160 cm ja 55 kg liian painava ?

Jennnnnnnnnnna

haluaisin pohjois-karjalan alueelta shettiksen vuokralle kesäksi 2009 tai jonkun pieni kokoisen muun rotuisen ponin/hevosen jolla voisin ratsastaa ? ihan vain kotiin. en tiedä hevosista paljoa mitään mutta voisiko joku suositella eri rotuja ja mistä voisin saada itselleni hepan ? :) olen 16 v tyttö.

49

4539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arimas

      http://www.petsie.fi/forum.php?fid=3454 vilkaisepa tuota keskustelua jos sieltä löytyis tarpeeksi vertailtavaa tietoa :) itse muistaisin että raja olisi niukasti alle 50kg, mutta löytyyhän noita shettiksiäkin erikokoisina. Toiset ovat järkälemäisiä (enkä nyt meinaa vatsaa), toiset lyhytselkäisiä, toiset pienenpieniä.

      Kun esim. muistelen erästä shettistamaa lapsuusvuosiltani ja vertaan häntä tänpäivän erään tutun isoon shettisruunaan, ero niiden välillä on kuin pistäisi vierekkäin mäyräkoiran ja lappiksen :D Eli ISO ero ^ ^

      • Little Disaster.

        Niinniin. Shettikset ei ole mitenkään jääräpäisempiä kuin muuta ponit/hevoset, koulutus ja hevosen kokemukset vaikuttavat lähes kaikkeen, ja loput sitten määräytyvätkin perusluonteen mukaan. Ja koosta sen verran, että paino on merkitsevä, pituus on vain mukavuusasia (paitsi siinä vaiheessa kun jalat viistävät maata). En ala tähän merkitsemään mitään pituus- pianorajoja, sillä olen itse todetusti liian pitkä (165cm) ja painava (60kg), niin en ole sitä ehtinyt opetella.


      • pirre nummi

        onko pestieen liittyminen ilmaista


      • haha:DDDD
        pirre nummi kirjoitti:

        onko pestieen liittyminen ilmaista

        öö on petsieen liittyminen, mutta pestiestä en tiedä :DD


    • WannabeMasterRider

      Otsikko kertoo kaiken.

    • ---

      Minusta sinun ei nyt kyllä pitäisi mennä ottamaan hevosta edes kesäksi!!
      Jollet tiedä niistä paljoon mitään.
      ja muutenkin:
      1. ei kannata otaa, jollet tiedä paljoa
      2.shettikset ovat jääräpäisiä
      3. niille ei saa vantaa periski, ja luulen, että sinä antaisit aika nopsaan, koska et niistä oikeen tiedä.
      Joten en suosittele ottamaan.. koska olet sille koolta, ja pituudeltasi (varsinkin pituudelta) liian iso jo.
      Joten sinun pitäisi mennä ensin ratsastuskouluun harjoittelemaan!
      Ja sitten harkita, vaikka silloin olet jo shettiksille ainakin ihan liian iso, koska ratsastus tunneilla pitää käydä useammin, että oppii jotain.. koska muutama kerta ei riitä!
      Ja varsinkin sinun pitää tietää, mitä syötät ponillesi, ja milloin se on sairas, tai kipeä.. ja koska tarvitaan eläinlääkäri!!!!!!!
      ne ovat hyvin tärkeitä asioita hevosen kanssa!
      ettet esim lähde vain omanokkaisesti ratsastamaan, ja hevonen on sairas..!!!!
      Ja siitä on myös vaikea luopua.
      ja iältäsi hmm.. ehkä settis ei olisi paras vaihtoehto, vaikka osaisit ridaa..
      suosittelen ponia myöhemmin, ihan vain sen hyvin vointia ajatellen.


      -10v kokemusta-

      • Mä vaan

        Mistä oot saanu semmosen käsityksen että Shettikset on jääräpäisiä? Mun tutulla on shettis joka on kiltti kun mikä. On kokemusta.


