http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/49727-sokerinpaloista-jattilasku-opiskelijalle
Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (Hoas) yllätti entiset vuokralaisensa perimällä takuuvuokrasta huimat 140 euroa kahden puuttuvan kattovalaisimen sokeripalan vuoksi.
-kannattaapa siis varoa mitä mukaan tarttuu muuttaessa.
sokeripalat
86
23760
Vastaukset
- toiselle
saatiin työtä ja tuntipalkkakin on melkoinen...
itselläni on muutamia kymmeniä pakkauksia näitä "sokeripaloja" eli multa kyselemään,jos näin kalliilla saa myydä ;)
- Siihen
Karl_kani86 kirjoitti:
itselläni on muutamia kymmeniä pakkauksia näitä "sokeripaloja" eli multa kyselemään,jos näin kalliilla saa myydä ;)
Ole laskettu mukaan sähkärin työ, mikä ei ole halpa Helsingin seudulla. Taitaa pelkkä liikkeelle lähtökin maksaa jo sen 50€.
- Rehti-isäntä
Siihen kirjoitti:
Ole laskettu mukaan sähkärin työ, mikä ei ole halpa Helsingin seudulla. Taitaa pelkkä liikkeelle lähtökin maksaa jo sen 50€.
80-luvulta saakka on opiskelija-aines pahentunut -ja huonontunut. 90-luvulla heistä jo 90% on ollut avuttomia possuja ja rosvoja, jotka lähtiessään vuokra-asunnosta ovat valmiit viemään vaikka tapetit seiniltä. Aikoinaan huoltohommia tehneenä törmäsin tuohon nyyssi-ilmiöön eikä se ole muuksi muuttunut. Pahentunut vain. Tunnen vuokraisännän joka omistaa asuntoja siellä täällä ja hänkin on sanonut, että 80-luvulle asti opiskelijat olivat suhteellisen rehellisiä ja siistejä, mutta sen jälkeen hän ei ole ottanut riskiä löytääkseen yhden rehellisen sadasta jolle voisi vuokrata asunnon opiskelun ajaksi. Itse asun parhaillaan opiskelijataloa (HOAS) vastapäätä. Valitettavasti tupakoin ja kun käyn parvekkeella, en voi ummistaa silmiäni tuolta Sikalalta (HOAS) jonka ikkunat ovat kuin näytemaisema slummeihin. Asuu tuossa talossa maahanmuuttajiakin mutta yhtälailla samaa possulapoppoota ovat, kieltämättä 90%:sti, kaikki. Käytetyt astiastot lojuvat pöydillä päivästä päivään (viikko/kaksi) kerrallaan. Yksi on koonnut tilauspizzalaatikoista "worldcenterin" keittiön nurkkaan ja muutenkin näky on kuten vihjaisin: slummi. Jengi (etenkin maahanmuuttajat) polttavat sisällä niin, että tuuletusikkuna on hieman raollaan. Taitavat imeä muitakin kasveja kuin tupakkaa, kärystä päätellen. Ja AINA kun joku muuttaa pois, paikalle tulee ensimmäisenä huoltotoimi ja remonttiryhmä. Olisin valmis lopettamaan tupakan polttamisen ettei tarvitsisi rehellisenä vuokralaisena ja veronmaksajana katsella tuota joutosakin pesää (HOAS talo). Mutta tupakka lieventää jonkin verran negatiivisia kuvia ja lieneehän tuossakin talossa se 10% rehellisempää sakkia. ainakin joku heistä käy tupakalla ulkona - tosin heittäen stumpit pitkin pihaa ja katuja. Viikonloput siellä bailataankin ja ryypätään musiikin kovasti pauhatessa. Tämä niistä opiskelijoista Espoossa.
- ihmetteli_jä
Rehti-isäntä kirjoitti:
80-luvulta saakka on opiskelija-aines pahentunut -ja huonontunut. 90-luvulla heistä jo 90% on ollut avuttomia possuja ja rosvoja, jotka lähtiessään vuokra-asunnosta ovat valmiit viemään vaikka tapetit seiniltä. Aikoinaan huoltohommia tehneenä törmäsin tuohon nyyssi-ilmiöön eikä se ole muuksi muuttunut. Pahentunut vain. Tunnen vuokraisännän joka omistaa asuntoja siellä täällä ja hänkin on sanonut, että 80-luvulle asti opiskelijat olivat suhteellisen rehellisiä ja siistejä, mutta sen jälkeen hän ei ole ottanut riskiä löytääkseen yhden rehellisen sadasta jolle voisi vuokrata asunnon opiskelun ajaksi. Itse asun parhaillaan opiskelijataloa (HOAS) vastapäätä. Valitettavasti tupakoin ja kun käyn parvekkeella, en voi ummistaa silmiäni tuolta Sikalalta (HOAS) jonka ikkunat ovat kuin näytemaisema slummeihin. Asuu tuossa talossa maahanmuuttajiakin mutta yhtälailla samaa possulapoppoota ovat, kieltämättä 90%:sti, kaikki. Käytetyt astiastot lojuvat pöydillä päivästä päivään (viikko/kaksi) kerrallaan. Yksi on koonnut tilauspizzalaatikoista "worldcenterin" keittiön nurkkaan ja muutenkin näky on kuten vihjaisin: slummi. Jengi (etenkin maahanmuuttajat) polttavat sisällä niin, että tuuletusikkuna on hieman raollaan. Taitavat imeä muitakin kasveja kuin tupakkaa, kärystä päätellen. Ja AINA kun joku muuttaa pois, paikalle tulee ensimmäisenä huoltotoimi ja remonttiryhmä. Olisin valmis lopettamaan tupakan polttamisen ettei tarvitsisi rehellisenä vuokralaisena ja veronmaksajana katsella tuota joutosakin pesää (HOAS talo). Mutta tupakka lieventää jonkin verran negatiivisia kuvia ja lieneehän tuossakin talossa se 10% rehellisempää sakkia. ainakin joku heistä käy tupakalla ulkona - tosin heittäen stumpit pitkin pihaa ja katuja. Viikonloput siellä bailataankin ja ryypätään musiikin kovasti pauhatessa. Tämä niistä opiskelijoista Espoossa.
"Käytetyt astiastot lojuvat pöydillä päivästä päivään (viikko/kaksi) kerrallaan. Yksi on koonnut tilauspizzalaatikoista "worldcenterin" keittiön nurkkaan ja muutenkin näky on kuten vihjaisin: slummi. Jengi (etenkin maahanmuuttajat) polttavat sisällä niin, että tuuletusikkuna on hieman raollaan."
Voi jösses, toivottavasti löytäisin vielä oman elämän jostain! miten helkkarissa sä osaat sanoa että 90% on tiskit pesemättä kaksikin viikkoa? tiirailetko jollain hemmetin kaukoputkella tupakalla käydessäsi ihmisten kämppiin? huoh huoh...onnee vaan! tuollaisen mielen kanssa on varmaankin ahdistavaa elää... - Rehti-isäntä
ihmetteli_jä kirjoitti:
"Käytetyt astiastot lojuvat pöydillä päivästä päivään (viikko/kaksi) kerrallaan. Yksi on koonnut tilauspizzalaatikoista "worldcenterin" keittiön nurkkaan ja muutenkin näky on kuten vihjaisin: slummi. Jengi (etenkin maahanmuuttajat) polttavat sisällä niin, että tuuletusikkuna on hieman raollaan."
Voi jösses, toivottavasti löytäisin vielä oman elämän jostain! miten helkkarissa sä osaat sanoa että 90% on tiskit pesemättä kaksikin viikkoa? tiirailetko jollain hemmetin kaukoputkella tupakalla käydessäsi ihmisten kämppiin? huoh huoh...onnee vaan! tuollaisen mielen kanssa on varmaankin ahdistavaa elää...Olen keski-ikäinen kyllä, mutta en tiirailija. Toistaiseksi näen ilman silmälaseja. Kiikaria ja kaukoputkea ei ole. Mutta tuon Sikalan seinäänkään ei ole matkaa kuin 50-60 metriä. Totean myös että käyn hyvin harvoin tupakalla parvekkeella, etenkin näin kylmään aikaan ja myös siksi, että minulla on muutakin elämää, kuten verorahoillani elättää noita possuloita. Olen myös hommannut kalliin liesituulettimen, joten voin polttaa tarvittaessa sen alla ja pyllistää Sikalaan. Mutta vuosien kokemuksella; jos nyt käyn parvekkeella ja viikon päästä uudelleen, niin sama näky noista ikkunoista iskee. Vai pitäisikö minun (tietysti pitäisi sinun mielestäsi) vetää viltti päähän, tehdä siihen tupakointireikä ja olla selin tuohon taloon nähden? Niin täytyy toimia tästä edespäin, onhan sinun maailmankuvasi kuitenkin herneen kokoinen ja sitä pitää kunnioittaa. Jk. Nuo pizzalaatikot ja tiskit olivat kaksi pientä esimerkkiä kymmenistä muista asioista, joita kaikkia en viitsinyt listata.
- ihmetteli_jä
Rehti-isäntä kirjoitti:
Olen keski-ikäinen kyllä, mutta en tiirailija. Toistaiseksi näen ilman silmälaseja. Kiikaria ja kaukoputkea ei ole. Mutta tuon Sikalan seinäänkään ei ole matkaa kuin 50-60 metriä. Totean myös että käyn hyvin harvoin tupakalla parvekkeella, etenkin näin kylmään aikaan ja myös siksi, että minulla on muutakin elämää, kuten verorahoillani elättää noita possuloita. Olen myös hommannut kalliin liesituulettimen, joten voin polttaa tarvittaessa sen alla ja pyllistää Sikalaan. Mutta vuosien kokemuksella; jos nyt käyn parvekkeella ja viikon päästä uudelleen, niin sama näky noista ikkunoista iskee. Vai pitäisikö minun (tietysti pitäisi sinun mielestäsi) vetää viltti päähän, tehdä siihen tupakointireikä ja olla selin tuohon taloon nähden? Niin täytyy toimia tästä edespäin, onhan sinun maailmankuvasi kuitenkin herneen kokoinen ja sitä pitää kunnioittaa. Jk. Nuo pizzalaatikot ja tiskit olivat kaksi pientä esimerkkiä kymmenistä muista asioista, joita kaikkia en viitsinyt listata.
mikä ihme siin muuten on et kun on veronmaksaja suomessa niin sitä ollaan jotenkin niin herroja? anteeks jos loukkasin, mutta tekstistäsi tuli mieleen sellainen ilkeä pikku tirkistelijä ukko joka paheksuen seuraa muiden elämää eikä alyä ollenkaan katsoa peiliin.
- ..vastaa
ihmetteli_jä kirjoitti:
mikä ihme siin muuten on et kun on veronmaksaja suomessa niin sitä ollaan jotenkin niin herroja? anteeks jos loukkasin, mutta tekstistäsi tuli mieleen sellainen ilkeä pikku tirkistelijä ukko joka paheksuen seuraa muiden elämää eikä alyä ollenkaan katsoa peiliin.
Tuo edellä kerrottu voi todella pitää paikkaansa. Mulla oli ja on asunto vuokralla, jonka asukas vietti niin herjalaisen elämää, että alakerran naapurit soitti ja kysyi-tiedänkö. En tiennyt, mutta onneksi sain aika pian häädettyä. Viimeinen vuokra ja osa korjauskustannuksista jäi saamatta, mutta onneksi sain nuo paskiaiset pihalle. Vuokralaisilta olisi oikeutettua vaatia vakuudeksi puolen vuoden vuokra etukäteen. Se olisi kohtuullista vuokraajan kannalta.
Nytkin on uusien vuokralaisten kanssa vuokran maksussa ongelmia. Ei lähes koskaan ajallaan ole vuokra tilillä - mjoo
Rehti-isäntä kirjoitti:
Olen keski-ikäinen kyllä, mutta en tiirailija. Toistaiseksi näen ilman silmälaseja. Kiikaria ja kaukoputkea ei ole. Mutta tuon Sikalan seinäänkään ei ole matkaa kuin 50-60 metriä. Totean myös että käyn hyvin harvoin tupakalla parvekkeella, etenkin näin kylmään aikaan ja myös siksi, että minulla on muutakin elämää, kuten verorahoillani elättää noita possuloita. Olen myös hommannut kalliin liesituulettimen, joten voin polttaa tarvittaessa sen alla ja pyllistää Sikalaan. Mutta vuosien kokemuksella; jos nyt käyn parvekkeella ja viikon päästä uudelleen, niin sama näky noista ikkunoista iskee. Vai pitäisikö minun (tietysti pitäisi sinun mielestäsi) vetää viltti päähän, tehdä siihen tupakointireikä ja olla selin tuohon taloon nähden? Niin täytyy toimia tästä edespäin, onhan sinun maailmankuvasi kuitenkin herneen kokoinen ja sitä pitää kunnioittaa. Jk. Nuo pizzalaatikot ja tiskit olivat kaksi pientä esimerkkiä kymmenistä muista asioista, joita kaikkia en viitsinyt listata.
mulla taas ottaa päähän, että siellä sää vaa imeskelet röökeriä posket lommolla, ja sitten vuosien päästä käyt meidän veronmaksajien rahoilla syöpähoidoissa ja ties missä helvatasti maksavissa lääkärikäynneissä. perkele
- Rehti-isäntä
mjoo kirjoitti:
mulla taas ottaa päähän, että siellä sää vaa imeskelet röökeriä posket lommolla, ja sitten vuosien päästä käyt meidän veronmaksajien rahoilla syöpähoidoissa ja ties missä helvatasti maksavissa lääkärikäynneissä. perkele
Säästöjä on, säästövakuutus, säästöhenkivakuutus, henkivakuutus, sairauskuluvakuutus. Enköhän pysty omilla varotoimenpiteillä maksamaan kaikki syöpähoitoni. Ryyppäänkin 2 x 1 päivä vuodessa joten mahdollisen maksansiirronkin aion kustantaa itse :)
- momento000
Rehti-isäntä kirjoitti:
Hei haloo? Jos näkymä ei miellytä, lopeta sitten se tupakointi. Oletko itse ollut aina noin "siveellinen"?
Itse asun opiskelija-asunto säätiön asunnossa, tosin muualla päin Suomea ja voin sanoa, että täällä on melko rauhallista ollut näiden kahden vuoden aikana.
Siinä asiassa olen samaa mieltä, että asunto oli kamalassa kunnossa viime asukkaan jäljiltä emmekä me saaneet tänne mitään siistijöitä tai remonttiryhmiä...
Muutamia vikoja muuttaessamme asuntoomme oli:
*jääkaapin hylly rikki
*kaikki kaapit rypsiöljyssä(voi sitä siivoamista)
*muovilattia täynnä palojälkiä ja punaisia epämääräisiä läikkiä
*seinät täynnä nauloja ja koukkuja
*vaatekaapin sisällä "taideteoksia"
*pesuhuoneen ovenkahva rikki
Oli siis työlästä muuttaa tänne, mutta pakko mikä pakko. Mutta tuosta metelöinnistä ja tupakanpössyttelystä en olisi niinkään huolissani. - pöllömpi vissiin
Siihen kirjoitti:
herranen aika jos johonkin niin yksinkertaiseen asiaan tarvitaan sähkömies. Jos opiskelija saa sen sokeripalan irroitettua ilman ammattimiestä niin johan on kumma ettei jonkin vuokrakasarmin omat remonttimiehet tai kiinteistönhoitajat tai seuraava asukas saa sitä itse laitettua. Törkeätä opiskelijoiden rahastusta ja vuokratkin ovat päätä huimaavaa tasoa....ei niillä opiskelijoilla tuloja ole ...pienet opintotuet vain ja elääkseen on koulun lisäksi etsittävä hanttihommia kun vakinaista työtä ei nykyään saa ja väliaikaisiin tuurauksiinkin on heti parisen sataa hakijaa...Antakaa raukkojen opiskella rauhassa... Kyllä minä taitaisin ritsalla pamauttaa jos joku naapuritalosta sitten vielä jaksais aikansa kuluksi tutkailla tiskipinoja ja pitsalaatikko rakennelmia ja pitää älämölöä toisten elämästä...nähtävästi vastoin parempaa tietoa. Onkos se edes laillista vahdata toisten ikkunoista sisään, olisiko kenties viisainta ensin ottaa se halko omasta silmästä ja vasta sitten etsiä malkaa opiskelijaelämästä. Hävetä sais aikuinen ihminen eikö jokaisen tulisi huolehtia vain omista asioistaan ja tiskeistään...tuskin ne tiskit siihen kuitenkaan keltään vielä ovat jääneet....entä omat tiskisi onkos sinulla varakkaana ihmisenä astianpesukone vai käytkö ulkona syömässä.
- pöllömpi vissiin
..vastaa kirjoitti:
Tuo edellä kerrottu voi todella pitää paikkaansa. Mulla oli ja on asunto vuokralla, jonka asukas vietti niin herjalaisen elämää, että alakerran naapurit soitti ja kysyi-tiedänkö. En tiennyt, mutta onneksi sain aika pian häädettyä. Viimeinen vuokra ja osa korjauskustannuksista jäi saamatta, mutta onneksi sain nuo paskiaiset pihalle. Vuokralaisilta olisi oikeutettua vaatia vakuudeksi puolen vuoden vuokra etukäteen. Se olisi kohtuullista vuokraajan kannalta.
Nytkin on uusien vuokralaisten kanssa vuokran maksussa ongelmia. Ei lähes koskaan ajallaan ole vuokra tilillä- mistäs sitten ajattelisit vuokralaisia saavasi jos puolen vuoden vuokrat pitäis takuumaksuna maksaa? eihän sellaisiin ole varaa edes työssä käyvillä ihmisillä saatika opiskelijoilla jotka saavat vain ne mitättömät opintotuet ja koulunpenkiltähän ne opiskelemaan yleensä jatkavat. Niillä kuule mitään säästöjä ole. Vai että pitäis meillä vuokranantajilla olla jonkinmoiset takuut...minulla on takuut pelanneet sillä etten ole ikinä niitä riistohintoja vuokraa kiskonut. Nimellisen vuokran olen ottanut ja kun asukkaat ovat olleet tyytyväisiä ja onnellisia siihen että pystyvät maksamaan vuokransa ilman nälkäkuuria ja saa kirjatkin ostettua, kun ei rikkaat yritä hyötyä toisten pakollisesta asunnontarpeesta. Aina on vuokrat oikean kuun puolella saatu...aikansa se ottaa ennenkuin byrokratian rattaissa alkaa tuet pyöriä...ja hyvin ovat asiansa hoitaneet...ei ole rikottu paikkoja...ainahan kulumista tulee ja jotain rikkoutuu aikaa myöten itse kullakin. on ollut molempia sukupuolia ja tyytyväinen olen heidän rehellisyyteensä, käytökseensä ja siisteyteensä saanut olla....mitenkähän tämä näin on että toisille sattuu vain näitä hyviä ja toiset valittaa ahneuksissaan aina. Kännäreitä ja riehujia on ollut näissä meidän vanhojen ikäisissä töissä käyvissä joilta en sellaista olisi odottanut...siispä vuokraan jatkossakin vain opiskelijoille..Kiitos heille!
- SÄHKÖTÖIHIN
pöllömpi vissiin kirjoitti:
herranen aika jos johonkin niin yksinkertaiseen asiaan tarvitaan sähkömies. Jos opiskelija saa sen sokeripalan irroitettua ilman ammattimiestä niin johan on kumma ettei jonkin vuokrakasarmin omat remonttimiehet tai kiinteistönhoitajat tai seuraava asukas saa sitä itse laitettua. Törkeätä opiskelijoiden rahastusta ja vuokratkin ovat päätä huimaavaa tasoa....ei niillä opiskelijoilla tuloja ole ...pienet opintotuet vain ja elääkseen on koulun lisäksi etsittävä hanttihommia kun vakinaista työtä ei nykyään saa ja väliaikaisiin tuurauksiinkin on heti parisen sataa hakijaa...Antakaa raukkojen opiskella rauhassa... Kyllä minä taitaisin ritsalla pamauttaa jos joku naapuritalosta sitten vielä jaksais aikansa kuluksi tutkailla tiskipinoja ja pitsalaatikko rakennelmia ja pitää älämölöä toisten elämästä...nähtävästi vastoin parempaa tietoa. Onkos se edes laillista vahdata toisten ikkunoista sisään, olisiko kenties viisainta ensin ottaa se halko omasta silmästä ja vasta sitten etsiä malkaa opiskelijaelämästä. Hävetä sais aikuinen ihminen eikö jokaisen tulisi huolehtia vain omista asioistaan ja tiskeistään...tuskin ne tiskit siihen kuitenkaan keltään vielä ovat jääneet....entä omat tiskisi onkos sinulla varakkaana ihmisenä astianpesukone vai käytkö ulkona syömässä.
Kyllä se vaan vaatii ammattimiehen sähkötöihin ja siihen veloitukseen, kun saattaapi kuulua matkatkin ja tuntiveloitus. Poikani opiskelee sähköasentajaksi ja on nyt työharjoittelussa ja on jo nyt nähnyt sitä sun tätä opiskelija- ja vuokra-asunnoissa. Kaikki irti vaan, mikä lähtee. Itse hän ei edes ajatellut muuttavansa opiskelijaslummeiheihin. Asuu yksityisen vuokra-asunnossa ja osaa myös sen pitää siistinä, eikä polta sisällä. Eikä siinä juhlia kerkiä, kun aamulla on 5.30 herätys ja lähtö töihin ja kotia 15.30-16.00. Kyllä siinä 17-v opiskelijan alulle on ihan päivälle pituutta. Itse olen valmistunut -79 ja sillon vielä oli opiskelija-asunnot jossakin kunnossa, mutta kyllä ei tänä päivänä. Pitäisi opiskelijat laittaa itse siivoamaan jälkensä, kun muuttavat pois ja vaikka vuokraisäntä seisomassa vieressä, että paikat tulevat puhtaaksi. Varsinkin wc- ja keittiötilat ovat kuin sikolättejä nykyajan opiskelijoilla. Maksakoon, mitä varastavat.
- 3gw4tyed4y
Ihan normihintahan tuo on. Sähkärin tuntipalkka (minimiveloitus yleensä 1 h) siihen päälle sosiaalikulut, firman kate, starttiraha kilometrit, sähköliikkeen toimistokulut ja alvi. Plus sitten Hoasin omat kulut, kun joku soittelee sähkäriä paikalle, laittaa laskut kirjanpitoon ym.
Ei se sähkärin tuntipalkka ole kuin max. parikymppiä. - e4htth5rhrf
pöllömpi vissiin kirjoitti:
Kyse ei ole siitä, onko se opiskelijalle fyysisesti mahdollista ottaa sokeripala irti. Vaan sähköalan määräyksistä. Otetaanpa pari esimerkkiä.
- Sähköalan työt ovat Suomessa luvanvaraisia, se että jotkut "Ranet" tekevät sähkötöitä itse, on "maan tapa", ei luvallista. Toki silloin voi tehdä, jos ei kellekään kerro, mutta auta armias kun tipahdat alas. Vakuutusyhtiötä alkaa kiinnostamaan, ja työnjohtoa sakotetaan, mikäli kyseessä on pysyvä työkykyyn vaikuttava tapaturma
- Kun putoamisesta tuli puhe, työ pitää tehdä telineiltä tai poikkituelliselta A-tikkaalta. Ei keittiöjakkaralta tai varsinkaan konttorituolilta.
"Törkeätä opiskelijoiden rahastusta ja vuokratkin ovat päätä huimaavaa tasoa.."
Siitä vain vertailemaan yksityistä puolta tai vapaarahoitteisia vuokrayhtiöitä. Huomaa myös, että asuntojen välitys on sinulle maksutonta. Keski-Euroopassa maksat 50-100 euroa toimistokuluja, vaikket saisi asuntoa!
Ja ajatteletko yhtään myös, mitä se pieneltä tuntuva sokeripalan puuttuminen aiheuttaa. Seuraava sisäänmuuttaja on saattanut ostaa vähistä varoistaan hienot valaisimet ja sitten muuttopäivänä huomaakin, että katossa on vain avoimet piuhanpäät. Soittokierroksista, langoilla roikkumista ym.
Sitten kun joskus työelämään siirryt sinne vastaanottavalle puolelle etkä vain sisällöntuottajatyhjäntoimittajaksi media-alalle, ymmärrät näitä juttuja.
- Näin Vaasassa..!
Pikipruukki on Vaasalainen asuntoyhtiö. Nyt he ovat keksineet oivan keinon olla maksamatta takuu vuokria takaisin ja lisäksi saada rahastettua ylimääräistä on niin että muuton yhteydessä tulee joku tyyppi katsastamaan asunnon suurennuslasilla..Yksikin naarmu tms. hän ottaa siitä valokuvan ja tottakai se naarmu näyttää valokuvassa pahemmalta kun sitä oikeen zoomataan! Kaikki jotka ovat ns. normaalia asunnon kulumista ovat myös hyviä keinoja rahastaa ihmisiä! Tämä pieni naarmu joka tuskin näkyi maksoin yksin jo 80 euroa..Mistäköhän tuonkin summan keksi!? Että varokaa vaan pikipruukkilaiset! Vuokrat nousee pilviin vaikka osa tyhjistä kämpistä on jo myyty! Lisäksi saunan kiukaissa säästetään..Kun heittää löylyä nin pihisee vaan..Kuitenkin vuokralainen joutuu maksaa koko ajan enemmän ja enemmän! PRKL
- entinen työntekijä
Juu, näistä naarmuista ja kynänkärjenkokoisista koloista Pikipruukki laskuttaa 160 euroa mutta tässä taannoin asukas ei niellyt sitä ja otti yhteyttä vakuutusyhtiöönsä, Pikipruukilla eivät osattu vakuutusyhtiön edustajalle kertoa mikä ovi oli kysymyksessä ja niin Pikipruukki palautti summan ent. asukkalle. Siis aina kannattaa ottaa kotivakuutusta koska sellainen korvaa vuokranantajalle näitä oikeita summia jos ylipäätänsä löytyy korvattavaa, Pikipruukilla tuli pupu pöksyihin kun vakuutusyhtiö alkoi kyselemään ja katsoivat parhaaksi vaitoehdoksi maksaa summa takaisin asukkaalle. Varokaa tätä puljua.
- #%&*!
entinen työntekijä kirjoitti:
Juu, näistä naarmuista ja kynänkärjenkokoisista koloista Pikipruukki laskuttaa 160 euroa mutta tässä taannoin asukas ei niellyt sitä ja otti yhteyttä vakuutusyhtiöönsä, Pikipruukilla eivät osattu vakuutusyhtiön edustajalle kertoa mikä ovi oli kysymyksessä ja niin Pikipruukki palautti summan ent. asukkalle. Siis aina kannattaa ottaa kotivakuutusta koska sellainen korvaa vuokranantajalle näitä oikeita summia jos ylipäätänsä löytyy korvattavaa, Pikipruukilla tuli pupu pöksyihin kun vakuutusyhtiö alkoi kyselemään ja katsoivat parhaaksi vaitoehdoksi maksaa summa takaisin asukkaalle. Varokaa tätä puljua.
Itselläni oli Pikipruukilta asunto, jossa en kuitenkaan oleillut, kun oli hieman erilainen asumisjärjestely. Aiempi (tai joku aiemmista?) vuokralainen oli jättänyt kylpyhyoneen peilikaappiin dödöputeleita ym ja sinne ne jäivät myös minunkin jälkeeni. Myös uuni oli siivoamatta (jonkun) aiemman asukkaan jäljiltä, enkä sitä itsekään siivonnut, kun en uuniakaan käyttänyt. Näistä minua sakotettiin 50€ hinnalla!!! Ja lienee sakotettu aiempaa/aiempiakin! ELI PIKIPRUUKKI OTTAA RAHAT, MUTTA EI PALKKAA SILLÄ HINNALLA KETÄÄN SIIVOAMAAN ASUNTOA, KUTEN KAI KUULUISI?? Itse en kuitenkaan tajunnut että vakuutusyhtiö voisi jotenkin asiassa auttaa. Onko se tosiaankin totta?
- PASKOJEN
#%&*! kirjoitti:
Itselläni oli Pikipruukilta asunto, jossa en kuitenkaan oleillut, kun oli hieman erilainen asumisjärjestely. Aiempi (tai joku aiemmista?) vuokralainen oli jättänyt kylpyhyoneen peilikaappiin dödöputeleita ym ja sinne ne jäivät myös minunkin jälkeeni. Myös uuni oli siivoamatta (jonkun) aiemman asukkaan jäljiltä, enkä sitä itsekään siivonnut, kun en uuniakaan käyttänyt. Näistä minua sakotettiin 50€ hinnalla!!! Ja lienee sakotettu aiempaa/aiempiakin! ELI PIKIPRUUKKI OTTAA RAHAT, MUTTA EI PALKKAA SILLÄ HINNALLA KETÄÄN SIIVOAMAAN ASUNTOA, KUTEN KAI KUULUISI?? Itse en kuitenkaan tajunnut että vakuutusyhtiö voisi jotenkin asiassa auttaa. Onko se tosiaankin totta?
Ei mikään niin ota päähän, kun muuttaessa ja ruveta pesemään edellisen vuokralaisen paskoja, kun itse jättää asuntonsa kuntoon. Sitten ramppaa työmiehiä monta viikkoa tekemässä korjauksia ja takuukorjaus lapussa ei lue, kun että siivous jäänyt kesken. Kaapit täynnä tyhjiä pulloja ja ei koskaa ole vedetty liettä paikoiltaan, että siellä on monen vuoden ruokalista. Hyi hitto. Minä kyllä soitin vuokrasihteerille ja kysyin, ett mihin ne takuuvuokrat menee jos ei tulevalle asukkaalle, joka asuntoa joutuu siivoamaan ja sainkin sieltä sitten 5 tunnin korvauksen 25 euroa tunnilta hyvitystä toisen asunnon siivoamisesta. Se oli minusta reilua. Vaikka mielellään sitä puhtaaseen asuntoon muuttaisi.
- revi siitä sitten
140 euroa on siinä 830 mennyttä markkaa.
Kansalaisen näkövinkkelistä tuollainen kynittäminen on verrattavissa lähinnä rikolliseen koronkiskontaan. Laki on ymmärrettävästi toista mieltä, se kun on harvoin kansalaisen puolella.- Pena...
Ei ole. 140 euroa on 140 euroa. On järjetöntä laskea enää nykyään markoissa.
- mielivaltaista
v...u raastupaan tollaset mielivaltaset m......t on nimittäin itelläkin kokemusta kiristyksestä ja nimen pilaamisesta oon oppinut että kun muutan niin otan aina lauma ihmisii mukaan ja muista kamera aina messii meinaan sitä vaan kun kerran kin muutin kämpäst vex niin tuli v...u 10.000mk lasku perään et siel oli varmaa liuta äijii tekemäs hommii tai sit tosi..tosi kauvan ne teki hommii kämppä oli 95 neliöinen kämppä ja oon itekin tehnyt remontti hommii (omayritys itelläkin et tidän missä hinnatpyörii) et kaiken mailman kusettajii on
- Jees , että
Jos rosvoo sokeripalat , jotka kuuluu asuntoon , niin on varmasti ihan oikein ,jos siitä hieman näpäytetään .
Seuraava rosmo veisi sitten välioven , seuraava liesituulettimen . Joku "köyhä" tarvitsisi vessanpönttöä .
Sit uusi vuokralainen tietenkin joutuisi jostain hankkimaan puuttuvat tavarat , jotka kuuluvat asuntoon.- on.
mutta että noin järetön hinta!. Ei nuo sokeripalat maksa kaupassa montaa kymmentä senttiäkään.Jos se olisi muuutaman euron niistä velonu niin se olisi ollu ihan ok.
- kärsinnyt
nyttenkin kun muutimme kämpää vittu kämppä oli kuin pommin jäljelt ovet irti ja on vieläkin vaikka talon yhtiölle ollaan ilmoitettu ei oo henkäyskään käynny oventakana v...u ku otaa kuoree ollaan asuttu jo jonkin aikaa täss mökiss ite tein remontin koska ois mennyt viikko vähintään remontii ite tein 3päivässä lattiasta kattoo et sillee
- OIKEIN-
Jos ne kerran asuntoon kuuluu, niin niitä ei mukaan viedä. Pitää olla tänä päivänä tarkka ja ottaa selvä, mitkä kuuluu asunnon varustukseen ja mitkä ei. Minäkin muutin vasta kaupungin vuokrataloon ja sokeripalat ja levyt oli viety, mutta uusia en saanut. Itse piti käydä ostamassa. Yksi, mikä on muuttunut, niin verhotipsut eivät kuulu joka asuntoon. Mielestäni näitä sääntöjäkin pitäisi vähän yhdenmukaistaa, ettei tule sitten tämmösiä mokia jollekin. Sähkömies asentaa ja tuntipalkka otettu. Aivan oikein!!
- itseä
on. kirjoitti:
mutta että noin järetön hinta!. Ei nuo sokeripalat maksa kaupassa montaa kymmentä senttiäkään.Jos se olisi muuutaman euron niistä velonu niin se olisi ollu ihan ok.
kuvitelkaas itseänne tuohon vuokranantajan rooliin.hinta noista sokeripaloista on kova..mutta mutta...jos asuntoja olis vaikka 100.jokaisesta varastetaan jotain pientä..aatelkaas mikä hinta vuoden mittaan kertyy..tosin kohtuus kaikessa..etenkin kun tuon homman pystyy kuka tahansa tekemään..mutta asioilla on yleensä sekin toinen puoli mitä ei ensin huomatakkaan..
- ...
itseä kirjoitti:
kuvitelkaas itseänne tuohon vuokranantajan rooliin.hinta noista sokeripaloista on kova..mutta mutta...jos asuntoja olis vaikka 100.jokaisesta varastetaan jotain pientä..aatelkaas mikä hinta vuoden mittaan kertyy..tosin kohtuus kaikessa..etenkin kun tuon homman pystyy kuka tahansa tekemään..mutta asioilla on yleensä sekin toinen puoli mitä ei ensin huomatakkaan..
Millä helvetin perusteella se on varastamista, että vie vuokra-asunnosta mukanaan jotain sellaista, mitä on itse sinne tuonut sisään muuttaessaan??
Minun moraalikäsitykseni mukaan varastamisesta voisi puhua vasta, jos vie mukanaan jotain sellaista, mitä asunnossa alunperinkin oli, ja siinä tapauksessa isonkin maksun vaatiminen olisi ihan kohtuullista.
Mutta siitä 140 euroa on täysin kohtuuton hinta, ettei asukas ole sisäänmuuttaessaan tajunnut valittaa puuttuvista sokeripaloista, vaan on itse tuonut omat palat tilalle ja vienyt ne sitten muuttaessaan mukanaan. - ku kerran on niin halpaa
on. kirjoitti:
aivan oikein tollaselle rotalle. mieti ku siellä putkassa käy ihmisiä tutustumassa ja joku kersa kuitenki nipsuttaa niitä valokytkimiä päälle ja pois. kytkin jää sitten päälle -asentoon ja seuraava asukas yrittää kytkeä sokuria niihin paljaisinn johdonpäihin. pääkytkinhän kuitenkin unohtuu päälle -asentoon.
joskus käynyt esittelyssä ja käytävän seinävalaisimesta kans sokuri pitäny rosvota. työnnä siihen sitte korvas, ku tungeksit käytävällä. ei helevetti.
- 50%
Voin myydä sokerinpaloja alennuksella vain 70€ kappale.
Vielä muutamia kappaleita jäljellä, osta pikaisesti omasi ettet jää ilman - qwerty 12345
Tämähän vaikuttaa aivan samalta kuin kunta asuntojen toiminta. Siellä peritään siivouskuluja vaikka kuinka hyvin siivoat. Vaikka olisit lähtenyt puolessa kuussa asunnosta avaimet pitää luovuttaa siitä huolimatta että olet maksanut vuokran kuun loppuun. Ja avaimen luovutuksen jälkeen ei ole asuntoon menemistä. Näillä ei käy missään mielessä esim soittaa vuokralaiselle ja kertoa puutteista saati sitten antaa mahdollisuutta korjata virheet. Niillä on varmaan joku sopimus sähkö/siivous ym firmojen kanssa helposta rahastuksesta.
- auton kannentiivistekään
maksa kuin n 20€. vaihto maksaa vähintään tonnin.
ei tuo paha hinta ole; asentajan matkat, laskutettava tuntipalkka ym.
tarviiko vittu pölliä aina kaikki.- tumettzzii
Mulla tuli kannentiivisteen vaihto joulun alla. 2200e ja en itkenyt yhtään. No vähän itkin. Kolme vuotta vanhassa autossa näinkin voi sattua
- ajoit
tumettzzii kirjoitti:
Mulla tuli kannentiivisteen vaihto joulun alla. 2200e ja en itkenyt yhtään. No vähän itkin. Kolme vuotta vanhassa autossa näinkin voi sattua
ilman vesiä...
- Ihan oikein!
n.s. Paljaat johdot roikkuvat katossa, siksi sähkärin hommia, A-paperit omaava. Firmasta mies, 55 euroa tunti. Moni talkkari tekee tuon, vaikka ei saisi.
Joten hinta kohdallaan, oppivat vuokralaisetkin samalla!- ammatti mies
sähkärit ovat jumalaakin yläpuolella oon v...u siivonnu niitten jälkii
- Jutussa..
nimenomaan sanotaan, että kuka tahansa voi tehdä tuo työ.
Oikea tapa toimia tuossa olisi ollut antaa ex-asukkaalle mahdollisuus korjata itse virheensä. - sepi
Asennatko yhtä sokeripalaa kaksi tuntia?
- Muahaha
sepi kirjoitti:
Kyllä, ruuvi ja tunti. Käyttäkää Virolaisia yrityksiä niin homma hoituu ripeästi ja varmasti AAA-luokan työtä, tai helsinkihän on jo tunnettu Kiinalaistuonnista, sieltä sähkömiehet sokeripalaasennuksiin.
- Kokonaisuus
sepi kirjoitti:
Firmoja, joissa minimiveloitus 1h. Siihen matkakorvaukset, niin lopputulos tuo 140e.
Molempia ei saa veloittaa, matkakorvausta ja siihen matkaan kuluvaa aikaa.
Kaksikin tuntia voi mennä, jos avaimenluovuttaja ei paikalla, mikä aika yleistä tuollaisissa paikoissa, vaikka ois sovittu aika. - tredje
sepi kirjoitti:
Missäs sun silmät taas olikaan?? ettei vaan ollut ... Kannttaa ottaa silimä käthen ja lukkoo koko juttu lävisse...
- +-o
sepi kirjoitti:
sähkärit on tuntimiehen ammattilaisii ne jos joku osaa lypsää niin sähkäri vierest seurannu
- peräre......
Tuttavani asui Helsingissä jossain HOAS:n asunnossa vanhana miehenä tilapäisesti vuosia sitten.
Katsoin alakerrran huoltoyhtiön ovenavausmaksua yöllä: oli muistaakseni 100 euroa.
Tällä hinnalla tulee halvemmaksi olla hotellissa yötä, jos ei ole unohtanut rahojaan kämppäänsä. Aivan järjetöntä.
Muistelen, että myös jossain Helsingin tai Vantaan kaupungin omistamissa kerrostaloissa oli huoltoyhtiö, joka oli tehnyt täysin kohtuuttoman ja hyvin pitkäaikaisen sopimuksen kaupungin kanssa. Tuli todella kalliiksi kaupungille. Tämä on todella mädännäistä touhua. Joku kaupungilla on tehnyt sopimuksen jonkun tutun huoltoyhtiön kanssa niin, että huoltoyhtiökulut olivat tavallista selvästi korkeammat. - peräre......
todella rosvohintainen veloitus. Sovellettakoon tuollaista veloitustyyppiä myös tahalliseen ilkivaltaan, seinien töhrimiseen. Töhryjen poistokustannukset veloitettakoon korkeimman mukaan. Asun yksityisessä elementtikerrostalossa, jonka valkoista seinää ja betoniaitaa käyvät hiipparit öisin sotkemassa. Löytyy joskus oikeita Graffitteja ja joskus mustia ja sinisiä paksuilla tusseilla tehtyjä sekavia sotkuja. Itse joudun osakkeenomistajana maksamaan töhryjen poistot. Siivottua seinää ei saa alkuperäiseen kuntoon. Noin vuosi sitten meillä valmistui julkisivutyö, jonka jälkeen ulkoseinät olivat kuin uudet.
- vuokran antajat
Tapahtuopa tässä taannoin.
Asuin vuokralla pienkerrostalossa jossa oli huoneistokohtainen suorasähkölämmitys.
Huoneistossa oli myös sauna jonka vuoksi lämmityksen ohjaus kytki lämmityksen pois päältä kiasta käytettäessä. (siis suunnitellueti ja aivan oikein).
Poismuuttaessani ei alkanut vuokratakuuta kuulumaan SKV:stä tililleni, joten ko. puljuun kysymään että mikähän tässä mättää? Isännöitsijä tähän, "olet tehnyt jotain muutoksia sähköihin asunnosssa ja ne ei toimineet. Me jouduimme tilaamaan sähköasentajan joka korjasi niitä kaksi päivää. Hyvä että vuokratakuusi riitti siihen työhön". No minä tietty kiistämään muutksen ja selittämään, että niinhän sen lämmityksen kuuluukin toimia. No ei AMMATTIMIÄS tietty vuokralaisen (vaikka olenkin sähköinsinööri) sanomisia usko.
No onneksi oli kyse sen ikäisestä talosta jotta sähkökuvat löytyivät ja voin esittää asian tollommallekkin isännöitsijälle.
Sekin tietty jäi ihmetyttään, että minkäköhän kyläkoulun se sähköasentaja oli käynyt kun tutki toimivaa asiaa kaksi päivää.
Siis todistusvastuu on aina vuokralaisella.
Muistakaa se kun olette muuttamassa pois tai sisään asuntoon.
Hyvä tapa on kirjata kaikki puutteet/viat asunnossa ja pyytää vuokraisännän/isännöitsijän allekirjoitus ko. proobuskaan ni on jotain muistin tueksi kun lähdön aika koittaa. - sajsadjfkasj
Olisi tyytyväinen että selvisi rahalla. Toisen omaisuuden vieminen kai täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Eli syytteen alainen homma!
- Lamputkin pimeenä
Selvishän se mistä sähkömiesten ammattiylpeys, vaihtaa sulake, sokerinpala, siinä sitä ammattitaitoa tarvitaan ja oikein ajankanssa. Vaikka emme tapauksesta paljoa tiedäkkään, siis juuri muuta kuin otsikon ja muutaman rivin. Kuten edellä yksi jo mainitseekin, palautus mahdollisuus olis ollut hyvä vaihtoehto-kin. Liekö opiskelijan ensiasuminen omissa oloissa ja tieto asioista puutteellinen. Uusi asukas tottakai yhtä avuton ja sokerinpaloja tarvitaan, hih ja "ammattimiehen" voimin. Onneksi on tulossa ajat josssa taasen järjenkäyttö tulee mukaan arkisiin pikku nikkarointiin. Maksua maksun päälle, ahneudella ei rajaa, mutta paperityöläiset juuri kokeilivat ko menetelmää, missä ne nyt ovat :)Sähkömiehelläkin voi olla "pala" kurkussa seuraavat viisivuotta.
- asdasdasdasdasdasdqwrt
sokeri pala lampunssa wtf? en tajua
- tredje
Olekin tosiaan maallikko... laita sitten kahvin sekaan!!!!!!!!!!! ( oik. nimi: kytkentärima )
- jukvera54
tulpan hinta oli 110euroa,joten kohtuus a/hintaa kohti on oikea
- Kalju
Jaa, oli yks hius, no siivousfirmasta tuli kaksi siivojaa, yksi nosti hiuksen, toinen piti roskapussia, 180 e ihan oikea hinta. Opii siivoon jälkensä.
- Taantuma
Kalju kirjoitti:
Jaa, oli yks hius, no siivousfirmasta tuli kaksi siivojaa, yksi nosti hiuksen, toinen piti roskapussia, 180 e ihan oikea hinta. Opii siivoon jälkensä.
Silloin löytyy tiskitulpat ja sokerinpalat asiaan kuuluvalla tavalla. Opikselijahan vois nostaa kanteen perättömästä lausunnosta, kuka tietää kuka vei ja milloin vei ? Ahnehan yrittää rahastaa kaikin epärehellisin keinoin, eihän toi ole edes todellista. Tilastollinen tosiasia, (kiskuri) päättää usein itse päivänsä kun on tullut ns: tiensä päähän.
- Vuolukiventie 1
Lähtee veronmaksajien kustannuksella ostetut Hyllystöt,sängyt,pöytälamput ym. näitten ilmaisopiskelijoiden mukaan.Ja VERONMAKSAJA vaan maksaa.
- tästä suuresti!
eiköhän jätetä ne maahanmuuttajat pois edes joistakin keskusteluista. hitto kun voi nykyisin mistään "puhua" ilman että pitää vetää omia rasistisia mielipiteitä esiin... mut tietystihän se heittää ekan kiven joka on ollut moitteeton VERONMAKSAJA. ihmisiä me ollaan kaikki ja suomalaisista VERONMAKSAJISTA löytyy vähintäänkin yhtä rosvosakkia kuin maahanmuuttajistakin
- koiralle luu
-ulkkarikiintiöhän täytyy lakisääteisesti täyttää...
-me suomalaisethan ollaan pelkkiä ääliöitä, kansanedustajat saavat pyörittää ja maksattaa miten vain keksivät ja kansa on nöyrää....hävetä pitäis mutta kun ei edes sitä tajua...herrojen pelko näkyy olevan tiukassa ja nehän laittavat oman kansan köyhyyteen ja kyykkyyn kunhan ulospäin näyttää hyvältä....kyllä suomessa on hyvä ulkomaalaisen asua...toista se on muualla...olen kokeillut.
- Talkkari67
Ihmeellisiä asukkaita kun pitää vielä varastaa lähtiessä! Jos asukas ei korvaa anastamaansa tavaraa (sokeripalaliitintä), teemme rikosilmoituksen. Me laskutamme aina systemaattisesti talulukon mukaisen hinnan siitä, jos joudumme hankkimaan uudet sokeripalat asuntoihin.
Kummastuttaa se, että miksi asukkaat ottaa ne mukaansa katosta. Ne pitää jättää kattoon. Aivan sama kun asukas veisi asunon seinistä lähtiessään pistorasiat. Sairasta meininkiä. Tuo jo lasketaan vahingonteoksi.
Monen moista selittäjää on nähty ja tullaan vielä näkemäänkin. Mielestäni varkaalle pitää lähettää lasku, koska on vienyt asunnon omistajan omaisuutta ja lisäksi hankaloittanut uuden asukkaan valaisimen muuttoa ja valaisimien asennusta. Valaisimien kytkentää on vaikea tehdä jos sokeripaloja ei ole katossa siihen kuuluvia osia. Jo taloyhtiökin, sekä vakuutusyhtiöt velvoittavat liittimien pakkokäyttö.
KATOSSA SIJAITSEVAT SOKERIPALAT, ELI (KYTKENTÄLIITTIMET) TULEE JÄTTÄÄ PAIKOILLEEN MUUTTAESSA POIS ASUNNOSTA!!!- Aatu
Minä olen samaa mieltä, ne kuuluvat kiinteistöön eikä niitä vie vuokralainen mennessään.
- Tröllöppi
Aatu kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä, ne kuuluvat kiinteistöön eikä niitä vie vuokralainen mennessään.
Niin ja onhan se myös turvallisuuskysymys.Katossa paljaana roikkuvat jännitteiset johdot voivat aiheutta sähköiskun esim. metallitikkaita kanniskelevalle remonttihenkilölle.Eli oikeastaan palojen törkeällä varkaudella saatetaan aiheuttaa jopa jonkun henkilön kuolema.Varkaus muuttuukin astetta vakavammaksi. Tosin ei kai se paatuneita rikollisia hetkauta.
- No sugar
Juuri näin. Olen useamman kerran itse muuttanut asuntoon (huom! Omistusasuntoon vuokralle) ja on kuin onkin pitänyt käydä taas kerran hankkimassa uuudet liittimet valaisimille. Ihan kivaa hommaa varsinkin talviaikaan, kun mitään ei voi tehdä illemmalla jos ei ole valoja kytketty ensin!
Tästä suivaantuneena ostin lopulta jalkalampun myös tämä näkökohta mielessä! - tredje
Sähkömiehenä voisin neuvoa sinua, hyvä talkkari, asentakaa niihin asuntoihin kattopistokekannet, nk. nykyään on käytäntö ja sinne ei sitten laiteta kuin nykyaikaisia valaisimia paikoilleen...
- ihmetteli_jä
Aatu kirjoitti:
mut kyseisessä tilanteessa niistä on laskutettu seuraavaa asukasta, ei sitä joka on ne viennyt...kohtuus kaikessa hei DAA :D
- sep.helsten
Tröllöppi kirjoitti:
Niin ja onhan se myös turvallisuuskysymys.Katossa paljaana roikkuvat jännitteiset johdot voivat aiheutta sähköiskun esim. metallitikkaita kanniskelevalle remonttihenkilölle.Eli oikeastaan palojen törkeällä varkaudella saatetaan aiheuttaa jopa jonkun henkilön kuolema.Varkaus muuttuukin astetta vakavammaksi. Tosin ei kai se paatuneita rikollisia hetkauta.
olet oikeassa sähköiskun vaara on olemassa. nykyään valaisimissa pitää olla pistoke liitäntä, niitä ei pöllitä,helppo asentaa,tepseli vaan pistorasiaan...
