Mitä leipää

vilja-allergisten

lapset syövät?! Riisikakku on ainut, jonka näin suoralta kädeltä tiedän....mutta onko mitään leivän tapaista?! Viljoista kaura, vehnä, ohra ja ruis eivät käy.

10

923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kyllä,

      mutta niiden ongelma voi olla jotkut tietyt lisäaineet tai muu leipään käytetty aines. Kannattaa tutkia jonkun isomman kaupan pakastehylly, johon on gluteenittomat ja luontaisesti gluteenittomat tuotteet kasattu. Mm. Moilas Gluten-Free on se tuotenimi, joilla on erilaisia pakastetuotteita. Ja sitten vain lukemaan ainesosaluetteloa, josko joku tuote tärppäisi.
      Mm. Semperillä on valkoinen näkkileipä ja kyllä siellä muillakin valmistajilla on. Ne taas löytyvät sieltä jostain näkkileipien kanssa samasta hyllystä. Ja vielä on yksi vaihtoehto, joka on ns. tuoreet leivät, joiden valmistaja on muistaakseni Schär.
      Viimeinen vaihtoehto on leipoa itse. Mm. Farinan luontaisesti gluteenittomalla täysjyväleipä jauhoseoksella saa makoisat sämpylät tehtyä melko vaivattomasti. Taikinan kuuluukin olla löysää, joten sämpylöitä ei voi pyöritellä, vaan ne tehdään esim. muffinsipellillä. Samasta taikinasta voi siis tehdä vaikka vuokaleipää, kun paistaa taikinan sopivan kokoisessa vuoassa.
      Onnea ja hermoja etsintään.

    • Ei pakkoa

      Miettimäsi leivän korvikkeet eivät ole mitenkään terveellistä tavaraa. Lähes puhdasta hivenaineköyhää tärkkelystä (eli sokeria) sisältävät riisikakut, maissileivät jne. tekevät verensokeripiikkejä ja altistavat sitä kautta lapsesi lihomiselle ja mm. II tyypin diabetekselle. Lapsesi voi kasvaa turvallisesti aikuiseksi ilman leipää tai leivän korvikkeita.

      Mitäs jos irrottautuisit perinteisistä kulttuuriimme kuuluvista ruokamuodoista ja ryhtyisit ajattelemaan lapsen ravitsemusta siltä kannalta että hän saa varmasti kaiken tarvitsemansa. Jospa tarjoaisit lapselle lämpimän ruoan kolmesti päivässä. Korvaa leivistä saatavat kalorit vihanneksilla, jolloin lapsesi saa huomattavasti enemmän kuitua, vitamiineja ja hivenaineita.

      Vähähiilihydraattista dieettiä noudattavat eivät syö lainkaan viljoja niiden aiheuttamien terveyshaittojen takia. Sivuilta www.karppaus.info löydät valtavasti viljattomia reseptejä.

      • lapsen parastahan

        minä juuri ajattelenkin! =) Tämä on vain uusi vaihe elämässämme enkä ole allergiaperheessä ennen elänyt, joten kaikki on uutta. Ensimmäisenä minulle tietysti tulee mieleen, että haluan tarjota lapselleni mahdollisimman samanlaista ruokaa kuin itsellemmekin....siksi ajattelin myös leipää antaa "sormiruokana" tässä vaiheessa, kun leipään yleensäkin tutustutaan.

        Toki kannatan terveelistä elämäntapaa ja kasviksia, hedelmiä ym. paljon ruokavaliossa. Näin meillä onkin. Sinänsä hyvä idea jättää viljat kokonaan (siis itsekin)...täytyy lukaista tietoa tuosta karppauksesta!


      • Koko ikänsä allerginen
        lapsen parastahan kirjoitti:

        minä juuri ajattelenkin! =) Tämä on vain uusi vaihe elämässämme enkä ole allergiaperheessä ennen elänyt, joten kaikki on uutta. Ensimmäisenä minulle tietysti tulee mieleen, että haluan tarjota lapselleni mahdollisimman samanlaista ruokaa kuin itsellemmekin....siksi ajattelin myös leipää antaa "sormiruokana" tässä vaiheessa, kun leipään yleensäkin tutustutaan.

        Toki kannatan terveelistä elämäntapaa ja kasviksia, hedelmiä ym. paljon ruokavaliossa. Näin meillä onkin. Sinänsä hyvä idea jättää viljat kokonaan (siis itsekin)...täytyy lukaista tietoa tuosta karppauksesta!

        Tuli vielä mieleen yksi juttu noista korvikeruoista. Mikään ei ole niin kamalaa kuin mennä kylään, jossa emäntä on pyrkinyt tekemään saman näköistä ruokaa kuin muille. Yleensä nuo korvikeruoat kun eivät ole erityisen hyvän makuisia. Osa on jopa ihan kamalia.

        Unohda se, että lapsen ja teidän lautasten tulisi näyttää samalta. Lapsesi ei tosiaan tarvitse syödä koko elämänsä aikana yhtään leivän näköisiä asioita. Ihmiskunta on elellyt ihan sujuvasti ilman leipää miljoonia vuosia. Viljajutut ovat ihan uusi tuttavuus ja ovat olleet käytössä vain 10000 vuotta.

        Kirjaudu tonne karppaus palstalle niin pääset lukemaan perhejuttuja ja allergisten lasten


      • Koko ikänsä allerginen kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen yksi juttu noista korvikeruoista. Mikään ei ole niin kamalaa kuin mennä kylään, jossa emäntä on pyrkinyt tekemään saman näköistä ruokaa kuin muille. Yleensä nuo korvikeruoat kun eivät ole erityisen hyvän makuisia. Osa on jopa ihan kamalia.

        Unohda se, että lapsen ja teidän lautasten tulisi näyttää samalta. Lapsesi ei tosiaan tarvitse syödä koko elämänsä aikana yhtään leivän näköisiä asioita. Ihmiskunta on elellyt ihan sujuvasti ilman leipää miljoonia vuosia. Viljajutut ovat ihan uusi tuttavuus ja ovat olleet käytössä vain 10000 vuotta.

        Kirjaudu tonne karppaus palstalle niin pääset lukemaan perhejuttuja ja allergisten lasten

        Ihmissuku on enemmänkin kymmeniätuhansia vuosia vanha kuin miljoonia vuosia.

        Allekirjoitan kyllä sen, että viljatuotteita ei tarvitse nauttia välttämättä yhtään. Leipä ei niinkään ole ongelma vaan ruuallaitossa käytettävät viljatuotteet (kastikkeissa, makkaroissa, einestuotteissa jne.)

        Riisikakut ovat noista korvikkeista paremmasta päästä (mä itse asiassa tykkään niistä vaikka kaverit sanovat että ne maistuvat pahville).

        Mulla ei ole keliakiaa, muutama vuosi sitten vaan epäilin sitä kun vatsa oli jatkuvasti sekaisin.


      • opetellut
        mrx-08 kirjoitti:

        Ihmissuku on enemmänkin kymmeniätuhansia vuosia vanha kuin miljoonia vuosia.

        Allekirjoitan kyllä sen, että viljatuotteita ei tarvitse nauttia välttämättä yhtään. Leipä ei niinkään ole ongelma vaan ruuallaitossa käytettävät viljatuotteet (kastikkeissa, makkaroissa, einestuotteissa jne.)

        Riisikakut ovat noista korvikkeista paremmasta päästä (mä itse asiassa tykkään niistä vaikka kaverit sanovat että ne maistuvat pahville).

        Mulla ei ole keliakiaa, muutama vuosi sitten vaan epäilin sitä kun vatsa oli jatkuvasti sekaisin.

        Kaikkea oppii . Ei muuta kuin leipomaan. Pieniä kakkaroita. Hyviä ja yksinkertaisia ohjeita löytyy ja huom. halvempia kuin valmiit. Elä pelästy löysähköstä taikinasta, jauhoja kun litistelet pellille ettei tartu käsiin. Löysästä mureat leivät. Voit tehdä myöhemmin vuokaleipää kun opettelet pienemmillä ensin.Pakasta heti mitä et käytä kuivuu päivässä


      • ole!
        Koko ikänsä allerginen kirjoitti:

        Tuli vielä mieleen yksi juttu noista korvikeruoista. Mikään ei ole niin kamalaa kuin mennä kylään, jossa emäntä on pyrkinyt tekemään saman näköistä ruokaa kuin muille. Yleensä nuo korvikeruoat kun eivät ole erityisen hyvän makuisia. Osa on jopa ihan kamalia.

        Unohda se, että lapsen ja teidän lautasten tulisi näyttää samalta. Lapsesi ei tosiaan tarvitse syödä koko elämänsä aikana yhtään leivän näköisiä asioita. Ihmiskunta on elellyt ihan sujuvasti ilman leipää miljoonia vuosia. Viljajutut ovat ihan uusi tuttavuus ja ovat olleet käytössä vain 10000 vuotta.

        Kirjaudu tonne karppaus palstalle niin pääset lukemaan perhejuttuja ja allergisten lasten

        Monista gluteiinittomista leivistä pidän itsekkin! (Ja joistakin pipareista.) Esim. juuri karjalanpiirakoista ja näkkileivästä. En vaan raaski niitä syödä kun on niin kalliita!
        Eriasia on käyttää suurusteita, ne maistuvat pahoilta enkä siis käytä kastikkeissa mitään niistä. Mielummin laitan vaikka vähän juustoraastetta sakeuttamaan tai sitten en mitään. Ruokakermaa ainoastaan.


    • mie vaan..

      kaupassa on keliakia jauhoja ja pakastealtaassa valmiita leivonnaisia. Jos leivot niin pakasta pienissä erissä ja sulata vaikk ajoka päivälle oma satsi. Jauhopussissa on ainakin hyvä ohje kyljessä..

      Riisikakku on kyllä enemmän keksi kuin leipä..

    • cittarista ainakin

      pan Carre merkkistä vaaleaa, tuoretta leipää. Niitä on muutama erilainen, meillä käytössä se missä ei ole soijaakaan. Muitakin varmasti on mutta meillä tulee myös tuo muna vastaan... Myös karjalanpiirakoita on pakasteessa. Ne on tehty tummasta riisistä. Nämä ainakin itse tiedän.
      Käyppäs katselemassa pakastehyllyjä. Siellä yleensä on nuo gluteinittomat leivät, varsinkin pienemmässä kaupassa. Saat kyllä tarkkaan tihrustella, helpoimmin löydät kun katselet hintalapuista ;) Hinnasta sen heti näkee mikä on gluteiiniton...

      • näkkäriä

        on ainakin Vaasalla. Se on maissipohjainen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe