista ne ei enään tuomitse, vaan hän uskoo ne siten, kun Pyhä Henki opettaa ja on myös uskovaisen kotiopettaja.
Myös ehkäisy kysymyksessä kirkko on luopunut oikeasta opetuksesta ja näin myös Raamatun ja uskonpuhdistuksen mukaisesta opetuksesta.
Nämäkin asiat avautuvat Jumalan valtakunnasta sisältäpäin.
- pääasia.
Paljon kauniita sanoja mutta asian vierestä. Miten on, voiko syntinsä saada anteeksi vaikkei anteeksiantaja oikeasti usko pyytäjän niitä anteeksi saavan? Voisiko vl saada syntinsä anteeksi tavalliselta kadotetulta?
"Se, että lestadiolainen pappi ei usko antavansa syntejä anteeksi vaikka niin julistaa jumalanpalveluksessa, on mielestäni uskonpetos meitä kohtaan. Vielä pahempi, jos kahdenkeskeisessä ripissä haluaisi sen tehdä. Valheessako lestadiolaiset papit elävät. Eikö siinä tehdä jo syntiä, kun ei olla rehellisiä toisia kohtaan."anteeksi annettu jo, mutta kun synti tekee hitaaksi ja ja tulee synnin tuntoa, niin on hyvä ja tarpeellista pyytää anteeksi, toiselta uskovaiselta. Usein arjessa saan siunata armon evankeliumilla ja uskon veli tai sisar saa minua siunata:
Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".
Otan siis kantaa nyt vain siihen, että saan uskoa synnit anteeksi oman kaitsijan tai uskon sisaren tai veljen kautta, niinkuin Raamattu kaikkialla opettaa.
Myös Elävässä uskossa olevan papin julistus, antaa synnit anteeksi, kuka ikinänsä haluaa ne omat synnit uskoa anteeksi.- uskovaista ei tuomitse?
weha kirjoitti:
anteeksi annettu jo, mutta kun synti tekee hitaaksi ja ja tulee synnin tuntoa, niin on hyvä ja tarpeellista pyytää anteeksi, toiselta uskovaiselta. Usein arjessa saan siunata armon evankeliumilla ja uskon veli tai sisar saa minua siunata:
Jaak.5:16. "Tunnustakaat toinen toisellenne teidän rikoksenne ja rukoilkaat toinen toisenne edestä, että te terveeksi tulisitte. Vanhurskaan rukous voi paljo, koska se totinen on".
Otan siis kantaa nyt vain siihen, että saan uskoa synnit anteeksi oman kaitsijan tai uskon sisaren tai veljen kautta, niinkuin Raamattu kaikkialla opettaa.
Myös Elävässä uskossa olevan papin julistus, antaa synnit anteeksi, kuka ikinänsä haluaa ne omat synnit uskoa anteeksi."Myös kymmnen käskyä on voimassa, mutta uskovaista ne ei enään tuomitse, vaan hän uskoo ne siten, kun Pyhä Henki opettaa ja on myös uskovaisen kotiopettaja."
Älä tee huorin! Eikö muka tuomitse? Pyhä Henki ei opeta, että hupsista heijaa, satuit tekemään huorin, mutta minäpäs katson sen sormieni läpi.
Kyllä 10 käskyä on tarkoitettu noudatettavaksi niin ateisteille kuin uskovillekin. Älä tapa! Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi jne. - elämisen perusta
uskovaista ei tuomitse? kirjoitti:
"Myös kymmnen käskyä on voimassa, mutta uskovaista ne ei enään tuomitse, vaan hän uskoo ne siten, kun Pyhä Henki opettaa ja on myös uskovaisen kotiopettaja."
Älä tee huorin! Eikö muka tuomitse? Pyhä Henki ei opeta, että hupsista heijaa, satuit tekemään huorin, mutta minäpäs katson sen sormieni läpi.
Kyllä 10 käskyä on tarkoitettu noudatettavaksi niin ateisteille kuin uskovillekin. Älä tapa! Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi jne.hyvä hallita selityksineen!
Jopa vl-uskoistenkin.
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html - ja omat tekoni, NAM!
elämisen perusta kirjoitti:
hyvä hallita selityksineen!
Jopa vl-uskoistenkin.
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.htmlENSIMMÄINEN KÄSKY
Edellinen
1
Seuraava
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Jumalan tunteminen on elämämme tärkein ja perustavin asia.
Jumala lähestyy meitä keskellä elämää, vaikka emme sitä aina ymmärräkään. Kohdatessaan hänet ihminen sekä pelkää että rakastaa häntä. Jumalan pyhyys herättää pelkoa, mutta Jumalan rakkaus vetää puoleensa.
Käskyissään Jumala osoittaa, miten meidän tulee elää. Samalla hän paljastaa itsekkyytemme ja pahuutemme. Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän jumalamme?
Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat meitä. Rakennamme elämämme itsemme ja omien tekojemme varaan. Se, mihin ennen muuta turvaudumme, on meidän jumalamme. Omat jumalamme ovat kuitenkin toiveidemme ja unelmiemme heijastuksia. Ne eivät voi antaa, mitä lupaavat.
Ainoa todellinen turva on Jumala, joka on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken Herra. Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä, mitä meillä on.
Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin, käännymme pois Jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska Jumala on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle. Hän tahtoo olla ainoa Jumalamme.
Jeesus sanoi: ”Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.” (Matt. 6:21)
”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” (Luuk. 10:27)
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.
(Lutherin Vähä katekismus) uskovaista ei tuomitse? kirjoitti:
"Myös kymmnen käskyä on voimassa, mutta uskovaista ne ei enään tuomitse, vaan hän uskoo ne siten, kun Pyhä Henki opettaa ja on myös uskovaisen kotiopettaja."
Kyllä 10 käskyä on tarkoitettu noudatettavaksi niin ateisteille kuin uskovillekin. Älä tapa! Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi jne.Siis lain kolmannen käytön toi kirkkoon lakihenkiset ns. ortodoksi luterilaiset Lutherin kuoleman jälkeen. Mooseksen laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle. Pyhä henki on tarkempi opettaja kuin laki Näin raamattu opettaa:
Paavali torjui tuon käsityksen. Hän kirjoitti galatalaisille:
Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
25. Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla".
Lain kolmannen käytön hylkääminen ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saaneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi:
Room.6:14. "Sillä ei synnin pidä teitä vallitseman, ettette ole lain, vaan armon alla.
15. Kuinkas siis? Pitääkö meidän syntiä tekemän, ettemme lain alla ole, vaan armon? Pois se!
16. Ettekö te tiedä, että jolle te annatte itsenne palvelioiksi kuulemaan, sen palveliat te olette, jolle te kuuliaiset olette, taikka synnille kuolemaksi eli kuuliaisuudelle vanhurskaudeksi?"
Gal.2: 19. "Mutta minä olen lain kautta laista kuollut pois, että minä Jumalassa eläisin.
20. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni.
21. En minä hylkää Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin on Kristus hukkaan kuollut".
Gal.5:13. "Sillä te, rakkaat veljet, olette vapauteen kutsutut; ainoastaan karttakaat, ettette salli vapauden lihalle tilaa antaa, vaan palvelkaat rakkaudessa toinen toistanne".
Tiit.2:11. "Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
15. Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön".
Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei opeta myöskään toisin kun kymmenen käskyn laki. Nyt lain tuomio ja kirous ovat kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.
Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.weha kirjoitti:
Siis lain kolmannen käytön toi kirkkoon lakihenkiset ns. ortodoksi luterilaiset Lutherin kuoleman jälkeen. Mooseksen laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle. Pyhä henki on tarkempi opettaja kuin laki Näin raamattu opettaa:
Gal.3:24. "Niin on laki ollut meidän opettajamme Kristuksen tykö, että me uskon kautta vanhurskaaksi tulisimme.
Lain kolmannen käytön hylkääminen ei kuitenkaan ole ohjannut Jumalan lapsia synnin luvallisuuteen. Lain sijasta olemme saaneet toisen opettajan, sillä Jumala on antanut meille Henkensä kotiopettajaksi:
Room.6:14. "Sillä ei synnin pidä teitä vallitseman, ettette ole lain, vaan armon alla.
15. Kuinkas siis? Pitääkö meidän syntiä tekemän, ettemme lain alla ole, vaan armon? Pois se!
16. Ettekö te tiedä, että jolle te annatte itsenne palvelioiksi kuulemaan, sen palveliat te olette, jolle te kuuliaiset olette, taikka synnille kuolemaksi eli kuuliaisuudelle vanhurskaudeksi?"
Gal.2: 19. "Mutta minä olen lain kautta laista kuollut pois, että minä Jumalassa eläisin.
20. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni.
21. En minä hylkää Jumalan armoa; sillä jos vanhurskaus tulee laista, niin on Kristus hukkaan kuollut".
Gal.5:13. "Sillä te, rakkaat veljet, olette vapauteen kutsutut; ainoastaan karttakaat, ettette salli vapauden lihalle tilaa antaa, vaan palvelkaat rakkaudessa toinen toistanne".
12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.
15. Näitä sinä puhu ja neuvo, ja kaikella todella nuhtele: ei myös kenenkään pidä sinun katsoman ylön".
Jumalan terveellinen armo ei opeta tekemään syntiä, vaan antaa voiman taistella sitä vastaan. Armo ei opeta myöskään toisin kun kymmenen käskyn laki. Nyt lain tuomio ja kirous ovat kuitenkin poissa, koska Kristus on täyttänyt lain.
Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.Olen oppinut uskovaisten seuroissa ja lukenutkin kristillisyytemme opetusta, että lain ensimmäinen käyttö Raamatun mukaan, yhteiskunnan ja esivallaan, ja on sekin Jumalan asettama:
Room.13:1. "Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan...5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee. "
Lain ensimmäinen käyttö ohjaa yhteiskunnalliseen vanhurskauteen. Sen piirissä myös kristityt "on lain alla". Yhteiskunnallinen vanhurskaus, ei ole uskonvanhurskautta. Tuota lakia voi noudattaa epäuskoinenkin.
Lain toinen käyttö
Laki lupaa, että joka sen täyttää pelastuu. Syntiinlankeemus turmelsi ihmisen, ettei hän voi lakia täyttää. Lain tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi. Luther sanoi, että laki on kuin ajokoira, joka ajaa ihmisen Kristuksen luo. Paavali ilmaisee näin lain toisen käytön:
Room.3:20. "Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee".
Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.weha kirjoitti:
Olen oppinut uskovaisten seuroissa ja lukenutkin kristillisyytemme opetusta, että lain ensimmäinen käyttö Raamatun mukaan, yhteiskunnan ja esivallaan, ja on sekin Jumalan asettama:
Room.13:1. "Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2. Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan...5. Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6. Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7. Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee. "
Lain ensimmäinen käyttö ohjaa yhteiskunnalliseen vanhurskauteen. Sen piirissä myös kristityt "on lain alla". Yhteiskunnallinen vanhurskaus, ei ole uskonvanhurskautta. Tuota lakia voi noudattaa epäuskoinenkin.
Lain toinen käyttö
Laki lupaa, että joka sen täyttää pelastuu. Syntiinlankeemus turmelsi ihmisen, ettei hän voi lakia täyttää. Lain tehtävä on osoittaa ihminen syntiseksi. Luther sanoi, että laki on kuin ajokoira, joka ajaa ihmisen Kristuksen luo. Paavali ilmaisee näin lain toisen käytön:
Room.3:20. "Sentähden ettei yksikään liha taida lain töiden kautta hänen edessänsä vanhurskautetuksi tulla; sillä lain kautta synnin tunto tulee".
Kristus on täyttänyt lain ihmisen puolesta ja näin syntinen ihminen saa uskoa syntinsä anteeksi Kristuksen ansion tähden.Eli Kristuksen kirkkolain, joka on vl-liikkeessä. Kerrotko siitä?
Onko se kansakirkkomme tunnustusten mukainen, tai Raamatun hengen, mukainenkaan?Devoit kirjoitti:
Eli Kristuksen kirkkolain, joka on vl-liikkeessä. Kerrotko siitä?
Onko se kansakirkkomme tunnustusten mukainen, tai Raamatun hengen, mukainenkaan?Siis lain kolmannen käytön toi kirkkoon lakihenkiset ns. ortodoksi luterilaiset Lutherin kuoleman jälkeen. Mooseksen laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle. Pyhä henki on tarkempi opettaja kuin laki Näin raamattu opettaa:
Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.weha kirjoitti:
Siis lain kolmannen käytön toi kirkkoon lakihenkiset ns. ortodoksi luterilaiset Lutherin kuoleman jälkeen. Mooseksen laki päättyy Jumalan valtakunnan rajalle. Pyhä henki on tarkempi opettaja kuin laki Näin raamattu opettaa:
Apostolit kirjoittivat paljon, neuvon, opetuksen ja nuhteen sanoja aikansa ihmisille. Mekin tarvitsemme evankeliumiin liittyviä rakkauden neuvoja. Ne eivät ole lakia. Niitä ei anneta meille siksi, että niitä noudattamalla Jumalan edessä kelvollisiksi, eli vanhurskaiksi. Neuvot ovat tarpeen, että säilyisimme Kristuksen vanhurskaudessa, jonka olemme uskon kautta saaneet, ilman omia suorituksiamme ja ansioitamme. Neuvot vahvistavat ja tukevat sitä terveellisen armon opetusta, jonka me kuulemme omantunnon äänenä.Se Kristuksen kirkkolaki?
Olisi pystykorvaluterilainenkin varmaan utelias tietämään, hoitokokouksetkin mahdollistaneesta "laista", joka on puhdas vl-keksintö.Devoit kirjoitti:
Se Kristuksen kirkkolaki?
Olisi pystykorvaluterilainenkin varmaan utelias tietämään, hoitokokouksetkin mahdollistaneesta "laista", joka on puhdas vl-keksintö.Syntiä tekevä veli ja seurakunta
Matt.17:15: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
Huom: 17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
Huom: 18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.weha kirjoitti:
Syntiä tekevä veli ja seurakunta
Matt.17:15: "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.
16. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.
Huom: 17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
Huom: 18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.Haluan sanoa sen, jota en aiemmin ole sanonut: On minulla kokemusta myönteisestäkin hoitokokouksesta, joka tapahtui tuon Raamatunkohdan hengen mukaisesti, rakkaudessa.
Mutta se on väärin ja luterilaisen tunnustusten vastaista nimittää tuota Raamatunkohtaa Kristuksen kirkkolaiksi.Devoit kirjoitti:
Haluan sanoa sen, jota en aiemmin ole sanonut: On minulla kokemusta myönteisestäkin hoitokokouksesta, joka tapahtui tuon Raamatunkohdan hengen mukaisesti, rakkaudessa.
Mutta se on väärin ja luterilaisen tunnustusten vastaista nimittää tuota Raamatunkohtaa Kristuksen kirkkolaiksi.vaan ihan Raamatun ja myös tunnustuskirjojenkin opin mukaista tuo.
Se on kuule Devoitti niin, että kun on jo eri usko ja oppi, niin pysyykin sidottuna.kun Jeesus antoi omilleen vallan antaa syntejä anteeksi, niin onko sitä valtaa eriseurasella, kun sitä on käsketty karttamaan?
Tiit.3:10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.- sanahirviö
weha kirjoitti:
vaan ihan Raamatun ja myös tunnustuskirjojenkin opin mukaista tuo.
Se on kuule Devoitti niin, että kun on jo eri usko ja oppi, niin pysyykin sidottuna.on kuitenkin tuo "Kristuksen kirkkolaki".
Herätysliikkeen, joka opetuksessaan ainakin virallisesti korostaa armon ja anteeksiantamisen merkitystä, tulisi hylätä moinen sanapari. weha kirjoitti:
vaan ihan Raamatun ja myös tunnustuskirjojenkin opin mukaista tuo.
Se on kuule Devoitti niin, että kun on jo eri usko ja oppi, niin pysyykin sidottuna.Massamuoitoisia noitaoikeudenkäyntejä muistuttavia hoitokokouksia, ei tuo Raamatunkohta oikeuta.
Mikä Kristuksen kirkkolaki? Kristushan oli lain loppu.sanahirviö kirjoitti:
on kuitenkin tuo "Kristuksen kirkkolaki".
Herätysliikkeen, joka opetuksessaan ainakin virallisesti korostaa armon ja anteeksiantamisen merkitystä, tulisi hylätä moinen sanapari.Esimerkiksi pahin hoitomies, joutui tekemään parannusta lakihenkisyydestä. Kristuksenlakihenkisyydestäkö?
sanahirviö kirjoitti:
on kuitenkin tuo "Kristuksen kirkkolaki".
Herätysliikkeen, joka opetuksessaan ainakin virallisesti korostaa armon ja anteeksiantamisen merkitystä, tulisi hylätä moinen sanapari.astuu voimaan, kun ihminen luopuu uskostaan. Tässä ei ole kysymys, vain vejen "kahdenkeskisestä välirikosta", koska synti käsketään viemään seurakunnan käsiteltäväksi. Aika kovasti se Raamattu tässä sanookin, ellei veljien keskustelu auta:
Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.Devoit kirjoitti:
Massamuoitoisia noitaoikeudenkäyntejä muistuttavia hoitokokouksia, ei tuo Raamatunkohta oikeuta.
