Samalla pakokaasutestilapulla

kahdesti katsastukseen

Kävin viimevuoden puolella vuosikatsastuksessa ja en saanut autoa korjattua kuukauden sisällä, joten joudun katsastamaan auton uudestaan.Kelpaako
vanha ( 2kk ) pakokaasumittaustoditus. Kopio alkuperäisestä, ensimmäisen kun katsuri hävitti.

20

3428

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdthysdr

      on voimassa 3 kuukautta mittauspäivästä.

      • Perusteella

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?


      • Sössökoski
        Perusteella kirjoitti:

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?

        Hetken mielijohteesta..


      • Yllätysmittauksestaan
        Perusteella kirjoitti:

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?

        Katsastettavaa?


      • ainaskin
        Yllätysmittauksestaan kirjoitti:

        Katsastettavaa?

        K1-asemalla äijä näytti autoa huudattavan putki pakoputkessa ja lapussakin oli päästöt mitattu uudelleen vaikka veinkin nyrkkipajan hyväksytyn päästölapun.

        Ilmeisesti se kuuli äänestä että pakoputki vuotaa vähän eikä meinannut uskoa päästötodistusta.

        Erikseen siitä ei kyllä mitään veloitettu. Mikseivät tee sitten kaikkiin ilmaiseksi jos noin omaa hyvyyttään mittailevat...


      • pistokokeita
        ainaskin kirjoitti:

        K1-asemalla äijä näytti autoa huudattavan putki pakoputkessa ja lapussakin oli päästöt mitattu uudelleen vaikka veinkin nyrkkipajan hyväksytyn päästölapun.

        Ilmeisesti se kuuli äänestä että pakoputki vuotaa vähän eikä meinannut uskoa päästötodistusta.

        Erikseen siitä ei kyllä mitään veloitettu. Mikseivät tee sitten kaikkiin ilmaiseksi jos noin omaa hyvyyttään mittailevat...

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..


      • päästömittaukset
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.


      • väärennetty
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?


      • kuullut...
        väärennetty kirjoitti:

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?

        sellaisesta rikoksesta kuin asiakirjaväärennös? Liippaisko läheltä???


      • päästölappu
        väärennetty kirjoitti:

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.


      • käsienpesuko?
        päästölappu kirjoitti:

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.

        Asiakas toi autonsa katsastukseen suoraan merkkiliikkeen huollosta. Asiakas tuumasi, et autoon oli vaihdettu etupäähän niveliä ja tehty pyöränsuuntaus. Katsastaja ravisteli etupäätä ja tuumasi et alapallo on väljä, johon asiakas totesi, et ei voi olla, merkkiliikkeessä huollettu ja katsottu. Hylätyn katsastuksen jälkeen asiakas lähtee tuohtuneena suoraan merkkiliikkeeseen.

        Muutaman tunnin kuluttua asiakas tulee takaisin edelleen tuohtuneena ja tokaisee, et vaihdettiinpa ehjä alatukivarsi, ei siinä nivelessä mitään välystä ollu. Katsastaja kysäisi, et miksi siihen on ehjä alatukivarsi vaihdettu uuteen. Asiakas totesi siihen, että pyöränkulmatkin säädettiin uudelleen. Katsuri totesi, että eihän siinä pyöränkulmat muutu, koska alatukivarressahan ei oo minkäänlaista säätömahdollisuutta (kolmiotukivarsi).

        Summasummarum, mikä oli lopputulos? Kumpi oli oikeassa, katsastusmies vai merkkiliike? Kuka oli voittaja? entäpä häviäjä? Mielipiteitä..


      • meni poskellee
        käsienpesuko? kirjoitti:

        Asiakas toi autonsa katsastukseen suoraan merkkiliikkeen huollosta. Asiakas tuumasi, et autoon oli vaihdettu etupäähän niveliä ja tehty pyöränsuuntaus. Katsastaja ravisteli etupäätä ja tuumasi et alapallo on väljä, johon asiakas totesi, et ei voi olla, merkkiliikkeessä huollettu ja katsottu. Hylätyn katsastuksen jälkeen asiakas lähtee tuohtuneena suoraan merkkiliikkeeseen.

        Muutaman tunnin kuluttua asiakas tulee takaisin edelleen tuohtuneena ja tokaisee, et vaihdettiinpa ehjä alatukivarsi, ei siinä nivelessä mitään välystä ollu. Katsastaja kysäisi, et miksi siihen on ehjä alatukivarsi vaihdettu uuteen. Asiakas totesi siihen, että pyöränkulmatkin säädettiin uudelleen. Katsuri totesi, että eihän siinä pyöränkulmat muutu, koska alatukivarressahan ei oo minkäänlaista säätömahdollisuutta (kolmiotukivarsi).

        Summasummarum, mikä oli lopputulos? Kumpi oli oikeassa, katsastusmies vai merkkiliike? Kuka oli voittaja? entäpä häviäjä? Mielipiteitä..

        jos korjaamo vaihtaa ehjän osan niin se on turhaa, asiakkaan pitää tulla vanhalla ehjällä osalla uudelleen jälkitarkastukseen jos varma että osa on kunnossa.

        Jos ensimmäinen hylkäys ollut turha, niin hyvitystä kannattaa pyytää asiallisesti, koska siihen asiakkaalla on oikeus.

        Korjaamon on helppo peitellä jälkiään sanomalla, että vaihdetaan nyt se nivel vaikka siinä mitään vikaa olekkaan, mutta kun katsastus vaatii...

        Pyöräsuuntaus on hyvä tehdä aina kun varsia tai niveliä vaihdetaan, vaikka niissä ei säätöjä olisikaan.

        Eivät ole aina niin mittatarkkoja osia, poikkeuksena tietysti joidenkin merkkien alkuperäisosat.

        Lopputulos luultavasti tässäkin tapauksessa oli se, että auton omistajalle tuli turhia kuluja riippumatta siitä oliko nivel väljä tai ei.


      • ekalla läpi
        päästömittaukset kirjoitti:

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.

        Itellä pari kertaa mitattu päästöt vaikka ollu korjaamon lappu mukana ja oon kysyny, että mistäs mittailet katsastusmieheltä, niin se on vastannu et ihan huvikseen vertailee mitä niiten vehkeet näyttää verrattuna korjaamon lappuun ja autoa ei hylätä vaikka niiten vehkeillä ei heti läpi meniskään, kun se kerran on korjaamolla hyväksytty.


      • Autoilja vai?
        ekalla läpi kirjoitti:

        Itellä pari kertaa mitattu päästöt vaikka ollu korjaamon lappu mukana ja oon kysyny, että mistäs mittailet katsastusmieheltä, niin se on vastannu et ihan huvikseen vertailee mitä niiten vehkeet näyttää verrattuna korjaamon lappuun ja autoa ei hylätä vaikka niiten vehkeillä ei heti läpi meniskään, kun se kerran on korjaamolla hyväksytty.

        Katsastajalla on velvollisuus tarkastaa ajoneuvon päästöt jos epäilee niissä olevan jotain vikaa. Muistaakseni 5% lapuista täytyisi tarkastaa. En tosin ole nyt ihan varma kun on niin hämärä muistikuva tosta 5%:sta.

        Mutta mutta jos päästöarvot eivät vastaa sitä mitä korjaamon lapussa on eli päästöarvot ylittävät hylkäystason niin auto menee hylkyyn.
        Jos katsataja hyväksyy auton sillä perusteella että korjaamolla on todettu että auton päästöt on hyvät vaikka oma mittari näyttää toista hän tekee väärin.

        Mitä tarkoittaa ei heti läpi menisikään?
        Tarkoitatko että auton katalysaattoria joudutaan lämmittämään?
        Jos lämmintä autoa joutuu lämmittämään viisiminuuttia tai yli niin moottorissa on silloin jotain vikaa. Tässä kohtaa katsastaja tarvitsee vähän pelisilmää ja tarkkailla onko arvot jatkuvasti laskevat ja mikä on lähtökohta.
        Vartin huudatuksella saa useimmat autot läpi vaikka jotain häikkää olisikin. Tosin ei kaikkia.


      • Anonyymi
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Onko se sinulta ,pois???


      • Anonyymi
        päästömittaukset kirjoitti:

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.

        👀hui


      • Anonyymi
        päästölappu kirjoitti:

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.

        K katsastus.. Vittu mene millään .läpi.. paska oulu.


      • Anonyymi
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Katsastajalla on velvollisuus tarkastaa ajoneuvon päästöt jos epäilee niissä olevan jotain vikaa. Muistaakseni 5% lapuista täytyisi tarkastaa. En tosin ole nyt ihan varma kun on niin hämärä muistikuva tosta 5%:sta.

        Mutta mutta jos päästöarvot eivät vastaa sitä mitä korjaamon lapussa on eli päästöarvot ylittävät hylkäystason niin auto menee hylkyyn.
        Jos katsataja hyväksyy auton sillä perusteella että korjaamolla on todettu että auton päästöt on hyvät vaikka oma mittari näyttää toista hän tekee väärin.

        Mitä tarkoittaa ei heti läpi menisikään?
        Tarkoitatko että auton katalysaattoria joudutaan lämmittämään?
        Jos lämmintä autoa joutuu lämmittämään viisiminuuttia tai yli niin moottorissa on silloin jotain vikaa. Tässä kohtaa katsastaja tarvitsee vähän pelisilmää ja tarkkailla onko arvot jatkuvasti laskevat ja mikä on lähtökohta.
        Vartin huudatuksella saa useimmat autot läpi vaikka jotain häikkää olisikin. Tosin ei kaikkia.

        Saatana, haistappa ??? Käytän auton mittarissa maksan siittä, saan lapun ok. Kats ei mitata enään saa mitata mihin ne hampaat, katosi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sinulta ,pois???

        Se on kaikilta pois, jos autosi aiheuttaa ylimääräisiä ympäristöhaittoja. Toisin kuin esimerkiksi hiilidioksidi, niin nyt puhutaan saasteista.


    • Tietäjä.

      SIlmällä ne pyöränkulmat katotaan kohilleen, renkaita voipi mennä mutta nehä otetaankin ilmaseksi rengaskasasta.. Ja jos päästöt ei mene läpi niin sillon vetästään hyväksytty lappu vaikka pappavainaan ullakolta löytyneellä faksilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 264
      2459
    2. Ensitreffit alttarilla: Kouvolan komistus Miikka yllättää Henni-vaimon: "Sie oot toivonut sitä..."

      Miikka ja Henni on kyllä söpö pari. Onhan siinä romantiikkaa, kun Miikka hurauttaa "valkealla ratsullaan", valkealla pakettiautolla, hakemaan tuoretta
      Ensitreffit alttarilla
      8
      1841
    3. Esko Eerikäinen sai karvaan muiston Martina Aitolehden kanssa tosi-tv:stä: "Pureskelen vieläkin..."

      Esko Eerikäinen ja Martina Aitolehti olivat kyllä aikamoinen pari, totta tosiaan. Räväkät persoonat ovat kumpikin monilahjakkuuksia. Eerikäinen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1417
    4. Ketkä räjäyttivät Nord Stream I ja II kaasuputket?

      Suomessa jo "tiedetään" syyllinen, jos kuuntelemme hurjimpia syytöksiä - jopa 'Mainilan laukaukset' |1 ovat nousseet esille --- .. muualla EU-Euroopa
      Maailman menoa
      308
      1363
    5. Kenellä on suurin motiivi sabotoida Nord Streamin kaasuputkea..

      Muistin virkistämiseksi..... https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/3180533
      Maailman menoa
      231
      1256
    6. Maajussi Arho lähti tv-sarjaan hälläväliä asenteella - Mieli muuttui: "Oli aika yllätyksellinen..."

      Arho on tainnut sulattaa monen tv-katsojan sydämen... Ja ehkä se maajussin sydänkin on sulanut jollekin tietylle morsiolle. Lue Arhon haastattelu: h
      Maajussille morsian
      12
      1064
    7. Anna Puu, 40, julkaisi ennen-jälkeen -kuvat happopistoshoidosta: "Ei ihan hirveesti tee mieli..."

      Anna Puu on kertonut Instassa käyneensä kauneusklinikalla. Hän kertoo kärsineensä kaulan juonteista ja paljastaa googlanneensa "kaulan kiristys" -hak
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      991
    8. Päivän Zieppi

      Mikä on Sara-tytön some-vastaisku, kun 7eiska on julkaissut mimmistä kuvan, jossa kaksoisleuka näkyy selvästi? Itkupotkuraivari tulollaan. Jeejee. Onn
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      918
    9. Uudet Eränkävijät yllättävät: Ex-ammattisotilas, YouTube-tähti, 11-vuotias eräjorma, nuoripari...

      Harmi, ettei Äijä-koira ja Aki Huhtanen ainakaan ohjelmatietojen mukaan ole enää mukana ohjelmassa. Mutta onhan tuossa toki ihan hyvä kattaus ja katso
      Tv-sarjat
      8
      719
    10. Mitä Alfatv:lle todella kuuluu?

      Tämän klo 18.00 Uutisplus AlfaTV:n päätoimittaja Hannu Haukka ja hallituksen puheenjohtaja Andreas Wirth vastaavat kysymyksiin koskien AlfaTV:n tilann
      Luterilaisuus
      198
      664
    Aihe