Vuokrasopimuksesta eroon?

entinen yrittäjä

Hei! Tarvitsen pikaisesti apuanne. Olen todella epätoivoinen. Minulla oli tai on edelleen kahvila. Se on suljettu nyt, koska olen äitiyslomalla. Yritin myydä sitä, mut en löytänyt sille sopivaa jatkajaa. Noh, sitten varsinaiseen ongelmaan eli vuokrasopimukseen. En muistanut, mitä vuokrasopimukseni sanoi irtisanomisesta, joten pyysin tilitoimistoa tarkistamaan sen vuokrasopimuksestani, koska se paperi on heillä. Pyysin, koska minun oli tehtävä päätös jatkamisesta. Tämä tapahtui viime elokuussa. Sain vastauksen, että irtisanomisaika on 3 kk, joten ehtisin vielä marraskuun loppuun sen päättämään. He sanoivat, että voivat sen paperin minulle tehdä. Äitiyslomani alkoi marraskuun alussa ja tuollooin elokuussa tein lopullisen päätöksen lopettamisesta. Toimitin paerin vuokranantajalle, ei ollut paikalla, joten jätin sinne eräälle toiselle miehelle. Parin viikon päästä kävin kysymässä omaa kappalettani. Ei ollut silloinkaan paikalla, mutta tää toinen mies soitti sille. Oli aikonut allekirjoittaa ja postittaa. Ei kuulunut ja totta puhuen unohdinkin koko paperin, koska oli raskaudessani myös huolia. Ihme, että jaksoin tehdä töitä edes sinne lokakuun loppuun. Lopetusilmoitus päivättiin 3.11.2008.

Joulukuun lopussa sain kuulla vuokranantajalta, että ei vuokrasopimus ole päättynyt, vaan se on voimassa ens syyskuuhun asti. Aloitin yritystoimintani 1.10.2007 ja sopimus oli vuoden määräaikainen, jonka jälkeen jatkuu aina vuoden kerrallaan. Kehotti minua ottamaan yhteyttä tilitoimistoon, sen tein ja katsoivat vuokrasopimustani uudelleen, mitä siinä lukee. Siinä oli että vuokrasopimus on vuoden määräaikainen, jonka jälkeen jatkuu aina vuoden kerrallaan ellei sitä puolin tai toisin irtisanota. Irtisanomisaika on kolme kuukautta. Tilitoimiston lakimiehen mukaan sopimus on erittäin tulkinnanvarainen ja myös puutteellinen, koska siitä puuttuu lause. joka ilmoittaa mihin mennessä irtisanomisen tulee tapahtua. Minun olisi ilmeisesti pitänyt irtisanoa jo kesäkuussa, jolloin sopimus olisi päättynyt syyskuussa. En vielä kesäkuussa tiennyt lopettavani. Onko todellakin niin, ettei toimintaa voi lopettaa muulloin kuin just syyskuussa, jotta ei ongelmia tule vuokrasopimuksen kanssa? Lisäksi vuokranantaja sanoi, että olisi hänelle ollut siihen uusia vuokralaisia tulossa, mutta kun meillä oli voimassa oleva sopimus. Huoh! Tämän vuoksi olen vielä pahemmassa velkahelvetissä kuin olin varautunutkaan. Velkaa jäi tästä yrityksestä lähes 30 000 ja nyt vielä nämä vuokrat. Mulla on nyt jo 4 kk:n vuokrat rästissä, enkä mitenkään selviä niistä. Äitiyspäivärahani on reilut 500 e kuussa - verot 20 prosenttia. Vuokra kahvilasta on lähes 700 euroa kuussa ja jollakinhan sitä pitää elääkin. Vuokranantaja tietää tilanteen, mutta silti haluaa vangita minut tähän vaikka omien sanojensa mukaan olisi saanut uudenkin vuokralaisen. Miks hän tekee näin? Tilanteeni on toivoton ja minua masentaa. Tekisi mieli vain karata.. En silloin käsittänyt allekirjoittaessani sopimusta, että käytännössä siitä on mahdoton päästä eroon. Voiko olla näin vai huijaako vuokranantaja. Minähän kuitenkin irtisanoin 3 kk ennen sen sopimuksen ja sekö oli mitätön? Ja mikä on tilitoimiston vastuu, koska ilmoittivat mulle väärin ja sen pohjalta tein loettamispäätöksen. Jos minulla olisi ollut oikeaa tietoa, päätökseni olisi ollut toinen. Nyt minun on vaikeampi alottaa uudelleen, koska vaatisi taas ne aloitushommat. Ja perivät siitäkin 5 minuutin hommasta ja täysin mitättömästä paperista lähes 30 euroa, enkä saa mitään hyvitystä vaikka tekivät selvän virheen. Auttakaa ihmiset. Miten ikinä voin selvitä?

11

599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkintariita

Sopimus on sopimus ja se pitää jos sen allekirjoittaa. Sinun puolestasi puhuu se, että paperissa ei ilmeisesti lue, että sopimusta ei voisi irtisanoa kesken tuon vuoden mittaisen sopimuskauden.
      Itse olen oman yhtiöni kanssa vastaavanlaisessa tilanteessa ja ilmeisesti ollaan menossa käräjille, kun kumpikaan osapuoli ei anna periksi. Ja siellä voi käydä miten vain, ja lakimiehet tienaavat!
      Neuvottele silti juristin kanssa ja kysy myös tilitoimiston vastuusta, koska toimit hyvässä uskossa.
      Jaksamista!

• irtisanoutunut

Meilisi sisälsi niinpaljon epäolennaisia ja tunneperäisiä asioita ettei sitä viitsinyt joka kohdaltaan lukea. Asia on näin yksinkertainen: Jos sinulla ei ole todisteita siitä että olet saanut irtisanoutumisesi perille todistetusti vuokranantajalle niin vuokrasopimus on edelleen voimassa. Kyllähän jokainen varmaan yrittää jälkeenpäin selittää että. "Kyllä sen lähetin mutta posti varmaan hukkasi jne jne". Jos hoitaa asiansa niin ettei jää virallisia todisteita niin voi olla että tulee paljon maksettavaa ja aika ikävää elämää siihensaakka kun oppii. Yritä hoitaa lapsesi niin ettei hän joudu kärsimään siitä että sinulla meni enemmän rahaa kun ajattelit.

• ap.

vuokranantajaan jo ennen irtisanoutumistani. Kysyin häneltä myös mihin osoitteeseen toimitan sen. En luottanut postiin vaan vein paikan päälle, jotta varmasti ehtii ajoissa perille. Et vissiin viitsinyt lukea läheskään kaikkea. Ja varmasti vuokranantaja on saanut sen, koska aikoi allekirjoittaa ja postittaa sen. Miks hän siinäkin vaiheessa ilmaisi hyväksyvänsä irtisanomisen, jos kuitenkaan ei sitä tehnyt?

• on kuittaus irtisanomisesta
        ap. kirjoitti:

vuokranantajaan jo ennen irtisanoutumistani. Kysyin häneltä myös mihin osoitteeseen toimitan sen. En luottanut postiin vaan vein paikan päälle, jotta varmasti ehtii ajoissa perille. Et vissiin viitsinyt lukea läheskään kaikkea. Ja varmasti vuokranantaja on saanut sen, koska aikoi allekirjoittaa ja postittaa sen. Miks hän siinäkin vaiheessa ilmaisi hyväksyvänsä irtisanomisen, jos kuitenkaan ei sitä tehnyt?

Allekirjoituksen "aikomisella" ei ole mitään tekemistä allekirjoituksen tai hyväksymisen kanssa. Totuus on se, että jos sinulla ei ole allekirjoitettua irtisanomista, vuokrasopimus on edelleen voimassa.

Ja vinkkinä vastaisuuden varalle, säilytä kaikki tekemäsi sopimukset itselläsi, niin pystyt ne hallitsemaan. Mm. tilitoimistot pesee vastuunsa kaikista virheistään. Vuokrasopimusta tehdessä kannattaa aina kiinnittää huomiota irtisanomispykälään ja että vuokrankorotus on sidottu elinkustannusindeksiin.

