Ahtaalla olen kahden välillä:
hylkäänkö adventtitotuuden vai kristillisen totuuden. Entä sinä eepu*? Entä muut lukijat?
Timo
huomauttaisin muuten
Kirjoittanut: yx_advari
12.2.2009 klo 09.13
että adventtikirkko ei ole koskaan väittänyt Ellen Whiten olevan erehtymätön.
Ei hän itsekään niin väittänyt.
Kriitikot vain ottavat yhden hänen lausuntonsa palasen pois lauseyhteydestään.
En usko edes Raamatun kirjoittajien olleen erehtymättömiä.
Vain Jumala on erehtymätön.
Mitä tulee sunnuntailakeihin, niin ne ovat vasta edessäpäin, tulevaisuudessa, kun sen aika tulee. Vielä niin ei ole.
Timo
Timoko TODELLA noin tietämätön??
Kirjoittanut: IDENEB
12.2.2009
Yks ainoa advari varmaankin,kun ei mitään mistään
tiedä, kun Adventtikirkoksta on kysymys.
Ja väittää
olevansa adv.pastori. Tokkopa on edes oppilas vielä.
"Siinä mitä olen kirjoittanut on yksi luotettava totuuden ketju, ilman yhtäkään harhaoppista lausetta." ― Ellen G. White, Letter 329A, 1905.
Muun muassa tämä käsky on massiviisisessa jaossa
maailmalla, nyt suurhyökkäyksenä Kaakkois-Aasiaa ja
Thaimaata vastaan.
Itse asiassa koko ellenismi ja adventismi perustuu
tuohon käskyyn. Sen nojalla kielletään kaikki
arvostelu. Joten on uskottava koko paketti ilman
epäilyksen häivääkään.
Juu - adventismi ei halua nähdä saastaista possua,
ja siksi on ostettava sika säkissä, kuten sanonta
kuuluu.
"En usko edes Raamatun kirjoittajien olleen erehtymättömiä. Vain Jumala on erehtymätön."
(yks eksynyt advri)
EGW on siis mukamas erehtymätön, mutta raamattu
on vähän niin tai näin!! Ihan oksettaa.
Jehovalaisten lailla sanoisin rakkaille sieluille
adventismin parissa: Herätkää!!
""Jumalan voima tuli ylleni, ja kykenin selvästi määrittelemään, mikä on totuutta ja mikä on erhettä. Minut vietiin näkyyn, ja minulle annettiin selityksiä ... korjaamaan päällisin puolin uskottavilta vaikuttavia erheitä ja täsmentämään totuutta."" - 3SM, s. 31-32).
Juu - koska egw on erehtymätön, niin hänen
selityksensä täytyy Suomen Adventtikirkossa
nostaa Raamatun yläpuolelle. Mutta sitä ei
tietenkään ilmaista suoraan, vaan valhetietoon
turvautuen.
Nyt vihdoin tiedät, Timo.
1. Tim. 6:20
Pidä tallessa, Timoteus, se mikä on uskottu sinun haltuusi! Torju jumalattomat tyhjät puheet ja vastaväitteet, joita tiedon nimellä kulkeva valhetieto keksii. [2. Tim. 1:14 | 1. Tim. 1:4 ]
Rakas Raamattu!
Ideneb
Vierasta tulta se
Kirjoittanut: AnttiVKantola 11.2.2009 klo 22.27
Tulihan se sapatti sieltä. Kaikki tiet eivät enää
viekään Roomaan vaan tutkivaan sapattituomioon.
Tätäkö tutkivalla sapattituomiollasi tarkoitit:
"Kun joillakin on muistikirjoissa syntejä, joita ei
ole kaduttu eikä saatu anteeksi, pyyhitään heidän
nimensä pois elämän kirjasta ja heidän hyviä
töitään koskevat merkinnät poistetaan Jumalan
muistikirjasta." (egw:suuri taistelu, s. 476).
Hui! Täytynee itsekin pitää musitikirjaa synneistä, jottei unhota pyytää illalla anteeksi.
Jos heti ei kerkee. Minulla tosin on tapana
vaeltaa katkeamattomassa anteeksiantamuksen
ketjussa. Annan anteeksi ja siksi saan anteeksi.
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niinkuin
mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä
vastaan rikkoneet."
Tuommoista uuden liiton oppia ei Sanasta löydy.
Että yksikin unohtunut erhe, niin ... kadotukseen.
Vaan Herra tuntee, kuka riippuu Hänessä kiinni.
"Hyviä töitä koskevia merkintöjä" ei voisikaan
olla, sillä kaikki kelvollinen on Jeesuksen työtä!
KAIKKI ansiot todellakin luetaan ylistyksi
Jeesukselle!!! Ettäs kehtaatkin, ketale, ottaa
kunniaa ihmiselle!
Ilm 19:8
Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
Edellinen laajemmin ...
Ilm 19:6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
7 Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.
8 Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus."
9 Ja hän sanoi minulle: "Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!" Vielä hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat".
10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Antti
"Bushmanni" herätteli näitäkin koskettavammin
timoteuksia; käykääpä itse lukemassa ketjuista.
Ahtaalla ollaan puun ja kuoren välissä kaikki.
Mutta juuri siinähän se elämä juoksee, heti
kuoren alla. Joka on tuottanut pajunköyttä,
vuollut tuoretta puuta,
tietää kyllä, että siinähän se.
Terveisin
Ei kriitikko vaan kristitty
Ahtaalla olen -- onneksi eepu* myös
10
206
Vastaukset
Kyllä EGW on varmasti noin kirjoittanut, mutta pitää ensin katsoa mitä hän siinä asiayhteydessä kirjoitti?
Ilman muuta kaikki mikä oli profetian Hengen lahjan antamaa tietoa oli Jumalalta.
Hän kirjoitti kymmeniä tuhansia sivuja ollen myös hengellinen kirjailija ja vaikuttaja.
Ihmisenä hän oli sen ajan tiedon varassa kaikessa muussa.
Emmehän me edes elä sitä aikaa vielä mikä odottaa kun Ilm 13-14 lukujen asiat tapahtuvat loppuun.
Ilm 12:17, 14:12.
Kaikki Raamatun henkilötkin olivat erehtyviä ihmisiä ihmisinä. Jumalan ilmoitukset eivät ole erehtyviä, ne ovat asia erikseen, ei nuo ihmiset jumalia itse olleet.
Apostolisenakin aikana erehdyttiin, mm. Jeesusta odotettiin viimeisen kerran, että Paavli toppuuttelikin, ettei se tapahdu ennenkuin laittomuuden valta tulee, eikä tuo valta ole vielä tehnyt temppujaan loppuun saakka.
2 Tess 2:3-
Temput jatkuvat Ilm 13-14 luvuissa.
Jumala on antanut perofetian valoa ajan saatossa tarepeen mukaan, eikä profeetat erehtyvinä ihmisinä ole itse aina viestejä ymmärtäneet.
Esim. Danielin profetia 2400 illasta ja aamusta eli vuodesta selviäisi vasta lopun aikana, ja selvisi 1800 luvulla.
Monet jotka tahtovat epäillä ja vastustaa Raamatun kirjoituksia, tai muunnella totuutta menettelevät samoin kuin EGW kirjoituksienkin kanssa on tehty joskus;
- Yksittäinen jae tai kappale irroitetaan asiayhteydestään, eli jätetäään lukematta mitä sen ympärillä asiasta sanotaan eli mihin se kuuluu, ja tulkitaan mielen mukaan.
Teet sitä samaa nyt.
A-kirkko ei väitä Raamatunkaan profeettoja erehtymättömiksi, mutta Jumalan ilmoitus on aina erehtymätön, Sinun pitää nuo asiat erottaa toisistaan.
Raamattua kun tutkitaan on usein huomioitava myös alkukieli ja sen ajan tapakulttuuri koko Raamattu mitä asiasta kerrotaan, ja historiakin usein että joku jae avautuisi.
Raamatun ohje profetian Hengen tulkintaan on tämä 1 Tess 5:20-22.
EGW:llä oli yksin Kristus ja Raamattu.
