Webastot/Eberit kovassa pakkasessa!

Pekka

Kokemuksia miten akut kestävät yli 25 asteen pakkasessa?? minkä kokoset akut teillä on? Pystyykö pitämään yli 30min lämmityksessä tuollasessa pakkasessa?

27

15563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheMan

      Itelläni 88Ah akku ja kyllä eber (5kW) ainakin sen 1/2h kestää tohista.
      Kunhan muistaa et sisäilman puhallus on miel.1-asennossa, max.2-asennossa. Muuten akku tyhjenee kyllä pinemmälläkin pakkasella.

      • Viki

        Minulla 2*74 Ah, webasto söi akut tyhjäksi niin että ne jäätyivät viime uudenvuodenpäivänä 30 pakkasilla. Akut olivat reilun vuoden vanhat ja tuo pilasi ne lopullisesti. Toisaalta... ei enää ikinä Exideä!!! Vaihdoin HK:n, eiku Vartan blööhön, toivotaan että ne pitää varauksen (eli siis jaksaa pakkasilla ottaa sen laturin tarjoaman 70 A virran ainakin suurelta osin itseensä!)

        Olen kyllä harkinnut, että purkkarin vapaa-ajan akun asentaisi talvikaudeksi webaston virtalähteeksi, sen latauksen eli kytkennän pitemmän ajomatkan ajaksi rinnan muiden akkujen kanssa voisi hoitaa vaikka 5 e maksavalla biteman pääkytkimellä.


      • Usko
        Viki kirjoitti:

        Minulla 2*74 Ah, webasto söi akut tyhjäksi niin että ne jäätyivät viime uudenvuodenpäivänä 30 pakkasilla. Akut olivat reilun vuoden vanhat ja tuo pilasi ne lopullisesti. Toisaalta... ei enää ikinä Exideä!!! Vaihdoin HK:n, eiku Vartan blööhön, toivotaan että ne pitää varauksen (eli siis jaksaa pakkasilla ottaa sen laturin tarjoaman 70 A virran ainakin suurelta osin itseensä!)

        Olen kyllä harkinnut, että purkkarin vapaa-ajan akun asentaisi talvikaudeksi webaston virtalähteeksi, sen latauksen eli kytkennän pitemmän ajomatkan ajaksi rinnan muiden akkujen kanssa voisi hoitaa vaikka 5 e maksavalla biteman pääkytkimellä.

        Kunnossa oleva akku kestää 30 min käytön kelillä kuin kelillä, jos sen varaustila on hyvä. Nyrkkisääntönä minulle aikoinaan kerrottiin että jos lämmitin on päällä 30 min niin vähintään sama 30 min pitää ajaa jotta akku ehtii varautua menettäneen vajeensa verran. Kovilla pakkasilla tuonkaan ohjeen ajoaika ei riitä koska akku ottaa kovin huonosti varausta kylmänä.

        Pitäkää huolta akuistanne, niin varmistatte että lämmitin pitää teidät tyytyväisinä.


      • Viki
        Usko kirjoitti:

        Kunnossa oleva akku kestää 30 min käytön kelillä kuin kelillä, jos sen varaustila on hyvä. Nyrkkisääntönä minulle aikoinaan kerrottiin että jos lämmitin on päällä 30 min niin vähintään sama 30 min pitää ajaa jotta akku ehtii varautua menettäneen vajeensa verran. Kovilla pakkasilla tuonkaan ohjeen ajoaika ei riitä koska akku ottaa kovin huonosti varausta kylmänä.

        Pitäkää huolta akuistanne, niin varmistatte että lämmitin pitää teidät tyytyväisinä.

        Pitäkää huolta ettei akkunne ole Exide, niin varmistatte että lämmitin pitää teidät tyytyväisenä!


      • Jukka
        Viki kirjoitti:

        Pitäkää huolta ettei akkunne ole Exide, niin varmistatte että lämmitin pitää teidät tyytyväisenä!

        Eikö se Exiden joku malli ainakin voittanut juuri TM:n testin??? ja kylmäkäynnistysjännite oli juuri tosi hyvä. Testissä oli kyllä 2 Exide mallia muistaakseni. Toinen Exide taisi olla keskikastissa.


      • pakkasessa
        Viki kirjoitti:

        Minulla 2*74 Ah, webasto söi akut tyhjäksi niin että ne jäätyivät viime uudenvuodenpäivänä 30 pakkasilla. Akut olivat reilun vuoden vanhat ja tuo pilasi ne lopullisesti. Toisaalta... ei enää ikinä Exideä!!! Vaihdoin HK:n, eiku Vartan blööhön, toivotaan että ne pitää varauksen (eli siis jaksaa pakkasilla ottaa sen laturin tarjoaman 70 A virran ainakin suurelta osin itseensä!)

        Olen kyllä harkinnut, että purkkarin vapaa-ajan akun asentaisi talvikaudeksi webaston virtalähteeksi, sen latauksen eli kytkennän pitemmän ajomatkan ajaksi rinnan muiden akkujen kanssa voisi hoitaa vaikka 5 e maksavalla biteman pääkytkimellä.

        Taitaapi olla ongelmana, että latausjännite ei ole riittävä
        akkujen täyteen saamiseksi. Mittahan, onko laturin käydessä
        akun navoissa vähintään 14.4 V kun akkujen lämpötila on 0 astetta.
        Kylmemmillä keleillä jännitettä pitää olla vielä enemmän,
        Kesäkelillä ( 20) pitäisi olla 14.0 V.

        Vaikka laturista irtoaisi 70 A joutilasta virtaa, ei kylmään
        akkuun mene, kuin 5 A.

        Akun merkillä ei asiassa juuri ole merkitystä.


      • Viki
        Jukka kirjoitti:

        Eikö se Exiden joku malli ainakin voittanut juuri TM:n testin??? ja kylmäkäynnistysjännite oli juuri tosi hyvä. Testissä oli kyllä 2 Exide mallia muistaakseni. Toinen Exide taisi olla keskikastissa.

        En ole testiä nähnyt, mutta jos joku väittää ettei akkumerkillä ole väliä, niin turhahan niitä on testailla ;-)

        Minä väitän että on väliä, ja voipi olla paskayksilöitä, kuten raksvaattorissani, jossa edellinen Exide kesti pari vuotta ja senkin ajan oli tosi heikko ja nyt saman merkkinen mutta taitaa olla vähän isompi, on kestänyt jo puolenkymmentä vuotta ja antaa sekä etenkin ottaa virtaa hyvin!

        Nuo kaksi 74 Ah akkua, jotka pelittivät heikosti vuoden olivat viimeinen pisara - ei enää eksiteä!!! Mahdollisesti niistäkin vain toinen oli heikko, jonka takia rinnan kytkettynä niistä ei ollut mihinkään. Niin, jotta takuu? Moisen rahan (alle puolitoistasatkua) vuoksi en viitsi mennä akkuliikkeeseen kuuntelemaan saarnaa, jossa todetaan ettei akuissa mitään vikaa ole vaan niiden käyttäjässä, kun on päästänyt ne jäätymään. Joopa joo... helpompi äänestää lompsalla!

        Kylmäkäynnistysvirtaahan ne mittailee niissä testeissä (noh, jännitekin kuuluu samaan ohmin lakiin). En edes tiedä kuinka tärkeä se esim meikäläiselle on, kun on kaksi akkua rinnan (siis käynnistysvirta kaksi kertaa suurempi kuin yhdellä), mutta PALJON tärkeämpää on akun kyky ottaa varausta, kun akku on -30 C lämpöinen. Se ratkaisee akun kelpoisuuden Suomen talveen!

        TM:n testiähän ei saane netin kautta, vai?


      • pakkasessa
        Viki kirjoitti:

        En ole testiä nähnyt, mutta jos joku väittää ettei akkumerkillä ole väliä, niin turhahan niitä on testailla ;-)

        Minä väitän että on väliä, ja voipi olla paskayksilöitä, kuten raksvaattorissani, jossa edellinen Exide kesti pari vuotta ja senkin ajan oli tosi heikko ja nyt saman merkkinen mutta taitaa olla vähän isompi, on kestänyt jo puolenkymmentä vuotta ja antaa sekä etenkin ottaa virtaa hyvin!

        Nuo kaksi 74 Ah akkua, jotka pelittivät heikosti vuoden olivat viimeinen pisara - ei enää eksiteä!!! Mahdollisesti niistäkin vain toinen oli heikko, jonka takia rinnan kytkettynä niistä ei ollut mihinkään. Niin, jotta takuu? Moisen rahan (alle puolitoistasatkua) vuoksi en viitsi mennä akkuliikkeeseen kuuntelemaan saarnaa, jossa todetaan ettei akuissa mitään vikaa ole vaan niiden käyttäjässä, kun on päästänyt ne jäätymään. Joopa joo... helpompi äänestää lompsalla!

        Kylmäkäynnistysvirtaahan ne mittailee niissä testeissä (noh, jännitekin kuuluu samaan ohmin lakiin). En edes tiedä kuinka tärkeä se esim meikäläiselle on, kun on kaksi akkua rinnan (siis käynnistysvirta kaksi kertaa suurempi kuin yhdellä), mutta PALJON tärkeämpää on akun kyky ottaa varausta, kun akku on -30 C lämpöinen. Se ratkaisee akun kelpoisuuden Suomen talveen!

