Varmoja köynnöksiä siemenkasvatukseen?

millaisia kokemuksia

köynnösten siemenkasvatuksesta? tuota em. keijunmekkoa aion kyllä kokeilla, mutta miites tavallisemmat köynnökset kuten humala? jokin papu, joka kasvaa hurjaa vauhtia? Olen aika vihreä siementen kanssa, krassin sentäs olen saanut kasvamaan (siis tumpelokin sen saa kasvamaan). Ja jos löytyis jokin vaaleanpunakukkainen köynnös ni olis tosi kiva! ja mielellään kasveja joita ei tarvitsis kylmäkäsitellä, kun ei oikein pieneen jääkaappiin mahdu, eikä mies oikein suvaitse multia jugurtin vieressä...
Ja entäs laventeli? Onnistuuko? Ei köynnös mut silti...Ja antakaa aloittelijalle selvät ohjeet etten tapa kasveja heti alkuunsa, kiitos vaivannäöstä! Ihanaa kun tulee kevät!!!

8

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siemenkasvatus on

      melko epävarmaa, parhaan tuloksen saat ehkä jos ostat pari pientä tainta jotka kasvatat kunnon köynnökseksi.Keijunmekon siemenien itävyys on todella huono, monilla kauppapuutarhoilla keijunmekkoa lisätään pistokkaista koska se on varmempi tapa.

      Kanariankrassi olisi nätti köynnös siemenestä kasvatettavaksi ainakin.
      Humala on myös hyvä.

      Tässä kanariankrassi, kuvasta ei saa oikeaa käsitystä sillä kukat ovat aika pieniä:

      http://www.kekkila.fi/web/kortisto.nsf/sp?Open&cid=ContentF9089

      Yksi ehdotukseni olisi mustasilmäsusanna:

      http://www.kekkila.fi/web/kortisto.nsf/sp?Open&cid=ContentF2FD9&kentta=1

      Entäs kärhöt?
      Niissä on monenlaisia ja varsinkin se että ovat monivuotisia.

      Sormia syyhyttää kevään odotus täälläkin!
      Enää pari viikkoa niin kevät alkaa (toivottavasti)!!

      • clematis ***

        keijunmekko on niin olemattoman näköinenkin, ettei maksa vaivaa....
        kärhöt ovat vaivan arvoisia, upeita kertakaikkiaan.
        taimi kannattaa ostaa, useampikin, palkitsee koko rahan edestä vuosikymmeniä, jos vähänkään perehtyy kärhöihin.


    • Onttomukulakiurunkannus

      Tiedän, että kerjään verta nenästäni, mutta sanonpa silti: karhunköynnös. Siitä on olemassa yleisen valkokukkaisen lisäksi vaaleanpunakukkainen muoto. Taimia saa luonnosta ja kyllä niitä taimitarhatkin hyväuskoisille myyvät.

      Karhunköynnös on hyvä pysymään hengissä, nopeakasvuinen ja kieltämättä erittäin rehevä ja kaunis. Sen suuri miinuspuoli on, että se leviää kuin kuppa Töölössä ja siitä ei pääse eroon ilman myrkkyä. Se tappaa ihan häikäilemättömästi koristepensaita kuten syreenejä, jos vain pääsee niihin käsiksi.

      Se leviää juurivesoista ja ilmeisestikin maavarren avulla. Jossain olen nähnyt väitettävän, että juuria voi olla jopa kuuden metrin syvyydessä. Siemenistä se luultavasti leviää aika huonosti. Jos siis saat juuriston eristettyä ympäröivästä maasta esimerkiksi juurimaton avulla, ei mikään estä kokeilemasta.
      Myös astiakasvatus onnistuu, itselläni talvehtii parvekkeella muoviämpärissä. Se ei nouse kovinkaan aikaisin keväällä, mutta kasvaa kyllä sitten vauhdilla.

      Jos kiinnostuit, mutta sen liiallinen elinvoimaisuus pelottaa, voin kokemuksesta lohduttaa tiedolla, että myrkyllä (Toxan) siitä pääsee kyllä halutessaan ihan helposti eroon.

      • edes ehdottaa moista

        Äläkää nyt vaan niin hulluja olko että laitatte pihaanne karhunköynnöstä, vaikka olis kuinka ihana. Lukekaapas tuolta muualta,kun siellä tiedustellan kuinka ihmeessä sen saa kuolemaan. Vastaus : Ei millään,ei edes myrkyllä, jos oikein pääsee leviämään.Kokemusta ON.


      • Pekko Peikonlehti
        edes ehdottaa moista kirjoitti:

        Äläkää nyt vaan niin hulluja olko että laitatte pihaanne karhunköynnöstä, vaikka olis kuinka ihana. Lukekaapas tuolta muualta,kun siellä tiedustellan kuinka ihmeessä sen saa kuolemaan. Vastaus : Ei millään,ei edes myrkyllä, jos oikein pääsee leviämään.Kokemusta ON.

        Olen kokenut, että on hyvä kasvi, kun sitä ei istuta lainkaan maahan vaan astioihin. Minulla on sitä kesäkukkana parvekelaatikoissa ja astioissa, jotka roudaan talveksi kellariin. Olen oikein tyytyväinen ja kukkapenkkeihin en koskaan ajattele sitä laittaakkaan. Keväällä haen ruukut kellarista, kumoan ne ison muovin päälle ja seulon juurenkappaleet esille ja istutan uuteen ravinteikkaaseen multaan. Kesän saan nauttia rehevästä hyvin kukkivasta köynnösrunsaudesta parvekkeella, terassilla ja seinävierellä. Itse olen hankkinut karhunköynnökseni paikalliselta puutarhalta joka myy monivuotisia, pensaita ja puita.


    • kesäkello

      helppoja on kaikki elämänlangat ja päivän sinet ei kantsi ihan vielä kylvää aika nopeita ovat ja sisällä saavat helposti tuholaisia,noista löytyy kivasti värejä (sinisiä,pinkkejä,valkoisia ja kirjavia)tuoksuherneetaivan lyhyt esikasvatus tai suorakylvö,jos esikasvatat älä riko juuripaakkua kylvä siis heti sopivaan astiaan...värejä löytyypaljon jopa keltainen,rakko köynnös helppo maaliskuussa esikasvatus,kukinta vaatimaton hauskat hedelmystöt,kelloköynnös nopea kun on saanut itämään olen alotittanut tämän kanssa jo helmikuun lopulla.

      • on kaunis ja rehevä

        En kyllä elämänlankaa laittaisi minnekään,se leviää pienestäkin alusta, eikä siitä pääse millään eroon.Kelloköynnös on kaunis,itse ostan aina pari pientä tainta,lähtee varmemmin kasvamaan.


      • Eppu3
        on kaunis ja rehevä kirjoitti:

        En kyllä elämänlankaa laittaisi minnekään,se leviää pienestäkin alusta, eikä siitä pääse millään eroon.Kelloköynnös on kaunis,itse ostan aina pari pientä tainta,lähtee varmemmin kasvamaan.

        Japaninhumala...kaunis lehtinen(yksvuotinen).
        Minulla oli viime kesänä ja kasvoi vimmatusti...heh vettä kun sai :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe