Samalla pakokaasutestilapulla

kahdesti katsastukseen

Kävin viimevuoden puolella vuosikatsastuksessa ja en saanut autoa korjattua kuukauden sisällä, joten joudun katsastamaan auton uudestaan.Kelpaako
vanha ( 2kk ) pakokaasumittaustoditus. Kopio alkuperäisestä, ensimmäisen kun katsuri hävitti.

20

5984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdthysdr

      on voimassa 3 kuukautta mittauspäivästä.

      • Perusteella

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?


      • Sössökoski
        Perusteella kirjoitti:

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?

        Hetken mielijohteesta..


      • Yllätysmittauksestaan
        Perusteella kirjoitti:

        Katsurit tekee niitä ns. yllätys-päästötarkastuksia, vaikka päästömittaustodistuksen veisikin erikseen?

        Katsastettavaa?


      • ainaskin
        Yllätysmittauksestaan kirjoitti:

        Katsastettavaa?

        K1-asemalla äijä näytti autoa huudattavan putki pakoputkessa ja lapussakin oli päästöt mitattu uudelleen vaikka veinkin nyrkkipajan hyväksytyn päästölapun.

        Ilmeisesti se kuuli äänestä että pakoputki vuotaa vähän eikä meinannut uskoa päästötodistusta.

        Erikseen siitä ei kyllä mitään veloitettu. Mikseivät tee sitten kaikkiin ilmaiseksi jos noin omaa hyvyyttään mittailevat...


      • pistokokeita
        ainaskin kirjoitti:

        K1-asemalla äijä näytti autoa huudattavan putki pakoputkessa ja lapussakin oli päästöt mitattu uudelleen vaikka veinkin nyrkkipajan hyväksytyn päästölapun.

        Ilmeisesti se kuuli äänestä että pakoputki vuotaa vähän eikä meinannut uskoa päästötodistusta.

        Erikseen siitä ei kyllä mitään veloitettu. Mikseivät tee sitten kaikkiin ilmaiseksi jos noin omaa hyvyyttään mittailevat...

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..


      • päästömittaukset
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.


      • väärennetty
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?


      • kuullut...
        väärennetty kirjoitti:

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?

        sellaisesta rikoksesta kuin asiakirjaväärennös? Liippaisko läheltä???


      • päästölappu
        väärennetty kirjoitti:

        Minulla oli korjaamolla merkitty rekisteritunnus pakokaasulappuun. Miten siis voi käyttää katsastuksessa toisen auton pakokaasutestiä?

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.


      • käsienpesuko?
        päästölappu kirjoitti:

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.

        Asiakas toi autonsa katsastukseen suoraan merkkiliikkeen huollosta. Asiakas tuumasi, et autoon oli vaihdettu etupäähän niveliä ja tehty pyöränsuuntaus. Katsastaja ravisteli etupäätä ja tuumasi et alapallo on väljä, johon asiakas totesi, et ei voi olla, merkkiliikkeessä huollettu ja katsottu. Hylätyn katsastuksen jälkeen asiakas lähtee tuohtuneena suoraan merkkiliikkeeseen.

        Muutaman tunnin kuluttua asiakas tulee takaisin edelleen tuohtuneena ja tokaisee, et vaihdettiinpa ehjä alatukivarsi, ei siinä nivelessä mitään välystä ollu. Katsastaja kysäisi, et miksi siihen on ehjä alatukivarsi vaihdettu uuteen. Asiakas totesi siihen, että pyöränkulmatkin säädettiin uudelleen. Katsuri totesi, että eihän siinä pyöränkulmat muutu, koska alatukivarressahan ei oo minkäänlaista säätömahdollisuutta (kolmiotukivarsi).

        Summasummarum, mikä oli lopputulos? Kumpi oli oikeassa, katsastusmies vai merkkiliike? Kuka oli voittaja? entäpä häviäjä? Mielipiteitä..


      • meni poskellee
        käsienpesuko? kirjoitti:

        Asiakas toi autonsa katsastukseen suoraan merkkiliikkeen huollosta. Asiakas tuumasi, et autoon oli vaihdettu etupäähän niveliä ja tehty pyöränsuuntaus. Katsastaja ravisteli etupäätä ja tuumasi et alapallo on väljä, johon asiakas totesi, et ei voi olla, merkkiliikkeessä huollettu ja katsottu. Hylätyn katsastuksen jälkeen asiakas lähtee tuohtuneena suoraan merkkiliikkeeseen.

        Muutaman tunnin kuluttua asiakas tulee takaisin edelleen tuohtuneena ja tokaisee, et vaihdettiinpa ehjä alatukivarsi, ei siinä nivelessä mitään välystä ollu. Katsastaja kysäisi, et miksi siihen on ehjä alatukivarsi vaihdettu uuteen. Asiakas totesi siihen, että pyöränkulmatkin säädettiin uudelleen. Katsuri totesi, että eihän siinä pyöränkulmat muutu, koska alatukivarressahan ei oo minkäänlaista säätömahdollisuutta (kolmiotukivarsi).

        Summasummarum, mikä oli lopputulos? Kumpi oli oikeassa, katsastusmies vai merkkiliike? Kuka oli voittaja? entäpä häviäjä? Mielipiteitä..

        jos korjaamo vaihtaa ehjän osan niin se on turhaa, asiakkaan pitää tulla vanhalla ehjällä osalla uudelleen jälkitarkastukseen jos varma että osa on kunnossa.

        Jos ensimmäinen hylkäys ollut turha, niin hyvitystä kannattaa pyytää asiallisesti, koska siihen asiakkaalla on oikeus.

        Korjaamon on helppo peitellä jälkiään sanomalla, että vaihdetaan nyt se nivel vaikka siinä mitään vikaa olekkaan, mutta kun katsastus vaatii...

        Pyöräsuuntaus on hyvä tehdä aina kun varsia tai niveliä vaihdetaan, vaikka niissä ei säätöjä olisikaan.

        Eivät ole aina niin mittatarkkoja osia, poikkeuksena tietysti joidenkin merkkien alkuperäisosat.

        Lopputulos luultavasti tässäkin tapauksessa oli se, että auton omistajalle tuli turhia kuluja riippumatta siitä oliko nivel väljä tai ei.


      • ekalla läpi
        päästömittaukset kirjoitti:

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.

        Itellä pari kertaa mitattu päästöt vaikka ollu korjaamon lappu mukana ja oon kysyny, että mistäs mittailet katsastusmieheltä, niin se on vastannu et ihan huvikseen vertailee mitä niiten vehkeet näyttää verrattuna korjaamon lappuun ja autoa ei hylätä vaikka niiten vehkeillä ei heti läpi meniskään, kun se kerran on korjaamolla hyväksytty.


      • Autoilja vai?
        ekalla läpi kirjoitti:

        Itellä pari kertaa mitattu päästöt vaikka ollu korjaamon lappu mukana ja oon kysyny, että mistäs mittailet katsastusmieheltä, niin se on vastannu et ihan huvikseen vertailee mitä niiten vehkeet näyttää verrattuna korjaamon lappuun ja autoa ei hylätä vaikka niiten vehkeillä ei heti läpi meniskään, kun se kerran on korjaamolla hyväksytty.

        Katsastajalla on velvollisuus tarkastaa ajoneuvon päästöt jos epäilee niissä olevan jotain vikaa. Muistaakseni 5% lapuista täytyisi tarkastaa. En tosin ole nyt ihan varma kun on niin hämärä muistikuva tosta 5%:sta.

        Mutta mutta jos päästöarvot eivät vastaa sitä mitä korjaamon lapussa on eli päästöarvot ylittävät hylkäystason niin auto menee hylkyyn.
        Jos katsataja hyväksyy auton sillä perusteella että korjaamolla on todettu että auton päästöt on hyvät vaikka oma mittari näyttää toista hän tekee väärin.

        Mitä tarkoittaa ei heti läpi menisikään?
        Tarkoitatko että auton katalysaattoria joudutaan lämmittämään?
        Jos lämmintä autoa joutuu lämmittämään viisiminuuttia tai yli niin moottorissa on silloin jotain vikaa. Tässä kohtaa katsastaja tarvitsee vähän pelisilmää ja tarkkailla onko arvot jatkuvasti laskevat ja mikä on lähtökohta.
        Vartin huudatuksella saa useimmat autot läpi vaikka jotain häikkää olisikin. Tosin ei kaikkia.


      • Anonyymi
        pistokokeita kirjoitti:

        kun on hyvin yleistä että otetaan toisesta samanlaisesta autosta päästölappu jos oman auton päästöt on ihan vituillaan ja tulee remppa maksaa..

        Onko se sinulta ,pois???


      • Anonyymi
        päästömittaukset kirjoitti:

        Jos katsastaja haluaa mitata päästöt se voi sen tehdä ja jos auto käy huonosti niin katsatajalla on jopa velvollisuus mitata ne päästöt.

        Auton pitää olla kunnossa katsastushetkellä, se ei kelpaa jos se oli kunnossa eilen Essolla.

        👀hui


      • Anonyymi
        päästölappu kirjoitti:

        Korjaamolla jolla ei aivan puhtaaat jauhot pussissa on suuri kiusaus mitata ne päästöarvot toisesta autosta, varsinkin jos käynti "hyvä" ja ollaan rajoilla päästöarvoissa.

        Sitten autoon on jo vaihdettu pari osaa turhaan kun ei ole tiedetty mitä pitäsi tehdä.

        Mutta asiakas tyytyväinen kun tuli "kuntoon" vaikka kalliita osia menikin.

        Ja sitten katsastukseen hakemaan hyväksytty päätös ja auto myyntiin.

        Kokenut katsastaja kuitenkin on oppinut korjaamot, joista tulleet päästölaput voivat olla virheellisiä, joko mittarit ovat viallisia tai sitten joku muu syy.

        Asiakas tietysti hyppii tasajalkaa kun mitataan uudelleen ja varsinkin jos tulee uusi hylkäys.

        K katsastus.. Vittu mene millään .läpi.. paska oulu.


      • Anonyymi
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Katsastajalla on velvollisuus tarkastaa ajoneuvon päästöt jos epäilee niissä olevan jotain vikaa. Muistaakseni 5% lapuista täytyisi tarkastaa. En tosin ole nyt ihan varma kun on niin hämärä muistikuva tosta 5%:sta.

        Mutta mutta jos päästöarvot eivät vastaa sitä mitä korjaamon lapussa on eli päästöarvot ylittävät hylkäystason niin auto menee hylkyyn.
        Jos katsataja hyväksyy auton sillä perusteella että korjaamolla on todettu että auton päästöt on hyvät vaikka oma mittari näyttää toista hän tekee väärin.

        Mitä tarkoittaa ei heti läpi menisikään?
        Tarkoitatko että auton katalysaattoria joudutaan lämmittämään?
        Jos lämmintä autoa joutuu lämmittämään viisiminuuttia tai yli niin moottorissa on silloin jotain vikaa. Tässä kohtaa katsastaja tarvitsee vähän pelisilmää ja tarkkailla onko arvot jatkuvasti laskevat ja mikä on lähtökohta.
        Vartin huudatuksella saa useimmat autot läpi vaikka jotain häikkää olisikin. Tosin ei kaikkia.

        Saatana, haistappa ??? Käytän auton mittarissa maksan siittä, saan lapun ok. Kats ei mitata enään saa mitata mihin ne hampaat, katosi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se sinulta ,pois???

        Se on kaikilta pois, jos autosi aiheuttaa ylimääräisiä ympäristöhaittoja. Toisin kuin esimerkiksi hiilidioksidi, niin nyt puhutaan saasteista.


    • Tietäjä.

      SIlmällä ne pyöränkulmat katotaan kohilleen, renkaita voipi mennä mutta nehä otetaankin ilmaseksi rengaskasasta.. Ja jos päästöt ei mene läpi niin sillon vetästään hyväksytty lappu vaikka pappavainaan ullakolta löytyneellä faksilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4858
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3233
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3155
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      415
      2276
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1402
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1166
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1138
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      121
      1042
    Aihe