        TM:n testiähän ei saane netin kautta, vai?

        Kunhan katsot siitä TM-testailusta tuloksen:
        kaikilla akuilla sama ongelma:
        kylmässä ne lataantuvat joko heikosti tai
        erittäin heikosti.

        Sen sijaan TM jätti oleellisimman asian
        testaamatta: Irtoaako kylmästä akusta
        RIITTÄVÄSTI virtaa starttiin.
        V70 tdi ottaa 900 A alkupiikissä ja kun
        ensimmäinen sylinteri tulee yläkuolokohtaan,
        tarvitaan 600 A. Jos sitä ei akusta irtoa,
        kone pysähtyy kesken kierroksen kuin seinään.
        Tämä on tilanne nollakelillä. (Oskilloskoopilla mitattu viime viikolla.) Pakkasella
        starttivirtaa tarvitaan vielä enemmän!

        TM:n mittausvirta oli 200 A.
        Että se niistä testeistä. Tulokset ovat
        täysin kelvottomia käytännön oloihin verrattuna.
        Kylmälatausvirtojen mittaustulokset olivat asiallisia.


      • Viki
        pakkasessa kirjoitti:

        Kunhan katsot siitä TM-testailusta tuloksen:
        kaikilla akuilla sama ongelma:
        kylmässä ne lataantuvat joko heikosti tai
        erittäin heikosti.

        Sen sijaan TM jätti oleellisimman asian
        testaamatta: Irtoaako kylmästä akusta
        RIITTÄVÄSTI virtaa starttiin.
        V70 tdi ottaa 900 A alkupiikissä ja kun
        ensimmäinen sylinteri tulee yläkuolokohtaan,
        tarvitaan 600 A. Jos sitä ei akusta irtoa,
        kone pysähtyy kesken kierroksen kuin seinään.
        Tämä on tilanne nollakelillä. (Oskilloskoopilla mitattu viime viikolla.) Pakkasella
        starttivirtaa tarvitaan vielä enemmän!

        TM:n mittausvirta oli 200 A.
        Että se niistä testeistä. Tulokset ovat
        täysin kelvottomia käytännön oloihin verrattuna.
        Kylmälatausvirtojen mittaustulokset olivat asiallisia.

        Pakkasessa luullaan jotta:
        "V70 tdi ottaa 900 A alkupiikissä ja kun
        ensimmäinen sylinteri tulee yläkuolokohtaan,
        tarvitaan 600 A. Jos sitä ei akusta irtoa,
        kone pysähtyy kesken kierroksen kuin seinään."

        Tota... siis volovon startti ottaa maksimissaan 900 A, eli ottoteho 10 kW. Mikä lie hyötysuhde, mutta rankka on kone jota tuollainen sähkömoottori ei pyöräytä käyntiin. Jospa akku antaakin vain "normaalit" 500 A, silloin tuo sama moottori ei pysähdy kuin seinään! Se pyörittää 4-5 kW teholla, sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin 0,7-0,8 (jopa yli 0,9 sähköajoneuvosovelluksissa).

        Kyse on siitä, kuinka jäykkä kone on. Kait tuolla 10 kW teholla starttaisi vaikka 12 pyttyisen Volvorekan tai jopa Belaruksen? Volvohan taitaa huhujen mukaan olla raksvaattorimaisia ominaisuuksia ;-)

        Minkälaisilla virtalähteillä sait tuon 900 A syötettyä? Volvon omalla akullahan se ei onnistu: "Akun kapasiteetti 12 V, 520 A (Volvo V70 2.4D ja D5 680 A). Vaihtovirtalaturi 120 A."


        Missä teeämmässä testi löytyy? (En ole lehteä viittinyt tilata sen nihilistimäisen ja autokauppiaiden saneleman autoverouutisoinnin jälkeen)


      • pakkasessa
        Viki kirjoitti:

        Pakkasessa luullaan jotta:
        "V70 tdi ottaa 900 A alkupiikissä ja kun
        ensimmäinen sylinteri tulee yläkuolokohtaan,
        tarvitaan 600 A. Jos sitä ei akusta irtoa,
        kone pysähtyy kesken kierroksen kuin seinään."

        Tota... siis volovon startti ottaa maksimissaan 900 A, eli ottoteho 10 kW. Mikä lie hyötysuhde, mutta rankka on kone jota tuollainen sähkömoottori ei pyöräytä käyntiin. Jospa akku antaakin vain "normaalit" 500 A, silloin tuo sama moottori ei pysähdy kuin seinään! Se pyörittää 4-5 kW teholla, sähkömoottorin hyötysuhde on kuitenkin 0,7-0,8 (jopa yli 0,9 sähköajoneuvosovelluksissa).

        Kyse on siitä, kuinka jäykkä kone on. Kait tuolla 10 kW teholla starttaisi vaikka 12 pyttyisen Volvorekan tai jopa Belaruksen? Volvohan taitaa huhujen mukaan olla raksvaattorimaisia ominaisuuksia ;-)

        Minkälaisilla virtalähteillä sait tuon 900 A syötettyä? Volvon omalla akullahan se ei onnistu: "Akun kapasiteetti 12 V, 520 A (Volvo V70 2.4D ja D5 680 A). Vaihtovirtalaturi 120 A."


        Missä teeämmässä testi löytyy? (En ole lehteä viittinyt tilata sen nihilistimäisen ja autokauppiaiden saneleman autoverouutisoinnin jälkeen)

        Ei taida olla käsitystä sähkömoottorin virranotosta käynnistyshetkellä?
        Kun starttimoottorille kytkeytyy virta ja se siis ei pyöri,
        virta on lähellä tuhatta ampeeria, ainakin tuossa mitatussa
        moottorissa. Sitten kun se on käynnissä, virta on alempi,...
        Mutta taitaa olla turha selittää. Mittaa itse, jos ei
        toisen mittaamat tulokset riitä.

        Se 900 A virta oli muistaakseni noin 10 millisekunnin ajan,
        tällöin vain akusta ei tulekaan 12V vaan sen kunnosta riippuen alle 9 V,
        omastani 8.5 V nollakelillä.

        Startin nimellisteho on muistaakseni 2.2 kW, mutta tokihan se ottovirta ja teho
        pysähdyksissä on moninkertainen.


      • Aki
        pakkasessa kirjoitti:

        Ei taida olla käsitystä sähkömoottorin virranotosta käynnistyshetkellä?
        Kun starttimoottorille kytkeytyy virta ja se siis ei pyöri,
        virta on lähellä tuhatta ampeeria, ainakin tuossa mitatussa
        moottorissa. Sitten kun se on käynnissä, virta on alempi,...
        Mutta taitaa olla turha selittää. Mittaa itse, jos ei
        toisen mittaamat tulokset riitä.

        Se 900 A virta oli muistaakseni noin 10 millisekunnin ajan,
        tällöin vain akusta ei tulekaan 12V vaan sen kunnosta riippuen alle 9 V,
        omastani 8.5 V nollakelillä.

        Startin nimellisteho on muistaakseni 2.2 kW, mutta tokihan se ottovirta ja teho
        pysähdyksissä on moninkertainen.

        Mikä TDI kone siinä V70:ssä on? Neli- vai viisipyttyinen..
        Onhan noista starteista saatavilla valmistajien antamat maksimivirrat lukittuna ja silloinhan ei puhuta mistään hyötysuhteista.
        Kyllä se moottori varmaan pyörii ympäri, eikä pysähdy kuin seinään huonollakin akulla hetken, mutta käynnistyskierrosluku jää liian pieneksi ja diiselihän ei herää käyntiin. Mielenkiintoisia mittaustuloksia käytännön olosuhteissa, joka tapauksessa.


      • Pakkasessa
        Aki kirjoitti:

        Mikä TDI kone siinä V70:ssä on? Neli- vai viisipyttyinen..
        Onhan noista starteista saatavilla valmistajien antamat maksimivirrat lukittuna ja silloinhan ei puhuta mistään hyötysuhteista.
        Kyllä se moottori varmaan pyörii ympäri, eikä pysähdy kuin seinään huonollakin akulla hetken, mutta käynnistyskierrosluku jää liian pieneksi ja diiselihän ei herää käyntiin. Mielenkiintoisia mittaustuloksia käytännön olosuhteissa, joka tapauksessa.

        Kas, joku asiallinenkin. On VAG:n 5-pyttyinen, eipä V70:ssä
        muuta ole ollutkaan, ennenkö nyt uusissa on Volvon oma.
        Osasyy startin pysähtymiseen kesken ensimmäistä kierrosta oli
        merkkihuollon väärin asentama nokka-akselin hihnapyörä,
        oli ruiskutusennakkoa pari astetta liikaa. Kun ruiskutus ja
        polttoaineen syttyminen tapahtui liiaksi ennen yläkuolokohtaa,
        starttimoottorin virrantarve kasvoi noin 150 A siihen verrattuna,
        mitä se on oikea-aikaisella ruiskutusennakolla.

        Tuossa kun joku sähkömoottoreista täysin tietämätön
        väitti 950 A:ta mahdottomaksi 2.2 kW:n starttimoottorille,
        kantsii muistaa, että 2.2 kW on ANTOTEHO eikä
        moottorin ottama sähköteho. Ottoteho on paljon
        huonompi 12 Volttisella tai itse asiassa 9 Volttisella
        moottorilla.

        Nythän Volvo-insinööritkin lienevät havainneet ongelman, koska
        uudemmissa dieseleissä on suuremmat akut, joiden
        kylmäkäynnistysvirrat ovat lähellä tuhatta ampeeria ja kapasiteetti
        100Ah:n paikkeilla.
        Tuossa 98-mallissa kun originaali on vain muistaakseni 66Ah
        ja 620 A kylmakäynnistysvirta. 74Ah:ta (680 A) suurempikokoinen akku
        ei mahdu akkutilaan.


      • pakkasessa
        Aki kirjoitti:

        Mikä TDI kone siinä V70:ssä on? Neli- vai viisipyttyinen..
        Onhan noista starteista saatavilla valmistajien antamat maksimivirrat lukittuna ja silloinhan ei puhuta mistään hyötysuhteista.
        Kyllä se moottori varmaan pyörii ympäri, eikä pysähdy kuin seinään huonollakin akulla hetken, mutta käynnistyskierrosluku jää liian pieneksi ja diiselihän ei herää käyntiin. Mielenkiintoisia mittaustuloksia käytännön olosuhteissa, joka tapauksessa.

        Pikku moka: siis 9 volttisen ja 2.2 kW:n moottorin hyötysuhde
        on perin huono, PALJON huonompi, kuin jonkun mainitsema
        0.9, eli ottoteho on paljon suurempi, kuin 2.2 kW.
        Ja kun moottori ei vielä pyöri, ottoteho ja virta ovat
        nimellisarvoihinsa verraten moninkertaiset.
        Niin se Viki vielä: että mistäkö 950 A tuli. Akusta tietenkin.
        Jos akun nimelliskapasiteetti on vaikkapa 66 AH ja
        nimellinen kylmäkäynnistysvirran antokyky 620 A, eihän se tarkoita,
        että virrananto on tasan 620 A vaan vähintään 620 A.
        Sillä 950 A virralla napajännite notkahtaa lähelle 8V:ia
        nollakelillä, pakkasella sitten vielä alemmas.

        Jos sattuu olemaan webasto (Ardic) käynnissä startatessa, Ardicin
        jännitevalvonta pysäyttää sen ilmapuhaltimen välittömästi (katkaisuraja
        8 V) ja sen kuumat sisäkalut sulavat sököksi.
        Siksipä autoa ei saa startata, kun Ardic on käynnissä, ellei ole
        täysin varma siitä, ettei jännitenotkahdus mene 8 V :N alle.


      • sammuu
        pakkasessa kirjoitti:

        Pikku moka: siis 9 volttisen ja 2.2 kW:n moottorin hyötysuhde
        on perin huono, PALJON huonompi, kuin jonkun mainitsema
        0.9, eli ottoteho on paljon suurempi, kuin 2.2 kW.
        Ja kun moottori ei vielä pyöri, ottoteho ja virta ovat
        nimellisarvoihinsa verraten moninkertaiset.
        Niin se Viki vielä: että mistäkö 950 A tuli. Akusta tietenkin.
        Jos akun nimelliskapasiteetti on vaikkapa 66 AH ja
        nimellinen kylmäkäynnistysvirran antokyky 620 A, eihän se tarkoita,
        että virrananto on tasan 620 A vaan vähintään 620 A.
        Sillä 950 A virralla napajännite notkahtaa lähelle 8V:ia
        nollakelillä, pakkasella sitten vielä alemmas.

        Jos sattuu olemaan webasto (Ardic) käynnissä startatessa, Ardicin
        jännitevalvonta pysäyttää sen ilmapuhaltimen välittömästi (katkaisuraja
        8 V) ja sen kuumat sisäkalut sulavat sököksi.
        Siksipä autoa ei saa startata, kun Ardic on käynnissä, ellei ole
        täysin varma siitä, ettei jännitenotkahdus mene 8 V :N alle.

        sama juttu eberillä jos lämmitintä ei sammuta kun starttaa niin voipi sammua kun jännite käy alhaalla. ei mulla rikki kuiteskaan oo menny


    • lähtee

      Minulla 100 Ah (diesel PA) ja hyvin on toiminut sen 4 talvea kun webasto on ollut käytössä. Joskus olen 25 - 30 asteen pakkasilla lämmittänyt 45 min. ja silloin moottori on ollut niin lämmin, että ole tarvinnut hehkutusta. Yhden puolikkaan talven kokeilin optiman akkua mutta siitä ei ollut mihinkään.

      • Toiminut

        Mitä optiman akkumallia kokeilit? Oranssi-, kelta- vai punakantista? Punakantinen on ainakin minulla toiminut eberin kanssa jo reilut kolme vuotta tosi hienosti. Pitkillä lämmitusjaksoilla voi tietysti tulla Ah-kapasiteetti vastaan, mutta ainakin puolen tunnin lämmityksiin se (54Ah)riittää. Moniin henkilöautoihin on aika hankalaa saada normaalia suurempaa akkua tilojen puutteen vuoksi ja olis mielenkiintoista kuulla kokemuksia noista hyytelöakuista.


      • pate
        Toiminut kirjoitti:

        Mitä optiman akkumallia kokeilit? Oranssi-, kelta- vai punakantista? Punakantinen on ainakin minulla toiminut eberin kanssa jo reilut kolme vuotta tosi hienosti. Pitkillä lämmitusjaksoilla voi tietysti tulla Ah-kapasiteetti vastaan, mutta ainakin puolen tunnin lämmityksiin se (54Ah)riittää. Moniin henkilöautoihin on aika hankalaa saada normaalia suurempaa akkua tilojen puutteen vuoksi ja olis mielenkiintoista kuulla kokemuksia noista hyytelöakuista.

        suosittelen optima yellowtop pienenpi tai jos on tilaa nii sit se 1400. Kummasti kestää pöhhyyttää mut jossakin tulee raja vastaan. viime talvena joutu sulatus hommiin kun oli 42 pakkasta ja lämmitysmuotona pelkästään eberi. eberi kuluttaa virtaa muistaakseni 4-5A ilman sisäpuhallinta.


      • Muistelen
        Toiminut kirjoitti:

        Mitä optiman akkumallia kokeilit? Oranssi-, kelta- vai punakantista? Punakantinen on ainakin minulla toiminut eberin kanssa jo reilut kolme vuotta tosi hienosti. Pitkillä lämmitusjaksoilla voi tietysti tulla Ah-kapasiteetti vastaan, mutta ainakin puolen tunnin lämmityksiin se (54Ah)riittää. Moniin henkilöautoihin on aika hankalaa saada normaalia suurempaa akkua tilojen puutteen vuoksi ja olis mielenkiintoista kuulla kokemuksia noista hyytelöakuista.

        Muistelen sen olleen punainen. Siinä tosiaan kapasiteetti loppui yksi pakkasaamu kokonaan, webasto vielä tohisi kun menin autoon, mutta starttia ei jaksanut enää pyörittää, akku ihan tyhjä.


      • Toiminut
        Muistelen kirjoitti:

        Muistelen sen olleen punainen. Siinä tosiaan kapasiteetti loppui yksi pakkasaamu kokonaan, webasto vielä tohisi kun menin autoon, mutta starttia ei jaksanut enää pyörittää, akku ihan tyhjä.

        Minun tapauksessa taitaa olla pelastus noiden akkujen kanssa se, että ajan normaalisti lämmityksen jälkeen vähintään tunnin (työmatkaa), joten akku pysyy kunnolla varauksessaan. Kannattaa myös varmistaa latausjännite akun navoista auton normaalit kulutuslaitteet päällä. Pitäis löytyä mielellään 14V. Jos jää alle, niin pakkasilla tulee helposti akun kanssa ongelmia. Hankin itse aikoinaan tuon Optiman, kun lupaavat sille pitkää ikää jne. Käynnistystehoa siinä tuntuu riittävän ällistyttävän hyvin ainakin työkoneissa. Hyvin on vetänyt käyntiin isonkin diiselin... mutta se pieni kapasiteetti...


      • Petri K
        Toiminut kirjoitti:

        Minun tapauksessa taitaa olla pelastus noiden akkujen kanssa se, että ajan normaalisti lämmityksen jälkeen vähintään tunnin (työmatkaa), joten akku pysyy kunnolla varauksessaan. Kannattaa myös varmistaa latausjännite akun navoista auton normaalit kulutuslaitteet päällä. Pitäis löytyä mielellään 14V. Jos jää alle, niin pakkasilla tulee helposti akun kanssa ongelmia. Hankin itse aikoinaan tuon Optiman, kun lupaavat sille pitkää ikää jne. Käynnistystehoa siinä tuntuu riittävän ällistyttävän hyvin ainakin työkoneissa. Hyvin on vetänyt käyntiin isonkin diiselin... mutta se pieni kapasiteetti...

        Oli itsellä seitsemän vuotta tuo 54ah käytössä ja lähti käyntiin vielä kolmen tunnin polton jälkeen 2 litrainen diesel. Uusi akku on 60 ah keltakantinen ja tyytyväinen olen ollut. Tavalliset 92 ah lyijyakut ei kestänyt vastaavaa käyttöä kuin pari talvea joten meinaan pysyä tässä nykyisessä vaikka on paljon kalliimpi niin varmuus ratkaisee ei hinta.


    • D52002

      Toistona vanha viesti:

      Tässä vähän vinkkiä talven varalle. Pieniä virheitä voi olla, mutta asian ydin pitäisi olla oikein:

      Jotta lisälämppärisi ei toimi hyvin lue tämä. Voi päteä sinullekin.

      Savutus ajon aikana viittaa siihen, että lämppäri polttaa epäpuhtaasti. Ajon jälkeen (pätkäajossa) tupsauttaa, koska ei ole vielä lämmennyt kunnolla. Mahdollisia syitä:

      Poltin karstainen - lämppäri huoltoon, osien vaihto. Lämppäri tulisi huoltaa vuosittain, ja kesälläkin silloin tällöin hehkuttaa kuumaksi. Ihan kuin mikä muukin (öljy)poltin...

      Akku huonokuntoinen, jolloin lämppärin käynti epävarmaa - sytyttää, ei sytytä jne, niissä on nk. kynnysjännite. Tällöin palo nokeuttaa lämppärin, mikä heikentää toimintaa jne. jne eli syntyy ikävä kierre.

      Lämppäri syö virtaa, minkä korvaamiseksi tarvitaan runsaasti pitkiä ajoja. Lyhyt talviajo ei lataa akkua juuri lainkaan, etenkään kylmä akku ei ota varausta vastaan. Akkuun voi tällöin syntyä muisti-ilmiö, joka heikentää akun varauksen vastaanottokykyä. Napajännite voi olla ok, mutta ampeeritunnit eivät ole sitä mitä uudessa akussa. Lopulta auto jättää lähtemättä käyntiin.

      Em. syystä autotehtaat ovat takuuongelmia välttääkseen jättäneet kellon pois (Suomessa): monissa merkeissä lämppäri toimii vain auton moottorin käydessä. Ikävä kyllä se ei riitä, jos autolla ajetaan esim. viikko kaksi, talvella pätkäajoa.

      Hyvä niksi on asennuttaa päävirtakytkin lämppärille, jos laite on autotehtaan asentamana sellainen, että käy aina kun auto on kylmä, tai ulkolämpötila on riittävän alhainen. Volvossa tulee vakiolisävarusteena monessa liikkeessä Suomessa.

      Autoon voi vaihtaa isomman akun, mutta se ei poista ongelmaa. Apua tuo tehokkaampi laturi, mutta sekään ei auta kylmän kelin pätkäajossa. Ainoa tosi apu on lohkolämmittimen yhteyteen liitetty ns. akkuvahti eli automaattilaturi, joka aina tolpasta lämmitettäesä lataa akun täyteen. Jos edes joka toinen päivä käytät tolppaa, homma pelaa. Itsellä tämä oli toimiva keino, ja voin käyttää kelloakin aika surutta. Ei palellut viime talvenakaan... ja maksoi 200 ecua laturi 50 asennus.

    • Tojota LC

      Mulla on 2kpl 95A exideä ja 5kw webasto. Ei mitään ongelmaa missään kelissä. On aina pakkasella puolituntia ja yli -15 asteen annan posottaa täyden tunnin. Pisin aika oli 3 kertaa tunti peräjälkeen pakkasta yli -20 astetta ja kivuitta auto lähti käymään.

      • Jokkeri

        Minullakin on diesel-Pajerossa 2 kpl Exide-akkuja, ja olen kohta kuukauden harkinnut Webaston asennusta mutta en ole uskaltanut kun autossa on Enforcerin (750) ajonestolaitteisto. Kun kysyin Enforcerin edustajalta kommenttia Webastoon, oli vastaus "OK muuten mutta akkujännitteet ei saa mennä liian alas". Tästä säikähdin. Mitä Enforcer tekee jos työpaikan takapihalle unohdan Webaston päälle muutamaksi tunniksi ja akku hyytyy? Rupeaako hälyttämään vain mykistääkö muuten vaan auton kokonaan? Pitääkö ajonestosta luopua pakkasilla? Tietääkö kukaan?


      • Tojota LC
        Jokkeri kirjoitti:

        Minullakin on diesel-Pajerossa 2 kpl Exide-akkuja, ja olen kohta kuukauden harkinnut Webaston asennusta mutta en ole uskaltanut kun autossa on Enforcerin (750) ajonestolaitteisto. Kun kysyin Enforcerin edustajalta kommenttia Webastoon, oli vastaus "OK muuten mutta akkujännitteet ei saa mennä liian alas". Tästä säikähdin. Mitä Enforcer tekee jos työpaikan takapihalle unohdan Webaston päälle muutamaksi tunniksi ja akku hyytyy? Rupeaako hälyttämään vain mykistääkö muuten vaan auton kokonaan? Pitääkö ajonestosta luopua pakkasilla? Tietääkö kukaan?

        Eikös webasto itsekin tarkkaile akun jännitettä? En ole varma mutta muistelisin niin. Mutta kumpi niistä sitten reagoi ensin. Eikun kokeilemaan. ;-)


      • Jokkeri
        Tojota LC kirjoitti:

        Eikös webasto itsekin tarkkaile akun jännitettä? En ole varma mutta muistelisin niin. Mutta kumpi niistä sitten reagoi ensin. Eikun kokeilemaan. ;-)

        Täällähän on ollut useissa kirjoituksissa kuinka Webasto on imenyt akut lähes tyhjiksi, eli jännitteen tarkkailu taitaa aktivoitua liian myöhään! Joka tapauksessa uskon että Enforcer on jännitteen laskulle Webastoa herkempi, koska se on herkkä muillekin ympäristötekijöille. En muuten pelkää jotain monen tunnin lämmityksen vaikutusta (kuten viimeksi sanoin) koska sehän on oma moka, vaan sitä, että mitä ihan tavallisessa, esim. 30-40 min lämmityksessä tapahtuu, jos akkujen taso on mennyt huonoksi. Webasto varmaan vielä jatkaa, mutta mitä tekee Enforcer: alkaako huutaa vai mykistääkö koko auton ja jättää ovet lukkoon. Ainakin jälkimmäinen ei tunnu pakkasessa houkuttelevalta.


      • meitsi
        Jokkeri kirjoitti:

        Minullakin on diesel-Pajerossa 2 kpl Exide-akkuja, ja olen kohta kuukauden harkinnut Webaston asennusta mutta en ole uskaltanut kun autossa on Enforcerin (750) ajonestolaitteisto. Kun kysyin Enforcerin edustajalta kommenttia Webastoon, oli vastaus "OK muuten mutta akkujännitteet ei saa mennä liian alas". Tästä säikähdin. Mitä Enforcer tekee jos työpaikan takapihalle unohdan Webaston päälle muutamaksi tunniksi ja akku hyytyy? Rupeaako hälyttämään vain mykistääkö muuten vaan auton kokonaan? Pitääkö ajonestosta luopua pakkasilla? Tietääkö kukaan?

        Ainakin webaston kelloissa on tehdasasetuksena puolen tunnin maksimi käyntiaika jota ei ainakaan mun mielestä oo tarvetta muuttaa. Eli jos unohdat sen webaston päälle niin se on maksimissaan puoli tuntia päällä. Ja jännite riittää varmasti hälyttimeen...


      • Grand Vitara
        meitsi kirjoitti:

        Ainakin webaston kelloissa on tehdasasetuksena puolen tunnin maksimi käyntiaika jota ei ainakaan mun mielestä oo tarvetta muuttaa. Eli jos unohdat sen webaston päälle niin se on maksimissaan puoli tuntia päällä. Ja jännite riittää varmasti hälyttimeen...

        Kiva lukee ku muitakin askarruttaa ko, asia...mutta itelläni on grandissa sekä enforserin hälytin ja eberin 4kw lämppäri ja ei mulla ainaskaan oo viä tullu mitään onkkelmia niitten kanssa.

        Autossa on alkuperäinen akku Yuasa ja kapasitetti 95ah ja lämppäri on päällä 15-40min kelistä riippuen ja aina on lähteny käyntiin enkä oo ulkopuolele autoa jääny.
        Saahan ne lukot auki avaimellakin joten ei se häly voi ketään ulkopuolelle jättää....Oli muuten jokunen vuosi sitten myös toi yuasa:n akku testissä (TM) ja se oli paras...nyt sitä ei edes testattu...on vissiin liian hyvä muihin verrattuna. Edellisessäkin vitarassa oli yuasan akku ja kesti 6v ja sitten vaihdoin autoa...eli hyvin kestää!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1371
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1104
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1060
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      859
    Aihe