Uskontunnustukseni

APOSTOLINEN USKONTUNNUSTUKSENI

   Room 7:7-25 LAKI JA SYNTI

ONKO LAKI SYNTIÄ?
7
Mitä meidän on siis sanottava?
Onko laki syntiä? Ei toki.
Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin.
Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
[2. Moos. 20:17; Room. 3:20]
8
Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja.
Ilman lakia synti on kuollut.
[Joh. 15:22; Room. 4:15]

9
Minä elin ensin ilman lakia,
mutta kun lain käsky tuli,
synti heräsi eloon
10
ja minä kuolin.
Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä,
tuottikin minulle kuoleman.
[3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

11
Saatuaan lain käskystä aiheen
synti käskyn avulla petti
ja surmasi minut.
[1. Moos. 3:13]
12
Laki itse on silti pyhä,
ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.
[Ps. 19:8,9; 1. Tim. 1:8]

LAKI ON JOTTA SYNTINI PALJASTUISI SYNNIKSI
13
Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman?
Ei toki, vaan synti.
Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti minulle hyvän avulla kuoleman.
Näin käsky teki synnin
vielä monin verroin pahemmaksi.

14
Me tiedämme, että laki on hengellinen.
Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen,
synnin orjaksi myyty.
[Ps. 51:7; Room. 3:9]
15
En edes ymmärrä, mitä teen:
en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.
[Gal. 5:17]
16
Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo,
silloin myönnän, että laki on hyvä.

17
Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen,
vaan sen tekee minussa asuva synti.

MINUSSA EI ASU MITÄÄN HYVÄÄ
18
Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani,
ole mitään hyvää.
Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen.
[1. Moos. 6:5]
19
En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

20
Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

EN IKINÄ PÄÄSE IRTI PAHASTA
21
Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen
laki:
haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.
22
Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23
mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan.
Näin olen ruumiissani vaikuttavan
synnin lain vanki.
[Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]

NOUDATAN SYNNIN LAKIA JA JUMALAN LAKIA
24
Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä
kuoleman ruumiista?
25
Kiitos Jumalalle Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden!
Niin minun sisimpäni noudattaa Jumalan lakia,
mutta turmeltunut luontoni synnin lakia.
[Joh. 8:36; 1. Kor. 15:57]

En puhu 10 käskystä enkä sapatista tai kymmenistä.
Sillä ei apostolikaan niihin viittaa.
Synti on
ennenkaikkea kateutta, anteeksiantamattomuutta,
välinpitämättömyyttä eli penseyttä, ahneutta
itsekkyyttä, armottomuutta, kiivasta vihaamista, YM. SENKALTAISTA LAITTOMUUTTA   
- sen tunnen lihassani.


Tunnustaa apostolista uskoaan
Antti

4

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, ja kiva

      Tuohan on jo hienoa synnin- ja uskontunnustusta.

      Minulla ei ole ylpeilemistä, olen lankeemuksen teillä ollut itse.
      Aikoinaan olin 100% Jumalalle uskollinen ja rehellinen Jumalan ja ihmisten edessä kaikissa tehtävissäni.

      Lankeemuksellani oli monia inhimillisä syitä.
      Kateuskin kalat vesistäkin vie.
      LIika rehkiminen, ja jootlut katsoivat kaiketi sopimattomaksi rakastumisen naisiin, heh, kaikenlaisia hurskastelijoita.

      Kerrankin riiasin naista filtin alla ja kikkeli jökötti, ja sanoin etten voi koskea kirkolliosten virkojeni vuoksi, ja pyysin naista rukoilemaan että lakkaa jököttämästä ja tojimasta¨ja teltta asettuisi.
      Harva mies joka noin rukoilee, yleensä toisin päin paremminkin että alkaisi..

      Lisäisin tuohon kuitenkin että Raamattu opettaa synnin olevan juuri nimenomaan Jumalan lain rikkomista.
      Sitähän Paavalikin tässäkin sanoo ja vielöä selvemmin asian muuallakin.
      En viitsi samoja asioita enää kerrata.

      Ihmisellä on aina kaksi minää, uusi ja vanha minä joista jompi kumpi on aina vallalla, siis uskovalla ja uudestisyntyneellä.
      Jos uskosta irti päästää, eli Hengestä, on hetkessä se vanha minä taas.

      Paavalillakin oli varmasti myös vanha minänsä, olisi ollut kauhia miäs jos olisi uskosta luopunut, entistä kauhiampi häjy.
      Ei Härmässäkään pärjätty aina Paavalille.

      Synnin maailmassa oli vain ihminen, mutta oli kova mies armosta ja kiitollisuudesta.

      Jokainen joutuu myös taisteluun uskonsa vuoksi, ja kiusaukset vaivaavat aika ajoin varsinkin niitä joilla on ev. virkoja ja työtä.
      Paholainen ei vaivaa niitä jotka on jo voittanut puolelleen, ajan haaskausta.

      Mm.näistä Paavali puhuu.

      Siunausta
      jari laurila



      Siunausta
      jari laurila

      • 1. Moos. 6:6
        niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle,
        ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä.

        Room. 7:10
        ja minä kuolin.
        Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi,
        olikin minulle kuolemaksi.

        Joten Jeesusta tarvitaan. Siunausta kaikille!
        Antti


    • vihaamisestasi,

      sillä ei Jeesus tullut pelastamaan vanhurskaita, vaan syntisiä.

      ###Synti on
      ennenkaikkea kateutta, anteeksiantamattomuutta,
      välinpitämättömyyttä eli penseyttä, ahneutta
      itsekkyyttä, armottomuutta, kiivasta vihaamista, YM. SENKALTAISTA LAITTOMUUTTA
      - sen tunnen lihassani.


      Tunnustaa apostolista uskoaan
      Antti ###

      • Sananl. 28:14
        Onnellinen se ihminen,
        joka aina on aralla tunnolla;
        mutta joka sydämensä paaduttaa,
        se onnettomuuteen lankeaa.

        SÄRJETTY HENKI JA NÖYRÄ SYDÄN

        Ps. 34:18
        (34:19) Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän,
        ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.

        Ps. 51:17
        (51:19) Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki;
        särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää.

        Ps. 147:3
        Hän parantaa ne, joilla on särjetty sydän,
        ja sitoo heidän haavansa.

        Ylistän Jeesus-nimeä, Pelastajaani!
        Antti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe