Evankelisluterilainen näkökanta

alex-kasi

Täällä on pakjon puhuttu Jumalan laista, käskyistä ja siihen liittyvästä lepopäivästä. Joskun saa lukea että lepopäivä olisi muka jotain uutta esimerkiksi evl-kirkon opetuksissa.

Joitain meistä voi siksi hämmästyttää (ehkä) kirkon näkökanta, kun puhutaan näistä asioista - siis lepopäivästä ja Jumalan laista.

Alla kirkon nettisivulta ote, ainoa mitä olen tehnyt olen lisännyt muutaman tyhjän rivin jotta yksittäisten lauseiden sisältö tulisi paremmin esiin.

Näin siis evl-kirkko:
Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon. Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja ruumiin lepo.

Pysähtyminen Jumalan eteen on lepopäivän syvin tarkoitus.

Hiljaisuudessa aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.

Pyhä Jumala tahtoo vastata meille. Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän kieltämme.

Ellemme tahdo kuunnella Jumalaa, suljemme hänet pois elämästämme.

Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle.

Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.

Sunnuntain erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän.

Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.

Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
(2. Moos. 20:11)

Jos et polje tomuun sapattia etkä aja OMIA ETUJASI minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ETTET KULJE OMILLA ASIOILLASI, et käy kauppaa etkä AJA OMIA ETUJASI, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)

Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten EIKÄ ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)

Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)

KÄSKYT - RAKKAUDEN LAKI

Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää.

Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa.

Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki.

Sekä käskyjen rikkomisen että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä.

Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.

Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän vaatii ehdotonta rakkautta.

Käskyt eivät ole vain elämänohje.
Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi.

Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin etsimme omaa etuamme. Ellei meillä ole luottamusta Jumalaan, hyvyyden lähteeseen, huolehdimme ennen muuta omasta hyvinvoinnistamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin turmeltuvat.

Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:8)

Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
(1. Joh. 5:2–3)

Noin siis evl-kirkko netti sivuillaan - täytyy todeta että siinä on paljon samankaltaista asiaa kuin adventismissa, näkyy hyvin että adsventismin juuret ovat lähtöisin evl-kirkon opetuksista, vaikkakin ne ovat kehittyneet eräänlaiseksi lopunajan kirkoksi.

Evl-kirkko ei ole koskaan ollut poistamassa yhtäkään käskyä ja kuten yllä olevastakin voi todeta ei myöskään Jumalan lakia vaan sanoo että "Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki".

alex

35

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.k-i

Mikä on eri kirkkokuntien näkemys, opillisiin kysymyksiin.

Sillä pelastusta,ne eivät ihmis-sielulle tuo.

"Ei ole muuta nimeä annettu,kuin Jeesus Kristus Jossa pitää pelastuman"

• Lukenut

"Eivät kaikki ne jotka sanovat Herra, Herra
        pääse taivasten valtakuntaan, vaan ainoastaan ne,
        jotka tekevät taivaallisen isän tahdon."

Mikä hänen tahtonsa on?
        "Jos te minua rakastatte,niin te pidätte minun käskyni."

Parempi on pysyä Jeesuksen laumassa, kuin kulkea
        yksinään eri teitä.

• alex-kasi

kuten sanot, että mikään kirkko ei ketään pelasta, vaan vain Jeesus Kristus niin ei se kuitenkaan ole ihan samantekevää mitä kirkot opettavat ihmisille.

Minä olen evl-kirkon jäsen - en sen vuoksi että kirkko pelastaisi jonkun (en edes jaa kirkon opetuksia kaikissa asioissa) vaan siksi että en ole löytänyt täydellistä kuin Jumalassa.

En ole luitenkaan varma että olisi parempi erota kirkosta ja olla kirkkonsa, sillä ei sekään pelasta sen enempää kuin kirkotkaan ja menihän Jeesuskin "tapansa mukaan sapattina synagoogaan" vaikka siellä opetettiin myös ihmisoppeja.

Mutta kuten sanoit - ei mikään kirkko pelasta - se on totta.

alex

• Lukenut
        Lukenut kirjoitti:

"Eivät kaikki ne jotka sanovat Herra, Herra
        pääse taivasten valtakuntaan, vaan ainoastaan ne,
        jotka tekevät taivaallisen isän tahdon."

Mikä hänen tahtonsa on?
        "Jos te minua rakastatte,niin te pidätte minun käskyni."

Parempi on pysyä Jeesuksen laumassa, kuin kulkea
        yksinään eri teitä.

Matt. 7:12
        "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.
        [Sir. 31:15; Luuk. 6:31 | Matt. 22:40; Room. 13:10]

Mark. 7:19
        Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta.

Luuk. 11:41
        Mitä maljassa sisällä on, se antakaa köyhille. Silloin kaikki on teille puhdasta. [Luuk. 12:33; Jaak. 1:27]

Lukenut mies

• poimittua

"5.9. - Onko lepopäivä pyhitettävä? Jokainen aikakausi tulkinnut kymmentä käskyä

Kymmenen käskyä on tapana jakaa kahteen "tauluun". Ensimmäisen taulun käskyt koskevat ihmisen suhdetta Jumalaan ja toisessa taulussa puhutaan ihmisten yhteiselämän periaatteista. Kymmenen käskyä ovat säilyttäneet hyvin asemansa keskeisinä moraalisina periaatteina, mutta niitä on toki tulkittu eri aikoina eri tavoin.

Käskyt ovat voimakkaasti muovanneet länsimaisen ihmisen moraalista ajattelua ja toimintaa, mutta samalla eri aikakausille ominaiset ajattelutavat ja ongelmat ovat vaikuttaneet käskyjen tulkintaan.

Ehkä kaikkein selvin muutos ilmenee siinä, mitä käskyjen sisällöstä pidetään julkiseen yhteiskuntamoraaliin kuuluvana, mitä puolestaan luetaan ihmisten yksityisen elämänpiirin asioiksi. Varsin pitkään kummankin taulun asiat ovat kuuluneet julkiseen moraaliin. Yhteisö tai yhteiskunta on jollakin tavalla valvonut niiden noudattamista ja myös rankaissut rikkomuksista. Ensimmäisen taulun käskyt ovat kuitenkin vähitellen siirtyneet tai siirtymässä julkisesta yksityisen elämän piiriin.

Valtio ei velvoita kansalaisia minkään uskonnon harjoittamiseen. Jumalanpilkasta ei enää tuomita rangaistukseen. Lepopäivän viettämisestä tosin vielä keskustellaan. Yhteisestä lepopäivästä luopuminen ei välttämättä vielä johda kokonaan kolmannen käskyn syrjäyttämiseen. Kysymys koskee pikemmin sitä, tulisiko ensimmäisen taulun käskyillä yhä olla myös yhteisöllinen ja yhteiskunnallinen ulottuvuus.

Suuri osa länsimaisista ihmisistä näyttää ajattelevan, että ainakaan koko yhteiskuntaa koskevaa ulottuvuutta ei enää ole. Kirkot kuitenkin katsovat, että yhteisen lepopäivän säilyttäminen tukee ja edistää inhimillistä ja yhteisöllistä elämää.

Voiko käskyjä noudattaa kirjaimellisesti?

Käskyt on muotoiltu selkeästi ja ymmärrettävästi ja siinä lienee yksi syy niiden ajattomuuteen ja kestävyyteen. Käskyjen kirjaimellinen noudattaminen on kuitenkin monessa tapauksessa ongelmallista. Vaikeudet voivat johtua ihmisen kyvyttömyydestä elää käskyjen mukaisesti.

Mutta ne syntyvät myös siksi, että monia moraalisia ongelmia ei voi ratkaista pelkästään jonkin yksinkertaisen periaatteen nojalla. Tarvitaan myös harkintaa eli periaatteen soveltamista erilaisissa tilanteissa ja olosuhteissa.

Esimerkki paljon keskustelua herättäneestä periaatteesta on käsky "älä tapa".Missä oloissa ja millä ehdoilla tämä käsky on voimassa? Onko sodassa tappaminen luvallista? Onko olemassa oikeutettua sotaa, jossa tappaminenkin on sallittua esimerkiksi vielä suuremman tuhon torjumiseksi.

Onko tyrannimaisen hallitsijan surmaaminen oikein? Onko alkuun päässeen ihmiselämän lopettaminen aina kielletty, vai onko tästä kielloista joitakin poikkeuksia?

Kristityt ovat vastanneet näihin kysymyksiin sekä kieltäen että myöntäen. Ilmeisesti on hyvin vähän ihmisiä, jotka ehdottomasti torjuvat tappamisen. Silti tappamiskieltoa pidetään yleisesti hyväksyttävänä ja kannatettavana moraalisena normina.

Käskyt ja luonnollinen moraalilaki

Kristilliset kirkot ovat pitäneet kymmentä käskyä yleispätevinä Jumala-suhdetta ja ihmisten yhteiselämää koskevina periaatteina. Ne on usein yhdistetty käsitykseen luonnollisesta moraalilaista eli sellaisista moraaliperiaatteista, jotka jotenkin kuuluvat ihmisluontoon tai ovat ihmisten yleisen moraalitajun mukaisia.

Kirkkojen näkemykset siitä, mikä on ihmisen tosiasiallinen kyky ymmärtää ja seurata käskyjä omassa elämässään, kuitenkin poikkeavat toisistaan. Syntiinlankeemuksen vaikutus ihmisen moraalisiin kykyihin ymmärretään eri tavoin.

Minkään kristillisen kirkon piirissä ei kuitenkaan ajatella niin, että ihminen voisi omilla luonnollisilla kyvyillään elää Jumalan lain mukaisesti. Varhaisessa kristikunnassa esitettiin kyllä tällainenkin näkemys, mutta se torjuttiin kristinuskon virheellisenä tulkintana.

Tulkintojen erilaisuus on koskenut esimerkiksi muiden jumalien tai epäjumalien palvonnan suhdetta ainoan elävän Jumalan palvelemiseen. Yhden tulkinnan mukaan kaikki jumalille osoitettu kunnioitus ja palvonta on osoitus ihmisessä olevasta pyrkimyksestä kohti todellista Jumalaa. Toisen käsityksen mukaan epäjumalien palvonnasta ei ole suoraa tietä kohti todellista Jumalaa. Käskyn täyttämiseen tarvitaan koko elämää koskeva suunnan muutos.

Ensimmäinen tulkinta on ollut tyypillinen roomalaiskatoliselle kirkolle. Jälkimmäinen puolestaan kuvaa reformaation kirkkojen peruskäsitystä. Tällä peruserolla on monia ulottuvuuksia etiikkaan, yhteiskuntakäsitykseen sekä myös muiden uskontojen kohtaamiseen.

Kymmenen käskyä ja Vuorisaarna

Ennen reformaatiota ajateltiin yleisesti, että kristillisessä elämässä on kaksi tasoa. "Tavallisten" ihmisten elämän perustana ovat kymmenen käskyä ja "täydelliset" ihmiset seuraavat evankelisia neuvoja eli ennen muuta Jeesuksen Vuorisaarnaa.

Reformaatio luopui tästä erottelusta ja korosti, että sama rakkauden vaatimus koskee kaikkia.

Tämä tarkoittaa, että Kymmenen käskyn ja Vuorisaarnan välillä ei ole mitään "tasoeroa".

Reformaation kanta on vaikuttanut roomalaiskatoliseen käsitykseen niin, että sielläkään ei tehdä enää eroa tavallisten ja täydellisten etiikkaan. Tietty ero on kuitenkin olemassa, koska kymmenen käskyn mukaista luonnollista moraalilakia pidetään perustana varsinaiselle kristilliselle elämälle, jossa luonnolliset hyveet jalostuvat ja täydellistyvät.

Riittääkö synnin välttäminen

Kymmenestä käskystä vain kolmas ja neljäs ovat tarkkaan ottaen käskyjä. Kaikki muut ovat muodoltaan kieltoja. Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, että kielloilla on aina myös toinen puoli. Jos kielletään tekemästä jotakin, samalla itse asiassa velvoitetaan myös toimimaan tietyllätavalla.

Esimerkiksi tappamiskielto ei tarkoita vain pidättäytymistä toisen surmaamisesta, vaan velvoittaa myös elämän suojelemiseen ja edistämiseen.

Yksi kymmenen käskyn tulkinnan keskeisistä kysymyksistä onkin; riittääkö pidättäytyminen käskyjen kieltämistä teoista vai velvoittavatko ne myös aktiiviseen toimintaan eli uskomaan yhteen Jumalaan, käyttämään Jumalan nimeä oikein, suojelemaan toisten henkeä, mainetta ja omaisuutta.

Kristillisessä käskyjen tulkinnassa on useimmiten ajateltu jälkimmäisellä tavalla. Käskyt on ymmärretty niin, että niiden yhteenveto on rakkauden kaksoiskäsky "rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja kultainen sääntö "kaikki mitä tahdotte toisten tekevän teille, tehkää te samoin heille".

Rakkauden vaatimus yli muiden

Kymmenen käskyn noudattaminen on näin ollen rakkauden käskyn toteuttamista. Uskonpuhdistaja Martti Luther korosti, että kaikkien käskyjen sisältönä on rakkauden vaatimus eli Jumalan kunnia ja lähimmäisen hyöty.

Näin ymmärrettynä käskyjä tulee jatkuvasti tulkita rakkauden käskyn valossa. Käskyn kirjaimellinen noudattaminen ei välttämättä aina vastaa rakkauden vaatimusta.

Reformaation jälkeinen luterilaisuus ei kuitenkaan aina ole nähnyt näin läheistä yhteyttä rakkauden vaatimuksen ja kymmenen käskyn välillä. Käskyt on ymmärretty kristityn velvollisuuksiksi ilman rakkauden käskyn antamaa tulkinnan lähtökohtaa. Nyt käyttöön tuleva Katekismus palaa tässä kohdin alkuperäiseen reformatoriseen näkemykseen.

Luterilaisen käsityksen mukaan Kymmenen käskyä ilmaisevat rakkauden vaatimuksen, joka ei koske vain tekoja, vaan myös ihmisen mielialaa ja jopa koko hänen olemustaan. Käskyissä ei ole kysymys vain siitä, mitä ihminen tekee, vaan siitä, millainen hän sisimmässään tai sydämessään on.

Tekoja ihminen voi vielä itse tehdä, mutta omaa sisintään hän ei kykene muuttamaan Jumalan tahdon mukaiseksi. Siksi käskyjen tehtävä ei ole vain vaatia tekoja, vaan johdattaa kuulemaan evankeliumia, joka lahjoittaa sen, mitä laki vaatii. Tämä ulottuvuus häviää, jos käskyjä pidetään pelkästään moraalisina periaatteina, joita ihmisten tulisi noudattaa ollakseen hyvä ihminen. (KT 5.9.2000)

Antti Raunio

Kirjoittaja on teol.tri ja hoitaa tällä hetkellä ekumeniikan professorin virkaa Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa.

Kymmenen käskyä ennen

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.

2. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

3. Muista pyhittää lepopäivä.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

5. Älä tapa.

6. Älä tee huorin.

7. Älä varasta.

8. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

9. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.

10. Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa, palvelijoita, karjaa äläkä mitään, mikä on hänen omaansa.

Kymmenen käskyä uudessa Katekismuksessa

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

3. Pyhitä lepopäivä.

4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

5. Älä tapa.

6. Älä tee aviorikosta.

7. Älä varasta.

8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu "

"Suomen ev.-lut. kirkossa käytetään vuonna 1999 hyväksyttyä kristinoppia, jonka nimenä on Katekismus. Kirjanen sisältää Kymmenen käskyä, Uskontunnustuksen, Isä meidän -rukouksen, sakramentit sekä selitykset Raamatusta, ripistä, rukouksesta ja siunauksesta. Selitykset on laatinut piispa Eero Huovinen yhdessä työryhmän kanssa. Kirja sisältää myös Lutherin Vähän katekismuksen lyhyet selitykset. Katekismus jaettiin jokaiseen suomalaiskotiin syksyllä 2000 kirkkojen viettämän Riemuvuoden kunniaksi.
      Nykyisen kristinopin edeltäjä oli piispa Eino Sormusen Kristinoppi vuodelta 1948. Sitä edelsi Erkki Kailan versio vuodelta 1923. Varhaisimpana suomalaisena katekismuksena pidetään vuonna 1543 valmistunutta Mikael Agricolan kirjaa Alkuoppi uskoon (Alcu Opista Wskoon). Turun piispa Paavali Juusten toimitti 1574 uuden katekismuksen. Nämä ovat tuhoutuneet. Jaakko Suomalainen julkaisi katekismuksen 1580 ja Erik Sorolainen 1614. Juhana Getzelius vanhempi toimitti katekismusselityksen Yxi lasten paras tavara 1666. Daniel Juslenius suomensi Olaus Svebiliuksen katekismuksen 1745. 1700- ja 1800-luvuilta on useita katekismusmuunnelmia."

• alex-kasi

Tarkoitukseni ei ollut todistaa evl-kirkon kaikkitietävyyttä tai virheettömyyttä. Olen aikaisemmin kirjoittanut monesti että en pidä mitään kirkkoa täydellisenä opetuksissaan, ja juuri se on syy miksi en ole kirkkoani jättänyt vaikka en sen opetuksia kaikessa voikaan jakaa.

Tarkoitukseni oli etupäässä osoittaa että että evl-kirkossa on käskyt ja Jumalan elämänlaki olleet aina korkeassa arvossa ja niitä on pidetty Jumalan Sanana. Ei muuta.

Minulla ei ole minkäänlaista halua puolustaa kaikkia kirkon erehdyksiä tai pahuutta jota sen sisälle on tunkeutunut - päin vastoin - esiin kaikki sonta.. mutta samaan aikaan on todettava etä kirkko ei ole vain pahuuttaa erehdystä - ja ikuisen piinan oppia, vaan on vain kuin sen jäsenet .. ja kuinkas se muuten voisi ollakaan.

alex

• Ensimmäinen käsky:
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani.

Toinen käsky: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Kolmas käsky: Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimeänsä turhaan lausuu.

Neljäs käsky: Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Viides käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

Kuudes käsky: Älä tapa

Seitsemäs käsky: Älä tee huorin.

Kahdeksas käsky : Älä varasta

Yhdeksäs käsky: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Kymmenes käsky: Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

• alex-kasi kirjoitti:

Tarkoitukseni ei ollut todistaa evl-kirkon kaikkitietävyyttä tai virheettömyyttä. Olen aikaisemmin kirjoittanut monesti että en pidä mitään kirkkoa täydellisenä opetuksissaan, ja juuri se on syy miksi en ole kirkkoani jättänyt vaikka en sen opetuksia kaikessa voikaan jakaa.

Tarkoitukseni oli etupäässä osoittaa että että evl-kirkossa on käskyt ja Jumalan elämänlaki olleet aina korkeassa arvossa ja niitä on pidetty Jumalan Sanana. Ei muuta.

Minulla ei ole minkäänlaista halua puolustaa kaikkia kirkon erehdyksiä tai pahuutta jota sen sisälle on tunkeutunut - päin vastoin - esiin kaikki sonta.. mutta samaan aikaan on todettava etä kirkko ei ole vain pahuuttaa erehdystä - ja ikuisen piinan oppia, vaan on vain kuin sen jäsenet .. ja kuinkas se muuten voisi ollakaan.

alex

Kiitos,että toit ev.lut kirkon kannan tähän niin paljon tällä "keskustelu"palstalla parjattuun Jumalan 10:nen käsky asiaan.
        Voin myös todeta, että oma suhtautumiseni adventti kirkkoon, jonka "sisällä" olen lapsesta asti kasvanut, on aikalailla sama kuin sinulla evl-kirkkoon. Eikä minulla myöskään ole mitään halua, eikä tarvettakaan puolustaa sen enempää sen oppeja, kuin virheitäkään.

• lutkulainen
        Stork kirjoitti:

Ensimmäinen käsky:
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani.

Toinen käsky: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Kolmas käsky: Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimeänsä turhaan lausuu.

Neljäs käsky: Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Viides käsky: Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

Kymmenes käsky: Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Minusta tuo ensimmäinen käskyhän pitää sisällään tuon sinun toisen käskynkin. 1-käskyssähän sanotaan :Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani .Eikö se silloin tarkoita kaikkia ,niitä jumalankuvia ,oli ne ylhäällä tai alhaalla tai missä ne ovatkaan .

• IDENEB
        Stork kirjoitti:

Ensimmäinen käsky:

Kymmenen käskyn laki - - 5. Moos. 5. luku

1 Mooses kutsui koolle kaikki israelilaiset ja sanoi heille: "Kuulkaa, israelilaiset, ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille tänään julistan. Painakaa ne mieleenne ja eläkää tarkoin niiden mukaan.

2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla. [2. Moos. 19:5]
        3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.

4 Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin. [2. Moos. 19:18, 20:1; 5. Moos. 4:12]
        5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välissänne ja ilmoitin teille hänen sanansa, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle.
        "Näin Herra puhui: [2. Moos. 20:18,19]

6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]
        7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia. [2. Moos. 20:3; Ps. 81:10]
        8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 20:4 ]

9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. [5:9,10: 2. Moos. 20:5,6 ]

10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.* [Ks. selitystä 2. Moos. 20:7.] [2. Moos. 20:7]

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8 ]
        13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,

14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
        15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]

16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]

17 "'Älä tapa. [2. Moos. 20:13 ]
        18 "'Älä tee aviorikosta. [2. Moos. 20:14 ]
        19 "'Älä varasta. [2. Moos. 20:15 ]
        20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. [2. Moos. 20:16 ]

21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17 ]

22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12 ]

Juu - nämä eivät ole Storkin mukaiset, mutta
        juuri siksi Raamatun mukaiset.

Ideneb

• lutkulainen kirjoitti:

Minusta tuo ensimmäinen käskyhän pitää sisällään tuon sinun toisen käskynkin. 1-käskyssähän sanotaan :Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani .Eikö se silloin tarkoita kaikkia ,niitä jumalankuvia ,oli ne ylhäällä tai alhaalla tai missä ne ovatkaan .

En muista ulkoa, milloin tuo toinen käsky poistettiin ja kymmenes käsky jaettiin kahtia. Mutta siitähän on Danielin kirjassa ennustettu. "Pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain". Kyllä se kuvienpalvonnan kieltävä käsky on ollut ihan oma käskynsä, vaikka kieltämättä ensimmäisellä ja toisella käskyllä on yhtäläisyyksiä. Mutta advarit eivät ole ainoita, jotka opettaa alkuperäisen jaon mukaan kymmeniä käskyjä. Eräs sisar kerran sanoi, että ortodokseilla olisi myös samanlainen alkuperäinen jako opetuksessaan, vaikka heillä ikoneita onkin...

• IDENEB kirjoitti:

Kymmenen käskyn laki - - 5. Moos. 5. luku

1 Mooses kutsui koolle kaikki israelilaiset ja sanoi heille: "Kuulkaa, israelilaiset, ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille tänään julistan. Painakaa ne mieleenne ja eläkää tarkoin niiden mukaan.

2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla. [2. Moos. 19:5]
        3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.

4 Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin. [2. Moos. 19:18, 20:1; 5. Moos. 4:12]
        5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välissänne ja ilmoitin teille hänen sanansa, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle.
        "Näin Herra puhui: [2. Moos. 20:18,19]

6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]
        7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia. [2. Moos. 20:3; Ps. 81:10]
        8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 20:4 ]

9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. [5:9,10: 2. Moos. 20:5,6 ]

10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.* [Ks. selitystä 2. Moos. 20:7.] [2. Moos. 20:7]

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8 ]
        13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,

14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
        15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]

16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]

17 "'Älä tapa. [2. Moos. 20:13 ]
        18 "'Älä tee aviorikosta. [2. Moos. 20:14 ]
        19 "'Älä varasta. [2. Moos. 20:15 ]
        20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. [2. Moos. 20:16 ]

21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17 ]

22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12 ]

Juu - nämä eivät ole Storkin mukaiset, mutta
        juuri siksi Raamatun mukaiset.

Ideneb

"Juu - nämä eivät ole Storkin mukaiset, mutta
        juuri siksi Raamatun mukaiset".

Eihän noissa käskyissä ollut mitään vikaan. Samat asiat löytyy sekä 2 Moos. 20 luvusta, että tuosta 5 Moos. 5 luvusta, jota lainasit, vaikka tuota 2 Moosesta kyllä enemmän käytetäänkin.