Mikä Kristuksen kirkkolaki? Kristushan oli lain loppu.Kristus on Uskovaiselle lain loppu, siis jokaiselle joka uskoo.
Devoit kirjoitti:
Massamuoitoisia noitaoikeudenkäyntejä muistuttavia hoitokokouksia, ei tuo Raamatunkohta oikeuta.
Mikä Kristuksen kirkkolaki? Kristushan oli lain loppu.palstan väellä, on enimmäkseen, aivan erilainen usko ja oppi. Teillä on oikeus uskoa tavallanne ja minun tavallani. Onneksi on uskonnonvapaus, ainakin vielä.
- antaa
weha kirjoitti:
astuu voimaan, kun ihminen luopuu uskostaan. Tässä ei ole kysymys, vain vejen "kahdenkeskisestä välirikosta", koska synti käsketään viemään seurakunnan käsiteltäväksi. Aika kovasti se Raamattu tässä sanookin, ellei veljien keskustelu auta:
Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.tämä sanapari?
Kysymys on itse tästä sanaparista.
Miksi sitä käytetään. Kristushan on lain loppu.
Voitko ottaa kantaa tähän sanapariin , ei nyt niinkään sisältöön? - etsivä
elämisen perusta kirjoitti:
hyvä hallita selityksineen!
Jopa vl-uskoistenkin.
http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.htmlEn usko, että koko tämä asia on sattumaa. Niin pieni todennäköisyys on koko tapahtumasarjalla. Täällä etelässä ei kovin todennäköistä.
Kun kesken asumuseroprosessin rakastuu teikäläiseen, (ja todennäköisesti vähän toisinkinpäin) niin tulkintoja voi olla kaksi. Fyysisestä rakkaudesta ei ole kyse, mikä seuraavaa tulkintaa ehkä auttaa.
Joko
1) Sielunvihollinen houkuttelee tekemään syntiä tai
2) Takoitus on "vähän kovella kädellä kovistella" että varmasti ymmärtää miettiä elämäänsä ja uskoaan - itse kunkin (molemmat osapuolet varmaankin tahollaan).
Sekin mahdollisuus pitää läpi käydä, että tarkoitus oli tutkailla lestadiolaisuutta omalle kohdalle, mutta mahdollinen seuraus on myös, että se oma tie vie esim. vapaakirkkoon. Joka tapauksessa hieman valaistusta tuli vaikka epäsuorasti siihen saako ev lut kirkossa syntejään anteeksi. Koko asiahan riippuu siitä, mikä on seurakunnan käsite.
Joka tapauksessa lienee kyse synnistä/synneistä tai mikä on syntiä. Minulle uutta ja mielenkiintoista on, että kymmenen käskyä ja katekismus ei vl-uskossa olekaan velvoittavaa Jumalan sanaa vaan venyy tarvittaessa. Vai olenko ymmärtänyt keskustelun väärin? Ei ihan auennut vielä.
Keskustelua näyttää syntyvän, mistä olen iloinen ja toivon vielä muitakin näkökulmia tähän. Devoit kirjoitti:
Esimerkiksi pahin hoitomies, joutui tekemään parannusta lakihenkisyydestä. Kristuksenlakihenkisyydestäkö?
En ole ollut varsinaisesti uskomassa silloin, tai niin pieni yms. Onko seurakunnassa ollut harhaa, voi olla, mutta ei koko seurakunnassa.
...ja sinulla on eri usko ja oppi, eli kuin meillä, joten lähtökohtasi täällä palstalla seurakuntaa vastaa oleminen, eikä se kovin minun ja ketään uskovaista vakuuta...
- ja valta
ja niiden tuoma arvovalta ainoat syyt, lahkona srk-laisuus kaatuisi omaan mahdottomuuteensa - kuka alkaisi maksajaksi, kun "pakollisilla" kymmenyksilläkään ei toimisi mikään?
ihan Raamatulla ja Raamatun hengellä perustellen miksi on hyvä kuulua kirkkoon. Jos olet siitä meidän kanssa erimieltä, siihen sinulla on täysi oikeus....niinkuin eritavalla uskomiseenkin.
- järjestelmää!
SRK:n papit eivät usko juuri kihinkään työssään tekemään. He työskentelevät jopa NAISPAPPIEN kanssa vaikka samaan aikaan uskovat naispappeuden olevan sielunvihollisen eksytystä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse984822Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143952Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2113850Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1192257Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575781980Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801366- 1371324
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1681296En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5461178- 531135