Jeesus lehtimajanjuhlassa, Joh. 7:1-24

JEESUS LEHTIMAJANJUHLASSA
Joh.7:1-24
--
Pääsiäisjuhlien jälkeen (Josta kerrotaan edellisessä luvussa) ja ennen Lehtimajanjuhlille menoa Jeesus vaeltaa ympäriinsä Galileassa (1). Lehtimajanjuhlaa vietettiin muistoksi Jumalan johdatuksesta erämaavaelluksen aikana ja kiitosjuhlana.

Jeesuksen veljet, jotka eivät vielä uskoneet Jeesukseen (5), kehoittavat Jeesusta menemään Juudeaan (Jerusalemiin, jossa Messiaan tulee hallita) ja ilmaisemaan itsensä maailmalle (4). Veljien vaikuttimena olivat maallisen kunnian ja maineen saavuttaminen.
Jeesus ei suostu tällaiseen vaatimukseen, vaan sanoo:
”Menkää te ylös juhlille; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt (8).

Jeesus ei kuitenkaan voinut välttää yhteentörmäystä.
Myöhemmin, kun jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jeesuskin Jerusalemiin ja ylös pyhäkköön ja opetti (14).
Juutalaiset ihmettelivät, kuinka Jeesus osasi kirjoituksia, vaikka ei ollut oppia saanut (15). Jeesus kertoo saaneensa oppinsa Jumalalta, joka on hänet lähettänyt (16-19).
--
Juutalaiset, kiivaillessaan lain puolesta, olivat täysin vieraantuneet siitä.
Edellä Johannes kertoi, kuinka Jeesus paransi miehen Betesdan altaalla sapattina (Joh.5:1-18). Mm. tämä ihmeteko sai aikaan sen, että juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi” (Joh. 5:18). Jeesuksen tekemä hyvä työ sapattina oli sapatin lakia korkeampi.

Ylipapit ja fariseukset olisivat halunneet heti ottaa Jeesuksen kiinni; mutta ei kukaan käynyt häneen käsiksi, sillä hänen hetkensä ei ollut vielä tullut. (7:30)

14

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virsi 318
      --
      1.
      Jeesus, sä ainoa
      heikkojen auttaja,
      anteeksiantaja uupumaton!
      Pyhyys ja puhtaus,
      rakkaus, virvoitus,
      totuus ja armahdus sinussa on.

2.
      Kun uuvun, haavoitun,
      huomassas, Herra, sun,
      suuren ja siunatun, levätä saan.
      Toiset jos hylkäävät,
      kasvosi lempeät
      puoleeni kääntyvät rohkaisemaan.

3.
      Herrani, armahda,
      ohjaa ja taivuta,
      minne ja milloinka tahtosi vie.
      Neuvoilla Henkesi
      valaise mieleni.
      Tee, Jeesus, rakkaaksi ristisi tie.

4.
      Ainoa puhtaus,
      syntisen uskallus,
      tuskassa lohdutus: pyhyytesi.
      Vaatteeksi anna se!
      Ohjaa ja varjele
      jokainen askele, Jeesukseni.

• Irmeli.

Mitä ajattelet Tapio,
        jos kirjoitukses olisi poissa huomenissa?

• Irmeli. kirjoitti:

Mitä ajattelet Tapio,
        jos kirjoitukses olisi poissa huomenissa?

Ehkäpä miettisin ensin:
        -Kuka on poiston takana

Miettisin ehkä erilaisia syitä poistoon:
        -ehkäpä poisto on vahinko tai väärinkäsitys tai peräti kiusantekoa

-poistaja ei sulata, että puhutaan Jeesuksesta ja tutkitaan Raamatun sanaa.
        (Vaikka palstan aiheena on Raamattu)

-poistaja kieltää raamatulliset totuudet ja haluaa tuoda vain omaa totuuttaan esiin.

-"alustus" koetaan uhkana omalle uskonnäkemykselle

-ehkäpä joku kokee, että virret kuuluvat vain virsi-palstalle, Jeesus Jeesus-palstalle, Pyhä Henki Pyhä Henki-palstalle jne.
        --
        No, ei tarvitse kovin loukkaantua poistoista.
        Tietysti se harmittaa, jos on tehnyt työtä "alustuksen" suhteen ja joku sen mitätöi.
        Olen kirjoitellut tällä palstalla vuosia, enkä muista, että montakaan aloittamaani ketjua olisi poistettu.

Tosin, ainahan voi tehdä uusia aloituksia tai osallistua muihin ketjuihin.
        --
        Mitä sinä ajatteleisit, jos aloitukseni tai sinun aloituksesi poistettaisiin?

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

Ehkäpä miettisin ensin:
        -Kuka on poiston takana

Miettisin ehkä erilaisia syitä poistoon:
        -ehkäpä poisto on vahinko tai väärinkäsitys tai peräti kiusantekoa

-poistaja ei sulata, että puhutaan Jeesuksesta ja tutkitaan Raamatun sanaa.
        (Vaikka palstan aiheena on Raamattu)

-poistaja kieltää raamatulliset totuudet ja haluaa tuoda vain omaa totuuttaan esiin.

-"alustus" koetaan uhkana omalle uskonnäkemykselle

-ehkäpä joku kokee, että virret kuuluvat vain virsi-palstalle, Jeesus Jeesus-palstalle, Pyhä Henki Pyhä Henki-palstalle jne.
        --
        No, ei tarvitse kovin loukkaantua poistoista.
        Tietysti se harmittaa, jos on tehnyt työtä "alustuksen" suhteen ja joku sen mitätöi.
        Olen kirjoitellut tällä palstalla vuosia, enkä muista, että montakaan aloittamaani ketjua olisi poistettu.

Tosin, ainahan voi tehdä uusia aloituksia tai osallistua muihin ketjuihin.
        --
        Mitä sinä ajatteleisit, jos aloitukseni tai sinun aloituksesi poistettaisiin?

Olen kasvanut sellaisessa ilmapiirissä että olen arvoton.
        En haikaile menneitä.

Elän tässä hetkessä ja kurkotan tulevaan.

Teen sen minkä hetki on käsillä ja se voi olla vaikka lumilyhty ulos ja huomenna poissa.

Sinun kirjoitukses on hyvin pysyneet kyllä sivustoilla ja olen huomannut että ne on asiallisia.

Siksi halusin tietää ajatuksiasi poistosta.

>>>Ehkäpä miettisin ensin:
        -Kuka on poiston takana

• Irmeli. kirjoitti:

Olen kasvanut sellaisessa ilmapiirissä että olen arvoton.
        En haikaile menneitä.

Elän tässä hetkessä ja kurkotan tulevaan.

Teen sen minkä hetki on käsillä ja se voi olla vaikka lumilyhty ulos ja huomenna poissa.

Sinun kirjoitukses on hyvin pysyneet kyllä sivustoilla ja olen huomannut että ne on asiallisia.

Siksi halusin tietää ajatuksiasi poistosta.

>>>Ehkäpä miettisin ensin:
        -Kuka on poiston takana

Hyvä, kun lisäsit tämänkin pointin:
        "Eikö mieleesi tullut että,
        sinussa olisi vika ollut ei muissa".
        --
        Kun olin viestini lähettänyt, niin juuri tämä esittämäsi ajatus tuli mieleeni.
        Pahoittelin itse mielessäni, kun unohdin sen listasta.

Liekö syynä "perisynti": Vikaa on etsittävä muista- ei itsestä. "Minä olen parempi, kuin muut"!

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

--

Liekö syynä "perisynti": Vikaa on etsittävä muista- ei itsestä. "Minä olen parempi, kuin muut"!

Kun Armi ja Suni itkevät poistojen jälkeen eikö niille mee perille että vika olisi niiden kirjoituksissa,

Jumalan opetus on jokus meidän mielesta kummallista.

Olen kyllä lukenut niiden kirjoituksista sen että "maailma on pahan vallassa",
        mutta mielestäni me voimme hallita pahaa?

Olenko väärässä.

Minä ajattelen Jumalan on kaikki.

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

--

Kun sulta saa asiallisia vastauksia kysynkin ymmärrätkö sinä jakeen?

Minä tiedän, mutta keskusteltas siitä.??

1. Kor. 9:13

Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa?

• Irmeli. kirjoitti:

Kun Armi ja Suni itkevät poistojen jälkeen eikö niille mee perille että vika olisi niiden kirjoituksissa,

Jumalan opetus on jokus meidän mielesta kummallista.

Olen kyllä lukenut niiden kirjoituksista sen että "maailma on pahan vallassa",
        mutta mielestäni me voimme hallita pahaa?

Olenko väärässä.

Minä ajattelen Jumalan on kaikki.

Irmeli:
        "Olen kyllä lukenut niiden kirjoituksista sen että "maailma on pahan vallassa",
        mutta mielestäni me voimme hallita pahaa"?
        --
        Miten voimme hallita pahaa?
        Miten se on meille mahdollista?
        (Nykyisinhän pidetään ns. elämänhallinta kurssejakin.)

Tähän sanaan saamme luottaa:
        "Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa..".
        (1.Joh 4:4).

Sanot: "Jumalan opetus on joskus meidän mielesta kummallista".
        Aivan!
        Emme tiedä aina Jumalan aivoituksia esim. silloin, kun hän meitä kurittaa (Vrt. Job).

Kannattaa lukea, mitä Efesolaiskirjeessä puhutaan pahan voittamisesta.

TAISTELU PAHAA VASTAAN
        Ef.6:10-20
        ---
        6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.

6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

6:13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

6:14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
        6:15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.

6:16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
        6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
        6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
        6:20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

Irmeli:
        --

"Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa..".

Aivan!
        Emme tiedä aina Jumalan aivoituksia esim. silloin, kun hän meitä kurittaa (Vrt. Job).

TAISTELU PAHAA VASTAAN
        ---

6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

6:13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

6:14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,

6:16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
        6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
        6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
        6:20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

>>>TAISTELU PAHAA VASTAAN

• Irmeli. kirjoitti:

Kun sulta saa asiallisia vastauksia kysynkin ymmärrätkö sinä jakeen?

Minä tiedän, mutta keskusteltas siitä.??

Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa?

Kannattaa lukea asiakokonaisuus.

1.Kor. 9:1-27
        APOSTOLIN OIKEUDET

1.Kor.luku 9 kertoo Hengellisen työntekijän oikeudesta saada elatuksensa
        =================================
        Osa Korintton seurakuntalaisista arvosteli Paavalia ja saattoi epäillä jopa apostolin kutsumista.
        Vaikka Paavali oli teltantekijä, joka elätti itsensä omalla työllään, hän ei vaatinut muilta ev. työssä olevilta samaa, vaan päinvastoin ohjasi Korintton seurakuntaa pitämään huolta heistä.

Paavali totesi, että työntekijällä on oikeus:
        - Nauttia oikeanlaisesta vapaudesta (jae 1)
        - Ruokaan ja juomaan (jae 4)
        - Pitää uskovaa vaimoaan matkakumppanina (jae 5)
        - Oikeus taloudelliseen kannatukseen (jae 6)
        --
        Arvostelijat epäilivät Paavalia mm. kahdella perusteella:
        1)Kristus oli ilmestynyt hänelle myöhemmin, kuin muille apostoleille.
        2) Paavali ei käyttänyt hyväkseen niitä oikeuksia, jotka esim Matt.10:10 ja Lk. 10:7 mukaan kuuluivat Kristuksen läheteille.
        ---
        Tuskin enää on tässä mielessä apostoleita?
        --
        1. Kor. 9:15-18
        Paavali olisi voinut vaieta palkka-asioistaan.
        Siten hän olisi hankkinut "sädekehän" ympärilleen ilmaiseksi saarnaavana apostolina.
        Paavali ei kuitenkaan luovu oikeuksistaan, vaikka ei käytäkkään niitä.

Hän ilmoitti luopuvansa palkan ottamisesta vain sen vuoksi, ettei evankeliumin asia kärsisi vaurioita väärien syytösten tähden (j.12).
        Jotkuthan syyttivät häntä siitä, että hän saarnasi vain rahan tähden.

Palkka-asiassakin Paavali julisti Herran sanaa lyhentymättömänä (j. 14).

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

Irmeli:
        --

Aivan!

TAISTELU PAHAA VASTAAN
        ---

>Miten voimme hallita pahaa?
        (Nykyisinhän pidetään ns. )<

Toimi kuin tekisit tekosi Jumalalle.
        Silloin olet pahan yläpuolella, et alla ja alistettuna, en tiedä ymmärrätkö minun tapaani ajatella.
        Raamattu opettaa kyllä ja siinä on tarpeeksi elämänhallinta kurssia.

• Irmeli. kirjoitti:

>Miten voimme hallita pahaa?
        (Nykyisinhän pidetään ns. )<

Toimi kuin tekisit tekosi Jumalalle.
        Silloin olet pahan yläpuolella, et alla ja alistettuna, en tiedä ymmärrätkö minun tapaani ajatella.
        Raamattu opettaa kyllä ja siinä on tarpeeksi elämänhallinta kurssia.

Mitä ajattelet(te) Jeesuksen kehoituksesta:
        "Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;..." (Matt. 5:39)?

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

Kannattaa lukea asiakokonaisuus.

1.Kor. 9:1-27
        APOSTOLIN OIKEUDET

1.Kor.luku 9 kertoo Hengellisen työntekijän oikeudesta saada elatuksensa
        =================================
        Osa Korintton seurakuntalaisista arvosteli Paavalia ja saattoi epäillä jopa apostolin kutsumista.
        Vaikka Paavali oli teltantekijä, joka elätti itsensä omalla työllään, hän ei vaatinut muilta ev. työssä olevilta samaa, vaan päinvastoin ohjasi Korintton seurakuntaa pitämään huolta heistä.

Paavali totesi, että työntekijällä on oikeus:
        - Nauttia oikeanlaisesta vapaudesta (jae 1)
        - Ruokaan ja juomaan (jae 4)
        - Pitää uskovaa vaimoaan matkakumppanina (jae 5)
        - Oikeus taloudelliseen kannatukseen (jae 6)
        --
        Arvostelijat epäilivät Paavalia mm. kahdella perusteella:
        1)Kristus oli ilmestynyt hänelle myöhemmin, kuin muille apostoleille.
        2) Paavali ei käyttänyt hyväkseen niitä oikeuksia, jotka esim Matt.10:10 ja Lk. 10:7 mukaan kuuluivat Kristuksen läheteille.
        ---
        Tuskin enää on tässä mielessä apostoleita?
        --
        1. Kor. 9:15-18
        Paavali olisi voinut vaieta palkka-asioistaan.
        Siten hän olisi hankkinut "sädekehän" ympärilleen ilmaiseksi saarnaavana apostolina.
        Paavali ei kuitenkaan luovu oikeuksistaan, vaikka ei käytäkkään niitä.

Hän ilmoitti luopuvansa palkan ottamisesta vain sen vuoksi, ettei evankeliumin asia kärsisi vaurioita väärien syytösten tähden (j.12).
        Jotkuthan syyttivät häntä siitä, että hän saarnasi vain rahan tähden.

Palkka-asiassakin Paavali julisti Herran sanaa lyhentymättömänä (j. 14).

Tuolla toisessa ketjussa joku kyseli noiden sanojen perään.

Tuo elatus asia on ok,pappi saa työstään myös palkan.

Joku ei ymmärrä mitä tarkottaa Jumalan palvelus se on hämärtynyt meiltä ihmisiltä ja sitä varten on kirkot, ja kun ei ymmärretä mitä on Jumalan palvelus herkästi osoitetaan kirkkoa kohti että tarpeeton.

• Irmeli.
        Tapio522 kirjoitti:

Mitä ajattelet(te) Jeesuksen kehoituksesta:
        "Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;..." (Matt. 5:39)?

Jos ihmisellä on itsetunto ehyt,
        se kestää sen lyönnin.

Mutta jos on rikki revitty itsetunto, ja silloin saamme lyönnin seurauksena hoitaa itkevää ja sairasta ihmistä, ja sen terveeksi saaminen on kovan työn tulos, ja joskus ei onnistu, me olemme
        vain ihmisiä.

Tulee mieleen särkynyt saviruukku.
        Pala palalta murtui pois.
        Mutta sinä Herra korjasit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3474
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      403
      2757
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      18
      2718
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1827
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1457
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1350
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      88
      1077
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      71
      1066
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      80
      943
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      30
      868
    Aihe