On papereille kirjoitettuja todistuksia ja hengellisiä todistuksia. Edelliset ovat kenen tahansa luettavissa ja tarkistettavissa, mutta hengellisen todistuksen tuntee vain sen saanut. Sitä ei voi toiselle näyttää kuten paperia, mutta siitä voi kertoa. Toinen ihminen voi tuntea hengessään, että todistuksesta kertova on tosissaan. Silloin se voi innoittaa ottamaan itse selvää, mutta tuota todistusta ei voi toiselle siirtää.
Paperilla olevan todistuksen saa kerralla käsiinsä, mutta hengellinen todistus ei yleensä ole tuollainen kertarysäyksellä saatu lopullinen varmuus. Apostoli Oaks on sanonut, että todistus on tapahtumasarja eli se koostuu monista vaiheista. Jos odottaa jotain ihmeenomaista kertatodistusta, niin saattaa odottaa turhaan. Pyhä Henki "puhuu hiljaisella äänellä" ja ilmaisee sen, mikä on totta. Äänien kuulemisesta ei silti ole kysymys.
Todistuksen saaminen on yksilöllistä. Omasta puolestani kuvaisin todistuksen saaamisen ketjuani näin:
- Kun n. 6 vuoden ikäisenä kuuntelin aikuisten keskustelua elämän tarkoituksesta, ihmettelin, miksi se oli heille ongelma. Sanoin: "Ihmiset ovat kuin mehiläiset, jotka keräävät hunajaa Jumalle. Se on elämän tarkoitus." - Olen edelleen sitä mieltä, että Jumalan tarkoitus on lisätä hyvää olemassaoloon.
- Äitini opetti minulle iltarukouksen. Koulussa sain uskonnon opetusta ja uskoin siksi ainakin jollain tavoin Kristukseen.
- Nuorena miehenä tutkin monia aatteita ja etsin totuutta.
- Sain elämyksen, etten voi olla ainoita, jotka ovat pohtineet elämän tarkoitusta. Joku on sen ratkaissut ja voittanut kuolemankin. Tein siitä runon, joka on alempana näissä keskusteluissa.
- Yritin olla hyvä luterilainen, mutta jouduin ristiriitoihin saamatta selkeyttä.
- Tapasin MAP-kirkon lähetyssaarnaajat, joiden avulla ymmärsin, että oli tapahtunut luopumus alkukirkosta samalla, kun luovuttiin apostolisesta johdosta.
- Luin Mormonin kirjaa ja totesin, ettei kukaan ryhdy kirjoittamaan sellaista kirjaa petosmielessä. Se kehottaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen ja Kristusta.
- Vakuutuin, että Mormonin kirja on toinen todistus Kristuksesta.
- Menin kasteelle ja opin paljon lisää siitä, mikä kuuluu evankeliumiin.
- Minun on jatkuvasti kiirehdittävä eteenpäin kehittyäkseni ja uudistettava kasteen liittoni nauttien sakrakmentti viikoittain.
Tuossa on muutamia vaiheita. On myös monia henkilöitä, jotka ovat auttaneet tutkimistani. Olen kuullut monia hyviä puheita ja tuntenut, että puhujalla on aito todistus evankeliumista. Olen myös itse saanut pitää useita puheita ja lausua oman todistukseni. Toisten aidot todistukset vahvistavat ja tuntee, ettei ole yksin ajatuksineen. Olen ollut jäsen 49 vuotta, mutta edelleen saan olla varuillani enkä saa luulla, että olen vahva, vaikka uskostani on osin tullut myös tietoa.
Todistuksen saamisesta
11
385
Vastaukset
- tms1
ajatuksia elämäsi varrelta.Minun matkani kirkon jäsenenä on vasta alussa, mutta jo nyt olen huomannut samoja asioita, kuten sen voiman jota saa kuunnellessaan todistuksia, siinä monesti huomaa että samoja asioita muutkin elämässään kohtaavat kuin itsekin.
Me emme tule valmiiksi täällä, vaan olemme oppiaksemme lisää päivä päivältä.