- Mikään ei auta
tredje kirjoitti:
Sähkömiehenä voisin neuvoa sinua, hyvä talkkari, asentakaa niihin asuntoihin kattopistokekannet, nk. nykyään on käytäntö ja sinne ei sitten laiteta kuin nykyaikaisia valaisimia paikoilleen...
Asukkaat vain haluaa tehdä kiusaa, joka tuottaa uusille asukkaille ylimääräistä hommaa ja samalla myös meille.
Taloyhtiöille ja muille tomitsijoille tiedoksi, että tiukkana pitää olla, mutten häviää ja hajotetaan kaikki. - lsbt
No sugar kirjoitti:
Juuri näin. Olen useamman kerran itse muuttanut asuntoon (huom! Omistusasuntoon vuokralle) ja on kuin onkin pitänyt käydä taas kerran hankkimassa uuudet liittimet valaisimille. Ihan kivaa hommaa varsinkin talviaikaan, kun mitään ei voi tehdä illemmalla jos ei ole valoja kytketty ensin!
Tästä suivaantuneena ostin lopulta jalkalampun myös tämä näkökohta mielessä!Mikä "kokemusta toisinpäin" se on jos me puhutaan yhdestä ja samasta asiasta, eli sokeripalojen puuttumisesta ja niiden hankkimisesta vietyjen tilalle.
Sekin, että kun kerroit, että olet muuttanut omistus asuntoon vuokralle. Miten ihmeessä voi olla omistusasunnossa vuokralla samaan aikaan. Ihmeellistä kirjoittelua.
Me ollaan kyllä sitä mieltä, että kirjoituksistasi ei saa mitään selkeää käsitystä.
- xxxxx
lähtee siitä että näitä sokeripaloja ei saa pidellä kuin sähköasentaja ja sitten toisekseen: jos sokeripalan irroituksen jälkeen jännitteelliset johdot olisivat jääneet vapaasti roikkumaan niin se saattaa aiheuttaa tulipalovaaran joka esim. yöllä sattuessaan voisi aiheuttaa ihmishenkien menetyksen. Sitten kun vahinkotarkastajat olisivat selvittäneet syyn ja varsinkin syyllisen niin siinä olisi ollutkin ex-vuokralaisella nauru kaukana.
Tyhmästä päästä kärsii koko talous, joten ihan aiheellinen muistutus. Nyt pääsi vielä halvalla. - tredje
Opiskelija pääsi mokasta halvalla. Ei kannata sokeripaloja ottaa mukaan, vaikkei olisikaan ollut ennen tuloa sinne. Olen itse sähkömies ja olen havainnut monissa asunnoissa juuri samaa puutetta. Otan asennusliivin taskusta sokeripalan ja laitan paikoilleen, että seuraavan asukkaan henki säilyisi. Minulle sokeripalarima jossa on useita paloja maksaa n. pari euroa joten sillä rahalla kattaa useamman asunnon, työ ei maksa mitään ja jää vielä hyvä mieli, että toisetkin saavat lamppunsa palamaan ilman vaivaa. Kiitos teille ja Jeesuksen siunausta.
- korjaisivat kerralla
Miksi eivät sitten korjanneet kerralla muinaiset paljaat sokerinpalat piiloon? Eihän tuollaiset saa roikkua vapaina enää missään asunnossa,eivät ole saaneet 20 vuoteen.
Miksi eivät korjanneet tuolla samalla 140egellä moderniksi töseliliitännäksi.- Vuokralainen1
Ei ole uutta että sokeripalat puuttuu asuntoon muuttaessa. Lähes aina ne on asuntoon muuttaessa puuttuneet. Muuttaessa tietenkin sitten omat sokeripalat otan mukaan ja taivutan johdot reippaasti erilleen. Yhdessä kämpässä oli otettu jokatoinen ruuvi ovenkahvoista ja ikkunan metalliheloista pois. Liekö joku tarvinnut...
- Enkä oikeen tiedä miksi
Tein loppusiivouksen yksityisen vuokranantajan kämpässä. Pesin jopa ikkunat ja parvekeen lattian.
Kuurasin ja puunasin ja jääkappinkin sulatin ja pesin perinpohjaisesti. Jätin avaimet asuntoon ja ilmoitin vuokranantajalle että asunto on tyhjä. Seuraavana päivänä hän soittaa ja ilmoittaa ettei aijo maksaa sentiäkään takuurahaa takaisin. Koska lattioita ei ole pesty, jääkaappi on homeessa, hellan pesuun häneltä meni ainakin 4 tuntia, asunnossa haisee kusi ja eteisen lamppu on varastettu.
Ensin kuka on käynyt sotkemassa lattian sillä välillä? Vaikka jääkapin ovi olisi kiinni lämpimänä (oli siis auki) ei se ehdi vuorokaudessa homehtua? Mikäköhän hän hellasta pesi? Kuka sinne on minun käyntini jälkeen kussu? ja varastettu lamppu löyty kellarikomerosta.
Hän väitti että lemmikit joita minulla ei ollut ollut asunnossa enää 7kk haisivat edelleen. Että jääkappi on ollut kiini lämpimänä ja pidempään kuin vkr. Asunto oli hyvässä kunnossa kun muutin ja lähes yhtä hyvässä kunnossa pois muuttaessani, Toki elämän jälkiä saattoi löytää jos oikein tutki. Olen aina pitänyt vuokra-asunnosta hyvää huolta ja sen siistinä.
Pitkän tappelun jälkeen hän lupasi maksaa osan takaisin. Laskea ensin paljonko hänen siivous tuli kustantamaa. Hän ilmoitti maksavansa puolet takaisin. Minä siinä edelleen ökisin kun en ymmärtänyt mitä hän oli edes siivonnut. Pitkän sovittelun jälkeen sain reilu puolet takaisin mutta silti meni 180e hukkaan. Jäi kyllä vituttamaan se vuokranantaja. Ei onneksi sen jälkeen ole vastaavaa lehmää vastaan tullut eikä kyllä ennen sitäkään.- tehnyt ilmoituksen
verottajalle vuokranantajan työpalkasta! Sillä kaikki työ mistä palkka otetaan, on verotuksen alaista tuloa. Toivottavasti seuraavalla kerralla muistat!!!
- kun_ei_tullut
tehnyt ilmoituksen kirjoitti:
verottajalle vuokranantajan työpalkasta! Sillä kaikki työ mistä palkka otetaan, on verotuksen alaista tuloa. Toivottavasti seuraavalla kerralla muistat!!!
mieleen aikaisemmin :( Kiitos kuitenkin vinkistä, ensi kerralla muistan varmasti.
- niin selviää
siis asunto pitää aina luovuttaa henkilökohtaisesti, silloin ei tule noita kitinöitä, ja takuu maksetaan siinä samalla käteisellä takaisin.
Joopa joo, tyttärenikin oli Hesassa vuokralla, taitaa olla siellä tapana niuhottaa pikkunippeleillä ja rahastaa muutaman sentin osalla satoja euroja...
Vuokraemännällä oli oikein tapana kytätä vuokralaisia. Vuokralaiset vaihtuivat noin puolen vuoden välein!
Sauna oli pidätetty vuokranantajan "omaan" käyttöön sen varjolla hän kulki aina joku nyssäkkä mukanaan ja vahtasi opiskelijoita alvariinsa.
Kun vuokralainen sitten lähti niin "loppukatselmuksessa" pidätettiin takuuvuokrasta aina satoja euroja aina samoista vanhoista naarmuista ja suihkunpidikkeistä, parketeista yms.
ainut hyvä puoli asiassa on, että kaikki tajusivat aina muuttaa pois...- nauroin kun
luin tämän uutisen. Joku tyhmä blondi taas asialla. On se kumma kun pari hassun euron sokeripalatkin pitää viedä mukanaan. Eikö olis ite voinu ostaa. Kärsiköön. Eikä ees säälitä.
- käytäkää jerkeä
Älkää ruikuttako pikku asiasta totta hitossa se maksaa jos sähkömies käy paikalla pelkkä käyminen jo maksaa tuon. nykyajan nuoret kun ei osaa tehdä mitään itse tosin eihän noita saisi kyllä tehdäkkään ite
- imbesiili
tiedät että siellä oli sokerit silloin kun muutti sinne?
- ja siksi
imbesiili kirjoitti:
tiedät että siellä oli sokerit silloin kun muutti sinne?
tämä asukas osti omat eikä lähtenyt penäämään vuokranantajalta niitä. ja otti tietysti lähtiessään omat sokerinsa mukaan. tässä vaiheessa vasta toimi asunnon tarkistus /seuraava asukas ymmärsi ilmoittaa vuokranantajalle että sokerit puuttuvat. ja niiden katoaminen meni siis tämän omiansa käyttäneen piikkiin, koska hän ei ollut puhunut mitään että ne puuttuivat jo hänen muuttaessa sisään.
- Ruiskumestari
Mä olin muuttamassa ja olisin tehnyt itse asunnossa pintaremontin, jos v-a olisi hoidellut maalit ja tavarat.
Mutta ei, sanottiin vain, että mun pitää itse maksaa maalit ja tavarat.
Lainasin siis ruiskun yhdeltä tutulta ja vetäsin seinät (tapettien päälle, mä sain siihen inssiltä luvan) ja katot - kaikki ne mustaksi, teollisuuskäyttöön tarkoitetulla teräskattomaalilla. Ja siistiä tuli. :D
Vuokranantaja vähän nikotteli, mm. siitä väristä asunnon luovutuksen yhteydessä, mutta ei mahtanut mitään, koska v-a:lla ei ole oikeutta määrätä, millä värillä asunto maalataan. Eihän tuossa ole laskutettu kuin todelliset kustannukset. Mitä ihmeellistä tuossa on??
Pälä pälä.. saa jokainen itse asentaa, entäs kun tulee tyttö 16v (ensikertaa poissa kotoa)osaisiko hän itse asentaa, no ei joka tyttö.
Myönnän, tuntuu hinta kovalta parista liittimestä, mutta noin se menee ja pitääkin mennä. Enkä ota kantaa oliko edellisen jäljiltä palat paikallaan vai ei. Siihenkin on oma systeemi joka pitäisi toimii, jos tieto menee eteenpäin.- Vuokraisäntä 2
omistamastani kaksiosta vuokralainen repi ja rikkoi pistorasiat katosta ja asensi sokeripalat tilalle. Katkesi joku johtokin samalla.
En voinut laskuttaa, kun hirtti itsensä toisaalle... - 140 juroo
on kohtuuhinta parista sokeripalasesta, niin minua kiinnostaisi tietää, mitä olet valmis maksamaan kokonaisesta autosta?
"noin se menee ja pitääkin mennä"
Vain niin kauan kuin halutaan/annetaan mennä. Kyllä se tuo ylihinnoittelu vielä kolahtaa sinunkin kukkaroosi. Tosin voi olla, että et sitä edes tajua. - wgw4ge4ge
140 juroo kirjoitti:
on kohtuuhinta parista sokeripalasesta, niin minua kiinnostaisi tietää, mitä olet valmis maksamaan kokonaisesta autosta?
"noin se menee ja pitääkin mennä"
Vain niin kauan kuin halutaan/annetaan mennä. Kyllä se tuo ylihinnoittelu vielä kolahtaa sinunkin kukkaroosi. Tosin voi olla, että et sitä edes tajua.Ei tuossa ole mitään ylihinnoittelua. Materiaalikustannus on olematon, mutta mietipä kun sähkärin tuntiveloituksen (yleensä 1 h minimi) päälle lisäät kilometrit/starttirahan, sosiaalikulut, liikkeen katteen ( sanotaanko 15%) ja alvin (23%), niin tuleehan sille hintaa.
Ja autovertauksesi ontuu. Katsastetun auton saat alkaen 500 eurolla kaikkine osineen. Mutta jos autosta puuttuu pakoputki, uusi maksaa osineen ja töineen plusmiinus 500 euroa. Tuntihinnoittelu yksittäisille perustöille on nyrkkipajoilla 50 € ylöspäin, merkkiliikkeissä 80-150 euroa.
"Viitsitkö vilkasta" maksaa korjaamolla sen 150 euroa.
Mieti vähän laajemmin kerrannaisvaikutuksia ja tekojen seurauksia. Sokeripala ei ole pikkujuttu jos joku menettää henkensä avoimista jännitteisistä päistä iskun saadessaan.
- varkaat kuriin
Soisin saman käytännön leviävän muihinkin yhtiöihin.
Varkaat maksakoot huvinsa.
Tuplaisi taksan! - vaikea tapaus
Kuka ihme on keksinyt sokeripalat?Yritäpä siinä laittaa sähköjohtoa kiinni sokeripaloihin.Ensinnäkään huushollista ei löydy sopivanpientä ruuvimeisseliä.Miksei johtoja voi yhdistää jollain helpommalla tavalla.Esim sulkijatyyppisellä näpsäyttäjällä.Etenkin poismuutettaessa haluaa selviytyä nopeasti asunnosta ulos.Miten lamppujen kanssa menetellään?Olen huomannut,että varsinkin nuoremmilla on tapana surutta kiskaista sähköjohdosta,jolloin lamppu irtoaa katon sokeripalasta tai sekin irtoaa samantien.Tottakai tilanne olisi vaarallinen seuraavalle sisäänmuuttajalle,mutta huoneisto käsittääkseni tarkastetaan ennen sitä.Ja sokeripala on laitettava paikoilleen.Tuskin siitä aih.normaalin tarkastuksen yhteydessä 140 euron kuluja.Aivan käsittämätöntä!
- Sähkö kojeen ehjääjä
Tämä on tätä suomalaista meininkiä. Kaikki on heti kiskurin puolia pitämässä.
Itelleni vuokranisäntänä ei tulisi mieleenkään mokomasta laskuttaa. On sen verran pieniä menoeriä ettei tunnu missään.
Järkeilkääpäs sähkömiehet vähän. Jos sitä sokeripalaa ei itse voi asentaa niihin johtoihin, niin ei voi silloin lamppuakaan.
Keksitään sähköturvallisuustarina:
Tehdään oletus että johdot on jännitteiset kun luupäinen asukas ei nyt viitsinyt sulakkeita ottaa irti eikä kääntää pääkytkintä ja valokatkaisin on päällä.
Katossa on sokeripala johtojen päässä ihan kuten täällä nyt intoillaan.
Asukkaalla on ruuvitaltassa eristetty kahva, mutta se itse metallinen väännin on eristämätön kuten tavallisesti. Ei sillä nyt muutakaan sattunut olemaan.
Asukki sorkkii sokeripalan ruuvia auki vaihejohdon puolelta ja tapaa sormella siihen metalliseen vääntimeen josta sähkö pääsee kulkemaan asukkaan läpi.
Asukas putoaa alas keittiöjakkaralta ja nousee tuota pikaa ihmeissään ylös lattialta. "Peeerrrhana täräytti näpeille mutta takapuoli tuli kipeäksi! Tais olla vattenfallin sähköä..."
Asennushomma jatkuu.
Nyt asukas ymmärtää olla koskematta siihen metalliseen vääntimeen mutta ei ymmärtänyt katkaista virtaa vieläkään.
Toinen valaisimen johdoista on nyt ruuvattu vaihejohtoon kiinni kun homma alkoi viimein sujua.
Mutta asukas ei ymmärtänyt ruuvata valaisimesta polttimoa irti. Olisiko tullut mieleen?
Toinen johto on liittämättä siihen nollajohtoon, mutta sen säikeet on niin säkkärällä ettei ne mene sinne sokeripalaan sisälle, joten asukas alkaa mutistella ja muotoilla sormillaan niitä sopivaan kuosiin.
Virta kulkee vaihejohdosta polttimolle, polttimon läpi siihen vielä liittämättömään johtoon ja sen kautta asukkaan johtoa mutjaaville sormille. Polttimo ei sähkön kulkua juuri hidasta ja taas asukas säikähtäessään hyppää lattialle seljälleen.
Näin harvemmin käy tai ainakaan siihen ei moni kuole. Joten voisi sanoa että maallikot on sitkeähenkisiä ja osaavat kunnioittaa sähköä vaikka eivät sen kaikkia vaaroja tunnekkaan.
Ei se sokeripala ole autuaaksi tekevä kosketussuojattu pistoke. Sen kanssa pitää varoa yhtälailla.
Ilkeyttään nuo kiskoi siltä asukilta rahaa. Ei voi muusta olla kyse. Kuluttavat veronmaksajien rahoilla maksettua työaikaa mokomaan reistaamiseen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812