hankintameno-olettama..

sun_kanssa

tuossa lukenut sieltä ja täältä ja epäselväksi jäänyt että mikä on totta.

hankintameno-olettama alle 10 vuoden omistusajan jälkeen on 20%. mutta vaihtelevasti oli tietoa sen jälkeen olevasta prosentti määrästä, osa puhui että 40% ja osa 50%. finlex sivustolta löysin että olisi 40%.. mikäs nyt on oikein?

ja jos joku voisi selventää olenko tämän nyt käsittänyt oikein.. käytän tässä esimerkissä palasta metsää..

elikkä ostan vaikka hehtaarin metsää hintaan 10000 euroa.

a vaihtoehto
neljän vuoden kuluttua tuleekin tarve myydä tuo ja kuntakehityksestä johtuen sen arvo onkin 20000 euroa.

kysymys: eikö olekkin paras mahdollinen valinta käyttää todellista hankintahintaa? tässä tilanteessa maksaisin luovutusvoitosta veroja 2900 euroa?

b vaihtoehto
sama neljä vuotta ja kuntakehitys olikin todella rajua ja hinta pompsahti 60000 euroon.

kysymys: käyttäisinkin tässä tilanteessa hankintameno-olettamaa ja täten maksaisin veroja 13920 euroa? 14500 euron sijaan jos olisin käyttänyt todellista hankintahintaa?

c vaihtoehto

nyt omistinkin sen saman metsäpalan 13 vuotta ja arvo olisi 20000 euroa.

kysymys: eikö vieläkin kannata käyttää tuota todellista hankintahintaa veroja laskettaessa? sama 2900 euroa veroja luovutusvoitosta?

d vaihtoehto

ollu 13 vuotta ja arvo 60000 euroa.

kysymys: tässä tapauksessa voisin käyttää 40% hankintameno-olettamaa ja maksaisin veroja 10400 euroa?

eli perusajatus että jos alle 10 vuotta omistuksessa niin kannattaa käyttää todellista hankintahintaa jos omaisuuden arvo ei yli 5 kertaistu???

ja yli 10 vuotta omistuksessa niin todellinen hankintahinta ellei omaisuuden arvo ole yli 2.5 kertainen??

3

820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sun_kanssa

kun käytin näemmä väärää pääomatulojen prosentti mutta entä ajatus, tuliko se oikein?...

• ...

• aivan totta

Verottajalla on velvollisuus käyttää veronmaksajalle edullisempaa vaihtoehtoa, onneksi, koska moni ei jaksa miettiä noin pitkälle. Miksi tällainen säännös on olemassa, en tiiä, mutta kiva kun on.
        Sain aikanaan lahjaksi siivun perheyritystä ja myydessäni osuuden oikeaksi hankintahinnaksi olisi tullut lahjoitusarvo, jota tietenkin nyimme mahdollisimman alas. Säästyi tämän pykälän myötä iso tukku euroja, vaikka karvasteli se tyhjästä maksaminen kumminkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2390
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2303
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      36
      1716
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1668
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      27
      1049
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe