Helluntalaisuus ja Raamattu

frihet

Näiden vuosien varrella, joita armosta olen Jeesuksen lapsena saanut vaeltaa, olen sitä mieltä myös, että me helluntalaisina olemme Raamatun linjoilla myös opin ja vaelluksen suhteen.

Tosin jokainen "astia" on erinevä ja Jumala käytössäkin "astian maku" tulee esiin.

Itse olen saanut armosta nähdä monenlaista, värikkyys ei ole puuttunut ja elämään on tullut syvyyttä, kun eri kultuureja ja eri kristittyjä, eri maista on tullut tutuksi ja heidän näkökantoja saanut peilata Raamatun valossa.

Eilen oli jälleen eräs uusi kokemus, vaikkei ensimmäinen, ollessani "ruumisauton kuskina", täällä kun viimeinen siunaus on "hiukan" erilainen, kuin meillä Ruotsissa.
Kristityn elämä on tosi värikästä, varsinkin, jos terveyttä riittää osallistua tekojenkin muodossa toimintaan.

Eli kyllä Jeesuksen seurassa saa kokea siunattuja hetkiä ja kun muistaa päämäärän, jossa "palkka" maksetaan ja siellä ei enää kyyneliin tarvetta ole.

Toivon vain, että jokainen löytäisi ARMON OIKEAAN AIKAAN ja samoin löytäisi hengellisen kodin,jossa saisi kasvaa Kristuksessa.

27

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merim.raimo

uskoisin, että siinä "kuskina" ollessasi oli mielessäsi kuinka kertoa monille vainajan sukulaisille, että valinta olisi paras tehdä täällä ajassa, että missä aikoo viettää iänkaikkisuuden ?

• frihet

Oli kyllä ensimmäinen kerta, kun vainajan hain kappelista ja rukoushuoneen jälkeen viimeiseen lepoon kuskasin, ihan hyvä treeni oli myös haudan umpeen luominen.

Siunaustilaisuus sinänsä oli kyllä selko suora, minne matka ilman Kristusta.

• ja Raamattu...

Helluntailaiset ovat kyllä samalla viivalla kuin muutkin uskonnolliset suuntaukset. He kokevat tulkitsevansa Raamattua oikein. Se kuinka oikeassa he ovat riippuu aina arvioijasta.

• hirvas

oikeastaan melkoisen paljon Jehovan Todistajia, sillä heidän tulkintansa mukaan vain tiettyjen asioiden noudattaminen on merkki todellisesta uskosta.
        Jehovien merkki todellisesta uskosta on se, että ne jotka kiertävät ahkerasti ovilla julistamassa "evankeliumia" ja pitävät käynneistään kirjanpitoa, he ovat etuoikeutettuja ja "voideltuja" Jehovan valittuja.

Samanlainen merkki helluntailaisuudessa on se, että ihminen puhuu kielillä. Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta.

Lahkoissa unohdetaan sellainen totuus, että vain usko puhtaaseen evankeliumiin ja sen julistajaan Jeesukseen pelastaa, ei ihmisopit eikä käsitykset.
        Jumala on se, joka vanhurskauttaa ihmisen hänen uskonsa perusteella. Mitä ihminen uskoo, se pelastaa tai on pelastamatta. Tämä lienee kaikille täysin selvä asia?

• frihet

Esim. Mormonit "omistavat" yhden lisä "raamatun" ja en itse voi heitä kristillisiin yhdistää.

No "Hirvaslaisuus" joka haukkuu helareita ja ei huomaa, että samoilla linjoilla on kaikki kristilliset seurakunnat, kuin helaritkin.

• utelias.
        frihet kirjoitti:

Esim. Mormonit "omistavat" yhden lisä "raamatun" ja en itse voi heitä kristillisiin yhdistää.

No "Hirvaslaisuus" joka haukkuu helareita ja ei huomaa, että samoilla linjoilla on kaikki kristilliset seurakunnat, kuin helaritkin.

miten onko sulla uusi vaimo käynyt uskovienkasteella?

• hirvas
        frihet kirjoitti:

pidä nimitellä ketään henkilökohtaisesti. Jos minä esitän kriittisiä arvioita helluntailaisuudesta, niin siihen minulla on oikeus, kokemuksieni perustella.

Minulla ei ole mitään syytä puolustaa sellaista, joka sotii Jeesuksen opettamaa totuutta vastaan. Ymmärrän, että täällä on "herkkänahkaisia", tai fanaattisesti uskonnollispoliittista järjestöään ja sen oppia puolustavia ihmisiä, muttei se saa johtaa henkilökohtaiseen panetteluun. Epäkohdista pitää uskaltaa keskustella avoimesti.

Kyllä minä ole huomannut jo ajat sitten, ettei kenenkään tarvitse kuulua yhteenkään "kirkkoon" eikä lahkoon pelastuakseen. Se, että nämä "puolueet" perustelevat "seurakuntiinsa" kuulumista on vain näennäistä uskonnollisuutta, sillä kaikissa niissä ovat omat opit. Jeesus sanoi olevan sellaisten ihmisoppien ja käskyjä palvelemisen olevan aivan turhaa.

• frihet
        utelias. kirjoitti:

miten onko sulla uusi vaimo käynyt uskovienkasteella?

Ala tuas ala uteloo.

Kyl miu naine on käynyy veel ristimisel jo meenneenä vuos kymmenenä.

Näyttis just miulle toestuksen siitä.

• frihet
        hirvas kirjoitti:

pidä nimitellä ketään henkilökohtaisesti. Jos minä esitän kriittisiä arvioita helluntailaisuudesta, niin siihen minulla on oikeus, kokemuksieni perustella.

Minulla ei ole mitään syytä puolustaa sellaista, joka sotii Jeesuksen opettamaa totuutta vastaan. Ymmärrän, että täällä on "herkkänahkaisia", tai fanaattisesti uskonnollispoliittista järjestöään ja sen oppia puolustavia ihmisiä, muttei se saa johtaa henkilökohtaiseen panetteluun. Epäkohdista pitää uskaltaa keskustella avoimesti.

Kyllä minä ole huomannut jo ajat sitten, ettei kenenkään tarvitse kuulua yhteenkään "kirkkoon" eikä lahkoon pelastuakseen. Se, että nämä "puolueet" perustelevat "seurakuntiinsa" kuulumista on vain näennäistä uskonnollisuutta, sillä kaikissa niissä ovat omat opit. Jeesus sanoi olevan sellaisten ihmisoppien ja käskyjä palvelemisen olevan aivan turhaa.

Jehovalaiset olisivat muka verrattavissa helareihin, sinä itse olet heidän oppinsa omaava.

Kerro mikä kristillinen seurakunta puolustaa sinun linjaustasi, esim. siinä ettei Jeesus ole syntynyt neitseestä ja ettei Joosefin siemenestä Jeesus syntyi.

Sinä edustat jotakin sellaista seurakuntaa, josta minä en ole vielä kuullut ja siksi sinut "hirvaslaiseksi" luen.

• täysin oikeassa

Itse olen tutkinut monia eri kristinuskon suuntia, ja voin todeta, että niistä yksikään ei ole täysin oikeassa, ei ainakaan kun käytetään Raamattua vertauskohteena. Samasta asiasta on näillä niin monia käsityksiä, eikä oikeastaan kellään ole sitä täysin oikeaa käsitystä. Aina löytyy vain osatotuuksia, osatulkintoja. Eli periaatteessa voisi sanoa että kaikki nämä ovat yhtä oikeassa. Kaikki ovat siis samalla viivalla, kunhan eivät yritä korottaa toista suuntausta toista korkeammalle.

• huomioni
        hirvas kirjoitti:

oikeastaan melkoisen paljon Jehovan Todistajia, sillä heidän tulkintansa mukaan vain tiettyjen asioiden noudattaminen on merkki todellisesta uskosta.
        Jehovien merkki todellisesta uskosta on se, että ne jotka kiertävät ahkerasti ovilla julistamassa "evankeliumia" ja pitävät käynneistään kirjanpitoa, he ovat etuoikeutettuja ja "voideltuja" Jehovan valittuja.

Samanlainen merkki helluntailaisuudessa on se, että ihminen puhuu kielillä. Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta.

Lahkoissa unohdetaan sellainen totuus, että vain usko puhtaaseen evankeliumiin ja sen julistajaan Jeesukseen pelastaa, ei ihmisopit eikä käsitykset.
        Jumala on se, joka vanhurskauttaa ihmisen hänen uskonsa perusteella. Mitä ihminen uskoo, se pelastaa tai on pelastamatta. Tämä lienee kaikille täysin selvä asia?

>>Samanlainen merkki helluntailaisuudessa on se, että ihminen puhuu kielillä. Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta. >>

Näin ajattelevat helluntailaisista ainakin ne, jotka eivät ole tätä lahjaa saaneet, ja joiden tuttavapiirissä useampi muu on saanut tämän lahjan. Itselläni on tämä lahja OLLUT. Silloinkin olin hyvin rikkinäinen astia enkä katsonut olevani tuohon armoon kelvollinen. Pidin yhtä sellaista ihmistä, jolla tätä lahjaa ei ollut niin enemmän uskovaisena, kuin mitä itse olin. Myöhemmin huomasin, että hänellä olikin suurempi lahja kuin minulla. Hänellä oli rohkeutta mennä lähetystyöhön evankelioimaan. Se jos mikä on suuri asia.

• utelias.
        frihet kirjoitti:

Ala tuas ala uteloo.

Kyl miu naine on käynyy veel ristimisel jo meenneenä vuos kymmenenä.

Näyttis just miulle toestuksen siitä.

kerta utelin ja vaimoltas kans.

• hirvas
        frihet kirjoitti:

Jehovalaiset olisivat muka verrattavissa helareihin, sinä itse olet heidän oppinsa omaava.

Kerro mikä kristillinen seurakunta puolustaa sinun linjaustasi, esim. siinä ettei Jeesus ole syntynyt neitseestä ja ettei Joosefin siemenestä Jeesus syntyi.

Sinä edustat jotakin sellaista seurakuntaa, josta minä en ole vielä kuullut ja siksi sinut "hirvaslaiseksi" luen.

onneton rupeat vielä valehtelemaan minun suullani? Huomaatko kuinka vaikea sinun on taistella Jumalan sanan totuutta vastaan. Joudut keksimään valheita ja piiloutumaan niiden taakse, jotta saisit pidettyä kasvosi lahkolaistesi silmissä.

Minulle on tärkeämpää olla rehellinen Jumalan silmissä, kuin että mielistellä täällä helluntailaisia.

Olen tutkinut monet lahkot ja niiden opetukset, ja siksi kirjoitan myös niiden (ihmis)opeista ja tavoista.
        Mikä seurakunta puolustaa minua - niinkö?
        Se on ihmisen sisimmässä oleva Pyhä Henki, jonka omistajana kuulun Jumalan seurakuntaan. Se on kaikista tärkein seurakunta, koska vain se pelastaa minut.

• frihet
        huomioni kirjoitti:

>>Samanlainen merkki helluntailaisuudessa on se, että ihminen puhuu kielillä. Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta. >>

Näin ajattelevat helluntailaisista ainakin ne, jotka eivät ole tätä lahjaa saaneet, ja joiden tuttavapiirissä useampi muu on saanut tämän lahjan. Itselläni on tämä lahja OLLUT. Silloinkin olin hyvin rikkinäinen astia enkä katsonut olevani tuohon armoon kelvollinen. Pidin yhtä sellaista ihmistä, jolla tätä lahjaa ei ollut niin enemmän uskovaisena, kuin mitä itse olin. Myöhemmin huomasin, että hänellä olikin suurempi lahja kuin minulla. Hänellä oli rohkeutta mennä lähetystyöhön evankelioimaan. Se jos mikä on suuri asia.

Että kielillä puhuva helari olisi luettu paremmaksi, tai jonkin hengellisen lahjan omaaja.

Minä tosin kaipasin Hengen täyteyttä jonkin aikaa ja en sen jälkeenkään ole muita huonommaksi huomioinut, ehkä siksikin etten kysele onko saanut Henki-kasteen.

• frihet
        hirvas kirjoitti:

onneton rupeat vielä valehtelemaan minun suullani? Huomaatko kuinka vaikea sinun on taistella Jumalan sanan totuutta vastaan. Joudut keksimään valheita ja piiloutumaan niiden taakse, jotta saisit pidettyä kasvosi lahkolaistesi silmissä.

Minulle on tärkeämpää olla rehellinen Jumalan silmissä, kuin että mielistellä täällä helluntailaisia.

Olen tutkinut monet lahkot ja niiden opetukset, ja siksi kirjoitan myös niiden (ihmis)opeista ja tavoista.
        Mikä seurakunta puolustaa minua - niinkö?
        Se on ihmisen sisimmässä oleva Pyhä Henki, jonka omistajana kuulun Jumalan seurakuntaan. Se on kaikista tärkein seurakunta, koska vain se pelastaa minut.

Tiedät tai arvelet, että olen onneton?

Mielestäni ihmiselle on hyvä omistaa hengellinen koti, jota kutsutaan seurakunnaksi myös.

Eikö olekin tosi, että sinäkin olet kuulunut seurakuntaan tai kahteenkin, AIEMMIN?

Siksipä kysyinkin mikä kristillinen seurakunta on samoilla linjoilla kuin sinä?

• hirvas kirjoitti:

>>>Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta.

• hirvas
        frihet kirjoitti:

Tiedät tai arvelet, että olen onneton?

Mielestäni ihmiselle on hyvä omistaa hengellinen koti, jota kutsutaan seurakunnaksi myös.

Eikö olekin tosi, että sinäkin olet kuulunut seurakuntaan tai kahteenkin, AIEMMIN?

Siksipä kysyinkin mikä kristillinen seurakunta on samoilla linjoilla kuin sinä?

seurakunta. Ne, joissa asuu Jumalan Henki, heistä koostuu Jumalan seurakunta. Minä kuulun siihen.

Se ei ole mikään rakennus eikä lahko, vaan Jeesus tuntee oman seurakunnan, koska Hän näkee ihmisen sydämen. Siihen kuuluminen on ehto iankaikkiselle elämälle.

• hirvas
        jaikal kirjoitti:

>>>Jokainen kielilläpuhuva on täytetty täpötäyteen Pyhää Henkeä, ja sillä mitataan seurakunnassa ihmisen taivaskelpoisuus. Tämä toki on helluntailaisen oma käsitys ja tulkinta.

olen nimenomaan kuullut sen helluntaiseurakunnassa. Joka ei puhu kielillä, se ei ole mikään "uskova".

Pysytään ja keskustellaan nyt arkikäytännöistä helluntailaisuudessa.

• eroja
        hirvas kirjoitti:

olen nimenomaan kuullut sen helluntaiseurakunnassa. Joka ei puhu kielillä, se ei ole mikään "uskova".

Pysytään ja keskustellaan nyt arkikäytännöistä helluntailaisuudessa.

Oletko huomannut eroja helluntaiseurakuntien paikallisseurakuntien välillä? Niissäkin on eroja, vaikke uskoisikaan sitä näin yhtäkkiseltään. Myös saarnaajissa on eroja, niinkuin esimerkiksi Timo Puustellissa, en ole nähnyt oikeastaan muita samanlaisia saarnaajia. Muut eivät ole niin paljoa korostaneet Armolahjoja kuin T. Puustelli. Ainakaan mitä minä olen alueen eri helluntaiseurakunnissa pyörinyt. 3 pastoria tunnen oikein hyvin sekä heidän saarnaustapansa. Yksi puhuu asiaa, mutta pitkään ja väsyttävästi, toinen puhuu asiaa huumorilla lisättynä, kolmas puhuu asiaa selkeästi, sekä ilmaisten että puhuja itsekin on heikko Jumalan astia, vajavainen ihminen, niinkuin jokainen seurakuntalainenkin. Nämä kolme ovat toimineet omassa seurakunnassani, muiden seurakuntien pastoreita en näin hyvin tunnekaan, mutta huomaan kyllä, koska joku pastori yrittää LIIKAA.

Minusta käyminen eri paikallisseurakuntien tilaisuuksissa auttaa paremmin ymmärtämään helluntailaisia, ja näkemään metsän puilta.

• Jumalan kämmenellä
        hirvas kirjoitti:

Voin hyvin omintunnoin sanoa, etten ole nimitellyt täällä enempää kuin muuallakaan ketään - en henkilökohtaisesti enkä ryhmänä.

Sinulla on oikeus esittää krittisiä kommentteja helluntailaisuudesta. Meillä helluntailaisilla on oikeus korjata kommenteissasi esiintyviä yleistäviä ja vain sinun kokemuksiisi perustuvia väitteitä.

En ole herkkänahkainen arvostelulle enkä uskoakseni suhtaudu fanaattisesti mihinkään. Arvioin ja arvostelen itsekin joitakin käytäntöjä helluntailaisuudessa - kokemuksieni perusteella.
        En kuitenkaan yleistä omia kokemuksiani kaikkien veljieni/sisarieni kokemuksiksi ja esitä niitä ehdottomana totuutena.

Luuletko, etteivät helluntailaiset tiedä pelastuksen tulevan yksin Jumalalta?
        Evankeliumihan on juuri sitä, että ihminen saa uskon kautta Jeesukseen synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän. Tätä evankeliumia julistamme. Mutta jos meidän evenkeliumimme on peitossa, niin peite on, sanoisinko - joko huonossa julistuksessa tai kuulijan sisimmässä.

En ymmärrä halveksuntaasi oppia kohtaan. Opilliset asiat ovat tärkeitä ja jumalallisen järjestyksen mukaisesti toteutettuina uskoa ja uskovien yhteyttä rakentavia. Opillisista asioista ei kuitenkaan saa tulla Kristuksen seurakuntaa jakavia tekijöitä.

Oppi sinänsä ei tee kenestäkään pelkkää uskonnollista toisten käskyvallassa olevaa kritikiitöntä robottia. Oppi ja jopa erilaiset rituaalitkin ovat ihmistä suojaavia. Jumala ei meidän rituaalejamme tarvitse, me ihmiset tarvitsemme niitä. Tarvitsemme toisiamme ja kaikkia Jumalan lapsia, olivatpa he nimellisesti mihin tahansa seurakuntaan/uskonyhteisöön kuuluvia tai kuulumattomia.

Armoa ja rauhaa sinulle.

• hirvas
        eroja kirjoitti:

Oletko huomannut eroja helluntaiseurakuntien paikallisseurakuntien välillä? Niissäkin on eroja, vaikke uskoisikaan sitä näin yhtäkkiseltään. Myös saarnaajissa on eroja, niinkuin esimerkiksi Timo Puustellissa, en ole nähnyt oikeastaan muita samanlaisia saarnaajia. Muut eivät ole niin paljoa korostaneet Armolahjoja kuin T. Puustelli. Ainakaan mitä minä olen alueen eri helluntaiseurakunnissa pyörinyt. 3 pastoria tunnen oikein hyvin sekä heidän saarnaustapansa. Yksi puhuu asiaa, mutta pitkään ja väsyttävästi, toinen puhuu asiaa huumorilla lisättynä, kolmas puhuu asiaa selkeästi, sekä ilmaisten että puhuja itsekin on heikko Jumalan astia, vajavainen ihminen, niinkuin jokainen seurakuntalainenkin. Nämä kolme ovat toimineet omassa seurakunnassani, muiden seurakuntien pastoreita en näin hyvin tunnekaan, mutta huomaan kyllä, koska joku pastori yrittää LIIKAA.

Minusta käyminen eri paikallisseurakuntien tilaisuuksissa auttaa paremmin ymmärtämään helluntailaisia, ja näkemään metsän puilta.

monenlaisia, se on aivan totta. Mutta näissä keskusteluissa on ollut mukana hellareita useista seurakunnista, ja perusopetuksessa ja käsityksissä ei ole eroja. Ne ovat kaikilla jokseenkin samanlaiset.

Toki puhujiakin on monenlaisia, siis henkilöitä erilaisia ja eri asioita korostavia. Mutta peruslinja heilläkin on sama.

• hirvas
        Jumalan kämmenellä kirjoitti:

Voin hyvin omintunnoin sanoa, etten ole nimitellyt täällä enempää kuin muuallakaan ketään - en henkilökohtaisesti enkä ryhmänä.

Sinulla on oikeus esittää krittisiä kommentteja helluntailaisuudesta. Meillä helluntailaisilla on oikeus korjata kommenteissasi esiintyviä yleistäviä ja vain sinun kokemuksiisi perustuvia väitteitä.

En ole herkkänahkainen arvostelulle enkä uskoakseni suhtaudu fanaattisesti mihinkään. Arvioin ja arvostelen itsekin joitakin käytäntöjä helluntailaisuudessa - kokemuksieni perusteella.
        En kuitenkaan yleistä omia kokemuksiani kaikkien veljieni/sisarieni kokemuksiksi ja esitä niitä ehdottomana totuutena.

Luuletko, etteivät helluntailaiset tiedä pelastuksen tulevan yksin Jumalalta?
        Evankeliumihan on juuri sitä, että ihminen saa uskon kautta Jeesukseen synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän. Tätä evankeliumia julistamme. Mutta jos meidän evenkeliumimme on peitossa, niin peite on, sanoisinko - joko huonossa julistuksessa tai kuulijan sisimmässä.

En ymmärrä halveksuntaasi oppia kohtaan. Opilliset asiat ovat tärkeitä ja jumalallisen järjestyksen mukaisesti toteutettuina uskoa ja uskovien yhteyttä rakentavia. Opillisista asioista ei kuitenkaan saa tulla Kristuksen seurakuntaa jakavia tekijöitä.

Oppi sinänsä ei tee kenestäkään pelkkää uskonnollista toisten käskyvallassa olevaa kritikiitöntä robottia. Oppi ja jopa erilaiset rituaalitkin ovat ihmistä suojaavia. Jumala ei meidän rituaalejamme tarvitse, me ihmiset tarvitsemme niitä. Tarvitsemme toisiamme ja kaikkia Jumalan lapsia, olivatpa he nimellisesti mihin tahansa seurakuntaan/uskonyhteisöön kuuluvia tai kuulumattomia.

Armoa ja rauhaa sinulle.

luulo ajaa ohi totuuden "seurakunnassa", niin ei sellaisesta voi käyttää nimitystä Jumalan seurakunta.

Jeesus sanoi, että lampaat tuntevat Hänen äänensä, ja Hän tuntee omat lampaansa. Jollakin lahkolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Jeesus itse valitsee lampaansa, ei joku järjestö.

Nimenomaan sellaiset opetukset, jotka eivät ole Kristuksesta jakavat ja hajoittavat seurakunnan. Siksipä niiden kriittinen arviointi on aivan tervettä, sillä ei mikään keksitty sekaoppi pelasta ketään.

Me saamme toivon iankaikkisesta elämästä uskomalla vain siihen evankeliumiin, jonka Jeesus opetti. Ei siihen tarvita mitään ihmisoppeja ja selityksiä lisukkeeksi. Joka niin toimii, on eksyttäjä.

Siunausta sinullekin.

• monenlaisissa hautajaisissa

Viimeisimmät hautajaiset joissa olen ollut, muistan hyvin. Niissäkin oli monenlaisia värejä kun niitä toisiinsa vertaa. Ensimmäinen minkä muistan, oli uskovaisen mummani hautajaiset, ne olivat surun ja ilon juhla, sillä mummahan oli päässyt taivaan kotiin. Siinä oli kunnon evankeliumia niille sukulaisille ja ystäville, jotka eivät olleet uskossa.

Toisessa hautajaisessa oli isäni sukulainen, hän oli ahkerasti mukana seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa ja pappina oli nainen. Pappi toi puheessaan ilmi, ettei tiennyt vainajan uskonasioista millä tolalla ne olivat olleet. Ainoa asia mitä hän saattoi vainajan hengellisyydestä ja kristinelämästä sanoa oli että hän oli paljon mukana kirkon vapaaehtoistoiminnassa. Voisi kai sanoa että perinteinen kirkon puolen hautajaisten vietto.

Kolmas on mieheni sukulaisen hautajaiset. Kirkkohautajaiset nämäkin. Pappi oli uskovainen, sen huomasi jo puheestakin. Hän toi monesti sureville esille sen asian, että kaste ei varmista pelastumista. Ainoastaan usko pelastaa. Pappi oikein evankelioi kuulijoilleen. Vainajasta hän sanoi, että tämä oli viimeisten viikkojen ajan miettinyt ja pohtinut tuonpuoleisen asioita, mutta hän ei osannut sanoa, oliko vainaja ehtinyt tehdä ratkaisuaan.

• Alla on pari lainausta sinun teksteistäsi.
      Laitoin ne siihen kun niin usein mieli muuttuu.
      Yhtenä päivänä mielestäsi helluntailaiset seurakuntineen on sitä ja toisena tätä.
      Onkos se sulla niin että, millä päällä sattuu sängystä nousemaan ja jos nousee huonolla jalalla on syytä hakea helluntailaisissa.
      Nythän kerrot näin: "helluntalaisina olemme Raamatun linjoilla myös opin ja vaelluksen suhteen."

------------------------

"mutta kun on maallistuttu, niin et kohta tango-markkinat Herran huoneessa voidaan pitää"

"On kyllä huomioitava seurakuntien "uudistukset", se mikä tänään hyväksytään, se oli kuoleman synti 50 vuotta sitten, et on sitä muutosta tullu jos hyvään, niin huonoonkin, ei aina edes tiedä ollaanko saatanan johdatuksessa vaiko Jumalan ja jos uskosta osaton vielä henkiä "haistelee", nii tuskoi hullua hurskaammaks tulee."

• frihet

Se että joissakin asioissa on "lipsuttu", EI MERKITSE, että kaikki on siihen "lipsuneet".

Sekin on totta, että joskus tosiaan herää väärällä jalalla, eikä miellä edes vaimon eväät.

Sinä reppana et haluakkaan ymmärtää kristillistä elämää ja sitä, että me helaritkin ollaan ihmisiä, eikä enkelietä.

Sekin srk johon tänä päivänä kuuluva, ei kaikessa kulje kuten minä tahdon, mutta ehkä kuitenkin lähempänä Jumalan tahtoa, kuin minä.

Tosin en voi sanoa, että seurakunta johon tänään kuulun, "lipsuisi" paljoakaan Raamatun totuudesta.

Muistutan sinulle vielä, olemme ihmisiä siinäkin seurakunnassa johon tänä päivänä kuulun.

• frihet kirjoitti:

Se että joissakin asioissa on "lipsuttu", EI MERKITSE, että kaikki on siihen "lipsuneet".

Sekin on totta, että joskus tosiaan herää väärällä jalalla, eikä miellä edes vaimon eväät.

Sinä reppana et haluakkaan ymmärtää kristillistä elämää ja sitä, että me helaritkin ollaan ihmisiä, eikä enkelietä.

Sekin srk johon tänä päivänä kuuluva, ei kaikessa kulje kuten minä tahdon, mutta ehkä kuitenkin lähempänä Jumalan tahtoa, kuin minä.

Tosin en voi sanoa, että seurakunta johon tänään kuulun, "lipsuisi" paljoakaan Raamatun totuudesta.

Muistutan sinulle vielä, olemme ihmisiä siinäkin seurakunnassa johon tänä päivänä kuulun.

kun ollaan ihmisiä, niin voidaan huoletta vaihtaa mielipidettä samasta ja vielä "tärkeästä" asiasta.

Mielestäni harva ihminen noin ailahtelevasti toimii varsinkin kun kyseessä on vielä omasta mielestä se elämän tärkein asia.
        Kyllä yleensä ihmiset on aika vankkumattomia mielipiteissään noinkin tärkeissä asioissa.

• frihet
        Pe.ku kirjoitti:

kun ollaan ihmisiä, niin voidaan huoletta vaihtaa mielipidettä samasta ja vielä "tärkeästä" asiasta.

Mielestäni harva ihminen noin ailahtelevasti toimii varsinkin kun kyseessä on vielä omasta mielestä se elämän tärkein asia.
        Kyllä yleensä ihmiset on aika vankkumattomia mielipiteissään noinkin tärkeissä asioissa.

Jokainen seurakunnan jäsen on itse vastuussa omasta elämästään ja seurakunnassa on Jumalan valitsema vanhimmisto (toivottavasti) ja he päätöksistään vastaavat sitten eräänä päivänä myös Herran edessä.

Tiedäthän, ettei jumala meitä orjuuteen kutsunut, vaan vapauteen ja meiltä ei ole kielletty mitään, vaikka Raamattu kyllä opettaa, ettei kaikki ole rakennukseksi ja tulee päivä, kun palkka teioista maksetaan.

Nyt hiukan paussille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      102
      6558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      87
      4987
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      107
      3238
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      31
      3098
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2285
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1656
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1281
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1242
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1146
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      924
    Aihe