• annu42
        Stork kirjoitti:

En muista ulkoa, milloin tuo toinen käsky poistettiin ja kymmenes käsky jaettiin kahtia. Mutta siitähän on Danielin kirjassa ennustettu. "Pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain". Kyllä se kuvienpalvonnan kieltävä käsky on ollut ihan oma käskynsä, vaikka kieltämättä ensimmäisellä ja toisella käskyllä on yhtäläisyyksiä. Mutta advarit eivät ole ainoita, jotka opettaa alkuperäisen jaon mukaan kymmeniä käskyjä. Eräs sisar kerran sanoi, että ortodokseilla olisi myös samanlainen alkuperäinen jako opetuksessaan, vaikka heillä ikoneita onkin...

muistan tuon tapahtuneen. Olisi ollut liian rankkaa viedä kaikki kirkoista pois uskopuhdistuksen aikoihin, joten kuvat ja lapsikaste jätettiin, samoin myös sunnuntai. Uskonpuhdistus jäi kesken, joten sitä ovat muut "lahkot" jatkaneet. Yhä lisää Raamatun totuuksia on vuosisatojen jälkeen löytynyt, joten nyt ne alkavat olla kaikki esillä.

Tosin Ruotsin kuningas kirkossaan meni pidemmälle ja poisti myös enimmät kuvat ja alttarit. Kannattaa mennä käymään opastetulle kierrokselle Turun tuomiokirkkoon, niin kuuleee, miten kävi silloin muinoin. Kuvia maalattiin yli ja myös patsaita poistettiin.

Nykyisin ne tosin on kaivettu esiin ja monia muitakin tapoja on tullut takaisin, kuten ristisaatot, messut, kynttilät ja niiden ylen runsas käyttö. Yleensä nämä ovat olleet katolisen kirkon perinnettä, mutta olihan se äitikirkko, josta erottiin. Nythän sinne halutaan palata, joten perinteet jatkuvat kohta entisellään...

• Stork kirjoitti:

muussa mielessä, kuin siinä, että kuvia ei saa kummarrella, eikä niitä pidä palvoa.

Jokaisella varmaankin on valokuvia lapsistaan ja läheisistään, ja ehkäpä joku enkelitaulukin lastenhuoneen seinällä?

Mutta eihän kukaan niitä kuvia palvo!

Eikä ordotoksitkaan palvo kuvia, vaan syventyvt kuvan avulla palvomaan Jumalaa ja Jeesusta Kristusta, niin minä ainakin olen tämän asian käsittänyt. Mitenkäs sinä ymmärrät tämän asian?

• Sirkka-Iita kirjoitti:

muussa mielessä, kuin siinä, että kuvia ei saa kummarrella, eikä niitä pidä palvoa.

Jokaisella varmaankin on valokuvia lapsistaan ja läheisistään, ja ehkäpä joku enkelitaulukin lastenhuoneen seinällä?

Mutta eihän kukaan niitä kuvia palvo!

Eikä ordotoksitkaan palvo kuvia, vaan syventyvt kuvan avulla palvomaan Jumalaa ja Jeesusta Kristusta, niin minä ainakin olen tämän asian käsittänyt. Mitenkäs sinä ymmärrät tämän asian?

Tiedän aika vähän ortodoksien uskosta, tässä yksi linkki heidän nettisivuiltaan. Jeesuksen ja Jumalan palveleminen/ palvominen on tietysti hyvä asia, mutta Marian palvonta on sitten eri asia, vaikka hän Jeesuksen äiti olikin...

Ikoneille osoitetaan kunnioitusta suutelemalla niitä ja sytyttämällä vahakynttilöitä rukoustuliksi ikonien eteen. Rukoilemalla ikonin edessä ja suutelemalla siihen kuvattua pyhää osoitetaan kunnioitusta, ei materialle, johon pyhä henkilö tai tapahtuma on kuvattu, vaan nimenomaan alkukuvalle. Erityisesti kunnioitettuja ikoneja ovat ns. ihmeitätekevät ikonit, joista meillä Suomessa ovat tunnetuimpia Jumalanäidin konevitsalainen ja valamolainen ikoni. Ikoni ei itsessään tee ihmeitä, vaan ikonin kautta Jumalan näkymätön armovoima vaikuttaa näkyvällä tavalla. Kunnioituksen ja kiitoksen osoituksena on arvostetuille ikoneille valmistettu hopeasta koristeellisia päällysvaippoja eli riisoja. Kreikassa on sen lisäksi kunnioitettuihin ikoneihin kiinnitetty myös votiivi- eli kiitoslahjoina esimerkiksi ketjussa olevia ristejä, koruja ja kunniamerkkejä.

http://www.ort.fi/fi/ortodoksisuus/kirkkotaide/ikonitaide.php

• Adventtikirkon ja Evl kirkon vanhurskautusoppi on täsmälleen sama.

Luther opetti että evankeliumia ja lakia saarnataan aina rinta rinan eikä kumpikaan sulje pois toistaan.

Luther on A-kirkossa suuresti arvostettu kaveri.
      Suuri katolinen uskonpuhdistaja joka halusi Raamatun opin toteutuvan.

On monia uskonpuhdistajia jotka pimeän keskiajan ja kirjapainotaidon myötä löysivät uutta tietoa Raamatusta, ja näiden heppujen ympärille syntyi aina ryhmä, josta kasvoi ja kirkko lopulta.

Oli kaikenlaisia bresbyteerejä, sapatin viettäjiä, babtisteja, ym, ym, ja yleensä nämä syntyivät Amerikassa koska uskovat pakenivat sinne Euroopan uskonvainoja kun Amerikka oli uskonnonvapaa maa ainoa sellainen näköpiirissä siihen aikaan.
      Looginen selitys miksi on jenkkiläisiä kirkkoja.
      Jumala on siunannut näitä uskonpuhdistusliikkeitä kaikkia, haukkukoot lahkoiksi kuka tykkää, häpeävät kun saavat tietää totuuden.

Myös katolinen kirkko on lahko, ei seuraa alkuseurakuntaa, ja Suomen suurin lahko on evl kirkko joka sisältää ainakin 10 erilaista lahkoa itsessään eli nk. herätysliikkeitä, on pelastusarmeijaa, lestadiolaisia monensorttia, kansanlähetystä, ym, ym, ollut ja on, ja monet siellä haukkuvat lahkolaisiksi, heh, uskonpuhdistusliikkeitä.
      Eivät toki ymmärrä asiaa, joka on näin hassu ja hauska.

Ellen G White joka oli uskonpuhdistaja muiden joukossa puhui paljon Lutherista jota piti suuressa arvossa.

Siunauksia
      jari laurila

• alex-kasi

siinä että kristinusko on aivan alusta lähtien suistunut raiteiltaan vähän siellä ja täällä ja puhdistajia on tarvittu kautta aikojen. Kun lukee hieman faktaa voi todeta yhtä ja toista mitä on ollut matkan varrella.
        On ollut kiirastulta ja Haadesta ja ties mitä, mutta yksi asia on aina säilynyt ihmeteltävän hyvin - se on Jumalan Sana Raamatussa - sitä ei ole pahemmin päästy muuttelemaan. Ja vaikka sen tulkinnat onkin muuttuneet aina ajan myötä kun siihen on sekoitettu perinnäisoppeja ja uskomuksia - on itse Sana säilynyt kuitenkin ihmeen hyvin kautta aikojen. Yhä on kuolema Raamatussa kuolema (vaikka sitä monet tulkkaavatkin iankaikkiseksi elämäksi jossain muualla) ja iakaikkinen elämä on yhä mahdollista vain Jumalan valtakunnassa, jos ihminen tyytyy Raamatun kertomukseen asiasta.

• alex-kasi kirjoitti:

siinä että kristinusko on aivan alusta lähtien suistunut raiteiltaan vähän siellä ja täällä ja puhdistajia on tarvittu kautta aikojen. Kun lukee hieman faktaa voi todeta yhtä ja toista mitä on ollut matkan varrella.
        On ollut kiirastulta ja Haadesta ja ties mitä, mutta yksi asia on aina säilynyt ihmeteltävän hyvin - se on Jumalan Sana Raamatussa - sitä ei ole pahemmin päästy muuttelemaan. Ja vaikka sen tulkinnat onkin muuttuneet aina ajan myötä kun siihen on sekoitettu perinnäisoppeja ja uskomuksia - on itse Sana säilynyt kuitenkin ihmeen hyvin kautta aikojen. Yhä on kuolema Raamatussa kuolema (vaikka sitä monet tulkkaavatkin iankaikkiseksi elämäksi jossain muualla) ja iakaikkinen elämä on yhä mahdollista vain Jumalan valtakunnassa, jos ihminen tyytyy Raamatun kertomukseen asiasta.

Jumala on itse huolehtinut sanansa säilymisestä.

Käännösvirheitä on joitakin kuitenkin, kun lähdetään tutkimaan alkukieltä.

Nämä aiheet olen kirjoittanut joskus hotelliini;
        http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli

2. Raamattu
        - OVATKO RAAMATUNKÄÄNNÖKSET LUOTETTAVIA?
        - RAAMATTU JUMALAN SANANA JA AUKTORITEETTINA
        - ONKO RAAMATUN USKONTO AIHEUTTANUT VÄKIVALTAA JA SOTIA MAAILMASSA?
        - ONKO ADVENTTIKIRKOLLA OMA RAAMATTU?
        - DANIELIN KIRJA

9996 kpl klikkauksia ja mittari menee ympäri hotellissa.

Siunausta
        jari laurila

• hirvas

vaan ottaa huomioon, ettei sen paremmin evl-kirkko kuin adventismikaan peri Jumalan valtakuntaa, koska ne ovat uskonnollispoliittisia järjestöjä, kirkko on instituutio. Ne niiden opetukset ovat ihmistekoisia, ja sellaisista varoitti Jeesus itse.

Vieraan ikeen kantaminen on täynnä käskyjä ja sääntöjä, jotka ihmiset ovat määränneet hallitakseen toisia ihmisiä.

Ainoa joka vanhurskautta ihmisen, on Jumala. Ja se vanhurskauttaminen perustuu siihen, että ihminen ottaa vastaan ja uskoo siihen evankeliumin, jonka Jeesus opetti.
      Mikäli ihminen uskoo kaikenlaisia sekaoppeja, ja on lahkon orja, niin hän on kadotuksen lapsi.

• alex-kasi

Totean vain että käskyjen poistajat ja Jumalan lain poistajat ovat uusi ilmiö - sellaista ei ole aikaisemmin ollut.

Itse pidän Jumalan käskyjä oikeudenmukaisina ja rakkaudellisina ja Jumalan lakia kuvauksena Jumalan ominaisuuksista jotta ihminen oppisi tuntemaan Jumalansa ja tietäisi mitä kuuluu iankaikkiseen elämään.

Ei se että minä en pysty kaikkia käskyjä pitämään elämässäni poista käskyjä tai Jumalan lakia millään lailla. Ne olisivat olemassa vaikka minua ei olisi - vaikka en olisi koskaan syntynyt. Ei ihmisen mielipide tai elämä - syntinen tai - ei vaikuta hitustakaan siihen minkälainen Jumala täydellisyydessään On.

• alex-kasi kirjoitti:

Totean vain että käskyjen poistajat ja Jumalan lain poistajat ovat uusi ilmiö - sellaista ei ole aikaisemmin ollut.

Itse pidän Jumalan käskyjä oikeudenmukaisina ja rakkaudellisina ja Jumalan lakia kuvauksena Jumalan ominaisuuksista jotta ihminen oppisi tuntemaan Jumalansa ja tietäisi mitä kuuluu iankaikkiseen elämään.

Ei se että minä en pysty kaikkia käskyjä pitämään elämässäni poista käskyjä tai Jumalan lakia millään lailla. Ne olisivat olemassa vaikka minua ei olisi - vaikka en olisi koskaan syntynyt. Ei ihmisen mielipide tai elämä - syntinen tai - ei vaikuta hitustakaan siihen minkälainen Jumala täydellisyydessään On.

Joskus aikoinaan Herätysliikkeiden palstalla törmäsin myös ajatukseen, että vain yhdeksän käskyä on enää voimassa. Siis että Jeesus olisi vahvistanut vain ne yhdeksän, joihin ei kuulu lepopäivä käsky.

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

minä ole poistanut yhtään käskyä. Älä siis kirjoita, että minä olen poistanut käskyt. Jumala sen teki, ja Hän ne aikanaan antoikin, ja Jeesus, myös sapatinkin Herra, täytti ne Golgatalla.