Hän kielsi puhumasta itsestään mitään ennen kuin tuntee hyvin Raamatun kirjoitukset.
Jehovantodistajien ja A-kirkon yksikään oppi ei mene yksi/yhteen, tunnen molemmat opit hyvin.
A-kirkossa ei nosteta EGW yläpuolelle Raamatun, itseasiassa koko EGW ei näy Jumalan palveluksissa koskaan lainkaan, ainoastaan Raamatun tutkisteluvihkoon on lainattu lauseita, ja vähemmän sitäkin, ovat yleensä Raamatun tekstiä.
Olet siis luuloissasi kaikissa tässä harhateillä.
Lepopäivä on ilon päiväksi tarkoitettu, ei mätkyttämistä varten.
Tänään on kokonaan omantunnon kysymys kumman päivän pyhittää, kelpaa Jumalalle jos omatunto on asiassa puhdas.
Monet haluavat pyhittää Jumalan itsensä säätämän lepopäivän joka osuu lauantaille, ja on raamatullisen alkuperäisen viikon 7 päivä.
Sunnuntai muutettiin viikon 7 päiväksi Suomessa 1.1.1973 eduskunnassa, mutta monissa maissa lauantai on vielä 7 päivä.
Sunnuntai, eli auringon päivä, eli auringon jumalan päivä lepopäivänä juontuu jo 100 luvun juutalaisvastaisuuteen ja poliittiseen lakiin 300 luvulla kun pakanoiden ja kristittyjen lepopäivä haluttiin yhdistää että valtakunassa olisi 1 lepopäivä. Keisari Konstantinus Suuri sääti sunnuntailain 7.3.321.
Katolinen kirkko, siis katolinen kirkko, ei Adventtikirkko sanoo sunnuntaita valtansa merkiksi.
Raamattu ei sano muuttaneensa lepopäivää missään.
Olen iloinen että voin tässä oikeista väärinkäsityksiäsi.
Kiitos Herralle, yhdessä iloitsemme varmasti siitä lujasti.
Jumalan siunausta elämässä ja uskossa
jari laurila- hirvas
niin tavattomasti siitä laista, niin noudatatko lakia prikulleen kuin se on annettu?
2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Miksi sinä sotkeudut sellaiseen asiaan, jota Jumala ei ole sinulle tarkoittanut? hirvas kirjoitti:
niin tavattomasti siitä laista, niin noudatatko lakia prikulleen kuin se on annettu?
2. Moos. 31:13
"Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
Miksi sinä sotkeudut sellaiseen asiaan, jota Jumala ei ole sinulle tarkoittanut?Olen vastannut jo, en viitsi jauhaa samoja enää uudelleen.
Itse olen ollut lankeemuksen teillä, eikä kellään ole lain kanssa ylpeilemistä.
Lepopäiväkäsky ei ole vaikea käytännössä, ohjeet ovat Jes 58:13.
Laitan vielä oman kirjoitukseni mitä liittyy käytännön viettoon signeeraukseni alle, oli kyseessä lauantai tai sunnuntai lepopäivänä.
Siunausta
jari laurila
SAPATTI KÄYTÄNNÖSSÄ? -LUOMISESTA TÄHÄN PÄIVÄÄN.
- Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. (1 Moos 2:2-3)
Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Sapattia vietettiin jo 2000 vuotta ennen kuin oli ensimmäistäkään juutalaista olemassa. Sapatti ei siis ole “juutalaisten juhla.” Sapattia vietetään uudesti luodussa maassakin. (Jes 66:22-23)
Lepopäivän vietto seitsemäntenä päivänä on Jumalan siveyslainkin säädös. Siveyslaki on ollut voimassa kaikkina maailmanaikoina, Eedenissäkin. (Luuk 16:17) Sapatti on Herran, (2 Moos 16:23, 20:8-11) jota vietetään luomisen muistoksi. Sapatti on myös synnistä vapautumisen muisto. (5 Moos 5:12-15, 2 Moos 12:1-20, 29-37, 1 Kor 5:7-8) Sapatti on Pyhitettävä (2 Moos 16:23, Neh 9:14, Jer 17:27) sillä se on ikuinen liiton merkki Jumalan ja Jumalan kansan välillä. (2 Moos 31:13,16-17, Hes 20:12,20)
Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin. Koskaan Jumalan tarkoitus ei ole ollut että Hänen ilon päiväänsä olisi vietetty rabbiinien ja fariseuksien käskyjen merkeissä. Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa. (Matt 12:1-13, Luuk 13:10-17, Joh 5:8-10, 7:21-24)
Fariseukset syyttivät Jeesusta ja opetuslapsia sapatin rikkomisesta; (Mark 2:23-27, Joh 7:21-23, 9:14) (Matt 15:3-9) “Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Ihmisen Poika on sapatin Herra.” (Mark 2:27) Tämä tarkoittaa, että sapatti on tarkoitettu ihmiselle iloksi, virkistykseksi, ja levoksi, eikä kärsimykseksi lukuisten ankarien määräyksien vuoksi. Kristus on sapatin Herra, eli Hänellä on valtuudet opettaa oikeata sapatinviettoa. (2 Moos 16:29)
Nykyaikanakin Herra tahtoo yhden päivän kokonaan itselleen, ja ihminen lepoa, iloa ja virkistystä Luojansa yhteydessä. Sapattina ei tehdä työtä, ei hoideta omia asioita ja -askareita, ei käydä kauppaa, eikä puhuta joutavia. (Jes 58:12-14, Neh 10:32) Joutavien puhuminen tarkoittaa, ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Käydään kirkossa, (Luuk 4:16) seurustellaan uskonsisarusten kanssa, perheen kanssa, ja sopiva päivä tavata sairaita laitoksissa. (Jaak 1:27) Myös luonnossa liikkuminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. (Apt 16:13) Hyvänä ajatuksena neuvoksi voitaneen pitää; että sapattina tehdään se mikä on välttämätöntä ja mikä kristillisen rakkauden vuoksi on tarpeellista ja hyvää.
Ihminen oppii kunnioittamaan sapatin henkeä ettei sitä halvenna. Mitään käytännön sääntöjä ole tehty ihmisten toimesta tänään. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Jeesus opetti kansaa, ja paransi sairaita; (Matt 12:12-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-32) Jeesus pyhitti sapatin. Apostolit opettivat myöskin, ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 13:14-16, 16:13, 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)
Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa mitä seurata. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-2, 18:1-4 = Yhteensä 84 sapattikokousta!) (Luuk 23:55-56) Se oli Jeesuksen tahto kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20)
Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.
Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Hänen seurastaan. Tämä tapahtuu ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)- hirvas
jarlau kirjoitti:
Olen vastannut jo, en viitsi jauhaa samoja enää uudelleen.
Itse olen ollut lankeemuksen teillä, eikä kellään ole lain kanssa ylpeilemistä.
Lepopäiväkäsky ei ole vaikea käytännössä, ohjeet ovat Jes 58:13.
Laitan vielä oman kirjoitukseni mitä liittyy käytännön viettoon signeeraukseni alle, oli kyseessä lauantai tai sunnuntai lepopäivänä.
Siunausta
jari laurila
SAPATTI KÄYTÄNNÖSSÄ? -LUOMISESTA TÄHÄN PÄIVÄÄN.
- Sapattia vietettiin ensimmäisen kerran jo Eedenissä heti luomistyön jälkeen. (1 Moos 2:2-3)
Ei ole ollut maailmanaikaa, ettei sapattia olisi vietetty. Sapattia vietettiin jo 2000 vuotta ennen kuin oli ensimmäistäkään juutalaista olemassa. Sapatti ei siis ole “juutalaisten juhla.” Sapattia vietetään uudesti luodussa maassakin. (Jes 66:22-23)
Lepopäivän vietto seitsemäntenä päivänä on Jumalan siveyslainkin säädös. Siveyslaki on ollut voimassa kaikkina maailmanaikoina, Eedenissäkin. (Luuk 16:17) Sapatti on Herran, (2 Moos 16:23, 20:8-11) jota vietetään luomisen muistoksi. Sapatti on myös synnistä vapautumisen muisto. (5 Moos 5:12-15, 2 Moos 12:1-20, 29-37, 1 Kor 5:7-8) Sapatti on Pyhitettävä (2 Moos 16:23, Neh 9:14, Jer 17:27) sillä se on ikuinen liiton merkki Jumalan ja Jumalan kansan välillä. (2 Moos 31:13,16-17, Hes 20:12,20)
Aadam ja Eeva viettivät sapattia omalla tavallaan. Myös Israelin kansa eri vaiheissaan viettivät sapattia eri tavoin. Koskaan Jumalan tarkoitus ei ole ollut että Hänen ilon päiväänsä olisi vietetty rabbiinien ja fariseuksien käskyjen merkeissä. Jeesus opetti oikeata sapatin viettoa. (Matt 12:1-13, Luuk 13:10-17, Joh 5:8-10, 7:21-24)
Fariseukset syyttivät Jeesusta ja opetuslapsia sapatin rikkomisesta; (Mark 2:23-27, Joh 7:21-23, 9:14) (Matt 15:3-9) “Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Ihmisen Poika on sapatin Herra.” (Mark 2:27) Tämä tarkoittaa, että sapatti on tarkoitettu ihmiselle iloksi, virkistykseksi, ja levoksi, eikä kärsimykseksi lukuisten ankarien määräyksien vuoksi. Kristus on sapatin Herra, eli Hänellä on valtuudet opettaa oikeata sapatinviettoa. (2 Moos 16:29)
Nykyaikanakin Herra tahtoo yhden päivän kokonaan itselleen, ja ihminen lepoa, iloa ja virkistystä Luojansa yhteydessä. Sapattina ei tehdä työtä, ei hoideta omia asioita ja -askareita, ei käydä kauppaa, eikä puhuta joutavia. (Jes 58:12-14, Neh 10:32) Joutavien puhuminen tarkoittaa, ettei näistä sapattina epäsopivista asioista edes keskustella. Ihmisen on hyvä levätä Herrassa hiljentyen. Käydään kirkossa, (Luuk 4:16) seurustellaan uskonsisarusten kanssa, perheen kanssa, ja sopiva päivä tavata sairaita laitoksissa. (Jaak 1:27) Myös luonnossa liikkuminen rauhassa on usein hyödyllistä ja rentouttavaa. (Apt 16:13) Hyvänä ajatuksena neuvoksi voitaneen pitää; että sapattina tehdään se mikä on välttämätöntä ja mikä kristillisen rakkauden vuoksi on tarpeellista ja hyvää.
Ihminen oppii kunnioittamaan sapatin henkeä ettei sitä halvenna. Mitään käytännön sääntöjä ole tehty ihmisten toimesta tänään. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Jeesus opetti kansaa, ja paransi sairaita; (Matt 12:12-13, Luuk 13:10-16, Mark 6:2, Luuk 4:31-32) Jeesus pyhitti sapatin. Apostolit opettivat myöskin, ja viettivät sapattia hengellisesti yhdessä; (Apt 13:14-16, 16:13, 17:1-2, 18:4) Johannes vietti sapattia Patmoksella. (Ilm 1:10) Jeesus kehotti rukoilemaan ettei mikään välttämätönkään häiritsisi ja tapahtuisi sapattina. (Matt 24:20) Jumala siunaa ja pyhittää sapatin. (2 Moos 20:11)
Jeesus piti Isänsä käskyt. (Joh 15:10) Jeesus jätti meille esimerkin kaikessa mitä seurata. (1Piet 2:21, 1 Joh 2:6) Alkuseurakunta pyhitti sapatin kokoontuen sapattisin; (Apt 13:14,44, 16:12-13, 17:1-2, 18:1-4 = Yhteensä 84 sapattikokousta!) (Luuk 23:55-56) Se oli Jeesuksen tahto kuolemansa jälkeenkin. (Matt 24:20)
Missään Raamattu ei esitä, että lepopäivään olisi tullut mitään muutoksia. Lepopäivä on ollut sama aikojen alusta asti.