      • _WIMPÖHH''
        Mä vaan kirjoitti:

        Mistä oot saanu semmosen käsityksen että Shettikset on jääräpäisiä? Mun tutulla on shettis joka on kiltti kun mikä. On kokemusta.

        en oikkee usko e sori vaa


      • eikätaaskaantotta

        Opettele kirjoittamaan niin vaikutat uskottavammalta.


      • lolxd
        Mä vaan kirjoitti:

        Mistä oot saanu semmosen käsityksen että Shettikset on jääräpäisiä? Mun tutulla on shettis joka on kiltti kun mikä. On kokemusta.

        VOI LUOJA!
        Ensinnäkin ei voida sanoa, että shettikset ovat jääräpäisiä, se riippuu ponista!
        Ja se, oletko liian painava riippuu PONISTA.
        Eli menkää poninne luo, katsokaa sitä ja kysykää itseltänne, onko ponilla tarpeeksi lihaksia kantamaan sinut, vai onko se jo liian pieni sinulle.
        Jos ette itse kykene vastaamaan näihin kysymyksiin, kysykää vaikka ammattilaiselta, joka tuntee SINUT ja PONISI.


      • rm
        _WIMPÖHH'' kirjoitti:

        en oikkee usko e sori vaa

        MUn tutullakin on shettis joka on kuin enkeli jollet usko mee tänne taipaleentila.blogspot.com


    • issikkafani

      sori mut táidat olla liian painava shettikselle=)
      oon 160 cm pitkä ja painan 39 kg ja mulle sanottiin et oon liian iso=(
      shettiksen paino- ja pituus rajat ovat 150 cm ja 35-40 kg riippuen shettiksen koosta. jos haluat mahdollisimman pienen ponin, suosittelen issikkaaxD

      • paapaa

        shettiksellä joka on yli metrin korkee ja jykevä rakenteinen voi mennä 170cm pitkä ja 50kg painava ihminen. ittelläni on shettis ja oon ton edellä mainitun kokonen ja ratsastan sillä. pitää vaan laittaa lyhyemmät jalustimet...


      • _WIMPÖHH''

        et ees oo ku mun yks kaveri julia on ainaki 169cm ja se on 7 luakalla et sille sit vaan


      • pinzuli

        siis haluaisin todellakin tietää missä sinulle on sanottu että olet liian iso???? koska itse olen 54kg ja 170cm ja minulle on sanottu etä voin ihan hyvin mennä shettiksellä joka on noin metrin. (ja se joka on tämän minulle sanonut on harrastanut hevosia yli 25 vuotta ja hän pitää tallia ja on ratsastuksen opettaja) ja poni on minun omani ja olen ratsastanut sillä noin vuoden eikä ole ilmennyt mitään vaivoja.


      • pinzuli
        _WIMPÖHH'' kirjoitti:

        et ees oo ku mun yks kaveri julia on ainaki 169cm ja se on 7 luakalla et sille sit vaan

        siis miten toi liittyy tohon mun juttuun???? koska en oo mikään julia.....
        (oon vaihtanu nimimerkkii)


      • pirre nummi
        paapaa kirjoitti:

        shettiksellä joka on yli metrin korkee ja jykevä rakenteinen voi mennä 170cm pitkä ja 50kg painava ihminen. ittelläni on shettis ja oon ton edellä mainitun kokonen ja ratsastan sillä. pitää vaan laittaa lyhyemmät jalustimet...

        oon samaa mieltä setikat on sitkeitä ja itsekin olen ratsastanut setikalla


      • huolestunutponistasi
        paapaa kirjoitti:

        shettiksellä joka on yli metrin korkee ja jykevä rakenteinen voi mennä 170cm pitkä ja 50kg painava ihminen. ittelläni on shettis ja oon ton edellä mainitun kokonen ja ratsastan sillä. pitää vaan laittaa lyhyemmät jalustimet...

        lyhyrt jalustimet eivät auta! taino kyllähän ne hetkellisesti. mutta istuntasi menee pienellä ponilla ja lyhyillä jalustimilla aivan vääräksi! ja eihän se ponillekkaan ole kivaa kun polvesi ovat sen lavalla! painoltasi olet ponille sopiva,mutta olet liian pitkä. eräs ystäväni joka ratsasti eräällä talilla 107cm shetlanninponilla ja kun hän oli 164cm ei hän enää saanut ratsastaa sillä.


      • ...

        Tää ketju on vanha mutt kuitenki, mun vuokraponin ( shettis 105cm) on rajat, 160cm ja 50kg oon 157cm ja 43kg, mulla ei viel painosta oo huolta mut pituudesta on :D kyllä ylikasvanu 110cm shettiksel voi mennä yli 150 :D


    • Sheeettuuu

      Minusta olet ehkä vähän liian painava emt varma...Mutta shettiksen painoraja on tietääkseni 50kg :( Iteltäni löytyy pituutta 164cm ja painoa 41kg ja saan SILLON tällön mennä yhellä shetulla :) Mutta en oo varma :D

    • Heppahöperö2

      Mooi!Kuule,jos et tiedä paljon mitään hevosista,niin ei todella kannata ottaa ponia/hevosta vuokralle.Sinun pitäisi kuitenkin hoitaa sitä itse,ja jos ei tiedä mitään on hankala hoitaa.Meluummin voisit käydä kesällä usein jollain tallilla,ja kun olet ratsastanut n.7-8 vuotta,olet varmasti jo valmis ottamaan hevosen tai ponin vuokralle.Newforestin poni voisi olla sinulle hyvän kokoinen.Ne on myös kilttejä,ja tottelevaisia.

    • makliksa

      Oletko liian painava? Riippuu täysin ponin rakenteesta jos poni on siro ja erittäin pieni olet painava mutta jos poni on vaikka hieman ylikorkea ja erittäin massiivinen et ole liian painava. Suosittelisin sinulle kuitenkin jotain muuta rotua koska shetlanninponit ovat sinulle hieman liian pieniä ratsastettavaksi kunnolla mutta ajaahan niillä minkä kokoinen vaan! Ja ajaminen on taatusti yhtä hauskaa kuin ratsastuskin! :) Hevosen/ponin vuokralle otto on oikeasti aikas iso juttu ja mielestäni ratsastusta ja hevosten hoitoa pitäisi harrastaa vähintään 5 vuotta (ellei vanhemmat ole hevosihmisiä) ennen vuokraamista. Ja vuokralla pitokin on melko kallista ja jos otat pollen kotiin sillä täytyy olla myös kaveri! Hevonen on laumaeläin eikä pärjää yksin. Hevonen sitoo myös aika paljon sitä täytyy hoitaa viikon jokaisena päivänä eikä vain silloin kun huvittaa.

      • ihmettynyt??????????

        ratsastusta ei todellakaan tarvitse harrastaa 5 vuotta ennen kuin voi ottaa vuokra ponin! se ei ole mitenkään vuosista kiinni. voihan olla että ratsastat 5 vuotta mutta et opi melkeempä mitään. eräs kaverini ratsasti lähes 5 vuotta eräällä talilla ja sinä aikana hän ei saanut nostaa laukkaa kuin yhden kerran! sitä paitsi monet ruotsin hippu tähdet ovat saaneet ponin jo ennen syntymäänsä! ja siellä he nyt ovat, huipulla!


    • hepofan

      settiksen paino raja on 45, eli kannattaa hankkia isompi vaikka risteytys tai joku muu. hepoja löydät sivuilta hevostalli ja hevosnetti.

      • 45kg? Yli metrisillä shettiksillä voi iha hyvin mennä 50-55kg ratsastaja! Mutta jos poni on siro nii sillon kannattaa harkita että onko poni oikein ratsukäyttöön hyvä kun sillä ei voi mennä kuin pikkulapset ja silloin poni ei kehittyisi.


    • Lakumatto

      Pituutta voi olla liikaa. Riippuu paljon ponin rungosta. Ponit kyllä jaksaa kantaa aika painaviakin ratsastajia, mutta sitten voi unohtaa kouluratsastuksen hienoudet ja esteratsastuksen. Maastoilla voi varmaankin kaikissa askellajeissa ratsastaen ja mikä parasta VOITHAN AJAA!! :D Ajaminen on tosi mukavaa! Valjastus on aika helppo oppia ja luotettavalla shettiksellä ajokin on aika helppoa. Kuulostelee tietysti ponia, liikaa ei saa rasittaa jne. Jos sitten aikoo radalle lähteä, se on jo ihan eri juttu, mutta kotioloissa voi tehdä kaikenlaista myös kärryjen kanssa.

      Ja sitten, olenko liian painava/pitkä shettikselle? Painan 47kg ja olen 156cm pitkä. Jos voisin edes korkealla ja hyväkuntoisella shettiksellä ratsastaa? Shettikset on ihania ja niillä on tosi ihana mennä maastossa! Entä voisinko hypätä shettiksellä esim. 1-2 krt/2 vko ja minkä korkuisia esteitä (tiedän, riippuu ponista, mutta tarkoitankin oman painoni ja pituuteni puolesta)? Meneekö ponilla selkä rikki? Ja kestääkö pikkuponilla mennä väistöjä, taka- ja etuosakäännöksiä peruutuksia yms? Ilman että poni menee rikki? Kiitos vastauksista jo etukäteen!

      • pinzuli

        ihan huoletta voit hypätä ja tehä samoi juttui kun isoillakin hepoilla :)


    • Mananananta

      Shettikselläkö meinaat??!!!! *reps*, ihan oikeesti, ajattele ny, ooot IHAN liian pitkä shetylle!! Ja liika painoo shetylle. Suosittlen jotain Issikkaa :)

      • *****

        Voihan shettiksiä olla "yli-isojakin", kuten esim. jotain 115cm--> Itselläni on 120cm poni joka on shettis-welsh risteytys. Ja olen jotain 156, ja painan n.45kg :)


      • ------
        ***** kirjoitti:

        Voihan shettiksiä olla "yli-isojakin", kuten esim. jotain 115cm--> Itselläni on 120cm poni joka on shettis-welsh risteytys. Ja olen jotain 156, ja painan n.45kg :)

        Mielestäni pystyisit menemään ihan hyvin shettiksellä, ainakin kerran viikossa. :) Oma ponini on 115cm, ja itse olen 162cm ja painan vähän yli 50kg. Saan aina paljon palautetta että näytän ihan sopivan kokoiselta ponilleni, ratsastuksen opettajanikin sanoo niin. Ja tallilla jossa ennen kävin, ratsastivat myös kookkaamat paljonkin shettiksillä.


    • innolla auttaja!

      hei!
      sori mut toi sun pituus kyllä käy jo vähä liian pitkäks et ite oon 156 ja olen todella liian pitkä. Sen rajahan on jotain 140 ja se on höpö puhetta ettei shettiksil saa mennä ku vaa alle 50 kiloset jos on hyvä rakenteinen poni nii kyl se jaksaa vähä aikaa 60 kilosenki! Hyvä jos oli apuu täs on mun mese jos on viel jotain asiaa tost [email protected] mesetellää ja kaikkee sit jos on viel jotain!.....




      Muutki saa kysyy mist vaa heppa asiasta!.....

      • heipä hei

        suosittelen ehk risteytys ponia tai new-forestia!


      • hehhh
        heipä hei kirjoitti:

        suosittelen ehk risteytys ponia tai new-forestia!

        No pituus alkaa kyllä vähän ottamaan jo vastaan, jos ihan niillä metrin poneilla aioit ratsastella.. Ja jos painon takia alkaa tuntua epämukavalta, voithan aina ratsastaa ilman satulaa, joka vähentää -5kg ponin taakasta.


      • vuonis91
        hehhh kirjoitti:

        No pituus alkaa kyllä vähän ottamaan jo vastaan, jos ihan niillä metrin poneilla aioit ratsastella.. Ja jos painon takia alkaa tuntua epämukavalta, voithan aina ratsastaa ilman satulaa, joka vähentää -5kg ponin taakasta.

        Huhhuh. Itse olen 165cm pitkä ja 57kiloinen eikä ikinäikinä tulisi mieleen ratsastella shettiksellä enää! Pienempänä menin ja lasten ratsuina aivan ihania. Eikö niitä poneja voi jättää pienempikokoisille sillä isompia rotuja kyllä riittää!
        Taisin itse lopettaa 13-vuotiaana noilla pikkuponeilla menemiset. Tietysti sekin on eriasia, että kerran istuu kyytiin ei se rikki mene! Mutta viikottaiseen käyttöön ehdottomasti suurempi poni. Painorajana olen myöskin kuullut tuon 45-50 tietysti riippuen koosta ja rakenteesta.

        Sopivia ponirotuja ova mm. gotlannin russ, welsh cop, ratsuponit, islanninhevoset sekä vuonohevoset. Itse olen käynyt 7 vuoden ajan ratsastamassa vuonohevosella aivan loistava rotu! Pärjää pienetkin ratsastajat ja aivan varmasti jaksaa kantaa isotkin aikuiset :)

        Aikuiset voivat toki shettiksillä touhuta kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä! :)


      • pinzuli
        hehhh kirjoitti:

        No pituus alkaa kyllä vähän ottamaan jo vastaan, jos ihan niillä metrin poneilla aioit ratsastella.. Ja jos painon takia alkaa tuntua epämukavalta, voithan aina ratsastaa ilman satulaa, joka vähentää -5kg ponin taakasta.

        mutta miksi ilman satulaa, sehän vain pahentaa asiaa. koska silloin ratsastajan paino ei jakaudu tasaisesti ponin selkään, vaan kaikki paino tulee yhteen kohtaan. joten jos menee shettiksellä ja on vähän isompi niin kannattaa käyttää satulaa, sillä sopiva satula jakaa painon tasaisesti ja on mukavampi ponille, kuin se että sillä mentäisiin ilman satulaa :)


      • näin tiedän
        pinzuli kirjoitti:

        mutta miksi ilman satulaa, sehän vain pahentaa asiaa. koska silloin ratsastajan paino ei jakaudu tasaisesti ponin selkään, vaan kaikki paino tulee yhteen kohtaan. joten jos menee shettiksellä ja on vähän isompi niin kannattaa käyttää satulaa, sillä sopiva satula jakaa painon tasaisesti ja on mukavampi ponille, kuin se että sillä mentäisiin ilman satulaa :)

        Olet liian pitkä ja painava(ellei oo sitte joku ylikorkee 120cm shettis).Yleinen pituus-ja painoraja on 150cm, 50kg.Suosittelen että hankit lisää kokemusta ja sen jälkeen hankit vuokrapollen.Eestinhevoset, Vuonohevoset, New Forestit olis sulle hyviä rotuja.Sopiva korkeus olisi vuokrapollelle joku 140-155cm.


    • höhöö

      tuu fat

    • eitaasoletotta

      Toivottavasti et ottanut mitään hevosta kesäksi :'D Se ei olisi ollut hyvä idea kun et kerta tiedä mitään, luulisi tuon ikäisellä olleen aivot.

    • Shettishullu

      Minusta olet liian iso shettikselle, toivottavasti et vuokrannu silloin kesällä shettistä tai mitään muuta koska sinulla ei todellakaan ollut tarpeeksi kokemusta!!!!! Settikset voivat olla jääräpäitä,kilttejä, jekkuilijoita, viekkaita eli niitä on eri luonteisia. Älkää siis kinatko niiden luonteista! Siinä ei ole mitään järkeä! Mutta ei vuokraukseen tartte pakosti 7-8 vuoden kokemusta 2-4 voi myös riittää. Se johtuu siitä mitä osaa ja miten hallitsee hevosen ja joskus myös iästä eli esim 7-vuotiaan ei kannata vuokrata. Vielä shettiksen paino rajoista eli kun olen 152cm pitkä ka painan 33kg niin voinko teidän mielestä vielä mennä shettiksillä? Omasta mielestä voisin mennä silloin tällöin mutta alan kyllä olla niille liian pitkä painon puolesta en mutta pituuden kyllä. olen ollut shettisten kanssa paljon joten tiedän niistä aika paljon. Ikäni on muuten 12- vuotta.

    • JOku : D

      Ookoo: DD Mutta ehkä jo liian iso sä olet. Mutta voinko vielä mennä 115cm shettis,117 cm risteytysponi(molemmat pulleroita) ja 120cm kevyempi ridsteytysponi. oon 152cm ja 45 kg.

    • I<3 shetut

      olisi TOOOOSI kiva jos joku vastais!! painan 45kg ja oon159cm pitkä, niin voisinko mennä 107 cm shettiksellä 1 kerran maastolenkin 15min-20min tai kentällä 10min-17min. toivon että saan vastauksen:)

    • Voit ratsastaa vielä ihan hyvin tuon kokoisella shetulla ;) Koon puolesta pituus tulee vastaan mutta etköhän sinä voi tuolla shetulla ratsastaa jos omat jalkasi eivät mene yli ponin "povien" Painosi ei ole mikään ongelma kyseiselle ponille jos poni on terve ja muutenkin hyvässä kunnossa, voisit ratsastaa shettiksillä painon puolesta vielä pitkään......Eli siis yeisesti terveen yli 100cm Shetun painoraja on max 50kg ellei ponin omistaja anna toista ohjetta (= Itsellä kokemusta on tuosta,että yhdellä yksityis tallilla 100-105cm shettiksen painoraja oli 50kg mutta ratsastuskoululla painoraja oli 35-40kg eli painorajat vaihtelevat ihan paikan ja ponin mukaan (== Toivottavasti sait jotain tästä irti...eli siis hyvin voit ratsastaa jos jalat ei mene yli ponin polvien (=

    • i<3shetut

      Kiitos TOOOOOSI paljon:)

    • Shetun hoitaja

      Itse olen 155,5 cm pitkä ja painan 49 kg menen 95 cm shettiksellä sen omistajan suostumuksella. Shettis on niin jääräpäinen, että sen selkään ei voi ketä vaan laittaa. Juoksee aitojen läpi, pukittaa, nousee pytyyn, piehtaroi ja istuu jos ratsastaja ei vedä ponille selviä rajoja. Poni on 17 v ja ruuna.

    • laaarrraauuuu

      hei!kannattaisi kokeilla issikkaa(islanninhevonen) tai haflingeria(haflingerhevonen). volemmat ovat melko pienikokoisia,esim minun hoitsuni n.130-145 cm.

    • Turkausmoottorikoott

      Ei ole mitään tiettyä painorajaa. Tiedän shettis ponin jonka painoraja on 55kg. Poni on jykevä. Se on aika itsestä kiinni miltä tuntuu ja ponin rakenteesta. Onhan monteissakin russien painorjana 65kg.

    • shetti

      Painan 46kg ja oon 160cm pitkä!! oinko mennä käelyy ja pikkuse raii yht. 5-10min 107 cm ponilla!(= ku sen ponin omistaja ei enää voi ku painaa 60kg sillä tämä poni ei ole ihan järkyttävän vankka! ??!

      • shettu

        ....kirjotus virheet....


      • ;-):-):);)
        shettu kirjoitti:

        ....kirjotus virheet....

        Moi jos se shettis on tosi vankka rakenteinen voit mennä sillä viä shettisten painorajana on pidetty 50kg


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2246
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2074
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      168
      1854
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      168
      1679
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      19
      1305
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1178
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1178
    Aihe