• alex-kasi
        PikkuKonna kirjoitti:

Joskus aikoinaan Herätysliikkeiden palstalla törmäsin myös ajatukseen, että vain yhdeksän käskyä on enää voimassa. Siis että Jeesus olisi vahvistanut vain ne yhdeksän, joihin ei kuulu lepopäivä käsky.

vielä puoli unessa. Sellaisessa unen tokkurassa jossa voi olla esimerkiksi aamulla kun on juuri herännyt ja radiosta tulee uutiset, mutta ei oikein tajunnut ihan kaikkea. :)

Kaikki käskyt on ihmiselle ohjeeksi.. ja jos niitä joku seuraa niin varmasti elää parempaa elämää kuin jos ei seuraisi..

alex

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

minä ole poistanut yhtään käskyä. Älä siis kirjoita, että minä olen poistanut käskyt. Jumala sen teki, ja Hän ne aikanaan antoikin, ja Jeesus, myös sapatinkin Herra, täytti ne Golgatalla.

että Jumala poisti käskynsä, mutta koska se ei ole totta - niin toivon että ymmärrät että vain kutsun teitä yhteisniumellä "Käskyjen ja Jumalan lain poistajat" siitä syystä että te väitätte että käskyt ja Jumalan laki olisi poistettu.

Joten ole Hirvas rauhassa kyllä minä tiedän että ei jumalan käskyjä kukaan ole poistanut - et sinä tai kukaan muukaan - ei edes Jumala.

alex

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

että Jumala poisti käskynsä, mutta koska se ei ole totta - niin toivon että ymmärrät että vain kutsun teitä yhteisniumellä "Käskyjen ja Jumalan lain poistajat" siitä syystä että te väitätte että käskyt ja Jumalan laki olisi poistettu.

Joten ole Hirvas rauhassa kyllä minä tiedän että ei jumalan käskyjä kukaan ole poistanut - et sinä tai kukaan muukaan - ei edes Jumala.

alex

ei ole Jumalan Henkeä, niin toki sinä ajattelet kuten lihallinen ihminen.

Joh. 3:6
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki

Eikä Jumalan Hengellä ole mitään lakia, se ei tarvitse sitä, koska se on Jumalasta. Siksipä ihminen, jolla on Jumalan Henki, ei hän ole minkään lain orja, hän on vapaa.

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

ei ole Jumalan Henkeä, niin toki sinä ajattelet kuten lihallinen ihminen.

Joh. 3:6
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki

Eikä Jumalan Hengellä ole mitään lakia, se ei tarvitse sitä, koska se on Jumalasta. Siksipä ihminen, jolla on Jumalan Henki, ei hän ole minkään lain orja, hän on vapaa.

henkeile mitä haluat - mutta totuus on että Jumalan laki on ikuinen laki, koska se on lähtöisin Jumalan täydellisestä olemuksesta ja on siten yhtä ikuinen kuin Jumala itse..

Sinä et vain ymmärrä mistä on kysymys olet jotenkin juuttunut tuohon "laki on poistettu" asenteeseen.. ja se sulkee sitten kaiken muun ajattelun.. ja sanot että se on henki joka sellaista sanoo sinulle???

Minä en kuitenkaan usko sinun tai henkeesi.. sorry vaan, minulle ne ovat vain .. hm jääköön sanomatta .. mutta Jumalasta tuollaiset ajatukset eivät ole ..

Jumalan laki on kirjoitettu uskovan sydämmeen tai lain tauluihin.. valitse siitä..

Jos Pyhä Henki ohjaa ihmistä - ei sillä ole sellaista vaikutusta, että Jumalan laki poistettaisiin - päin vastoin Pyhä Henki seuraa aina Jumalan tahtoa kaikessa.

alex

ps. turhaa tästä on tämän enempää keskustella minun mielestäni olet väärässä ja that's it.

alex

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

henkeile mitä haluat - mutta totuus on että Jumalan laki on ikuinen laki, koska se on lähtöisin Jumalan täydellisestä olemuksesta ja on siten yhtä ikuinen kuin Jumala itse..

Sinä et vain ymmärrä mistä on kysymys olet jotenkin juuttunut tuohon "laki on poistettu" asenteeseen.. ja se sulkee sitten kaiken muun ajattelun.. ja sanot että se on henki joka sellaista sanoo sinulle???

Minä en kuitenkaan usko sinun tai henkeesi.. sorry vaan, minulle ne ovat vain .. hm jääköön sanomatta .. mutta Jumalasta tuollaiset ajatukset eivät ole ..

Jumalan laki on kirjoitettu uskovan sydämmeen tai lain tauluihin.. valitse siitä..

Jos Pyhä Henki ohjaa ihmistä - ei sillä ole sellaista vaikutusta, että Jumalan laki poistettaisiin - päin vastoin Pyhä Henki seuraa aina Jumalan tahtoa kaikessa.

alex

ps. turhaa tästä on tämän enempää keskustella minun mielestäni olet väärässä ja that's it.

alex

ole lain orja, kuten sinä olet.

2. Kor. 3:18
        Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Jumala Hengellä ei ole mitään lakia, ne jotka ovat saaneet Hengen, ei heilläkään ole mitään lakia, sillä heidän lakinsa on rakkaus.

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

ole lain orja, kuten sinä olet.

2. Kor. 3:18
        Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

Jumala Hengellä ei ole mitään lakia, ne jotka ovat saaneet Hengen, ei heilläkään ole mitään lakia, sillä heidän lakinsa on rakkaus.

Jumalan Hengellä ei ole mitään lakia?

Minkälainen tämä sinun laiton Jumalan Henkesi mielestäsi on? Sillä jos voit sen määritellä olet jo kertonut Jumalan olemuksen eli lain.

Jumala On oikeudenmukainen - OK?
        Jumala On rakkaudellinen - OK?
        Jumala On kaikkivaltias - OK?
        Jumala On ikuinen - OK?
        Jumala On huolehtivainen - OK?
        Jumala On luotettava - OK?
        Jumala ei petä lupauksiaan - OK?
        Jumala ei kiduta ketään - OK?
        Jumala varoittaa synnistä ja sen seurauksista - OK?

Tätä voitaisi jatkaa loputtomiin ...

Jumala ei muistele kärsimäänsä pahaa..
        Jumalan Sanassa on iankaikkinen elämä ..
        Niin Jumala rakasti maailmaa että lähetti ainokaisen poikansa palastamaan ihmisen synnin orhjuudesta ..

Kaikessa näkyy Jumalan laki - sille joka sen näkee.

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

Jumalan Hengellä ei ole mitään lakia?

Minkälainen tämä sinun laiton Jumalan Henkesi mielestäsi on? Sillä jos voit sen määritellä olet jo kertonut Jumalan olemuksen eli lain.

Jumala On oikeudenmukainen - OK?
        Jumala On rakkaudellinen - OK?
        Jumala On kaikkivaltias - OK?
        Jumala On ikuinen - OK?
        Jumala On huolehtivainen - OK?
        Jumala On luotettava - OK?
        Jumala ei petä lupauksiaan - OK?
        Jumala ei kiduta ketään - OK?
        Jumala varoittaa synnistä ja sen seurauksista - OK?

Tätä voitaisi jatkaa loputtomiin ...

Jumala ei muistele kärsimäänsä pahaa..
        Jumalan Sanassa on iankaikkinen elämä ..
        Niin Jumala rakasti maailmaa että lähetti ainokaisen poikansa palastamaan ihmisen synnin orhjuudesta ..

Kaikessa näkyy Jumalan laki - sille joka sen näkee.

ole mitään lakia itselleen. Ja koska Henki on sama, niin ei sen Hengen saaneillakaan ole mitään muuta kuin vapauden "laki".

Nuo mitä luettelit eivät ole sitä lakia, mitä adventistit tarkoittavat. Heille 10 käskyä on laki, kuten vaikka sapatin pitäminen.

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

ole mitään lakia itselleen. Ja koska Henki on sama, niin ei sen Hengen saaneillakaan ole mitään muuta kuin vapauden "laki".

Nuo mitä luettelit eivät ole sitä lakia, mitä adventistit tarkoittavat. Heille 10 käskyä on laki, kuten vaikka sapatin pitäminen.

se mikä Hän On. Ja se todellisuus mikä on Jumalan kuvastuu käskyissä. Jos Jumalan käsky on älä anna väärää todistusta - se ei tarkoita että Jumala ilman käskyään antaisi väärän todistuksen vaan että Jumala ei koskaan anna väärää todistusta. Sinä sanoit ettei minulla ole Pyhän Hengen osallisuutta - se on väärä todistus - sillä se ei ole totta. Siksi sinun tulisi lukea kärkyt ja ojentautua niiden mukaan - mutta jos sinä sanot Jumala on poistanut käskyt silloin olet sokeudessasi ilman sitä apua minkä uskovainen voi käskyistä saada.

• IDENEB

Tämähän on adv.palsta joten Ellenistä puhuttakoon.
      Adventtikirkon kotisivuilla toisin sanoen
      Suuressa Taistelussa, joka on adventismin
      perustuslaki, sanotaan seuraavaa ..

Adventtikirkon kanta Jeesuksen ylösnousemusvoiman
      lähteeseen:

"He suorittavat ihmepaprannuksia ..."
      Mm. kolme-enkeliä muistuttaa tämän tarkoittavan
      seurakunnissa tapahtuvia parantumisia.
      Tämä kohta on ollut Suuressa Taistelussa vasta
      vuodesta 1993, s.394.

Syntiemme kantajasta adventtikirkon kotisivut
      sanoo näin:

"Kristus tulee siirtämään kaikki nämä synnit
      saatanalle .." (S.T. s. 311)
      "Jumalan kansan synnit pannaan Jumalan, taivaan
      enkelien ja lunastettujen joukon läsnäollessa
      Saatanan päälle .." (S.T. s. 414)

Ne synnit joista Sana sanoo, että ne on jo pyyhitty uskovien päältä pois kuin teksti
      paperista pyyhekumilla.

Kiitos, Jeesus, että olet Lunastajani, eikä
      kukaan muu!
      Ideneb

• alex-kasi

Kirjoitit:

En itse ole adventisti mutta:

Miksi aloitit tuon kirjoituksesi valheella - sillä jokainen tietää että adventisteille on Raamattu peruslaki, mutta nyt käytit taas sitä vanhaa keinoa että ensin esität peitellyn syytöksen adventisteista, joka ei ole totta ja sen jälkeen käytät sitä todisteena adventisteja vastaan.

Suunnilleen kuin jos minä väittäisin että olet jotain mitä et ole ja sitten käyttäisin sitä todisteena sinua vastaan.

.. ajattele .. Esimerkiksi vain .. jos alkaisin todistella että koska valehtelet olet vääräoppinen, etkä siis ole Jumalan palvelija koska Jumala euí valehtele, vaan olet saatanasta - ja sitten alkaisin todistella sinua vastaan siltä pohjalta - eikö vain olisikin sairasta touhua?

Älä sinäkään tee sellaista..

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

Kirjoitit:

En itse ole adventisti mutta:

Miksi aloitit tuon kirjoituksesi valheella - sillä jokainen tietää että adventisteille on Raamattu peruslaki, mutta nyt käytit taas sitä vanhaa keinoa että ensin esität peitellyn syytöksen adventisteista, joka ei ole totta ja sen jälkeen käytät sitä todisteena adventisteja vastaan.

Suunnilleen kuin jos minä väittäisin että olet jotain mitä et ole ja sitten käyttäisin sitä todisteena sinua vastaan.

.. ajattele .. Esimerkiksi vain .. jos alkaisin todistella että koska valehtelet olet vääräoppinen, etkä siis ole Jumalan palvelija koska Jumala euí valehtele, vaan olet saatanasta - ja sitten alkaisin todistella sinua vastaan siltä pohjalta - eikö vain olisikin sairasta touhua?

Älä sinäkään tee sellaista..

amerikkalainen lahko muiden lahkojen joukossa, jota ei tarvitse kukaan pelastukakseen, kuten ei mitään muutakaan kirkkoa eikä laitosta.

Siinä on teille totuus.

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

amerikkalainen lahko muiden lahkojen joukossa, jota ei tarvitse kukaan pelastukakseen, kuten ei mitään muutakaan kirkkoa eikä laitosta.

Siinä on teille totuus.

sillä asialla ei ole mitään Jumalan lain kanssa tekemistä - mutta tottahan se on että ei mikään kirkko pelasta vaan usko Jumalan poikaan - mutta minä en ole varma että usko kuin usko ...

• Benedi-IDENEB= siunattu

" se ( peto)teki ihmeensä väärän profeetan nähden"

Jos ette usko, niin ottakaapa esim, tiistai näppiinne ja kuljettakaa se viikonpäivien läpi, ja asettakaa se nyt vaikka sunnuntain paikalle, niin että kaikki? sitä kumartavat ja tottelevaT!!

Jos onnistutte, siinä yhtä hyvin kuin peto, on se IHME

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      395
      5923
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      80
      5298
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4326
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3921
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      52
      3709
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      162
      3400
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3164
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      51
      3158
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2269
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49