Neuvoja taas kaivataan..

One woman

Hei!

Minulla erääntyy kevään kuluessa muutama määräaikaistalletus, ja koska en omaa kykyjä erilaisten rahastojen sielunelämän ja käyttäytymisen ymmärtämiseen, pyytäisin asiantuntijoiden mielipiteitä, miten minun kannattaisi varat sijoittaa.
Seligsonin rahamarkkinarahasto AAA lienee varma, entä heidän Euro obligaatiorahastonsa, onko se hyvä valinta nyt? Ainakin on tuottanut hiukan edellistä paremmin. Kauppalehden artikkeleista olen lukenut, että nyt kannattaisi suosia yrityslainarahastoja (syy?). Sp-rahastoyhtiö on juuri lanseerannut sellaisen ja se kiinnostaa kovasti. Millainen mahtaa olla riski ja tuotto-odotus? Entä pitkät korot, onko niiden aika jo ohi?
Osakerahastoni ovat niin pahasti pakkasella, etten haluaisi päästää näitä rahoja näkyvistäni. Ovatko nuo edellämainitut rahastot idioottivarmoja? Kulujakaan en haluaisi monelle taholle maksella, mutta saako millekään pankkitalletukselle enää juurikaan korkoa? Tietysti osa täytyy olla nopeastikin nostettavissa. Minulla on myös paikallisen SP:n kantarahasto-osuuksia. Käsittääkseni ne ovat ikäänkuin osakkeita, niissä tuotto vahvistetaan vuosittain ja se on verovapaata 1500:n €:n saakka. Olisiko viisasta pyrkiä lisäämään näitä esim. muille perheenjäsenille siten, että verovapaus säilyy? Talletussuoja - koskeekohan näitä?

Kiitokset jo etukäteen viisaista vastauksista!

3

2045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (tai yritys vastata)

Mikään ei ole idioottivarmaa tässä maailmassa.

"Seligsonin rahamarkkinarahasto AAA lienee varma, entä heidän Euro obligaatiorahastonsa, onko se hyvä valinta nyt?"

-Itse asiassa on monta rahamarkkinarahastoa, jotka ovat säilyttäneet arvonsa. Ja moni ei, joissa on ollut riskimpiä lainoja. Obligaatiorahastot ovat taas tuottaneet, koska korkotasoa on laskettu elvytyksen takia. Mutta nyt ollaan jo suhteellisen matalalla, eli jos korkotaso jostain syystä nousisikin (kuten Jenkeissä on jo tapahtunut), niin obligaatiorahasto saattaa mennä tappiolle.

"Kauppalehden artikkeleista olen lukenut, että nyt kannattaisi suosia yrityslainarahastoja (syy?)."

-Voisin suositella itse yritysten joukkovelkakirjoja. Ovat hyvä vaihtoehto ja jos pidät jvk:n erääntymiseen asti, ei hinnan heilahtelut tuota vaivaa (minkä joudut kokemaan sijoittaesi rahastoon). Saat 5-6% korkotasoa varmoista yrityksistä (jotka todennäköisesti eivät mene konkkaan). Pankin joukkovelkakirjasta voit saada jopa 9% (pankkien talous kun on kuralla!). Riskisin jvk on tällä hetkellä M-Real, jonka tuotto-% on yli 30%, eli markkinat eivät usko siihen yritykseen ollenkaan. Aina välillä tulee myyntiin jvk:ta, jotka erääntyvät suhteellisen pian.

Mutta ensin: tee itsellesi selväksi miten obligaatioiden ja yritysten velkakirjojen hinnat määräytyvät. Miten niiden hinnat käyttäytyvät, kun korkotaso menee ylös/alas. Aivan perusteista on tässä kyse. Sitä voi kysyä vaikka pankista, varaa vaikka aika siihen.

Sinun itse pitää olla selvillä siitä, mihin laitat rahasi!

"Talletussuoja - koskeekohan näitä?"
      Talletussuoja koskee ainoastaan pankkitilejä. Mutta mikäli pelkäät että pankki menee kanttuvei, niin valtion obligaatiot ovat parempi vaihtoehto.

• Björn

"Minulla erääntyy kevään kuluessa muutama määräaikaistalletus, ja koska en omaa kykyjä erilaisten rahastojen sielunelämän ja käyttäytymisen ymmärtämiseen, pyytäisin asiantuntijoiden mielipiteitä, miten minun kannattaisi varat sijoittaa."

Kannattaa ottaa itse selvää asioista. Neuvojilla voi olla omat kierot tarkoitusperänsä, joten neuvoihin on syytä suhtautua varauksella. Omasta pankista ei missään tapauksessa kannata kysyä neuvoja. Siellä he tuputtavat omia rahastojaan, ja koska myyjä saa provisioita myymistään rahastoista, hän myy tietenkin sitä rahastoa mistä pankki saa parhaan katteen.

Lue pari sijoituskirjaa ja vieraile Pörssisäätiön sivuilla. Sillä pääsee jo alkuun.

"Seligsonin rahamarkkinarahasto AAA lienee varma, entä heidän Euro obligaatiorahastonsa, onko se hyvä valinta nyt? Ainakin on tuottanut hiukan edellistä paremmin. Kauppalehden artikkeleista olen lukenut, että nyt kannattaisi suosia yrityslainarahastoja (syy?)."

Seligsonin Rahamarkkinarahasto AAA sopii lyhytaikaiseen säästämiseen tai kodin "hätävararahastoksi" eli rahoille joita käytetään yllättävien menojen sattuessa.

Obligaatiorahasto tuotti viime vuonna hyvin markkinakorkojen laskettua. Nyt korot ovat jo niin alhaalla, etten itse enää ostaisi tätä lisää. Suuremman korkoriskin takia sen voi kuitenkin odottaa tuottavan rahamarkkinarahastoa paremmin esim. 10v aikana.

Yrityslainarahastot voisivat olla hyvä sijoitus. Finanssikriisin takia riskipreemiot ovat nousseet korkealle riskipitoisissa yrityslainoissa. Riskipreemioiden nousun takia lainoista on vaadittu suurempaa tuotta. Tämä siis tarkoittaa sitä että lainoista ollaan valmiita maksamaan vähemmän kuin aiemmin jotta suurempi tuottovaatimus toteutuisi. Eli yrityslainojen markkinahinnat ovat pudonneet. Monet lyhyen koron rahastot ovat ottaneet salkkuunsa riskipitoisia yrityslainoja saadakseen kiinni korkean hallinnointipalkkionsa. Normaalioloissa yrityslainat tuottavat valtionlainoja hieman paremmin. Nyt kuitenkin kävi ohraisesti kun riskipreemiot nousivat ja turvallisina markkinoidut rahamarkkinarahastot ovat pudonneet.

Seligsonin rahamarkkinarahastossa ei ole yrityslainoja.

Piensijoittajan on hankala ostaa yrityslainoja suoraan. Ensinnäkin osto on kallista ja lainojen litterat ovat yleensä 50 000e. Tämän takia rahastot ovat piensijoittajalle parempi tapa.

Sp-rahastoyhtiö on juuri lanseerannut sellaisen ja se kiinnostaa kovasti. Millainen mahtaa olla riski ja tuotto-odotus? Entä pitkät korot, onko niiden aika jo ohi?

Yrityslainarahaston? Ne ovat tosin melko kalliita kuluiltaan. Pitää olla tarkkana.

"Osakerahastoni ovat niin pahasti pakkasella, etten haluaisi päästää näitä rahoja näkyvistäni. Ovatko nuo edellämainitut rahastot idioottivarmoja?"

Seligsonin Rahamarkkina AAA on yksi turvallisimmista rahastoista. Muissa korkorahastoissa on suurempi riski.

"Kulujakaan en haluaisi monelle taholle maksella, mutta saako millekään pankkitalletukselle enää juurikaan korkoa?"

Pari prosenttia, muttei enempää.

Jos säätöaika on useita vuosia niin osakerahastojakin voi harkita. Nyt on hyvä aika aloittaa ostot.

• Björnille

"Piensijoittajan on hankala ostaa yrityslainoja suoraan. Ensinnäkin osto on kallista ja lainojen litterat ovat yleensä 50 000e. Tämän takia rahastot ovat piensijoittajalle parempi tapa."

- On myöskin 1 000e litteroita. Ja piensijoittajalle kaikki ratkaisut ovat yleensä kalliita. Ja tietenkin mikäli rahat yhdessä jvk:ssa (vaikkapa siinä M-Realissa) niin otat yrityskohtaista riskiä. Hyvä puoli kuitenkin on, että mikäli pidät jvk:n loppuun saakka, tiedät mitä tulet saamaan. Vähän sama kuin määräaikaistalletuksen ja korkorahaston ero: määräaikaistalletuksessa tiedät mitä korkoa saat, rahastot et tiedä.

"Neuvojilla voi olla omat kierot tarkoitusperänsä, joten neuvoihin on syytä suhtautua varauksella."

- Noh, toivotaan sitten ettet ole Seligsonilla töissä. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      144
      7228
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      126
      5035
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      69
      4472
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3533
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2341
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      341
      1920
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1826
    8. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1639
    9. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      68
      1517
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1468
    Aihe