Olen tulossa Tampereelle opiskelemaan ja sopeutumista tamperelaiseen yhteisöön kuulemma helpottaisi paljon Tampereen murteen edes jonkinlainen osaaminen.Tietääkö kukaan, missä tätä murretta opetetaan? Olen ainakin netissä pyrkinyt kuuntelemaan Tmmpereen kiälisiä uutisia.
Missä opetetaan Tampereen
11
446
Vastaukset
- on sanakirja
positiivareilta saa ainakin sanakirjan aiheesta ,mikäli olet tosissasi ja oikeasti haluat oppia vai oliko taas joku halveeraus vitsi johon tulee jatkoa kohta..............
- ei missään
Etkö kuulosta tarpeeksi tyhmältä jo valmiiksi. ;D
- kuuntelemista
voit edistyessäsi yrittää ääntää Höntän ja Toipparin kanssa yhtä aikaa. Kyä se siitä.
- Tamperelaaane
Moi = Moro
Reunakivetys = Rotwallin reuna
Urheiluhalli = Nääshalli
Pipo = Pipa
Idiootti = Turkulainen
Kirkko = Jäähalli
Sytytin = Sytkäri- Jorma.Kovanen
Minä rakastan sinua=Lähetäänkö Hervantaan panee?
- ittestään.
Muutamav vuaren,kunoot asunu Tampereella,niin varmaan osaat.
- kysyvän vievät
Tuossa näkyykin olevan tamperelaaasen pikakurssi Tampereen murteeseen.
Olennaisin asia on kuitenkin, että tamperelaiset ovat hiljaisia hämäläisiä paitsi muutamat muualta tulleet, jotka puhuvat sinnikkäästi omaa murrettaan. Sopeudut paremmin olemalla hiljaa ja elekielellä (kehonkielellä) mukautuen ympäritöösi.
Tampereella pääset pitkälle olemalla lähes mykkä ja pällistelemällä ympärillesi (ambulanssit, paloautot, ulkomaalainen, uusi ravintola, eksoottinen ruoka) uuden asian kohdattuasi. Verestä valmistettua mustaa makkaraa ei saa ihmetellä vaan ota se jokapäiväisenä tamperelaisena 'leipänä'. Opi myös katsomaan todella pahasti, jos joku naurahtaa julkisissa tiloissa kuten bussissa tai kirjastossa.
Jos satut olemaan kotoisin kaupungista kuten Helsingistä, Turusta tai Oulusta, niin älä missään tapauksessa edes hiprakassa avaudu kenellekään tamperelaiselle asiasta. Tässä suhteessa manselaisella on norsuakin parempi muisti.- uolewi
En totta totisesti tajua mitä järkeeä on toispaikkakuntalaisen opetella jonkun vieraan seudun murretta! Jos poikkeen Savossa en aio siellä ruveta savoa opettelmaan vaan puhun selvää suomea.
- ja edelleenkin puhun suomea.
uolewi kirjoitti:
En totta totisesti tajua mitä järkeeä on toispaikkakuntalaisen opetella jonkun vieraan seudun murretta! Jos poikkeen Savossa en aio siellä ruveta savoa opettelmaan vaan puhun selvää suomea.
Ei puhevikoja opeteta. Ne tarttuu jos on tarttuakseen.
- kiitos tampereeks!
Mieltäni jäi vaivaamaan seikka, että jos edes teoriassa - en väitä,että kuitenkaan olisin - siis olisin Turusta kotoisin ja turkulainen, niin pitäisikö minun todella sanoa nuorten aikuisten kohtaamispaikoissa,että olen idiootti. Onko se todella välttämätöntä?
- Nestori Burma
Ei perkele ole! oo oma ittes vaan. Tamperelainen juntti jos käyttäytyy huonosti ja puhuu soopaa sen voi jättää omaan arvoonsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874158Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283127No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760