Arkkitehtuurilla on tärkeä sija katolisessa

hurskauselämässä.

Ei pelkästään messun sisältö vaan myös sen ulkoiset puitteet vaikuttavat siihen miten ihminen kokee katolisen messun. Voi ymmärtää, että modernia arkkitehtuuria edustavassa rakennuksessa syvemmän hengellisyyden kokeminen on vaikeampaa kuin perinteistä arkkitehtuuria edustavassa kirkkorakennuksessa. P. Marian kirkko Helsingissä on aivan liian modernia arkkitehtuuria. Voin kuvitella, kuinka syvällinen hengellinen kokemus onkaan keskiaikainen latinankielinen messu alkupeäisessä romaanista arkkitéhtuuria edustavassa kirkossa, jota eivät renesanssiuudistajat ole päässeet pilaamaan.

5

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomannut

ja rakensivat minareetitkin valmiiksi. Ja sitten he alkoivat valloitusrewtkensä, eli valloittivat suuren osan Espaniaa ja pyrkivät Ranskaankin. Ja kolkuttelivat Wienin porttejakin. Jumalalle kiitos, että Hän torjui nuo hyökkäykset ja Kristinusko sai siunatun rauhan. Nyt ovat jotkut alkaneet sallia heidän jälleen hiipiä kristikunnan sisälle tekemään vahinkoa Evankeliumille!

• amazon22

Minä olen tottunut vuosien saatossa viettämään hyvinkin syvällistä ja antoisaa messua P.Marian kirkossa. Kirkko on "karuhkolla" arkkitehtuurilla tullut minulle hyvinkin läheiseksi ja siellä on melko helppo syventyä itse olelliseen eli syvälliseen messun harjoittamiseen ja mitkään ulkoiset puitteet sen sisustusarkkitehtuurissa keskittymistäni ei pahemmin provosoi. Kirkossa on myös hyvin kauniita ikkunamaalauksia jotka "elävät erilailla" aina päivän kulun mukaan, auringonvalon mukaan jne. Samoin siellä on kauniita P.Maria aiheisia kuvia, patsas jne.

Tämä on niin makuasia ja tottumiskysymys minkä kirkon itse kukin on tottunut messun viettopaikakseen valitsemaan.Eli taitaa se pitää paikkansa etta kauneus on katsojan silmässä, vai mitä.

• ajattelija x

Mukavaa että olet kokenut messut P.Marian kirkossa arvokkaaksi ja läheiseksi.
        Keskustelun avaaja halusi tuoda kirkkotaiteen merkityksen hartauselämässä esille ja siinä
        juuri kirkkotaide ilmentää sitä kauneutta ja harmoniaa jota itse Jumala on.
        Voidaan sanoa että kauneus on katsojan silmässä ja makuja on monta. Toisaalta ulkoiset puitteet vaikuttavat paikalla olijaan halusi sitä tai ei.
        Puitteet eivät saa olla ainakaan ristiriidassa tilan olemmassaolon syyn kanssa. Kirkkotaide kohottaa ja ilmentää luomakunnan myönteisiä voimavaroja ja kirkkotilassa se nostaa katseet maasta ja saa sielun iloitsemaan. Kirkkotaiteen merkitys on myös kohottaa arkipäiväisyydestä ja osoittaa pyhän paikan erityismerkityksen.
        Mainitsemasi lasimaalaukset kauniine väreineen ilmentää valon moninaisuutta ja värittää tilaa mitä kauneimmalla tavalla. Tavallinen lasi ei tee tätä. Keskiajalla oli käsite conpunctio, joka voidaan ymmärtää sielun virittäytymisellä Jumalaa kohti. Tämä virittäytyminen kuvaa tietynlaista liikuttuneisuuden tilaa, jossa arkinen unohtuu ja ihminen heittäytyy Jumalan kauneuden vietäväksi. kirkkomusiiki on erinomainen väline tähän tilaan pääsemiseen. Se ikäänkuin luo erilaisia asenteen tiloja omilla välineillään, ollaan sitten katumuksessa tai kiitoksessa.
        Seuraava ote psalmista 51 kertoo kauniilla tavalla Jumalan eteen heittäytymisestä :
        ”Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää, Jumala”.
        Toinen kaunis teksti :
        "Minun sydämeni tulvii ihania sanoja; minä lausun: kuninkaasta on minun lauluni".
        Kirkkoarkkitehtuurilla, musiikilla ja kuvataiteella on suuri merkitys liturgiassa. Tämä ei ole mielestäni makuasia.

• Vähän eri mieltä

Tottumuskysymys ja makuasia on vaan. Minulle on Maria läheisin, joten syvimmät messukokemukset tulevat sieltä. Tutussa paikassa ei hairahdu ihmettelemään mitään uutta ja outoa. Kaikki kunnioitus hienoille vanhoille kirkoille, mutta ei evankeliumia silti pidä museoida. Uusia katolisia kirkkoja (toivottavasti) rakennetaan vielä.

• Joka oli ulkoapäin

Melkein kuin kivikasa mutta sisälle mentäessä kukkameren ympäröimä Madonna seisoi ylväs kruunu päässään ja piteli kädessään poikalasta. Saman kirkon sivualttarilla oli kuva vilkuttavasta Paavista ja vilkuttava enkelinkuva. Liikutuin erityisesti kolmannen sivualttarin Madonnan näkemisestä, kun näin kyynelten vierivän hänen poskiaan pitkin, eikä minua haitannut lainkaan että huomasin kyynelten olevan lasia. Asetin liikuttuneena euron turvallisen ledvalokynttelikön raha-aukosta sisään kauniin punaisen valon syttyessä palamaan Madonnalle. Poistuessani olin vakuuttunut siitä että, jos Jumalalla on vähääkään estetiikan tajua hän asuu siellä missä Madonnakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      26
      11029
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      42
      8377
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      127
      5300
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3674
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3588
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3544
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      33
      3167
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      55
      2549
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      35
      2041
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      28
      1796
    Aihe