Sapattina ihminen haluaa olla lähellä Herraa, ja nauttii Hänen seurastaan. Tämä tapahtuu ilossa, rauhassa ja rakkaudessa. (Matt 11:28-30, Joh 14:23)annettiin vain israelilaisille, ollaanko siitä Jumalan ilmoituksesta samaa mieltä?
- Ellenistä....
hirvas kirjoitti:
annettiin vain israelilaisille, ollaanko siitä Jumalan ilmoituksesta samaa mieltä?
Perusluonteiset opinkohdat 18
PROFETOIMISEN LAHJA
Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jään-nösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. Kuin kieku ja kaiku.
Kristityt ovat väkevästi todistaneet ellenismin
olkiopiksi, mutta Jari jaksaa jauhaa sitä kuin
paraskin Timo, Kaista puhumattakaan.
Sekin on moneen kertaan tuotu esiin, että
adventtiliike katsoo Raamatun olevan ihmistuotosta
ja kuitenkaan EGWn teksteissä ei mukamas ole yhtä
ainoaa harhaista sanaa.
Tuo on aivan mielivaltaista ajattelua, vastuutonta
paapatusta.- 123.
AnttiVKantola kirjoitti:
Kuin kieku ja kaiku.
ainoaa harhaista sanaa.
paapatusta. AnttiVKantola kirjoitti:
Kuin kieku ja kaiku.
ainoaa harhaista sanaa.
paapatusta.Voi hyvä Jumala luulojasi.
"Raamattu ihmistuotosta." Heh.
Siunausta
jari laurila- on!
jarlau kirjoitti:
Voi hyvä Jumala luulojasi.
"Raamattu ihmistuotosta." Heh.
Siunausta
jari laurilaIhan ihmiset ovat sen raamatun sadut kirjoittaneet ja kaiken lisäksi vielä kopioineet muilta, vähän niinkuin ellukin teki :)
on! kirjoitti:
Ihan ihmiset ovat sen raamatun sadut kirjoittaneet ja kaiken lisäksi vielä kopioineet muilta, vähän niinkuin ellukin teki :)
PROFETIAT JOTKA TOTEUTUVAT PARHAILLAAN
Raamatun profetioista osa toteutuu parhaillaan ympärillämme. Syntiä on aina tehty, ja samoja asioita kuin lopunkin aikana on tapahtunut ihmiskunnan historiassa aina ja koko kristillisen seurakunnan olemassaoloaikana, mutta loppua kohden nämä ilmiöt laajenevat, pahenevat ja tihentyvät.
Matt 24:3-5 (Mark 13:4-6, Luuk 21:7-8) kertoo monista jotka esiintyvät Jeesuksen nimissä, mutta johtavat harhaan. Maailmassa on syntynyt ja syntyy valtava määrä uskontoja. Viimeinen eksytys tapahtuu Kristuksen nimissä. Sen tunnistaa siitä että se tunnusta uskoa, armoa ja Kristusta, mutta harhaoppi kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Opit eivät kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Opit ovat niin Raamatun totuudesta poikkeavia, että sisältävät eksytystä joka estää pelastuksen. Raamatulle vilpittömät ihmiset eivät voi näitä oppeja seurata, mutta huonosti Raamattua lukevat, valhetta ja ihmisoppia rakastavat ihmiset menevät harhaan. "Valitutkin" eli ne jotka ovat ottaneet Jumalan kutsun vastaan voivat eksyä. (Matt 24: 24)
Matt 24:6-8 (Mark 13:7-8, Luuk 21:10) Kertovat sotien yleistymisestä, nälänhädästä ja maanjäristyksistä. Kaikki nämä yleistyvät loppua kohden. Matt 24:12: "Kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee." Jumalan lain hylkääminen, käskyt "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja "Älä tapa" ja koko siveyslaki pitävät yllä rakkautta, mutta lain hylkäminen uskovaistenkin keskuudessa aiheuttaa sotaa, väkivaltaa ja anarkiaa koko maailmassa. Matt 24:9-10 (Mark 13:9-13, Luuk 12:12-19) kertoo että Jeesuksen omat joutuvat vainon kohteeksi jälleen kerran sen vuoksi että uskovat Jeesukseen ja noudattavat Jumalan siveyslakia. (Ilm 12:17, 14:12) Perheen jäsenetkin voivat vihata Jumalalle uskollisia ja sanovat iti sukulaisuussuhteitaan Jeesuksen uskon vuoksi. Ruttotaudit vaivaavat ja evankeliumi julistetaan kaikille kansoille. Se joka kestää loppun asti pelastuu. Matt 24:38-40 (Mark 33-37, Luuk 21:34-36) Opettaa että ihmiset ovat samanlaisia huolettomia, huvittelun ja nautinnon haluisia ja synneissään paatuneita kuin Nooankin päivinä ennen vedenpaisumusta.
Paavali kirjeessään Timoteukselle näki selvästi lopun ajan ihmisten paatumuksen. 2 Tim 3:1-5 kertoo mm. ihmisten olevan itserakkaita, rahaa rakastavia, ylpeitä, herjaavia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia, raakoja, hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä, järjettömiä, nautintoja rakastavia. Samassa yhteydessä (jae 5) Paavali kertoo lopun ajan uskonnollisuudesta miten ihmiset ovat ulkonaisesti hurskaita, mutta kieltävät uskon voiman eli Pyhityksen ja Pyhän Hengen, ja eivät siten alistu Pyhän Hengen johdettaviksi. Liikkeellä on talosta taloonkin opettajia jotka "tunkeutuvat koteihin," mutta eivät itsekään pääse selville totuudesta ja heidän uskonsa on kelvoton. (6-9)
Lopun ajan kristillisyydelle on tyypillistä penseys jota kuvaa Ilm 3:14-22. Jeesus kertoo "oksentavansa suustaan" penseät uskontunnustajat. Tämä kuvaa miten jokin mieluinen syöty osoittautuukin pahaksi, vastenmieliseksi ja kuvottavaksi, niin ettei se kelpaakaan, vaan tulee poistetuksi ja hyljätyksi. Jeesus hylkää muodollisen ja haalean uskontunnuksen. Samaa kuvaa Jeesuksen vertaus tyhmistä ja viisaista morsiusneidoista. (Matt 25:1-13) Neitojen lampun öljy kuvaa Pyhää Henkeä jonka johtoon ihminen alistuu kaikessa tai on alistumatta. Ihminen on taipuvainen asettamaan omia ehtojaan Jumalan ja itsensä välille eikä Jumalan ja ihmisen tahdot näin voi yhtyä toisiinsa. Oikean Jeesuksen seuraajan tahto on yhtä Jumalan tahdon kanssa sydämen mielihalusta rakkaudessa. Tämä on kristityn tuntomerkki ja mittari miten ihminen itse voi tarkkailla kristillisyytensä syvyyttä. (Hepr 8:10, Hes 36:26-27) Luuk 12:35-48 Jeesuksen vertaus isäntäänsä odottavista palvelijoista kuvaa samaa penseyttä ja Pyhän Hengen hylkäämistä.
Raamatun profetiat täytyy tulkita Pyhän Hengen avulla. Yksikään profetia ei ole syntynyt ihmisen omasta tahdosta, vaan Pyhän Hengen antamina. (2 Piet 1:21) "Jokainen Jumalan Pyhästä Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään." (2 Tim 3:16) Apostoli Paavali varoitti halveksumasta profetian lahjaa, koettelemaan kaiken ja pitämään sen mikä on hyvää. (1 Tess 5:19-21, 1 Joh 4:1)
Kaikki tässä mainitut ennustukset voimme havaita kuuluvan meidän aikaamme tyypillisinä ilmiöinä. Raamatun lopun ajan profetiat totutuvat parhaillaan!
Siunauksia
jari laurila
RAAMATTU JUMALAN SANANA JA AUKTORITEETTINA
Vuonna 1947 Beduiinipoika Muhammed Adh-Dhip löysi Kuolleen meren kirjakääröt. Noin 2000 vuotta vanhoja Raamatun käsikirjoituksia! Ne todistavat että meillä on tänään kädessämme aivan sama Raamattu kuin profeetoillakin oli, ja jota Jeesuskin kädessään piti ja opetti. Juutalaiset kopioivat Raamattua hyvin tarkasti ja valvotusti. Raamatun kieltä on jouduttu tarkistamaan nykykielelle, mutta kaikki käännöstyöt on tehty samoista vanhoista alkukielen asiakirjoista. (jopa 250 ekr - 450 jkr, Pääosin VT 1008 jkr ja UT 350-450 jkr) Ei koskaan ole käännetty edellisestä käännöksestä. (Jehovan todistajien UM- käännös on poikkeus. Se on käännetty englanninkielisestä Raamatusta.)
Raamattu on kirjakokoelma jonka 66 kirjaa kirjoittivat hyvin erilaiset noin 40 ihmistä vajaan 1600 vuoden aikana. Jumala antoi profeetoilleen sanoman jonka he pukivat kukin persoonalliseen tyyliinsä ihmiskielelle. Raamatun syntyä ohjasi itse Jumala Pyhän Henkensä kautta. Raamattu Sanookin ettei Jumala tee mitään ilmoittamatta ensin palvelijoilleen profeetoille. Myös ettei yksikään kirjoitus ole syntynyt ihmisen omasta tahdosta, vaan ihmiset saivat Jumalalta sen minkä kirjoittivat. (Aam 3:7, 2 Piet 1:21, 2 Tim 3:16)
"Näin sanoo Herra" sanonnat toistuvat Raamatussa noin 1800 kertaa. (Jer 1 :4,6, 38:2-3, Sak 1:4) Tähän jumalalliseen alkuperään perustuu Raamatun arvovalta. Tämän vuoksi Raamattu on yhtenäinen ja looginen kirja alusta loppuun, eikä sisällä todellisia ristiriitoja Raamatun sanoman kannalta. Raamattu onkin vakaumuksellisille kristityille Jumalan sana ja auktoriteetti. Ei uskonnollisten mielipiteiden kokoelma joka mahdollistaisi ihmisen oman tahdon etusijalle. Raamattu sisältää valtavan määrän profetioita eli ennustuksia. Jokainen Raamatun profetia on toteutunut tarkasti yksityiskohtiaan myöten. Osa ennustuksista toteutuvat parhaillaan ja osa odottavat toteutumistaan, jotka samalla todennäköisyyden varmuudella tulevat tapahtumaan ja toteutumaan.
Profeetta Daniel näki jo 2700 vuotta sitten yhdistyneen euroopan, EU:n ! Raamattu on ilmoitus kirjakokoelman keskushenkilöstä Jeesuksesta Kristuksesta. Raamattu on puolueeton ja erehtymätön erehdysten paljastaja, esittää ihmiskunnan historian, Jumalan sana ihmiselle, maailman levinnein kirja, kertoo myös "hyvien" ihmisten ja uskon suurmiesten virheistä, profeetallinen sana, luotettava opas. Raamatulla on ihmistä muuttava vaikutus, se on muuttumaton, oppimattomienkin ymmärettävissä Jumalan Hengen avulla, kulkee tieteen kanssa rinnan oikein tulkittuna, totuuden paljastaja, vihattu ja rakastettu.
Raamattua tutkittaessa on huomioitava seuraavat asiat:
- Asiayhteys! Mihin asiayhteyteen Raamatun jae ja asia kuuluvat, eli mistä on kysymys kun tutkimme asian yksittäisen jakeen ympäriltäkin.
- Mitä muualla samasta asiasta sanotaan.
- Alkukielen merkitys, ja usein sen ajan kulttuurin ja tapojen yhteys asiassa.
Raamattua on tutkittava vilpittömällä mielellä, Hengessä ja totuudessa. Siksi Raamattu ei aukene pelkille virheiden etsijöille, ja siksi Raamattua ymmärretään ja opetetaan usein väärin. (Joh 4:23, Joh 17:17, Kol 1:6)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1133391Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.331948Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.881202- 92957
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125912- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25817