Sain itse tuntea tänään ja varsinkin eilen erittäin vahvaa taivaallista johdatusta kirkon jäsenenä, olen hyvin kiitollinen siitä että löysin tämän kirkon. - todé
Et hakenut, etkä saanut todistusta Raamatusta, vaan toisenlaisesta evankeliumista, Mormonin kirjasta.
- sekundaa!
... palava pensas, heinäsirkkoja sun muita vitsauksia.
Nyt on Jeff Lindsay.. - PakanainHuuto
on asiakirja eli dokumentti asiasta, joka on totta. Sen voi antaa koulun opettaja oppilaastaan kuinka on menestynyt, autokoulun insinööriajossa testataan oppilaan pätevyys ajotaito todistuken saamiseen, matematiikassa todestetaan joku hypoteesi todeksi, mutta, mutta
todistus uskosta, vetää yli hilseen.
sinänsä mielenkiintoinen pohdinta todistuksista.
"hengellisen todistuksen tuntee vain sen saanut. "
onko oikea sana oikeassa paikassa?- tms1
faktoja löytyvän hengellisestä todistuksesta,kuin tuntemalla sen henkilökohtaisesti?Sitä eivät muut voi mitata ja todistusta antaa, kuten esimerkeissäsi.
- Pakanainen
tms1 kirjoitti:
faktoja löytyvän hengellisestä todistuksesta,kuin tuntemalla sen henkilökohtaisesti?Sitä eivät muut voi mitata ja todistusta antaa, kuten esimerkeissäsi.
hengellisestä todistuksesta, no tuotahan juuri yritin sanoa, ettei hengellisestä asiasta voi antaa dokumenttia.
Pakanainen kirjoitti:
hengellisestä todistuksesta, no tuotahan juuri yritin sanoa, ettei hengellisestä asiasta voi antaa dokumenttia.
Aloitukseni korosti samaa asiaa. Hengellisessä todistuksessa on kysymys kokemuksellisesta totuudesta, jota ei voi toiselle osoittaa ellei tuo toinen itse koe ja tee itse mitään tuon kokemuksen saadakseen. Totuuden rakkaus on edellytys hengellisen todistuksen saamiseen. Kun rakastaa totuutta, saa kokea kokemusten sarjan, joka johtaa hengellisen totuuden löytämiseen.
Aloituksessani jäi mainitsematta yksi minulle tärkeä kokemuksellinen vaihe. Käytännöllisen filosofian tutkintoon kuului etiikan peruskurssi. Sen yhteydessä tarkasteltiin vapaan tahdon ongelmaa. Pohdin sitä paljon. Luennoitsijana ollut professori Erik Ahlman ei ollut varauksetta vapaan tahdon kannalla, mitä ihmettelin, koska tunsin tahtoni olevan vapaa.
Sain oivalluksen, että on kuin kaksi mielen maailmaa. Toisessa on mahdollisuus tehdä itsenäisiä valintoja oman harkinnan mukaan ja mahdollisuus valita vähintään suhtautumisensa. Toinen maailma on meneminen tilanteista toiseen "virran mukana" eli noudattaa kaikessa sitä, mitä yleinen mielipide odottaa. Siinä oli tärkeintä sopeutuminen ja muiden miellyttäminen ja sen sivuuttaminen, minkä itse tunsi todeksi.- Pakanainen
Tapani1 kirjoitti:
Aloitukseni korosti samaa asiaa. Hengellisessä todistuksessa on kysymys kokemuksellisesta totuudesta, jota ei voi toiselle osoittaa ellei tuo toinen itse koe ja tee itse mitään tuon kokemuksen saadakseen. Totuuden rakkaus on edellytys hengellisen todistuksen saamiseen. Kun rakastaa totuutta, saa kokea kokemusten sarjan, joka johtaa hengellisen totuuden löytämiseen.
Aloituksessani jäi mainitsematta yksi minulle tärkeä kokemuksellinen vaihe. Käytännöllisen filosofian tutkintoon kuului etiikan peruskurssi. Sen yhteydessä tarkasteltiin vapaan tahdon ongelmaa. Pohdin sitä paljon. Luennoitsijana ollut professori Erik Ahlman ei ollut varauksetta vapaan tahdon kannalla, mitä ihmettelin, koska tunsin tahtoni olevan vapaa.
Sain oivalluksen, että on kuin kaksi mielen maailmaa. Toisessa on mahdollisuus tehdä itsenäisiä valintoja oman harkinnan mukaan ja mahdollisuus valita vähintään suhtautumisensa. Toinen maailma on meneminen tilanteista toiseen "virran mukana" eli noudattaa kaikessa sitä, mitä yleinen mielipide odottaa. Siinä oli tärkeintä sopeutuminen ja muiden miellyttäminen ja sen sivuuttaminen, minkä itse tunsi todeksi.kun lukee kirjoja jotka kertovat uskosta / totuudesta, niin kaikissa on aina totuuden problematiikka kysymyksessä. 1300-luvulla näyttää olevan samalla tavalla totuudenasiantuntijoita kuin 2000-luvullakin.
Kaikilla on omasta mielestään totuus niin yksilön tasolla kuin yhteisökin tasolla.
Yksiselitteistä totuutta ei näytä olevan kuin yksilön omassa päässä, jonka hän osaa vain itselleen perustella ja siihen lujasti luottaa.
Uskossa onkin se vaikeus: mikä on totuus? - to...
Tapani1 kirjoitti:
Sain oivalluksen, että on kuin kaksi mielen maailmaa. Toisessa on mahdollisuus tehdä itsenäisiä valintoja oman harkinnan mukaan ja mahdollisuus valita vähintään suhtautumisensa. Toinen maailma on meneminen tilanteista toiseen "virran mukana" eli noudattaa kaikessa sitä, mitä yleinen mielipide odottaa. Siinä oli tärkeintä sopeutuminen ja muiden miellyttäminen ja sen sivuuttaminen, minkä itse tunsi todeksi.tahtonsa olevan vapaa todista mitään, olemme omien aivojemme vankeja, ne huijaavat meitä monessa asiassa. Ihminen kokee paljon sellaista mitä ei ole muualla kuin omien aivojen kemiassa. Eli vaikka subjektiivinen tuntemus on tosi ts tapahtunut, siitä ei voi vetää minkäänlaista yleistä totuutta koskevaa johtopäätöstä.
- ..."todistukseni"
Et tietenkään koe itse näin, mutta kun lukee näitä mormonien kertomuksia tästä todistuksen saamisesta, niin... Homma vaikuttaa ulkopuolisen (mormonismin suhteen ulkopuolisen; ei Kristuksen totuuden suhteen ulkopuolisen) silmissä hyvin pitkälle uskottelulta ja psykologialta. Tietenkään itse et ajattele näin, koska sinulle on kyse vain siitä, että uskot todella löytäneesi totuuden.
Itse olen myös täysin vakuuttunut siitä, että olen löytänyt "Kristuksen totuuden". Tosin en useinkaan puhu asiasta tällä termillä. Ennemminkin koen, että olen löytänyt yhteyden Jumalaan. Olen nähnyt, että Jumala on toiminut minussa ja minun kauttani.
Todistuksen saaminen... omassa elämässäni en keskity tämän ajatuksen ympärille. Koen, että se vaihe on tavallaan ohitettu jo; pitkän aikaa on jo ollut kyse siitä, miten menen elämässäni eteenpäin Jumalan tahdon tiellä ja miten toteutan hänen suurta suunnitelmaansa maailmaa kohti. En koe edes tarpeelliseksi puhua "todistuksen saamisesta".
Ja varmaan edellä kirjoitetun perusteella pystyi päättelemään sen, että en ole mormoni. Kuulun erääseen "vapaakristilliseen" seurakuntaan, joita Suomessa ovat mm. helluntai-, vapaa- karismaattiset, baptisti- ja metodistiseurakunnat. - esim katoliset saavat jatkuvaa
ilmoitusta Jumalan läsnäolosta, ei kirkon totuudellisudesta, kuten teillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43673SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933589Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283320Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713291Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202176Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251758- 311506
- 321461
- 861355
- 151313