• kaikesta
        ap. kirjoitti:

jos olet sitämieltä että oli fiksua irtisanoutua puhelimitse ja luottaa siihen että vuokranantaja allekirjoittaa jotain mistä sinulle ei ole jäänyt todistetta, niin hyvä niin...
        Yleensä ihmiset irtisanoutuvat kirjatulla kirjeellä niin vuokranantaja ei voi väittää ettei olisi saanut irtisanoutumista. Näin hän varmaan tekee tässätapauksessa. Noh, okei. Olit puhelinyhteydessä... Oikeassa olet siis :)

• paljonkaan vaihtoehtoja

Vuokrasopimus sen verran tulkinnanvarainen, että sen voi riitauttaa, mutta siitä saattaa tulla lisää kuluja. Tosin sinulla tulee jo kuluja, joten sinuna riitauttaisin.

Tilitoimistollasi ei ole (lain tulkinnan mukaan)mitään vastuuta edes siitä että kirjanpitosi on hoidettu oikein, joten tilitoimiston virheeseen et voi vedota.

Niin ja tosiaan, kuten tuo toinenkin vastaaja kirjoitti, niin en minäkään henk. kohtaisesti tärkeitä papereitä(esim vuokrasopimusta) säilyttäisi tilitoimistossa(siellä vain kopio).

• riidaksi

menee niin tuon "toisen miehen" todistuksella tulee olemaan suuri merkitys

• kuningasyrittäjä

• ap.
        kuningasyrittäjä kirjoitti:

Ryssit sitten hommasi lopullisesti?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000003&conference=4000000000000031&posting=22000000039289400

Ensin meni puihin yrityksen myynti, nyt vuokrasopimuksen irtisanominen. Ja molemmat vähän sen takia, että toinen osapuoli "oli allekirjoittamassa"...

ihan lopullisesti. Vuokranantaja väläyti mahdollisuutta ostaa minulta se kalusto, kunhan maksan vuokrarästit pois, mutta taas niitä sanoja vain ja kaikesta viisastuneena en uskalla siihen luottaa, en varsinkaan vuokranantajan sanaan. Laina on neuvoteltu vuokrarästejä varten, mutta en uskalla nostaa, ellen saa varmuutta siihen, että pystyn maksamaan takaisin. Lisäksi minuun otti yhteyttä tässä taannoin eräs, joka olisi kiinnostunut kyseisestä liiketilasta, ellei kahvila mene kaupaksi. Tälläkin hetkellä on vielä yksi potentiaalinen ostaja olemassa, mutta mihinkään en enää uskalla luottaa eli kyselen sen kaikkein pahimman vaihtoehdon mukaan että onko mahdollisuuksia päästä vuokrasopimuksesta eroon, jos kaikki menee mönkään. Ratkaisu minun on kuitenkin asiaani saatav vielä tämän kuun aikana ennen kuin joudun taas yhden kuukauden vuokraan rahat jostakin kaivamaan. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Kiitos vastauksista, joukossa oli muutama apua ja toivoa antava vastaus, mutta muutamassa oli lähtenyt hieman sivuraiteelle eli kysymys ei nyt ollut pääasiassa siinä, miten toimitin irtisanomisen ja että sitä ei vuokranantaja olisi hyväksynyt. Hän on saanut irtisanomisilmoitukseni ajoissa, mutta hän vetoaa vuokraopimukseen, jonka mukaan (hänen tulkintansa mukaan) siinä vaiheessa ei voi irtisanoa sopimusta ollenkaan.

Vuokrasopimuksessa siis lukee: "Sopimus on vuoden määräaikainen, jonka jälkeen sopimus jatkuu vuoden jaksoissa ellei sitä puolin tai toisin irtisanota. Irtisanomisaika on kolme kuukautta."

Siinä kaikki, mitä sopimus sanoi irtisanomisesta. Lakimiehen mukaan sopimus on erittäin tulkinnanvarainen sekä myös puutteellinen. Siitä puuttuu lause, josta ilmenee, mihin mennessä sopimus olisi irtisanottava, jotta se päättyy varmasti. Vuokranantajan mukaan se olisi pitänyt irtisanoa jo kesäkuussa, jotta se päättyy syyskuussa. Vuokrasopimus alkoi 1.10. Onko siis todellakin niin, että ainoa vaihtoehto toiminnan lopettamiselle on syyskuu tuon sopimuksen mukaan? Tai muuten ei voi irtisanoa ennen seuraavaa syyskuuta..? Enkös minä kuitenkin toiminut sopimuksen mukaisesti ja irtisanoin sen kolme kuukautta ennen toiminna lopettamista..? Itse tulkitsisin sen eri tavalla kuin vuokranantaja. Ja myös noihin määräaikaisiin sopimuksiinhan liittyy se kohtuullisuuskysymys eli eikös kohdallani olisi täysin kohtuutonta, jotta vuokrasopimus jatkuisi, koska toiminta loppui, lapsi syntyi ja edessä muutto miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle. Mitä olette mieltä? Olisiko minulla mahdollisuuksia päästä sopimuksesta eroon, jos asiat menevät huonoimmalla mahdollisella tavalla?

• mikä..
        ap. kirjoitti:

ihan lopullisesti. Vuokranantaja väläyti mahdollisuutta ostaa minulta se kalusto, kunhan maksan vuokrarästit pois, mutta taas niitä sanoja vain ja kaikesta viisastuneena en uskalla siihen luottaa, en varsinkaan vuokranantajan sanaan. Laina on neuvoteltu vuokrarästejä varten, mutta en uskalla nostaa, ellen saa varmuutta siihen, että pystyn maksamaan takaisin. Lisäksi minuun otti yhteyttä tässä taannoin eräs, joka olisi kiinnostunut kyseisestä liiketilasta, ellei kahvila mene kaupaksi. Tälläkin hetkellä on vielä yksi potentiaalinen ostaja olemassa, mutta mihinkään en enää uskalla luottaa eli kyselen sen kaikkein pahimman vaihtoehdon mukaan että onko mahdollisuuksia päästä vuokrasopimuksesta eroon, jos kaikki menee mönkään. Ratkaisu minun on kuitenkin asiaani saatav vielä tämän kuun aikana ennen kuin joudun taas yhden kuukauden vuokraan rahat jostakin kaivamaan. Tyhjästä on paha nyhjästä.

Kiitos vastauksista, joukossa oli muutama apua ja toivoa antava vastaus, mutta muutamassa oli lähtenyt hieman sivuraiteelle eli kysymys ei nyt ollut pääasiassa siinä, miten toimitin irtisanomisen ja että sitä ei vuokranantaja olisi hyväksynyt. Hän on saanut irtisanomisilmoitukseni ajoissa, mutta hän vetoaa vuokraopimukseen, jonka mukaan (hänen tulkintansa mukaan) siinä vaiheessa ei voi irtisanoa sopimusta ollenkaan.

Vuokrasopimuksessa siis lukee: "Sopimus on vuoden määräaikainen, jonka jälkeen sopimus jatkuu vuoden jaksoissa ellei sitä puolin tai toisin irtisanota. Irtisanomisaika on kolme kuukautta."

Siinä kaikki, mitä sopimus sanoi irtisanomisesta. Lakimiehen mukaan sopimus on erittäin tulkinnanvarainen sekä myös puutteellinen. Siitä puuttuu lause, josta ilmenee, mihin mennessä sopimus olisi irtisanottava, jotta se päättyy varmasti. Vuokranantajan mukaan se olisi pitänyt irtisanoa jo kesäkuussa, jotta se päättyy syyskuussa. Vuokrasopimus alkoi 1.10. Onko siis todellakin niin, että ainoa vaihtoehto toiminnan lopettamiselle on syyskuu tuon sopimuksen mukaan? Tai muuten ei voi irtisanoa ennen seuraavaa syyskuuta..? Enkös minä kuitenkin toiminut sopimuksen mukaisesti ja irtisanoin sen kolme kuukautta ennen toiminna lopettamista..? Itse tulkitsisin sen eri tavalla kuin vuokranantaja. Ja myös noihin määräaikaisiin sopimuksiinhan liittyy se kohtuullisuuskysymys eli eikös kohdallani olisi täysin kohtuutonta, jotta vuokrasopimus jatkuisi, koska toiminta loppui, lapsi syntyi ja edessä muutto miehen työn perässä toiselle paikkakunnalle. Mitä olette mieltä? Olisiko minulla mahdollisuuksia päästä sopimuksesta eroon, jos asiat menevät huonoimmalla mahdollisella tavalla?

yhtiömuoto sinulla Oy, Ky,Tmi ?

• ap.
        mikä.. kirjoitti:

yhtiömuoto sinulla Oy, Ky,Tmi ?

Toiminimi on, eikä todellakaan ole säästössä melkein vuoden vuokriin tarvittavaa rahasummaa. Kauhea stressi :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe