Missä opetetaan Tampereen

murretta?

Olen tulossa Tampereelle opiskelemaan ja sopeutumista tamperelaiseen yhteisöön kuulemma helpottaisi paljon Tampereen murteen edes jonkinlainen osaaminen.Tietääkö kukaan, missä tätä murretta opetetaan? Olen ainakin netissä pyrkinyt kuuntelemaan Tmmpereen kiälisiä uutisia.

11

446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sanakirja

positiivareilta saa ainakin sanakirjan aiheesta ,mikäli olet tosissasi ja oikeasti haluat oppia vai oliko taas joku halveeraus vitsi johon tulee jatkoa kohta..............

• ei missään

Etkö kuulosta tarpeeksi tyhmältä jo valmiiksi. ;D

• kuuntelemista

voit edistyessäsi yrittää ääntää Höntän ja Toipparin kanssa yhtä aikaa. Kyä se siitä.

• Tamperelaaane

Moi = Moro
      Reunakivetys = Rotwallin reuna
      Urheiluhalli = Nääshalli
      Pipo = Pipa
      Idiootti = Turkulainen
      Kirkko = Jäähalli
      Sytytin = Sytkäri

• Jorma.Kovanen

Minä rakastan sinua=Lähetäänkö Hervantaan panee?

• ittestään.

Muutamav vuaren,kunoot asunu Tampereella,niin varmaan osaat.

• kysyvän vievät

Tuossa näkyykin olevan tamperelaaasen pikakurssi Tampereen murteeseen.
      Olennaisin asia on kuitenkin, että tamperelaiset ovat hiljaisia hämäläisiä paitsi muutamat muualta tulleet, jotka puhuvat sinnikkäästi omaa murrettaan. Sopeudut paremmin olemalla hiljaa ja elekielellä (kehonkielellä) mukautuen ympäritöösi.

Tampereella pääset pitkälle olemalla lähes mykkä ja pällistelemällä ympärillesi (ambulanssit, paloautot, ulkomaalainen, uusi ravintola, eksoottinen ruoka) uuden asian kohdattuasi. Verestä valmistettua mustaa makkaraa ei saa ihmetellä vaan ota se jokapäiväisenä tamperelaisena 'leipänä'. Opi myös katsomaan todella pahasti, jos joku naurahtaa julkisissa tiloissa kuten bussissa tai kirjastossa.

Jos satut olemaan kotoisin kaupungista kuten Helsingistä, Turusta tai Oulusta, niin älä missään tapauksessa edes hiprakassa avaudu kenellekään tamperelaiselle asiasta. Tässä suhteessa manselaisella on norsuakin parempi muisti.

• uolewi

En totta totisesti tajua mitä järkeeä on toispaikkakuntalaisen opetella jonkun vieraan seudun murretta! Jos poikkeen Savossa en aio siellä ruveta savoa opettelmaan vaan puhun selvää suomea.

• ja edelleenkin puhun suomea.
        uolewi kirjoitti:

En totta totisesti tajua mitä järkeeä on toispaikkakuntalaisen opetella jonkun vieraan seudun murretta! Jos poikkeen Savossa en aio siellä ruveta savoa opettelmaan vaan puhun selvää suomea.

Ei puhevikoja opeteta. Ne tarttuu jos on tarttuakseen.

• kiitos tampereeks!

Mieltäni jäi vaivaamaan seikka, että jos edes teoriassa - en väitä,että kuitenkaan olisin - siis olisin Turusta kotoisin ja turkulainen, niin pitäisikö minun todella sanoa nuorten aikuisten kohtaamispaikoissa,että olen idiootti. Onko se todella välttämätöntä?

• Nestori Burma

Ei perkele ole! oo oma ittes vaan. Tamperelainen juntti jos käyttäytyy huonosti ja puhuu soopaa sen voi jättää omaan arvoonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4158
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3127
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe